Everesting 8848hm / Cyclingforkids.de / 20 mei 2017

Ga je fietsen voor een goed doel, vertel het en trek anderen over de streep.
Plaats reactie
Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm
CTWT-lid: Ja

Everesting 8848hm / Cyclingforkids.de / 20 mei 2017

Bericht door Ottie » do 20 april 2017 14:19

20 mei as organiseert mijn TeamTOUR2014 maatje Marco (Bastiaansen) met Cycling4Kids een charity event onder de naam Everesting.Deelname kan solo, als 2/4 team. Zoveel mogelijk hoogtemeters maken en als het lukt zelf de 8848hm van de officiële Everest(ing) volmaken. Er is ook een raam-programma er om heen om eventuele partners en kids (een beetje) bezig te houden.

Website Cycling4Kids.de

Er zijn 5 verschillende "Anstiege" om de hm te maken. 4 verhard voor de racert en 1 onverhard voor (ook) de MTB.

Ik ga er zelf heen als solo fahrer. Let op: starttijden vanaf 7u voor teams... de solo rijders starten om 3:00 uur. Je hebt dan tot 17u pakweg 14 uur om die 9000hm weg te trappen. Makkie toch?
Work hard, play harder!

2016: was het nèt niet 2017: weer (leren) fietsen en koersen

Afbeelding

Ottie
Carbon Racefiets

Re: Everesting 8848hm / Cyclingforkids.de / 20 mei 2017

Bericht door Ottie » zo 21 mei 2017 18:43

Nou nee, geen makkie dus.... :shock: :oeps:

Vrijdag avond naar Volkesfeld afgereisd en in de stube van het hotel ter plekke een paar lekkere biertjes gedronken met wat jongens van de organisatie en 4 reeds aanwezige solo rijders. Alcohol vrije biertjes... 8) de Erdinger weizen alkoholfrei is een prima dorstlesser.
Rond 22 uur een poging gedaan tot iets wat op slapen lijkt en de wekker op 2:20uur gezet. Beetje geslapen en om half drie wakker. Aankleden, shirt en broek lange mouw en windvest het is maar 5 graden brrrrrr..., aanmelden en starten om iets na drieën. Het is (nog) koud, maar droog en helder. Het beloofd een mooi dagje te worden. Ik heb de van de 4 beklimmingen de "Muur van Müller-Montada Volkesfeld - cycling4kids" (Strava segment 14929056) gekozen. Iets meer dan 2,2km en 180hm per beklimming. Klein rekensommetje: 8850 /180 = pakweg 50 keer omhoog. Beschikbare tijd: 14 uur dan moet je in een uur 4 keer omhoog en dat.....haal ik (net) niet in het begin. Ik begin de eerste keer rustig, mis een afslag, stukje terug en verder en boven staat Marco met de auto in het donker en geeft aan dat de top nog 100m rechtsaf is. En dat is 1! Bij het omhoog fietsen voelt het bij één van de tandkransjes net alsof ie ovaal is :shock: geen idee wat dat is.
Na een vlotte afdaling, gaat prima met de schijnwerper voorop, snel weer omhoog (er is nog geen koffie) voor een 2e keer. Na 100 m een eng metaalachtig geluid op het asfalt. Er is iets van mijn fiets afgevallen, maar wat..... na wat klooien kom ik er achter dat de spider van mijn Dura Ace cassette in 2 stukken is gebroken en een deel ligt op het asfalt :shock: :kots: :knor: Voorzichtig terug naar beneden. In de auto pak ik wat gereedschap en een nieuwe cassette, maar die past niet... de opvulring ontbreek. Die is kennelijk ook gebroken. Ralf van de organisatie matst me en haalt thuis een opvulring uit zijn gereedschapskist. 50 minuten later ben ik weer onderweg.
Ik heb me voorgenomen me vandaag nergens druk om te maken, lekker te fietsen en te zien waar het schip strand. In rustig tempo verder omhoog. Bij de derde keer begint het licht te worden. De zonsopkomst wordt een van de mooiste momenten van de dag.
Elke volgende beklimming lijkt korter, je kent na een paar keer elke meter asfalt en weet precies waar er een tandje bij of af moet. Het gaat best lekker. Na een paar rondjes tijd voor koffie en weer op pad. De verzorging is perfect: bananen, muesli repen, 10 soorten taart :oke: :lol: , koffie, soep, broodjes, thee, limonade. Na pakweg elke 3 of 4 beklimmingen gooi ik er bij de auto een nieuwe volle bidon in en pak wat gels of een broodje. Na een beklimming of 10 is het tijd voor stevig eten, drinken en koffie en taart. Het gaat lekker en vanaf 7 uur starten langzaam ook de teams en nog een aantal liefhebbers die flink wat hoogte meters willen maken. Het is een lekker relaxte sfeer en mede dankzij het mooie zonnige weer heeft iedereen het naar zijn zin.
Na pakweg 7 uur in totaal voelt tijdens een beklimming mijn fiets ineens alsof ie van rubber is. Dit gevoel ken ik, een mega hongerklop. Even rustig aan, rondje volmaken en terug een wat langere pauze met veel taart, koffie, en zoute nootjes.
Daarna rustig weer verder. Langzaam wordt duidelijk dat pakweg 6000hm al heel wat is binnen de beschikbare tijd. En omdat ik voorzie dat de volle 8850hm geen reëel doel is besluit ik om de tijd tot pakweg 16u vol te maken. Zo blijft het tenminste leuk.
Terwijl ik rustig verder ga start ondertussen om 14u de kidsrace. Een fantastische happening met meer dan 30 kids aan de start in de verschillende leeftijds categorien. Er wordt stevig om de prijzen gestreden en Marco doet als een echte Theo Koomen verslag :oke:
Rond 15:30 vind ik het mooi geweest. Het gaat allemaal nog redelijk verantwoord en ik vind het tijd voor een laatste rondje. Nog één keer in stevig tempo omhoog. Als ik de tijd van de plaspauze er af haal in bij de zelfde tijd als mijn eerste 3 rondjes. Dus wel stevig moe, stijf, maar niet 100% naar de kloten. Dat doe ik wel een volgende keer als de de hele 8850hm een reeel doel is ;-) Voordeel is dat ik nu nog enigszins fatsoenlijk naar huis kan rijden (met een dutje op een parkeerplaats tussendoor). Ik heb een topdag gehad!

Een super relaxed evenement. Mij beviel het wel om zonder echte tijdsdruk te rijden en te zien waar het schip strand. Uiteindelijk heeft één van de deelnemers de complete 8850hm volgemaakt, hij had nog tot ongeveer 19u nodig. En dat is nog van een heel andere orde dan de pakweg 5500hm die ik zelf heb volgemaakt.

NB voor een erkende Everesting poging (Strava/Veloviewer) moet de beklimming en afdaling volgende dezelfde route, dus herhalingen.

De start
Afbeelding

Eerste licht rond 4:30u
Afbeelding

's morgens vroeg
Afbeelding

Basecamp
Afbeelding

Afbeelding

Uitzicht
Afbeelding

Halverwege de dag
Afbeelding

Kidsrace
Afbeelding

Afbeelding

Iedereen een winnaar!
Afbeelding

Bijna klaar (mee) ;-)
Afbeelding

De organisatie (de opbrengst was > 20.000 euro!)
Afbeelding

Een deel van de foto's copyright Marco Bastiaansen / Cycling for Kids
Work hard, play harder!

Afbeelding

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » zo 21 mei 2017 21:44

Leuk lees- en kijkvoer :oke:

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » zo 21 mei 2017 22:30

👍 top Otto!
Biologisch

Bas
Moderator
Fiets: Cinelli Pro Estrada
Contacteer:

Bericht door Bas » zo 21 mei 2017 22:50

Klasse Otto, en leuk verslag :oke:
2017: Een tussenjaar

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » ma 22 mei 2017 06:13

Hoeveel hoogtemeters maken bergbeklimmers eigenlijk als ze de Everest beklimmen? Die beginnen namelijk niet op zeeniveau.

Orbi
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Orbea/Rose

Bericht door Orbi » ma 22 mei 2017 07:33

Petje af, respectabel aantal hoogtemeters zeg. Je blijft toch een bergbeklimmer, niet meteen naar de top, eerst acclimatiseren op basecamp hoogte. :oke: :D

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » ma 22 mei 2017 07:47

:oke: Goegedaan!
Questa settimana ho chiamato Enrico!

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » ma 22 mei 2017 14:19

Erg heftig! Goed gedaan. :oke:
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Ottie
Carbon Racefiets

Bericht door Ottie » ma 22 mei 2017 15:46

Wombcat schreef:
ma 22 mei 2017 06:13
Hoeveel hoogtemeters maken bergbeklimmers eigenlijk als ze de Everest beklimmen? Die beginnen namelijk niet op zeeniveau.
Pakweg 6000hm enkele reis vanaf Lukla als je invliegt (2800m). Basecamp zuid zijde ligt op 5300m. Noordzijde is minder hm maar een veel grotere afstand. Maar meestal zijn er meerdere zgn. acclimatisatie trips omhoog en omlaag dus totaal voor een dergelijke hoge berg komt vaak op een dikke 9.000 a 11.000hm in pakweg 6 tot 8 weken
Voor een beklimming van een 7000-er maakten wij vanaf 3500m start punt zo'n 6.000hm in totaal in 3 weken
Work hard, play harder!

Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » ma 22 mei 2017 16:12

Wombcat schreef:
ma 22 mei 2017 06:13
https://nl.wikipedia.org/wiki/Everest:_Beyond_the_Limit

Leuke serie, ik kijk er graag naar. Deze periode van het jaar wordt de serie vaak herhaald.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Damocles

Bericht door who cares » ma 22 mei 2017 20:13

Mooie prestatie , Ottie :oke: .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Plaats reactie