Triathlon

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Triathlon

Bericht door kaj_666 » zo 13 mei 2018 18:42

Mac944 schreef:
za 12 mei 2018 09:23
kaj_666 schreef:
vr 11 mei 2018 19:23
Zondag mijn eerste triatlon, de 111 in Bilzen.. Ik weet dat Maarten (Mac944) ook aan de start staat, dus het (wellicht ietwat onrealistische) doel is duidelijk :lol:
Nou, mooi is dat, daar gaat mijn idee van rustig alles uitproberen en even opwarmen tijdens mijn eerste triathlon van het seizoen :lol:

Als ik jouw zwem/fiets/looptijden zie dan gaat het wel goedkomen morgen, benieuwd hoe je alles aan elkaar gaat knopen. Helaas starten we niet om dezelfde tijd. Ik verwacht er, afhankelijk van de omstandigheden, de lengte van de wisselzones en de exactheid van de individuele afstanden rond de 3:45-3:50 over te doen, al viel mijn eerste loop-na-het-fietsen vorige week wel even tegen. En fietsen na zwemmen heb ik nog niet gedaan. In elk geval tot morgen!
Nou, ik had het na de finish vrij snel koud, dus ben ik me gaan omkleden en daardoor ben ik jouw finish misgelopen... Volgende keer beter!
Je hebt me in elk geval geklopt met een paar minuutjes. Bij mij ging eigenlijk in het laatste fietsrondje al het licht uit en het lopen was daarna echt kilometers aftellen.. Ook best wel wat last van van alles (schouders, knieën, heupen) door die eindeloze stukken langs het kanaal in tijdrithouding, dus het liep voor geen meter. Volgens mij ben ik voorlopig nog geen fan van die lange afstanden, zo lang tijdrijden kan ik niet echt. Maar goed, we hebben het overleefd :) Misschien straks wel een uitgebreider verslagje!

87. Maarten Caminada 3.42.44
109. Kaj Raaijmakers 3.46.09

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » ma 14 mei 2018 09:03

De laatste fietsronde nam de wind ook iets toe, dat scheelde wel. Jouw eerste ronde ging in 54:44 en de derde in 54:37. Bij mij was dat 53:52 en 53:38, dus qua snelheid viel het licht uitgaan wel mee (NB, de wissel van zwemmen naar fietsen zit in de tijd van de eerste ronde).

Bij mij ging alles conform verwachting, zwemmen was zelfs iets sneller dan verwacht, bij het fietsen kon ik mijn vermogen trappen (gemiddeld 232, NP 240) en alleen bij het lopen kwam ik niet in de juiste zones. Ik vond het fietsparcours overigens minder snel dan verwacht en heb erg voorzichtig gedaan op dat zanderige industrieterrein.

Verder was het een leuke wedstijd, met een enorm hoog niveau aan deelnemers.

En Kaj, nogmaals, een prima debuut op de triathlon, niet gek laten maken bij het zwemmen, fietsen naar vermogen en het af kunnen maken op het lopen.

kaj_666
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » ma 14 mei 2018 10:45

Mac944 schreef:
ma 14 mei 2018 09:03
Ik vond het fietsparcours overigens minder snel dan verwacht en heb erg voorzichtig gedaan op dat zanderige industrieterrein.
Er waren her en der wat werkzaamheden, dus het fietsparcours was wat aangepast. Normaal zitten er écht bijna geen bochten in het parcours, die paar haarspeldbochten die er nu waren heb je normaal niet. En dat grapje door dat zanderige industrieterrein idd ook niet.. Dus normaal zou het parcours sneller moeten zijn (al breken die betonplaten-stukjes die er normaal wél in zitten het ritme sowieso altijd wel behoorlijk vind ik)
Mac944 schreef:
ma 14 mei 2018 09:03
bij het fietsen kon ik mijn vermogen trappen (gemiddeld 232, NP 240)
Bij mij was dat 225 gemiddeld, 234 NP... Volgens mij zit ik wel een stuk aerodynamischer dan vorig jaar tijdens de Ironman-fiets-relay, want toen had ik 240 gemiddeld, maar volgens mij ging ik nu harder langs het kanaal dan toen..

kaj_666
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » ma 14 mei 2018 12:12

Goed, even een wat uitgebreider verslagje dan maar..

Er was al dagenlang slecht weer voorspeld voor zondag, terwijl het de laatste tijd nog wel zo'n lekker weer was geweest.. Dat was even niet helemaal ingecalculeerd voor mijn triathlondebuut! Maar goed, wie weet zou het wel meevallen, er zou later op de dag minder kans op regen zijn en de start was pas om 13u.
En het bleek inderdaad mee te vallen, eigenlijk alleen een beetje miezer bij de start, en vanaf 14u was het verder helemaal droog. Het parcours was natuurlijk wel helemaal smerig en nat, dus alles zat onder, maar ik was al blij dat het niet regende...

's Ochtends eerst nog een clubgenootje opgepikt met de auto en daarna rustig naar Bilzen. Lekker dicht bij huis, in tegenstelling tot Maarten hoefde ik maar 20 minuutjes te rijden naar de start. Daar rustig de startnummers en chips etc opgehaald, rustig de fiets in elkaar gezet, rustig alle spullen uitgezocht die ik mee naar de wisselzone wilde nemen, rustig naar de wisselzone toe gerold, rustig daar alles geïnstalleerd. U raadt het al: 15 minuten voor de start en ik was nog niet eens bíjna klaar. Wetsuit ging gelukkig vrij vlot aan, dus zo lag ik toch 'ruim' van tevoren (een minuutje of 2) in het water bij de startlijn, klaar voor mijn eerste triathlon.
Het startschot ging, en de massa (nou ja, ruim 100 man) begon te zwemmen. Ik kan absoluut niet goed zwemmen, dus ik had al maar gezorgd dat ik niet al te zeer in het midden van het pak lag, zodat ik rustig een eigen ritme kon vinden. Eigenlijk viel het me reuze mee, amper andere zwemmers geraakt en zeker geen potje freefight in het water, gelukkig. Ook gelukkig: zwemmen duurt maar 1 kilometer. Het voelde alsof ik echt niet vooruit kwam en ik dacht dat er niet veel mensen meer achter me zouden liggen. Maar ja, je ziet natuurlijk alleen de mensen voor je neus weg zwemmen en je gaat niet achterom zitten kijken om te zien hoe veel er nog achter je liggen.. Al bij al voelde het wel matig, maar het ging toch nog redelijk vooruit.. Met een kleine 18 minuten was ik uit het water en kon ik - ietwat duizelig, maar dat schijnt er bij te horen? - mijn fiets gaan zoeken in T1.
Gelukkig geen slapstick eeuwigdurende fietszoektocht, maar in 1x op de goede plek beland. Wetsuit uit (daar vallen nog wat secondjes te winnen....), helm op, toch maar een paar armstukken aan, fiets uit het rek, en gaan met die banaan.
Op de fiets duurde het wel even voor ik een beetje in mijn ritme kwam. Ik voelde al wel een beetje aankomen dat mijn trainingen de laatste tijd niet echt reden boden om aan te nemen dat 100 km boren langs het kanaal een probleemloze aangelegenheid zou worden, dus ik begon met een wattage dat ik normaal prima zou moeten kunnen trappen. Ondanks dat ik toch kruissnelheid 38-39 per uur had, werd ik nog geregeld ingehaald. Na 50 km ook door de eerste dame; clubgenootje en überfietsbeest Sarissa de Vries. Die was 10 minuten later gestart dan ik, en had dat dus nu al ingelopen. Verschil moet er zijn... De eerste 2 van de 3 fietsrondes reed ik qua vermogen en qua snelheid prima vlak. De laatste ronde begon alleen het licht uit te gaan. Ik kon de tijdritpositie steeds moeilijker vast houden, ik merkte dat ik ook honger kreeg ondanks dat ik toch aardig wat energie naar binnen gewerkt had (en ik had op dat moment niks extra's meer bij me ook, dus ik had weinig keuze dan maar gewoon door rijden) en met name de laatste 10 km tegen de wind in waren echt een marteling. Ik was zo blij dat ik van de fiets af mocht dat ik bijna op m'n plaat ging bij het afstappen, waardoor ik strikt bezien pas in de wisselzone echt afgestapt ben - gelukkig was de jury coulant :P
Nou, de wissel van fietsen naar lopen is wat makkelijker, dus vrij snel was ik onderweg voor 10 km hollen. Blijkbaar toch iets te geconcentreerd bezig geweest met snel wisselen, want toen ik een kilometer onderweg was bedacht ik dat ik vergeten was om in de wisselzone dan wél even iets te eten. Nu was het eigenlijk wachten op het moment dat de honger écht zou toeslaan... Na 2,5 uur in die tijdrithouding deed ondertussen zo'n beetje mijn hele lichaam zeer, m'n knieën en heupen vinden die houding volgens mij niet zo tof. Dus ik liep als een bejaarde, zo zag het er ongeveer uit. Gelukkig ging het qua tempo nog wel redelijk, al waren de kilometertijden <4.15min die ik vooraf had bedacht absoluut niet haalbaar. Bij de waterpost zag ik plotseling dat er ook een doos met winegums op tafel stond (ik weet niet echt zeker of die voor de vrijwilligers bedoeld was of voor de deelnemers, haha), en dat was hard nodig, want de hongerklop begon een beetje toe te slaan. Daardoor nog enigszins levend de finish behaald.

Al bij al was ik over het zwemmen qua tijd heel tevreden, al voelde het langzaam. Qua fietsen ging het eigenlijk prima tot het laatste (ruime) halfuur. En het lopen was gewoon de kilometers aftellen, met racen had het niks meer te maken. Nu een dag later toch wel wat last van wat gewrichten her en der, dat voelde ik op de fiets al wel aankomen. Terug kijkend ben ik een mooie ervaring rijker, en heb ik ook een hoop dingen opgestoken die de volgende keer veel beter moeten. Volgende triathlon staat al op het programma, een stuk korter (en dat zou veel beter moeten aansluiten bij mijn huidige conditie - die meer gericht is op kort en hard dan op lang en traag): de sprintafstand in Weert op 9 juni. Dan mag ik mijn triathlonclub proberen aan wat punten te helpen in de 4e divisie van de competitie, dus het allerlaagste niveau :)

spokes
Carbon Racefiets
Fiets: 1+1+1

Bericht door spokes » ma 14 mei 2018 12:39

Mooi verslag. En wat een mooie tijd. Gefeliciteerd! Leuk dat je meteen doorgaat met divisie wedstrijden. Dat is toch weer een ander soort wedstrijd ivm het teambelang tov een gewone wedstrijd. En ook in de 4e divisie kunnen ze nog behoorlijke ambitieuze tijden neerzetten.

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » di 15 mei 2018 09:16

Mooi verhaal Kaj! Tijdens het fietsen zat ik ook te twijfelen waar ik zou moeten afstappen bij T2, maar ik ging er wel van uit dat er ergens een streep zou zijn getrokken. Leuk om in de 4e divisie te starten, en Weert is een leuke triathlon.

Ik heb ook een verslagje geschreven: http://www.amstelracing.nl/triathlon/2018-bilzen-111/

concorde
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door concorde » vr 18 mei 2018 19:32

Leuke verslagen, en mooie prestaties! :oke:

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » zo 20 mei 2018 12:38

Run-Bike-Run hoort ook wel in dit topic lijkt me. Weliswaar geen zwemmen, maar zwemmen is toch stom ;)

Vandaag de RBR hier in Groningen. Vanmiddag landelijke competitie, vanmorgen mochten recreanten het proberen. 5km hardlopen (2 rondjes van 2,5km), 20km fietsen (5 rondjes van 4 km) en dan nog weer 2,5km hardlopen.

Hardlopen is mijn sterkste onderdeel van deze twee. Dus ik had bedacht dat ik bij het eerste onderdeel wel een beetje voorin zou kunnen blijven. Helemaal als eerste is geen optie, maar op 50-60 deelnemers is een plek bij de eerste 10 mogelijk. 100 meter na het startschot was ik van gedachte veranderd. Crisis, snelle gasten... Dan maar gewoon mijn eigen race er van maken. Lekker ritme pakken en gewoon door blijven lopen. Ging best lekker. De (iets minder dan) 5km ging volgens mij zo'n 22 minuten wat voor mij gewoon een uitstekende tijd is.

Dan het fietsen. Even in het ritme komen. Wat best lastig is als de snelle jongens je voorbij vliegen en je in de bochten dus moet oppassen dat je ze niet in de weg rijdt. Vanaf de tweede ronde ging het lekker. Elke ronde een beetje sneller voor mijn gevoel (mijn GPS bevestigde dat achteraf). Wel 1 keer in de remmen voor een imbiciel die ondanks de aanwijzingen van de verkeersregelaar zijn fiets dwars op de weg zette. Met zijn rug naar mij toe, dus hij zag mij ook niet. Hij mag van geluk spreken dat IK er aan kwam en niet één van die snelle gasten...
Eigenlijk jammer dat het fietsen alweer voorbij was. Met elke ronde een gemiddelde boven 30kmh (totale gemiddelde moet ik nog even uitrekenen) reed ik voor mijn doen gewoon super goed en ik had het idee dat ik nog wel 1 of 2 rondes zo door had gekund.

Dan weer lopen. In de wisselzonde kwam een loopgroep-genootje mij voorbij. Iemand waarvan ik het hardlopend never nooit niet mag verliezen. Maarja, dan is het geen combinatie met fietsen. En nu lag ze zo'n 100 meter voor me. En mijn benen waren zwaar. Die eerste km kon ik wel janken, zo erg had ik het gevoel niet vooruit te komen. Achteraf blijkt dat reuze mee te vallen. Het helpt wel als je dan een richtpunt hebt. Heel langzaam, héél langzaam liep ik op haar in. Zo'n 400 meter voor de finish dat ik "potverdorie, het gaat nog lukken ook". Nog een versnelling er uit geperst (waar kwam dat vandaan?), 100 meter voor de finish haar voorbij. Mooi gevoel is dat. Zij vond het wat minder... :P

Uiteindelijk gefinisht in 1 uur, 15 minuten en 40 seconden (eigen meting, de klok op de finish stond op 35 seconden. Officiële uitslag heb ik nog niet). Als je weggaat zonder doel, maar met het idee dat ergens tussen de 1h20 en 1h25 realistisch is, dan is dit dus een heel fijn resultaat.

Ben wel benieuwd wanneer mijn benen door hebben dat ze klaar zijn met hardlopen en dus mogen stoppen met pijn doen... :P

Ohja, ook leuk: fiets je in een shirt van Nieuw-Zeeland, wordt je elke ronde door een onbekend persoon (denk ik) aangemoedigd met "Go Kiwi!"

kaj_666
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » zo 20 mei 2018 22:05

Leuk om te lezen! En ja die snelle gasten lopen echt enorm hard, daar ben ik inmiddels ook al achter gekomen.. :)

arnofiets
Kinderfiets
Fiets: Canyon Ultimate Di2

Bericht door arnofiets » za 09 juni 2018 14:41

Ook voorzichtig weer begonnen met triathlontraining. Tussen 1992 en 1997 heb ik een flink aantal triathlons gedaan, onder andere 2 x de hele in Almere (1994 en 1996). Daarna problemen gekregen met mijn rechterkuit waardoor serieus trainen voor het hardlopen er niet meer in zat. Toen maar gaan skeeleren en later schaatsen.... Nu 20 jaar later flink wat afgevallen en weer een beetje begonnen met hardlopen, dat gaat tot nu toe (ruim 1 maand) pijnvrij! Ook het zwemmen weer opgepakt, dat valt nog flink tegen qua techniek. Ooit zwom ik een km in ca. 16 minuten, dat lijkt nu vér weg. Doel is dit jaar een of twee 1/8 triathlons, misschien 1/4 en volgend jaar de halve hier in Westfriesland. Maar vooral is het doel ook pijnvrij kunnen lopen.

kaj_666
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » za 09 juni 2018 19:53

Leuk Arno! Benieuwd hoe het je af gaat en of je het lopen weer 'draaiend' kunt krijgen :oke: :oke:

Goed, nu een iets te lang verslag van mijn triatlon van vandaag.. :oeps:

___

Ik had vandaag mijn tweede triatlon uit mijn korte eh... carrière :P De 4e divisie-wedstrijd in Weert, een soort van 1/8 triatlon maar dan met wat gemankeerde afstanden: 800m zwemmen, 17 km fietsen en 5,5 km lopen. Het water was ook nog eens te warm voor een wetsuit, dus verplicht zonder. Kortom: voor een niet-zwemmende fietser als ik was het niet ideaal. Maar goed, even wat ingezwommen en het water was echt heerlijk, dat moet gezegd!

Nou, start op het strand en met 109 man het water in sprinten, en dan 800m zwemmen. Echt iets wat ik nog nooit had gedaan en ik ben denk ik toch iets te welopgevoed hiervoor, haha.. Ik ben niet zo van het uitdelen en heb liever geen andere zwemmers in mijn buurt, dus zodra het kon een beetje extra meters voor lief genomen en me wat los gemaakt van de meute. Daar kon ik dan eindelijk een beetje rustig in mijn slag komen en mijn ademhaling onder controle krijgen. Dat voelde eigenlijk wel goed, en dat bleek ook. Ik kwam als 56e uit het water (tja, ik ben nou eenmaal niet de nieuwe Michael Phelps), maar ik zat wel echt goed in het deelnemersveld, met alleen een paar lui met zeemeerminnenmoeders die er echt ver voor lagen. Maar 800 meter in 15:20 of zo is voor mijn doen echt erg goed (1.53min/100m). Wat ik er niet bij vertel was dat die eerste 300-400m echt vet k*t voelden in het gedrang en dat ik voor m'n gevoel echt helemaal achterin lag. Pas in de wisselzone zag ik dat er toch ook nog wel heel veel fietsen stonden, dus dat ik beter had gezwommen dan ik dacht. Alleen mijn teamgenootje die normaal veel beter zwemt dan ik zie ik vlak voor me uit het wisselvak verdwijnen, de andere twee teamgenoten zitten achter me.

Het voordeel van een non-wetsuit-swim is dat je dat ding ook niet hoeft uit te trekken. Dus het enige wat ik in de wisselzone moest doen was mijn badmuts en bril weg leggen, helm op, startnummerband om, en gaan met de banaan. Op de fiets springen, gelijk goed in m'n schoenen en gas er op. Wow, so far, so good!

We moesten na een aanloopstuk 2.5 ronde rijden op een parcours van zo'n 6.5 km, volledig vlak. Gelukkig was het een niet-stayerwedstrijd, anders kan ik mijn sterkste onderdeel natuurlijk niet volledig benutten. Wel jammer dat mijn vermogensmeter én hartslagmeter geen sjoege geven. Gek genoeg doet de cadansmeter het wel, terwijl dat het 'bijproduct' van mijn vermogensmeter is, ik héb helemaal geen losse cadansmeter... Nou goed, dan maar op gevoel, in het begin gewoon 'standje linkerbaan' zo veel mogelijk mensen voorbij blazen met een tempo waarbij ze hopelijk de moed in de schoenen zinkt. Een man uit een ander team rijdt ook hard, en ik laat hem met liefde even ruim 10 meter voor me rijden om het 'vuile werk' voor me op te knappen. Zodra we een beetje uit het gedrang zijn en ook voor het eerst in de buurt van de finish komen (waar het merendeel van het publiek opgesteld staat), neem ik van hem over. We houden ons (nou ja, ik in elk geval wel, ik heb niet achterom gekeken) keurig aan de reglementaire afstand, maar ook als je een dikke 10 meter achter iemand fietst dan heb je nog wel zeker aerodynamisch voordeel. Samen schuiven we op door het veld, niemand kan aanpikken. Als ik het tempo wat laat zakken komt 'meneer in het oranje' weer voorbij, en andersom.
In de buurt van de finish staan veel bekenden. Clubgenoten die in andere divisies gestart zijn, of vanuit Maastricht naar Weert zijn gefietst om te komen kijken. En mijn ouders en mijn vriendin staan ook langs de kant. Ik krijg veel aanmoedigingen, al is het op de fiets niet zo makkelijk te horen wie er roept. Ik hoor een bekende stem roepen dat ik inmiddels 15e lig. Voor dat goed en wel doordringt, hebben we al weer 2 volgende 'slachtoffers' opgeraapt. Mijn vermogensmeter is inmiddels aangeslagen, ik zie dat ik continu rond de 275 watt trap, terwijl de benen eigenlijk voelen alsof het vrij gemakkelijk gaat. Wel heb ik nog altijd een beetje een kortademig gevoel - door dat zwemmen natuurlijk.. En als ik mezelf daarna dubbel vouw op mijn tijdritfiets, krijgen de longen ook geen tijd om even te ontspannen... Nou ja, het is draaglijk, gewoon doorgaan! Al snel zit het fietsen er op, en vlak achter elkaar gaan 'meneer oranje' en ik de tweede wisselzone in, net op het moment dat we bij nog 2 andere heren aansluiten. Het verdict is 17.1km in 25:07min (40.8 km/h)

Snel de fiets in het rek hangen, helm af, schoenen aan (zonder sokken, wat ik vooraf nog nooit had uitgeprobeerd - dit had een fiasco kunnen worden, bedenk ik achteraf) en rennen. Ik probeer rustig te starten, want het is met 25 graden behoorlijk warm. De zon brandt, en ik weet dat ik in dat soort temperaturen best hard kan lopen, maar dat ik het dan wel gedoseerd moet doen. Een kilometer 'boven mijn theewater' lopen en dan raakt het motortje oververhit... Na 500 meter komen we voor het eerst voorbij de finish, waar ook de 'fanbase' weer van zich laat horen. Ik blijk inmiddels 10e te liggen, en ik blijk óók nog eens de snelste fietstijd van allemaal te hebben gereden. Kijk, dat zijn de betere berichten! Bovendien voelen de benen eigenlijk nog prima, dus ik ga eens zien hoe lang dit looptrucje goed blijft gaan.
De organisatie reikt water aan, in een soort van 'knijpzakje', wat ideaal is. Zo klotst niet de helft van het water op de grond en kun je het in een rustig tempo opdrinken of - in mijn geval - over je lichaam spuiten. Ik besluit zo veel mogelijk water over me heen te gooien in de hoop zo niet oververhit te raken. Ik ben al weer mensen aan het oprapen, eentje pikt aan, de rest laat me meteen gaan. De jongen die aanpikte hijgt als een postpaard, dit gaat 'ie nooit volhouden. Ik heb intussen nog steeds alles onder controle. Dit gaat lekker! Voor ik het weet ga ik de laatste loopronde in, nog 2.5 km te gaan. De hijger heeft me nu ook moeten laten gaan, en volgens de 'spotters' langs het parcours lig ik inmiddels zowaar 3e! De benen beginnen nu wel pijn te doen en ik merk dat ik het ook warm begin te krijgen. Tja, dat viel te verwachten, maar kom op, nog 10 minuten volhouden! Oef.. Steken in mijn rechterzij, ik moet een klein beetje gas terug nemen. Maar niet te veel, kom op, die pijn gaat na de finish vanzelf weer weg. Een bevriende coach van een ander team moedigt me nog een keer aan op 750m van de finish. "Kom op Kaj, lekker, je ligt onbedreigd 3e!" En inderdaad duurt het zeker 15-20 seconden voor ik hem een volgende persoon aan hoor moedigen. 15 seconden in 750 meter, dat loopt ie toch nooit meer dicht?
Ik besluit toch nog maar een tandje bij te schakelen voor de laatste 500 meter, je weet het nooit. De laatste aanmoedigingen voor de laatste meters.. En dan vlamt op 100 meter van de meet ineens iemand me voorbij met een snelheid waar ik bijna een verkoudheid van oploop. Ik zie achteraf dat ik de laatste 500m met een snelheid van 3.51/km liep, maar hij sprint me werkelijk voorbij alsof ik stil sta. Ok, daar kan ik me bij neer leggen, als je beter bent, dan ben je beter... 4e plaats is mijn deel, met - blijkt later - ook de 4e looptijd. 5.6 km in 21:55min (3:55min/km).

Mijn teamgenoten druppelen binnen op plekken 19, 60 en 67, en zo is vandaag plek 6 in de teamcompetitie onze prestatie. In eerdere wedstrijden dit seizoen (waar ik niet aan meedeed trouwens) waren ze 14e en 10e, dus de stijgende lijn hebben we te pakken! En zelf ben ik ontzettend tevreden over mijn tweede triatlon, dit geeft een heel ander gevoel dan dat 'langzaam sterven' in Bilzen van een paar weken geleden... Ik heb de smaak te pakken! Volgende week de lange afstand in Stein (1-60-11), benieuwd hoe dat gaat!

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » zo 10 juni 2018 11:38

Arno welkom terug! Die IM 70.3 in West-Friesland kan wel eens een mooie worden, hopelijk worden de details snel bekend. Maar grote kans dat ik er bij ben.

Kaj, topprestatie, gefeliciteerd! Helaas zijn de uitslagen nog niet beschikbaar, ik ben benieuwd wat daar nog uit te halen is. Je fietstijd is natuurlijk geweldig, daar kan je prima op bouwen, en een kilometertempo onder de 4 minuten is ook gewoon erg goed. Balen dat je nog net bent ingehaald, maar met designalen die je kreeg had je dat ook niet direct kunnen voorzien. Die kerel die achter je liep zag jou waarschijnlijk al de hele tijd en kon er nog een eindsprint uitpersen, wellicht had je kunnen reageren als je doorhad dat hij zo dicht op je zat. Desalniettemin een mooi resultaat bij je nog maar tweede triathlon, benieuwd naar de volgende!

Ik heb vorige week de halve van Nieuwkoop gedaan, verslagje staat hier: http://www.amstelracing.nl/triathlon/tr ... koop-2018/

kaj_666
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » zo 10 juni 2018 15:03

Mac944 schreef:
zo 10 juni 2018 11:38
Kaj, topprestatie, gefeliciteerd! Helaas zijn de uitslagen nog niet beschikbaar, ik ben benieuwd wat daar nog uit te halen is.
https://www.dropbox.com/s/5iysqdkhubtqe ... t.pdf?dl=0

Waarbij aangetekend dat de mat voor het einde van T2 gek genoeg pas een ruime 500m ná de eigenlijke wisselzone lag, dus vandaar al die enorm langzame wisseltijden...

kaj_666
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » zo 10 juni 2018 15:14

Mac944 schreef:
Ik heb vorige week de halve van Nieuwkoop gedaan, verslagje staat hier: http://www.amstelracing.nl/triathlon/tr ... koop-2018/
Je schrijft het alsof het allemaal niet zo veel voorstelt, maar ondertussen wel een hele steady race zo te zien! Moet vertrouwen geven voor de rest van het jaar :oke:

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » ma 11 juni 2018 07:52

kaj_666 schreef:
zo 10 juni 2018 15:14
Mac944 schreef:
Je schrijft het alsof het allemaal niet zo veel voorstelt, maar ondertussen wel een hele steady race zo te zien! Moet vertrouwen geven voor de rest van het jaar :oke:
Het was ook een steady race en het verliep allemaal redelijk naar verwachting. Ik heb dit jaar veel goede trainingsuren gedraaid en ik merk dat zich dat uitbetaalt in goede resultaten die op zich wel redelijk te voorspellen zijn. Als je niet in topvorm bent maar wel een goede dag hebt dan is een leuk resultaat een mooie verrassing, nu is die verrassingsmarge een stuk kleiner. Anyway, geeft zeker vertrouwen voor Maastricht, maar een hele is toch echt een heel ander verhaal.

In de resultaten van Weert zie je dat de kerel met de tweede fietstijd overall 15e wordt. Hij zwemt wel sneller dan jij, maar jij maakt het af met het lopen. De combinatie van hard kunnen fietsen en daarna nog hard kunnen lopen is natuurlijk een hele fijne bij triathlon. De nummer 3 die 3 seconden voor jou finisht is idd wel een sterkere loper, hij is 50 seconden sneller en dat is natuurlijk wel significant. Een eindsprint zal hij ook wel gewonnen hebben, maar als jij wist dat hij op je hielen zat dan zou je die paar seconden wellicht nog wel gevonden hebben in de laatste kilometer. Maar goed, achteraf gepraat natuurlijk en een vierde plek 112 finishers is gewoon een geweldig resultaat!

kaj_666
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » ma 11 juni 2018 09:45

Mac944 schreef:
ma 11 juni 2018 07:52
In de resultaten van Weert zie je dat de kerel met de tweede fietstijd overall 15e wordt. Hij zwemt wel sneller dan jij, maar jij maakt het af met het lopen. De combinatie van hard kunnen fietsen en daarna nog hard kunnen lopen is natuurlijk een hele fijne bij triathlon. De nummer 3 die 3 seconden voor jou finisht is idd wel een sterkere loper, hij is 50 seconden sneller en dat is natuurlijk wel significant. Een eindsprint zal hij ook wel gewonnen hebben, maar als jij wist dat hij op je hielen zat dan zou je die paar seconden wellicht nog wel gevonden hebben in de laatste kilometer. Maar goed, achteraf gepraat natuurlijk en een vierde plek 112 finishers is gewoon een geweldig resultaat!
Er moet natuurlijk wat te wensen over blijven! Een divisie hoger zou ik ook niet eens een slecht figuur hebben geslagen, dus dat geeft wel moraal voor de rest van het seizoen. Lopen moet denk ik nog harder kunnen als ik wat meer intervals train, zwemmen is natuurlijk voor verbetering vatbaar, en fietsen is ok maar voor m'n gevoel moet het nog wat harder kunnen. Maar ja, misschien overschat ik mijn potentie nu wel ;)

Even een zijsprong: ik heb zowel in Bilzen als in Weert nu gemerkt dat ik op de fiets wat 'kortademig' ben na het zwemmen, alsof mijn ademhaling niet tot rust komt. In Bilzen gebeurde dat na verloop van tijd wel omdat het fietsen op lage intensiteit is, maar in Weert gebeurde dat eigenlijk pas toen ik van de fiets af stapte. Voor m'n gevoel zit ik tijdens het zwemmen vaak met wat te veel lucht (er komt meer lucht binnen dan ik uitblaas, ik moet soms tijdens het zwemmen echt even als een soort walvis uitblazen om lucht kwijt te raken, dus het ligt zeker voor een groot deel aan mijn ademhalingstechniek bij het zwemmen - vooral in open water) en daardoor zitten m'n longen voor mn gevoel wat 'overvol' als ik op de fiets stap, met vooral 'verzadigde' lucht - dus ik heb er weinig aan. En als ik me dan gelijk dubbel vouw in die tijdrithouding, dan blijf ik met dat gevoel zitten.. Ik weet niet of ik het een beetje helder omschrijf, maar de vraag is dus: is dit iets waar alleen ik last van heb, of is dit iets normaals waar ik aan moet wennen, of is dit iets waar ik wat aan kan doen door op een bepaalde manier te ademen? Kan ik in de wisselzone proberen mijn ademhaling al te kalmeren zonder daarmee een hoop tijd te verliezen? Ik snap dat het waarschijnlijk vooral in het ademhalen bij het zwemmen zit, maar ik hoop dat er daarbuiten ook direct wat mee te doen is... Het gevolg was nu in elk geval dat ik op de fiets wel steeds rond de 270 watt kon trappen, maar als ik wat meer wilde pushen dan leek er een soort 'blokkade' in m'n ademhaling te zitten waardoor ik vrij snel weer gas terug moest nemen. Nu is 270 watt niet slecht natuurlijk en het was fijn dat ik nog heel fit aan het lopen kon beginnen, maar ik wil ook wel eens een keer proberen om tijdens het fietsen écht te pushen en dan te zien wat er van mijn loopsnelheid overblijft.. Nu was ik op de fiets voor m'n gevoel aan het cruisen eigenlijk.

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » ma 11 juni 2018 12:36

kaj_666 schreef:
ma 11 juni 2018 09:45
Even een zijsprong: ik heb zowel in Bilzen als in Weert nu gemerkt dat ik op de fiets wat 'kortademig' ben na het zwemmen, alsof mijn ademhaling niet tot rust komt. In Bilzen gebeurde dat na verloop van tijd wel omdat het fietsen op lage intensiteit is, maar in Weert gebeurde dat eigenlijk pas toen ik van de fiets af stapte. Voor m'n gevoel zit ik tijdens het zwemmen vaak met wat te veel lucht (er komt meer lucht binnen dan ik uitblaas, ik moet soms tijdens het zwemmen echt even als een soort walvis uitblazen om lucht kwijt te raken, dus het ligt zeker voor een groot deel aan mijn ademhalingstechniek bij het zwemmen - vooral in open water) en daardoor zitten m'n longen voor mn gevoel wat 'overvol' als ik op de fiets stap, met vooral 'verzadigde' lucht - dus ik heb er weinig aan. En als ik me dan gelijk dubbel vouw in die tijdrithouding, dan blijf ik met dat gevoel zitten.. Ik weet niet of ik het een beetje helder omschrijf, maar de vraag is dus: is dit iets waar alleen ik last van heb, of is dit iets normaals waar ik aan moet wennen, of is dit iets waar ik wat aan kan doen door op een bepaalde manier te ademen? Kan ik in de wisselzone proberen mijn ademhaling al te kalmeren zonder daarmee een hoop tijd te verliezen? Ik snap dat het waarschijnlijk vooral in het ademhalen bij het zwemmen zit, maar ik hoop dat er daarbuiten ook direct wat mee te doen is... Het gevolg was nu in elk geval dat ik op de fiets wel steeds rond de 270 watt kon trappen, maar als ik wat meer wilde pushen dan leek er een soort 'blokkade' in m'n ademhaling te zitten waardoor ik vrij snel weer gas terug moest nemen. Nu is 270 watt niet slecht natuurlijk en het was fijn dat ik nog heel fit aan het lopen kon beginnen, maar ik wil ook wel eens een keer proberen om tijdens het fietsen écht te pushen en dan te zien wat er van mijn loopsnelheid overblijft.. Nu was ik op de fiets voor m'n gevoel aan het cruisen eigenlijk.
Ik heb daar zelf geen last van, maar heb die klacht ook wel van anderen gehoord. Het lijkt me fysiologisch onmogelijk dat je tijdens het zwemmen langzaamaan een overschot aan lucht in je longen verzamelt. Ik ben momenteel bezig met het boek Endure van Alex Hutchinson (https://www.amazon.com/Endure-Curiously ... 0062499866) en net in een hoofdstuk dat gaat over de lichamelijke reactie als je hoofd in het water komt (je lichaam gaat meteen in de overlevingsstand, bv door je hartslag omlaag te gooien en minder bloed naar niet-essentiële lichaamsdelen te sturen). Misschien heeft het daar iets mee te maken, maar ik vermoed dat het inderdaad gewoon je ademhaling is en dan met name het uitademen. In de wisselzone zou ik niet weten wat je daar aan kan doen, anders dan superrustig naar je fiets te lopen, en dat wil je niet. Volgens mij zit de truc hem in het zo volledig mogelijk uitademen onder water zodat je tijdens het inademen de tijd kan gebruiken om daadwerkelijk in te ademen, en niet om eerst nog iets uit te moeten ademen. Adem je 1 op 2 of 1 op 3 (of zelfs 4)? Wat ik aan het begin van het seizoen af en toe doe is in het zwembad diep inademen en dan zonder verder te bewegen onder water volledig uit te ademen voordat ik weer naar boven kom. Zo weet je hoe het voelt als je longen leeg zijn en leer je je lichaam om niet direct in paniek te raken als je zonder lucht komt te zitten onder water.

kaj_666
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » ma 11 juni 2018 15:12

Mac944 schreef:
ma 11 juni 2018 12:36
Volgens mij zit de truc hem in het zo volledig mogelijk uitademen onder water zodat je tijdens het inademen de tijd kan gebruiken om daadwerkelijk in te ademen, en niet om eerst nog iets uit te moeten ademen. Adem je 1 op 2 of 1 op 3 (of zelfs 4)? Wat ik aan het begin van het seizoen af en toe doe is in het zwembad diep inademen en dan zonder verder te bewegen onder water volledig uit te ademen voordat ik weer naar boven kom. Zo weet je hoe het voelt als je longen leeg zijn en leer je je lichaam om niet direct in paniek te raken als je zonder lucht komt te zitten onder water.
Denk dat dit ook de truc is idd.. Blijven oefenen dus :) Ik adem meestal 1 op 4, soms afgewisseld met 1 op 3 of 1 op 2, maar bij voorkeur 1 op 4 - dat geeft me de meeste rust. Ik ga je 'trainingstip' eens uitproberen!

spokes
Carbon Racefiets
Fiets: 1+1+1

Bericht door spokes » ma 11 juni 2018 20:45

Vorige week de sleutel in ontvangst mogen nemen van een gemoderniseerde jaren 60 woning en 2 weken verlof opgenomen om de boel naar smaak aan te passen. Geen grote klussen, wel lange dagen schilderen, slecht eten en weinig slapen. Geen ideale voorbereiding op een triathlon zou je zeggen.
Toch mocht ik tussen het klussen door afgelopen zondag in Huizen starten op de kwart.
Doordat er ook een OD afstand start is de kwart een verborgen kans op een goede uitslag. De ‘echte’ triathleten doen de OD. Dus ik doe altijd mee met de kwart in de hoop om op een toch respectabele afstand een goede uitslag te finishen.

Ook in Huizen was het water te warm om te wetsuit te mogen zwemmen. Veel geklaag om mij heen, ik ben er blij mee. Ik kan redelijk meezwemmen en krijg als het water wat warmer is het altijd erg benauwd in mijn wetsuit.
De start gaat prima, ik lig op de voorste rij en geef vol gas om het tumult voor te blijven. Er zwemt niemand om mij heen maar wat verder onderweg zie ik de snelle zwemmers opkomen. Ik probeer erbij te komen, maar ze gaan echt te snel. Na iets meer dan 500 meter een boei voor het keerpunt. Inmiddels heb ik de benen van iemand voor mij gevonden en ik zwem redelijk comfortabel achterna hem aan. Achter iemand zwemmen is ook bij zwemmen weldegelijk een voordeel. Uit het water een stuk lopen naar de wisselzone. Ik had veel support, ik krijg in mijn oor iets mee over vooraan, gaat goed en ga er van uit dat er een man of 15 voor mij zal zitten. Ik blijk echter als 7e uit het water gekomen te zijn, goed begin dus. Wissels zijn nooit mijn sterkste onderdelen, maar nu voelt het lekker. Geen wetsuit uit,gewoon startnummer om, helm op en gaan. BAM, in de uitslag komt dit terug, want ik heb de snelste t1 wissel te hebben neergezet.
Ik heb wel eens van iemand gehoord dat de perfecte triathlon niet bestaat. Ook bij mij ging het vandaag mis. En dan ook nog op het fietsen. Eerst schieten mijn klitteband flaps van mijn schoenen los als ik op de fiets spring en het kost mij zo veel tijd om die krengen aan te krijgen dat de nr 6 zwemmen, die ik in de wisselzone bijna 40 seconden achter mij had gelaten kon bijkomen, daar ging mijn goede wissel. In de aanloop naar een fietsparcours met veel drempels kom ik op het ronde wat ik vier keer moet rijden met wat stukken vals plat, klimmetjes en een gevaarlijke afdaling over een klinkerweg. Ik probeer mijn ritme terug te vinden, langzaamaan kom ik op stoom. In de eerste ronde haal ik een man of 4 in. Vanaf de tweede ronde is het overzicht weg, ik haal deelnemers in die net in hun eerste ronde zitten en ondanks dat ik redelijk fiets wordt ik ook 1 keer ingehaald.
In de laatste ronde slaat opnieuw het noodlot toe. Achterop het parcours mis ik een bocht en schiet ik met mijn fiets het fietspad waar in op zou moeten uitkomen over en beland nog fietsend in een berm vol mul zand, takken en stenen.
Ik hou mijn fiets onder controle en val niet maar terug op het fietspad voelt er iets niet goed. Mijn gevoel zegt mij dat mijn tube van het achterwiel lek is. Net op het moment waar ik aan de gevaarlijke afdaling begin over klinkers. In de ronde daarvoor liep mijn snelheid hier op tot tegen de 60 km, nu durf ik niet harder dan 45 te rijden. Toch klopt er iets niet, ik voel niet dat ik op de velg stuiter en twijfel wat er aan de hand kan zijn. Ik maak de laatste ronde af, wordt omdat ik niet meer volle bak durf te rijden door drie andere fietsers ingehaald die ik anders zeker achter mij had gelaten en kom enigszins teleurgesteld in de wisselzone aan. 7e fietstijd, maar ik had beter moeten fietsen, want ik ben een slechte loper. Later blijkt dat mijn tube deels van het wiel is geschoten, dat kwam omdat ik er veel te weinig lucht in heb gedaan, 6 bar omdat ik hiermee stabieler op die gevaarlijk afdaling zou kunnen rijden. Niet lek gereden dus.
Mijn supporters roepen wel dat ik nog steeds redelijk vooraan lig.
Lopen in de warmte ging mij de afgelopen weken met trainen redelijk goed af, dus ik had mij voorgenomen om wel tempo te gaan lopen. Dat lukte de eerste ronde aardig en ondanks dat ik wel werd ingehaald omdat ook de lopers van de 1/8 ste inmiddels aan hun looponderdeel waren gestart bleef de grote meute die mij normaalgesproken voorbij hobbelt uit beeld.
De laatste ronde van 5 km was zwaar, ik was leeg en wilde het laatste beetje energie bewaren voor een eindsprint mocht dit nodig zijn. De laatste 500 meter nog versneld en kapot over de finish. Geen idee wat mijn uitslag was. Ik loop naar de mylaps tafel en zie achter mijn naam een 6 staan. Onmogelijk, ik ben veel te vaak ingehaald tijdens het lopen, dat kan niet kloppen. Even later teruggelopen en toch nog even gevraagd, ja hoor 6e! Ik ben echt superblij en trots laat ik de support weten wat ik heb gepresteerd.

Mijn trainingsmaatje die niet kon meedoen heeft mij de hele dag gevolgd met een drone en gopro en heeft een supertof filmpje van mij in elkaar gezet: https://m.youtube.com/watch?v=zYYbrpkXIvQ

Kaj, ik herken jouw probleem ook wel een beetje, ik heb altijd een km of 10 nodig om uit het benauwde gevoel te komen.

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » di 12 juni 2018 08:43

Mooi verhaal en dito resultaat Spokes!

Prima strategie om op de kwart te starten (waar nog best veel mensen aan meededen trouwens). De winnaar van de kwart zou met een geëxtrapoleerde zwemtijd ongeveer 13e zijn geworden op de OD, ook nog prima trouwens. Als ik naar jouw tijd kijk dan ben je hooguit 1 plek verloren door je fietsproblemen, dus dat valt dan weer mee. Maar erg vervelend als het niet goed voelt (maar wel prettig dat je je fiets recht kon houden). Een paar minuten sneller lopen en je staat op het podium.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » di 12 juni 2018 10:41

leuk filmpje en mooie uitslag!

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » di 12 juni 2018 12:16

Mooi hoor, en leuk verslag!

Vraagje: Waarom tubes, en wat doe je dan als je halverwege echt lek rijdt? Nieuwe tube erop leggen lijkt me veel tijd kosten. Tubeless optie?

NB Mooie drone-beelden, maar heeft je maat daar geen problemen mee gehad gezien de regels die in NL gelden? Niet iedereen is er op gesteld om ongevraagd gefilmd te worden, en zij staan in hun recht als ze bezwaar maken.

kaj_666
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » di 12 juni 2018 13:49

Netjes hoor, 6e! Jammer dat fietsen niet echt volgens planning ging, maar toch wel weer gevolgd door een goed looponderdeel :oke:

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » di 12 juni 2018 21:48

Leuk filmpje en mooie prestatie!
2018 moet weer een serieus fietsjaar worden. Alleen nog een doel uitzoeken!

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » di 12 juni 2018 23:09

Marcel3204 schreef:
di 12 juni 2018 12:16
Mooi hoor, en leuk verslag!

Vraagje: Waarom tubes, en wat doe je dan als je halverwege echt lek rijdt? Nieuwe tube erop leggen lijkt me veel tijd kosten. Tubeless optie?

NB Mooie drone-beelden, maar heeft je maat daar geen problemen mee gehad gezien de regels die in NL gelden? Niet iedereen is er op gesteld om ongevraagd gefilmd te worden, en zij staan in hun recht als ze bezwaar maken.
is dat zo? Bij fotografie kun je gewoon op de foto komen zonder probleem als je met zo'n wedstrijd mee doet. Zelfs met de nieuwe wetgeving. Dat zijn journalistieke foto's en dat mag gewoon.

Is dat bij filmen dan heel anders?

Het enige wat ik me afvraag is of je met een drone wel boven zo'n wedstrijd mag vliegen, uit veiligheidsoogpunt. Zo'n ding zal maar neerstorten op de massa. Daar zijn wel regels voor over waar je wel en niet mag vliegen, maar hoe die precies zijn weet ik niet.

Plaats reactie