Marathon 2019

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris
CTWT-lid: Ja

Marathon 2019

Bericht door Ariën » wo 05 september 2018 19:38

De kogel is al ongeveer een maand door de kerk en de eerste trainingslopen zijn achter de rug: In april 2019 loop ik mijn eerste marathon!
Dit ten koste van fietsseizoen 2019 en ten gunste van het gezin. Het scheelt me meer dan de helft trainingstijd en die tijd kan mijn gezin met de geboorte van Lorenzo goed gebruiken!

Mijn eerste fouten al gemaakt (veel te snelle duurloop van 15 km, eerste intervaltraining waarschijnlijk de intervals ook een te hoog tempo) maar ik ben nog blessurevrij en ik heb me voorgenomen om mijn duurlopen vanaf nu met een héééél rustig tempo te lopen.
Een absolute opsteker is dat ik in mijn eerste 15 km loop (mijn langste afstand tot dusver) behoorlijk vlak heb kunnen lopen qua snelheid met zelfs een negative split, waarbij de tweede 7,5 km precies 0,1 km/u sneller ging dan de eerste 7,5 km. Blijkbaar slaag ik er in om het aangeleerde doseren met klassiekers en lange afstand ritten op de racefiets ook te vertalen naar het hardlopen.

Verder ben ik nog een rookie: Ik heb nog geen hardloop horloge (Tips zijn welkom), heb nog geen spullen voor echt lange duurlopen in tijd zoals een camelback of heup-belt en wordt niet gehinderd door enige ervaring.

Kortom...de behoefte aan tips is groot! :D ;-)
T = 145

spokes
Carbon Racefiets
Fiets: 1+1+1

Re: Marathon 2019

Bericht door spokes » wo 05 september 2018 21:37

Ik zou iig geen advies aan Concorde vragen. ;-) Die trekt een paar willekeurige schoenen uit de kast, gaat nonchalant een stukkie rennen om er na 25km achter te komen dat het tempo misschien toch wel net te hoog was met kilometertijden om jaloers van te worden. :oeps:
Nee, vraag maar eens aan arnofiets wat een uitebreidde loopanalyse kan opleveren. Voor zover ik weet is hij daar heel enthousiast over.
Succes, en ik neem aan dat Rotterdam het podium wordt? Gaaf hoor, staat ook op mijn wensenlijstje.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » wo 05 september 2018 22:25

Ariën schreef:
wo 05 september 2018 19:38
hardloop horloge (Tips zijn welkom)
Ik ben erg tevreden met mijn TomTom Runner 2. Er zijn inmiddels nieuwere modellen met wat meer functies, waar mede-lopers positief over zijn. Ik weet zelf niet zo goed welke functies ik dan zou moeten missen om zo'n beter model te gaan kopen.

Verder: goede schoenen zijn onmisbaar. Anders loop je je knieën kapot.

Heupbelt of iets anders om drinken mee te nemen is heel persoonlijk. Bij onze loopgroep zijn veel verschillende versies en iedereen vindt weer wat anders prettig. Ik vind mijn huidige ook veel minder prettig dan mijn vorige (maar die kon alleen kleine flesjes, wat niet genoeg is op lange afstand). Kwestie van uitproberen dus.

Nog een tip: een loopgroep. Tenzij je graag 30+ km in je eentje gaat trainen. Mij lijkt het niks, dus als ik ooit een marathon ga doen (ik wil eigenlijk ooit New York een keer lopen) dan wil ik met een groepje trainen. Maar ook dat is persoonlijk.

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » do 06 september 2018 07:39

Een mooi streven, en ik ga er ook vanuit dat het Rotterdam gaat worden (dat was in 2005 ook mijn eerste marathon). Wat is al bent tegengekomen is dat je een prima conditie hebt voor fietsen maar dat dit niet direct vertaald wordt naar het lopen, dus wees inderdaad erg voorzichtig met de opbouw. Je hebt nog tijd genoeg, maar blessurevrij blijven zou prio 1 moeten zijn.

Probeer je lange duurlopen echt zo langzaam mogelijk te doen, maar doe je snelheidstrainingen wel goed intensief. Veel mensen blijven in de 'grey zone' hangen waar ze te hard lopen om hun aerobe niveau echt te verbeteren en te langzaam om hun anaerobe niveau te prikkelen. Loop dus of langzaam of hard. Voor die lange duurlopen is een camelback ideaal, zo kan je zonder problemen tot een uur of 2.5 doorlopen. Zelf vind ik het heerlijk om alleen te lopen, maar wat Proeme zegt, je kan ook een loopgroep opzoeken of trainingslopen in aanloop naar Rotterdam gaan doen.

Voor het snelheidswerk doe ik altijd korte en lange intervallen (kort bv 10 sprints van 30s met 60s pauze, 10 minuten dribbelen en dan nog een keer, of 7x1000 meter in Z3 of Z4 met 200 meter dribbelen). Wat mij bij mijn pr het meeste heeft geholpen zijn de lange progressieve duurlopen (bv 10 minuten Z1, 40 Z2, 30 Z3, 10 Z4 en 10 uitlopen).

Maar nogmaals, bouw het voorzichtig op en zoek een schema dat je naar eigen smaak kan aanpassen (of neem een trainer).

Qua klokje, anything goes als het maar GPS heeft. En verder is het wel handig om 2 paar schoenen te hebben om af te kunnen wisselen.

Succes!

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » do 06 september 2018 08:50

Leuke uitdaging! Mijn werkgever is hoofdsponsor van de Parijs marathon en elk jaar denk ik weer "zal ik....."

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » vr 14 september 2018 22:15

Mannen bedankt voor jullie reacties, succes wensen en tips! :oke:

Voor mij is er inderdaad maar één marathon die telt en dat is Rotterdam :D

Lopen doe ik solo dus voor mijn geen groepje. Een tweede paar schoenen worden inderdaad op korte termijn gekocht. Helaas is mijn type schoen niet meer te koop (NewBalance 860v7) maar volgens mij is de NewBalance 860v8 daar de opvolger van, daar moet ik nog achteraan.

Afgelopen zondag mijn eerste duurloop gelopen en dat is heel erg goed bevallen. Een makkelijk tempo waarbij ik echt moest opletten niet harder te lopen, 100 minuten in 9,7 km/u gemiddeld. Daar komen er komende zondag 10 minuten bij en de week er na weer 10 zodat ik op 120 minuten uitkomen en daarop wil ik blijven hangen tot de halve marathon van Gent op 28 oktober. Tussendoor interval, tempoduurloop of wedstrijdtraining. Die laatste deed ik gisteren: 10 kilometer in 12,1 km/u en daar moest ik wel voor werken, overigens zonder echt kapot te gaan. Gelukkig geen terugslag qua spieren maar dat wil ik niet te vaak doen: velen hebben me al gewaarschuwd voor blessures dus rustige duurlopen gaat de hoofdmoot zijn!

Voor mij ook geen heupbelt, het gaat een camelback worden. Maarten dank voor de tip inzake snelheidstrainingen. Noted, beter snel met wat pijn dan tussen duurloop en echt snel in. Zones Z1 tm Z4 zijn de hartslahzones neem ik aan? Mijn horloge gaat er één worden met hartslagmeter en dat is voor mij een unicum, benieuwd of ik er mentaal tegen ga kunnen (vanwege een psychisch probleem reed ik tot dusver nooit met hartslagmeter).

Ondanks dat het me is afgeraden ben ik eigenwijs en heb ik voor mijn eerste marathon, naast het uitlopen tóch een tijdsdoel: onder de 4 uur.

Mooi avontuur wel dit.
T = 145

concorde
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door concorde » zo 16 september 2018 18:55

spokes schreef:
wo 05 september 2018 21:37
Ik zou iig geen advies aan Concorde vragen. ;-) Die trekt een paar willekeurige schoenen uit de kast, gaat nonchalant een stukkie rennen om er na 25km achter te komen dat het tempo misschien toch wel net te hoog was met kilometertijden om jaloers van te worden. :oeps:
Nou, zo makkelijk gaat het ook weer niet, hoor! ;-)

Ik vind het hardlopen ook best leuk, en heb de smaak goed te pakken. Je noemt al het voordeel al dat het je veel minder tijd kost. Een tweede voordeel vind ik dat je nauwelijks van het weer afhankelijk bent, kou, regen, natte weg maakt allemaal niet uit. En geen vieze fiets poetsen na afloop. ;-)

Herkenbare lessen worden al genoemd.
Voor mij bleek ook al snel dat dat je goede schoenen moet hebben en heel rustig moet opbouwen. Niet de fout maken dat je met je goede fietsconditie meteen langere afstanden gaat lopen op een te hoog tempo. Schoenen heb ik bij Runnersworld (Dordrecht) laten aanmeten. dan moet je op een baantje heen-en-weer rennen, worden opnamen gemaakt, en zodoende adviseren ze de meest geschikte schoenen.
Daar kreeg ik ook een schema voor 5 km voor mensen met een goede conditie. Staat ook op internet. Na 13 weken (dat is toch best wel snel!) kan je 5 km lopen. Inmiddels het schema van de 10, 15 , 21 ook afgewerkt, en ik wil in het najaar een marathon gaan doen. Ik zie wel of ik dat ga redden. Schema volg ik niet strikt, maar beetje op hoofdlijnen zoals het mij uitkomt.

Hardlopen is een stuk blessuregevoeliger dan fietsen, daarom belangrijk dat je het allemaal rustig opbouwt. En dat is best lastig, want je wilt al snel teveel. En als je eenmaal een pijntje hebt dan kost het je al gauw een paar weken of meer. Zelf ook door schade en schande wijs geworden. :-?
Een lange langzame duurloop vind ik lastig en lukt me eigenlijk niet, ik wil toch een beetje doorlopen. Ik ga ook nooit op de racefiets 25 km/h of langzamer rijden, tenzij harde tegenwind ;-)

concorde

Bericht door concorde » zo 16 september 2018 19:08

Ik moet ook een beetje gaan uitvogelen hoe ik dat met eten en drinken ga doen. Tijdens hardlopen is eten en drinken een stuk lastiger dan op de fiets! Dan ben ik al snel buiten adem.
Bij langere training of wedstrijd neem ik een flesje water mee, met zo'n bidon-tuitje. Dat drinkt wel makkelijk.
Tot de halve marathon heb ik geen eten of suikers nodig, als ik vantevoren nog wat neem is dat wel genoeg. Maar bij opbouwen tot de marathon zal ik echt moeten aanvullen. Ik moet nog kijken hoe ik dat ga doen, met energierijke drankjes of gelletjes ofzo. Krentenbollen gaat in ieder geval niet lukken! ;-)

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » zo 16 september 2018 19:46

concorde schreef:
zo 16 september 2018 18:55
spokes schreef:
wo 05 september 2018 21:37
Nou, zo makkelijk gaat het ook weer niet, hoor! ;-)
Niet zo bescheiden. De tempo's die jij loopt, maken zelfs de mensen van mijn atletiekgroep jaloers.

Wat betreft het eten. Dat kun je ook trainen. Natuurlijk is het onzin om op een 10 km-training een gelletje te nemen, maar doe het een keer. Kun je gelijk zien hoe het valt.
Normaal eet ik op een halve marathon altijd een gelletje halverwege. Meer niet.
Maar op de marathon is dat toch wat anders. Daar probeerde ik toch elke 5 km een gelletje te eten. Dat lukt niet altijd. Zeker op het laatst is het niet echt meer te doen.

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » zo 16 september 2018 22:56

Haha, grappig, ook ik heb mijn schoenen bij RunnersWorld Dordrecht gekocht na het lopen op het baantje.

Eten onderweg ben ik niet zo bang voor, maar had ik eigenlijk vandaag even moeten testen. Het werden toch 120 minuten, omdat ik op vakantie ben en de weg op de Limburgse Peel niet zo goed ken. Heel rustig en zeer vlak in 9,2 km/u. Ik merk dat ik het na twee duurlopen helemaal niet zo moeilijk vind om rustig te lopen al heb ik wel het gevoel dat ik bij dat tempo mijn benen niet genoeg strek, dus dat het meer joggen is dan hardlopen. Maar ik vertrouw er maar op dat de rustige duurlopen me veel gaan brengen. Dat houden veel lopers met ervaring en een boek over marathontraining me tenminste voor.

Ik maak me op dit moment alleen zorgen om blessures en voldoende snelheid in de benen krijgen. De duur gaat me wel lukken, voor mijn gevoel had ik nog wel een uur door kunnen lopen en als het moet twee uur. En dan gaat uiteraard het eten en drinken mee tellen. Op de marathon is het dus verstandig om elke 5 km al wat weg te slikken?

Ik ben niet zo van het volgen van schema's, maar ga zelf zorgen voor een goede mix van rustige duurtrainingen (hoofdmoot), tempolopen en intervals. Als iemand nog ideeën heeft dan graag! Alleen de tempoduurloop heb ik nog niet gedaan en ik vind het verschil met de rustige duurloop ook vaag...
T = 145

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » ma 17 september 2018 09:19

Ariën schreef:
zo 16 september 2018 22:56

.... omdat ik op vakantie ben en de weg op de Limburgse Peel niet zo goed ken.

Waar ben je op vakantie ??
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » ma 17 september 2018 21:20

Center Parcs de Limburgse Peel bij America
T = 145

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » di 18 september 2018 08:48

Ariën schreef:
ma 17 september 2018 21:20
Km of 15 van mij vandaan.

Afbeelding

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » di 18 september 2018 18:12

who cares schreef:
di 18 september 2018 08:48
Ariën schreef:
ma 17 september 2018 21:20
Km of 15 van mij vandaan.
Leuke omgeving hoor, alleen een beetje plat voor Limburgse begrippen ;-)
En wat karig met bewegwijzering op de vele kruisingen die ik bij het hardlopen passeerde. Gelukkig wel ANWB fietsroutes met plattegronden waarmee ik ook weer thuis kwam :D
T = 145

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » di 18 september 2018 19:34

Ariën schreef:
di 18 september 2018 18:12

Leuke omgeving hoor, alleen een beetje plat voor Limburgse begrippen ;-)
En wat karig met bewegwijzering op de vele kruisingen die ik bij het hardlopen passeerde. Gelukkig wel ANWB fietsroutes met plattegronden waarmee ik ook weer thuis kwam :D
Dit is midden Limburg .

Je kunt proberen om de vaste atb route te lopen , die is niet vlak. Lengte 19 km. Fietsend staat het record op naam van ene Erwin Bakker ( wie kent hem niet ) 42:30 min. sinds zondag ( geloof ik ) .

Afbeelding

concorde

Bericht door concorde » ma 29 oktober 2018 19:33

Mijn marathondebuut zit er op, gisteren in Etten Leur meegedaan. :oke: Nu kan ik weer gaan fietsen! ;-)

Best tevreden met de tijd, maar de 2e helft was wel behoorlijk zwaar. Steeds meer spierpijn in de benen, en op het eind leek het voor mijn gevoel niet echt meer op hardlopen... De kou (7 C) en de stevige noordoostenwind zullen daar ook wel een rol in hebben gespeeld. Misschien had ik beter een lange broek aan kunnen doen, maar ik was bang dat ik het anders te warm zou hebben.
Kwa eten had ik het goed geregeld. Vooraf in de auto een paar broodjes gegeten. Dan bij de start vertrokken met een flesje 0.5 liter hypertone sportdrank (bevat 70 g koolhydraten, kan je max in een uur opnemen). Flesje hou ik gewoon in de hand. En die sportdrank heb ik gedurende de eerste 24 km opgedronken. Daar stond mijn zoon, die me een 2e flesje sportdrank aanreikte die ik gedurende de rest van het parcours zou opdrinken. Ook op 10 km en op 30 km een flesje 0.5 liter water aangepakt, die kon je daar afgeven. Een flesje met bidontuutje drinkt veel beter dan een bekertje, ik heb er genoeg zien tobben en morsen. Die flesjes water kon ik ook makkelijk verdelen over steeds ca 20 km. Extra water had ik vooral nodig omdat die sportdrank erg geconcentreerd was. Grootste deel van de marathon heb ik dus 2 drinkflesjes in mijn handen gehad.
Na afloop flinke stijve spieren, teruglopen naar de zaal en de auto ging niet echt soepeltjes. Vandaag alweer een stuk beter, alhoewel trappenlopen nog geen pretje is. ;-)

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » ma 29 oktober 2018 19:58

:oke:

Achteruit de trap af ;-)

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » ma 29 oktober 2018 20:28

:oke: Omstandigheden lijken me idd niet ideaal, maar goed gedaan.

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » ma 29 oktober 2018 20:44

concorde schreef:
ma 29 oktober 2018 19:33
Best tevreden met de tijd,
:shock:
Dat is wel de understatement van het jaar. In de categorie M45 een marathondebuut lopen van 3:05:25. Ja, dan mag je best tevreden zijn met je tijd. Volgens mij had je gewoon wat eerder moeten beginnen met lopen, dan had je je kunnen meten met de Nederlandse top.
Diepe buiging.

(Het is alleen zo demotiverend voor de minder getalenteerde lopers onder ons. ;-))

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 29 oktober 2018 20:47

MEG schreef:
ma 29 oktober 2018 20:44
concorde schreef:
Best tevreden met de tijd,
:shock:
Dat is wel de understatement van het jaar. In de categorie M45 een marathondebuut lopen van 3:05:25. Ja, dan mag je best tevreden zijn met je tijd. Volgens mij had je gewoon wat eerder moeten beginnen met lopen, dan had je je kunnen meten met de Nederlandse top.
Diepe buiging.

(Het is alleen zo demotiverend voor de minder getalenteerde lopers onder ons. ;-))
Een hele vette +1! :oke: :oke: :oke: :oke:
Querer es poder

ROnbrug
Aluminium Racefiets
Fiets: Isaac Meson Di2

Bericht door ROnbrug » ma 29 oktober 2018 20:52

Ook vanaf hier een diepe buiging! :oke:

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » ma 29 oktober 2018 20:53

een debuut op de marathon is sowieso een applausje waard. APPLAUS!

maar dan ook nog met 3:05?

:shock: :shock:

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » ma 29 oktober 2018 22:05

concorde schreef:
Mijn marathondebuut zit er op, gisteren in Etten Leur meegedaan.

Vooraf in de auto een paar broodjes gegeten.
Toch wel krentenbollen hoop ik??

Proficiat met je prestatie en erg mooie tijd!!

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » ma 29 oktober 2018 23:24

Chapeau concorde. Wat een tijd! Mijn marathondebuut was meer dan een uur langzamer, ergens in 1992. Direkt genezen ook.... Nogmaals proficiat!

Kestrel2007
Prince of Spain
Fiets: Kestrel + Koga

Bericht door Kestrel2007 » di 30 oktober 2018 10:28

Knap man. Jij moet de eer van het dorp maar hoog houden. Klasse!
***Afvallen of uitvallen, that's the question***

Plaats reactie