Triathlon

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Triathlon

Bericht door Mac944 » do 08 juni 2017 18:18

Leuk om al die ervaringen te lezen. Ronald, was dit de eerste keer dat je in een wetsuit zwom? En dus de eerste keer dat je hem uittrok in T1? Dan kan ik me voorstellen dat je eerste triathlonervaring enigszins tegenviel. Wissels trainen wil wel helpen, en af en toe zwemmen in je wetsuit gaat ook wel schelen. Je hebt toch al een volgende triathlon op het programma staan?

Ik heb zondag de OD van Amsterdam gedaan. Na 2 weken daarvoor in slechte doen de halve van Nieuwkoop te hebben gedaan was ik wel toe aan een positieve ervaring. Zwemmen was zonder wetsuit maar dit ging eigenlijk wel aardig. Ik zal nooit een 'vis' worden maar zat met mijn tijd net iets achter de gemiddelde tijd in mijn AG. Bij het fietsen wilde ik weer eens proberen tempo te maken en dat ging ondanks de vele 90 en 180 graden bochten in het rondje, dat zes keer moest worden afgelegd, best aardig. Met 38 gemiddeld had ik de tweede tijd in mijn AG. Het lopen ging redelijk, ik had iets sneller verwacht, maar door de relatief vele hoogtemeters kwam ik niet onder de 40 minuten. Met een 6e plek in mijn AG kwalificeerde ik me voor het 'WK OD voor Age Groupers' in Rotterdam en dat was dan wel weer grappig.

Benieuwd naar jullie volgende wedstrijden.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » vr 09 juni 2017 15:23

Ik moet idd vooral gaan zwemmen de komende tijd. MAAR WAAR HAAL IK DE TIJD VANDAAN Het hardlopen is eigenlijk best goed gegaan na de ellende van het zwemmen en het fietsen. Km tijden nog eens bekeken, achtereenvolgens 5.04, 5.00 5.04 5.03 en 4.56. Dus dat geeft voldoende vertrouwen om dat ook wat langer vol te kunnen houden. Ik doe in augustus in Leiderdorp mee met een kwart.
Laatst gewijzigd door Ronald op vr 09 juni 2017 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » vr 09 juni 2017 15:24

Mac944 schreef:
do 08 juni 2017 18:18
kwalificeerde ik me voor het 'WK OD voor Age Groupers' in Rotterdam en dat was dan wel weer grappig.
Nice. Ga je dat ook doen?

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » vr 09 juni 2017 15:58

Lopen gaat dus gewoon goed, dat zijn prima kilometertijden, helemaal na een stukje zwemmen en fietsen. Tijd is inderdaad een probleem, ik ken het. Al loont het wel de moeite om een paar zwemlessen te nemen, daarmee kom je al snel op een niveau waarmee je niet heel hard gaat, maar wel zonder problemen het zwemmen kan finishen en niet als laatste aankomt.

Rotterdam ga ik inderdaad doen, dat komt voor geen meter uit de week na de hele triathlon in Almere, maar als geboren Rotterdammer wilde ik dit niet missen. En uiteraard is het een WK met een knipoog, ik zie het meer als de toerversie voor het WK wielrennen, maar wel gaaf om erbij te zijn.

Qua raakvlakken met wieleroerisme, in juli doe ik de Alpe d'Huez long course triathlon, tijd niet heel belangrijk, meemaken wel.

spokes
Carbon Racefiets
Fiets: 1+1+1

Bericht door spokes » ma 26 juni 2017 11:16

Haha, dat klinkt herkenbaar, waar haal je de tijd vandaan. Zo zwem ik elke zaterdagochtend van 6:30 tot 8:00. Ik wordt meestal voor gek verklaard als ik dat vertel, maar het went en eerlijk gezegd duurt mijn weekend inmiddels langer wanneer ik niet begin met zwemmen. Het is momenteel juist het fietsen waar ik al die trainingsuren niet aan wil besteden.

Voor de triathlons is het in maanden juni/ juli niet bepaald lastig om een mooi programma op te stellen. Nagenoeg elk weekend zijn er mooie evenementen, zowel lokaal, opkomend als gerenommeerd.
Waar de top van de Nl-se triathlonsport aan de start verscheen in Oude-Gastel starten ik voor het derde jaar op rij in Zeewolde. Een triatlon die ik al vaker heb omschreven als een van de beter georganiseerde evenementen. Elk jaar groeien ze een beetje, breiden ze het deelnemersveld uit en zorgen met kleine aanpassingen in het parcours voor meer dan genoeg uitdaging. Dit jaar startte er op de od deelnemers is de 2e en 4e divisie en was er vrije inschrijving.
Op de fiets van Amersfoort naar Zeewolde leerde mij dat wind wind redelijk gunstig op het parcours stond, een lang deel wind mee en een lang stuk tegen, dus gewoon starten met een hoge velg voor en dicht achterwiel. Ik startte in de laatste categorie. Voordeel is dat met een 2e en 4e divisie wedstrijd er veel goede deelnemers zijn die dus niet in mijn startserie zitten. Dit was goed merkbaar.
Als laatste van alle groepen mocht de vrije serie om 13:40 het water in. Zonder wetsuit ivm de hoge watertemperatuur. Dit levert altijd grappige gesprekken op, waar de 1 twijfelt over deelname omdat hij/zij niet in een wetsuit mag zwemmen, wordt een ander blij van het idee dat dat pak niet aan hoeft, want dat is voor sommigen al een onderdeel op zichzelf. Mij maakt het niet zoveel uit, ik zwem redelijk, zowel met als zonder wetsuit.
Goed zonder wetsuit dus, en het had de hele ochtend ook al een beetje geregend dus echt lekker was het buiten niet. Ook het water was niet echt verwarmend. Ik ging daarom vrij laat het water in, niet inzwemmen, gewoon aan de kant hangen tot de toeter ging. Waar velen nog met elkaar aan het grappen waren hoorde ik ineens een toeter en zette snel af van de kade. Na een paar slagen was het compleet stil om mij heen en ik twijfelde of ik het wel goed gehoord had aangezien ik altijd met oordoppen zwem. (voordeel daarvan is geen water in je oren en je wordt er minder duizelig van)
Maar toen ik mijn hoofd wat verder uit het water stak zwommen er verderop voor mij duidelijk andere (snellere) zwemmers. Ik had dus gewoon een hele goede start en om mij heen zwommen veel langzamere zwemmers waardoor ik geen enkel moment heb hoeven vechten. Ik kwam daardoor goed in mijn ritme en ik moet zeggen, dat zwemmen zonder wetsuit beviel goed. Bij de eerste boei liet ik een zwemmer voorgaan om het geworstel te ontwijken om vervolgens in haar kielzog verder door te trekken. Ik hield het tempo goed vast en kom mij goed oriënteren. Ik maakte ik uit de aanmoedigingen langs de kant toen we door een smal kanaal zwommen op dat de dame voor mij de tweede dame in de wedstrijd was. Dit bevestigde mijn vermoeden dat ik goed aan het zwemmen was en ik deed er alles aan om het tempo in de tweede ronde van 750 meter vol te houden. Uiteindelijk kwam ik na 1500 meter vlak na deze dame in 25.54 over de mat de wisselzone in, goed voor een 13e zwemtijd in de serie waar ik natuurlijk blij mee ben.
Ook de wissel ging goed. In Nijkerk is bij de wissel fietsen-lopen mijn triathlonschoen stukgegaan en daarom had ik besloten om mijn fietsschoenen al in de wisselzone aan te doen. Dat verliep perfect en al snel zat ik op de fiets op weg naar de dijk richting Harderwijk. Aangezien de dijk voor de triathlon wordt afgesloten voor verkeer mag je hier de hele weg benutten, dit gedeelte was wind mee en al snel zat ik in een lekker ritme en haalde ik fietsers voor mij in. Dit waren ook nog deelnemers die voor mij gestart waren, het was dus lastig om te bepalen of en hoeveel ik naar voren aan het opschuiven was. Maar het ging lekker. De eerste scherpe bocht liet de wind wat meer vanaf de zijkant waaien en de bocht daarna bracht je vol in de wind. Dat werd beuken, maar ik besloot om vooral mijn cadans het tempo te laten bepalen. de snelheid zakte uiteraard, maar ik werd nog niet ingehaald. Sterker nog, voor mij kwamen nog steeds fietsers in beeld die ik kon oprapen en binnen de vereiste 25 seconden nadat je de stayerzone inkomt kon inhalen. Omdat je twee rondes moest fietsen zat er, terug richting de wisselzone een keerpunt bij een rotonde waardoor je opnieuw aan hetzelfde rondje begon. Pas nu werd ik ingehaald door de fietsers die gemiddeld zo'n 1 a 2 km sneller dan ik reden. Ook de tweede ronde ging goed en op het wind tegen gedeelte hield ik mij nu minder in, het was zwaar, maar ik probeerde gewoon zo hard mogelijk te blijven fietsen. Na 1.07.12 kwam ik na ruim 41 km terug in de wisselzone om in recordtijd mijn wissel te volbrengen. Tot en met die wissel had ik eigenlijk een perfecte race en ik lag daardoor 10e overall, en 3e in mijn categorie.

Bij start met lopen had ik eigenlijk nergens last van. Meestal is de overgang fietsen lopen er 1 waar je nog wel eens moet zoeken om je loopbenen te vinden, misschien is het wel de ervaring. Ik liet mijn hartslag oplopen en zat in een tempo wat voor mijn doen goed was. Maar het ging niet vanzelf. Zoals ingecalculeerd kwamen de snellere lopers mij als snel voorbij, want zoals bekend is lopen niet mijn favoriete onderdeel. Het leuke van het loopparcours in Zeewolde is dat je heen en weer loopt en dus redelijk kunt zien wat er voor en achter je loopt. Ik heb gewoon mijn best gedaan om een tempo te blijven lopen waarbij ik mij goed voelde, maar kon niet voorkomen dat ik behoorlijk aan het terugvallen was. Na 51.18 kwam ik over de finish (vorig jaar was ik bijna 2 minuten sneller :oops: ) maar kon niet anders dan tevreden terugkijken op een mooi en perfect georganiseerd evenement. 12e in de leeftijdscategorie en 27ste (van de 123) overall. Het is tijdens de wedstrijd droog gebleven, ik heb genoten, enige nadeel is dat ik terug naar Amersfoort de tegenwind nog 1 keer moest trotseren en hoe kan het ook anders vlak voordat ik thuis was er toch nog een bui overtrok waardoor ik doorweekt thuiskwam.

Ik blijf het herhalen triathlon is echt een sport waar je, ook als fietser, verslaafd aan kan raken. Het competitieve, de verschillende onderdelen, het onvoorspelbare. Voor mij is het voor dit seizoen (helaas) wel weer genoeg. Door de blessure die ik heb opgelopen in de voorbereiding op de Rotterdam Marathon heb ik geen andere doelen gesteld dan wat ik al van plan was. Overigens heb ik daar geen last meer van. Ik wil nu vooral gaan proberen om lekker te blijven fietsen en het plezier in lopen te krijgen waardoor ik mij hierin kan verbeteren. Wie weet sta ik dat aan het eind van dit jaar nog aan de start van een mooie nieuwe uitdaging of verleg ik grenzen in 2018.
Laatst gewijzigd door spokes op ma 26 juni 2017 14:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » ma 26 juni 2017 13:22

Mooie prestatie en mooi verhaal Spokes! Als je dat lopen op het niveau van je zwemmen en fietsen krijgt dan doe je vooraan mee (maar dat weet je zelf natuurlijk ook wel).

Oud-Gastel moet ik ook maar eens op de agenda zetten, dat moet een leuke wedstrijd zijn als ik alle verhalen mag geloven.

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » di 01 augustus 2017 14:50

Vorige week heb ik de Alpe d'Huez duathlon en long course triathlon gedaan. Erg mooi en erg gaaf, en erg zwaar. Redelijk vergelijkbaar met een hele triathlon. Op de vrijdag is er ook nog een kortere triathlon overigens.

Hier een verslag: http://www.amstelracing.nl/?p=948

nicov
Fiets met zijwieltjes

Bericht door nicov » zo 13 augustus 2017 09:12

Gister heb ik mijn eerste sprint triathlon gedaan, de Perskindol 020 in Amsterdan. Tijdens de inschrijving en de briefing regende het nog behoorlijk, maar toenwe het water in mochten werd het droog. Het zwemmen bestond uit 2 rondjes van 375 meter met daartussen even 20 meter over het strand rennen. Zwemmen was een mix van schoolslag en borstcrawl. Vorig jaar was eigenlijk alles nog schoolslag, dus dat is een verbetring. Helaas is mijn borstcrawl nauwelijks sneller dan mijn schoolslag, dus wat tijd betreft ben ik er niet op vooruit gegaan. Na een kleine 100 meter over het strand en door het gras kwam ik na 21:50 in T1. Wissels gingen tot nu toe vaak erg langzaam dus deze keer heb ik beter opgelet. Inclusef wetsuit uitdoen verliet ik T1 na 2:56, niet slecht voor mij. Het fietsen bestond uit 4 rondjes van ent iets meer dan 5km. Het eerste stukje rond de wisselzone was erg smal, je kon daar eigenlijk niet inhalen, en een stukje was ook nog 2 richtings verkeer. Erg opletten dus. In een scherpe bocht ook nog iemand die de bocht niet hield en tussen de tegeliggers terecht kwam met een val partij tot gevolg. Gelukkig zat ik er zelf niet bij, maar we moesten wel voorzichtig lang de plek van de valpartij. Het fietsen ging best aardig, met 36:17 de 17e tijd van de dag. T2 ging voor mij ook weer best vlot in 1:38 en daarna 1 ronde van ongeveer 5 km lopen. Ik kan merken dat ik de laatste tijd weinig op sneldheid heb getraind in voorbereiding op Almere want het ging langzamer dan gehoopt. In 24:05 was ik rond.
Zo'n korte afstand is best leuk om te doen, dus dat ga ik volgend jaar zeker vaker doen en hopelijk met betere tijden op het zwemmen en lopen.

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » zo 13 augustus 2017 18:13

Mooi Nico!

Ik heb vandaag meegedaan aan de Triathlon in Leiderdorp. Vorig jaar eraan geproefd met de sprintafstand, vandaag voor het eerst de olympische afstand. Toch andere koek, maar ging ondanks de dubbele afstand sneller dan vorig jaar. Alleen lopen iets lager tempo. Daar merk je vooral dat de afstand gaat tellen. Wissels kunnen nog wat professioneler 😳 maar overall blij met de prestatie.

Tijd: 2:39:26
Zwemmen 1500 m: 34:58
Wissel 3:47
Fietsen 40 km: 1:05:48
Wissel 3:12
Lopen 10 km 51:43

Plaats reactie