Ben ik nou de enige?

Ga je fietsen voor een goed doel, vertel het en trek anderen over de streep.
House
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Trek, Giant
Contacteer:

Re: Ben ik nou de enige?

Bericht door House » wo 30 januari 2013 19:20

Pino schreef:
House schreef:
Pino schreef:Lange tenen en wijzende domineesvingertjers weer
Valt wel mee als je beide ouders kanker hebben gehad waarbij je vader op 60 jarige leeftijd is overleden.

Maar goed, laten we het maar weer over fietsen hebben. Ik verlaat dit topic.
Mijn vader is jonger overleden aan kanker. Heb ik nu gewonnen?
Pfffffff, hoe moet je hier nu op reageren.........zal in iedergeval niet schrijven wat ik denk.
Elke overwinning op jezelf is als zeewater.............hoe meer je er van drinkt, hoe dorstiger je wordt!

Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Bericht door Corniel » wo 30 januari 2013 19:25

@Pino, en mijn opa en overgrootvader nog jonger (beide aan hartfalen, maar dat is natuurlijk sowieso minder erg)
Corniel schreef:Grappen over kanker worden meer dan wat dan ook als not-done beschouwd. Er was zelfs een poosje geleden een oproep (met posters en de hele rataplan) om kanker niet meer als scheldwoord te gebruiken.
House schreef:Het is ook gewoon not-done, heeft met normen en waarden te maken. Of is dat old fashioned?
Het getuigt niet noodzakelijk van goede smaak om het wel te doen, maar waarom over het ene wel, en over het andere niet? Ik kan daar niet bij.

marten schreef:Als Nederlander vind ik dat wij een bevoorrecht leven hebben t.o.v. de rest van de wereld enkele landen daargelaten.
Ik heb een baan en een huis en kan een hobby uitoefenen die ik leuk vind. Dan vind ik het mijn plicht om iets van wat ik verdien aan een aantal doelen te geven en wat van mijn tijd in te zetten om in dienst van een goed doel.
We bevinden ons zeker in een bevoorrechte positie. En je inzetten voor je naaste heb ik met de paplepel ingegoten gekregen. Dat is niet het punt. Waar ik tegen ageer, is dat NGO's enorm veel geld over de balk smijten, onnodig tegen elkaar concurreren, in veel gevallen misleiden, en in een aantal gevallen ook nog averechtse resultaten heeft. En dat ik vind dat mensen nogal religieus met kanker omgaan.

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » wo 30 januari 2013 20:03

Ik snap Corniel wel. Je mag tegenwoordig ook al niet eens een kankerhekel ergens aan hebben. Een tyfushekel is dan blijkbaar wel ok. Net als teringhekel. Of kolerehekel.....

Tja.

pct
Fiets: Basso Laguna

Bericht door pct » wo 30 januari 2013 21:16

Robert vD schreef:Ik snap Corniel wel. Je mag tegenwoordig ook al niet eens een kankerhekel ergens aan hebben. Een tyfushekel is dan blijkbaar wel ok. Net als teringhekel. Of kolerehekel.....

Tja.
Tyfus, tering en cholera zijn dan ook ziektes die, in de eerste wereld, zo goed als uitgestorven zijn.

schelden met krijg toch de tyfus heeft mijns inziens dan ook een heel andere lading dan krijg toch de kanker.
in het laatste geval wens je iemand de dood toe, in het eerste geval slechts een korte periode van ziek zijn en asperine slikken.
Nuanceverschil...
Opgeven is geen optie!

Afbeelding

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300
CTWT-lid: Ja

Bericht door MEG » wo 30 januari 2013 21:34

Ik vind dit een rare discussie. Ik wens niemand een ziekte toe. Welke ziekte dan ook. Klaar.

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » do 31 januari 2013 09:07

MEG schreef:Ik vind dit een rare discussie. Ik wens niemand een ziekte toe. Welke ziekte dan ook. Klaar.
Zo is dat. 'Krijg een gebroken ketting!' vind ik voldoende.......

Die NGO's zijn er ook niet voor niets. Ik kan nu een bankrekening openen tbv bijv. Parkinsononderzoek. Niemand die dat weet. Als ik daar geld op wil hebben, moet ik laten weten dat die rekening er is. Kost me geld voor advertenties. Als ik wil dat er meer geld op die rekening komt, moet ik kennelijk nog meer reclame maken of acties opzetten. En als ik nog meer geld op wilt halen dan zal ik daar een organisatie voor moeten inrichten. Zolang de kosten-baten verhouding goed blijft is er wat mij betreft niets aan de hand.
Op naar de Velomediane!

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » do 31 januari 2013 09:33

Alwin schreef:Zolang de kosten-baten verhouding goed blijft is er wat mij betreft niets aan de hand.
Tja, daar zit 'm nu juist 't punt wat Corniel tegen staat, bij menig NGO ligt de kosten-baten verhouding zo scheef als wat. Als het geld niet verkwanselt wordt een salarissen, reclames en dure kantoren, dan wordt het door sommige NGO's lekker opgepot.

NGO's die maar 20% (of zelfs minder) van de inkomsten besteden aan het doel waar voor ze zijn opgericht zijn echt geen uitzondering. Een groot deel probeert 't nog te verbloemen door creatief de jaarrekening op te stellen.

Dat kanker wordt neergezet als 't ergste dat je kunt overkomen slaat gewoon nergens op. Met kanker heb je een behoorlijke kans om te herstellen, bij een ziekte als ALS lig je gegarandeerd na niet al te lange tijd tussen 6 plankjes.

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » do 31 januari 2013 11:07

The Boss schreef:
Alwin schreef:Zolang de kosten-baten verhouding goed blijft is er wat mij betreft niets aan de hand.
Tja, daar zit 'm nu juist 't punt wat Corniel tegen staat, bij menig NGO ligt de kosten-baten verhouding zo scheef als wat. Als het geld niet verkwanselt wordt een salarissen, reclames en dure kantoren, dan wordt het door sommige NGO's lekker opgepot.

NGO's die maar 20% (of zelfs minder) van de inkomsten besteden aan het doel waar voor ze zijn opgericht zijn echt geen uitzondering. Een groot deel probeert 't nog te verbloemen door creatief de jaarrekening op te stellen.
+1 Dat had Corniel toch vrij duidelijk onder woorden gebracht, lijkt mij. Wellicht zijn de meesten te veel afgeleid door de toonzetting? Die begrijp ik dan wat minder / hoeft van mij niet zo nodig.

leendert
Fiets: Merckx-Trek-Colnago

Bericht door leendert » do 31 januari 2013 11:34

ik bemerk in deze discussie een groot verschil tussen de Bèta- en Gamma-geleerden.
Cijfertjes vs Emotie.

Ik kan de beredenering van Corniel volgen en ben het op veel punten met hem eens. Snap ook dat de formulering niet bij iedereen even subtiel over komt.

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » do 31 januari 2013 11:45

Ik sta niet bekend om mijn subtiliteit, waarvan acte. Ik wens graag het punt te maken dat mijn poging tot kritiek op hoe mensen met kanker om gaan, mijn stelling bewijst. Vraagtekens zetten (al dan niet provocerend) worden zeer fel, en met groot afkeuren aangevallen. Een typische QED (helaas).

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » do 31 januari 2013 12:38

leendert schreef:ik bemerk in deze discussie een groot verschil tussen de Bèta- en Gamma-geleerden.
Cijfertjes vs Emotie.
+1

Kanker (en alle andere ziektes of gebeurtenissen die erg zijn, zoals natuurrampen) geven een gevoel van onmacht. Door de NGO's te steunen wordt dat gevoel afgenomen. "beter iets doen, dan niets doen". Als je dan ook nog een fysieke prestatie kan leveren neemt het gevoel van onmacht nog ietsje meer af. En hoppa, je heb fietsen voor een goed doel.
Daar ging de discussie over. Dat een NGO veel geld aan overhead kwijt is, hoeft nooit de goede intentie van de gever of fietser (in dit geval) in de weg staan.
Biologisch

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » do 31 januari 2013 12:52

Het ging mij alleen om de vergelijking kanker - holocaust. Die slaat inhoudelijk nergens op en is bizar ongepast.

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » do 31 januari 2013 13:28

Ronald schreef:Het ging mij alleen om de vergelijking kanker - holocaust. Die slaat inhoudelijk nergens op en is bizar ongepast.
Dat is het dus niet. In beide gevallen om hoe gespannen mensen met het onderwerp omgaan, en wordt het leed dat erbij gepaard gaat/ging verabsoluteert. Voor beide geldt overigens ook nog dat er genociden en ziekten zijn die wereldwijd meer slachtoffers hebben gemaakt. Ze zijn beide (tegen wil en dank wellicht, maar toch) iconisch geworden. In het eerste geval voor de vernietigende kracht van ziekten, in het tweede geval van het kwaad dat in de mens huist.

Ik zeg niet dat kanker (of de holocaust) niet verschrikkelijk is. In tegendeel. Maar is (helaas) veel meer leed. De positie die beide onderwerpen echter in het publieke debat hebben, maakt inhoudelijk discussiëren onmogelijk. Ronalds reactie onderschrijft dat imho. Wat dat je de vergelijking onjuist vindt, vraagt omonderbouwing, geen (dis)kwalificatie van 'ongepast' of 'slaat inhoudelijk nergens op'.

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » do 31 januari 2013 14:20

Corniel, het feit dat er (volgens jou) overeenkomsten zijn tussen kanker en holocaust wil nog niet zeggen dat deze twee vergelijkbaar zijn. En als ik je commentaar teruglees
Wat me zelfs mateloos irriteert zijn goede doelen die geld inzamelen voor kanker(onderzoek). Kanker lijkt de nieuwe holocaust. Het ergste wat een (gezond) mens kan overkomen. Vaak met een opgeheven vingertje: "Als je het in je omgeving hebt meegemaakt (..)". Iedereen zal in zijn leven kanker van dichtbij meemaken. Als doodsoorzaak nummer een kom je er nu eenmaal niet omheen. Maar juist omdat dit zo is, is er al heel veel aandacht voor.
dan kan ik Ronald alleen maar gelijk geven. Verder is het beta gehalte hier op het forum blijkbaar erg groot en proef ik toch een licht genoegen om op de gevoelige tenen van de gamma klanten te gaan staan.

Ook dat staat een discussie in de weg. Beter ging het hier over hoe het dan wel moet met de goede doelen. Groot vs klein. Centraal vs decentraal. Geld vs natura etc.

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » do 31 januari 2013 15:16

Eric schreef:Verder is het beta gehalte hier op het forum blijkbaar erg groot en proef ik toch een licht genoegen om op de gevoelige tenen van de gamma klanten te gaan staan.
Er is niets mis met emoties. En ik begrijp de behoefte om iets voor de medemens te willen doen heel goed. Alleen moet een persoonlijke drijfveer niet zorgen dat de ogen gesloten worden van wat er mis is in de liefdadigheids/goede-doelen-branche.
Beter ging het hier over hoe het dan wel moet met de goede doelen. Groot vs klein. Centraal vs decentraal. Geld vs natura etc.
Als het gaat naar het stimuleren van onderzoek naar (dodelijke) ziekten, zou er imho geen goede-doelen-organisaties moeten zijn. Op zijn hoogst een algemeen fonds, waar wetenschappers subsidies kunnen aanvragen als ze een goed onderzoeksvoorstel hebben. Scheelt veel geld, en is daardoor logischerwijze veel effectiever.

Noodlijdenden in achterstandsgebieden zijn meer gebaad bij het openstellen van de beschermde westerse markt en het (deels) kwijtschelden van openstaande schulden. De rentedruk in die landen is een veelvoud van de middelen die wij die kant op sturen. Middelen die (voorzover niet in cash) door onze economieën zijn geproduceerd, en het effect hebben dat lokale markten alleen maar verder op hun gat komen te liggen.

Zo bezien is het nogal wrang dat in Nederland enorm bezuinigd wordt op dit moment op wetenschappelijk onderzoek, en om ontwikkelingssamenwerking. Zo belangrijk vinden de meeste Nederlanders het dus kennelijk niet. Ik zou er geen moeite mee hebben om (zeg 1000 euro) belasting per jaar extra te betalen als dat in onderwijs, wetenschap en ontwikkelingssamenwerking werd gestoken.

Maar ik weiger om mee te financieren aan luxe vliegreisjes voor figuren als Carolien Tensen die zich eerste klas naar Afrika laten vliegen om dan tussen verblijven een luxueuze hotels door, voor de camera goede sier staan te maken met uitgemergelde Afrikaanse kindertjes.

Een voor mensen die denken dat ik overdrijf: Lees onderstaand boek eens. Het is helaas een enorme eye-opener.
Afbeelding
De crisiskaravaan
De schrijfster bij Boeken (van de VPRO)

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » do 31 januari 2013 15:42

@Corniel: hoeveel NGO's met enorme overheadkosten houden zich bezig met fietsen-voor-een-goed-doel acties? Want daar praten we hier toch over? In je kweeste om je gelijk te halen sleep je er naar mijn mening allerlei zaken bij (Holocaust, Noodhulpindustrie, rentedruk in arme landen, etc) die er in deze discussie helemaal niet toe doen, en heb je de hele discussie en alle deelnemers volledig off-topic getrokken.

Back on topic: een initiatief als Alpe d'Huzes kan ik alleen maar van harte toejuichen. Het evenement draait volledig op vrijwilligers, er staan nul personen op een of andere loonlijst van de organisatie en deelnemers betalen al hun kosten van deelname uit eigen zak. Ook alle leveranciers dragen geheel belangeloos bij aan het evenement. Het opgehaalde geld wordt niet op de grote hoop gegooid van KWF (met zijn overheadkosten en betaalde werknemers), integendeel: 100% van het opgehaalde geld komt ten goede aan wetenschappelijk onderzoek ter bestrijding van kanker. In 7 jaar is Ad6 uitgegroeid tot een groot fundraising succes en daar neem ik mijn Cinelli-petje diep voor af.

Natuurlijk zijn er andere goede doelen die een vergelijkbare inspanning en aandacht verdienen. Maar moet dat dan betekenen dat een evenement als Alpe d'Huzes niet meer mag worden georganiseerd? Vreemde redenatie. Het betekent hooguit dat 'wij mensen' ons ook moeten gaan inspannen voor die andere goede doelen. Maar ja, het is natuurlijk makkelijker om ergens kritiek op te hebben dan om iets te doen.
Querer es poder

Eric
Carbon Racefiets

Bericht door Eric » do 31 januari 2013 15:55

Die heb ik jaren geleden al gelezen (voordat ik meedeed aan de Tour for Life 2010 :) ) en ik deel dan ook geheel jouw scepcis. Iedereen zou dat boek verplicht moeten lezen voordat hij of zij aan een goed doel geeft.

Let wel dat ik vind dat er een onderscheid is tussen Goede Doelen fietsen en het door jou aangehaalde C. Tensen voorbeeld. Hoewel ik er niets mee heb is dat goede doelen fietsen (zolang het transparant is en geen strijkstok evenement) wat mij betreft prima. Of er betere doelen zijn? Ach, dat is persoonlijk en moet ieder voor zich maar uitmaken. Maar een keiharde concurrentiestrijd om je eigen bestaansrecht te bewijzen ten koste van hulpverlening of doel ondersteuning, dat is andere koek.

Eric
Carbon Racefiets

Bericht door Eric » do 31 januari 2013 16:21

Dus wat Bas zegt zeg maar :oops:

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » do 31 januari 2013 16:41

Eric schreef:Dus wat Bas zegt zeg maar :oops:
Ja.

En respect voor een ieder die die 2500 euro of meer inzamelt

Blijft alleen de vraag, waarom wel 2500 euro inzamelen als je daarmee 6 keer de Alpe op mag en waarom niet gewoon 2500 euro inzamelen en overmaken zonder 6 keer de Alpe op te fietsen.

leendert
Fiets: Merckx-Trek-Colnago

Bericht door leendert » do 31 januari 2013 16:54

Zal ik ook nog even een duit in het zakje doen:
"Snorkelen voor Tibet"

Eric
Carbon Racefiets

Bericht door Eric » do 31 januari 2013 17:08

Rob T schreef: Blijft alleen de vraag, waarom wel 2500 euro inzamelen als je daarmee 6 keer de Alpe op mag en waarom niet gewoon 2500 euro inzamelen en overmaken zonder 6 keer de Alpe op te fietsen.
Waarom blijft dat de vraag? Is de motivatie voor het inzamelen van belang?

Caselongo
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door Caselongo » do 31 januari 2013 17:37

Ben benieuwd wanneer er mensen geld gaan inzamelen om mij 6 keer dat Alpe-d'Huez-kreng op te krijgen. Ik zou dat nooit voor niets doen.

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » do 31 januari 2013 22:28

Bas schreef:@Corniel: hoeveel NGO's met enorme overheadkosten houden zich bezig met fietsen-voor-een-goed-doel acties (..)
Niet noodzakelijk met fietsen, wel met goede doel acties. En doordat er kosten gemaakt worden (ik schat zomaar 1000 euro per deelnemers: vakantie, fiets, onderkomen, eerdere trainingsbijeenkomsten) heb je het ook bij Alpe d'huZes over zomaar 8 miljoen overhead. Geld dat ook direct naar het onderzoek gekund had. En daarnaast: je werkt indirect mee aan het systeem. Een een van de meest in het oogspringende organisaties die een enorme overhead heeft, is Livestrong. En die manifesteert(de) zich bij uitstek in het fietsen.

Ik ken ook vrienden die gingen parachutespringen voor het goede doel. Leuk dat ze dat deden, maar waarom (net als wat RobT zegt) niet gewoon dat geld wat dat kost, daar aan geven? En waarom zo te koop lopen met dat je iets voor een ander doet? Je doet het toch voor een ander, niet voor jezelf? Loop er dan ook niet mee te koop.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » do 31 januari 2013 23:27

Corniel schreef:
Bas schreef:@Corniel: hoeveel NGO's met enorme overheadkosten houden zich bezig met fietsen-voor-een-goed-doel acties (..)
Niet noodzakelijk met fietsen, wel met goede doel acties. En doordat er kosten gemaakt worden (ik schat zomaar 1000 euro per deelnemers: vakantie, fiets, onderkomen, eerdere trainingsbijeenkomsten) heb je het ook bij Alpe d'huZes over zomaar 8 miljoen overhead. Geld dat ook direct naar het onderzoek gekund had
Als je werkelijk denkt dat je zonder evenement à la Alpe d'Huzes net zo veel geld kunt ophalen als met, dan daag ik je uit om dat in de praktijk aan te tonen. Dus kies een goed doel en haal op jouw manier €370.000 op (opbrengst Ad6 in eerste jaar - 32 miljoen ophalen zoals Ad6 in 2012 deed is wat veel gevraagd ben ik bang) en zorg vervolgens dat het goed terecht komt, dan laat je iedereen zien dat acties als Alpe d'Huzes en organisaties als KWF en you name it totaal overbodig zijn.

Veel succes.
Querer es poder

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 01 februari 2013 08:20

Bas schreef:
Corniel schreef:
Niet noodzakelijk met fietsen, wel met goede doel acties. En doordat er kosten gemaakt worden (ik schat zomaar 1000 euro per deelnemers: vakantie, fiets, onderkomen, eerdere trainingsbijeenkomsten) heb je het ook bij Alpe d'huZes over zomaar 8 miljoen overhead. Geld dat ook direct naar het onderzoek gekund had
Als je werkelijk denkt dat je zonder evenement à la Alpe d'Huzes net zo veel geld kunt ophalen als met, dan daag ik je uit om dat in de praktijk aan te tonen. Dus kies een goed doel en haal op jouw manier €370.000 op (opbrengst Ad6 in eerste jaar - 32 miljoen ophalen zoals Ad6 in 2012 deed is wat veel gevraagd ben ik bang) en zorg vervolgens dat het goed terecht komt, dan laat je iedereen zien dat acties als Alpe d'Huzes en organisaties als KWF en you name it totaal overbodig zijn.

Veel succes.
Ik begrijp wel dat goede doelen exposure nodig hebben om geld op te halen. Zonder exposure geen geld.

Plaats reactie