Schaatsseizoen 2020-2021

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Schaatsseizoen 2020-2021

Bericht door Alwin » do 04 februari 2021 19:23

De ijsbaan is helaas al enige tijd gesloten. Er was dus geen reden om dit topic aan te maken. Maar nu lijkt er zowaar een mogelijkheid op natuurijs aan te komen. Hopelijk lukt dat ook en gaat de sneeuw niets verpesten. Daarnaast is het te hopen dat het niet te druk wordt op het ijs. Wat daarin helpt is dat er geen tochten georganiseerd gaan worden. Dan krijg je misschien vanzelf meer spreiding.
Op naar de Velomediane!

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Re: Schaatsseizoen 2020-2021

Bericht door Proeme » do 04 februari 2021 19:26

ik zit al de hele week ongeveer elk uur de voorspellingen te verversen. Alsof dat helpt... Maar we krijgen echt een week winter. Zeker hier in het noorden.

Sneeuw kan ik ook enorm van genieten. Maar toch hoop ik dat het het ijs niet verpest. Ik wil schaatsen. Heb in oktober/november wat rondjes kunnen maken in Kardinge. Totdat meer mensen wilden terwijl er een max op zat, daar was gewoon niet meer tussen te komen. En toen ging Kardinge dicht en vervolgens is besloten dat die ook niet meer open gaat (en nu de lockdown verlengd is blijkt dat de juiste keuze)

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » do 04 februari 2021 23:22

Alwin schreef:
do 04 februari 2021 19:23
De ijsbaan is helaas al enige tijd gesloten. Er was dus geen reden om dit topic aan te maken. Maar nu lijkt er zowaar een mogelijkheid op natuurijs aan te komen. Hopelijk lukt dat ook en gaat de sneeuw niets verpesten. Daarnaast is het te hopen dat het niet te druk wordt op het ijs. Wat daarin helpt is dat er geen tochten georganiseerd gaan worden. Dan krijg je misschien vanzelf meer spreiding.
Voorspelling: ALS er inderdaad een schaatswaardige ijsvloer komt, gaan mensen en masse het ijs op en wordt het kneiterdruk overal
T = 149

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » do 04 februari 2021 23:30

Ariën schreef:
do 04 februari 2021 23:22
Alwin schreef:
Voorspelling: ALS er inderdaad een schaatswaardige ijsvloer komt, gaan mensen en masse het ijs op en wordt het kneiterdruk overal
Daar hoef je idd geen helderziende voor te zijn.
Als dat overigens die gasten zijn die nu massaal de bossen induiken hier zou dat het enige positieve zijn aan die klere kou.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Proeme

Bericht door Proeme » vr 05 februari 2021 07:40

Ariën schreef:
Alwin schreef:
als die vloer dan echt overal komt spreid het misschien weer wat. De ijsbaan kan het reguleren, open water is niet te reguleren. En zeker in het begin Maar zeker als er maar een paar plekken zijn met een mooie ijsvloer deel ik je vrees.

Tegelijk: als het zo druk is dat afstand houden niet mogelijk is, dan kun je ook niet lekker schaatsen en ben ik snel weer weg.

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: Cube Peloton
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » vr 05 februari 2021 08:02

Proeme schreef:
vr 05 februari 2021 07:40
Ariën schreef:
Alwin schreef:
als die vloer dan echt overal komt spreid het misschien weer wat. De ijsbaan kan het reguleren, open water is niet te reguleren. En zeker in het begin Maar zeker als er maar een paar plekken zijn met een mooie ijsvloer deel ik je vrees.

Tegelijk: als het zo druk is dat afstand houden niet mogelijk is, dan kun je ook niet lekker schaatsen en ben ik snel weer weg.
Ijsbanen mogen niet open, de ijsbaan hier in het dorp heeft zelfs geen water op het stuk land gezet.

De enige hoop die je moet hebben is dat kanalen en sloten dichtvriezen
Be someone who makes you happy.

swollenaer
Driewieler
Fiets: Storck Scenario 1.1

Bericht door swollenaer » vr 05 februari 2021 11:21

Bij ons zou de ijsbaan wel open gaan, maar alleen voor leden met een maximum per uur en voorrang voor de kinderen. Overigens is sneeuw nou niet bepaald bevorderlijk voor ijsvorming. Totdat het echt zo is ga ik maar uit van het principe: eerst zien, dan geloven. En calculeer maar in dat het niets wordt dan is de teleurstelling ook niet zo groot. Tot nu toe kan ik elke week nog naar de kunstijsbaan. :D

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » vr 05 februari 2021 23:14

Thierry le Brun schreef:... die klere kou.
+1

Nu het WK veldrijden geweest is en we een enorme bak met regen en een enorme bak met dagen zeiknat wegdek achter de rug hebben, verlang ik inmiddels naar een flauw zonnetje, flauwe oostenwind en kurkdroog wegdek.
In plaats daarvan krijgen we een shitload sneeuw, strenge vorst, ijzel, noem maar op. Ik gun iedereen zijn of haar schaatsplezier, maar voor mij hoeft het niet (meer).

Hoeveel dagen nog tot de Omloop?
T = 149

Proeme

Bericht door Proeme » vr 05 februari 2021 23:28

Harm Jan schreef:
vr 05 februari 2021 08:02
Proeme schreef:
vr 05 februari 2021 07:40
Ariën schreef:

Ijsbanen mogen niet open, de ijsbaan hier in het dorp heeft zelfs geen water op het stuk land gezet.

De enige hoop die je moet hebben is dat kanalen en sloten dichtvriezen
hier mogen ze wel open: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/786124/I ... k-en-zopie

ik ben lid bij 2 ijsbanen. Die hier in het dorp en die in het buur-dorp. Andere banen mag ik niet op, ga ik van uit.

arnofiets
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Canyon Ultimate Di2

Bericht door arnofiets » zo 07 februari 2021 09:04

Hier in Hoorn is de baan open gebleven, maar ik heb wel veel minder geschaatst dan vorig jaar. Dit schaatsseizoen pas op 450 km, vorig jaar 1450 km! Maar dat was dan ook een jaar mét alternatieve elfstedentocht. Maar heet natuurijs lonkt, moet -ondanks de harde wind- nog wel gaan lukken :D

Alwin
Moderator
Contacteer:

Bericht door Alwin » zo 07 februari 2021 14:17

Voorgaande jaren was het een gekkenhuis omdat op maar enkele plekken geschaatst kon worden. Nu lijkt het erop dat schaatsen op veel grotere schaal mogelijk gaat zijn en voor een veel langere tijd. Ik ga iig mijn werktijden aanpassen om optimaal van het ijs te kunnen genieten!
Op naar de Velomediane!

Proeme

Bericht door Proeme » do 11 februari 2021 22:31

Eerste natuurijs zit in de benen. Paterswoldsemeer.

Zuidkant van het meer was dik genoeg. Maar ook sneeuwijs. Of slalommen tussen de sneeuwbulten door om op goed ijs te blijven.

Verder het meer op zaten duidelijk scheuren. Gingen toch aardig wat mensen naar toe, maar je zag de scheuren meer en groter worden. Leek ons dus niet zo verstandig om daar naar toe te gaan. Dus mooi aan de zuidkant gebleven.

Maar het werd druk. Dat vonden we zowel kwa corona als kwa scheuren niet relaxt, dus dat was het moment om naar huis te gaan.

Toch even 40 minuten kunnen genieten. :)

Proeme

Bericht door Proeme » vr 12 februari 2021 20:21

Paterswoldsemeer dag 2

het stuk met mooie ijs kraakte voelbaar. Dat leek me dus nog niet heel verstandig. Het andere stuk had minder mooi ijs maar toch lekker 5 kwartier kunnen genieten :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Alwin
Moderator
Contacteer:

Bericht door Alwin » ma 15 februari 2021 22:38

Ik had helaas niet al teveel tijd. Vrijdag een kleine 1,5 uur geschaatst op de IJzeren man in Vught. Behoorlijk wat mensen op die plas.

Zaterdagochtend vroeg vertrokken en om 8:15 op het ijs in Nieuwkoop.

Als eerste richting de Meije. Daar was het nog erg rustig. Vervolgens over de Grecht naar Woerden. Hier soms wat sneeuwijs maar over het algemeen goed ijs. Weer terug richting Nieuwkoop voor de plassen. Daar was het wel drukker maar goed te doen. Heerlijk met de wind mee en heerlijk koud met wind tegen. Mijn maatje kreeg helaas laat van zijn benen dus na een kleine 60 km waren we klaar. Had best nog wel wat langer mogen zijn....

Gisteren nog op de ijsbaan geweest. Leuk om te kijken naar de jeugd die weer eens kennis kon maken met natuurijs.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Op naar de Velomediane!

Proeme

Bericht door Proeme » ma 15 februari 2021 23:30

mooie foto's!

Dag 1 en 2 waren het Paterswoldsemeer. Zie hierboven, inclusief foto met CTWT-windstopper. Wat was ik deze dagen blij met dat ding :)

Dag 3 even ergens anders heen. De enige dat dag ik daar tijd voor had én een auto tot mn beschikking. Het werd het Tjeukemeer. En wat kanalen daar omheen. Rondje van 14km. Tweede rondje andersom gedaan omdat aan het eind van de ronde een grote scheur in het meer ontstond. Zeg maar gerust een geul. We moesten door het riet. Het leek ons prettig dat al aan het begin van de ronde te doen ipv aan het eind nog (met het risico dat door het riet dan ook niet meer lukt).

Na 2 rondes (+extra lusje op het meer, totaal 34km) had mijn schaatsmaat de koek wel op. Ik had anders nog wel verder gewild (als die geul dat had toegelaten tenminste), maar SUST is een mooi principe.

Dag 4 weer naar het Paterswoldsemeer. Ik was al om 8.30 op het ijs. Half uurtje later dan gepland maar mn wekker deed het niet. Ik vond het alsnog wel vroeg maar was bij lange na niet de eerste. Fietsmaatje (groot woord, meer dat we af en toe samen fietsen) was er ook. Mooi samen wat rondes gemaakt. Het hele meer over inmiddels.
Het werd elke ronde drukker en aan de noordkant ontstonden steeds meer wakken en scheuren.
Mn vrouw kwam ook nog even 2 halve rondjes meedoen, maar dat was voor haar ook wel lang genoeg. Zonder scheuren was er hooguit een 3e halve rondje aan geplakt.
Zelf vond ik het na 4,5 uur ook wel mooi. Zonder die wakken en scheuren was ik langer door gegaan, maar hier was ik ook dik tevreden mee.

Enorm zonde dat de eerdere voorspellingen, dat het deze hele week ook nog zou vriezen, niet uitkomen. En tegelijk: wat een kado'tje dat het wel even een weekend kon. Natuurijs is toch het mooiste wat er is. En zo'n positieve boost kon ik wel even gebruiken in deze tijden. Geeft weer energie :)

En nu staat de lente voor de deur. 15 graden komend weekend, zegt men. De racefiets staat al klaar.

Plaats reactie