Tijdrit houding en aero

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
petur
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 284
Lid geworden op: di 12 oktober 2010 09:31
Fiets: cervelo s1

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door petur » di 30 augustus 2011 20:00

Ik ben van plan om een tijdrithelm te kopen.
De bedoeling is om een Giro Advantage te nemen.
Alleen zie ik ook dat er een Giro Advantage 2 op de markt is, maar ik kan nergens echt het verschil vinden.
Op deze website kan ik de helm redelijk goedkoop krijgen: http://gustavsport.nl/giro-advantage-zw ... drit-helm/
Weet iemand de verschillen? of zijn die er nauwelijks?

Bedankt!

Gebruikersavatar
p_litespeed
Carbon Racefiets
Berichten: 9591
Lid geworden op: wo 24 januari 2007 08:23

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door p_litespeed » di 30 augustus 2011 20:04

Je zou even naar het sluitsysteem moeten kijken, denk ik. Ik heb er 1 en daar zit niet zo'n plastic sluitsysteem op gek genoeg. Nou is dat niet erg, omdat hij nogal strak zit, maar ik had er liever 1 gehad met een degelijk sluitsysteem. Roc5 noemen ze dat, geloof ik. Zoals bij deze.

Wellicht een leuke aanbieding: klik

petur
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 284
Lid geworden op: di 12 oktober 2010 09:31
Fiets: cervelo s1

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door petur » wo 31 augustus 2011 09:13

dus zonder dat sluitingsysteem is het ook wel goed passend te maken maar kost het dus wat meer werk, bij dat roc5 is het dus met 1 handomdraai passend.
Dat is zeker een mooie aanbieding, helaas hebben ze alleen maat M en ik heb een L nodig :-(

Gebruikersavatar
p_litespeed
Carbon Racefiets
Berichten: 9591
Lid geworden op: wo 24 januari 2007 08:23

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door p_litespeed » wo 31 augustus 2011 09:19

petur schreef:dus zonder dat sluitingsysteem is het ook wel goed passend te maken
Nou, nee. Bij mij zit hij ' toevallig' goed vast, omdat hij overal goed aansluit en 'een beetje klemt' bij de oren/slapen. Dat hoeft bij jou niet hetzelfde te zijn. Ik zou nu altijd voor het degelijke stelsysteem gaan.

Gebruikersavatar
Aksel
Aluminium Racefiets
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 30 november 2008 09:12
Fiets: Felt
CTWT-lid: Ja
Locatie: Twente

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Aksel » do 15 september 2011 09:20

Wil volgend jaar nog een stapje maken in mijn tt als dat mogelijk is.
Zelf denk ik dat er nog wat te halen valt in mijn houding.(meer trainen zit er helaas niet in :-( )

Wie weet waar ik het beste mij kan laten informeren? Ik weet dat Chris Brandts veel tijdrijders goed op weg helpt, maar wie weet zijn er nog meer goede opties.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

Tommeke
Aluminium Racefiets
Berichten: 922
Lid geworden op: di 03 juni 2008 23:42
Fiets: Specialized
Locatie: 050

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Tommeke » do 15 september 2011 10:04

FRL schreef:
Tommeke schreef:Dank voor je tips! Mocht de doorbloeding minder zijn, merk je dat ook ergens aan?
Ja, een knellend gevoel in de "heffers". Ik heb soms wel dat ik even de benen stil moet om even die vervelende knelleing te ontlasten. Komt bij mij ook omdat mijn zadel (pen) steeds zakt en dus de hoogte van het zadel nogal eens wisselt.

Misschien zou je iets verder naar voren en hoger kunnen zitten (als je last hebt van knelling natuurlijk).

Is het eigenlijk een tijdrit frame wat je hebt?
Nog ff als antwoord op je laatste vraag. Het is geen tijdritframe. Gewoon een no-name frame. Voor een prikje van iemand gekocht. Omdat het balhoofd erg laag was leek het me wel wat om een TT-fiets van te maken ;)

Gebruikersavatar
Gerjan
Carbon Racefiets
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 05 september 2008 22:59
Fiets: van alles wat
Locatie: Barneveld

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Gerjan » do 15 september 2011 12:02

Aksel schreef:Wil volgend jaar nog een stapje maken in mijn tt als dat mogelijk is.
Zelf denk ik dat er nog wat te halen valt in mijn houding.(meer trainen zit er helaas niet in :-( )

Wie weet waar ik het beste mij kan laten informeren? Ik weet dat Chris Brandts veel tijdrijders goed op weg helpt, maar wie weet zijn er nog meer goede opties.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ben bij Brands geweest en die zet je goed op de fiets aan de hand van ervaring, gevoel en videobeeld waar wat hoeken met de hand/muisklik worden opgemeten.
Ik had bijvoorbeeld mijn zadel 2 cm te laag en dit is goed waar te nemen. ben ook wat makelijker gaan fietsen sind ik er aan gewend ben.
Heb ook nog een Retul meting gedaan waar je bewegingshoeken digitaal worden opgenomen. dit is reproduceerbaarder. Bij een dergelijke meting is het resultaar van een aanpssing zeer goed te zien.

Mocht je het idee hebben niet goed op de fiets te zitten, zadelhoogte/setback zadel/stuurhoogte puur op het comfort vlak is het denk ik zinnig om langs te gaan.
Hoe aero dynamische een houding is kun je niet bepalen zonder windtunneltest met alle toeters en bellen.

In jou geval kan het maar zo wezen dat wanneer je ligstuur 2 cm lager/hoger staat je aerodynamischer op de fiets zit. Of je in deze houding ook hetzelfde vermogen kan leveren met eenzelfde inspanning is het volgende punt.

Dit is mooi te zien bij de Pro's die ff dagje windtunnel doen. Sommige hebben een berg spacers onder het stuur en de ander een stem met negatieve hoek om maar laag genoeg te komen.

Gebruikersavatar
Aksel
Aluminium Racefiets
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 30 november 2008 09:12
Fiets: Felt
CTWT-lid: Ja
Locatie: Twente

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Aksel » do 15 september 2011 12:25

Gerjan schreef:
Aksel schreef:Wil volgend jaar nog een stapje maken in mijn tt als dat mogelijk is.
Zelf denk ik dat er nog wat te halen valt in mijn houding.(meer trainen zit er helaas niet in :-( )

Wie weet waar ik het beste mij kan laten informeren? Ik weet dat Chris Brandts veel tijdrijders goed op weg helpt, maar wie weet zijn er nog meer goede opties.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ben bij Brands geweest en die zet je goed op de fiets aan de hand van ervaring, gevoel en videobeeld waar wat hoeken met de hand/muisklik worden opgemeten.
Ik had bijvoorbeeld mijn zadel 2 cm te laag en dit is goed waar te nemen. ben ook wat makelijker gaan fietsen sind ik er aan gewend ben.
Heb ook nog een Retul meting gedaan waar je bewegingshoeken digitaal worden opgenomen. dit is reproduceerbaarder. Bij een dergelijke meting is het resultaar van een aanpssing zeer goed te zien.

Mocht je het idee hebben niet goed op de fiets te zitten, zadelhoogte/setback zadel/stuurhoogte puur op het comfort vlak is het denk ik zinnig om langs te gaan.
Hoe aero dynamische een houding is kun je niet bepalen zonder windtunneltest met alle toeters en bellen.

In jou geval kan het maar zo wezen dat wanneer je ligstuur 2 cm lager/hoger staat je aerodynamischer op de fiets zit. Of je in deze houding ook hetzelfde vermogen kan leveren met eenzelfde inspanning is het volgende punt.

Dit is mooi te zien bij de Pro's die ff dagje windtunnel doen. Sommige hebben een berg spacers onder het stuur en de ander een stem met negatieve hoek om maar laag genoeg te komen.
Probleem is dat ik niet voldoe aan de "normale"maten. Mijn benen zijn zo lang dat ik al vrij snel mijn ellebogen aanraak met mijn knieën. Zou met mijn armen misschien wel een stukje terugwillen, maar dat past niet....

Daarom ben ik erg benieuwd hoe een "expert" daar over denkt en met wat voor een oplossingen die komt. voor mijn gevoel zit ik nu optimaal om zoveel mogelijk vermogen te leveren.
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

Gebruikersavatar
Metor
Moderator
Berichten: 7736
Lid geworden op: do 25 mei 2006 22:10
Fiets: Scott Addict; Viner
CTWT-lid: Ja

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Metor » do 15 september 2011 14:04

Aksel schreef:
Gerjan schreef:
Aksel schreef:Wil volgend jaar nog een stapje maken in mijn tt als dat mogelijk is.
Zelf denk ik dat er nog wat te halen valt in mijn houding.(meer trainen zit er helaas niet in :-( )

Wie weet waar ik het beste mij kan laten informeren? Ik weet dat Chris Brandts veel tijdrijders goed op weg helpt, maar wie weet zijn er nog meer goede opties.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ben bij Brands geweest en die zet je goed op de fiets aan de hand van ervaring, gevoel en videobeeld waar wat hoeken met de hand/muisklik worden opgemeten.
Ik had bijvoorbeeld mijn zadel 2 cm te laag en dit is goed waar te nemen. ben ook wat makelijker gaan fietsen sind ik er aan gewend ben.
Heb ook nog een Retul meting gedaan waar je bewegingshoeken digitaal worden opgenomen. dit is reproduceerbaarder. Bij een dergelijke meting is het resultaar van een aanpssing zeer goed te zien.

Mocht je het idee hebben niet goed op de fiets te zitten, zadelhoogte/setback zadel/stuurhoogte puur op het comfort vlak is het denk ik zinnig om langs te gaan.
Hoe aero dynamische een houding is kun je niet bepalen zonder windtunneltest met alle toeters en bellen.

In jou geval kan het maar zo wezen dat wanneer je ligstuur 2 cm lager/hoger staat je aerodynamischer op de fiets zit. Of je in deze houding ook hetzelfde vermogen kan leveren met eenzelfde inspanning is het volgende punt.

Dit is mooi te zien bij de Pro's die ff dagje windtunnel doen. Sommige hebben een berg spacers onder het stuur en de ander een stem met negatieve hoek om maar laag genoeg te komen.
Probleem is dat ik niet voldoe aan de "normale"maten. Mijn benen zijn zo lang dat ik al vrij snel mijn ellebogen aanraak met mijn knieën. Zou met mijn armen misschien wel een stukje terugwillen, maar dat past niet....

Daarom ben ik erg benieuwd hoe een "expert" daar over denkt en met wat voor een oplossingen die komt. voor mijn gevoel zit ik nu optimaal om zoveel mogelijk vermogen te leveren.
Gezien je uitslagen de laatste tijd zal je gevoel wel aardig kloppen ;-)

FRL
Kinderzitje
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 19 augustus 2011 12:40
Fiets: Cervelo

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door FRL » do 15 september 2011 16:32

Tommeke schreef:
FRL schreef:
Tommeke schreef:Dank voor je tips! Mocht de doorbloeding minder zijn, merk je dat ook ergens aan?
Ja, een knellend gevoel in de "heffers". Ik heb soms wel dat ik even de benen stil moet om even die vervelende knelleing te ontlasten. Komt bij mij ook omdat mijn zadel (pen) steeds zakt en dus de hoogte van het zadel nogal eens wisselt.

Misschien zou je iets verder naar voren en hoger kunnen zitten (als je last hebt van knelling natuurlijk).

Is het eigenlijk een tijdrit frame wat je hebt?
Nog ff als antwoord op je laatste vraag. Het is geen tijdritframe. Gewoon een no-name frame. Voor een prikje van iemand gekocht. Omdat het balhoofd erg laag was leek het me wel wat om een TT-fiets van te maken ;)
Dat is inderdaad op de foto goed te zien. Op zich ook niet erg en de meest betaalbare manier. De geometrie is dan niet ideaal, ik zie wel dat je zadel goed naar voren staat en als je geen belemmeringen hebt verder dan is het goed toch?

Gebruikersavatar
Ronald
Carbon Racefiets
Berichten: 8279
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 21:11
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Ronald » do 15 september 2011 17:16

Waarom zou de geometrie niet goed zijn als hij wel goed zit?

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door alstro » do 15 september 2011 21:51

Aksel schreef:Wil volgend jaar nog een stapje maken in mijn tt als dat mogelijk is.
Zelf denk ik dat er nog wat te halen valt in mijn houding.(meer trainen zit er helaas niet in :-( )

Wie weet waar ik het beste mij kan laten informeren? Ik weet dat Chris Brandts veel tijdrijders goed op weg helpt, maar wie weet zijn er nog meer goede opties.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Denk dat de grootste winst zit in 'anders' trainen dan dat je nu doet. Als het om details gaat zul je meer tt specifiek moeten gaan trainen en meer op bepaalde hoofdwedstrijden moeten gaan richten, dus pieken.

The Boss
Aluminium Racefiets
Berichten: 963
Lid geworden op: za 19 december 2009 23:01
Fiets: Bijna een Sensa

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door The Boss » vr 16 september 2011 09:47

Hij traint al TT specifiek.

Gebruikersavatar
Aksel
Aluminium Racefiets
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 30 november 2008 09:12
Fiets: Felt
CTWT-lid: Ja
Locatie: Twente

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Aksel » vr 16 september 2011 13:29

alstro schreef:
Aksel schreef:Wil volgend jaar nog een stapje maken in mijn tt als dat mogelijk is.
Zelf denk ik dat er nog wat te halen valt in mijn houding.(meer trainen zit er helaas niet in :-( )

Wie weet waar ik het beste mij kan laten informeren? Ik weet dat Chris Brandts veel tijdrijders goed op weg helpt, maar wie weet zijn er nog meer goede opties.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Denk dat de grootste winst zit in 'anders' trainen dan dat je nu doet. Als het om details gaat zul je meer tt specifiek moeten gaan trainen en meer op bepaalde hoofdwedstrijden moeten gaan richten, dus pieken.
Dat 'anders' trainen doe ik eigenlijk al sinds dit voorjaar (inderdaad @The Boss).
Daarnaast is pieken juist datgene wat ik altijd nastreef. Pieken betekent voor mij wel dat ik een bepaalde periode goed wil zijn (max 2/3 weken) en valt niet te plannen op een specifieke dag. Door werk, gezin, etc is het niet mogelijk om alle trainingen én rustmomenten te plannen.

Het lijkt dit jaar dat ik overal goed ben door de resultaten die ik rijd, maar heb ook momenten dat het uit mijn tenen moet komen. Het NCK bijvoorbeeld wou ik erg goed rijden (wat trouwens ook lukte), maar heb hier niet gas voor terug genomen in mijn trainingen.De paar criteriums die ik rijd heb ik louter in diens van mijn tijdrit gereden. Dus geen doel, maar een middel.

Ben benieuwd of ik zondag op het NK kan pieken: laatste maand van training stond volledig in het teken van het NK. Meestal pakt het goed uit.

We zullen zien.........
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door alstro » vr 16 september 2011 22:23

The Boss schreef:Hij traint al TT specifiek.
Dat bedoel ik niet.

Tommeke
Aluminium Racefiets
Berichten: 922
Lid geworden op: di 03 juni 2008 23:42
Fiets: Specialized
Locatie: 050

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Tommeke » za 17 september 2011 21:32

Ronald schreef:Waarom zou de geometrie niet goed zijn als hij wel goed zit?
M'n zadel staat precies 5 cm achter het bracket en de uiteinden van de extensions 75 ervoor. Ik kan nog dieper zitten als ik wil, maar dat wil ik niet. Dus je kan eigenlijk wel zeggen dat het ideaal is ;)

De voornaamste reden was vooral dat ik geen ligstuur meer op m'n koersfiets hoefde te monteren, en het een beetje betaalbaar wilde houden.

Gebruikersavatar
p_litespeed
Carbon Racefiets
Berichten: 9591
Lid geworden op: wo 24 januari 2007 08:23

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door p_litespeed » vr 23 september 2011 05:54

Afbeelding

Clinchers en alu-remvlak...die kennuh best hard! ;-)

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door alstro » vr 23 september 2011 07:18

Peter schreef:
Clinchers en alu-remvlak...die kennuh best hard! ;-)
Dan zie jij meer dan ik :-?

Wel gaaf dat die gewonnen heeft trouwens

Gebruikersavatar
p_litespeed
Carbon Racefiets
Berichten: 9591
Lid geworden op: wo 24 januari 2007 08:23

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door p_litespeed » vr 23 september 2011 07:36

Afbeelding

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door alstro » vr 23 september 2011 07:46

Peter schreef:Afbeelding
tof !

Vorige week nog artikel gelezen trouwens over de verschillen tubes - clinchers

Gebruikersavatar
DavidRuijs
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 368
Lid geworden op: zo 16 januari 2011 21:04
Fiets: Concorde razorblade

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door DavidRuijs » vr 23 september 2011 08:16

Opvallend hoe dicht ie met zijn knie bij zijn arm zit wat houding betreft.

Wel een leuke actiefoto, maar hebben ze wel eens gehoord van rechtzetten?
Bij vlagen fiets ik hard maar meestal is het windstil

FRL
Kinderzitje
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 19 augustus 2011 12:40
Fiets: Cervelo

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door FRL » vr 23 september 2011 09:28

Peter schreef:Afbeelding

Clinchers en alu-remvlak...die kennuh best hard! ;-)
De reden om die te gebruiken heeft vast wat te maken met het aantal bochten in het parcours en het gebrek aan remkracht bij carbon. Armstrong reed in het verleden ook tijdritten met twee HED 3 clichers.

Hij zit wel parchtig op de fiets trouwens. Zijn knieen komen inderdaad bijna tegen zijn ellebogen. Ik denk dat hij aan de max lengte zat (75 cm). Ik denk dat hij zonder de regels zaken iets anders zou afstellen.

Gebruikersavatar
Gerjan
Carbon Racefiets
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 05 september 2008 22:59
Fiets: van alles wat
Locatie: Barneveld

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Gerjan » vr 23 september 2011 11:35

Zadeltasje met tyraps dicht gepropt voor een lekke band onderweg ;-)

Gebruikersavatar
DavidRuijs
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 368
Lid geworden op: zo 16 januari 2011 21:04
Fiets: Concorde razorblade

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door DavidRuijs » vr 23 september 2011 12:46

Gerjan schreef:Zadeltasje met tyraps dicht gepropt voor een lekke band onderweg ;-)
Goed gezien

Waarschijnlijk wist ie al vrijwel zeker dat ie zelfs bij een eventuele lekke band de beste tijd zou zetten.

Met zo'n overmacht winnen, dat zijn niet alleen meer watts denk ik maar ook
het totale pakket van tijdritkapaciteiten die hem zoveel beter maken dan de rest.
Bij vlagen fiets ik hard maar meestal is het windstil

Gebruikersavatar
Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1498
Lid geworden op: ma 20 april 2009 10:10
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Locatie: Sleutelstad
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Corniel » vr 23 september 2011 13:14

Gerjan schreef:Zadeltasje met tyraps dicht gepropt voor een lekke band onderweg ;-)
Volgens mij is het iets anders. Een zender ofzo. Fabian Cancellara reed ook met zo'n soort zakje/kastje onder zijn zadel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast