Noordeloos 22-8

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
sge
Aluminium Racefiets
Fiets: R1

Re: Noordeloos 22-8

Bericht door sge » do 23 augustus 2012 19:43

Pieken? verre van dat, revalideren van vakantie (bergen en alleen maar bergen) is een betere omschrijving.

Zoals altijd het was weer gezellig in de polder, man man wat kunnen de mannen een onzin uitkramen.
Bij de inschrijving Arjan en pietje plofkip (Gerjan) begroet, ingeschreven en mij in het pakje gewrongen om een rondje te verkennen. Nu had ik al niet echt veel ambities gisteren maar het inrijrondje deed deze nog wat meer temperen de relatie tussen mij en mijn liefje de wind staat momenteel op een wat laag pitje, windje tegen gaat nog wel maar mee! nul komma nul gang d'r in. Na dit rondje nog even babbelen met de tacxende deze en gene om vervolgens nog wat sprintjes te trekken om de benen en de hartslag op niveau te krijgen. Op naar de start en rammen is normaal mijn devies maar ditmaal dacht ik rustig opbouwen enz enz, ik kan melden da's niet mijn ding (denk ik) hoewel ik mij 1/2 wegen de laatste ronde voelde alsof ik zojuist de finish had gezien denk ik dat gewoon stoempen beter was geweest (misschien dan he). Maar goed, na het slechten van de finish viel mijn gemiddelde mij toch wel mee. Vervolgens op naar de derde helft kantine in en napraten waar ik denk CTWT toch nog een winaar had in een andere discipline in ACE en de voetbalfietsers (licht uitgedaan?). Heren Chris Gerjan Arjan Corniel en ACE tot de volgende rit hopen op mooie luchten voor een pracht foto.

ChrisN
Huis-, tuin- en keukenfiets
CTWT-lid: Ja

Bericht door ChrisN » do 23 augustus 2012 20:16

Zoals gebruikelijk bij de Zuid-H competitie sta ik weer zowat onderaan op de uitslagenlijst maar voor mezelf heb ik wel de bevestiging van mijn vermoeden dat ik een gevoelig stuk sneller kan fietsen dan vorig jaar, en daar ben ik erg blij mee. Zowaar nog op een afstand waarvan ik dacht dat deze me totaal niet ligt (het viel me alleszins mee, dus waarschijnlijk was het slechts een onderbuikgevoel). Na deze, ga ik dus met een goed gevoel naar Streefkerk, mijn hoogtepunt van het jaar.

Ik kwam rond 17:00 in Noordeloos, dus als eerste naar de parkeerplaats bij de start scheuren nu er nog plek is. Omkleden en op de fiets naar de kantine om nummer 34 op te halen. Rondje over het parcours gereden. De wind is behoorlijk stevig maar niet helemaal ongunstig: Gewoon vol mee of tegen op de twee lange stukken. Het lange stuk wind mee rij je volledig twee keer en het lange stuk wind tegen word gebroken: 1/2 keer, daarna 1 keer en daarna weer een 1/2 keer. In verband met de tegenwind zag ik dit als positief. Na een dik half uur warmrijden op een tacx richting de start en vervolgens vertrokken voor ruim 21 kilometer. Gevoelsmatig ben ik goed weg en dan met name de eerste drie stukken zijwind / tegenwind / zijwind. Het lange stuk wind mee komt als een bonus alhoewel ik gewoon met net zo'n hoge hartslag rondrij als eerder, wind tegen. Toch voelt het lekkerder. Halverwege dit stuk word ik ingehaald door een raket of iets dergelijks, het gejank van zijn dichte achterwiel staat me nog vers bij. Bij het passeren van de startstraat komt Corniel aanblazen en even later word ik door hem ingehaald.

Normaal is een tijdrit voor mij letterlijk een gevecht tegen de klok, maar deze keer lijkt het soepelder te lopen dan andere keren (Ik had nu tijdens de rit een keer géén plannen om mijn tijdritfiets te verkopen, maar ik begon het bijna leuk te vinden. Heb ik dan toch liever langere tijdritten?) en voor ik het wist zat ik alweer op de rotonde richting het "makkelijke" stuk wind mee. Bijna klaar dus. Het laatste stukje wind tegen naar de meet loopt het wel serieus terug met de jus maar met de gedachte dat ik er bijna ben kwam ik hier toch nog redelijk fatsoenlijk doorheen.

Voor de mensen die in kunnen loggen op Strava én als je interesse hebt staat hier nog een uitdraai van de rit, via garmin, dus behoorlijk accuraat en met alle gegevens. http://app.strava.com/rides/19400357
Volgens mij zit ik goed qua cadans en qua opbouw (Hartslag, van pakweg 185 in het begin tot 190 aan het eind, ruim gezien dan).

Als er experts zijn die aan de hand van deze uitdraai opmerkingen of tips hebben dan zijn deze meer dan welkom!

Op het gemak terug gereden naar de auto, daar alle chaos (Hoe is het toch steeds mogelijk?) opgeruimd en richting de kantine voor de uitslagen en een drankje. Corniel, Arjan, Sander, Gerjan en Elard, bedankt voor het lachen en tot de volgende :oke:

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » do 23 augustus 2012 20:39

tjark schreef:@ Corniel, mooie fotos

Resultaat ploegentijdrit 3de plaats met 45,3 gem. We komen langzaam in vorm voor het WK Limburg en het NCK
met wie ga je het NCK rijden dan want van CTWT heb ik bijna nul response gezien??
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » do 23 augustus 2012 21:07

Jullie ook bedankt voor het lachen! Sander, ik was om half 1 thuis en toen zaten er nog een paar ;-) Mijn maat heeft om half twee het licht uit gedaan!

Overigens zag ik net op Strava de file van Bas Canoy en van die 370 watt over 20 minuten schrik ik niet echt. Is hij dan zo aerodynamisch of hoe werkt dat? Of licht? Of allebei? Ik zeg niet dat ik het weg trap, maar als je dan ziet dat hij zo'n rondje toch met bijna 47 per uur afwerkt... :shock:

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » do 23 augustus 2012 21:25

Resultaat ploegentijdrit 3de plaats met 45,3 gem. We komen langzaam in vorm voor het WK Limburg en het NCK

Wat betreft de wind gisteren, op de start strook kwam de wind vol van links. Na de eerste bocht hadden we wind van bijna recht voor, wat resulteerde in wind mee op het lange stuk aan de achterkant. Ondanks de harde wind viel mij ook de hoge gemiddeldes op. Waarschijnlijk is iedereen op de zelfde tijd aan het pieken :lol:
Aha, dat verklaart deels de snelle tijden. Ik train zelf bijna elke week op het parcours, zit toevallig in mijn 60km rondje, en met wind in de rug op het lange stuk heb je behoorlijk veel voordeel. Achterin het parcours en het eerste deel terug heb je dan wat beschutting van de huizen/struiken. Wat mij betreft is dit de ideale windrichting voor dit parcours,

arjan916
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Contacteer:

Bericht door arjan916 » do 23 augustus 2012 21:27

Ace schreef:Overigens zag ik net op Strava de file van Bas Canoy en van die 370 watt over 20 minuten schrik ik niet echt. Is hij dan zo aerodynamisch of hoe werkt dat? Of licht? Of allebei? Ik zeg niet dat ik het weg trap, maar als je dan ziet dat hij zo'n rondje toch met bijna 47 per uur afwerkt... :shock:
Na afloop had ik het met Bas over wat z'n gemiddeld vermogen was en het verbaasde mij ook en heeft me aan t denken gezet.
Hij trapte 369W gemiddeld zei ie, mijn laatste tijdrit met Powertap (hij ook een Powertap) reed ik met 357W en een gemiddelde van 44km/h over 12km.
Beide op eenzelfde fiets (P2C), is de conclusie dan juist dat hij een aerodyanamischere houding aanneemt dan dat ik heb?
Lijkt me een leuk vergelijk op te gaan leveren en misschien valt er voor mij dus winst te behalen...
Overigens heb ik recentelijk de Powertap weer verpatst en een SRM aangeschaft, dus een volgende tijdrit hoop ik weer over wat meetgegevens te beschikken (van gisteren heb ik geen powergegevens).
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

martijn
Carbon Racefiets

Bericht door martijn » do 23 augustus 2012 21:28

Ace schreef:Jullie ook bedankt voor het lachen! Sander, ik was om half 1 thuis en toen zaten er nog een paar ;-) Mijn maat heeft om half twee het licht uit gedaan!

Overigens zag ik net op Strava de file van Bas Canoy en van die 370 watt over 20 minuten schrik ik niet echt. Is hij dan zo aerodynamisch of hoe werkt dat? Of licht? Of allebei? Ik zeg niet dat ik het weg trap, maar als je dan ziet dat hij zo'n rondje toch met bijna 47 per uur afwerkt... :shock:
Ik denk dat er een heel groot verschil in tijd zit als je bijvoorbeeld 350 watt ipv 370 wegtrapt. Bas is redelijk licht maar zeker niet uitzondelijk, aërodynamisch is hij wel zeer zeker.

martijn
Carbon Racefiets

Bericht door martijn » do 23 augustus 2012 21:30

arjan916 schreef:
Ace schreef:Overigens zag ik net op Strava de file van Bas Canoy en van die 370 watt over 20 minuten schrik ik niet echt. Is hij dan zo aerodynamisch of hoe werkt dat? Of licht? Of allebei? Ik zeg niet dat ik het weg trap, maar als je dan ziet dat hij zo'n rondje toch met bijna 47 per uur afwerkt... :shock:
Na afloop had ik het met Bas over wat z'n gemiddeld vermogen was en het verbaasde mij ook en heeft me aan t denken gezet.
Hij trapte 369W gemiddeld zei ie, mijn laatste tijdrit met Powertap (hij ook een Powertap) reed ik met 357W en een gemiddelde van 44km/h over 12km.
Beide op eenzelfde fiets (P2C), is de conclusie dan juist dat hij een aerodyanamischere houding aanneemt dan dat ik heb?
Lijkt me een leuk vergelijk op te gaan leveren en misschien valt er voor mij dus winst te behalen...
Overigens heb ik recentelijk de Powertap weer verpatst en een SRM aangeschaft, dus een volgende tijdrit hoop ik weer over wat meetgegevens te beschikken (van gisteren heb ik geen powergegevens).
Jij bent zeker 10 kilo zwaarder dan Bas, dat zal de zaak voor een deel verklaren. Ik heb ook de indruk dat hij wat dieper zit.

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » do 23 augustus 2012 21:35

+1 Die tien kilo. (En dan het gevolg voor luchtweerstand, niet de kilo's an sich)

arjan916
Contacteer:

Bericht door arjan916 » do 23 augustus 2012 22:08

Ja, dat Bas (aanzienlijk) lichter is mee eens, maar hoeveel invloed heeft dat op t frontaal oppervlak doordat ie langer is dan mij.
Dus qua schouder- en bovenlichaam breedte (gewicht) is t bij mij ongunstiger, daarentegen heeft hij iets meer lichaamslengte over de fiets te draperen.
Het idee om te gaan testen met houding had ik al even, nu de SRM zien te installeren, gaan trappen om wat meer inzicht in m'n eigen data te krijgen en op zoek naar aero = tijd winst ;-)

Ooeps, een vermogens discussie in een evenementjes ding :oeps:
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Corniel
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Bericht door Corniel » do 23 augustus 2012 23:13

Je traint niet in snelpak en met druppelhelm op dat scheelt ook. (Of was het een meting tijdens een wedstrijd?) Verder schijnen er standaard verschillen te zitten tussen wat SRM-s geven en PowerTaps, dus dat kan ook een gedeelte verklaren.

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » vr 24 augustus 2012 06:57

Ik vind ze ook mooi, maar ere, wie ere toekomt. ;) Ze zijn van Gerjan plofkipje. :)

Trouwens, had jij niet aangekondigd mij te gaan mailen? ;)

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » vr 24 augustus 2012 06:57

Corniel schreef:Je traint niet in snelpak en met druppelhelm op dat scheelt ook. (Of was het een meting tijdens een wedstrijd?) Verder schijnen er standaard verschillen te zitten tussen wat SRM-s geven en PowerTaps, dus dat kan ook een gedeelte verklaren.
Die verschillen zijn marginaal, dat gaat slechts om een paar watt, niet om tientallen watt's. Van die dingen mag je verwachten dat ze maximaal +/- 2 procent afwijken. Daarbij reden ze allebei met Powertap.

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » vr 24 augustus 2012 08:48

Ace schreef:
Corniel schreef:Je traint niet in snelpak en met druppelhelm op dat scheelt ook. (Of was het een meting tijdens een wedstrijd?) Verder schijnen er standaard verschillen te zitten tussen wat SRM-s geven en PowerTaps, dus dat kan ook een gedeelte verklaren.
Die verschillen zijn marginaal, dat gaat slechts om een paar watt, niet om tientallen watt's.
Dat betwijfel ik. Volgens deze bron scheelt een helm 3 Watt en een snelpak 10 Watt.
Daarbij reden ze allebei met Powertap.
Daar is geen speld tussen te krijgen, dat was ik even vergeten.

Maar de houding scheelt ook veel. Arjan916 heeft echt een heel breed bovenlijf en zit minder diep dan Mr. Canoy. Verder denk ik dat als je daar als training rijdt je vaker je diepe houding even opgeeft om te kijken of je niet wordt plat gereden. ;)

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » vr 24 augustus 2012 09:27

Ik rij de laatste ritten een stuk harder deels door de vorm piek van dit moment maar ook door de drop van mijn stuur.

Aerodynamica scheelt een heel stuk
Druk je kop maar eens op je tellertje en zie de snelheid stijgen of je vermogen dalen.
Probleem is dat je dat moet trainen om vol te houden.

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » vr 24 augustus 2012 09:59

@corniel: mijn reactie ging volledig over SRM <-> Powertap, dus wat je zegt over een snelpak en druppelhelm betwijfel ik niet ;-)

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » vr 24 augustus 2012 10:06

Ace schreef:@corniel: mijn reactie ging volledig over SRM <-> Powertap, dus wat je zegt over een snelpak en druppelhelm betwijfel ik niet ;-)
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn mensen die zeggen dat PowerTap hogere waarden zou aangeven dan SRM, maar los van of dat idd zo is (immers, alleen van horen zeggen) ging dat in dit geval niet op zoals je al zei.

FF off-topic: Ace, kan je jouw geboortedatum ff mailen naar tt@ctwt.nl ivm met de tijdrit?

martijn
Carbon Racefiets

Bericht door martijn » vr 24 augustus 2012 10:09

arjan916 schreef:Ja, dat Bas (aanzienlijk) lichter is mee eens, maar hoeveel invloed heeft dat op t frontaal oppervlak doordat ie langer is dan mij.
Ik zou in eerste instantie even voor de meest makkelijke en waarschijnlijk effectieve oplossing gaan: 10 kilo afvallen. Mocht dat niet werken, dan kan je altijd nog in materiaal investeren danwel je houding proberen aan te passen.

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » vr 24 augustus 2012 11:48

arjan916 schreef:Ja, dat Bas (aanzienlijk) lichter is mee eens, maar hoeveel invloed heeft dat op t frontaal oppervlak doordat ie langer is dan mij.
Zolang in bovenlichaam in het verlengde van zichzelf ligt, dus rug horizontaal is lengte bijna verwaarloosbaar.
Beetje in de categorie hoeveel extra verbruikt een limo tov normale auto zolang ze constante snelheid rijden.

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » vr 24 augustus 2012 22:35

Corniel schreef:FF off-topic: Ace, kan je jouw geboortedatum ff mailen naar tt@ctwt.nl ivm met de tijdrit?
Mail verstuurd!

ChrisN

Bericht door ChrisN » za 25 augustus 2012 09:13

Voor de liefhebbers, Jan van Arckel heeft foto's op de website staan.
http://www.janvanarckel.nl/?page_id=107 ... gallery=62

ChrisN

Bericht door ChrisN » za 25 augustus 2012 09:58

En wat me dan zowat meteen aan de foto's opvalt is het volgende:

Afbeelding

Afbeelding

Gerjan zit geweldig diep op zijn fiets vergeleken met mij (En anderen). Hoe zit ik op de fiets? Kan dit beter? Daar zal toch wel tijdswinst te halen zijn lijkt me.
Wat me zelf opvalt is dat mijn zadel ten opzicht van het stuur niet zo hoog staat als bij Gerjan. Toch heb ik juist het zadel pas geleden een halve centimeter lager gezet omdat ik zo "lekkerder" trapte.

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » za 25 augustus 2012 11:03

@Tjark: Je hebt PM, je mailbox zit namelijk over vol ;)

@ChrisN: Mooie pic! (http://www.tijdrijden.nl/ttar/?view=rid ... id=NOORLA0)

Je houding is goed. Je kan werken aan met je hoofd meer naar voren zitten. Als je stuur lager kan, kan je daar mee experimenteren, maar niet alles te gelijk. Je rijdt elke keer harder en je bent pas niet begonnen in deze discipline.

Verder is het zo dat de stand van de benen op de foto nogal bedriegt. Jij hebt ze nu op ongeveer gelijke hoogte, Plofkipje heeft het voorste been duidelijk hoger staan. In de stand dat jouw benen staan lijkt het minder diep, en de stand van de benen van Plofkipje zijn ongeveer ideaal voor het visuele effect.

DavidRuijs
Fiets: Concorde razorblade

Bericht door DavidRuijs » za 25 augustus 2012 11:06

Ik vind dat Gerjan mooi op zijn fiets zit, een lust om naar te kijken.
Op het moment van de foto benut Gerjan niet optimaal de arodinamica van de helm, volgens mij kijkt ie
net even op zijn teller.
Bij vlagen fiets ik hard maar meestal is het windstil

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » za 25 augustus 2012 12:12

Afbeelding

Plaats reactie