Starten met veldrijden in wedstrijdverband

Rijden op de weg in de winter beu? Heb je ervaring met veldrijden of wil je dat juist krijgen, hier alles over modderhappen.
Plaats reactie
stevendbr
Kinderzitje
Fiets: Canyon Aeroad CF SLX
CTWT-lid: Ja

Starten met veldrijden in wedstrijdverband

Bericht door stevendbr » ma 08 mei 2017 08:45

Even de ervaringen/meningen polsen m.b.t. beginnen veldrijden in wedstrijdverband…

Vorige zomer heb ik een CX aangeschaft met de intentie om daar eens recreatief mee aan de gang te gaan, met name bij vies weer, in de winter etc. Echter bleek dat zo mooi om te doen dat ik een tijd lang mijn racer nauwelijks meer heb aangeraakt. Veel ritten gemaakt op MTB routes, naamloze onverharde paden, korte parcoursjes, noem maar op.

Tot nu toe altijd recreatief, maar komend seizoen wil ik eens proberen wat wedstrijdjes te gaan rijden. Ben er nog niet helemaal uit of het een must is direct een KNWU licentie te gaan regelen, of dat ik het eens een paar keer bij koersjes moet proberen waar recreanten aan mogen meedoen, of iets als bijv. wbvc.nl .

Ik kom uit Den Bosch, dus veldritten in die regio hebben m’n voorkeur, maar dat lijkt wat dungezaaid te zijn vergeleken met bijv. West-Brabant.

Wat is m’n doel? Vanaf ca. augustus ga ik de CX weer op om vooral aan m’n techniek te werken (afspringen/opspringen, loopwerk, springen) om ergens in oktober/november een wedstrijdpoging te doen. Kijken of ik meekan, of ik er plezier uithaal en of ik er in door wil.

Benieuwd of er hier wat ervaringsdeskundigen zijn met wat advies/tips in de juiste richting voor een beginnen (wedstrijd)veldrijder. :)

Bontempi
Carbon Racefiets

Re: Starten met veldrijden in wedstrijdverband

Bericht door Bontempi » ma 08 mei 2017 10:43

Als oudgediende zou ik je adviseren om i.d.d. medio augustus de trainingen weer op te pakken.
Omdat het je eerste wedstrijden gaan worden in het m.i. beter om het dit jaar te proberen bij de WBVC of de crossbond in (Noord)Limburg, mocht blijken dat je daar een topper bent kun je het jaar daarna overstappen naar de KNWU. Nationaal wordt er zoveel harder gereden dan regionaal, dat is voor de meeste beginners niet bij te houden. Hier in Rijen wordt medio oktober/november ook een cx competitie gehouden (zie WV de vrije coureur), niet technisch vooral snel. Bij de WBVC zijn het verschillend soorten parkoersen maar is voor jou niet om de hoek, mocht je ooit nationaal gaan rijden dan ben je helemaal NL aan het doorrijden :roll: , wel iets om rekening mee te houden.

Veel plezier in de mooiste tak van de wielersport en als je specifieke vragen hebt zou ik ze zeker stellen.

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » ma 08 mei 2017 12:41

Mooie ambitie Steven! :oke:

Waar volg je CX trainingen? Ik heb eind vorig jaar een paar keer meegetrained met WV Schijndel en dat was echt leuk om te doen. Nieuwelingen rijden je wel om de horen :lol: echt om te zien hoe handig/snel die al zijn. Bestuur wil eigenlijk alleen leden hebben bij de trainingen. Zijn er "vrije" trainingen in de buurt?
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » ma 08 mei 2017 14:06

Leuk! Veldrijwedstrijden zijn fun!

probeer of je ergens aan kan haken om te trainen. Dat helpt je veel.

En zoals Bontempi al aangeeft kijk of je een club- of regiocross mee kan doen. Probeer dit zsm te doen. De eersten starten al in september. Dan weet je meteen waar je staat. Anders is voor je het weet het seizoen al weer voorbij.

Kijk ook eens naar de MNC. Die hebben wedstrijden in Nieuwegein, Veenendaal etc. Allemaal binnen een uur vanaf Den Bosch. In Nieuwegein hebben ze volgens mij ook elke zaterdag een clubcross. Mooi parcours daar!

Laat maar weten als je nog vragen hebt over veldrijden/wedstrijden.

stevendbr
Kinderzitje

Bericht door stevendbr » ma 08 mei 2017 16:24

Bontempi schreef:
ma 08 mei 2017 10:43
Als oudgediende zou ik je adviseren om i.d.d. medio augustus de trainingen weer op te pakken.
Omdat het je eerste wedstrijden gaan worden in het m.i. beter om het dit jaar te proberen bij de WBVC of de crossbond in (Noord)Limburg, mocht blijken dat je daar een topper bent kun je het jaar daarna overstappen naar de KNWU. Nationaal wordt er zoveel harder gereden dan regionaal, dat is voor de meeste beginners niet bij te houden. Hier in Rijen wordt medio oktober/november ook een cx competitie gehouden (zie WV de vrije coureur), niet technisch vooral snel. Bij de WBVC zijn het verschillend soorten parkoersen maar is voor jou niet om de hoek, mocht je ooit nationaal gaan rijden dan ben je helemaal NL aan het doorrijden :roll: , wel iets om rekening mee te houden.

Veel plezier in de mooiste tak van de wielersport en als je specifieke vragen hebt zou ik ze zeker stellen.
Dank voor de tips!

De Vijf Eiken Cross? Zie het op de site, maar staat momenteel niet heel veel info bij. Lijkt laagdrempelig, dus wel interessant! Ik ga dit effe in de gaten houden...
indobesar schreef:
ma 08 mei 2017 12:41
Mooie ambitie Steven! :oke:

Waar volg je CX trainingen? Ik heb eind vorig jaar een paar keer meegetrained met WV Schijndel en dat was echt leuk om te doen. Nieuwelingen rijden je wel om de horen :lol: echt om te zien hoe handig/snel die al zijn. Bestuur wil eigenlijk alleen leden hebben bij de trainingen. Zijn er "vrije" trainingen in de buurt?
Misschien schreef ik het niet helemaal duidelijk op, ik train dus niet ergens mee maar ben daar zelf mee aan de slag. Meestal ram ik wat over single tracks bij Rosmalen/Berlicum of richting Vught & Loonse/Drunense Duinen. En sporadisch een keer 1 a 2 uur lang steeds hetzelfde kleine parcoursje afleggen en aldoor afspringen/opspringen, stuk lopen, enzovoorts.

Aansluiten bij 'n "echte" training klinkt ook wel als een must, daar ga ik me eens in verdiepen. Goed om te weten dat WV Schijndel een optie is om er eens aan te proeven (mits ze akkoord zijn uiteraard). Van vrije trainingen weet ik niets, ik ken enkel nog de KNWU trainingen in Moergestel en Alphen. Voor mij het dichtstbij, maar dan moet ik dus wel al een licentie hebben.
Jan Willem schreef:
ma 08 mei 2017 14:06
Leuk! Veldrijwedstrijden zijn fun!

probeer of je ergens aan kan haken om te trainen. Dat helpt je veel.

En zoals Bontempi al aangeeft kijk of je een club- of regiocross mee kan doen. Probeer dit zsm te doen. De eersten starten al in september. Dan weet je meteen waar je staat. Anders is voor je het weet het seizoen al weer voorbij.

Kijk ook eens naar de MNC. Die hebben wedstrijden in Nieuwegein, Veenendaal etc. Allemaal binnen een uur vanaf Den Bosch. In Nieuwegein hebben ze volgens mij ook elke zaterdag een clubcross. Mooi parcours daar!

Laat maar weten als je nog vragen hebt over veldrijden/wedstrijden.
MNC, ook eens van gehoord. Inderdaad wel een serieuze optie, uurtje rijden heb ik er graag voor over. Thanks.

Marcel3204
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: RoseXeonCRS/CDXcross

Bericht door Marcel3204 » ma 08 mei 2017 18:22

Regionale wedstrijden in Limburg en Oost-Brabant: www.limburgcross.nl Ik pak er elk jaar een paar mee.
Specifieke CX-trainingen zijn er hier in Nijmegen e.o. ook niet voor zover ik weet.
Ik doe techniek-trainingen voor mezelf in Nijmegen, veel plekken met lange trappen, los zand, steile klimmetjes etc., maar met meerdere trainen is altijd leuker. Misschien aardig om in augustus/september een keer samen te trainen (in bijv. Herperduin kun je ook leuk trainen, halverwege Den Bosch en Nijmegen)?

stevendbr
Kinderzitje

Bericht door stevendbr » ma 08 mei 2017 19:15

Marcel3204 schreef:
ma 08 mei 2017 18:22
Regionale wedstrijden in Limburg en Oost-Brabant: www.limburgcross.nl Ik pak er elk jaar een paar mee.
Specifieke CX-trainingen zijn er hier in Nijmegen e.o. ook niet voor zover ik weet.
Ik doe techniek-trainingen voor mezelf in Nijmegen, veel plekken met lange trappen, los zand, steile klimmetjes etc., maar met meerdere trainen is altijd leuker. Misschien aardig om in augustus/september een keer samen te trainen (in bijv. Herperduin kun je ook leuk trainen, halverwege Den Bosch en Nijmegen)?
Volgens mij kun je ook in Wijchen terecht: http://www.knwu.nl/veldrijden/landelijk ... ingspunten

Maareh, goed idee om 'n keer richting Herperduin te gaan! Nog nooit gereden, maar wel goede verhalen over gehoord ja. We hebben tegen die tijd wel weer effe contact.

WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Diversen

Bericht door WimL » ma 08 mei 2017 21:11

Bij TWC de Kempen in Valkenswaard zijn in de winter een 5 tal interclubcrossen. Parcours is daar erg mooi (vind ik), zit alles in. Hoewel het een recreatieve competitie is rijden er veel licentiehouders en kleppers mee als "training".
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

stevendbr
Kinderzitje

Bericht door stevendbr » vr 11 augustus 2017 15:20

De meesten van jullie zullen hun hoofd nog wel bij de zomer hebben, maar nu de dagen langzaamaan weer korter worden krijg ik steeds meer zin om weer eens op m'n CX te kruipen. Op basis van de posts hierboven en wat rondvraag is m'n plan qua veldrijden nu grofweg:
  • September: in weekenden trainen op singletracks/MTB-routes in de regio, overweeg ook nog deelname aan doordeweekse trainingen op de Nedereindse Berg (mits deze weer georganiseerd gaan worden en je er trainingslid kunt worden).
  • Oktober: begin oktober WBVC cross in Rucphen meepikken, eens ondervinden of dat wat voor me is en of het qua niveau te behappen valt. Zo ja, dan ook die van Bergen op Zoom doen.
  • November: zoveel mogelijk edities van de Vijf Eiken Cross meerijden.
  • December: WBVC cross in Breda en die in Etten-Leur.
Wat niet in bovenstaand plaatje past, maar misschien wel een net zo mooi alternatief is... de zaterdagochtend veldritcompetitie op de Nedereindse Berg van oktober tot januari. Die hou ik effe "up the sleeve" als een plan B.

Limburgcross ook bekeken, maar op Helmond ( :D ) na is alles net effe te ver weg naar m'n zin (Venlo, Landgraaf, Brunssum, etc). En MNC is volgens mij voor licentiehouders? Daar wilde ik dit seizoen nog effe niet aan beginnen.

@WimL: over interclubcompetitie bij TWC de Kempen heb ik niet echt iets kunnen vinden. Zouden ze die weer organiseren in 2017/2018? Misschien een "plan C"...

Kortom: plannen beginnen vorm te krijgen. De wil is er, nu nog voldoende tijd zien vrij te maken! Dat kon nog wel eens een uitdaging worden, maar ik zal hier af en toe een update'je plaatsen.

Benieuwd wat de rest hier van plan is qua cross. :)

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » vr 11 augustus 2017 22:03

Marcel3204 schreef:
ma 08 mei 2017 18:22
Leuk idee! Misschien eens op een zondag afspreken?
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » za 12 augustus 2017 07:56

Bij de veldrijders begint het al weer behoorlijk te kriebelen hoor en er zijn er al veel die op de crosser de eerste ritjes maken

De mnc mag je ook met een basislidmaatschap rijden.

Ik ben van plan zo snel mogelijk de CX weer op te bouwen en dan de nodige nationale wedstrijden te rijden of bij de ACC. Beetje kijken hoe het loopt met mijn vriendin die ook weer wil crossen en een dochtertje er bij.

Plaats reactie