Ben ik nou de enige?

Ga je fietsen voor een goed doel, vertel het en trek anderen over de streep.
The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Re: Ben ik nou de enige?

Bericht door The Boss » vr 01 februari 2013 09:49

Bas schreef: Als je werkelijk denkt dat je zonder evenement à la Alpe d'Huzes net zo veel geld kunt ophalen als met, dan daag ik je uit om dat in de praktijk aan te tonen. Dus kies een goed doel en haal op jouw manier €370.000 op (opbrengst Ad6 in eerste jaar - 32 miljoen ophalen zoals Ad6 in 2012 deed is wat veel gevraagd ben ik bang) en zorg vervolgens dat het goed terecht komt, dan laat je iedereen zien dat acties als Alpe d'Huzes en organisaties als KWF en you name it totaal overbodig zijn.

Veel succes.
Het kwartje is bij jouw duidelijk dus nog niet gevallen. Dat gaat niet lukken, omdat er een cultuur is ontstaan dat je 'iets' moet doen om geld te krijgen, waar dat 'iets' niets meer met 't goede doel te maken heeft. We zijn in een vicieuze cirkel beland, waarbij 1e een fortuin in cash en/of natura (al dan niet direct of indirect) geinvesteerd moet worden voordat er geld verzamelt kan worden. Het moet iedere keer maar weer gekker en grootser. Maar hoe gekker, hoe meer je je eigen geweten kunt sussen. Als al die mensen die voor hun eigen geweten iets goeds moeten doen eens iedere week in een verzorgingstehuis of bijv een revalidatie centrum eens de handen uit de mouwen zouden steken valt er veel meer goeds te doen. Maar ja een beetje bedelen bij je direct omgeving om geld en voor de rest lekker fietsen is natuurlijk wel leuker en makkelijker.

Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Bericht door Corniel » vr 01 februari 2013 11:04

Bas schreef:Als je werkelijk denkt dat je zonder evenement à la Alpe d'Huzes net zo veel geld kunt ophalen als met, dan daag ik je uit om dat in de praktijk aan te tonen. Dus kies een goed doel en haal op jouw manier €370.000 op (opbrengst Ad6 in eerste jaar - 32 miljoen ophalen zoals Ad6 in 2012 deed is wat veel gevraagd ben ik bang) en zorg vervolgens dat het goed terecht komt, dan laat je iedereen zien dat acties als Alpe d'Huzes en organisaties als KWF en you name it totaal overbodig zijn (..)
32 miljoen, met een overhead van 8 miljoen, is 3000 euro per persoon. Dat is een mooie hoeveelheid geld, maar ook niet onbereikbaar voor een individu. Ik zou bijvoorbeeld kunnen kiezen om die overhead er niet in te stoppen, en een maandsalaris kunnnen doneren om onderzoek te steunen. Daar zou ik been boterham minder om eten, en de maatschappij zou er bij gebaat zijn. Zonder poespas, schouderklopperij etc. Ik geef direct toe dat ik zoveel niet stort, maar het is niet zo extreem bijzonder als het wordt voorgespiegeld.
The Boss schreef:Als al die mensen die voor hun eigen geweten iets goeds moeten doen eens iedere week in een verzorgingstehuis of bijv een revalidatie centrum eens de handen uit de mouwen zouden steken valt er veel meer goeds te doen. Maar ja een beetje bedelen bij je direct omgeving om geld en voor de rest lekker fietsen is natuurlijk wel leuker en makkelijker.
Of die hun oudere buurvrouw/buurman helpen met boodschappen doen, allochtone vrouwen leren fietsen, voorlezen in een achterstandsgezin, sporttraining geven (aan kinderen), zich inzetten voor een (sport)vereniging. Allemaal zaken waar weinig vrijwilligers voor te porren zijn.

Ik geef direct toe, bovenstaande zaken zijn minder sexy. Je scoort er geen punten mee op verjaardagen en partijen, en het kost veel meer tijd. Maar je draagt wel wat bij aan de maatschappij.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 01 februari 2013 11:08

Corniel schreef:
Bas schreef:Als je werkelijk denkt dat je zonder evenement à la Alpe d'Huzes net zo veel geld kunt ophalen als met, dan daag ik je uit om dat in de praktijk aan te tonen. Dus kies een goed doel en haal op jouw manier €370.000 op (opbrengst Ad6 in eerste jaar - 32 miljoen ophalen zoals Ad6 in 2012 deed is wat veel gevraagd ben ik bang) en zorg vervolgens dat het goed terecht komt, dan laat je iedereen zien dat acties als Alpe d'Huzes en organisaties als KWF en you name it totaal overbodig zijn (..)
32 miljoen, met een overhead van 8 miljoen, is 3000 euro per persoon. Dat is een mooie hoeveelheid geld, maar ook niet onbereikbaar voor een individu. Ik zou bijvoorbeeld kunnen kiezen om die overhead er niet in te stoppen, en een maandsalaris kunnnen doneren om onderzoek te steunen. Daar zou ik been boterham minder om eten, en de maatschappij zou er bij gebaat zijn. Zonder poespas, schouderklopperij etc. Ik geef direct toe dat ik zoveel niet stort, maar het is niet zo extreem bijzonder als het wordt voorgespiegeld.
Fijn dat je uitlegt hoe jij je bijdrage wil leveren. Nu nog andere mensen bewegen om ook bij te dragen, dan kom je wel tot €370.000 :oke:
Querer es poder

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 01 februari 2013 11:10

Corniel schreef:
The Boss schreef:Als al die mensen die voor hun eigen geweten iets goeds moeten doen eens iedere week in een verzorgingstehuis of bijv een revalidatie centrum eens de handen uit de mouwen zouden steken valt er veel meer goeds te doen. Maar ja een beetje bedelen bij je direct omgeving om geld en voor de rest lekker fietsen is natuurlijk wel leuker en makkelijker.
Of die hun oudere buurvrouw/buurman helpen met boodschappen doen, allochtone vrouwen leren fietsen, voorlezen in een achterstandsgezin, sporttraining geven (aan kinderen), zich inzetten voor een (sport)vereniging. Allemaal zaken waar weinig vrijwilligers voor te porren zijn.

Ik geef direct toe, bovenstaande zaken zijn minder sexy. Je scoort er geen punten mee op verjaardagen en partijen, en het kost veel meer tijd. Maar je draagt wel wat bij aan de maatschappij.
Feit blijft dat Bas er voor zorgt dat er 2500 euro gestort wordt die anders waarschijnlijk niet gestort zou zijn.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » vr 01 februari 2013 12:43

Rob T schreef:Feit blijft dat Bas er voor zorgt dat er 2500 euro gestort wordt die anders waarschijnlijk niet gestort zou zijn.
Dat is geen feit, maar een aanname, en betwistbaar. Er zijn zoveel goede doelen, en de gevingsbereidheid onder Nederlanders is groot. Dus als Bas (of een ander) niet zo meedoen is de kans groot dat het geld naar een ander goed doel zou gaan, waar mensen zich uit de naad zouden fietsen/punneken/dansen/duiken/parashutspringen/koken/etct.

Goed voorbeeld: gisteren in de AH stond er weer een collectebus bij de legeflessenautomaat. In dit geval voor Alpe duZes. Maar eerder ook voor vluchtelingenwerk, Amnesty International en Serious Request. Voor de meeste mensen maakt het niet veel uit wat er op staat, om te bepalen of ze hun lege-flessenbon er in stoppen.

Om kort te gaan: ik help graag mee aan een betere wereld. Dat mag mij tijd en geld kosten. Maar kan die hijgerige, commerciële, kijk-mij-eens-goed-bezig-zijn-mentaliteit er aub vanaf?

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » vr 01 februari 2013 20:45

Corniel schreef:Om kort te gaan: ik help graag mee aan een betere wereld. Dat mag mij tijd en geld kosten. Maar kan die hijgerige, commerciële, kijk-mij-eens-goed-bezig-zijn-mentaliteit er aub vanaf?
Mag het ook een beetje begrip en zelfreflectie kosten? Ik heb ook niks met dat goede doelen fietsen maar om al die mensen die bijvoorbeeld aan Ad6 meedoen effe zo weg te zetten als jij doet, getuigt van een arrogantie die zijn weerga niet kent.

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » za 02 februari 2013 00:31

Eric schreef:Mag het ook een beetje begrip en zelfreflectie kosten? Ik heb ook niks met dat goede doelen fietsen maar om al die mensen die bijvoorbeeld aan Ad6 meedoen effe zo weg te zetten als jij doet, getuigt van een arrogantie die zijn weerga niet kent.
Dat is maar net wat je er in wilt lezen. Je kan het ook omdraaien. Doordat ik vragen stel, over het nut, en de wenselijkheid worden de mensen die niet zeggen dat het fantastisch is weggezet:

Het zijn azijnpissers, moeten zelf maar zelf maar eens zien om zoveel geld voor een goed doel op te halen, en hebben geen recht van spreken, want hebben zo iets ergs schijnbaar niet van dichtbij genoeg meegemaakt. Allemaal verwijten die te mensen die twijfels uitten dit topic zijn gemaakt.

De redenatie van de voorstanders in dit topic is in de meeste gevallen: "Zo wordt er meer opgehaald, dan als het niet gebeurt", en "Als er zo geld vrij komt voor het goede doel is het goed, ook al is het rendement laag". Dat zijn valide argumenten, zeker als je minder principieel aan de door mij genoemde bezwaren hangt. Ik heb die bezwaren wel, en heb ze met anderen willen delen. Omdat ik - en dat ik kennelijk arrogant - de overtuiging heb, dat sommige mensen zich te weinig bewust zijn van de keerzijde, en met die kennis kritischer, naar de materie kijken. En (wellicht) van mening zouden kunnen veranderen.

Als je iets goed voor anderen (je naaste/je medemens) wilt betekenen moedig ik dat aan. Maar is het nu zo gek, om je daarbij af te vragen, of het voorgenomene het beste is wat je met je beperkte tijd/geld/inzet kan doen? Ik denk dat er betere manieren zijn om dit te bereiken dan door te gaan fietsen voor het goede doel, of blind een NGO te steunen, en als een ander (e.a. overwegende) tot een andere conclusie komt is dat prima. Als de overweging er maar is geweest.

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » za 02 februari 2013 11:48

@Corniel: dat jij mijn vraag aan jou over hoe je denkt op jouw manier veel geld op te halen voor een goed doel naar keuze omschrijft als "wegzetten", zegt veel over hoe je kennelijk in deze discussie staat.

Mijn vraag bedoel ik wel degelijk serieus: het doel van een initiatief als Ad6 is om zoveel mogelijk geld op te halen voor kankeronderzoek, en de methode die men daar voor heeft gekozen is zeer effectief. Jij beweert dat het anders kan, dus daarom vraag ik jou om dat aan te tonen. Het is namelijk erg makkelijk om vanaf je computer te vertellen hoe de wereld volgens jou is elkaar moet steken, maar voeg maar eens daad bij woord.

Een ander bezwaar dat ik tegen je argumentaties heb is dat je een heleboel verschillende initiatieven over één kam scheert. NGO's, steunfondsen voor rampen, acties als Serious Request, fietsen-voor-een-goed-doel etc worden op een hoop gegooid en afgeserveerd. Terwijl die verschillende initiatieven het beste op zichzelf kunnen worden beoordeeld op hun doel, hun (organisatie)structuur en hun effect. Zo geef ikzelf geen geld aan organisaties met een enorme overhead precies om die reden, en heb ik geen geld gegeven aan Serious Request afgelopen jaar omdat ik het niet eens was met het goede doel. Het is te gemakkelijk om ze te kwalificeren als een pot nat en dat doe ik dan ook niet.

Wat ik ronduit kwalijk vind is dat je mensen verwijt dat ze zaken als kanker en holocaust zeer heftig beleven en geen kritiek of humor over die onderwerpen kunnen verdragen. Ook zeg je dat er ergere dingen in het leven zijn dan kanker en holocaust. Feitelijk leg je met die uitspraken andere mensen jouw normen op ('om kanker moet je kunnen lachen') en ga je ervan uit dat er een objectief instrument is waarmee je kan meten hoe erg iets is ('een genocide is erger wanneer er meer mensen worden vermoord'). Daar ga je twee keer flink de mist in imho. Om een voorbeeld te noemen: in mijn familie zijn veel mensen aan kanker overleden en, gek of niet, daar maken wij ook de nodige grappen over. Maar ik zou niet aan anderen de verplichting willen opleggen om hetzelfde te doen. Ik respecteer andere mensen in hoe zij zaken beleven en vel geen oordeel als zij daarin van mij verschillen.

Zo respecteer ik ook jouw mening (die ik zelfs op een paar onderdelen deel). Maar ik zal jou niet wegzetten als iemand met een hijgerige, kijk-mij-het-eens-beter-weten mentaliteit. Want wie ben ik om daarover te oordelen?
Querer es poder

Zeeuw
Aluminium Racefiets
Fiets: BeOne Teamline/Cube

Bericht door Zeeuw » za 02 februari 2013 20:56

Bas schreef:Mijn vraag bedoel ik wel degelijk serieus: het doel van een initiatief als Ad6 is om zoveel mogelijk geld op te halen voor kankeronderzoek, en de methode die men daar voor heeft gekozen is zeer effectief. Jij beweert dat het anders kan, dus daarom vraag ik jou om dat aan te tonen. Het is namelijk erg makkelijk om vanaf je computer te vertellen hoe de wereld volgens jou is elkaar moet steken, maar voeg maar eens daad bij woord.
+1 :oke:

Ik blijf erbij...wat maakt het uit wat een organisatie organiseert om geld op te halen?
Het belangrijkste blijft dat het geld voor onderzoeken naar welke ziekte dan ook ingezameld wordt. Door bijv Ad6 te organiseren, trek je veel mensen aan die graag hun best doen om veel geld in te zamelen, en er ook nog iets voor willen doen. Wat is dan het probleem?

@corniel mocht je ooit zelf één van de ziektes krijgen (wat ik niet hoop natuurlijk) waar geld voor ingezameld wordt...dan ben je ook dankbaar voor al die miljoenen euro's die ingezameld zijn door al die mensen die een aantal keer een berg opgefietst zijn.
Ben je het er dan nog niet mee eens, zeg dan maar tegen de doktoren dat ze je maar niet moeten helpen, omdat de methodes om je te helpen mede door dat geld ingezameld zijn, en dat je niet achter die goede doelen staat...

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » zo 03 februari 2013 03:24

@Bas: Over een kam scheren? Zelfs al heeft Ad6 zelf geen grote overhead (ik neem voor het gemak even aan dat dit zo is) dan zorgt een groot succes daar, voor een lager rendement bij een andere NGO. Het is namelijk niet zo, dat er meer wordt gegeven als er meer ludieke acties tegenover staan, enkel dat het anders verdeeld wordt.

En daar komt nog iets bij (nog niet genoemd volgens mij): je moet zo iets belangrijks als wetenschappelijk onderzoek naar volksziekte nummer een, niet laten afhangen van de willekeur van particulier aanbod. Gelukkig gebeurt dat in praktijk niet, en komt het leeuwendeel van het onderzoeksgeld voor kanker van overheidswege, maar toch. Sowieso ben ik de stellige overtuiging toegedaan (dat is hier door anderen arrogant genoemd) dat dergelijke belangrijke taken (onderzoek naar dodelijke ziekten, armoede bestrijding) een overheidstaak zou moeten zijn, en niet het domein van particulier initiatief. Dat is beter (veel) beter voor de continuïteit, en voorkomt willekeur.

Ik heb nergens gezegd dat ik zo nodig grappen over kanker wil maken, ik geef aan dat als het over kanker gaat, mensen opeens overgevoelig lijken te worden. Kanker krijgen is erg, en dood gaan aan kanker is nog erger, maar het is niet erger, dan dood gaan ASL, tijdens een verkeersongeluk, door toedoen van een (verdwaalde) kogel, of ten gevolgen van een stel pubers die denken dat je met stoeptegels lol kan trappen boven een viaduct.

@Zeeuw: wat je zegt is een drogreden: ik zeg nergens, maar dan ook nergens dat er geen geld naar kankeronderzoek (of ander) moet gaan. Ik pleit voor publieke financiering, in plaats van particulier.

En dan is er nog een ander punt: er wordt al jaren heel veel geld gestopt in onderzoek naar (een variëteit) aan kankeronderzoek. En het heeft er de schijn van dat het vinden van betere methoden om het te bestrijden/voorkomen/genezen steeds lastig wordt. En dan zou je als samenleving de vraag moeten stellen of we er als geheel misschien meer bij opschieten door meer geld naar (ik noem een willekeurige dwarsstraat) verkeersveiligheid, of hart- en vaatziekten te doen, ipv naar kanker, omdat we daar met het zelfde geld meer mensenlevens zouden kunnen redden. Ik zeg niet dat dit nu zo is, ik heb daar gegevens over, en het is een lastig (duivels) dilemma, maar stel dat het zo is, dan gaat in een financieringstructuur met particuliere initiatieven, zo'n afweging nooit gemaakt worden.

@Bas: Dat argument over oordelen: ik reageerde op Eric die stelde dat ik arrogant ben, en te weinig aan zelfreflectie zou doen. Dat is toch een behoorlijk sterk oordeel. Ik heb zijn kritiek enkel omgedraaid.

DeRosa
Carbon Racefiets

Bericht door DeRosa » do 06 juni 2013 08:48

Bas schreef:Het opgehaalde geld wordt niet op de grote hoop gegooid van KWF (met zijn overheadkosten en betaalde werknemers), integendeel: 100% van het opgehaalde geld komt ten goede aan wetenschappelijk onderzoek ter bestrijding van kanker. In 7 jaar is Ad6 uitgegroeid tot een groot fundraising succes en daar neem ik mijn Cinelli-petje diep voor af.
Gooi je petje maar weg: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/06/tie ... ngebruikt/

Van Ginkapie
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose Xeon CRS

Bericht door Van Ginkapie » do 06 juni 2013 09:13

DeRosa schreef:
Bas schreef:Het opgehaalde geld wordt niet op de grote hoop gegooid van KWF (met zijn overheadkosten en betaalde werknemers), integendeel: 100% van het opgehaalde geld komt ten goede aan wetenschappelijk onderzoek ter bestrijding van kanker. In 7 jaar is Ad6 uitgegroeid tot een groot fundraising succes en daar neem ik mijn Cinelli-petje diep voor af.
Heb liever dat er iets meer tijd wordt besteed om het betreffende project inhoudelijk goed te beoordelen, dan dat er geld gaat naar verkeerde projecten.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 06 juni 2013 09:17

Als jakhalzen werpen zich allerlei twijfelachtige bedrijfjes nu op het goede doelen geld.
Afbeelding

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » do 06 juni 2013 10:03

Van Ginkapie schreef:
DeRosa schreef:
Heb liever dat er iets meer tijd wordt besteed om het betreffende project inhoudelijk goed te beoordelen, dan dat er geld gaat naar verkeerde projecten.
Precies.

Of, zoals directeur Johan van der Waal het zelf verwoordt (Twitter): " #ad6 verandert ook de onderzoekswereld en dat doet soms pijn"

(tekenend voor het niveau van de journalistiek in Nederland is dat geen enkele bron de naam van de directeur juist heeft :roll: )
Querer es poder

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » do 06 juni 2013 10:03

DeRosa schreef:
Da's wel heel kort door de bocht. Er staat nergens dat het geld niet aan wetenschappelijk onderzoek wordt besteed en er staat ook nergens dat het aan de strijkstok blijft hangen. Het enige probleem is dat het blijkbaar nogal ingewikkeld is om aanspraak te maken op de gelden.

Waarmee maar weer eens wordt aangetoond hoe ondoorzichtig het hele goede doelen circus is. En dan lijkt Alpe d'Huzes nog een van de betere organisaties te zijn (qua strijkstok en overhead). Maar wie bepaalt op basis van welke criteria waar het geld naar toe gaat? En wie controleert dat het vervolgens ook goed besteed wordt?

pct
Fiets: Basso Laguna

Bericht door pct » do 06 juni 2013 11:29

DeRosa schreef:
alsof al het geld naar de maffia gaat, of een dictator in een bananenrupubliek.

Nederland... *zucht*
Opgeven is geen optie!

Afbeelding

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » do 06 juni 2013 11:38

Er blijft in ieder geval heel veel geld aan de strijkstok benzinestations gelegen tussen Utrecht en Bourg d'Oisans hangen ;-)

63cm
Driewieler
Fiets: Klimrek.

Bericht door 63cm » do 06 juni 2013 11:39

pct schreef: alsof al het geld naar de maffia gaat, of een dictator in een bananenrupubliek.

Nederland... *zucht*
Idd.
Hoewel ik het idee achter dit topic deel en mezelf niet zo snel mee zie doen aan de Ad6 vind ik het wel heel erg goedkoop om nu opeens te gaan Ad6-bashen omdat ze nog wat geld op de bank hebben staan.

Ze hebben 37 miljoen staan, maar vorig jaar hebben ze 32 miljoen opgehaald. Dus het enige 'probleem' is dat ze het geld van vorig jaar op dit moment nog niet uitgegeven hebben. Da's toch niet zo'n ramp?
Laatst gewijzigd door 63cm op do 06 juni 2013 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

63cm
Driewieler

Bericht door 63cm » do 06 juni 2013 11:40

Ronald schreef:Er blijft in ieder geval heel veel geld aan de strijkstok benzinestations gelegen tussen Utrecht en Bourg d'Oisans hangen ;-)
En aan de strijkstokken van fietsenmakers die in januari opeens heel veel fietsen met triples verkocht hebben. :oke:
Afbeelding

Vinnie 2.0
Carbon Racefiets
Fiets: Topend Force-R

Bericht door Vinnie 2.0 » vr 07 juni 2013 07:42

Het is natuurlijk prima dat er kritisch wordt gekeken waar het geld precies heengaat.
Dit bewijst naar mijn mening wel dat er veel meer geld wordt binnengehaald dan er in Nederland aan onderzoek gedaan kan worden.
En het is naar mijn mening een kwalijke zaak dat er zoveel geld op een rekening niets staat te doen. Dan hadden ze het beteraan kwf-gerelateerde doelen kunnen schenken die misschien niets met onderzoek te maken hebben maar wel nuttig zijn.
Voor zou dit een reden zijn om juist geld te geven aan een ander doel waarvan ik zeker weet dat het wél direct terechtkomt waar het hoort te zijn. Goede doelen zijn er genoeg.
2017 wordt mijn jaar

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » vr 07 juni 2013 08:12

Vinnie 2.0 schreef:Het is natuurlijk prima dat er kritisch wordt gekeken waar het geld precies heengaat.
Dit bewijst naar mijn mening wel dat er veel meer geld wordt binnengehaald dan er in Nederland aan onderzoek gedaan kan worden.
En het is naar mijn mening een kwalijke zaak dat er zoveel geld op een rekening niets staat te doen. Dan hadden ze het beteraan kwf-gerelateerde doelen kunnen schenken die misschien niets met onderzoek te maken hebben maar wel nuttig zijn.
Voor zou dit een reden zijn om juist geld te geven aan een ander doel waarvan ik zeker weet dat het wél direct terechtkomt waar het hoort te zijn. Goede doelen zijn er genoeg.
besteden ze het geld alleen aan Nederlands onderzoek? Dat zou toch een beetje raar zijn aangezien kanker zich ook niet tot landsgrenzen beperkt. En resultaten van een onderzoek ook niet lijkt me.

Vinnie 2.0
Carbon Racefiets
Fiets: Topend Force-R

Bericht door Vinnie 2.0 » vr 07 juni 2013 08:57

Dat het nederlands onderzoek zou zijn, is een aanname van mijn kant.
Als ze ook buitenlands onderzoek financieren begrijp ik het nog minder.
2017 wordt mijn jaar

DeRosa
Carbon Racefiets

Bericht door DeRosa » zo 09 juni 2013 14:24

Vinnie 2.0 schreef:En het is naar mijn mening een kwalijke zaak dat er zoveel geld op een rekening niets staat te doen. Dan hadden ze het beteraan kwf-gerelateerde doelen kunnen schenken die misschien niets met onderzoek te maken hebben maar wel nuttig zijn.
:oke:

63cm
Driewieler

Bericht door 63cm » zo 09 juni 2013 19:21

Wat ik me heb laten vertellen door iemand die in het kankeronderzoek werkt:

Ad6 geeft alleen aan onderzoek dat direct leidt naar behandelmethodes die meteen beschikbaar zijn voor patiënten.

Wat fundamenteler onderzoek (dat tot doorbraken kán leiden, maar dat weet je niet altijd van tevoren) sponsoren ze niet....

Áls dat waar is, komt het op mij wat kortzichtig over.
Laatst gewijzigd door 63cm op ma 10 juni 2013 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 10 juni 2013 11:22

DeRosa schreef:
Vinnie 2.0 schreef:En het is naar mijn mening een kwalijke zaak dat er zoveel geld op een rekening niets staat te doen. Dan hadden ze het beteraan kwf-gerelateerde doelen kunnen schenken die misschien niets met onderzoek te maken hebben maar wel nuttig zijn.
:oke:
‘Miljarden achtergehouden door consumenten’
Mogelijk tientallen miljarden ongebruikt op de bank

Veel Nederlandse huishoudens halen maandelijks substantiële hoeveelheden geld binnen. Het merendeel hiervan blijft ongebruikt op bankrekeningen staan. Dit blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit.

Vorig jaar wisten de huishoudens gemiddeld zo’n 57.000 euro binnen te halen van overheid en bedrijfsleven, 1 procent meer dan het jaar daarvoor. Zij gebruiken het geld slechts ten dele aan waarvoor het bedoeld is: aankopen doen. De economie loopt hierdoor miljarden mis.

Peter Scheepsmaker, hoogleraar economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, leidde het onderzoek. “Bedrijven en overheidsinstellingen pompen miljarden euro’s in consumenten, maar staan er niet bij stil óf zij dit geld besteden, en zo ja, waar.”

Het probleem ligt volgens Scheepsmaker niet bij het aanbod. “Er zijn genoeg dingen waar consumenten hun geld in kunnen steken. De laatste jaren is het aanbod in consumentenartikelen juist sterk gestegen, en winkels staan te trappelen om een bijdrage uit de fondsen.”

Marjetta van Hoven, woordvoerder van de retailsector: “Het is voor ons steeds moeilijker geworden om aanspraak te maken op de fondsen die door consumenten beschikbaar gesteld worden. De selectieprocedures zijn erg ingewikkeld en het duurt vaak weken voordat er een beslissing genomen wordt.”

De consumenten waren niet bereikbaar voor commentaar.
http://www.speld.nl/2013/06/10/%E2%80%9 ... %E2%80%99/
Querer es poder

Plaats reactie