Advies tijdrit opzet stuur

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
Plaats reactie
pesah
Aluminium Racefiets
Fiets: Een mooie
CTWT-lid: Ja

Advies tijdrit opzet stuur

Bericht door pesah » vr 14 augustus 2015 19:06

Hoihoi,

Ik ben van plan om een opzet tijdrit stuur aan te schaffen om eens te kijken of ik een beetje vooruit kom in de strijd met mezelf.
Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten en of zijn er merken die aanbevolen cq afgeraden worden?

Mijn fiets is een canyon aeroroad met een normaal (geen aero, plat) stuur.

Gr,
Hugo

arjan916
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Contacteer:

Re: Advies tijdrit opzet stuur

Bericht door arjan916 » za 15 augustus 2015 09:14

Voordat je iets kiest doe een simpele test hoe diep je kunt / wilt zitten; ga onderin de beugel rijden met licht gebogen armen.
Als je dit eenvoudig en lang vol kunt houden dan kun je een opzetstuurtje nemen waar de armpads dicht op het stuur komen en je diep komt te 'liggen'.
Mocht je hiermee problemen hebben, neem dan een variant opzetstuur waarbij de armpads hoger boven het stuur komen.
Hier direct mee in verband staat de keuze om bars (de stokjes) boven / gelijk / onder het stuur te kiezen.
Tenslotte heb je ook ruwweg keuze uit 3 uiteinden van bars, (bijna) recht / licht gebogen / sterk gebogen.
Rechte uiteinden vind ik niet fijn op lange(re) afstand, de pols houdt dat niet gemakkelijk vol.
De licht gebogen versie vind ik het prettigst, het houdt gemakkelijk vast, ook op lange afstanden, het voelt als een natuurlijke hoek die de pols eenvoudig aan kan nemen en vasthouden.
De sterk gebogen is dat ook wel, maar vooral als je erg veel kracht wilt zetten op / met je stuur, of als je krampachtig bent, maar zo'n rechtopstaand ding ziet er niet uit ;)

Dan de keuze voor alu of carbon. Een alu variant is veelal iets goedkoper, maar bedank dat die dingen bij lage temperaturen erg koud zijn, ook de armpads... En een carbon variant is vaak ergonomisch wat beter gevormd.

Een gunstige uitzondering van wel goedgevormde alu variant is een Synthese C3, bijkomend voordeel hiervan is dat er geen losse onderdelen aan zijn die kapotgaan / lostrillen.
Je zet m vast op je stuur en je hoeft alleen de armpads in breedte goed af te stellen (onder het kussentje).
Ook heeft deze kwalitatief zeer goede armpads.

De versie waar ik alweer een aantal jaren tevreden mee in de rondte rij, en ook 1 van de goedkoopste waar je m zult vinden:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=45962

Ongeacht welke variant je ook kiest, realiseer je dat je in t begin iets minder stuurvast zult zijn.
(gewone fiets met opzetstuur reageert anders dan een tijdritfiets)
En kijk behalve naar de prijs, ook naar het aantal onderdelen / reserve onderdelen die je kunt kopen, niet van alle merken kun je vervangen onderdelen kopen.
Ook het aantal klemmen is iets om rekening mee te houden, losse klemmen waarmee de armpads op de bars gemonteerd zijn, of een versie waarbij de bevestiging van de armpads in de stuurbevestiging is opgenomen.

Veel succes in je zoektocht.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » za 15 augustus 2015 12:16

arjan916 schreef:
Dan de keuze voor alu of carbon. Een alu variant is veelal iets goedkoper, maar bedank dat die dingen bij lage temperaturen erg koud zijn, ook de armpads...
Arm pads zijn toch in 9 van de 10 keer gevoerd met een schuimpje/stofjes dus tempratuur merk je niks van.
En de buis/extensions van all worden bijna altijd wel voorzien van een stuurlintje.
Dan valt het allu-carbon verschil weg. Op mogelijk gewenste ergonomie na.

Tip houd marktplaats in de gaten en scoor daar voor 30-50 euro een opzetstuurtje om te proberen.
mocht het niks zijn, Tijdrijden of de het stuurtje zelf verkoop je hem zo weer voor nagenoeg het zelfde.
Paar weken terug zelf nog een Profile Design T1 stuurtje voor 30.- gescoord.

arjan916
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Contacteer:

Bericht door arjan916 » za 15 augustus 2015 18:16

Gerjan schreef:
arjan916 schreef:
Dan de keuze voor alu of carbon. Een alu variant is veelal iets goedkoper, maar bedank dat die dingen bij lage temperaturen erg koud zijn, ook de armpads...
Arm pads zijn toch in 9 van de 10 keer gevoerd met een schuimpje/stofjes dus tempratuur merk je niks van.
En de buis/extensions van all worden bijna altijd wel voorzien van een stuurlintje.
Dan valt het allu-carbon verschil weg. Op mogelijk gewenste ergonomie na.

Tip houd marktplaats in de gaten en scoor daar voor 30-50 euro een opzetstuurtje om te proberen.
mocht het niks zijn, Tijdrijden of de het stuurtje zelf verkoop je hem zo weer voor nagenoeg het zelfde.
Paar weken terug zelf nog een Profile Design T1 stuurtje voor 30.- gescoord.
Als je rechtop zit en niet direct de shifters vasthoud, dan pak je de armpads vast, en als je die van alu hebt kunnen die echt koud zijn . . . #ervaring
Een carbon variant hoef je dus niet van een stuurlintje te voorzien ;)
Behalve marktplaats, kijk ook regelmatig op Ebay.de het aanbod is bij de Oosterburen groter dan hier.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

pesah
Aluminium Racefiets

Bericht door pesah » za 15 augustus 2015 19:26

Bedankt voor de zeer uitgebreide en informatieve antwoorden.

Morgen staat een rondje markermeer op het programma met een snel groepje.
Zal eens kijken hoe lang ik diep in de beugels kan rijden.
Voor mijn gevoel lukt me dat best aardig maar als je er op let is het wellicht anders.

Aan de hand van morgen kijk ik hoe hoog de armpads moeten liggen.
Ook of de stokjes, boven, gelijk of onder komen te liggen laat ik hiervan afhangen maar ik denk dat het dan nog lastig is in te schatten.

Ik zag dat je buiten de verticale buiging ook nog een soort van ski buiging in de stokjes kan hebben.
Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik heb de link naar de T4+ gevolgd en kwa prijs valt het me erg mee.
Heb veel duurdere dingen gezien.

Zal ook marktplaats en ebay ff checken.
Maar koop daar niet zo snel.

pesah
Aluminium Racefiets

Bericht door pesah » vr 08 april 2016 21:01

Even een ongeneerde schop van dit topic.

Het heeft een seizoen geduurd maar heb bovenstaande aerobars aangeschaft.
Vandaag de eerste rit gemaakt.

Sturen, in en uit de beugels komen is nog wat onwennig. Schakelen is ook erg lastig maar ik verwacht dat eea steeds wat beter gaat.
Toch, als je in de beugels ligt dan heb ik wel het idee dat je toch een stuk gemakkelijker op snelheid blijft en de positie veel langer kan volhouden dan in de beugels.
Helaas wel last van mijn hamstring. Peter H. heeft al als advies gegeven het zadel een stukje te laten zakken.
Morgen ga ik dit uitproberen.

Volgende week is de eerste ploegentijdrit van CTWT.
Twijfel nog of ik het stuurtje moet laten zitten of voor de zekerheid nog maar even zonder te fietsen.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » do 15 december 2016 13:07

Zijn er nog meer ervaringen met merken/types?

Ik wilde de Syntace C3 aanschaffen, maar bij Futurumshop hebben ze alleen nog maar de L (in de aanbieding). Verder alleen in NL online te koop bij Bikester en Bol? Is dit een goede keuze of kan ik net zo goed/beter kiezen voor de Profile design T4? Bij die laatste valt mij wel het verschil in gewicht op tussen de carbon (600 - 638(nieuw) gr) en de alu (469 gr) op.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner
Contacteer:

Bericht door Metor » do 15 december 2016 13:48

Ik heb van de week een 2e hands opzet stuurtje voor weinig gescoord. Puur om komend jaar eens wat tijdritten als training te gaan rijden voor koersen/cyclo's. Verder geen ambities met tijdrijden, behalve met een schuin oog naar het NCK ;-)

Welk type stuur even geen idee, zal ik thuis moeten nakijken.

Plaats reactie