Zijn er hier ook nog zwemmers?

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
Trek1200
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Colnago/Edura
Contacteer:

Zijn er hier ook nog zwemmers?

Bericht door Trek1200 » vr 05 november 2010 14:08

Nou, zoals de titel al zegt.

Zwemmen en fietsen, dan denk je al snel aan triatleten.
(Mooi woord hè?)

stefan4180
Driewieler
Fiets: Stevens tria/Argon18
Contacteer:

Re: Zijn er hier ook nog zwemmers?

Bericht door stefan4180 » vr 05 november 2010 14:40

Yep,

Ik waag me regelmatig in het zwembad en combineer het wielrennen met triathlons.
Vanmiddag mag ik weer heerlijk gaan plonsen. Leuke aan de sport is dat je eigenlijk altijd kan sporten, ongeacht weersomstandigheden en eventuele blessure.

Gr ;-)

Sander
Carbon Racefiets

Bericht door Sander » vr 05 november 2010 21:02

Yep, ik zwem ook sinds deze zomer.

Erg lekker om te doen.
Het mooie is dat je je hele lichaam wat meer traint terwijl je met alleen fietsen vrij eenzijdig bezig bent.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja

Bericht door Thierry le Brun » vr 05 november 2010 22:39

Zal morgen ná de veldtoertocht in Nunspeet hier wrs ook mijn ervaringen mee kunnen delen
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

amateurke
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Stevens SCR2
Contacteer:

Bericht door amateurke » zo 07 november 2010 22:30

Sinds twee weken zwem ik elke dinsdagavond bij het clubzwemmen van ZCEijsden. Er wordt een heus programma afgewerkt en vind het eigenlijk heel leuk. Vroeger altijd waterpolo gedaan dus het zit nog wel ergens diep van binnen.
Ben overigens bewust gaan zwemmen om ook de andere spieren in het lichaan eens te pesten :D

Trek1200
Contacteer:

Bericht door Trek1200 » ma 08 november 2010 16:46

Thierry le Brun schreef:Zal morgen ná de veldtoertocht in Nunspeet hier wrs ook mijn ervaringen mee kunnen delen
Und??

PaulB
Fiets: Ridley Excalibur

Bericht door PaulB » ma 15 november 2010 13:23

Zwemmen sinds m'n 5e denk ik. Ooit allerlei reddings brevetten gehaald, laatste 5-10 jaar vooral wat recreatief banen trekken (ene keer actiever dan de andere...). En duiken sinds een paar jaar, heel erg rustgevend :D
Groeten, Paul.

Beren
Driewieler
Fiets: cervélo S2

Bericht door Beren » ma 15 november 2010 19:18

zwemmen doen we ook ja,
elke week minstens 1x. In de zomer doe ik graag een paar triathlons mee.
RVV
Paris-roubaix
TBT
La Marmotte

Tommeke
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized

Bericht door Tommeke » di 16 november 2010 18:39

Ik heb vorig seizoen voor de lol een triatlon gedaan, echt leuk! Wil deze winter daarom ook veel gaan zwemmen. Ook om m'n bovenlichaam te trainen.

Lexy
Kinderzitje
Fiets: GT + Columbus

Bericht door Lexy » za 12 maart 2011 17:53

Sinds het begin van dit jaar ben ik beginnen te zwemmen.
Vroeger nooit echt veel gedaan. Maar op het moment ga ik trouw elke dinsdag en donderdag een uurtje zwemmen. Ik beperk het wel alleen tot het klassieke schoolslag.
One life. Live it!

MWF
Carbon Racefiets

Bericht door MWF » do 17 maart 2011 11:38

Ik ga tijdens (vermeende) sportieve bezigheden water vooral uit de weg behoudens als het zich in de vaste fase bevindt.
La langue du cyclisme doit rester francais.

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » do 17 maart 2011 11:42

Ah, het zwemtopic krijgt een kick. Dan meld ik me hier ook aan. Ik zwem momenteel 2-4x per week met als doel de triathlon. De progressie van georganiseerd verdrinken tot een redelijke borstcrawl ging vrij soepel (ongeveer anderhalve maand, had ik niet verwacht) en stagneert nu een beetje. Een kilometer achtereen zwemmen lukt me nog niet, althans, niet met continue borstcrawl, dus daar focus ik me nu op. Naast alle techniekoefeningen. Op donderdagochtend heb ik techniekles.

Mijn bovenlichaam voelt een stuk prettiger en steviger aan (en gezonder) en de toegenomen core stability merk ik als ik aan het fietsen ben. Ik houd het zwemmen er in elk geval in.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » do 17 maart 2011 12:12

x.
Laatst gewijzigd door Thierry le Brun op do 17 maart 2011 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Trek1200
Contacteer:

Bericht door Trek1200 » do 17 maart 2011 16:04

Het hoger doel -debuut kwart triatlon- lijkt (of is) nog zo ver weg dat ik mezelf soms niet gemotiveerd krijg voor het 1 uur zwemtraining in de week. Lopen idem dito.
Maar ook door tijdgebrek door een druk gezin, beperkte openingsuren van het bad, de kou buiten, de plots optredende vermoeidheid -vreemd genoeg altijd op mijn zwemavond-....

Enfin. Het gaat wel weer komen. Net zoals het mooie weer. Sport zit tussen de oren.

Lexy
Kinderzitje
Fiets: GT + Columbus

Bericht door Lexy » do 17 maart 2011 18:12

Thierry le Brun schreef:
Lexy schreef:Sinds het begin van dit jaar ben ik beginnen te zwemmen.
Vroeger nooit echt veel gedaan. Maar op het moment ga ik trouw elke dinsdag en donderdag een uurtje zwemmen. Ik beperk het wel alleen tot het klassieke schoolslag.
qua onderhoud en slijtage van de te gebruiken materialen zou deze sport je juist heel erg aan moeten spreken.
Het is inderdaad een sport die niet veel kost. Maar ik heb op het werk maar twee maal in de week de kans om te gaan zwemmen.
One life. Live it!

Bandit
Aluminium Racefiets
Fiets: Jan Janssen Equipe
Contacteer:

Bericht door Bandit » do 17 maart 2011 18:44

Lexy schreef:Het is inderdaad een sport die niet veel kost. Maar ik heb op het werk maar twee maal in de week de kans om te gaan zwemmen.
Bekijk profiel - Lexy
Gebruikersnaam :Lexy
Rang: Kinderzitje
Beroep: Mecaniciën zware (rups) voertuigen
Interesses:Sporten en moto
Op je werk zwemmen :-? ?
2016: ...

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » do 17 maart 2011 20:05

Lexy schreef:
Thierry le Brun schreef:
Lexy schreef:Sinds het begin van dit jaar ben ik beginnen te zwemmen.
qua onderhoud en slijtage van de te gebruiken materialen zou deze sport je juist heel erg aan moeten spreken.
Het is inderdaad een sport die niet veel kost. Maar ik heb op het werk maar twee maal in de week de kans om te gaan zwemmen.
oeps, sorry. mijn reactie is eigenlijk bedoeld voor MWF.... :oops:
Laatst gewijzigd door Thierry le Brun op do 17 maart 2011 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » do 17 maart 2011 20:06

MWF schreef:Ik ga tijdens (vermeende) sportieve bezigheden water vooral uit de weg behoudens als het zich in de vaste fase bevindt.
dan alsnog hier: qua onderhoud en slijtage van de te gebruiken materialen zou deze sport je juist heel erg aan moeten spreken.

Trek1200
Contacteer:

Bericht door Trek1200 » vr 18 maart 2011 09:10

Gisteren op de zwemclub 'de kilometer' moeten zwemmen.
Borstcrawl, zonder stoppen. Zeer tevreden.

Tommeke
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized

Bericht door Tommeke » vr 18 maart 2011 20:31

Trek1200 schreef:Gisteren op de zwemclub 'de kilometer' moeten zwemmen.
Borstcrawl, zonder stoppen. Zeer tevreden.
De triathlon van Stiens schijnt trouwens erg leuk te zijn. M'n vriendin heeft die een paar keer gedaan. De Feanster 40 in Surhuisterveen was ze ook heel enthousiast over (waarschijnlijk ook omdat ze daar eens op het podium heeft gestaan :lol: )

Knap trouwens, een km borstcrawl! :oke:

Dr. Logic

Bericht door Dr. Logic » wo 12 september 2012 11:22

Sinds vorige week ook begonnen met zwemmen. Viel me best nog wel tegen. Was alweer tijdje geleden en qua techniek leek het echt een drama. Mensen misschien nog wat tips mbt techniektrainingen? Ben vooral filmpjes aan het bekijken en wellicht een paar lessen nemen om de techniek te verbeteren als dit uitkomt qua tijd.

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » wo 12 september 2012 12:07

Dr. Logic schreef:Sinds vorige week ook begonnen met zwemmen. Viel me best nog wel tegen. Was alweer tijdje geleden en qua techniek leek het echt een drama. Mensen misschien nog wat tips mbt techniektrainingen? Ben vooral filmpjes aan het bekijken en wellicht een paar lessen nemen om de techniek te verbeteren als dit uitkomt qua tijd.
Lessen nemen is het beste idee. Als je fietst of loopt dan heb je nog wel een idee hoe dat er uit ziet en wat je aan het doen bent, bij zwemmen is er een enorm verschil tussen wat je denkt te doen en wat je daadwerkelijk doet. En aangezien techniek bij zwemmen zeer belangrijk is is dat best vervelend. Ik heb op een gegeven moment een video-analyse laten doen en dat was zeer verhelderend. Maar goed, ik weet niet wat je doelen met betrekking tot het zwemmen zijn. De beste website met informatie vind ik http://www.swimsmooth.com/. In mijn vakantie heb ik het zojuist door hen uitgegeven boek gelezen en dat was erg nuttig. Er zijn duizenden meningen, inzichten, drills en adviezen, maar de basis komt allemaal op hetzelfde neer. Nogmaals, ik zou gewoon lessen nemen als je de mogelijkheid hebt.

pct
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Basso Laguna

Bericht door pct » wo 12 september 2012 14:42

Mac944 schreef:
Dr. Logic schreef:Sinds vorige week ook begonnen met zwemmen. Viel me best nog wel tegen. Was alweer tijdje geleden en qua techniek leek het echt een drama. Mensen misschien nog wat tips mbt techniektrainingen? Ben vooral filmpjes aan het bekijken en wellicht een paar lessen nemen om de techniek te verbeteren als dit uitkomt qua tijd.
Lessen nemen is het beste idee. Als je fietst of loopt dan heb je nog wel een idee hoe dat er uit ziet en wat je aan het doen bent, bij zwemmen is er een enorm verschil tussen wat je denkt te doen en wat je daadwerkelijk doet. En aangezien techniek bij zwemmen zeer belangrijk is is dat best vervelend. Ik heb op een gegeven moment een video-analyse laten doen en dat was zeer verhelderend. Maar goed, ik weet niet wat je doelen met betrekking tot het zwemmen zijn. De beste website met informatie vind ik http://www.swimsmooth.com/. In mijn vakantie heb ik het zojuist door hen uitgegeven boek gelezen en dat was erg nuttig. Er zijn duizenden meningen, inzichten, drills en adviezen, maar de basis komt allemaal op hetzelfde neer. Nogmaals, ik zou gewoon lessen nemen als je de mogelijkheid hebt.
Mac944, je klinkt al een wijs man. Eens kijken of je mij ook van nuttige informatie kan voorzien. (dat sluit niet uit dat anderen ook mogen reageren trouwens)

In de tijd dat ik zwemles kreeg werd de borstcrawl nooit aangeleerd.
Gevolg is dat ik niet thuis ben in de techniek.
Ik zou in staat zijn om een meter of 50 borstcrawl te zwemmen maar red het met name qua ademhalen niet... (proesten, water happen etc...)
Hoe ga ik de absolute basis voor elkaar krijgen?
Ik zou in de toekomst wel eens een triathlon willen doen (zaterdag mijn eerste 1/8e triathlon waarbij je door het water kunt lopen zo'n beetje)
Opgeven is geen optie!

Afbeelding

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » wo 12 september 2012 16:28

pct schreef: Mac944, je klinkt al een wijs man. Eens kijken of je mij ook van nuttige informatie kan voorzien. (dat sluit niet uit dat anderen ook mogen reageren trouwens)

In de tijd dat ik zwemles kreeg werd de borstcrawl nooit aangeleerd.
Gevolg is dat ik niet thuis ben in de techniek.
Ik zou in staat zijn om een meter of 50 borstcrawl te zwemmen maar red het met name qua ademhalen niet... (proesten, water happen etc...)
Hoe ga ik de absolute basis voor elkaar krijgen?
Ik zou in de toekomst wel eens een triathlon willen doen (zaterdag mijn eerste 1/8e triathlon waarbij je door het water kunt lopen zo'n beetje)
Haha, door schade en schande wijs geworden wellicht. Toen ik anderhalf jaar geleden begon met zwemmen (na als kind met pijn en moeite door watervrees niet verder gekomen dan mijn A-diploma) kon ik geen 25 meter achtereen borstcrawlen. Over 2 weken doe ik de hele triathlon van Barcelona en zal ik 3.8 km moeten zwemmen (dat zal niet snel gaan, maar uitzwemmen is geen probleem).

Problemen met ademhalen komt me bekend voor. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door niet goed uitademen onder water. Zodra je je hoofd onder water doet moet je beginnen met uitademen. Enerzijds omdat je bovenlichaam omhoog gaat in het water waardoor je benen zakken als je lucht in je longen houdt en je dus niet meer recht in het water ligt, maar ook omdat je longen leeg moeten zijn om adem te kunnen halen zodra je je hoofd boven water draait. Als je boven water nog moet uitademen dan heb je simpelweg niet genoeg tijd om in te ademen en kom je in ademnood. Dit kan je heel eenvoudig oefenen door adem te halen, jezelf onder water te laten zakken en volledig uit te ademen onder water voordat je weer naar boven gaat. Water happen is een kwestie van op de juiste manier je hoofd draaien. Overigens gebeurt dat mij ook nog wel eens.

Welke triathlon ga je zaterdag doen?

pct
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Basso Laguna

Bericht door pct » zo 16 september 2012 19:27

Mac944 schreef:
Welke triathlon ga je zaterdag doen?
De 1/8e van Zwolle heb ik gedaan.
Zie een verslag in het topic Triathlon
Opgeven is geen optie!

Afbeelding