Welke cyclo's toevoegen aan de lijst?

De plek voor discussies en ervaringen over het Cyclobrevet. Een initiatief van CTWT.NL
Plaats reactie
harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Welke cyclo's toevoegen aan de lijst?

Bericht door harrebas » wo 22 februari 2012 19:55

Afgelopen week is het Cyclobrevet onthult en hoewel het idee goed ontvangen is gingen de meeste opmerkingen over de cyclolijst. Veel mensen gaven aan dat deze niet compleet was zolang hun favoriete cyclo ontbrak. Laten we eens even denken. De GF Ardennaise is weggevallen dus er staan nu nog maar 19 cyclo's in de lijst. Zowel Frankrijk als Italië bezitten een grote cyclocultuur dus het zou logisch zijn om uit beide landen 3 cyclo's toe te voegen. Dan bestaat de lijst uit 25 cyclo's en is nog steeds overzichtelijk.

Wat mij betreft worden de volgende aan de lijst toegevoegd:

Italië

GF Sportful.
De zwaarste cyclo uit het Mekka van de wielersport moet gewoon op de lijst. Deze tocht is met 216 km en 5300 hm's na het Alpenbrevet Platina en de ORM de zwaarste uitdaging van Europa en één van de weinigen met meer dan 5000 hm's. Hij wordt verreden in de zuidelijke Dolomieten in een ander gebied dan de DM.

GF Fausto Coppi.
Met 193 km en 4500 hm's de één na zwaarste cyclo van Italië. Deze mag eigenlijk ook niet ontbeken al was het maar om de legendarische naam. Hij wordt verreden in de zuidwesthoek van de Alpen, in een prachtig gebied waar sowieso al weinig cyclo's zijn.

Voor de derde Italiaanse cyclo heb ik eigenlijk geen voorkeur, maar de GF Felice Gimondi spreekt me wel aan. Hoewel ook bv de GF Straducale, Marcialonga of GF Dolomiti Stars mij ook mooi lijken.

Frankrijk

La Vaujany.
Dit is een prachtige cyclo die mooi te combineren valt met La Marmotte. Ook op het forum geniet deze een zekere populariteit. Het zou een mooie aanvulling zijn op de cyclolijst.

Time Megeve Mont Blanc.
Door velen hier genoemd als een mooie cyclo. Staat ook bij mij op het verlanglijstje.

La Pyreneene.
Cyclo in de Pyreneeën met oa de Tourmalet, Aspin, Hourquette d'Ancizan en aankomt op Hautacam. Als dat geen legendarisch parcours is weet ik het niet meer. Lijkt me echt prachtig.

Ten slotte nog dit: In Zwitserland heeft de Engadin Radmarathon (ER) vrijwel hetzelfde parcours als de Alpenchallenge (AC) aleen telt de ER niet mee voor het brevet. Is het wellicht een idee om beide cyclo's op te nemen, maar dan zodanig dat er maar 1 meetelt voor het brevet. Dus als je er één hebt verreden telt het mee. De beide parcoursen zijn nagenoeg identiek dus is het logisch om ze allebij mee te tellen.

Ik ben benieuwd naar de mening van anderen.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Re: Welke cyclo's toevoegen aan de lijst?

Bericht door HenkP » wo 22 februari 2012 20:06

ik zou eerder van ontbrekende landen 1 cyclo toevoegen dan.

Bv van alle Scandinavische landen 1, Oost Europa 1, Groot Brittannie 1.

Joseba
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Cinelli Strato
Contacteer:

Bericht door Joseba » wo 22 februari 2012 21:17

Eigenlijk zie ik hier waarom de combi tussen een (Klassieker)brevet en een (CBK) klassement niet handig uitpakt. De lijst met cyclo's is natuurlijk oneindig lang en je kan eeuwig discussiëren over welke er nog bij zou moeten. Bij Klassiekers is die discussie er ook vast en zeker geweest, maar de lijst is vele malen korter en staat al een tijdje vast.

Voor een klassement kan je natuurlijk wel oneindig veel cyclo's toelaten, mits ze voldoen aan vooraf gestelde criteria. Bij Cyclo Benelux is/was dat minimaal xxxkm/2000hm geloof ik, maar daar kan je van maken wat je wil. Deelnemers die dat nodig vinden melden dan zelf die cyclo aan waar ze aan mee hebben gedaan, je berekent de achterstand op de winnaar en kent punten toe voor het klassement. Voor een brevet snijdt dat m.i. geen hout.

Tijanus
Kinderfiets
Fiets: Optima

Bericht door Tijanus » do 23 februari 2012 17:50

harrebas schreef:
Wat mij betreft worden de volgende aan de lijst toegevoegd:

Italië
GF Sportful./ GF Fausto Coppi.
Eigenlijk geen commentaar. In Italië ken ik alleen de Pantani, en die heet (ook) al geen Pantani meer (maar Giordana. En staat al op de lijst (en terecht!).
harrebas schreef:
Frankrijk

La Vaujany. / Time Megeve Mont Blanc. / La Pyreneene.
Hoewel mijn liefde voor de Ornon vrij beperkt is, maken beide mooiere kanten van Huez een hoop goed. (Al zou ik voor de veiligheid der wedstrijddalers liever via de Sarenne omhoog gaan).
Dat de meeste Marmotte-rijders het merendeel van het parcours al kennen lijkt me echter geen pluspunt.

De Time Megeve Mont Blanc OF La Morzine (zelfde regio) lijkt me een prima keus.

La Pyreneene krijgt de 'douze points' van mij. De Quebra.. uhm, brekebeen als enige Pyreneëncyclo kan eigenlijk niet.

In plaats van de Vaujany zou ik voorstellen de Luc Alphand (ook te combineren met de Marmotte, met de Granon in het parcours!) of de 'Tour du Mont Blanc' op te nemen. Een monsterrit (330/8000) van sportcommunication die je via hun site niet vindt, maar toch wel degelijk voor het derde jaar op het programma staat.

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » do 23 februari 2012 18:55

Ik mis een beetje de kasseien.... Waarom geen Parijs-Roubaix?

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner
CTWT-lid: Ja

Bericht door Metor » do 23 februari 2012 19:58

HenkP schreef:ik zou eerder van ontbrekende landen 1 cyclo toevoegen dan.

Bv van alle Scandinavische landen 1, Oost Europa 1, Groot Brittannie 1.
+1!

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » wo 29 februari 2012 16:13

Limburgs Mooiste??? Iets Nederlands om laagdrempelig te maken zou mooi zijn toch?

Rufio
Fiets: Canyon CF SLX Evo
Contacteer:

Bericht door Rufio » wo 29 februari 2012 16:45

Bij een cyclo hoort ook een klassement ;) (daarom hoort het Alpen Brevet eigenlijk ook niet op de lijst te zitten)

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » wo 29 februari 2012 17:00

Rufio schreef:Bij een cyclo hoort ook een klassement ;) (daarom hoort het Alpen Brevet eigenlijk ook niet op de lijst te zitten)
http://alpenbrevet.r.mikatiming.de/2011 ... p?pid=list

Rufio
Fiets: Canyon CF SLX Evo
Contacteer:

Bericht door Rufio » wo 29 februari 2012 17:47

Kan het verkeerd hebben maar ik las het volgende:
Alpenbrevet.ch schreef: Am Alpenbrevet gibt es keine Ergebnisliste nach Rangierung wie an anderen Wettkämpfen
En ik heb ook geen klassement per leeftijdscategorie gevonden, dus lijkt me ook moeilijk om mensen juist te kwalificeren t.o.v. barema.

Maar ik ga 'm aankomend jaar toch niet rijden... lijkt me wel een mooi parcours en evenement

marten
Carbon Racefiets
Fiets: cube

Bericht door marten » wo 29 februari 2012 19:12

L'étape du Tour Vélo-Magazine.

Plaats reactie