CTWT en het Coronavirus

Alle informatie over Cycling Team WielerToerist
Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja

Re: CTWT en het Coronavirus

Bericht door Thierry le Brun » ma 16 maart 2020 21:31

Hoe zou het met Evert op Gran Canaria zijn?
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » ma 16 maart 2020 22:32

Van de KNWU:

Fiets alleen
Het voordeel van de wielersport is dat je heel makkelijk alleen kunt trainen en niet afhankelijk bent van teamgenoten. Fiets dus alleen en vermijd drukke fietsomgevingen om de kans op verspreiding van het virus te beperken.

Leeg je neus niet op straat
Houd rekening met elkaar en ‘leeg’ of snuit je neus niet tijdens het fietsen. Het is sowieso al niet fraai om te doen en in deze situatie ook niet zonder risico’s. In plaats daarvan kun je beter even stoppen om je neus te snuiten in een papieren zakdoek.

Vermijd zware trainingen
Sla zware trainingen, zoals interval- en bloktrainingen, voorlopig over. Fiets op zo’n manier dat het geen grote aanslag doet op het immuunsysteem. Als het immuunsysteem te zwaar belast wordt, is het vatbaarder voor ziekten en virussen, zoals het coronavirus.

Doe geen gekke dingen op de fiets
Pas op met risicovolle manoeuvres zoals wheelies en jumps en breng jezelf en anderen niet onnodig in gevaar. Ziekenhuizen hebben hun handen al vol aan het coronavirus.

Zorg goed voor jezelf
In deze tijd is het goed om extra aandacht te schenken aan je persoonlijke verzorging. Houd je ochtendpols bij, zodat je goed kunt monitoren of je al hersteld bent van de training, nog even rustig aan moet doen, of toch iets onder de leden hebt. Gebruik tijdens de training een buff (nekwarmer), douche direct na de training en eet gezond zodat je lichaam optimaal herstelt. Pak ook die extra uurtjes slaap, zodat het immuunsysteem goed kan herstellen.

Gebruik je verstand
Gebruik tot slot je gezonde verstand. Fietsen is de mooiste sport op aarde, maar onze collectieve gezondheid is belangrijker. Neem zelf verantwoordelijkheid en hou de updates van het RIVM in de gaten.

Van de NTFU:

1. Is het veilig om buiten te fietsen?
Ja! De experts zijn het eens over het feit dat een virus zich in huis makkelijker verspreidt dan in de buitenlucht. Één van de oorzaken dat we in het voorjaar, najaar en in de winter vaker verkouden of grieperig zijn dan in de zomer, is dat we dan vaker met groepen mensen binnen zitten. Een virus kan zich dan gemakkelijk verspreiden.

2. Mag je nog gaan fietsen?
Ja! Ga vooral fietsen zolang we niet in een lock-down zitten. Bewegen is goed en draagt bij aan een gezond en sterk lichaam. Uiteraard blijft het ook van belang om de adviezen van het RIVM op te volgen. Wellicht ten overvloede, maar was goed je handen, werk zoveel mogelijk thuis, schud geen handen, blijf thuis als je verkouden bent en/of als je moet hoesten, beperk sociale contacten en hoest of nies in de ellenboog.

3. Moet je bang zijn voor een volledige lock-down?
Als we het RIVM moeten geloven niet. “Een volledig verbod om de straat op te gaan, heeft geen meerwaarde. Weliswaar kan het nieuwe coronavirus zich dan nog minder gemakkelijk verspreiden, maar ook niemand bouwt dan immuniteit op tegen de ziekte. Aangezien de ziekte wereldwijd verspreid is, is de kans groot dat na het opheffen van een lock-down veel mensen alsnog tegelijk ziek in een korte periode worden. Met een lock-down stel je dus vooral het moment uit dat er veel mensen tegelijkertijd ziek worden, en dat willen we niet”, aldus het RIVM.

4. Mag je nog in een groep gaan fietsen?
Hoe leuk het fietsen in een groep ook is, het is verstandiger dat nu even niet te doen. Veel fietsers (83% blijkt uit onderzoek van de NTFU) fietsen al regelmatig alleen. De ultieme vorm van isolatie om ervoor te zorgen dat je niet in contact komt met anderen.

5. Komt jouw trainingsdoel in gevaar?
De maatregelen die nu van kracht zijn, gelden in ieder geval tot en met 6 april. Wat er daarna gebeurt, is niet te voorspellen. Het duurt een paar weken voordat we weten of de maatregelen effect hebben. Mooi warm lenteweer kan het proces versnellen. Met een beetje geluk hebben we hier in Nederland het virus dan snel onder controle. Warm weer is namelijk niet goed voor de overlevingskansen van virussen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat als de temperatuur oploopt van 5 naar 20 graden, de hoeveelheid virusoverdrachten afneemt.

Ben je je aan het voorbereiden op bijvoorbeeld de Amstel Gold Race? Kies dan beter een doel wat verder weg ligt. Evenementen in het voorjaar kunnen geschrapt worden. Liggen jouw doelen bijvoorbeeld in juli, dan is nu een paar weken rustig aan doen geen enkel probleem.

6. Hoe kun je toch blijven doortrainen?
Het is eigenlijk heel simpel. We moeten in deze tijd ons gezonde boerenverstand gebruiken. Het is zaak om gezond te blijven. Volg de adviezen van het RIVM en doe rustiger aan in trainingen. Hoe harder je traint, des te meer rust het lichaam nodig heeft en hoe vatbaarder het is voor ziektes. Met zware kracht- en intervaltrainingen verzwak je het immuunsysteem. Pak in deze periode je rust en zorg dat je gezond blijft. Echte trainingen komen later wel weer.

7. Ik ben verkouden. Kan ik doortrainen?
Nee, pak je rust. Je lichaam is verzwakt en je bent vatbaarder voor ziektes. Ben je verkouden? Lees onze 6x tips om er zo snel mogelijk van af te komen.

8. Wat gebeurt er in het buitenland?
In Spanje worden fietsers door de Guardia Civil van de weg gehaald. Er zouden zelfs boetes worden uitgedeeld als niet aangetoond kan worden dat je voor je werk, voor boodschappen of voor het halen van medicijnen op de fiets zit. Dit doen ze niet alleen om verspreiding van het virus te voorkomen, maar ook om ongelukken te voorkomen. In Spanje ligt, qua zorg, alle focus op het helpen van mensen die besmet zijn met het coronavirus. In Italië mag er nog wel gefietst worden, mits er minimaal 1 meter afstand tot elkaar wordt gehouden. Zover zijn we in Nederland nog niet.

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Proeme » di 17 maart 2020 11:22

Zojuist mijn fietsafspraak voor morgen afgezegd. Ik ga een rondje in mijn eentje.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » di 17 maart 2020 12:45

Proeme schreef:
di 17 maart 2020 11:22
Zojuist mijn fietsafspraak voor morgen afgezegd. Ik ga een rondje in mijn eentje.
Verstandig. Het verbaasde me afgelopen weekend al hoeveel groepjes ik nog rond zag fietsen.

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » di 17 maart 2020 16:16

Net een soloritje gemaakt, vol verbazing gekeken naar diverse e-bike groepjes 70 plussers die op elkaar gepropt aan de picknick tafel hun bammetje op gaan eten.
Tja als de doelgroep het niet begrepen heeft dan ben ik bang dat we er nog niet zijn.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » di 17 maart 2020 16:39

Bontempi schreef:
di 17 maart 2020 16:16
Net een soloritje gemaakt, vol verbazing gekeken naar diverse e-bike groepjes 70 plussers die op elkaar gepropt aan de picknick tafel hun bammetje op gaan eten.
Tja als de doelgroep het niet begrepen heeft dan ben ik bang dat we er nog niet zijn.
survival of the fittest
natuurlijke selectie.

noem het maar zoals je het wilt noemen.

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » di 17 maart 2020 16:47

Thierry le Brun schreef:
di 17 maart 2020 16:39
survival of the fittest
natuurlijke selectie.

noem het maar zoals je het wilt noemen.
Wel goed voor mijn pensioen, kunnen ze die ook eens indexeren ;-)

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 17 maart 2020 19:10

Als eerste gebruik willen maken van de IC?
Afbeelding

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » di 17 maart 2020 20:46

Pino schreef:
di 17 maart 2020 19:10
Als eerste gebruik willen maken van de IC?
:lol: tja, is ook wat voor te zeggen.
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

EvertS
Kinderfiets
Fiets: Dogma F8

Bericht door EvertS » di 17 maart 2020 22:01

Thierry le Brun schreef:
ma 16 maart 2020 21:31
Hoe zou het met Evert op Gran Canaria zijn?
Gelukkig net op tijd thuis na een mooie 🌞 week fietsen.
We zouden zaterdag terug vliegen maar ons vliegtuig kwam niet opdagen mocht niet meer landen vanuit Amsterdam.
2 dagen langer gebleven, leeg vliegtuig vanuit Amsterdam kwam ons op halen.
Een al droefenis nu daar alles op slot is.

Proeme

Bericht door Proeme » di 17 maart 2020 23:31

Wombcat schreef:
di 17 maart 2020 12:45
Proeme schreef:
di 17 maart 2020 11:22
Verstandig. Het verbaasde me afgelopen weekend al hoeveel groepjes ik nog rond zag fietsen.
ja, mij ook. Ik deed in mijn eentje wat rondjes op en om de VAM-berg. Maar op die berg was het druk, dus daar ben ik niet (zo kort mogelijk) bovenop stil blijven staan.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » do 19 maart 2020 08:06

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » do 19 maart 2020 17:42

Vraag me wel af hoe ik dit moet zien:
Bij ritmisch fietsen worden de luchtwegen goed geventileerd en wordt het bloed beter aangevoerd

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » do 19 maart 2020 19:48

Zojuist hebben we de volgende update naar de leden gestuurd:
Na onze mail van 10 maart over het Coronavirus is de situatie drastisch veranderd. Vandaar een update over onze activiteiten.

- Het trainingsweekend is geannuleerd.

- De cycloreis van 20 tot en met 24 mei naar Les Marcaires staat vooralsnog wel op het programma. Of deze doorgaat is op dit moment niet te zeggen. Eerlijk gezegd schatten we de kans niet zo hoog in, zeker omdat de Vogezen de zwaarst getroffen regio van Frankrijk is. We nemen 1 mei een definitieve beslissing. Dan kunnen het huisje ook nog kosteloos annuleren.

- Op 7 juni staat de ZeeBra Classic op het programma. We gaan er vooralsnog van uit dat deze doorgang kan vinden. Maar op dit moment is natuurlijk niets zeker in de wereld.

- Van 13 tot en met 23 juni staat de CTWT-reis naar Italië op het programma. We hiervoor inmiddels vijf scenario’s uitgewerkt:
1. De reis en de cyclo gaan gewoon door.
2. De cyclo wordt afgelast, maar reizen in Italië mag weer. In dat geval gaat de reis door, maar rijden we geen afsluitende cyclo.
3. Reizen in Italië mag niet. In dat geval hebben we een alternatieve rondreis ontwikkeld door Frankrijk met als afsluitende cyclo La Morzine Haut Chablais.
4. Indien La Morzine ook wordt afgelast, maar reizen in Frankrijk is toegestaan, kiezen we voor deze rondreis zonder afsluitende cyclo.
5. In het geval reizen in Frankrijk ook niet mag, annuleren we de reis. Dit doen we uiterlijk op 1 mei. Tot die datum kunnen we namelijk annuleren tegen de aanbetalingsprijs. Deze is ongeveer 160 euro per persoon.

- 25 juli staat Rad am Ring op het programma. Hiervoor hebben we alle voorbereidingen opgeschort tot er meer duidelijkheid is.

- 6 september. Clubkampioenschap in Nieuwegein. We gaan er vooralsnog uit dat deze doorgaat.

- 19 tot 21 september. Rothaus Riderman. We wachten even met het opstarten voor de activiteiten voor deze meerdaagse cyclo tot er meer duidelijkheid is.

Het spijt ons dat we op dit moment niet meer duidelijkheid kunnen bieden. Wanneer de situatie rondom het Coronavirus zich wat stabiliseert kijken we welke activiteiten nog doorgaan en of we eventueel nieuwe activiteiten kunnen invoegen op de kalender ter compensatie van de afgelaste evenementen.

Proeme

Bericht door Proeme » do 19 maart 2020 21:59

MEG schreef:
do 19 maart 2020 19:48
Het spijt ons dat...
dat gevoel snap ik. Maar volgens mij zitten we met de hele wereld in hetzelfde schuitje en hoeft niemand hier zich er naar bij te voelen dat er geen duidelijkheid gegeven kan worden. Dat snappen we allemaal.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 19 maart 2020 22:42

Ik heb alle vertrouwen in de CTWT-organisatie(s) en de berichtgeving bevestigd mijn goede gevoel alleen maar.

Bij de Club Med noemen ze dat G.O.'s. (Gentils organisateurs)
Afbeelding

Proeme

Bericht door Proeme » ma 23 maart 2020 21:46

1 juni... :(

uiteraard, er zijn belangrijkere zaken. Daar zijn we het allemaal wel over eens lijkt me.
Maar het voelt toch niet heel leuk om mijn doelen voor het voorjaar uit de agenda te schrappen :(

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » ma 23 maart 2020 21:57

Proeme schreef:
ma 23 maart 2020 21:46

uiteraard, er zijn belangrijkere zaken. Daar zijn we het allemaal wel over eens lijkt me.
Maar het voelt toch niet heel leuk om mijn doelen voor het voorjaar uit de agenda te schrappen :(
Er is voorlopig maar 1 doel : Gezond blijven
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Proeme

Bericht door Proeme » ma 23 maart 2020 22:24

who cares schreef:
ma 23 maart 2020 21:57
Er is voorlopig maar 1 doel : Gezond blijven
klopt helemaal! :oke:

al heb ik liever dat ik ziek word en mijn opa niet dan andersom... ik overleef het wel waarschijnlijk. Hij niet.

el_loco
Contacteer:

Bericht door el_loco » di 24 maart 2020 07:40

Proeme schreef:
ma 23 maart 2020 21:46

Ik denk dat cyclo`s en toertochten voor het hele seizoen op de tocht staan. Ik heb een inschrijving voor l`etappe du tour, maar het zou me verbazen als dat doorgaat (ik denk dat de Tour sowieso niet doorgaat). Dus voorlopig is fietsen toch vooral een middel om een beetje gezond te blijven en een lichtpuntje op de dag om even het huis uit te zijn.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » di 24 maart 2020 12:31

Dit is een prima moment dat virtueel fietsen en dan ook met dit soort tochten goed op de kaart wordt gezet

ps. voor de buiten fietsers Naar mijn mening gaat een ommetje van tig kms wel een stukje verder dan enkel een frisse neus halen. :oeps:
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » di 24 maart 2020 16:36

Alexander schreef:
di 24 maart 2020 12:31

ps. voor de buiten fietsers Naar mijn mening gaat een ommetje van tig kms wel een stukje verder dan enkel een frisse neus halen. :oeps:
2 uurtjes zou genoeg moeten zijn , en dan mag het ook nog niet eens te inspannend zijn ( H of net iets meer )
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 24 maart 2020 16:49

who cares schreef:
di 24 maart 2020 16:36
Alexander schreef:

2 uurtjes zou genoeg moeten zijn , en dan mag het ook nog niet eens te inspannend zijn ( H of net iets meer )
Dat niet inspannend geldt voor elke sportieve activiteit, dus ook voor binnen fietsen. Benieuwd hoe Zwiftend Nederland daar mee omgaat?

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » di 24 maart 2020 17:20

Rob T schreef:
di 24 maart 2020 16:49
who cares schreef:
di 24 maart 2020 16:36
Alexander schreef:

Dat niet inspannend geldt voor elke sportieve activiteit, dus ook voor binnen fietsen. Benieuwd hoe Zwiftend Nederland daar mee omgaat?
Dat is ook weer waar. Maar dan moet je ook sex verbieden ;-)

Het ging me meer om het feit dat ik toch nog steeds flinke tochten voorbij zie komen terwijl de boodschap gisteren vrij duidelijk was.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

el_loco
Contacteer:

Bericht door el_loco » di 24 maart 2020 22:23

Richtlijn uit de mail van de KNWU is niet meer dan 3 uur en geen zware interval. Vooral je verstand gebruiken lijkt me, geen rare dingen doen. Het lijkt me onverstandiger om zonder helm met 25 p/u een onoverzichtelijke kruising over te steken dan om een duurtraining van 3,5 a 4 uur te doen...

Plaats reactie