Ben ik nou de enige?

Ga je fietsen voor een goed doel, vertel het en trek anderen over de streep.
Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Re: Ben ik nou de enige?

Bericht door Corniel » di 27 augustus 2013 09:12

@Ronald: als partner van een wetenschappelijke subsidie jager kan ik je vertellen dat deze marktconform zijn. De meeste wetenschappers hebben een net salaris, maar ook niet meer dan dat.

Er is in dit topic al eerder betoogd dat er ook bij Alpe d'HuZes geld aan de strijkstok blijft liggen (net als bij alle andere organisaties): brandstof, hotelovernachtingen, fiets(materiaal). Zo bezien valt dit bedrag mee...

Ik verwacht overigens dat de kritiek over een jaar grotendeels verdwenen is, en er weer massaal wordt afgereisd naar die lelijke berg.

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » wo 28 augustus 2013 08:00

Was van Veenendaal het topje van de ijsberg?

http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/ ... ro-s.dhtml

Bas
Moderator
Fiets: Cinelli Pro Estrada
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 28 augustus 2013 08:49

Eric schreef:Was van Veenendaal het topje van de ijsberg?

http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/ ... ro-s.dhtml
Reactie van Alpe d´Huzes op vergelijkbaar bericht in Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/2184 ... Zes__.html):
De Stichting Alpe d’HuZes distantieert zich van onderstaand artikel dat vanmorgen in De Telegraaf stond. Daarin wordt onder de kop ‘Meer graaiers Alpe d’HuZes’ geschreven dat ook ‘twee andere vrijwilligers’, naast oprichter Coen van Veenendaal, ‘tienduizenden euro’s aan vergoedingen hebben geïnd.’

De twee betrokkenen, Jan Gerrit Schuurman en Rob Snelders, hebben nooit betaalde of onbetaalde werkzaamheden verricht voor Alpe d’HuZes, en zijn dus geen vrijwilliger van de stichting, zoals de Telegraaf schrijft.

De werkzaamheden waarover wordt gesproken in het artikel zijn verricht in opdracht van de Stichting Inspire2Live en dus niet in opdracht, of rechtstreeks betaald door Alpe d’HuZes. Eventuele declaraties zijn dan ook ingediend bij Inspire2Live.

Het inmiddels veelbesproken anti-strijkstokbeleid van Alpe d’HuZes geldt tot het moment waarop fondsen worden uitgegeven aan doelen zoals die door Alpe d'HuZes zijn geformuleerd. Zodra, in samenspraak met KWF Kankerbestrijding / Dutch Cancer Society een subsidieaanvraag is gehonoreerd, gaan wetenschappers en andere betrokkenen aan de slag. Onderzoekers werken niet gratis en ook anderen die zijn betrokken bij kankeronderzoek krijgen salaris voor hun werkzaamheden. Werkzaamheden die allemaal tot doel hebben kanker onder controle te krijgen.

In het artikel in de Telegraaf wordt geen onderscheid gemaakt tussen Alpe d’HuZes en Inspire2Live. En dat betreuren wij. Inspire2Live is in het leven geroepen door twee van onze oprichters en heeft een onderzoekstak waarin medewerkers een vergoeding krijgen.
https://www.facebook.com/alpedhuzes?hc_location=stream
2017: Een tussenjaar

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » wo 28 augustus 2013 09:48

Alpe d'Huzes heeft gelijk maar zegt dus: wij hebben het beoordeeld en de stichting een subsidie gegeven. Wat ze er daarna mee doen kunnen wij niet overzien en is niet onze verantwoordelijkheid.

Waarmee ze aangeven dat hun anti-strijkstok beleid niet te handhaven is of in ieder geval bij de voordeur ophoudt. Of beoordelen ze achteraf ook of die gelden goed zijn uitgegeven?

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » wo 28 augustus 2013 10:15

Ik denk dat het achteraf controleren zo veel tijd en moeite gaat kosten, dat het onmogelijk meer door vrijwilligers gedaan kan worden, en zo al weer voor overheadkosten binnen de eigen stichting gaat zorgen.. Een 100% antistrijkstokbeleid is in die zin onmogelijk, lijkt me.

Joostje
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » wo 28 augustus 2013 11:25

kaj_666 schreef:Ik denk dat het achteraf controleren zo veel tijd en moeite gaat kosten, dat het onmogelijk meer door vrijwilligers gedaan kan worden, en zo al weer voor overheadkosten binnen de eigen stichting gaat zorgen.. Een 100% antistrijkstokbeleid is in die zin onmogelijk, lijkt me.
Lijkt mij ook. We zijn met z'n allen natuurlijk ook een beetje naief als we echt denken dat 100% naar kankeronderzoek gaat. Er zijn al verschillende dingen genoemd in dit topic die bekostigd moeten worden bij het organiseren van het evenement. Maar goed, dat terzijde moet Ad6 dit beeld dan ook niet uitdragen. Het was te verwachten dat dit ooit zou uitkomen.

Bas
Moderator
Fiets: Cinelli Pro Estrada
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 28 augustus 2013 11:36

Eric schreef:Alpe d'Huzes heeft gelijk maar zegt dus: wij hebben het beoordeeld en de stichting een subsidie gegeven. Wat ze er daarna mee doen kunnen wij niet overzien en is niet onze verantwoordelijkheid.
Niet helemaal (geciteerde tekst is deel van antwoorden van KWF op veelgestelde vragen):
Wist KWF Kankerbestrijding dat Coen van Veenendaal betaald werd?
KWF heeft een post van 686 duizend euro voor organisatie- en managementkosten goedgekeurd. Als subsidieverstrekker gaan wij er niet over wie wordt ingehuurd om het programma uit te voeren. Dat is de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de organisatie die de subsidie ontvangt, in dit geval Inspire2Live. KWF kijkt naar de resultaten die met de subsidies worden geboekt.

Vindt KWF het wenselijk dat Coen van Veenendaal, een van de subsidieaanvragers, betaald werd voor de uitvoering van het programma?
Toen KWF vernam dat Coen van Veenendaal betaald werd voor het uitvoeren van het programma hebben wij daar vraagtekens bij gezet. Ook Alpe d’HuZes heeft dit gedaan. Dit heeft ertoe geleid dat in 2012 de betaling van Coen van Veenendaal is gestopt. Als subsidieverstrekker kunnen wij dit echter niet afdwingen. Dit is de verantwoordelijkheid van de subsidieontvanger (zie antwoord hierboven).
http://overons.kwfkankerbestrijding.nl/ ... euwsid=702
2017: Een tussenjaar

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » za 31 augustus 2013 08:28

http://nos.nl/l/tcm:5-1804284/

Wat een faalhazen, pure oplichting

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » za 31 augustus 2013 09:01

Mijn beeld is aan het worden dat er een stel amateurs met veel geld uit leuke acties willen gaan bepalen hoe het onderzoek gedaan moet worden.
Mijn sympathie gaat nog steeds (meer) uit naar de mensen in het veld die er hun leven van hebben gemaakt om jaren te studeren en te werken in de medische wereld, de medische wereld en wetenschap.
Uiteraard met controle van de overheid. Keuzes waar gelden heen gaat blijft een politieke en op verkiezingsdag kun je als individu proberen het verschil te maken.

Ik wil mijn verzorging niet afhankelijk hebben van het aantal likes voor elke scheet op Facebook.
Afbeelding

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » za 02 november 2013 09:26

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » zo 03 november 2013 07:51

Het lijkt mij een logisch gevolg van alle media-aandacht dat er minder aanmeldingen zijn. Hoe ga je nog geld binnenhalen als een evenement zoveel imagoschade heeft geleden? Ik snap best dat de meeste mensen geen zin hebben om naast het trainen en binnenhalen van geld, elke keer verantwoording te moeten afleggen voor het gedrag van een paar mensen.
De fietsers keren zich niet af van Alpe d`HuZes, maar de rest van de samenleving heeft dat gedaan. (en misschien is het wel goed ook, evenement werd veel te groot mijns inziens)
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

63cm
Driewieler
Fiets: Klimrek.

Bericht door 63cm » ma 04 november 2013 09:50

Idd, ook vóór alle ophef was de verzadiging al een beetje opgetreden geloof ik.
Afbeelding

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » wo 11 december 2013 19:29

Tt pagina 111

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » wo 11 december 2013 19:33

HenkP schreef:Tt pagina 111
http://nos.nl/teletekst/#111_01

pct
Fiets: Basso Laguna

Bericht door pct » wo 11 december 2013 19:44

MEG schreef:
HenkP schreef:Tt pagina 111
http://nos.nl/teletekst/#111_01
Ik lees iets heel anders op http://www.kwf.nl/over-kwf/Pages/Verkla ... elden.aspx
KWF gaat toezicht op 5 Alpe-projecten verbeteren

Amsterdam 11 december 2013 - ​KWF Kankerbestrijding gaat het toezicht op vijf van de in totaal 52 projecten die met Alpe-geld worden gefinancierd verbeteren. KWF heeft de subsidie aan Inspire2Live stopgezet.

De stichting Alpe d’HuZes is sinds haar oprichting in 2006 heel succesvol gebleken in het inzamelen van gelden voor kankerbestrijding. Bovendien heeft de Alpe d’HuZes een frisse impuls gegeven aan kankerbestrijding door ook projecten te financieren die tot een paar jaar geleden buiten alle reguliere financieringskanalen vielen.

KWF Kankerbestrijding is verantwoordelijk voor de besteding van de Alpe-gelden. Tot en met dit jaar doet zij dat in gezamenlijkheid met het bestuur van stichting Alpe d’HuZes. Vanaf 2014 ligt deze verantwoordelijkheid volledig bij KWF. Wel blijft stichting Alpe d’HuZes richting geven aan het beleid door thema’s voor besteding aan te dragen. In afstemming met KWF Kankerbestrijding worden deze thema’s jaarlijks vastgesteld en vormen daarmee de kern van het bestedingsplan.

Afgelopen jaar is er in de media discussie ontstaan over de besteding van gelden die geworven worden met de actie Alpe d’HuZes. Mede naar aanleiding van deze discussies heeft KWF Kankerbestrijding onderzoek verricht naar alle bestedingen uit het Alpe d’HuZes/KWF-fonds.

Wij stellen het volgende vast:

Er zijn 52 projecten uit het Alpe d’HuZes/KWF-fonds gefinancierd. Deze projecten zijn er op gericht het leven van mensen met kanker te verbeteren. Bij vijf van de 52 projecten hebben we geconstateerd dat het toezicht op deze projecten niet goed is geborgd of goed functioneert. Wel is KWF overtuigd van de waarde van deze projecten en worden er concrete resultaten geboekt. KWF heeft maatregelen genomen om dit te verbeteren en wil via deze verklaring openheid geven en verantwoording afleggen over de bereikte resultaten.
Inclusief de opbrengst van Alpe d’HuZes 2013 is er in totaal ruim 104 miljoen euro ingezameld met de actie Alpe d’HuZes. Daarvan is op dit moment 53,5 miljoen euro besteed. Naar verwachting wordt nog dit jaar 10 miljoen euro toegekend aan onderzoek en projecten. In 2014 wordt op basis van een bestedingsplan de toewijzing van nog eens 30 miljoen euro voorzien. Voor een overzicht van de bestedingen, zie bijlage.

Toezicht verbeteren
Welke vijf projecten behoeven verbetering?

Programma Understanding Life
Dit programma van Inspire2Live is erop gericht kankerbestrijding te versnellen door wereldwijd toponderzoekers te laten samenwerken. Uit het Alpe/KWF-fonds is hiervoor een startsubsidie verstrekt van 3 miljoen euro, met een intentie voor een aanvulling met 2 miljoen euro. Afgelopen zomer bleek dat dit programma uiterst moeizaam van de grond kwam. Het doel om wereldwijd financiering te verkrijgen is tot op heden niet gelukt. Daarnaast bleken acht wetenschappelijke studies waarvoor ruim 2 miljoen euro bestemd was, niet van de grond gekomen. Het bestuur van Inspire2Live heeft naar aanleiding van deze constatering aangekondigd te zullen aftreden. KWF Kankerbestrijding was al sinds juli in gesprek met Inspire2Live over de verantwoording van de subsidiegelden. In gezamenlijk overleg is de subsidie stopgezet. Momenteel doet een accountant in opdracht van KWF een onderzoek naar de besteding van de verstrekte subsidie. Vanwege het belang van de wetenschappelijke studies onderzoekt KWF Kankerbestrijding op dit moment of zij de financiering hiervan kan overnemen, onder de voorwaarden van KWF. Op dit moment beoordeelt de Wetenschappelijke Raad van KWF deze studies opnieuw.
Project Sneldiagnose
Dit project is erop gericht de periode van onzekerheid tussen het vermoeden van kanker door bijvoorbeeld een huisarts en het stellen van de diagnose in een ziekenhuis aanzienlijk te verkorten, gemiddeld van drie weken naar 48 uur. In vier ziekenhuizen is voor meerdere tumoren de diagnosetijd aanzienlijk verkort. Met de ervaring opgedaan in deze ziekenhuizen kan sneldiagnose ook ingevoerd worden in andere ziekenhuizen. Voor dit project is 5,1 miljoen euro subsidie toegekend. Voor het toezicht houden op de besteding van deze subsidie is een stuurgroep ingesteld. Wij constateren dat dit niet optimaal werkt. In de huidige situatie kunnen we als subsidieverstrekker de verantwoording van de subsidie niet goed beoordelen. Het project Sneldiagnose is in 2013 afgerond en wordt nu geëvalueerd. Een eventuele nieuwe subsidieaanvraag, waarvoor plannen zijn, zullen wij alleen honoreren als het project wordt ondergebracht bij een instituut of stichting onder toezicht van een raad van bestuur, die jaarlijks aan KWF rapporteert over voortgang en besteding.
Programma A-Care
Dit ‘Alpe d’HuZes Cancer Rehabilitation Research program’ heeft als doel het herstel en de revalidatie van kankerpatiënten te bevorderen. Hiervoor is een subsidie van 7 miljoen euro toegekend. Hiermee worden met name twee grote onderzoeksprogramma’s gefinancierd bij het Antoni van Leeuwenhoek en het VUMC . Daarnaast is er een coördinerend programmamanager aangesteld. De stichting Alpe d’HuZes heeft voor deze aanstelling een opdrachtovereenkomst afgesloten. De toetsing en monitoring van het werk van de programmamanager blijft echter achterwege. KWF is met Alpe d’HuZes in gesprek om dit te verbeteren. Het contract met de programmamanager wordt niet verlengd.
Leerstoel ‘Kanker en Voeding’ en leerstoel ‘Leven met Kanker’
Uit het Alpe/KWF-fonds worden twee bijzondere leerstoelen gefinancierd. Een op het terrein van Kanker en Voeding en een op het thema Leven met Kanker. Beide leerstoelen zijn ingesteld bij de Vrije Universiteit. Op basis van de door ons gevraagde verantwoording constateren we dat beide hoogleraren goed werk verrichten. Als subsidiegever kunnen we dat echter niet in detail beoordelen. Daarvoor is voor beide hoogleraren een college van curatoren ingesteld waarin andere wetenschappers de wetenschappelijke activiteiten van de hoogleraren monitoren en begeleiden. Beide curatoria blijken echter onvoldoende te functioneren. KWF Kankerbestrijding is hierover in gesprek met de Vrije Universiteit.

Verdere maatregelen
Behalve dat KWF bij alle vijf de projecten de toezichthouders heeft aangesproken op hun verantwoordelijkheid, hebben we ook maatregelen genomen om te voorkomen dat soortgelijke problemen zich bij nieuwe projecten opnieuw voordoen.

Met de stichting Alpe d’HuZes is afgesproken dat KWF en Alpe d’HuZes op hoofdlijnen een meerjarenbestedingsplan vaststellen en dat KWF Kankerbestrijding als enige gaat over de uitvoering en bewaking van de kwaliteit van de bestedingen.

We blijven vanuit het Alpe/KWF-fonds innovatieve projecten financieren. Zonder innovatie immers geen vooruitgang. Bij dergelijke innovatieve projecten zullen we echter wel steviger de vinger aan de pols houden. Dit betekent dat we jaarlijks een tussenrapportage zullen vragen en niet halverwege, zoals bij reguliere projecten gebruikelijk is.

Besteden is een vak

KWF Kankerbestrijding steekt met deze evaluatie van de Alpe-projecten nadrukkelijk ook de hand in eigen boezem. Als subsidiegever hebben we bij bovengenoemde vijf van de 52 projecten te lang de situatie van gebrekkig toezicht laten bestaan. Ook hebben we ingestemd met beheersconstructies die we minder wenselijk vinden. Deze aanpak werd mede ingegeven door de wens van Alpe d’HuZes om innovatieve projecten versneld mogelijk te maken en niet door een ‘bureaucratische’ benadering te vertragen.

Wij zijn hierin meegegaan, omdat we onze verantwoordelijkheid wilden nemen. Wij vinden het immers, samen met Alpe d’HuZes, van het allergrootste belang dat het door fietsers en sponsoren bijeengebracht geld daadwerkelijk en verantwoord aan kankerbestrijding wordt besteed. Dat zijn we aan hen verplicht. Het past ons als grootste organisatie op het terrein van kankerbestrijding in Nederland niet te stoppen met het op verantwoorde manier besteden van de Alpe-gelden. Onder het motto: fondsenwerven is een vak, besteden ook, hebben we er het volste vertrouwen in dat de kinderziektes rond de besteding van de Alpe-gelden, zoals die bij vijf van de 52 projecten naar voren komen, door de nu gekozen aanpak de wereld uit zijn.
Opgeven is geen optie!

Afbeelding

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » wo 11 december 2013 19:46

Nette, goed opgebouwde reactie van KWF,
Work hard, play harder!

2016: was het nèt niet 2017: weer (leren) fietsen en koersen

Afbeelding