specifieke tijdrit training

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
Veeteetje
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Super Six

Re: specifieke tijdrit training

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 12:34

alstro schreef:
Heej straks gaan ze volgend jaar allemaal 43 rijden, das niet de bedoeling hé ;-)
:oeps:
Ow jee, ja... dan doe jij het zo dat je net effe weer wat harder rijdt. 44 staat ook niet verkeerd toch? ;-)
"Hij die tegen de stroom inzwemt, komt bij de bron,
hij die met de stroom meegaat, verdwijnt in zee"

Duchenne Heroes check http://www.riding4life.nl
Afbeelding

Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Bericht door Corniel » di 08 september 2009 12:39

alstro schreef:Ik twijfel niet aan de kennis van Corniel, alleen heb ik ook andere dingen gelezen die anders zeggen.
Namelijk?
Ik zeg ook niet dat het op andere manieren niet kan, maar brommer training is een manier om snelheid te trainen.
Snelheid trainen? Snelheid is een 'effect' van geleverd vermogen. Ik ga in wedstrijdverband niet harder rijden omdat ik in training bij 300 Watt en 110 omwentelingen bij 40 km/u rijdt ipv van 25 km/u bij 110 omwentelingen (illustratieve getallen).

Het enige waarvoor de snelheid van belang zou kunnen zijn (gerelateerd aan tijdrijden) is sturen. Maar de beschreven protocollen hebben daar geen aandacht voor.

Blijft over de psychische 'boost' van zo hard rijden in een training. Tijdrijden is een mentaal ding. Ik weet niet of het noodzakelijk een goed ding is dat tijdrijders in training een dergelijke prikkel nodig hebben. ;)

Mocht iemand toch een goed onderbouwd verhaal hebben die het nút van trainen met/achter de brommer, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen.

alstro
Carbon Racefiets
Fiets: Cervélo P 2
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 13:06

Corniel schreef:
alstro schreef:Ik twijfel niet aan de kennis van Corniel, alleen heb ik ook andere dingen gelezen die anders zeggen.
Namelijk?
Ik zeg ook niet dat het op andere manieren niet kan, maar brommer training is een manier om snelheid te trainen.
Snelheid trainen? Snelheid is een 'effect' van geleverd vermogen. Ik ga in wedstrijdverband niet harder rijden omdat ik in training bij 300 Watt en 110 omwentelingen bij 40 km/u rijdt ipv van 25 km/u bij 110 omwentelingen (illustratieve getallen).

Het enige waarvoor de snelheid van belang zou kunnen zijn (gerelateerd aan tijdrijden) is sturen. Maar de beschreven protocollen hebben daar geen aandacht voor.

Blijft over de psychische 'boost' van zo hard rijden in een training. Tijdrijden is een mentaal ding. Ik weet niet of het noodzakelijk een goed ding is dat tijdrijders in training een dergelijke prikkel nodig hebben. ;)

Mocht iemand toch een goed onderbouwd verhaal hebben die het nút van trainen met/achter de brommer, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen.
Snelheid is niet alleen vermogen leveren, je moet het ook over kunnen brengen, liefst zo effectief mogelijk dat de spieren zo min mogelijk vermoeid raken.

Snelheid traing is niet specifiek TT training, dat ben ik met je eens. Maar wel een algemene (goede) wedstrijd training is mijn mening.

p_litespeed
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Bericht door p_litespeed » di 08 september 2009 13:08

alstro schreef:Snelheid is niet alleen vermogen leveren, je moet het ook over kunnen brengen.
Kun je dat uitleggen? Ik ben je kwijt.

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » di 08 september 2009 13:19

alstro schreef:Snelheid is niet alleen vermogen leveren, je moet het ook over kunnen brengen, liefst zo effectief mogelijk dat de spieren zo min mogelijk vermoeid raken.
:?: :shock: :?: Hier ben ik wellicht te dom voor. Wat maakt het voor het lichaam uit?

casus 1
Vermogen: 350 Watt
Trapfreq.: 100 /min
Snelheid: 10 km/u (wind tegen steile berg op)
Duur: 60 minuten

casus 2
Snelheid: 50 km/u (achter de brommer)

casus 3
Snelheid: 35 km/u

casus 4
Snelheid: 0 km/u (hometrainer)

Vier situaties die volgens mij trainings technisch hetzelfde effect zouden moeten hebben. Los van eventuele koelproblemen door een overdaad of gebrek aan rijwind. (Maar dat is doorgaans op te vangen)

Maar als ik het verkeerd zie: ik hoor het graag.

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 13:31

Ik ga 2-3 weken flink in de bergen trainen, daar wordt je sterk van. Tenminste dat denk ik. Je vermogen gaat omhoog.

Maar je raakt - wedstrijdtechnisch gezien - wel snelheid kwijt. Daar zijn de souplesse trainingen voor - achter de brommer trainen is daar een training voor om dit te verbeteren. Nu zal dat wellicht met tijdrijden wel mee vallen , maar volgens mij rijden de meeste TT rijders ook boven de 100 rpm met een wedstrijd.
Laatst gewijzigd door alstro op di 08 september 2009 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 13:32

Corniel schreef:
Maar als ik het verkeerd zie: ik hoor het graag.
Ga eens spelen met je cadans. Je hebt nu alles op 100 rpm staan.
Veel wielrenners rijden met een veel te lage trapfrequentie vanwege de zware verzetten die ze gebruiken. De cadans is te laag en het hart wordt niet voldoende gestimuleerd om het bloed rond te pompen en zodoende te weinig zuurstof naar de spieren brengt.
Vaak is het zo dat als de snelheid omhoog gaat, er een tandje bij gaat. Gevolg: stoempen en zichzelf forceren --> vermoeidheid --> zware versnelling niet meer rond --> zwaarder schakelen om toch snelheid te proberen houden --> kramp, dikke benen --> steeds lagere snelheid.
Hoe langer jij een hoge cadans vol kunt houden, hoe minder snel je verzuurt. Daarom is het trainen op een hoge cadans erg belangrijk. Achter de brommer kun je deze hoge cadans perfect trainen, je spieren wennen hier aan. Je hebt geen last van wind of wat dan ook waardoor je stil valt. Het gaat alleen om het trainingseffect wat deze "brommertraining" op je spieren heeft. Idem op de baan overigens. Hetzelfde effect als achter de brommer.
Heb je nooit achter de brommer getraind? Doe het eens een week of 2-3. Je zult, naast het feit dat het heel leuk is, merken dat je er profijt van hebt. Als je iets nooit gedaan hebt, kun je er geen zinnig woord over zeggen (al weet ik niet wie het wel / niet gedaan heeft). Dan kun je hooguit alleen een beetje gooien met wijze woorden uit de theorie.

Afbeelding

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » di 08 september 2009 13:35

Veeteetje schreef:Als je iets nooit gedaan hebt, kun je er geen zinnig woord over zeggen (al weet ik niet wie het wel / niet gedaan heeft). Dan kun je hooguit alleen een beetje gooien met wijze woorden uit de theorie.
:-( Dus nu ben ik af? Lastig spelletje dit...

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 13:36

litespeed schreef: :-( Dus nu ben ik af?
Hahaha, theorie is ook leuk maar een brommertraining in het echt is gewoon keileuk en daarbij nog goed ook.

Afbeelding

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 13:38

litespeed schreef:
Veeteetje schreef:Als je iets nooit gedaan hebt, kun je er geen zinnig woord over zeggen (al weet ik niet wie het wel / niet gedaan heeft). Dan kun je hooguit alleen een beetje gooien met wijze woorden uit de theorie.
:-( Dus nu ben ik af?
ja jij mag niet meer meepraten :lol: :lol: :lol:

Cadans draaien zoals VT het zegt, zo zuinig mogelijk zien te trappen. dat moeten je benen / spieren lichaam leren. Hard fietsen is niet domweg zoveel mogelijk vermogen leveren. Was het maar zo makkelijk :oops:

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » di 08 september 2009 13:39

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Heel specifiek je spieren/motoriek trainen, zodat zij zich het trappen/coördineren/etc. aan een hoge snelheid gaan 'herinneren'.

Hetzelfde vermogen/omwentelingsritme 'voelt' niet onder alle omstandigheden/tegen alle snelheden hetzelfde aan.

Of zoiets.

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » di 08 september 2009 13:43

alstro schreef:Hard fietsen is niet domweg zoveel mogelijk vermogen leveren. Was het maar zo makkelijk :oops:
Dat wordt hier ook niet beweerd door Corniel of mijn persoontje. We praten nog steeds langs elkaar heen volgens mij. Bruco heeft het wel door en probeert het met dingen te verklaren die hij noodzakelijkerwijs tussen haakjes moet plaatsen, omdat het vaag is... :) :oke:

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 13:44

Bruco schreef:Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Heel specifiek je spieren/motoriek trainen, zodat zij zich het trappen/coördineren/etc. aan een hoge snelheid gaan 'herinneren'.

Hetzelfde vermogen/omwentelingsritme 'voelt' niet onder alle omstandigheden/tegen alle snelheden hetzelfde aan.

Of zoiets.
:oke:
Het is niet allemaal verklaarbaar met theorietjes en feiten... het gaat om het gevoel. Je lichaam (spieren) moet daar aan wennen. Je zult het ook niet 1, 2, 3 onder de knie hebben en niet per direct vooruitgang boeken maar op den duur heeft het een positief effect.

In het verleden viel het mij altijd op dat ik na een aantal weken "brommertraining" een heel stuk makkelijker reed in criteriums en klassiekers. Het aanhouden van een hogere cadans ging beter en kon makkelijker mee springen met ontsnappingen. Velen zeiden altijd: "Je draait zo licht en soepel". In de laatste anderhalf jaar van de koerstijd deed ik geen brommertraining meer en kreeg vervolgens regelmatig de opmerking naar mijn hoofd: "Man, rijdt eens wat lichter!" Het verschil was voor mij persoonlijk duidelijk merkbaar. Niet alleen voor criteriums is licht en soepel kunnen rijden belangrijk, ook voor tijdritten.

Er komt bij tijdritten nog iets om de hoek kijken; je hoofd leeg kunnen maken...
maar da's weer een heel ander hoofdstuk.

Afbeelding

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » di 08 september 2009 13:58

Veeteetje schreef:Het is niet allemaal verklaarbaar met theorietjes en feiten... het gaat om het gevoel.
Sorry, maar zulke zweef-teverij gaat er bij mij niet in. Net als homeopatie, astrologie, religie, en andere non-wetenschappelijke kul.

Er is geen enkele logische verklaring waarom je achter de brommer wel, en solo wel 120 rpm kan trappen. Als je op cadans wilt trainen moet je heel flauw gezegd misschien gewoon sneller rond draaien. Dat betekent een tandje terug. Als dat achter de brommer (of er net voorbij) wel lukt, en solo niet, kan dat twee dingen betekenen:
1: stiekum trap je minder vermogen achter de brommer dan solo (pas dan een van beide aan en je hebt het zelfde effect)
2: de brommer(berijder m/v) maakt dat je iets wel kan wat je solo niet kan (krab je achter de oren en zet je er over heen)

En over wat Bruco zegt: spieren kennen geen herinnering (uitvoerig onderzocht door mensen die de 'swing' bij golfen bestudeerden). Een spier kan maar één ding. Samentrekken. Voor de ontspanning is een andere spier (of zwaartekracht) nodig.

Ik misgun niemand het 'plezier' van heel hard achter en brommer aan rijden en er daarna even voorbij gaan, maar ik heb nog steeds geen argumenten gehoord waardoor het de training beter/effectiever/zinvoller maakt.

Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » di 08 september 2009 14:00

Corniel schreef:
Veeteetje schreef:Het is niet allemaal verklaarbaar met theorietjes en feiten... het gaat om het gevoel.
Sorry, maar zulke zweef-tevenrij gaat er bij mij niet in. Net als homeopatie, astrologie, religie, en andere non-wetenschappelijke kul.
alstrolgie?
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » di 08 september 2009 14:02

Corniel schreef:
Sorry, maar zulke zweef-tevenrij gaat er bij mij niet in. Net als homeopatie, astrologie, religie, en andere non-wetenschappelijke kul.
Ah, kun jij mij dan even exact vertellen waarom je je vriendinnetje zo leuk vindt?
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 14:05

Corniel schreef: Ik misgun niemand het 'plezier' van heel hard achter en brommer aan rijden en er daarna even voorbij gaan, maar ik heb nog steeds geen argumenten gehoord waardoor het de training beter/effectiever/zinvoller maakt.
Tja, als je er simpelweg niet voor open staat, houdt het op.
Bel een Van Diemen of een Delahaye eens op, misschien kan die het op een manier uitleggen dat je het wel aanneemt. Wij zijn hier allemaal vrolijke fietsers die elkaar tips proberen te geven en elkaar op een eigen manier proberen te helpen.

Als u blijft doen wat u deed, blijft u krijgen wat ie kreeg.

Met andere woorden; wil je sneller dan nu, dan zul je wellicht toch iets anders moeten doen in je trainingsmethoden.
Corniel schreef:Sorry, maar zulke zweef-teverij gaat er bij mij niet in. Net als homeopatie, astrologie, religie, en andere non-wetenschappelijke kul.
Ah, de typische zwart-wit denker!!!! :roll:
Laatst gewijzigd door Veeteetje op di 08 september 2009 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 14:05

litespeed schreef:
alstro schreef:Hard fietsen is niet domweg zoveel mogelijk vermogen leveren. Was het maar zo makkelijk :oops:
Dat wordt hier ook niet beweerd door Corniel of mijn persoontje. We praten nog steeds langs elkaar heen volgens mij. Bruco heeft het wel door en probeert het met dingen te verklaren die hij noodzakelijkerwijs tussen haakjes moet plaatsen, omdat het vaag is... :) :oke:

Ik ben niet zo'n goede uitlegger, maar hoe hij het verteld klopt precies wat ik probeerde uit te leggen.

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 14:13

Corniel schreef:
Sorry, maar zulke zweef-teverij gaat er bij mij niet in. Net als homeopatie, astrologie, religie, en andere non-wetenschappelijke kul.

Er is geen enkele logische verklaring waarom je achter de brommer wel, en solo wel 120 rpm kan trappen. Als je op cadans wilt trainen moet je heel flauw gezegd misschien gewoon sneller rond draaien. Dat betekent een tandje terug. Als dat achter de brommer (of er net voorbij) wel lukt, en solo niet, kan dat twee dingen betekenen:
1: stiekum trap je minder vermogen achter de brommer dan solo (pas dan een van beide aan en je hebt het zelfde effect)
2: de brommer(berijder m/v) maakt dat je iets wel kan wat je solo niet kan (krab je achter de oren en zet je er over heen)

En over wat Bruco zegt: spieren kennen geen herinnering (uitvoerig onderzocht door mensen die de 'swing' bij golfen bestudeerden). Een spier kan maar één ding. Samentrekken. Voor de ontspanning is een andere spier (of zwaartekracht) nodig.

Ik misgun niemand het 'plezier' van heel hard achter en brommer aan rijden en er daarna even voorbij gaan, maar ik heb nog steeds geen argumenten gehoord waardoor het de training beter/effectiever/zinvoller maakt.
Het gaat natuurlijk dieper dan alleen spieren samentrekken.

Zelfde als jij loopt, dat heb je moeten leren. Het moet automatisme worden. En morgen als je wakker wordt kan je als het goed is nog steeds lopen. Die spieren weten dat wellicht niet maar de aansturing wel. En zo is het ook met 'souplesse' trappen. Het moet een automatisme worden. En hoog rpm is gewoon erg rendabel fietsen. Als je naar de wereld uurrecords kijkt zul je ook zien dat alle records (op één uitzondering na) getrapt zijn boven de 100 rpm.

En hoog rpm kan je gewoon kaal in het veld doen, op de baan , of achter een scooter. De uitkomst zal wellicht zelfde zijn. Maar scooter erg leuk om te doen kan ik je melden. En op deze manier leer je ook makkelijk op hoge snelheid te rijden.

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » di 08 september 2009 14:19

Corniel schreef:Sorry, maar zulke zweef-teverij gaat er bij mij niet in. Net als homeopatie, astrologie, religie, en andere non-wetenschappelijke kul.
Heerlijk, dat geloof in de (wel-)wetenschap! (Da's een discussie op zich; bewaren we voor bij de borrel/een écht debat.)

Ik sluit overigens niet uit dat jij gelijk hebt.
Corniel schreef:2: de brommer(berijder m/v) maakt dat je iets wel kan wat je solo niet kan
Stel dat hierin inderdaad de meerwaarde van brommertraining zit, wat suggereer jij dan als alternatief?

Want...
Corniel schreef:krab je achter de oren en zet je er over heen
... vind ik dan weer wat vaag.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn

Bericht door Dingo » di 08 september 2009 14:21

Corniel schreef:1: stiekum trap je minder vermogen achter de brommer dan solo

Zeker, zo'n 10 -15 % minder.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Aksel
Aluminium Racefiets
Fiets: Felt

Bericht door Aksel » di 08 september 2009 14:23

martijn schreef:Omdat we toch naar die 43 gemiddeld moeten ;-) , zal er getraind moeten worden. Hoe gaan we dat aanpakken? Oftewel: hoe zien je schema's eruit als je specifiek op tijdrijden traint?
Een aardig ander aspect van tijdrijden is het warmrijden. Hoe kan je dat nu het beste doen?
Zullen we 45 doen ;-) ? Terugkomend op jouw vraag van het warmrijden. Mijn volgorde moet normaal gesproken zijn: rondje verkennen, minstens half uur tacx (met hoge trapfrequentie, lage weerstand) en afsluitend 5 minuten op de weg een paar korte sprintjes. De laatste 5 minuten voor de start moet je meestal wachten, maar door de spanning houd ik de hartslag meestal wel hoog.

Dit weekend heb ik mijzelf tekort gedaan door alleen maar het rondje te verkennen(13km) en niet op de tacx nog warm te rijden. Gevolg: stramme benen, kon niet echt diep gaan en matige tijd. Anderhalf uur later reed ik tijdens de koppeltijdrit(26 km) minstens 1,5 km/uur harder. En goed dat de benen waren....!? :-? Zo leer je elke keer weer wat.
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » di 08 september 2009 14:27

alstro schreef:makkelijk op hoge snelheid te rijden
Gooi ik de 'motoriek' er nog maar 'ns in ('spiergeheugen' is immers van de baan, begrijp ik).

Doe je 350 wattjes aan 110 rpm, in omstandigheid Y, tegen snelheid X.

Naarmate Y en X varieren, verandert Z: de 'efficiëntie' (vast een verkeerde woordkeus) waarmee je op de fiets bezig bent. Zit je al te schokschouderen, op je zadel te schuiven/wippen, je stuurlint aan gort te knijpen? Etc.

Vast geen bevredigende poging, dit. Maar 't is 't proberen waard.

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 14:28

Dingo schreef:
Corniel schreef:1: stiekum trap je minder vermogen achter de brommer dan solo

Zeker, zo'n 10 -15 % minder.
Ja en? Brommer training is geen vermogens training.

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 14:30

Aksel schreef:
martijn schreef:Omdat we toch naar die 43 gemiddeld moeten ;-) , zal er getraind moeten worden. Hoe gaan we dat aanpakken? Oftewel: hoe zien je schema's eruit als je specifiek op tijdrijden traint?
Een aardig ander aspect van tijdrijden is het warmrijden. Hoe kan je dat nu het beste doen?
Zullen we 45 doen ;-) ? Terugkomend op jouw vraag van het warmrijden. Mijn volgorde moet normaal gesproken zijn: rondje verkennen, minstens half uur tacx (met hoge trapfrequentie, lage weerstand) en afsluitend 5 minuten op de weg een paar korte sprintjes. De laatste 5 minuten voor de start moet je meestal wachten, maar door de spanning houd ik de hartslag meestal wel hoog.

Dit weekend heb ik mijzelf tekort gedaan door alleen maar het rondje te verkennen(13km) en niet op de tacx nog warm te rijden. Gevolg: stramme benen, kon niet echt diep gaan en matige tijd. Anderhalf uur later reed ik tijdens de koppeltijdrit(26 km) minstens 1,5 km/uur harder. En goed dat de benen waren....!? :-? Zo leer je elke keer weer wat.
45 km is toch een bedreiging voor de huidige NL top volgens mij :oke:

Hier in het noorden is er volgens mij maar 1 persoon die dat redt. Die reed trouwens vijf jaar geleden nog 38 gem. tegenover nu 46. :shock:

Plaats reactie