Tijdrit houding en aero

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
Gebruikersavatar
Gerjan
Carbon Racefiets
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 05 september 2008 22:59
Fiets: van alles wat
Locatie: Barneveld

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Gerjan » wo 24 april 2013 12:12

Mac944 schreef:Dank voor alle reacties. Ik heb in Barcelona zonder problemen een marathon kunnen lopen na 180km fietsen, dus iets moet er wel goed zijn aan mijn positie. Chris Brands heeft ook goed naar mijn gestel en fysieke capaciteiten (met name qua flexibiliteit) gekeken om tot deze positie te komen, dus het advies van Alstro zegt het allemaal al eigenlijk. Gisteren heb ik mijn zadel iets hoger gezet en dat voelde niet echt fantastisch aan, wellicht gewenning, maar ik laat het zoals het nu is.

Hier overigens bewegend beeld van de fietsmeting van vorig jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=xp9dHUCnHdQ
als ik het filmpje beeld voor beeld bekijk (pauze indrukken en met de pijltjes toets naar links of naar rechts) zie ik niet heel veel geks.
veel hoger zou ik zadel niet zetten.

denk dat de foto beetje ongelukkig is genomen.
wellicht net een hupje op je zadel oid.

en zadel omhoog na een tijd van gewenning is altijd raar.

enige test is door op de tt fiets te fietsen en daarna te gaan lopen

Gebruikersavatar
pct
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1167
Lid geworden op: wo 09 januari 2008 12:11
Fiets: Basso Laguna
Locatie: Zwolle

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door pct » zo 26 mei 2013 16:56

pct schreef:even een oud topic een schopje geven.

Ik wil graag wat reaktie op mijn TT houding.
Onderstaand frame heb ik overgenomen van Jansuh1992.
Wat mij bij het fietsen opvalt is dat ik veel zit te schuiven op mijn zadel (is ook geen best zadel)
Ik heb een zadelpen MET setback
Ik moet onder het fietsen oppassen dat ik niet met mijn knieën tegen mijn ellebogen aankom

roept u maar!

Afbeelding
Even mijn oude post quoten.

Ik heb inmiddels een ander frame op de kop getikt en opgebouwd.
Het resultaat is hier onder te bewonderen.

Afbeelding

Met deze houding heb ik afgelopen donderdag de tijdrit op de Dellen in het kader van de zomeravondcompetitie gereden.
Het doel was om top 10 te rijden. Vorig jaar (met ideale omstandigheden) zette ik een tijd neer van 22:41
Dit jaar was het koud, guur en was er wat wind.
Gestart op mijn nieuwe vliegmachine en een tijd neergezet van 22:07:20, goed voor een 4e plaats bij de B rijders. Slecht 8/100e van een seconde te weinig voor het podium....
Opgeven is geen optie!

Afbeelding

Gebruikersavatar
arjan916
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1085
Lid geworden op: di 15 augustus 2006 19:55
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door arjan916 » zo 26 mei 2013 17:03

Da's een hele verbetering van materiaal :oke:
Zowel van het frame op zich, en als naar het op de foto lijkt nu wel de juiste maatvoering.
En een gebrek aan doelstelling ontbreekt het ook al niet.
Leuk en verslavend he, tijdritjes doen ;-)
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Bert
Kinderzitje
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 03 oktober 2011 17:18

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Bert » wo 29 mei 2013 16:53

M'n 4e tijdrit, inmiddels wel aardig gewend aan de houding, wat kan er volgens jullie beter qua houding?

Afbeelding

Gebruikersavatar
The dude
Driewieler
Berichten: 67
Lid geworden op: di 05 februari 2013 08:19
Fiets: Bianchi Oltre

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door The dude » wo 29 mei 2013 17:53

Niet zo veel verstand van tijdrijden maar volgens mij mag je wel wat dieper zitten, dacht dat t zadel misschien wel wat hoger kon

Gebruikersavatar
p_litespeed
Carbon Racefiets
Berichten: 9591
Lid geworden op: wo 24 januari 2007 08:23

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door p_litespeed » wo 29 mei 2013 20:21

Bert schreef:M'n 4e tijdrit, inmiddels wel aardig gewend aan de houding, wat kan er volgens jullie beter qua houding?
Naar mijn gevoel - voor wat het waard is - is de zadelhoogte prima als ik naar je beenhoek kijk.

Wellicht kun je eens een spacer verplaatsen naar bovenop de stuurpen? Kijken of dat nog steeds bevalt. Maar veel gaat dat echt niet meer schelen in luchtweerstand en het moet niet ten koste gaan van je vermogen. Je vangt trouwens sowieso al weinig wind. :oke:

Gebruikersavatar
arjan916
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1085
Lid geworden op: di 15 augustus 2006 19:55
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door arjan916 » wo 29 mei 2013 20:32

Bert schreef:M'n 4e tijdrit, inmiddels wel aardig gewend aan de houding, wat kan er volgens jullie beter qua houding?
Houding op zich is niet verkeerd.
Maar waarom zou je m willen wijzigen als je er al aardig aan gewend bent?
Ik zou eerder een strakker sluitend pak aantrekken, ipv een te groot pak met 'borsten' :oeps:
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Bert
Kinderzitje
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 03 oktober 2011 17:18

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Bert » wo 29 mei 2013 20:56

Nog iets lager is zeker het proberen waard.
Ook al ben ik gewend aan de houding, als ik ergens tijd mee kan winnen wil ik me gerust even pijnigen om te wennen aan een betere houding :)
De foto is op een wat knullig moment genomen, diepe inademing (daarom geen buik en flinke borst ;-) )
Ondanks dat zou het pak wel iets kleiner kunnen, vraag me wel af hoe ik er dan welooit in ga komen, dat is nu al lastig....

Gebruikersavatar
p_litespeed
Carbon Racefiets
Berichten: 9591
Lid geworden op: wo 24 januari 2007 08:23

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door p_litespeed » wo 29 mei 2013 20:57

Anders laat je hem alleen ter hoogte van de borst iets innemen? Kost hooguit 10,-.

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door alstro » wo 05 juni 2013 22:39

pct schreef:
Met deze houding heb ik afgelopen donderdag de tijdrit op de Dellen in het kader van de zomeravondcompetitie gereden.
Het doel was om top 10 te rijden. Vorig jaar (met ideale omstandigheden) zette ik een tijd neer van 22:41
Dit jaar was het koud, guur en was er wat wind.
Gestart op mijn nieuwe vliegmachine en een tijd neergezet van 22:07:20, goed voor een 4e plaats bij de B rijders. Slecht 8/100e van een seconde te weinig voor het podium....
Netjes Paul, was idd heel koud. Maar puike tijd hoor. Doe ik je niet na.

Gebruikersavatar
Ronald
Carbon Racefiets
Berichten: 8282
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 21:11
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Ronald » ma 15 oktober 2018 09:54

GoodRiddance schreef:
ma 15 oktober 2018 09:34

Nog een pijnpunt van de kleding: het snelpak. Dit jaar veel getest met materialen en dat soort spul en wat bleek: dat milremo snelpak is niet zo heel snel. Ten opzichte van de Bioracer komt het zelfs flink langzamer uit mijn aerotests. LottoNL-Jumbo rijdt met S-Phyre (ook een merk van Shimano), is dat voor ons ook geen optie voor de snelpakken? Dikke kans dat die wél op het gewenste niveau zit. Juist bij tijdritten is dat relevant. Ik reed nu het NK Tijdrijden met een merkloos pak omdat ik geen seconden wilde laten liggen met een trager skinsuit.
Nieuwsgierig, hoeveel scheelt dat?

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2302
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: Fondriest TF3
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door GoodRiddance » ma 15 oktober 2018 10:02

Ik heb een testje gedaan met Aerolab van GoldenCheetah.

Ik zag op 0.262 met de Milremo. Omgekleed naar de BioRacer: 0.2594. Weer terug naar de Milremo: 0.2618

Ofwel, ongeveer 0.002 à 0.003 aan CdA.

Dat klinkt als weinig maar het is best significant. Op een uur gaat het dan om 14 seconden, op een half uur (Bemmel) om 7.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21469
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Rob T » ma 15 oktober 2018 10:09

GoodRiddance schreef:
ma 15 oktober 2018 10:02
Ik heb een testje gedaan met Aerolab van GoldenCheetah.

Misschien kun je hier wat meer over vertellen. Vooral over de test zelf. Hoe kom je aan die cijfers.

Ik heb binnenkort een gesprek met Milremo en wil dit best wel aankaarten, maar heb iets meer nodig dan "We hebben een lid die zegt dat het een traag pak is". Ik moet het wel kunnen onderbouwen.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Gebruikersavatar
Ronald
Carbon Racefiets
Berichten: 8282
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 21:11
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Ronald » ma 15 oktober 2018 10:17

GoodRiddance schreef:
ma 15 oktober 2018 10:02
Op een uur gaat het dan om 14 seconden
Dat is idd best veel (de rest van de cijfers begrijp ik niet :oops: )

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2302
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: Fondriest TF3
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door GoodRiddance » ma 15 oktober 2018 10:23

Eerst een disclaimer: Nerd Alert.

Aerolab gebruikt de Chung Method. Ook sites als bijvoorbeeld BestBikeSplit (veel gebruikt door Tijdrit coaches en bijvoorbeeld onze eigen Dumoulin) zijn hierop gebaseerd. Zie bijvoorbeeld:

- De Chung method: http://anonymous.coward.free.fr/wattage ... ct-cda.pdf
- Gebruik ervan: https://wmnoise.files.wordpress.com/2012/02/bikeve.pdf

Om een eigen testje te doen, zijn er een aantal variabelen die constant moeten zijn. Het weer is een belangrijke maar ook rolweerstand.

Simpel gezegd: luchtweerstand en vermogen bepalen je snelheid bij constante omstandigheden (hierboven genoemd). Dus: als je de snelheid en vermogen weet, kun je de luchtweerstand berekenen. In de formule heet dat Coëfficiënt of Drag (CdA).

Dus wat doe ik: ik kies een ochtend uit met weinig wind (bij voorkeur 0, meestal is het 1 of 2). Dan ga ik naar de Nedereindse Berg of De Heuvel met een kort rondje waarbij ik niet hoef te remmen.

En dan testen maar. Mijn protocol:

- Drie rondjes met de 'basis' positie of materiaal
- Drie rondjes met de veranderde positie of materiaal
- Drie rondjes met de basis positie of materiaal
- Drie rondjes met de veranderde positie of materiaal

En dat dan met 4 of 5 'nieuwe' dingetjes om te testen en dan is het uur wel weer voorbij en ga ik naar huis. Dat doe ik met wielen, stuurhoogtes, helmen, snelpakken, overschoenen, Aero sokken, positie armsteunen, stand zadel en ga zo maar door. Ik heb nog een hele lijst aan dingen die ik wil testen deze winter. Tijdrijden is voor mij relatief nieuw (heb dit vehikel nog geen half jaar) maar de combinatie van hard trainen en dit nerdfest, houdt het voor mij leuk.

Daar kwam dus de 0.002 a 0.003 aan CdA verlies uit ten opzichte van de Bioracer.

Voor de niet-tijdrijders: een 'krap' maatje ten opzichte van een ruimte maat normale fietsoutfit (bij mij M tov L) gaf ook al 0,001 voordeel. Doe er je voordeel mee ;-).

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2302
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: Fondriest TF3
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door GoodRiddance » ma 15 oktober 2018 10:25

Om even aan te geven waarom ik dit specifiek wilde testen:

https://www.cyclingweekly.com/group-tes ... ing-360975

De verschillen tussen de 'high end' pakken waren al best groot in deze test. Je zou maar met een Assos skinsuit rijden :roll:.

Gebruikersavatar
WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 08 februari 2016 12:12
Fiets: Diversen
CTWT-lid: Ja

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door WimL » wo 17 oktober 2018 09:08

GoodRiddance schreef:
ma 15 oktober 2018 10:25
Om even aan te geven waarom ik dit specifiek wilde testen:

https://www.cyclingweekly.com/group-tes ... ing-360975

De verschillen tussen de 'high end' pakken waren al best groot in deze test. Je zou maar met een Assos skinsuit rijden :roll:.
Assos is toch alleen maar voor heren van middelbare leeftijd en daar boven 8)
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

NielsH
Kinderfiets
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 18 oktober 2017 22:48
Fiets: Apex Vektor 0.9
CTWT-lid: Ja
Locatie: Nieuwegein

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door NielsH » wo 17 oktober 2018 12:33

WimL schreef:
wo 17 oktober 2018 09:08
GoodRiddance schreef:
ma 15 oktober 2018 10:25
Om even aan te geven waarom ik dit specifiek wilde testen:

https://www.cyclingweekly.com/group-tes ... ing-360975

De verschillen tussen de 'high end' pakken waren al best groot in deze test. Je zou maar met een Assos skinsuit rijden :roll:.
Assos is toch alleen maar voor heren van middelbare leeftijd en daar boven 8)
laten daar nou net heeeeeeel veel hard/tijdrijders bijzitten.....

Gebruikersavatar
Pizzi
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 30 september 2009 23:30
Fiets: Cervélo R3 SL

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Pizzi » do 18 oktober 2018 20:55

Cancellara reed in Rio iedereen naar huis in z'n Assos-pak ;)

Gebruikersavatar
WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 08 februari 2016 12:12
Fiets: Diversen
CTWT-lid: Ja

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door WimL » zo 21 oktober 2018 15:19

NielsH schreef:
wo 17 oktober 2018 12:33
WimL schreef:
wo 17 oktober 2018 09:08
GoodRiddance schreef:
ma 15 oktober 2018 10:25
Om even aan te geven waarom ik dit specifiek wilde testen:

https://www.cyclingweekly.com/group-tes ... ing-360975

De verschillen tussen de 'high end' pakken waren al best groot in deze test. Je zou maar met een Assos skinsuit rijden :roll:.
Assos is toch alleen maar voor heren van middelbare leeftijd en daar boven 8)
laten daar nou net heeeeeeel veel hard/tijdrijders bijzitten.....
Kan je nagaan als die dus geen Assospakken aan doen dan tellen we internationaal gelijk weer mee :D
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast