40 km per uur in een tijdrit

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
Plaats reactie
arnofiets
Kinderfiets
Fiets: Cervelo R3
CTWT-lid: Ja

40 km per uur in een tijdrit

Bericht door arnofiets » za 24 februari 2018 15:26

Ik heb een (langdurig) fietsdoel wat ik nog nooit gehaald heb: een tijdrit van 40 km binnen 1 uur afleggen. Twee keer haalde ik dat bijna, in 1996 39,7 km/u (tijdrit Texel) en in 2010 39,5 km/u gemiddeld (tijdrijderscup). Beide keren op een gewone fiets met ligstuur. In 2011 kocht ik met het oog op dit doel een tijdritfiets en dicht achterwiel met tubes/hoog voorwiel met tubes. Door gezondheidsproblemen heb ik daarna geen serieuze poging kunnen doen om het doel te halen. In 2014 reed ik met weinig training 37,5 gemiddeld.
Afgelopen jaar heb ik geen gezondheidsproblemen gehad, flink getraind en ik ben nu goed in vorm. In december haalde ik op een inspanningstest (sufferfest full frontal test) op de tacx 296 watt als FTP en in februari 306 watt. In 2009 was dat 335. Ik ben nu 50 en ik weeg ca.90 kg. Het wordt spannend om mijn doel te halen als ik fietsvermogen calculators mag geloven, maar het kán net onder goede omstandigheden.

Over 5 weken is de eerste poging, tijdrit Almere. Daarvoor ga ik half maart nog 5 dagen fietsen op Gran Canaria en een week voor de tijdrit staat het CTWT weekend op het programma. Ik ben van plan de komende twee weken nog wat kortere intensieve sufferfest trainingen te doen, nog wat te schaatsen (niet teveel) en behalve op Gran Canaria en bij het CTWT weekend een handvol trainingen te doen op de tijdritfiets.

Nog suggesties voor trainingen? Trainen achter een brommer? Krachttraining?
Nog suggesties om mijn zit te verbeteren (zie foto)? Stuur kan iets lager, iets meer naar voren?

Schermafbeelding 2018-02-24 om 15.24.05.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Re: 40 km per uur in een tijdrit

Bericht door Mac944 » za 24 februari 2018 18:33

Mooi, dan zie ik je daar. In 2013 heb ik voor het laatst deze tijdrit gedaan. Toen fietste ik gemiddeld 39.8 km/u met een gemiddeld vermogen van 275 watt (np 277). Hier mijn Garmindata: https://connect.garmin.com/modern/activity/302065546

Is jouw FTP gemeten in tijdrithouding of in 'normale' fietshouding? Ik weet dat ik meer vermogen trap als ik een uur een berg opfiets dan als ik een uur aan het tijdrijden ben. En dan is het uiteraard een kwestie van optimalisatie van beschikbaar vermogen ten opzichte vna de luchtweerstand.

Zo te zien heb je nog iets ruimte om wat dieper te gaan zitten. Misschien een training besteden aan experimenteren met je houding en dat dan laten staan tot aan de tijdrit? (zie onderstaand mijn houding ten tijde van de tijdrit in 2013).

Veel succes in elk geval!

Afbeelding

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » za 24 februari 2018 21:20

arnofiets schreef:
za 24 februari 2018 15:26
Ik heb een (langdurig) fietsdoel wat ik nog nooit gehaald heb: een tijdrit van 40 km binnen 1 uur afleggen. Twee keer haalde ik dat bijna, in 1996 39,7 km/u (tijdrit Texel) en in 2010 39,5 km/u gemiddeld (tijdrijderscup). Beide keren op een gewone fiets met ligstuur. In 2011 kocht ik met het oog op dit doel een tijdritfiets en dicht achterwiel met tubes/hoog voorwiel met tubes. Door gezondheidsproblemen heb ik daarna geen serieuze poging kunnen doen om het doel te halen. In 2014 reed ik met weinig training 37,5 gemiddeld.
Afgelopen jaar heb ik geen gezondheidsproblemen gehad, flink getraind en ik ben nu goed in vorm. In december haalde ik op een inspanningstest (sufferfest full frontal test) op de tacx 296 watt als FTP en in februari 306 watt. In 2009 was dat 335. Ik ben nu 50 en ik weeg ca.90 kg. Het wordt spannend om mijn doel te halen als ik fietsvermogen calculators mag geloven, maar het kán net onder goede omstandigheden.

Over 5 weken is de eerste poging, tijdrit Almere. Daarvoor ga ik half maart nog 5 dagen fietsen op Gran Canaria en een week voor de tijdrit staat het CTWT weekend op het programma. Ik ben van plan de komende twee weken nog wat kortere intensieve sufferfest trainingen te doen, nog wat te schaatsen (niet teveel) en behalve op Gran Canaria en bij het CTWT weekend een handvol trainingen te doen op de tijdritfiets.

Nog suggesties voor trainingen? Trainen achter een brommer? Krachttraining?
Nog suggesties om mijn zit te verbeteren (zie foto)? Stuur kan iets lager, iets meer naar voren?

Schermafbeelding 2018-02-24 om 15.24.05.png

Allereerst een mooi doel om naar te streven. Succes met al je voorbereidingen. Ik ben vorig jaar begonnen met tijdritten te rijden en heb daarvoor een strak trainingsschema gevolgd bij een (online) trainer. Hier een paar tijdritten met de data:

1. Tijdstrijderscup 30 april 2017: https://www.strava.com/activities/964201852 (34,5km á 42,1 km/u en 336 watt gemiddeld)
2. Tijdrit van Almere 15 april 2017: https://www.strava.com/activities/943435764 (39,4km á 39,4 km/u en 314 watt gemiddeld)
3. Monstertijdrit 24 september 2017: https://www.strava.com/activities/1199646058 (137,75km á 39,1 km/u en 275 watt gemiddeld)

Wat valt op? Twee tijdritten met slechts twee weken er tussen en toch een fors hoger wattage, met slechts een paar kilometer korter. Verklaring: omstandigheden. Tijdrit van Almere was met windkracht 5, soms 6. De mannen met een discwiel waaiden na een bocht de berm in. Omstandigheden spelen een grote rol! Die heb je niet in de hand.
De monstertijdrit rijd ik qua snelheid bijna gelijk aan de Tijdrit van Almere. Ondanks het lagere wattage! Wederom omstandigheden.

Training:
Ik zou je training dan specifieker maken. Begin met blokkentraining, bij voorkeur op wattage. Ga blokken rijden op sweetspot en bouw die uit in de loop van de tijd. Doe er ook trainingen tussen met blokken boven je FTP. Probeer die FTP omhoog te krijgen. Google geeft vast voorbeelden, anders wil ik je er wel 1:1 aan helpen. Toeren met maatjes en duurtrainingen doe je er omheen, maar zijn mijn inziens niet specifiek genoeg.

Houding: De basis is dat je je kracht goed kwijt kan. Dus zorg voor de juiste hoogte, zadeldiepte etc. Ik denk dat je nog veel kunt winnen aan je frontaal oppervlakte. Als je dieper kunt (met behoud van een gunstige heuphoek om je kracht kwijt te kunnen) is dat je eerste grote opbrengst. Dat hoofd moet flink naar beneden. En het liefst dan nog je hoofd "naar binnen trekken". Net zoals een schildpad dat doet. Je hebt een goede helm die de nek goed afdicht. Maak dat "gat" aan de voorzijde zo klein als mogelijk.

Ik heb bij SMA Midden Nederland (Guido Vroemen) een bikefit laten doen i.c.m. een virtuele windtunnel meting van Bioracer. Bij mij werden deze fits vergoed door de ziektekostenverzekeraar (Zilveren Kruis KNWU polis). Misschien heeft jouw verzekeraar ook mogelijkheden hierin.

Materiaal: Je hebt een goede TT fiets met discwiel. Ziet er top uit. Daar kan ik weinig aan toevoegen.

Voeding en hydratatie: maak een voedingsplan voor die dag en zorg dat je tip top gevoed en gehydrateerd aan de start staat (met een carboloader bijvoorbeeld). In principe hoef je bij een rit tussen de 45 en 60 minuten niet te drinken. Uit je tt houding komen kost vaak meer tijd en snelheid dan dat het drinken je oplevert.

Ik zal een foto toevoegen van mijn fietspositie. Mijn hoofd kan nog heel iets zakken, maar niet veel meer. Mijn lengte is 1.90, 82kg en 45 jaar oud. Mijn FTP lag ongeveer op 335watt. Op dit moment rond de 315-320watt. Ik ben er 31 maart ook bij.

Succes met alles en veel plezier!
Afbeelding
Afbeelding

arnofiets
Kinderfiets

Bericht door arnofiets » zo 25 februari 2018 09:03

Mac944 schreef:
za 24 februari 2018 18:33
Mooi, dan zie ik je daar. In 2013 heb ik voor het laatst deze tijdrit gedaan. Toen fietste ik gemiddeld 39.8 km/u met een gemiddeld vermogen van 275 watt (np 277). Hier mijn Garmindata: https://connect.garmin.com/modern/activity/302065546

Is jouw FTP gemeten in tijdrithouding of in 'normale' fietshouding? Ik weet dat ik meer vermogen trap als ik een uur een berg opfiets dan als ik een uur aan het tijdrijden ben. En dan is het uiteraard een kwestie van optimalisatie van beschikbaar vermogen ten opzichte vna de luchtweerstand.
Mooi vlak gereden, Maarten! Mijn vermogen is in een normale fietshouding gemeten, ik heb nog nooit een inspanningstest gedaan op een tijdritfiets, ik merk wel dat als ik er doorheen ga zitten ik vaak een tijdrit achtige houding aan ga nemen (ellebogen op het stuur) om net weer wat andere spieren aan te kunnen spreken.

@NielsH Goede tip voor de fietspositiemeting! Ik heb hem gelijk gemaild.

chinook
Driewieler
Fiets: sensa giuliaero

Bericht door chinook » zo 25 februari 2018 12:16

Hoi Arno,

Om aan de snelheid te wennen en de constante inspanning is het misschien een idee om op de schelphorst competitie (volgens mij kom jij ook uit NH :) ) mee te rijden? Ik doe het zelf ook en ik merk dat ik dan echt heel diep moet gaan. Wedstrijdjes duren gemiddeld een uur en er wordt dik 40+ gereden.
http://www.stmeertour.com/schelphorst-v ... ompetitie/

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » zo 25 februari 2018 22:00

Hoi Arno, je armen hebben niet de gewenste 90° hoek. Dus je moet nog verder naar voren zitten.

Wel een strak fietsje trouwens!

arnofiets
Kinderfiets

Bericht door arnofiets » di 27 februari 2018 17:40

GoodRiddance schreef:
zo 25 februari 2018 22:00
Hoi Arno, je armen hebben niet de gewenste 90° hoek. Dus je moet nog verder naar voren zitten.

Wel een strak fietsje trouwens!
Dank je voor de tip! Ik kom met mijn armen dan tegen mijn knieën. Eens kijken of ik het stuur wat verder naar voren kan krijgen. Misschien fietsje iets aan de kleine kant.

Casper
Kinderzitje
Fiets: Giant Propel

Bericht door Casper » wo 28 februari 2018 21:35

Dat je armen 90 graden 'moeten' zijn is niet altijd waar. Het is misschien een goed mikpunt, maar er zijn tal van profs die hier niet aan voldoen. Zie bijv. Tony Martin.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » do 01 maart 2018 08:43

Afbeelding

Deze gozert ging ook vrij hard.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » do 01 maart 2018 08:53

Maar jij gaat dat gewoon redden Arno. Basis leggen ben je mee bezig, je zit is mooi, materiaal is goed en nu gewoon zorgen dat je uitgerust en fit bent de laatste week.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Kapotte Ri Noah Fast

Bericht door who cares » do 01 maart 2018 13:45

Je perfecte houding moet je vinden , en aangezien we niet over windtunnels beschikken als wielertoeristen zal dat zoeken zoeken zoeken blijven. Hopen dat er een houding naar boven komt die aerodynamica en krachtoverbrenging in de perfecte verhouding weergeeft.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

arnofiets
Kinderfiets

Bericht door arnofiets » do 01 maart 2018 16:53

Bedankt voor de tips en aanmoedigingen. Volgende week een fietsmeting bij SMA Midden Nederland gepland staan, de bioracer aerometing bleek niet op korte termijn in te plannen. Twee flinke trainingstages staan op Gran Canaria (10-15 maart) en het CTWT weekend (23-26 maart). Overige ritjes op de tijdrijdert heel specifiek trainen (als het weer het toelaat...brrrr). Wel de komende dagen fietsdispensatie voor natuurijs :D En duimen voor mooi weer de 30e.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » do 01 maart 2018 18:32

Klinkt als een degelijke voorbereiding. Laat even weten hoe de fietsmeting is gegaan, ben benieuwd of er veel is aangepast.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 01 maart 2018 23:54

Veel Nederlanders houden vast aan de onderarmen horizontaal of zelfs naar beneden (tony Martin). Daarmee schep je wind en heb je meer weerstand.
LEVI Leipheimer en anderen hebben aangetoond dat je het gezicht beter achter je onderarmen kunt verbergen. Daarmee zit je misschien niet zo diep, maar meer in een romp-berenhoek waarin je het merendeel van je trainingen ook doet.
Succes!
Zelf een paar keer 40 km binnen het uur gereden en ik vond dat destijds best hard.
Afbeelding

arnofiets
Kinderfiets

Bericht door arnofiets » vr 09 maart 2018 18:31

Afgelopen woensdag een fietsmeting bij het SMA Amersfoort gehad en wat meer 'voorover' en vooral ook hoger (zadelhoogte) op de fiets gezet. Het voelt goed, ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken! Vanaf morgen 5 dagen niet zo specifiek tijdrit trainen op Gran Canaria.
Schermafbeelding 2018-03-09 om 17.22.49.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: RoseXeonCRS/CDXcross

Bericht door Marcel3204 » vr 09 maart 2018 19:43

Inderdaad een ander beeld in vergelijking met je vorige foto. Je rug is een stuk rechter, en het oogt ook beter (eerst was je rug een ' eitje'). Veel succes, ben benieuwd of deze positieverandering vruchten gaat afwerpen.

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » za 10 maart 2018 10:33

arnofiets schreef:
vr 09 maart 2018 18:31
Afgelopen woensdag een fietsmeting bij het SMA Amersfoort gehad en wat meer 'voorover' en vooral ook hoger (zadelhoogte) op de fiets gezet. Het voelt goed, ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken! Vanaf morgen 5 dagen niet zo specifiek tijdrit trainen op Gran Canaria.
Ik vind je positie er goed uitzien. Je rug is een stuk vlakker zo. Je helm(punt) sluit nu nog beter aan op je rug. Je schrijft dat je bij SMA Amersfoort bent geweest. Dus niet bij SMA Midden Nederland van Guido Vroemen?

Biedt SMA Amersfoort dan ook de Bioarcer virtuele windtunnel aan dan?

arnofiets
Kinderfiets

Bericht door arnofiets » wo 14 maart 2018 21:36

NielsH schreef:
za 10 maart 2018 10:33
arnofiets schreef:
vr 09 maart 2018 18:31
Ik vind je positie er goed uitzien. Je rug is een stuk vlakker zo. Je helm(punt) sluit nu nog beter aan op je rug. Je schrijft dat je bij SMA Amersfoort bent geweest. Dus niet bij SMA Midden Nederland van Guido Vroemen?

Biedt SMA Amersfoort dan ook de Bioarcer virtuele windtunnel aan dan?
Ik bedoelde dezelfde SMA, de virtuele windtunneltest kon pas 28 maart, dat leek me niet verstandig zo vlak voor de tijdrit.

arnofiets
Kinderfiets

Bericht door arnofiets » ma 26 maart 2018 13:42

Ik heb me af moeten melden, al bijna een week geveld door de griep... :-)
ik zie wel dat de tijdrijderscup nu voor juni is gepland, daar dan maar op mikken.

Plaats reactie