Tijdrit houding en aero

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Tijdrit houding en aero

Bericht door alstro » di 07 april 2009 20:36

Nu nog leren diep zitten, komende tijd nog genoeg kansen :oke:
13 mei polderkampioenschap tijdrijden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tazzy
Carbon Racefiets
Berichten: 3291
Lid geworden op: zo 06 april 2008 18:45
Fiets: Koga GranRunner
CTWT-lid: Ja
Locatie: Leidschenveen / Den Haag
Contacteer:

Re: koersfoto's van WTers

Bericht door Tazzy » di 07 april 2009 21:48

Wellicht barends omhoog zodat je ellebogen vlakker komen te liggen?
As elegant as an elephant

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: koersfoto's van WTers

Bericht door alstro » di 07 april 2009 22:14

Tazzy schreef:Wellicht barends omhoog zodat je ellebogen vlakker komen te liggen?

foto's was wel op de klim genomen, das nou die de voordeligste plek om op de foto te staan :oops: Maar meer oefenen op houding, is zelfde als in de beugel rijden. Deze winter kon ik nog geen 2 min in de beugel, tegenwoordig al 30 min +

Afbeelding

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1217
Lid geworden op: do 25 mei 2006 07:28
Fiets: Merckx-Trek-Colnago
Locatie: IJsselstein

Re: koersfoto's van WTers

Bericht door leendert » di 07 april 2009 22:31

alstro schreef:
Tazzy schreef:Wellicht barends omhoog zodat je ellebogen vlakker komen te liggen?

foto's was wel op de klim genomen, das nou die de voordeligste plek om op de foto te staan :oops: Maar meer oefenen op houding, is zelfde als in de beugel rijden. Deze winter kon ik nog geen 2 min in de beugel, tegenwoordig al 30 min +

Afbeelding
Mooi fietsje, Alstro!
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het experimenten met de afstelling. Wat me bij deze foto opvalt is dat de armrests (kussentjes) hoog staan tov het ligstuur. Hierdoor komt je arm onnodig op spanning te staan. Ik kreeg hierdoor last van de polsen. Ik zou de steuntjes wat verlagen - indien mogelijk - en de hoek van het ligstuur iets aanpassen, zoals hierboven ook al aangegeven.

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: koersfoto's van WTers

Bericht door alstro » di 07 april 2009 22:49

de fiets is een leenfiets, kan er dus niet al te veel aan sleutelen, maar wil deze dit jaar paar keer gebruiken om te kijken of het me ligt. Kan hem evt ook overnemen, maar weet niet wat de kosten zijn en de verbouwkosten om de shimano spullen te lozen voor campa. Wielen zijn in bestelling trouwens ;-)

Gebruikersavatar
ramonneke
Aluminium Racefiets
Berichten: 591
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:47
Fiets: Giant Propel
CTWT-lid: Ja
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: koersfoto's van WTers

Bericht door ramonneke » wo 08 april 2009 06:57

Helmgaten aftapen en bidonhouder weg, klaar ben je !

(als die shimy spullen weg moeten, laat even me even weten)
sja, lekker doorrijden nu

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: koersfoto's van WTers

Bericht door alstro » wo 08 april 2009 07:25

ramonneke schreef:Helmgaten aftapen en bidonhouder weg, klaar ben je !

(als die shimy spullen weg moeten, laat even me even weten)
Heren mods mag deze afgesplits worden?

'tijdrit houding en aero'

@ Ramon, ik heb ook een tijdrit helm te leen gekregen, die was ik echter vergeten :oops:

Volgens mij heeft er een tijdje geleden in de 'fiets' een artikel gestaan over de winst die je kan behalen met goede houding en materiaal. Iemand linkje?

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1217
Lid geworden op: do 25 mei 2006 07:28
Fiets: Merckx-Trek-Colnago
Locatie: IJsselstein

Re: koersfoto's van WTers

Bericht door leendert » wo 08 april 2009 07:35

alstro schreef:
ramonneke schreef:Helmgaten aftapen en bidonhouder weg, klaar ben je !

(als die shimy spullen weg moeten, laat even me even weten)
Heren mods mag deze afgesplits worden?

'tijdrit houding en aero'

@ Ramon, ik heb ook een tijdrit helm te leen gekregen, die was ik echter vergeten :oops:

Volgens mij heeft er een tijdje geleden in de 'fiets' een artikel gestaan over de winst die je kan behalen met goede houding en materiaal. Iemand linkje?
heb wel 2 andere linkjes voor je:
Tijdrittraining
How areo is aero?

Gebruikersavatar
Bas
Moderator
Berichten: 14722
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:23
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Locatie: Elst Gld
Contacteer:

Re: koersfoto's van WTers

Bericht door Bas » wo 08 april 2009 07:46

leendert schreef:
alstro schreef:
ramonneke schreef:Helmgaten aftapen en bidonhouder weg, klaar ben je !

(als die shimy spullen weg moeten, laat even me even weten)
Heren mods mag deze afgesplits worden?

'tijdrit houding en aero'

@ Ramon, ik heb ook een tijdrit helm te leen gekregen, die was ik echter vergeten :oops:

Volgens mij heeft er een tijdje geleden in de 'fiets' een artikel gestaan over de winst die je kan behalen met goede houding en materiaal. Iemand linkje?
heb wel 2 andere linkjes voor je:
Tijdrittraining
How areo is aero?
Citaat uit het tweede artikel:
They also found that outdoors there was a 60-70 watt saving at 40km/h between the normal road bike setup, which required ~280-290W at this speed, and the full time trial setup (~220W). That worked out at between 22-24% in aerodynamic savings. To put it another way, it was 9 seconds per kilometre, 2'14 per 10 miles (16.1km), 5'33 per 40km, and 24'58 over 180.2km, the distance of the bike leg in an Ironman triathlon. Or another way, if you can ride a road bike at 40km/h and switch to a time trial bike and helmet, you can do over 44km/h.
Querer es poder

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1217
Lid geworden op: do 25 mei 2006 07:28
Fiets: Merckx-Trek-Colnago
Locatie: IJsselstein

Re: koersfoto's van WTers

Bericht door leendert » wo 08 april 2009 07:53

Bas schreef:Citaat uit het tweede artikel:
They also found that outdoors there was a 60-70 watt saving at 40km/h between the normal road bike setup, which required ~280-290W at this speed, and the full time trial setup (~220W). That worked out at between 22-24% in aerodynamic savings. To put it another way, it was 9 seconds per kilometre, 2'14 per 10 miles (16.1km), 5'33 per 40km, and 24'58 over 180.2km, the distance of the bike leg in an Ironman triathlon. Or another way, if you can ride a road bike at 40km/h and switch to a time trial bike and helmet, you can do over 44km/h.
Nu nog zorgen dat je langer dan 4 minuten in die akelige houding kunt blijven zitten. Daar zit bij mij de uitdaging......

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: koersfoto's van WTers

Bericht door alstro » wo 08 april 2009 08:04

leendert schreef:
Bas schreef:Citaat uit het tweede artikel:
They also found that outdoors there was a 60-70 watt saving at 40km/h between the normal road bike setup, which required ~280-290W at this speed, and the full time trial setup (~220W). That worked out at between 22-24% in aerodynamic savings. To put it another way, it was 9 seconds per kilometre, 2'14 per 10 miles (16.1km), 5'33 per 40km, and 24'58 over 180.2km, the distance of the bike leg in an Ironman triathlon. Or another way, if you can ride a road bike at 40km/h and switch to a time trial bike and helmet, you can do over 44km/h.
Nu nog zorgen dat je langer dan 4 minuten in die akelige houding kunt blijven zitten. Daar zit bij mij de uitdaging......
ja idd, das lastig, maar trainbaar volgens mij.
Ik wil eigenlijk eens per week hierop gaan trainen.

Gebruikersavatar
Tazzy
Carbon Racefiets
Berichten: 3291
Lid geworden op: zo 06 april 2008 18:45
Fiets: Koga GranRunner
CTWT-lid: Ja
Locatie: Leidschenveen / Den Haag
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Tazzy » wo 08 april 2009 08:47

Heb op weight weenies wel eens luchtweerstand simulaties gezien van TT fietsen+berijder.
Wellicht kan je daar nog even zoeken?
As elegant as an elephant

Tommeke
Aluminium Racefiets
Berichten: 922
Lid geworden op: di 03 juni 2008 23:42
Fiets: Specialized
Locatie: 050

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Tommeke » wo 08 april 2009 12:14

Ik zorg ervoor dat m'n ellebogen zo rond de 90 graden zijn.
Zo kan ik lekker rustig liggen zonder krampachtig vast te houden.

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1217
Lid geworden op: do 25 mei 2006 07:28
Fiets: Merckx-Trek-Colnago
Locatie: IJsselstein

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door leendert » wo 08 april 2009 12:39

Door de extreem diepe zit krijg ik wel last van mijn nek. Dit is al stukken minder geworden, met name door mijn helmriempjes anders af te stellen zodat de helm wat verder naar achteren staat. Hoef nu niet meer zo omhoog te kijken om te zien wat er voor me gebeurd.
Verder heb ik bij volle inspanning pijn in de bovenbenen, net onder de heup. Denk dat dit komt door de scherpere hoek tussen romp en benen. Net als Alstro is mijn intentie om 1x per week te trainen op de TT-fiets.

Doelstelling voor dit seizoen is om een tijdrit van ca. 20km met een gemiddelde van 40+ af te leggen.

Gebruikersavatar
PFW
Moderator
Berichten: 11313
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:04
Fiets: Scott AFD Team Issue
CTWT-lid: Ja
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door PFW » wo 08 april 2009 12:56

Afbeelding

In deze houding reed ik vorig jaar op een winderig, maar relatief eenvoudig, parcours 41 km/h.

Met de nieuwe fiets hoop ik nog aardig wat watts te kunnen besparen, oftewel het vermogen dat ik lever omzetten in meer snelheid.
- houding: kan op nieuwe fiets een stuk dieper zitten (balhoofdbuis van m'n TT is 7 cm korter dan de fiets hierboven, zitbuishoek is steiler).
- tijdrithelm: nog een leuke besparing, moet ik overigens nog aanschaffen
- aero wielen (dicht achterwiel), moet ik nog aanschaffen, in eerste instantie zal ik met de Easton Aero's gaan rijden.
- schoenhoesjes/snelpak

Verder denk ik dat er ook nog wel wat winst te halen is bij een beter ingedeelde race, steeds sneller gaan rijden in plaats van steeds langzamer.
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Gebruikersavatar
Bruco
Carbon Racefiets
Berichten: 8279
Lid geworden op: do 25 mei 2006 16:36
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Bruco » wo 08 april 2009 15:17

PFW schreef:Verder denk ik dat er ook nog wel wat winst te halen is bij een beter [...]
... vastgespeld rugnummer? ;-)

Gebruikersavatar
Bruco
Carbon Racefiets
Berichten: 8279
Lid geworden op: do 25 mei 2006 16:36
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Bruco » wo 08 april 2009 15:21

Met een 'korte zit' (en het zadel in je poep) is in ieder geval niets mis:

Afbeelding

Gebruikersavatar
martijn
Carbon Racefiets
Berichten: 3561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 08:29
Fiets: Scott Addict R4
CTWT-lid: Ja

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door martijn » wo 08 april 2009 23:04

Bruco schreef:Met een 'korte zit' (en het zadel in je poep) is in ieder geval niets mis:
Zo ga ik het in eerste instantie ook proberen. Nu zit ik van nature al behoorlijk diep, dus ik verwacht me snel te kunnen aanpassen aan een echte tijdrithouding. Ik heb een klein frame besteld met een korte balhoofdbuis.

Hier op een conventionele fiets (ik ben de linker). Binnenkort een plaatje van mijn zit op mijn tijdritfiets.

Afbeelding

cemaster
Kinderfiets
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 21 maart 2007 23:00
Fiets: Cinelli
Locatie: Beilen

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door cemaster » do 09 april 2009 12:45

en dit was mijn houding tijdens de traithlon in rijssen vorig jaar:

Afbeelding

Wel zit ik erg ver naar voren, ik denk dat mijn zadel bijna gelijk staat aan mijn bracket, misschien zelfs er iets voor. Lang leve de ITU. Zelf denk ik dat ik nog wel iets dieper kan zitten tijdens het seizoen.
Afbeelding

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1217
Lid geworden op: do 25 mei 2006 07:28
Fiets: Merckx-Trek-Colnago
Locatie: IJsselstein

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door leendert » do 09 april 2009 21:38

Bruco schreef:Met een 'korte zit' (en het zadel in je poep) is in ieder geval niets mis:

Afbeelding
Mijn houding komt aardig in de buurt van dit plaatje. Eigenlijk zit dit pas lekker op hogere snelheden, je steunt dan nauwelijks nog op het zadel. De achterkant van de fiets 'waggelt' daardoor enigszins, dit zie je ook terug bijbeelden van Fabian.
Bij lagere snelheden zit ik iets verder naar achteren, net iets comfortabeler.

Vandaag 1,5 uur op de TT-fiets getraind waarvan ca 3/4 in de TT-houding. Gaat al stukken beter dan de vorige keren. Deze keer geen intervaltraining gedaan maar een rustige training om aan de houding te wennen, met snelheden tussen 30 en 36 km/u. Volgende week nog zo'n training en daarna kan het gas er op!

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4753
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Pino » do 09 april 2009 21:47

Hoe diep je ook zit, als die ellebogen zo ellendig naar buiten staan wordt het niet.
Zoek maar op hoe het bij de beste ronderenner van nu is.
Afbeelding

cemaster
Kinderfiets
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 21 maart 2007 23:00
Fiets: Cinelli
Locatie: Beilen

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door cemaster » vr 10 april 2009 00:35

Pino schreef:Hoe diep je ook zit, als die ellebogen zo ellendig naar buiten staan wordt het niet.
Zoek maar op hoe het bij de beste ronderenner van nu is.
Had je het over mij? Volgens mij valt het wel mee. Ik heb de armhouders nu in de middelste positie staan. Vorig jaar heb ik ze in de smalste positie gehad, maar daarbij had ik het gevoel dat ik me te bekneld.

Bram
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4753
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door Pino » vr 10 april 2009 05:55

cemaster schreef:
Pino schreef:Hoe diep je ook zit, als die ellebogen zo ellendig naar buiten staan wordt het niet.
Zoek maar op hoe het bij de beste ronderenner van nu is.
Had je het over mij? Volgens mij valt het wel mee. Ik heb de armhouders nu in de middelste positie staan. Vorig jaar heb ik ze in de smalste positie gehad, maar daarbij had ik het gevoel dat ik me te bekneld.

Bram
Ook.
Je beperkt je elleboogpositie ook door de houding die je je handen wil geven. Hou je armen voor je en doe je handen omlaag. Je zult zien dat je ellebogen naar buiten gaan.
Afbeelding

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1217
Lid geworden op: do 25 mei 2006 07:28
Fiets: Merckx-Trek-Colnago
Locatie: IJsselstein

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door leendert » vr 10 april 2009 07:55

Pino schreef:
cemaster schreef:
Pino schreef:Hoe diep je ook zit, als die ellebogen zo ellendig naar buiten staan wordt het niet.
Zoek maar op hoe het bij de beste ronderenner van nu is.
Had je het over mij? Volgens mij valt het wel mee. Ik heb de armhouders nu in de middelste positie staan. Vorig jaar heb ik ze in de smalste positie gehad, maar daarbij had ik het gevoel dat ik me te bekneld.

Bram
Ook.
Je beperkt je elleboogpositie ook door de houding die je je handen wil geven. Hou je armen voor je en doe je handen omlaag. Je zult zien dat je ellebogen naar buiten gaan.
Voor mij was dit een reden om de rechte pijpjes te vervangen door pijpjes met een bocht. Dit geeft een natuurlijker houding en is minder pijnlijk in de polsen en rond de ellebogen.

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7415
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Tijdrit houding en aero

Bericht door alstro » vr 10 april 2009 08:53

even voordringen :

Wat mag dit kosten (zonder wielen) en is dit een slimme keuze? of even doorsparen voor een echt frame.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast