Tijdrit houding en aero

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
petur
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: cervelo s1

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door petur » di 30 augustus 2011 20:00

Ik ben van plan om een tijdrithelm te kopen.
De bedoeling is om een Giro Advantage te nemen.
Alleen zie ik ook dat er een Giro Advantage 2 op de markt is, maar ik kan nergens echt het verschil vinden.
Op deze website kan ik de helm redelijk goedkoop krijgen: http://gustavsport.nl/giro-advantage-zw ... drit-helm/
Weet iemand de verschillen? of zijn die er nauwelijks?

Bedankt!

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » di 30 augustus 2011 20:04

Je zou even naar het sluitsysteem moeten kijken, denk ik. Ik heb er 1 en daar zit niet zo'n plastic sluitsysteem op gek genoeg. Nou is dat niet erg, omdat hij nogal strak zit, maar ik had er liever 1 gehad met een degelijk sluitsysteem. Roc5 noemen ze dat, geloof ik. Zoals bij deze.

Wellicht een leuke aanbieding: klik

petur
Fiets: cervelo s1

Bericht door petur » wo 31 augustus 2011 09:13

dus zonder dat sluitingsysteem is het ook wel goed passend te maken maar kost het dus wat meer werk, bij dat roc5 is het dus met 1 handomdraai passend.
Dat is zeker een mooie aanbieding, helaas hebben ze alleen maat M en ik heb een L nodig :-(

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » wo 31 augustus 2011 09:19

petur schreef:dus zonder dat sluitingsysteem is het ook wel goed passend te maken
Nou, nee. Bij mij zit hij ' toevallig' goed vast, omdat hij overal goed aansluit en 'een beetje klemt' bij de oren/slapen. Dat hoeft bij jou niet hetzelfde te zijn. Ik zou nu altijd voor het degelijke stelsysteem gaan.

Aksel
Aluminium Racefiets
Fiets: Felt
CTWT-lid: Ja

Bericht door Aksel » do 15 september 2011 09:20

Wil volgend jaar nog een stapje maken in mijn tt als dat mogelijk is.
Zelf denk ik dat er nog wat te halen valt in mijn houding.(meer trainen zit er helaas niet in :-( )

Wie weet waar ik het beste mij kan laten informeren? Ik weet dat Chris Brandts veel tijdrijders goed op weg helpt, maar wie weet zijn er nog meer goede opties.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

Tommeke
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized

Bericht door Tommeke » do 15 september 2011 10:04

FRL schreef:
Tommeke schreef:Dank voor je tips! Mocht de doorbloeding minder zijn, merk je dat ook ergens aan?
Ja, een knellend gevoel in de "heffers". Ik heb soms wel dat ik even de benen stil moet om even die vervelende knelleing te ontlasten. Komt bij mij ook omdat mijn zadel (pen) steeds zakt en dus de hoogte van het zadel nogal eens wisselt.

Misschien zou je iets verder naar voren en hoger kunnen zitten (als je last hebt van knelling natuurlijk).

Is het eigenlijk een tijdrit frame wat je hebt?
Nog ff als antwoord op je laatste vraag. Het is geen tijdritframe. Gewoon een no-name frame. Voor een prikje van iemand gekocht. Omdat het balhoofd erg laag was leek het me wel wat om een TT-fiets van te maken ;)

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » do 15 september 2011 12:02

Aksel schreef:Wil volgend jaar nog een stapje maken in mijn tt als dat mogelijk is.
Zelf denk ik dat er nog wat te halen valt in mijn houding.(meer trainen zit er helaas niet in :-( )

Wie weet waar ik het beste mij kan laten informeren? Ik weet dat Chris Brandts veel tijdrijders goed op weg helpt, maar wie weet zijn er nog meer goede opties.

Ben bij Brands geweest en die zet je goed op de fiets aan de hand van ervaring, gevoel en videobeeld waar wat hoeken met de hand/muisklik worden opgemeten.
Ik had bijvoorbeeld mijn zadel 2 cm te laag en dit is goed waar te nemen. ben ook wat makelijker gaan fietsen sind ik er aan gewend ben.
Heb ook nog een Retul meting gedaan waar je bewegingshoeken digitaal worden opgenomen. dit is reproduceerbaarder. Bij een dergelijke meting is het resultaar van een aanpssing zeer goed te zien.

Mocht je het idee hebben niet goed op de fiets te zitten, zadelhoogte/setback zadel/stuurhoogte puur op het comfort vlak is het denk ik zinnig om langs te gaan.
Hoe aero dynamische een houding is kun je niet bepalen zonder windtunneltest met alle toeters en bellen.

In jou geval kan het maar zo wezen dat wanneer je ligstuur 2 cm lager/hoger staat je aerodynamischer op de fiets zit. Of je in deze houding ook hetzelfde vermogen kan leveren met eenzelfde inspanning is het volgende punt.

Dit is mooi te zien bij de Pro's die ff dagje windtunnel doen. Sommige hebben een berg spacers onder het stuur en de ander een stem met negatieve hoek om maar laag genoeg te komen.

Aksel
Aluminium Racefiets

Bericht door Aksel » do 15 september 2011 12:25

Gerjan schreef:
Aksel schreef:Wil volgend jaar nog een stapje maken in mijn tt als dat mogelijk is.

Ben bij Brands geweest en die zet je goed op de fiets aan de hand van ervaring, gevoel en videobeeld waar wat hoeken met de hand/muisklik worden opgemeten.
Ik had bijvoorbeeld mijn zadel 2 cm te laag en dit is goed waar te nemen. ben ook wat makelijker gaan fietsen sind ik er aan gewend ben.
Heb ook nog een Retul meting gedaan waar je bewegingshoeken digitaal worden opgenomen. dit is reproduceerbaarder. Bij een dergelijke meting is het resultaar van een aanpssing zeer goed te zien.

Mocht je het idee hebben niet goed op de fiets te zitten, zadelhoogte/setback zadel/stuurhoogte puur op het comfort vlak is het denk ik zinnig om langs te gaan.
Hoe aero dynamische een houding is kun je niet bepalen zonder windtunneltest met alle toeters en bellen.

In jou geval kan het maar zo wezen dat wanneer je ligstuur 2 cm lager/hoger staat je aerodynamischer op de fiets zit. Of je in deze houding ook hetzelfde vermogen kan leveren met eenzelfde inspanning is het volgende punt.

Dit is mooi te zien bij de Pro's die ff dagje windtunnel doen. Sommige hebben een berg spacers onder het stuur en de ander een stem met negatieve hoek om maar laag genoeg te komen.
Probleem is dat ik niet voldoe aan de "normale"maten. Mijn benen zijn zo lang dat ik al vrij snel mijn ellebogen aanraak met mijn knieën. Zou met mijn armen misschien wel een stukje terugwillen, maar dat past niet....

Daarom ben ik erg benieuwd hoe een "expert" daar over denkt en met wat voor een oplossingen die komt. voor mijn gevoel zit ik nu optimaal om zoveel mogelijk vermogen te leveren.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » do 15 september 2011 14:04

Aksel schreef:
Gerjan schreef:

Probleem is dat ik niet voldoe aan de "normale"maten. Mijn benen zijn zo lang dat ik al vrij snel mijn ellebogen aanraak met mijn knieën. Zou met mijn armen misschien wel een stukje terugwillen, maar dat past niet....

Daarom ben ik erg benieuwd hoe een "expert" daar over denkt en met wat voor een oplossingen die komt. voor mijn gevoel zit ik nu optimaal om zoveel mogelijk vermogen te leveren.
Gezien je uitslagen de laatste tijd zal je gevoel wel aardig kloppen ;-)

FRL
Kinderzitje
Fiets: Cervelo

Bericht door FRL » do 15 september 2011 16:32

Tommeke schreef:
FRL schreef:
Tommeke schreef:Dank voor je tips! Mocht de doorbloeding minder zijn, merk je dat ook ergens aan?
Ja, een knellend gevoel in de "heffers". Ik heb soms wel dat ik even de benen stil moet om even die vervelende knelleing te ontlasten. Komt bij mij ook omdat mijn zadel (pen) steeds zakt en dus de hoogte van het zadel nogal eens wisselt.

Misschien zou je iets verder naar voren en hoger kunnen zitten (als je last hebt van knelling natuurlijk).

Is het eigenlijk een tijdrit frame wat je hebt?
Nog ff als antwoord op je laatste vraag. Het is geen tijdritframe. Gewoon een no-name frame. Voor een prikje van iemand gekocht. Omdat het balhoofd erg laag was leek het me wel wat om een TT-fiets van te maken ;)
Dat is inderdaad op de foto goed te zien. Op zich ook niet erg en de meest betaalbare manier. De geometrie is dan niet ideaal, ik zie wel dat je zadel goed naar voren staat en als je geen belemmeringen hebt verder dan is het goed toch?

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » do 15 september 2011 17:16

Waarom zou de geometrie niet goed zijn als hij wel goed zit?

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » do 15 september 2011 21:51

Denk dat de grootste winst zit in 'anders' trainen dan dat je nu doet. Als het om details gaat zul je meer tt specifiek moeten gaan trainen en meer op bepaalde hoofdwedstrijden moeten gaan richten, dus pieken.

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » vr 16 september 2011 09:47

Hij traint al TT specifiek.

Aksel
Aluminium Racefiets

Bericht door Aksel » vr 16 september 2011 13:29

alstro schreef:

Denk dat de grootste winst zit in 'anders' trainen dan dat je nu doet. Als het om details gaat zul je meer tt specifiek moeten gaan trainen en meer op bepaalde hoofdwedstrijden moeten gaan richten, dus pieken.
Dat 'anders' trainen doe ik eigenlijk al sinds dit voorjaar (inderdaad @The Boss).
Daarnaast is pieken juist datgene wat ik altijd nastreef. Pieken betekent voor mij wel dat ik een bepaalde periode goed wil zijn (max 2/3 weken) en valt niet te plannen op een specifieke dag. Door werk, gezin, etc is het niet mogelijk om alle trainingen én rustmomenten te plannen.

Het lijkt dit jaar dat ik overal goed ben door de resultaten die ik rijd, maar heb ook momenten dat het uit mijn tenen moet komen. Het NCK bijvoorbeeld wou ik erg goed rijden (wat trouwens ook lukte), maar heb hier niet gas voor terug genomen in mijn trainingen.De paar criteriums die ik rijd heb ik louter in diens van mijn tijdrit gereden. Dus geen doel, maar een middel.

Ben benieuwd of ik zondag op het NK kan pieken: laatste maand van training stond volledig in het teken van het NK. Meestal pakt het goed uit.

We zullen zien.........

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » vr 16 september 2011 22:23

The Boss schreef:Hij traint al TT specifiek.
Dat bedoel ik niet.

Tommeke
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized

Bericht door Tommeke » za 17 september 2011 21:32

Ronald schreef:Waarom zou de geometrie niet goed zijn als hij wel goed zit?
M'n zadel staat precies 5 cm achter het bracket en de uiteinden van de extensions 75 ervoor. Ik kan nog dieper zitten als ik wil, maar dat wil ik niet. Dus je kan eigenlijk wel zeggen dat het ideaal is ;)

De voornaamste reden was vooral dat ik geen ligstuur meer op m'n koersfiets hoefde te monteren, en het een beetje betaalbaar wilde houden.

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » vr 23 september 2011 05:54

Afbeelding

Clinchers en alu-remvlak...die kennuh best hard! ;-)

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » vr 23 september 2011 07:18

Peter schreef:
Dan zie jij meer dan ik :-?

Wel gaaf dat die gewonnen heeft trouwens

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » vr 23 september 2011 07:36

Afbeelding

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » vr 23 september 2011 07:46

Peter schreef:Afbeelding
tof !

Vorige week nog artikel gelezen trouwens over de verschillen tubes - clinchers

DavidRuijs
Fiets: Concorde razorblade

Bericht door DavidRuijs » vr 23 september 2011 08:16

Opvallend hoe dicht ie met zijn knie bij zijn arm zit wat houding betreft.

Wel een leuke actiefoto, maar hebben ze wel eens gehoord van rechtzetten?
Bij vlagen fiets ik hard maar meestal is het windstil

FRL
Kinderzitje
Fiets: Cervelo

Bericht door FRL » vr 23 september 2011 09:28

Peter schreef:Afbeelding

De reden om die te gebruiken heeft vast wat te maken met het aantal bochten in het parcours en het gebrek aan remkracht bij carbon. Armstrong reed in het verleden ook tijdritten met twee HED 3 clichers.

Hij zit wel parchtig op de fiets trouwens. Zijn knieen komen inderdaad bijna tegen zijn ellebogen. Ik denk dat hij aan de max lengte zat (75 cm). Ik denk dat hij zonder de regels zaken iets anders zou afstellen.

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » vr 23 september 2011 11:35

Zadeltasje met tyraps dicht gepropt voor een lekke band onderweg ;-)

DavidRuijs
Fiets: Concorde razorblade

Bericht door DavidRuijs » vr 23 september 2011 12:46

Gerjan schreef:Zadeltasje met tyraps dicht gepropt voor een lekke band onderweg ;-)
Goed gezien

Waarschijnlijk wist ie al vrijwel zeker dat ie zelfs bij een eventuele lekke band de beste tijd zou zetten.

Met zo'n overmacht winnen, dat zijn niet alleen meer watts denk ik maar ook
het totale pakket van tijdritkapaciteiten die hem zoveel beter maken dan de rest.
Bij vlagen fiets ik hard maar meestal is het windstil

Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Bericht door Corniel » vr 23 september 2011 13:14

Gerjan schreef:Zadeltasje met tyraps dicht gepropt voor een lekke band onderweg ;-)
Volgens mij is het iets anders. Een zender ofzo. Fabian Cancellara reed ook met zo'n soort zakje/kastje onder zijn zadel.

Plaats reactie