Vrijdag, 10 juni, Rondje Zuiderzee

Alle informatie over Cycling Team WielerToerist
Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB
CTWT-lid: Ja

Re: Vrijdag, 10 juni, Rondje Zuiderzee

Bericht door Marcel3204 » do 09 juni 2016 21:29

Jullie liever dan ik, maar oprecht veel succes gewenst morgen. Maar waarschijnlijk slapen jullie al op dit moment van schrijven.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » do 09 juni 2016 22:14

veel plezier en succes. Ben nu al benieuwd naar de verhalen.

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » vr 10 juni 2016 06:35

Succes en geniet!
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » za 11 juni 2016 17:58

:oke: :oke: :oke: chapeau; respect; hulde etc. en jaloers :shock:

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » za 11 juni 2016 18:53

Afbeelding

Even een kort verslagje. Later meer.
We zijn 's ochtends om zes uur vertrokken met zes deelnemers: Robert, Koos en ik van CTWT, Jip van het forum en Ronald en Erwin van de Kudde.
De eerste 100 kilometer gingen lekker. Weliswaar met wind tegen, maar eerlijk gezegd stond er amper wind.
In Medemblik hadden we onze eerste stop en daar voegde Karel zich bij ons.
We kwamen net aan toen het terras werd opgezet, hebben nog even geholpen met het neerzetten van de stoelen en hebben vervolgens nog wat koffie en appeltaart genomen.
Binnen een half uur zaten we weer op de fiets voor het tweede deel. De wind trok voorzichtig aan, maar op de afsluitdijk zat hij gelukkig net achter de dijk, zodat we stug konden doortrappen. In Friesland kregen we de wind grotendeels mee en zelfs de zon liet zich af en toe zien. Stug reden we door naar Lemmer voor onze tweede stop bij de bakker. Daar brood gegeten en binnen drie kwartier weer op de fiets door voor het derde deel. Opvallend was dat het tempo er goed bleef inzetten. Iedereen deed zijn kopbeurt en de aflossing was perfect. Maar goed, na bijna 300 kilometer begin je de beentjes goed te voelen. Daarom was er een pastastop in Elburg. Dat was perfect gereld. Ik had in Harderwijk gebeld dat we er binnen een half uur waren en direct de bestelling doorgegeven. We zaten er nog niet of het eten stond op tafel. Ook daar waren we weer na drie kwartier weg en zo begonnen we aan de laatste 95 kilometer. De vermoeidheid was inmiddels wel te merken, maar door de goede samenwerking bleef het tempo er tot het laatst inzitten. We eindigen dan nog ruim voor negen uur in Amsterdam met 391 kilometer op de teller in 11.54 uur. Kortom. Een zeer geslaagde dag.

concorde
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door concorde » za 11 juni 2016 19:41

Leuk dat we deze keer met zijn zessen waren, de grootste opkomst tot nu toe. Weer een paar nieuwe gezichten erbij, en het kopwerk kon ook wat meer verdeeld worden.
De omstandigheden waren perfect, 5 man is nog wel met armstukken vertrokken, alleen onze bikkel MEG vertrok zonder. Maar na de eerste stop konden bij de meesten de armstukken ook uit. Regelmatig lekker zonnig, en goede temperatuur. Niet te veel wind vanuit het noorden, dus op de terugweg hadden we hem vooral achter.
Altijd leuk bij de eerste pauzeplaats in Medemblik is dat je dan om 9 uur kan zeggen dat we al 100 km gereden hebben. En ook leuk om dan meteen te zeggen dat we er nog bijna 300 moeten. Daar ook altijd zo'n lekker klein glaasje energiedrank met slagroom bij de koffie, ik weet niet wat er in zit, maar dat spul werkt prima!
Vanaf Medemblik tot ruimschoots over de afsluitdijk reed NK2003 met ons mee, andere keren deed hij nog wel wat kopwerk maar dat zat er nu niet in vanwege net herstellende van ziekte. Na een kilometer of 75 keerde hij weer om, om de afsluitdijk nogmaals te bedwingen. Zijn doel was een nieuw afstandsrecord neer te zetten, ik ben benieuwd of dat nog gelukt is.
Via de Rode klif waar nog gesprint werd voor de bergpunten, gingen wij verder op weg naar de bakker in Lemmer. Daar hadden we 200 km gereden, normaal zit een toertocht er dan wel op, maar nu zaten we op de helft. In Lemmer weer heerlijke broodjes gegeten, die weer voldoende energie gaven om de route naar Elburg te vervolgen. Jammer dat Jip zijn bidonnen vergat bij de bakker, maar gelukkig kon hij wel van Erwin een bidon lenen. Af en toe een stuk met wat zijwind en soms zelfs wat tegenwind, maar grotendeels windje achter en de snelheid lag regelmatig ruim boven de 35 km/h. Aanvankelijk een beetje last van een after-lunch dipje, maar gelukkig trok die wel weer weg.
In Elburg alweer de derde en laatste pauzeplaats waar we bij de Italiaan heerlijke pasta hebben gegeten.
Dan de laatste 100 km, dat ging bij iedereen best nog wel lekker, en het kopwerk bleef mooi afgewisseld. Vervelendste stuk vond ik een paar kilometer op een smal fietspad. Daar stond de wind opzij en kon je niet achter elkaar rijden. Het was daar erg smal en onoverzichtelijk, maar gelukkig niet veel tegenliggers.
Maar daarna ging het weer prima en voor je het wist waren we alweer terug bij de auto's in Amsterdam.
Voor mij persoonlijk weer een nieuw afstandsrecord van 391 km. Dat geldt trouwens ook voor Jip, Erwin en Ronald. We hebben flink doorgereden, mede dankzij de gunstige wind, bijna 33 km/h gemiddeld.
Het was weer een zeer geslaagde fietsdag en ik kijk alweer uit naar volgend jaar.... De lustrum-editie!

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » za 11 juni 2016 20:21

MEG schreef: Daarom was er een pastastop in Elburg. Dat was perfect gereld. Ik had in Harderwijk gebeld dat we er binnen een half uur waren
was dit om extra kilometers te maken: eerst naar Harderwijk en dan weer terug naar ELburg om te eten??

vermoed zo dat je Hasselt bedoeld. ;-)
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

concorde

Bericht door concorde » za 11 juni 2016 20:38

Thierry le Brun schreef:
MEG schreef: Daarom was er een pastastop in Elburg. Dat was perfect gereld. Ik had in Harderwijk gebeld dat we er binnen een half uur waren
was dit om extra kilometers te maken: eerst naar Harderwijk en dan weer terug naar ELburg om te eten??

Hasselt (B) is nog verder toch? ;-)

Maar MEG heeft gebeld toen we Kampen door waren.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » za 11 juni 2016 21:53

Zeer kap werk. Bijna 400km met 33 km/ uur gemiddeld, ongelofelijk. Waar eindigt dit? Bordeaux-Parijs?

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » zo 12 juni 2016 14:37

Op Strava wel gemeld, maar voor de volledigheid nog even hier.

Voor het eerst de Afsluitdijk heen en terug gereden. En beide keren met windvoordeel (niet tegen, maar ook niet vol mee).
Op zo'n 20 km van de finish in Alkmaar was de batterij van mijn iPhone leeg.
Uiteindelijk heb ik 237 km gereden (29,4 gem.), ondanks de nog steeds niet volledig overwonnen kinkhoest (hoestaanvallen) en een gebrek aan echt duurvermogen door diezelfde kinkhoest.
Bedankt dat ik mee mocht rijden (eh vooral in het wiel zitten dan). Maar vergeet ook het 'stoepje' in Den Oever niet! Scheelt zo een hand vol seconden... 8)

Het was een uitzonderlijk mooie fietsdag. :oke:
Jawel, op 31-12 is het balansdag!

MEG
Moderator

Bericht door MEG » zo 12 juni 2016 19:08

Thierry le Brun schreef:

Kampen Jerry. Na zoveel kilometer was ik blijkbaar niet meer helder. 8)

MEG
Moderator

Bericht door MEG » zo 12 juni 2016 19:11

concorde schreef: Het was weer een zeer geslaagde fietsdag en ik kijk alweer uit naar volgend jaar.... De lustrum-editie!
En dan voor 400 kilometer, las ik. 8)
Zal voor de lustrumeditie de route aanpassen. Toch het stuk Nijkerk - Muiden via de polder. Scheel veel gedoe door stadjes en langs stoplichten. En met een nog grotere boog om Zwartsluis heen. Bij elkaar komen we dan wel op >400 km.

Watergeus
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Van Nicholas

Bericht door Watergeus » zo 12 juni 2016 21:03

Nou mannen, bedankt weer. Wat een geweldige samenwerking. Ik geloof dat we allemaal onze mindere momentjes hadden (Al weet ik dat van Robert en Jip niet helemaal zeker :-)) maar dat vingen we geweldig met elkaar op. Hoe moet het beter? Inderdaad, het Gooi mijden en toch een stukje over de polderdijk tussen Nijkerk en Almere. In beginsel kunnen de stops ook wat korter. Maar een beetje relaxen zonder haast is beter voor de moraal denk ik. En zolang je zicht hebt op ruim voor het donker thuis zijn hoef je niet te haasten.

Het was mijn derde keer. Valt me op dat we die drie keer redelijk gunstige wind en temperaturen hebben gehad. Mijn ervaring is trouwens dat als je bereid bent de rijrichting om te gooien, dat je altijd wel ruim 50% rugwind kunt hebben.

Rapport van de na-effecten: vrijdagavond lekker in de positieve flow. Geen honger meer, wel veel (niet zoets) gedronken. Zaterdag beetje uitfietsen met moeder de vrouw (30 kilometer peddelen) en vanaf zaterdagavond stijve benen en rug. Zondagmorgen toch met trainingsgroepje meegeweest en dat viel reuze mee. Duurde even voor de strammigheid was weggevloeid, maar kon toch op een paar procent na op het normale niveau meedoen.

Verheug me nu al op de editie 2017. Ik zie veel potentiële meerijders om me heen. Die schrikken vaak terug voor de afstand. Ik zou zeggen: probeer het eens. Als je je mindset op 400 kilometer zet, dan sta je ervan te kijken waar je toe in staat bent.
De mooiste fietsverbinding tussen twee punten is nóóit een rechte lijn

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » zo 12 juni 2016 21:11

Watergeus schreef: Ik zie veel potentiële meerijders om me heen. Die schrikken vaak terug voor de afstand. Ik zou zeggen: probeer het eens. Als je je mindset op 400 kilometer zet, dan sta je ervan te kijken waar je toe in staat bent.
De afstand is het probleem niet. Het is meer de snelheid waar jullie het rondje afleggen....
2018 moet weer een serieus fietsjaar worden. Alleen nog een doel uitzoeken!

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » zo 12 juni 2016 21:22

MEG schreef:
Thierry le Brun schreef:

Kampen Jerry. Na zoveel kilometer was ik blijkbaar niet meer helder. 8)
daar heb je blijkbaar elk jaar last van:
uit het 2015 verhaal:
Thierry le Brun schreef:
MEG schreef: het fietspad tussen Nijkerk en Genemuiden
neem aan dat je Bunschoten bedoelt ;-)

Joostje
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » ma 13 juni 2016 09:01

Knap werk geleverd weer mannen! Ook mooi om te zien hoe de groep elk jaar weer groeit.

MEG
Moderator

Bericht door MEG » ma 13 juni 2016 18:18

Alwin schreef:
Watergeus schreef: Ik zie veel potentiële meerijders om me heen. Die schrikken vaak terug voor de afstand. Ik zou zeggen: probeer het eens. Als je je mindset op 400 kilometer zet, dan sta je ervan te kijken waar je toe in staat bent.
De afstand is het probleem niet. Het is meer de snelheid waar jullie het rondje afleggen....
Voor die reactie was ik al een beetje bang. Zei dat al halverwege het rondje. Dit schrikt alleen maar mensen af.
Laten we eerlijk zijn. Als we van te voren zeggen dat we een rondje van 400 km met 33 km/u zouden rijden, zou geen van ons zessen mee zijn gegaan. We vertrekken met het doel 30 km/u te rijden. Veel langzamer is niet mogelijk, want dan komen we niet op tijd binnen. Nu zijn we er al die jaren iets over heen gegaan. 31,3 in 2011, 32,6 in 2014, 31,5 in 2015 en dus 32,8 dit jaar. Dat zijn voor ons ook absurde snelheden. Zelfs met een rondje van 200 km. Ik heb me zitten afvragen hoe dat toch kan. Ik denk dat er drie redenen zijn:
- goede samenwerking in de groep. Iedereen doet zijn beurt en iemand die even 'dood zit' slaat een paar beurten over.
- gunstige wind. We hebben steevast noordenwind gehad (noordwest of noordoost). Die is 's ochtends als we hem tegen hebben nog flauw en trekt meestal in de middag aan, juist als we hem in de rug hebben.
- een traject waar je op door kunt rijden. We rijden grotendeels over dijken zonder al te veel zijwegen. Je kunt dus gewoon tempo blijven rijden, zonder dat je last hebt van al het andere verkeer. (Overigens is dat ook de reden dat we deze ronde altijd op vrijdag rijden. Als je in het weekend rijdt, moet je slaommen tussen de badgasten en elektrische fietsen en staat elke brug open voor een zeilboot.).

Wat wil ik hier nu mee zeggen? Laat je niet afschrikken door de snelheid. We vertrekken altijd op 30 km/u.

concorde

Bericht door concorde » ma 13 juni 2016 18:32

En als het per ongeluk ( ;-) ) toch harder gaat, dan grijpt MEG gewoon in! :oke:

concorde

Bericht door concorde » ma 13 juni 2016 18:39

MEG schreef:31,3 in 2011, 32,6 in 2014, 31,5 in 2015 en dus 32,8 dit jaar.
Opvallend dat de jaren dat we met wat meer man zijn (5 en 6 man in 2014 en 2016) het gemiddelde wat hoger ligt. Blijkbaar toch doordat je relatief wat meer uit de wind zit.

lancev7
Kinderzitje

Bericht door lancev7 » di 14 juni 2016 18:43

Eindelijk heb ik de tijd om even rustig een reactie te geven over mijn eerste maar zeker niet laatste Zuiderzee route. Hoewel ik op vrijdagochtend 6:00 nog niemand van de groep kende heb ik een geweldig mooie dag gehad. Complimenten voor de route en de gezelligheid, super bedankt!

Zoals inmiddels al meerdere keren gezegd is, hebben we elkaar perfect aangevuld gedurende de gehele dag waardoor we zo goed hebben kunnen rijden. De 390km was voor mij een dik record aagezien dat vooralsnog op 298km stond. Het is inderdaad verbazingwekkend hoe goed je zo'n dag doorkomt als je mindset maar goed is. Natuurlijk hebben de groep en de gunstige windrichting hier ook een groot aandeel in.

Ik kan nu al niet wachten om volgend jaar de 400km grens te doorbreken tijdens de lustrum editie!

MEG
Moderator

Bericht door MEG » wo 15 juni 2016 18:17

https://www.strava.com/routes/2551875
Ik heb alvast wat zitten knutselen aan de route voor 2017.
Ten eerste: om het Gooi heen via de polder.
Ten tweede: om Hardewijk heen zodat we niet door de bebouwde kom moeten. (als Jerry even wil kijken of die route te berijden is)
Resultaat daarvan is wel dat de route slechts 380 kilometer was.
Geen nood. Ik heb een lusje rondom de Wieringenwaard gevonden. Dat was vroeger immers ook Zuiderzee. Leuke bijkomstigheid is dat we dan over het eiland Wieringen gaan.

concorde

Bericht door concorde » wo 15 juni 2016 20:11

Goed om te zien dat je nu al met de route van volgend jaar bezig bent. :oke:
Het alternatief bij de Wieringenwaard ziet er goed uit, en is ongetwijfeld mooier dan de oorspronkelijke route langs de dijk want dat is toch niet het meest boeiende stukje. Meestal was het daar blik op oneindig tot de afsluitdijk in zicht komt.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » wo 15 juni 2016 21:38

heel snel gekeken maar dit zou ik zo denk ik niet doen. Teveel smalle draai en keer paadjes over o.a. hei-zandverstuiving en door het bos. WEl mooi maar met een beetje redelijk weer niet te doen vermoed ik ( ook op vrijdagmiddag/avond).
zal er binnenkort eens goed naar kijken maar daar hebben we nog een jaar de tijd voor.

Watergeus
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Van Nicholas

Bericht door Watergeus » do 16 juni 2016 05:30

Wanneer gaan we voorrijden? Zondag? :lol:
De mooiste fietsverbinding tussen twee punten is nóóit een rechte lijn

MartijnDuLac
Driewieler

Bericht door MartijnDuLac » do 16 juni 2016 08:41

MEG schreef:https://www.strava.com/routes/2551875
Ik heb alvast wat zitten knutselen aan de route voor 2017.
Ten eerste: om het Gooi heen via de polder.
Ten tweede: om Hardewijk heen zodat we niet door de bebouwde kom moeten. (als Jerry even wil kijken of die route te berijden is)
Resultaat daarvan is wel dat de route slechts 380 kilometer was.
Geen nood. Ik heb een lusje rondom de Wieringenwaard gevonden. Dat was vroeger immers ook Zuiderzee. Leuke bijkomstigheid is dat we dan over het eiland Wieringen gaan.
Mooi tnx :)
Wij gaan zondag vanuit Amersfoort. In principe volgen we de LF route, maar voor als we om Harderwijk heen willen oid pik ik jou aangepaste route ook ff mee.
Nog bijzonderheden tegengekomen trouwens? wegwerkzaamheden/afsluitingen?

Plaats reactie