Smartphone hardloop apps

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Tim
Carbon Racefiets
Fiets: Cento1/Scott CR1pro
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Smartphone hardloop apps

Bericht door Tim » wo 24 oktober 2012 18:15

Ik ben wat aan het hardlopen... Voor wat het waard is.
Ik gebruik nu strava daarvoor, maar vind het onhandig. Ik kan niet mooi de snelheden onderweg zien (véél te piekerig verloop) en dat gesukkel met pace vind ik persoonlijk ook niks. Mijn associatie ligt dichter bij het in die km zoveel km per uur gelopen. Anders dan bij strava dat zoveel minuten per km doet. En ook geen totaal gemiddelde snelheid aangeeft trouwens. Ik hoor/lees anderen over runkeeper? Is dat " beter" of meer beantwoordend aan mijn wensen? Of hebben jullie andere voorstellen. Behalve gaan fietsen dan... ;-)

p_litespeed
Carbon Racefiets

Re: Smartphone hardloop apps

Bericht door p_litespeed » wo 24 oktober 2012 18:32

De Garmin Edge op deze band bevestigen?

Tim
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Tim » wo 24 oktober 2012 18:40

Ik heb voorheen wel met een zelf gefabriceerde band met de garmin er op gelopen. Maar toch ook wel flinke schommelingen in de actuele snelheden. En geen mooi per km gedifferentieerd overzicht zoals bv bij strava.
Laatst gewijzigd door Tim op wo 24 oktober 2012 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

LVGH
Aluminium Racefiets
Fiets: Cannondale CAAD5

Bericht door LVGH » wo 24 oktober 2012 18:42

Schommelingen in de snelheid is eigen aan GPS.

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » wo 24 oktober 2012 18:43

Ik vind het resultaat met de Edge 500 zeer acceptabel.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 24 oktober 2012 22:38

RunKeeper,

krijg je mooi gesproken informatie onderweg, wat je maar wilt en wanneer je maar wilt. Dat wil zeggen, het is wel hardlopen georienteerd de gesproken tekst ;-)
Afbeelding

Tim
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Tim » wo 24 oktober 2012 22:44

Rob T schreef:RunKeeper,

krijg je mooi gesproken informatie onderweg, wat je maar wilt en wanneer je maar wilt. Dat wil zeggen, het is wel hardlopen georienteerd de gesproken tekst ;-)
Heb hem gedwonload.... Zal hem van de week eens aan de digitale tand voelen! Tanx :oke:

Sander
Carbon Racefiets

Bericht door Sander » do 25 oktober 2012 07:43

Runkeeper, sportstracker, endomondo, etc.

Tip bij gebruik van de Garmins:
Zet autolap aan per 1km. En gebruik ipv actuele snelheid je rondesnelheid om te kijken hoe hard je loopt (gemiddeld per de huidige km dus.) Dat ververst dus iedere ca. 5'
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

Zef
Kinderfiets
Fiets: Canyon Ultimate CF

Bericht door Zef » do 25 oktober 2012 08:31

Sander schreef:Runkeeper, sportstracker, endomondo, etc.

Tip bij gebruik van de Garmins:
Zet autolap aan per 1km. En gebruik ipv actuele snelheid je rondesnelheid om te kijken hoe hard je loopt (gemiddeld per de huidige km dus.) Dat ververst dus iedere ca. 5'
...en MapMyRide/MapMyRun. Mooie app met pace/speed/kaart en je kan switchen tussen kaart en data "on the run". Natuurlijk alleen als ik echt MOET lopen....

Le Souris
Kinderzitje
Fiets: Trek 1.5

Bericht door Le Souris » do 25 oktober 2012 08:52

"Zombies, Run!"

LVGH
Aluminium Racefiets

Bericht door LVGH » do 25 oktober 2012 10:42

Peter schreef:Ik vind het resultaat met de Edge 500 zeer acceptabel.
Goede software kan natuurlijk helpen. Als een snelheidsbepaling op basis van slechts twee (onnauwkeurige) meetpunten gebeurt krijg je natuurlijk rare pieken. Zelfde geldt voor pauzedetectie, de ene app registreert misschien alle kangoeroesprongen bij het stoplicht terwijl de andere snapt dat je stilstaat. Wat dat betreft zal een Garmin wel iets geavanceerder zijn dan de meeste apps.

Als ik op Strava tracks van de Edge 500 bestudeer zie ik af en toe wel rare dingen. Voor mijn gevoel meer dan bij de 800. Was het niet zo dat de 200 en 500 dezelfde GPS chip hebben (maar de 200 inferieure software) en de 800 een iets betere chip?

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » do 25 oktober 2012 11:50

Maar die momentane snelheidsbepaling is toch helemaal niet relevant? Je gaat toch niet continu op het venster kijken hoe hard je loopt? De km-tijden vind ik wel handig.

Het zou handig zijn als sites (Strava, BP) de mogelijkheid bieden om te 'smoothen'. Dan hoeft niemand meer zenuwachtig te worden van piekjes... ;-)

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » do 25 oktober 2012 12:00

Hmm, als je die kilometertijden weet, weet je toch ook wel hoe hard je gaat? Het rijtje van 3:45 min/km voor 16 km/h, 4:00 min/km voor 15 km/h, 4:17 min/km voor 14 km/h, 4:37 min/km voor 13 km/h en 5:00 min/km voor 12 km/h is toch niet zo heel lastig te onthouden? Of valt dat tegen? :)

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » do 25 oktober 2012 12:08

Peter schreef:momentane
Met km-tijden doel ik op het piepje elke km, waarna ik op het venster de tijd van de afgelopen km bekijk.

Tim
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Tim » do 25 oktober 2012 12:14

kaj_666 schreef:Hmm, als je die kilometertijden weet, weet je toch ook wel hoe hard je gaat? Het rijtje van 3:45 min/km voor 16 km/h, 4:00 min/km voor 15 km/h, 4:17 min/km voor 14 km/h, 4:37 min/km voor 13 km/h en 5:00 min/km voor 12 km/h is toch niet zo heel lastig te onthouden? Of valt dat tegen? :)
voor mij wel want wat moet ik dan met 4.46 en 3.56 en 4.29 en.... :oops:

Ik vind 12,8 k/u enzo toch meer aansluiten bij mijn normale perceptie en associatie (hoe hard of langzaam gaat het nu nou) en beperkte hoofdrekencapaciteiten van laaaaang geleden...

en dat smoothen, dat zou me wel wat lijken. maar misschien is dat wel ergens in te vullen door andere tijdsintervallen?!?

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » do 25 oktober 2012 12:48

Tim schreef:
kaj_666 schreef:Hmm, als je die kilometertijden weet, weet je toch ook wel hoe hard je gaat? Het rijtje van 3:45 min/km voor 16 km/h, 4:00 min/km voor 15 km/h, 4:17 min/km voor 14 km/h, 4:37 min/km voor 13 km/h en 5:00 min/km voor 12 km/h is toch niet zo heel lastig te onthouden? Of valt dat tegen? :)
voor mij wel want wat moet ik dan met 4.46 en 3.56 en 4.29 en.... :oops:

Ik vind 12,8 k/u enzo toch meer aansluiten bij mijn normale perceptie en associatie (hoe hard of langzaam gaat het nu nou) en beperkte hoofdrekencapaciteiten van laaaaang geleden...

en dat smoothen, dat zou me wel wat lijken. maar misschien is dat wel ergens in te vullen door andere tijdsintervallen?!?
Toen ik weer begon met hardlopen wilde ik uit principe (en gewoonte) ook altijd de snelheid zien en niet het aantal minuten per kilometers. Na verloop van tijd ben ik toch overgegaan op dat laatste en ook ik laat elke kilometer een alarmpje afgaan met mijn gelopen tijd. Snelheid of min/km staat niet eens meer in het hoofdscherm van mijn Garmin. Misschien komt dat doordat ik bij triathlons mijn streeftijd bij het lopen omreken naar minuten per kilometer, zodat ik elke kilometer weet hoeveel ik voor of achter lig. Dat is makkelijke dan dat je weet dat je de afgelopen kilometer 15 ipv 14 km/u hebt gelopen.

Rose69
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose Pro RS3000
Contacteer:

Bericht door Rose69 » vr 26 oktober 2012 13:43

Peter schreef:De Garmin Edge op deze band bevestigen?
Die band heb ik voor Natasja gekocht en werkt ze prima mee met haar hardlopen. Enige is dat Garmin Edge soms nog wat kuren heeft met GPS waar dat bij mijn 910xt amper voorkomt. Maarja GPS is ook niet altijd loepzuiver al helemaal niet ibj de smartphone apps! Daar is runkeeper nog best redelijk in.

Uiteindelijk is een gps hardloop horloge het fijnste vind ik en zijn bij mij inmiddels alle sport apps overboord gegooid en dus de foon ook thuis tijdens lopen.
~* Carpe Diem *~
Uitdagingen 2013: 1/2e triathlon 2/6 Nieuwkoop (5u17m46s) en 7/7 Ironman70.3 Haugesund, Noorwegen.
18 juni 2008: nr 2128 cinglé | http://rosevdh69.blogspot.com | http://twitter.com/#!/rosevdh69 | http://www.bikeplanner.com/rose69

Tim
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Tim » wo 21 november 2012 20:05

Ik loop nu een paar weken met Runkeeper. En dat bevalt véél beter dan Strava voor t hardlopen. Maar het stoort me inmiddels wel in toenemende mate dat het gps gedeelte op zijn zachts gezegd niet erg zuiver is. De uiteindelijk gelopen tijd en afstand lijkt goed te kloppen, maar de registratie en weergave is op zijn zachts gezegd wat onnauwkeurig.... :-?
De km paces lijken ook wel redelijk in orde, maar de minuutblokjes zijn volgens mij erg onzuiver. Het zou idd erg fijn zijn als je ergens de data zou kunnen smoorthen, maar dat heb ik nergens kunnen vinden?

En ik wil voor dat beetje lopen dat ik doe ook niet weer een ander device aanschaffen. Dus het zal wel nog een tijdje aanmodderen moeten blijven met Runkeeper....

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » wo 21 november 2012 21:42

Dat smoothen is enkel een vorm van presentatie. De nauwkeurigheid van data over een blokje (5km, km, min, etc) wordt er niet nauwkeuriger van. Maar zoals ik al zei, sommigen worden er wel minder zenuwachtig van... ;-)

Rose69
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose Pro RS3000
Contacteer:

Bericht door Rose69 » wo 21 november 2012 22:50

Als je een vaste route loopt kan je die ook uitpijlen met www.afstandmeten.nl en dan hoef je enkel tijd te meten. Geen intervaltijden, wel juiste tijdwaarneming. Heb ik veel gebruikt voordat ik apps had of gps horloge.
~* Carpe Diem *~
Uitdagingen 2013: 1/2e triathlon 2/6 Nieuwkoop (5u17m46s) en 7/7 Ironman70.3 Haugesund, Noorwegen.
18 juni 2008: nr 2128 cinglé | http://rosevdh69.blogspot.com | http://twitter.com/#!/rosevdh69 | http://www.bikeplanner.com/rose69

LVGH
Aluminium Racefiets

Bericht door LVGH » do 22 november 2012 12:11

Peter schreef:Dat smoothen is enkel een vorm van presentatie. De nauwkeurigheid van data over een blokje (5km, km, min, etc) wordt er niet nauwkeuriger van. Maar zoals ik al zei, sommigen worden er wel minder zenuwachtig van... ;-)
Weet je dat zeker? Want als een GPS track over de weg zigzagt wordt de gelopen afstand en daarmee de snelheid ook overschat.

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » do 22 november 2012 13:06

LVGH schreef:
Peter schreef:Dat smoothen is enkel een vorm van presentatie. De nauwkeurigheid van data over een blokje (5km, km, min, etc) wordt er niet nauwkeuriger van. Maar zoals ik al zei, sommigen worden er wel minder zenuwachtig van... ;-)
Weet je dat zeker? Want als een GPS track over de weg zigzagt wordt de gelopen afstand en daarmee de snelheid ook overschat.
Gaat het om het smoothen van de GPS-route dan? Ik dacht aan - in analogie met de software voor de populaire vermogensmeters - het uitmiddelen van in dit geval de snelheid. Sec daarmee wordt de data over een interval (gemiddelde snelheid bv) niet nauwkeuriger.

Plaats reactie