specifieke tijdrit training

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Re: specifieke tijdrit training

Bericht door Corniel » di 08 september 2009 14:31

@Bruco: Waarom zou je bij 350 Watt à 110 rpm solo meer schokschouderen, dan achter de brommer?

@Alstro: maar als blijkt dat je solo te hard trapt, dan ga je toch minder hard trappen (en evenuteel terugschakelen)
Noontje schreef:Ah, kun jij mij dan even exact vertellen waarom je je vriendinnetje zo leuk vindt?
Ja, als ik in haar nabijheid ben maakt mijn lichaam stofjes aan waarvan ik me heel tof ga voelen. Als ik jouw nabijheid ben, maakt mijn lichaam veel minder van die stofjes aan. Overigens wel weer meer dan in de nabijheid van de gemiddelde man. ;)

Waarom mijn lichaam die stofjes bij haar wel aanmaakt en niet als ik een boek lees, of stofzuig: dat zal een evolutionaire achtergrond hebben, maar dat wordt wel heel erg off-topic. :D
Veeteetje schreef:Tja, als je er simpelweg niet voor open staat, houdt het op (..)

Bel een Van Diemen of een Delahaye eens op, misschien kan die het op een manier uitleggen dat je het wel aanneemt (..)
Ik heb wel eens een lezing van eerst genoemde mogen bijwonen. Een zuivere wetenschapper. Hij heeft me kunnen overtuigen van het effect van warm rijden. Welliswaar snapt hij zelf het mechanisme ook niet volledig, maar hij heeft experimenten uitgevoerd die het effect aantonen. De suggestie dat ik niet open zou staan voor verandering lijkt me dan ook nogal ver van de werkelijkheid verwijderd.
Wij zijn hier allemaal vrolijke fietsers die elkaar tips proberen te geven en elkaar op een eigen manier proberen te helpen.
Ik vind het zeer sympathiek, maar ik snap de meerwaarde niet. Snap niet wat het zou toevoegen. In de wielrennerij gaan heel veel bakerpraatjes rond. En jij begon iemand die e.a. in twijfel trok te betichten van slecht trainerschap.
Corniel schreef:Sorry, maar zulke zweef-teverij gaat er bij mij niet in. Net als homeopatie, astrologie, religie, en andere non-wetenschappelijke kul.
Veeteetje schreef:Ah, de typische zwart-wit denker!
Ik ben schaker dus op dat vlak heb je gelijk. ;) Verder ben ik vooral van de nuance. (Wetenschap is doorgaans niet zwart-wit bijvoorbeeld) Maar als zaken aantoonbaar onzinnig of zelfs onwaar zijn, tja, dan zal ik dat laten merken. :)

Het lijkt me overigens best gezellig om een keer te trainen 'achter' de brommer. Met het oog op het gezelschap en de 'kick' van de snelheid. Niet omdat ik aanwijzingen heb dat het 'beter' is dan zonder.

Maar on-topic: Adri van Diemen had tijdens de gemoreerde lezing wel een andere goede trainingsvorm in de aanbieding:
20-30 minuten warmrijden:
30-60 seconden volle bak (D3+)
5-10 minuten herstel (D2!)
20-30 minuten uitrijden.

Hierbij moet het vollebak en herstel stuk 4 tot 6 keer herhaald worden. De resultaten die hij ermee gemeten had waren veelbelovend, zowel op het gebied van piekvermogen/vermogen omslag als toegenomen duur. Hij raadde het overigens af voor mensen boven de 40 (te zware fysieke belasting)

Aksel
Aluminium Racefiets
Fiets: Felt
CTWT-lid: Ja

Bericht door Aksel » di 08 september 2009 14:46

45 km is toch een bedreiging voor de huidige NL top volgens mij :oke:

Hier in het noorden is er volgens mij maar 1 persoon die dat redt. Die reed trouwens vijf jaar geleden nog 38 gem. tegenover nu 46. :shock:
Hoop niet dat ik mijzelf overschat, maar ik zie toch wel mogelijkheden. Volgens "kenners"( onder wie die uit het noorden) zou ik op een tijdritfiets nog 1 tot 2 km/uur harder moeten kunnen. In Nijeveen reed ik 43,5km/uur over 21,75 km en in Lonneker 43,86 km/uur over 8,3 km. Als ik dan de kenners moet geloven.... :D
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

Veeteetje
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Super Six

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 14:55

alstro schreef:
De huidige NL top bij de dames. Die zullen nu tussen 44 en 45 km/u rijden vermoed ik.
Jolanda met dik 46 km/u op de 56*12 zien we niet meer... :D
De heren rijden toch wel >46 km/u schat ik?
"Hij die tegen de stroom inzwemt, komt bij de bron,
hij die met de stroom meegaat, verdwijnt in zee"

Duchenne Heroes check http://www.riding4life.nl
Afbeelding

alstro
Carbon Racefiets
Fiets: Cervélo P 2
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 14:59

Aksel schreef:

Hier in het noorden is er volgens mij maar 1 persoon die dat redt. Die reed trouwens vijf jaar geleden nog 38 gem. tegenover nu 46. :shock:
Hoop niet dat ik mijzelf overschat, maar ik zie toch wel mogelijkheden. Volgens "kenners"( onder wie die uit het noorden) zou ik op een tijdritfiets nog 1 tot 2 km/uur harder moeten kunnen. In Nijeveen reed ik 43,5km/uur over 21,75 km en in Lonneker 43,86 km/uur over 8,3 km. Als ik dan de kenners moet geloven.... :D

je hoort mij niet zeggen dat jij dat niet kan ;-)
Gelukkig ben jij nog geen 40 jaar :lol: :lol:

De amatateur top dit weekend NK gereden en de beste reed 45,20 (zondag)

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 15:08

alstro schreef:
Oh oké, ik keek naar de Elite van zowel dames als heren.

Afbeelding

Aksel
Aluminium Racefiets
Fiets: Felt

Bericht door Aksel » di 08 september 2009 15:16

Zoals jij zelf ervaren hebt, was er zondag erg veel wind. De winnaar rijdt normaal gesproken ruim 46 en soms 47. In ieder geval de Nederlands kampioen bij de masters rijdt deze snelheden. Trouwens, die is vanzelfsprekend boven de 40 jaar.... ;-) :lol:

Met een snelheid van 45 zit je bij de subtop van de amateurs-A. Voor mij in ieder geval een grote uitdaging!
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 15:31

Aksel schreef:
Met een snelheid van 45 zit je bij de subtop van de amateurs-A. Voor mij in ieder geval een grote uitdaging!
Zeker weten!!
Voor mij een onhaalbare droom. 40-41 is voor mij echt het maximale.

Afbeelding

Marcel_78
Kinderzitje

Bericht door Marcel_78 » di 08 september 2009 20:02

Wie van de brommer rijders traint eigenlijk met een vermogensmeter (SRM of Powertap)? Lijkt mij wel zo aardig als je vermogens bij trapfrequenties wil vergelijken.

Dat er een hoop training nodig is om met een hoge trapfrequentie te kunnen rijden is wel logisch. De pak 'm beet 10.000 motorneuronen per been moeten allemaal net op 't goede moment vuren als je soepel wilt trappen. Energetisch gezien is een hoge trapfrequentie overigens uitermate inefficient, tussen de 30 en de 60 omwentelingen ligt 't optimum. Musculaire gezien is het helaas niet zo efficient. Die hoge trapfrequentie kost meer energie, dus is er meer zuurstof nodig voor de verbranding. Zolang het lichaam dat aan kan voeren (en de spieren het opnemen) gaat het prima, maar iets harder en je begint met verzuren. Daarom kan een lagere trapfrequentie in sommige gevallen best rendabel zijn. Bijv een Bert Grabsch is het levende bewijs dat een lage trapfrequentie prima kan lonen.

Volgens mij is er helemaal geen bewijs dat trainen achter een brommer enig fysiologisch effect heeft, allicht dat er wel een psychologisch effect is.

TiesT
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door TiesT » di 08 september 2009 21:00

Wat een spannende discussie zeg. :shock:
ForumpuberAfbeelding - LL-Coolface -

leendert
Fiets: Merckx-Trek-Colnago

Bericht door leendert » di 08 september 2009 21:05

TiesT schreef:Wat een spannende discussie zeg. :shock:
Martijn is vast heul veul wijzer geworden met al deze tips ;-)

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » di 08 september 2009 21:15

Corniel schreef:
Maar on-topic: Adri van Diemen had tijdens de gemoreerde lezing wel een andere goede trainingsvorm in de aanbieding:
20-30 minuten uitrijden.

Hierbij moet het vollebak en herstel stuk 4 tot 6 keer herhaald worden. De resultaten die hij ermee gemeten had waren veelbelovend, zowel op het gebied van piekvermogen/vermogen omslag als toegenomen duur. Hij raadde het overigens af voor mensen boven de 40 (te zware fysieke belasting)
Dit lijkt erg op de woensdag clubritjes die vanaf april tm september bij mijn club worden gereden.Het aantal herhalingen d3 / d2 is echter aanzienlijk meer en wat langer , 1,5 a 2 minuten, qua duur. Dat is dus blijkbaar een goede trainingsvorm voor het tijdrijden.

Maar hoe zit het nu met de trainingsopbouw. Meer de nadruk op kracht dan bij een reguliere wegtraining? Zelf wil ik op een tt rondje bij mij in de buurt nog wel eens een uurtje of zo rondjes maken. Meestal is dit dan 2 rondjes een gematigd tempo en 1 rondje volle bak. Een rondje is 2,5 km. Omdat het best een technisch rondje is, scherpe bochten, dijk op, dijk af en een paar verkeersdrempels, kan ik daar met name het sturen op de tt fiets goed oefenen.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » di 08 september 2009 21:27

Bruco schreef:
alstro schreef:makkelijk op hoge snelheid te rijden
Gooi ik de 'motoriek' er nog maar 'ns in ('spiergeheugen' is immers van de baan, begrijp ik).

Doe je 350 wattjes aan 110 rpm, in omstandigheid Y, tegen snelheid X.

Naarmate Y en X varieren, verandert Z: de 'efficiëntie' (vast een verkeerde woordkeus) waarmee je op de fiets bezig bent. Zit je al te schokschouderen, op je zadel te schuiven/wippen, je stuurlint aan gort te knijpen? Etc.

Vast geen bevredigende poging, dit. Maar 't is 't proberen waard.
Dat verschil merk je goed als je een rondje constant probeert te rijden (dus constant vermogen en freq. NIET snelheid) en de helft voor de wind hebt en de andere helft vol met je snufferd in de wind zit. Voelt heel anders.
(hoewel ik geen vermogensmeter heb, dus niet zeker weet of ik hetzelfde vermogen lever)

Dieter
Kinderzitje
Fiets: Pina Prince

Bericht door Dieter » wo 09 september 2009 10:20

Misschien helpt dit stukje :lol:
Bij een snelheid tussen 45 en 50km/u achter de gangmaker duw je nauwelijks meer vermogen dan een individuele training aan 30 à 35 km/u! Waarom is het dan nodig om iemand voor je te zetten?? De nagestreefde eigenschappen van een dernytraining lijken echter zeker nuttig maar worden vaak wat overroepen.
- BEENSNELHEID: je ligt op een relatief groot verzet maar draait de beentjes toch vlot rond, ideaal voor de coördinatie in en tussen de spiergroepen. In theorie is voor deze eigenschappen geen derny nodig. (bovendien zie ik heel veel gasten op de "11" achter de derny knallen om zo amper 90 toeren/minuut te halen... zet de brommer dan maar aan de kant: nutteloos!)
- TRAJECTKEUZE/POSITIONERING: zeker op de weg is de dernytraining interessant om je mooi uit de wind te zitten. Je voelt al heel snel waar de wind blaast en enkele centimers links, rechts, voor of achter schelen heel veel qua gevoel! Het kan dus zeker een hulpmiddel zijn om ook tijdens wedstrijden goed te "colleren" en de ideale positie uit de wind te vinden, al is een voorgaand renner meestal ietsje smaller dan de gangmaker
- FIETSPOSITIE: Achter de derny ben je sneller geneigd om platter te liggen en het stuur in de beugel te nemen, wat uiteraard de aerodynamica ten goede komt. Vele renners trainen constant met de handjes boven het stuur of maximum tot in de remgrepen, terwijl ze in de koers meermaals in de beugel moeten en plots last in de rug krijgen. In het zog van de derny is het snel een automatisme om platter te gaan liggen en dus ook iets meer de 'wedstrijdhouding' na te bootsen. Je kan dit echter ook zonder brommer voor je neus, tijdens blokkentrainingen. Die hebben zelfs het voordeel dat het vermogen dat je er levert dichter bij dat van de wedstrijd aanleunt.

Kortom: dernytraining lijkt dus zeker niet de echte noodzaak, maar aangezien sport en wetenschap niet altijd het beste huwelijk vormen zijn er toch nog een aantal gevoelsmatige voordelen van een brommertraining: je voelt de pure SNELHEID, alsof je midden het peloton 'meezoeft', je hebt het MENTALE VOORDEEL van iemand voor je neus te hebben die de WIND lekker van je weg houdt, en bovendien gaan de KILOMETERS zoveel sneller voorbij!
In de praktijk komt het brommertje als extra hulpmiddel zeker tot zn recht bij korte blokjes naast de ganmaker rijden, of van de gangmaker wegsprinten, terwijl je nadien tijdens de recuperatie toch een deftige snelheid kan behouden. Ook bergop is het wel nuttig om erachter zitten, boven op de top val je niet "plat" zoals je meestal alleen voorhebt, maar moet je direct versnellen om het zog van de derny te houden. En last but not least: op het einde van een duurtraining is het altijd zalig om nog een uurtje achter de brommer te rijden: de kilometers gaan heel snel en je kan nog effe de finale van een koers nabootsen!

Corniel
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Bericht door Corniel » wo 09 september 2009 10:27

Een tijdrijder doet niet aan peloton. ;)

Verder onderschrijft het stukje volgens mij al mijn bezwaren tegen deze vermeende 'wondertraining'. :)

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » wo 09 september 2009 10:42

Aksel schreef:

Zoals jij zelf ervaren hebt, was er zondag erg veel wind. De winnaar rijdt normaal gesproken ruim 46 en soms 47. In ieder geval de Nederlands kampioen bij de masters rijdt deze snelheden. Trouwens, die is vanzelfsprekend boven de 40 jaar.... ;-) :lol:

Vrijdagavond hebben wij koppeltijdrit, de desbetreffende topper uit groningen staat ook aan de start, alleen zijn koppelgenoot is ziek, pak je kans zou ik zeggen ;-)

arjan916
Contacteer:

Bericht door arjan916 » do 21 januari 2010 22:03

Corniel schreef: Maar on-topic: Adri van Diemen had tijdens de gemoreerde lezing wel een andere goede trainingsvorm in de aanbieding:
20-30 minuten uitrijden.

OK, da's een trainingsvorm.
Had ie ook nog tips voor opwarming / voorbereiding op de wedstrijddag?

Voorlopig ziet mijn intervaltraining er vanaf begin maart ongeveer zo uit;
na ca. 15km rustig opwarmen begint het eerste blokje van 1km, dan 0,5km rustiger aan en dat 3 series.
vervolgens 2km op snelheid en 1km rustiger, 2 series.
dit zo opbouwend in series van 2 totdat ik op 5km snelheid en 1,5km rustig zit.
de 'hoge snelheid' blokken fietsend op/net boven de gemiddelde snelheid van een eerdere tijdrit.
de 'rust' stukken op ongeveer 75% daarvan.
dit alles alleen bij een redelijk constante windbelasting.
als er teveel snelheidsverschil in t rondje zit (tijdrit/triathlon parcours Dordt) door de wind, dan hanteer ik geen snelheid maar percentages van hartslag vd laatste tijdrit.

t Is een basisprincipe waarop een goede triathleet en fietsmaat zijn trainingen heeft gebaseerd, maar ik sta open voor meer ideëen, dus schiet er maar op :)

dus ook voor brommertrainingen: wat praktische tips zouden welkom zijn, dan wel gebaseerd op trainingen voor iemand zonder vermogensmeter.
bijvoorbeeld het verschil in snelheid, wanneer je de solo-training op ca. 40 kmh doet, wat is dan de snelheid die je achter de brommer moet rijden om hetzelfde vermogen te generen?
gemakshalve de windinvloed (mee-/tegen-wind) achterwege latend, of als zijwind aan te nemen ;-)

.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » do 21 januari 2010 23:36

arjan916 schreef: dus ook voor brommertrainingen: wat praktische tips zouden welkom zijn, dan wel gebaseerd op trainingen voor iemand zonder vermogensmeter.
bijvoorbeeld het verschil in snelheid, wanneer je de solo-training op ca. 40 kmh doet, wat is dan de snelheid die je achter de brommer moet rijden om hetzelfde vermogen te generen?
gemakshalve de windinvloed (mee-/tegen-wind) achterwege latend, of als zijwind aan te nemen ;-)

.
Met 40 p/u zit je op 90-95%, dus die waarde zou ik achter de brommer ook aanhouden.

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Bericht door El Escalador » vr 22 januari 2010 05:56

Ik heb vorige week een lezing van Steven Sloof bijgewoond. Voor de tijdrijders zeker geen onbekende. Tijdens die lezing heeft hij ook zijn trainingen uit de doeken gedaan (uiteraard niet in alle details). Zeer leerzaam!
It never gets easier, you just go faster.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » vr 22 januari 2010 07:38

El Escalador schreef:Tijdens die lezing heeft hij ook zijn trainingen uit de doeken gedaan
Misschien kun je er iets over vertellen, wat is er zo bijzonder aan zijn aanpak? Niet gewoon heul veul tijd investeren?

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Bericht door El Escalador » vr 22 januari 2010 08:00

Ronald schreef:
El Escalador schreef:Tijdens die lezing heeft hij ook zijn trainingen uit de doeken gedaan
Misschien kun je er iets over vertellen, wat is er zo bijzonder aan zijn aanpak? Niet gewoon heul veul tijd investeren?
Het bijzondere aan zijn aanpak is dat zijn focus ligt op kwaliteit in de trainingen. Noodgedwongen, omdat hij weinig tijd heeft om te trainen. Hij heeft ook enkele voorbeelden gegeven van trainingen die hij deed, en dat was behoorlijk heftig qua intensiteit.
It never gets easier, you just go faster.

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » vr 22 januari 2010 09:00

martijn schreef:
arjan916 schreef: dus ook voor brommertrainingen: wat praktische tips zouden welkom zijn, dan wel gebaseerd op trainingen voor iemand zonder vermogensmeter.

.
Met 40 p/u zit je op 90-95%, dus die waarde zou ik achter de brommer ook aanhouden.

Volgens mij is vermogens training achter een brommer niet een echt juiste ''brommertraining"

Tazzy
Carbon Racefiets
Fiets: Koga GranRunner
Contacteer:

Bericht door Tazzy » vr 22 januari 2010 09:20

2x TT warmingup schema

Afbeelding

Afbeelding
As elegant as an elephant

Kinnaerke
Kinderzitje
Fiets: Zannata Z20

Bericht door Kinnaerke » di 02 augustus 2011 22:21

Beste mensen,

ik ben een jongen van, ondertussen 18 jaar oud en heb sinds een week een nieuwe koersfiets.
Ik heb de voorbije 6 maanden niet meer aan sport kunnen doen door een knie-operatie en deed daarvoor voornamelijk aan voetbal in clubverband.

In mijn dorp, Walshoutem, gaat elk jaar een tijdrit door van 18.9km, en ik vroeg mij nu af hoe ik hiervoor zou kunnen trainen. Dit jaar had ik een gemiddelde snelheid van 30km/h, en vorig jaar een gemiddelde snelheid van 32.19km/h... Deze terugval is voornamelijk te wijten aan het feit dat ik zolang heb stilgelegen in sporten.
Het parcour van deze tijdrit is terug te vinden op deze link http://halfrondhoutem31juli2011.skynetb ... cours.html

Met vriendelijke groeten
Kinnaerke

thesiddsol
Kinderzitje
Fiets: pulsar

Bericht door thesiddsol » vr 24 juli 2015 07:54

alstro schreef:
Aksel schreef:
martijn schreef:Omdat we toch naar die 43 gemiddeld moeten ;-) , zal er getraind moeten worden. Hoe gaan we dat aanpakken? Oftewel: hoe zien je schema's eruit als je specifiek op tijdrijden traint?
Een aardig ander aspect van tijdrijden is het warmrijden. Hoe kan je dat nu het beste doen?
Zullen we 45 doen ;-) ? Terugkomend op jouw vraag van het warmrijden. Mijn volgorde moet normaal gesproken zijn: rondje verkennen, minstens half uur tacx (met hoge trapfrequentie, lage weerstand) en afsluitend 5 minuten op de weg een paar korte sprintjes. De laatste 5 minuten voor de start moet je meestal wachten, maar door de spanning houd ik de hartslag meestal wel hoog. Fast Furious scooters

Dit weekend heb ik mijzelf tekort gedaan door alleen maar het rondje te verkennen(13km) en niet op de tacx nog warm te rijden. Gevolg: stramme benen, kon niet echt diep gaan en matige tijd. Anderhalf uur later reed ik tijdens de koppeltijdrit(26 km) minstens 1,5 km/uur harder. En goed dat de benen waren....!? :-? Zo leer je elke keer weer wat.

Plaats reactie