Triathlon

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
spokes
Carbon Racefiets
Fiets: 1+1+1
CTWT-lid: Ja

Re: Triathlon

Bericht door spokes » di 14 juni 2016 10:08

Mac944 schreef::oke: Mooi verslag en mooie prestatie! Doe je veel bricktrainingen om de overgang van fietsen naar lopen te trainen? Met mijn nieuwe trainer doe ik nu regelmatig een lang stuk fietsen gevolgd door stuk lopen om dan nog een keer te fietsen en te lopen, voor mijn gevoel train ik daar met name de tweede keer lopen goed het lopen met flink vermoeide benen mee.

Welke halve ga je doen in september (wild guess, Almere ;-) )?
Nee, tot nu toe train ik eigenlijk alles los, meestal in groepsverband (loopgroep, zwemvereniging), koppel/ bricktrainingen zou ik met bijvoorbeeld een trainingsmaatje makkelijker/eerder doen. Ik moet nog veel meer tijd in het lopen stoppen. Al merk ik inmiddels ook dat dit ten koste van mijn fietsen gaat, ik fiets nu eigenlijk te kort en te weinig, daar wil ik de komende maanden ook aan werken. Maar helaas is beschikbare tijd in een gezin met jonge kinderen ook buiten het sporten om een belangrijke en bepalende factor. Kan je nagaan hoe weinig er soms overblijft om echt te sporten. Fietsen is meestal woon-werk, lopen minimaal twee keer per week in een loopgroep en zwemmen op zaterdagochtend van 6:30 tot 8:00. Ik ga idd. de 1/2 van Almere doen.
Zum schreef:Mooi verslag inderdaad, die duizeligheid is helaas herkenbaar. Doe je morgen mee in Nijkerk?
Ja , dat is op 15 minuten fietsen van mijn huis en het parcours ligt mij in principe goed. Zwemmen is om de 10 seconden starten en dus geen wasmachine. Ik moet vanavond nog wel even de pijntjes uit de benen lopen, want hersteld ben ik nog zeker niet...
Doe je ook mee?

Zum
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Zum » di 14 juni 2016 15:32

Morgen inderdaad weer van de partij. Ben benieuwd hoe het zwemmen in de Arkervaart gaat bevallen. Open water is mooi, maar ik zwem altijd te veel. Op 2 juli staat de OD van Holten op de kalender, dit is wat triathlon betreft wel de dag waar ik het dit jaar allemaal voor doe.

Zum
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Zum » do 16 juni 2016 21:09

Mooi wedstrijdje gehad. Zoals al gezegd, open water zwemmen is niet mijn ding. Ik vond het lastig me te oriënteren(ben brildragend) op de twee gele boeien waar we heen moesten zwemmen. Terug ging beter. Helaas weer flink duizelig in T1, ben maar even gaan zitten om mijn schoenen aan te trekken. Fietsen ging prima, leuk rondje met weinig wind, en alleen voor de bochten een tandje terug schakelen. Lopen ging ook prima, eindtijd 1.06.36. Gelukkig werd er ook nog met de hand geklokt, want mijn chip ligt ergens in de Arkervaart :oops:

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » vr 22 juli 2016 10:35

Zondag heb ik Challenge Roth gedaan, één van de mooiste (zoniet de mooiste) hele triathlon die er is. Mijn voorbereiding was niet optimaal dus mijn tijd was secundair, maar de ervaring was geweldig.

Hier staat mijn verslag: http://www.amstelracing.nl/?p=857

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner
Contacteer:

Bericht door Metor » vr 22 juli 2016 11:37

Mac944 schreef:Zondag heb ik Challenge Roth gedaan, één van de mooiste (zoniet de mooiste) hele triathlon die er is. Mijn voorbereiding was niet optimaal dus mijn tijd was secundair, maar de ervaring was geweldig.

Lekker leesvoer!! :oke:

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » vr 22 juli 2016 11:47

Mac944 schreef:Zondag heb ik Challenge Roth gedaan, één van de mooiste (zoniet de mooiste) hele triathlon die er is. Mijn voorbereiding was niet optimaal dus mijn tijd was secundair, maar de ervaring was geweldig.

Grote klasse! Eenieder die hele triathlons tot een goed einde kan brengen is sowieso een held, ongeacht de eindtijd. :oke:

spokes
Carbon Racefiets

Bericht door spokes » ma 25 juli 2016 09:01

Mooi verslag weer, knappe prestatie! Ik zie je wel in Almere ;-) Je bent dan overigens de derde ctwt-er die daar in 2016 aan de start verschijnt (wel de enige voor de fd).

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » ma 10 april 2017 07:36

hmm... vanwege de wintertriathlon heb ik de combi hardlopen+fietsen (die volgorde) wel eens gedaan. Afgelopen vrijdag voor het eerst andersom geprobeerd. Dat is toch echt andere koek... :P

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » ma 10 april 2017 12:01

ik zie trouwens dat ik mijn verslag van de wintertriatlon in Groningen hier nooit geplaatst heb. Het is inmiddels een maand geleden, maar toch nog maar even, want verslagen zijn leuk:

vandaag (5 maart) de wintertriathlon (sprint-afstand)

Lopen ging lekker. Niet te gek gedaan, er komen meer onderdelen. 23m51 is prima.

Wissel1 ging traag en mijn reparatieset voor een eventuele lekke band viel ook nog tijdens het lopen naar de uitgang van het wisselvak. Kost tijd. Jammer dan, het gaat me niet om de tijd vandaag. Maar doe ik dat ooit wel dan moet het niet zo.

Fietsen: eerste stuk wind mee. Heerlijk. Stukken zijwind vind ik niet erg. Laatste stuk er tegen in. Jammer, dan kom je moe aan bij de ijsbaan. Ik ben niet gaan stoempen, rustig mijn energie verdelen. 53m23 is 2 minuten langzamer dan vorig jaar.

Wissel2 ging vlot. Te vlot ontdekte ik op de ijsbaan. Ik had mijn fietsbroek nog aan toen ik al op het ijs stond :P

Schaatsen: ik blijk met zo'n zeembroek wel te kunnen schaatsen. Weet ik dat ook weer. De eerste 8 ronden gingen heerlijk, toen begon ik de vermoeidheid te voelen. Ik kon toch redelijk door schaatsen. Tot ik na een ronde of 14 in de bocht bijna onderuit ging. Ik zag mezelf al in de kussens liggen, maar wist het overeind te houden. Maar die actie maakte wel dat mijn benen helemaal verzuurden. De laatste 13 ronden regelmatig even omhoog om de benen te ontspannen en flinke stukken geschaatste met de armen steunend op de benen. Maar he, opgeven bestaat niet! Desondanks 30m55 wat voor mijn doen best vlot is.

Totaaltijd 1 uur, 54 minuten en 3 seconden.
4,5 minuut sneller dan de afgelopen 2 jaar (die tijden waren vrijwel gelijk)

En dat terwijl ik 1,5 week geleden nog overwoog niet mee te doen vanwege de griep...

:D

Marcel3204
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: RoseXeonCRS/CDXcross

Bericht door Marcel3204 » di 11 april 2017 12:26

Leuk verslag. Mooi evenement om voor de winter een doel te hebben. Ben je van plan er nog een keer serieus voor te gaan trainen en een persoonlijke toptijd neer te zetten?

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 11 april 2017 13:54

wat is dat toch met die term 'winter'triathlon?
destijds had je wintertriathlon van Assen die vlgs mij in oktober was, vaak bij nazomer achtige omstandigheden en nu deze begin maart.. (oké, formeel is het dan nog winter)

of heeft het enkel betrekking op het onderdeel schaatsen?
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » di 11 april 2017 21:51

Marcel3204 schreef:Leuk verslag. Mooi evenement om voor de winter een doel te hebben. Ben je van plan er nog een keer serieus voor te gaan trainen en een persoonlijke toptijd neer te zetten?
Ik ben van plan wat meer run-bike-run-achtige dingen te gaan doen. Dat zal vast ook positief effect hebben op die wintertriathlon. Die wintertriathlon kan zeker ook wel sneller, maar die winst zal ik vooral gaan pakken bij het schaatsen. Het idee is wel om elk jaar een beetje sneller te worden (ooit bereik ik natuurlijk mijn max, daarna zien we wel weer)

Maar over het algemeen doe ik fietsen en schaatsen als toerrijder. Af en toe zo'n evenementje meepakken is leuk, maar fanatiek op tijd trainen doe ik daar niet, in tegenstelling tot hardlopen. Maar ik leerde van mijn oma al: "zeg nooit nooit"

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » di 11 april 2017 21:52

Thierry le Brun schreef:wat is dat toch met die term 'winter'triathlon?
destijds had je wintertriathlon van Assen die vlgs mij in oktober was, vaak bij nazomer achtige omstandigheden en nu deze begin maart.. (oké, formeel is het dan nog winter)

of heeft het enkel betrekking op het onderdeel schaatsen?
ja, dat komt van het schaatsen

en wat ook meespeelt denk ik: in oktober en maart kun je vrij goed fietsen. Organiseer je het in december/januari is het risico op gladheid al veel groter. En dus meer onzekerheid of je evenement wel door kan gaan.

nicov
Fiets met zijwieltjes

Bericht door nicov » zo 07 mei 2017 16:52

Gister de eerste triathlon van het seizoen gedaan.

Zwemmen:  22:59
T1:               04:30
Fietsen:    1:08:01
T2:              03:17
Lopen:          49:37
--------------------------------------
Totaal:      2:28:22
Zwemmen ging als verwacht, had iets sneller gekund als ik iemand wat eerder had ingehaald.
Wissels erg langzaam. Als test heb ik deze keer compressie kousen aan gedaan in T1, maar dat ging lastig. Ook nog een jasje aan gedaan wat het was nog koud. Fietsen ging lekker. Omdat ik laat uit het water was en een langzame wissel had ik veel richtpunten en kon veel mensen uit mijn serie inhalen. T2  weer langzaam. jasje moest weer uit en m'n nummerbandgesp brak.
Lopen ging een stuk beter dan verwacht.
Als test voor de 1/2 van Nieuwkoop geslaagd, maar als losse 1/4 triathlon moet het beter kunnen.

spokes
Carbon Racefiets

Bericht door spokes » di 09 mei 2017 10:43

Leuk Nico,

pfff, nieuwkoop is 21 mei, ik moet er momenteel niet aan denken om over 2 weken al te starten op een halve. Wat wordt je streeftijd? Wil je sneller zijn dan in Almere vorig jaar?
Breukelen is onderhand jouw vaste seizoenstart geworden, die moet ik ook nog maar een keer doen.
Ik ben ingeloot in Woerden, maar start daar op de 1/8, dat is op 2e pinksterdag, 5 juni. Overigens is Woerden wel een aanrader! Dan 7 juni op woensdagavond de flitstriatlon van Nijkerk (ook 1/8) en dan zou ik die zondag 11 juni in Huizen starten op de kwart, leek me wel een mooi trio in 1 week. Helaas gaat Huizen niet door. Verder start in voorlopig alleen in Zeewolde op de OD. Ik vrees dat ik daarmee mijn seizoen voor 2017 direct afsluit. Ik heb in de voorbereiding op de marathon van Rotterdam een kuitblessure opgelopen. Die is inmiddels wel weer zo goed als voorbij, maar ook omhoog gekropen tot precies tussen mijn oren. Ik heb echt nergens zin in, loop en fiets amper en kan mijzelf op geen enkele manier motiveren om de trainingsuren op te pakken/ laat staat uit te bouwen. Het is er gewoon even niet. Die drie triathlons draai ik nog wel mee in de middenmoot op routine, maar een echte uitdaging zit er in 2017 voor mij niet meer in.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » wo 10 mei 2017 08:38

Mooi Nico! We zouden aardig bij elkaar in de buurt liggen gok ik zo.

Ik zou in Huizen mijn debuut op kwart maken, maar dus afgelast :-(

Nu ga ik ook in Nijkerk 1/8 doen, zie je daar Spokes. Dan in augustus olympische afstand in Leiderdorp, die al gepland stond.

spokes
Carbon Racefiets

Bericht door spokes » wo 10 mei 2017 15:39

Ha Leuk Ronald, niet echt in de buurt voor jou.
Nijkerk is 20 minuten fietsen bij mij vandaag. Mocht je het leuk vinden mag je ook naar mij komen en fietsen we samen naar de start, kan je nog een beetje warmfietsen. Ik heb ook nog wel een wit broodje met honing of hagelslag voor je, een bord spaghetti mag ook, maar raad ik af! In Nijkerk starten de zwemmen steeds 10 seconden na elkaar. Prachtig concept voor starters en voorkomt een hoop geduw en getrek tijdens het zwemmen. Wel lastig om te bepalen waar je in de wedstrijd staat. Ik ben hopeloos uit vorm, maar dat maakt me deze keer niets uit.

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » wo 10 mei 2017 18:52

Ha thnx. Ik ga naar de evenementen met een vriend van mij. Deze (vooral Huizen) was bij hem om de hoek, Leiderdorp bij mij. Vandaar.

spokes
Carbon Racefiets

Bericht door spokes » ma 22 mei 2017 10:05

nicov schreef:
zo 07 mei 2017 16:52
Als test voor de 1/2 van Nieuwkoop geslaagd..
Nico, ik heb wat zitten speuren maar ik kan alle mensen die ik ken en zijn gestart (en uitgevallen) terugvinden, muv jou. Ben je op een andere naam gestart of is er uiteindelijk iets tussengekomen waardoor je niet mee hebt kunnen doen? Dat zou jammer zijn.

nicov
Fiets met zijwieltjes

Bericht door nicov » ma 22 mei 2017 17:26

Helaas is er inderdaad een griepje tussen gekomen en ben niet gestart. Donderdag en vrijdag de hele dag plat gelegen en zaterdag was het ook nog niks. Het had geen zin om te starten. Wel balen, want dit was het hoofddoel voor de eerste helft van 2017. Nu maar hopen dat ik de 2e helft verschoond blijf van ziektes.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » do 25 mei 2017 21:07

Run Bike Run Bike Run in Dordrecht vandaag. Zou ik dat kunnen? Geen idee. Eerst lopen en dan fietsen is geen probleem. Daarna weer lopen was in de trainingen érg zwaar. We gaan het gewoon proberen en een mooie dag van maken.

Kleinschalig evenement, kleiner dan verwacht. Maar dat geeft eigenlijk niet. Deelnemers kwamen wel overal vandaan. Ik, Groninger, stond bij de start naast iemand uit Maastricht...

Plan was om niet te hard van stapel te lopen. Bij de start een lekker tempo gepakt. Ik had er zin in. Bocht om, bos in. Klap van de hitte! Tsja, dat pad lag volop in de zon en uit de wind. Meteen mijn tempo verlaagd. Gelukkig kwam er 500m verder weer schaduw. Aan het eind van de loopronde (2,5 km) nog zo'n heet stukje, maar verder goed te doen. Lekker gelopen.

Als ik ooit fanatiek word in deze tak van sport moet ik mijn wissels oefenen. Nu maakte ik me er niet zo druk om.

Wisselvak uit, met 6 man tegelijk. Zie dan maar eens 10 meter afstand te houden. Dat lukt dus niet. Ik ben er maar vanuit gegaan dat de jury dat ook wel snapt.
Niet meteen volle bak. Ik moet straks nog lopen, en lopen na fietsen is zwaar. Rondje van 6,2km moest 2x worden afgelegd. Min of meer verkeersvrij, dat was wel erg fijn. Toeristen-fietsers werden wel doorgelaten, maar bleven netjes rechts van de weg. Op 1 mevrouw na die dacht dat de binnenbocht wel een veilig plekje was. Ik zag haar net op tijd...

Dan weer wisselen en hup naar het hardlopen. Nu komt het... kan ik dit? Ritme pakken en gaan. Mensen om me heen schudde ik al snel af en langzamerhand hengelde ik ook mensen voor me binnen. Dit ging eigenlijk heerlijk. Wel warm nog steeds, zelfs het water bij de waterpost was warm geworden. Die warmte was niet optimaal, maar vermoeidheid had ik nog geen last van.

Dus, tweede sessie fietsen (weer die 2 rondjes) kon wel harder dan de eerste. Dacht ik. Maar eenmaal gestart voelden de beentjes toch wel zwaar. Niet meteen volle bak dus, even laten wennen aan de nieuwe beweging, langzaamaan versnellen en daarna echt de gashendel open. Als ik zonet goed kon lopen kan dat straks ook wel weer, hoop ik.
En wat heerlijk om iemand in de binnenbocht voorbij te zoeven. Dat gevoel kende ik niet. Sowieso, die laatste rond hard fietsen was gewoon genieten. Ik kon mezelf niet zien, maar ik denk dat ik met een grote glimlach rond reed. Hard fietsen is fijn.

En dan dat laatste rondje lopen. Laat maar komen, ik heb er zin in. In het begin van het rondje zat een bult om een verharde weg over te steken (we liepen onverhard). Was me de vorige ronde niet heel erg opgevallen, maar donders, wat een rotding was dat eigenlijk... Goed, bult voorbij, ritme pakken. En net als de vorige ronde kon ik mensen inhalen en zag ik niemand mij voorbij komen. Lekker genoten van het rondje. Hardlopen is fijn.

Laatste stukje kon ik zelfs nog een eindsprintje trekken, al zijn die wel eens fanatieker geweest. Meneer voor me nét niet ingehaald. Zal 1 seconde gescheeld hebben. En daardoor geen mooie finishfoto :(

Eindtijd 1h31m15s
Dik tevreden.

2x2,5 uur in de auto voor dit evenement is zéér de moeite waard. Aanrader voor jullie allen. Eigenlijk het enige dat ik heb gemist is chip-timing, dus ik kan nu mijn tussentijden niet zien en dat vind ik jammer. Maar verder echt top geregeld. En ook voor publiek leuk omdat je zo vaak langs komt.

foto: https://ibb.co/n1z45v

spokes
Carbon Racefiets

Bericht door spokes » wo 07 juni 2017 09:34

De kop is er af. In een jaar waarin tot nu toe doelen niet zijn gerealiseerd, ambities hebben plaatsgemaakt voor genieten en de behoefte aan intensieve en lange trainingsweken tot een dieptepunt zijn gedaald rest er niets anders dan meedoen aan dingen die op mijn pad komen die ik leuk vind.
Triathlon is zo iets, verslavend, maar wil je echt meedoen, zal je er voor moeten werken. Aangezien dat al misging in de voorbereiding op de marathon van Rotterdam bestaat mijn seizoen uit drie wedstrijden die ik goed ken en leuk zijn. Afgelopen maadag was de eerste, de 1/8 triathlon van Woerden. Dit is een echte sprintafstand, alles volle bak, nergens inhouden en elke fout kost je veel tijd.
Zwemmen begon redelijk, we mochten gelukkig met een wetsuit zwemmen ondanks dat de watertemperatuur aan de hoge kant was. De eerste 50 meter volle bak en ik zag maar een paar zwemmers voor mij, maar overmoedig zoals zo vaak, moest ik die eerste 50 meter bekopen met een beroerde resterende 450 meter. Het is tocht altijd weer wennen, zwemmen in buitenwater, niet zelf je route kunnen bepalen en die armen die je langs je schouders voelt trekken met de intentie om zo veel mogelijk weerstand te bieden. Gevolg, hartslag skyhigh, tempo eruit, rustig stuk opgezocht, lange stukken schoolslag en teruggezakt tot ver in de middenmoot. Dan maar fietsen zou je denken. De wisselzone in Woerden is in een ondergrondse parkeergarage, leuke sfeer binnen. Voor mn gevoel ging de wissel redelijk en nadat ik op het parcours kwam mn ritme gezocht. Wetend dat ik met nog geen 10 trainingsuren op de tt fiets hier echt geen records zou gaan rijden viel het fietsen mij toch mee. Het parcours leidt je, met de wind in de rug, via een brede weg Woerden uit, richting Kamerik en daar mag je tegen de wind in terug. Dat ging allebei redelijk. Na twee rondes terug in de parkeergarages en na voor mij opnieuw een redelijk wissel gestart met lopen. Ook met lopen ontbraken de nodige trainingskms, vooral de snelheid heb ik eigenlijk nog amper op getraind. Lopen voelde zwaar, maar gelukkig is het maar 5 km en daardoor kon ik in een voor mij redelijk tempo door blijven lopen. Ik ben uiteindelijk binnen mijn streeftijd van 1.15 gebleven. Met 1.11.44 viel het me, vooral door het slechte gevoel na het zwemmen nog alleszins mee. resultaat; 13e in mijn categorie en 28e overall van de 189 starters. Ondanks alles smaakt triathlon altijd naar meer, het was weer leuk. Vanavond wacht Nijkerk. Met de weersomstandigheden zoals ze nu zijn verwacht ik dat het een interessant evenement wordt.
Hopelijk wordt het voor Ronald ook een mooie avond.

Zum
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Zum » do 08 juni 2017 08:06

Gisteravond de jaarlijkse afspraak in Nijkerk. De regen, die een groot deel van de dag het weerbeeld bepaalde, hield het aan het einde van de middag gelukkig op, en de wind leek wat af te vlakken. De organisatie had zijn zaken goed voor elkaar, de wisselzone was verplaatst naar het weilandje. Niet meer dat gefriemel op het veel te smalle stukje richting het water.
Het zwemmen viel niet mee, koud (toch maar eens investeren in een wetsuit?), en mijn plan om vanaf de start rechts aan te houden richting de wal, om zodoende wat meer in de luwte te zwemmen, leverde me achteraf gezien vooral veel extra meters op. Voor mijn gevoel ging het niet eens zo slecht maar de tijd viel me toch weer tegen, 11.34. Bij de wissel maar weer even gaan zitten (want licht duizelig), rugnummer zoeken (weggewaaid :lol: ) en fietsen maar. Poe, dat viel niet mee. Gelijk de wind vol in het gezicht tot de eerste bocht, en daarna het stuk door de polder schuin tegen. Ook zat er nog wat vermoeidheid in de benen van de Elfsteden van maandag. De wind maakte het voor mij als lichtgewicht ook niet eenvoudig om rustig op het ligstuurtje te blijven liggen, het was uitkijken om niet de sloot in te waaien af en toe. Fietstijd 34.56. De laatste wissel en het loop onderdeel (22.23) kan ik kort over zijn, oké maar ook hier zit nog wel war ruimte voor verbetering. Eindtijd 1.12.23, bijna 6 minuten langzamer dan vorig jaar. Veel meer wind, andere wisselzone, Elfstedenbenen, maar vooral werk aan de winkel dus. De hoge velgen had ik beter thuis kunnen laten, leerpuntje.

Het doel voor dit jaar is de 1/4 van Veenendaal, in een nette tijd. Ik heb een pr staan van 2.24, daar wil ik eigenlijk wel onder.

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » do 08 juni 2017 08:33

Nou, dat werd een kleine deceptie gisteravond in Nijkerk (1/8). Was leuk evenement, maar ik zat niet lekker in mijn vel (moe, slecht geslapen, einde van de werkdag, etc etc.) waardoor het allemaal niet goed voelde en nergens lekker in mijn ritme kwam. Tijden vielen me behoorlijk tegen.

Bij aankomst harde wind en besloten disc in de auto te laten. Vooraf het fietsparcours verkend met Marco en ook Michel gesproken. Het fietsparcours bestond uit vele open stukken afgewisseld met bossages waardoor een normaal wiel me een goede beslissing leek. Na inrijden, nummer ophalen en voorouwehoeren me in een wetsuit gehesen dat ik vorige week nog in allerijl besteld had gezien de steeds slechtere weersvoorspellingen. De temperatuur van het water was in een week van 21,5 graden gedaald naar 18 graden. Dat is in combinatie met wind en mogelijk regen best frips. Nou kan ik niet zo best zwemmen (schoolslag geeft me het meeste rust) maar met een pak is schoolslag helemaal geen goed idee. Althans, als je er niet echt goed op getraind hebt. Ik begon met borstcrawl maar daar was ik na 50 meter al klaar mee en ging toen over op schoolslag. Ik dacht dat ik ging zinken en had serieus besloten naar een reddingsbootje te zwemmen. Kappuh met die onzin, waarom doe ik dit? Ik kan toch ook gewoon fietsen zonder die onzin met dat zwemmen vantevoren? Hmm. Na enige tijd vermande ik me en toch maar doorgepeddeld in schoolslag. Dramatische zwemtijd natuurlijk (12:22, ik verloor ruim 4 minuten op Marco en 3 op Michel). Daarna wissel. Nou ja, omkleedpartij. Ik was niet echt lekker nog dus het ging allemaal erg traag. Michel staat tot overmaat van ramp mijn wissel te aanschouwen. Ik zie em denken, wat een geklungel ;-)

Dan op de fiets. Meteen volle tegenwind en daardoor ook daar niet echt in het ritme. Snel ging het allemaal niet. Wel steeds aan het inhalen maar ook dat draagt niet bij aan een goed ritme. Het enige stuk wind mee is draaierig en voor een groot deel over een smal fietspad. Klaag klaag, ik weet het. Relatief deed ik het fietsen nog helemaal niet zo slecht, maar het moet veel harder kunnen en had me er ook meer van voorgesteld (32:05).

De wissel naar het lopen ging wel iets beter. Ook het lopen zelf kon ik in redelijk stabiel tempo zonder problemen doen (24:54).

Nog een hoop te trainen en te leren !

spokes
Carbon Racefiets

Bericht door spokes » do 08 juni 2017 09:35

Ronald schreef:
do 08 juni 2017 08:33
... Michel staat tot overmaat van ramp mijn wissel te aanschouwen. Ik zie em denken, wat een geklungel ;-)
.. nee, iedereen wisselt op zijn eigen manier, ik wilde je aanmoedigen, maar besloot mn mond te houden omdat ik je alleen maar zou afleiden. Volgens mij heb je als je zo beroerd gezwommen hebt er het beste van gemaakt.

Na maandag stond vandaag mijn tweede 1/8 op het programma. Op een kwartiertje fietsen van huis , dus eigen was ongeacht de slechte weersomstandigheden de keuze wel/ niet starten geen optie. Gewoon doen. Onderweg kon ik Ronald al tegen die het rondje fietsen nog even verkent.
Omdat het zwemmen in sprintvorm start (elke 10 seconden start er een zwemmer) heb je als voordeel dat je niet in de wasmachine terecht komt. Nadeel is dat je op geen 1 onderdeel ook maar iets kan zeggen over je prestatie behalve afgaan op je eigen gevoel. Na het slechte zwemonderdeel maandag was ik er op gebrand dit nu te verbeteren. Voor mijn gevoel lukte dit, ik kon doorzwemmen, had volgens mij een aardige snelheid en haalde al snel andere zwemmers in ondanks dat er in de 30 seconden voor mij slechtst 1 zwemmer was gestart. Ik was tevreden over het zwemmen.
Snel het water uit en doorpakken op de wissel. Bij het uittrekken van mijn wetsuit heb ik de garmin van mijn pols afgedaan en laat dit nou net het enige zijn wat op de wissel misging. omgekleed, klaar om op de fiets te stappen realiseer in mij net op tijd dat de garmin weer om moet, wel ten kosten van 10 seconden wisseltijd. Bij de start altijd even worstelen met het aantrekken van de schoenen op de fiets, dat moet ook beter. Ik wist dat het rondje fietsen windtechnisch geen pretje zou zijn. Op alle open stukken komt de wind van voren of schuin van voren. Je zag veel first-timers dat ook echt worstelen op de fiets. Ik kon de wind redelijk verdragen, probeerde op het deel waar de wind gunstig stond niet meteen volle bak te rijden maar ook energie op te doen voor de volgende van de in totaal drie rondjes. In de derde ronde resulteerde dit in het in kunnen halen van de hardrijders die mij in de eerste ronde voorbij reden, dus goed verdeeld.
Aanrijdend op de wisselzone maak ik mijn schoenen los, dwz, klittenband open, voet uit de schoen om op blote voeten de wisselzone door te rennen terwijl de schoenen in de pedalen blijven zitten. Dat ging mis. Met mijn linkervoet miste ik mijn schoen, ik dacht dan zet ik mijn voet op de onderkant van de schoen. Dat mislukte compleet, met als gevolg dat mijn schoen de grond raakte en door de kracht die hiermee vrij kwam met een behoorlijke klap uit mn bepaal schiet. Pislink stop ik en haal mijn schoen op waarvan later bleek dat de verstevigde onderkant door de impact met de grond in tweeën is gebroken. Met dit geintje verlies ik meer dan 30 seconden en geïrriteerd loop met 1 schoen in mn hand en de andere schoen nog aan de wisselzone in. Daar krijg ik bezoek van de NTB official, of ik met al mijn ervaring (wat blijkbaar zichtbaar was) volgende keer wel wacht met het afdoen van mijn helm tot de fiets is weggezet. Ik was zo kwaad op mijzelf dat ik blijkbaar niet eens in de gaten had dat ik er een zooitje van aan het maken was. Toen heb ik ook maar de tijd genomen om het even uit te leggen en mijn excuus aan te bieden, dat kon er ook wel bij. Opnieuw een wissel verknoeid.
Lopen is niet mijn ding, wordt het niet en het is frustrerend om ingehaald te worden met zulke snelheidsverschillen dat ik mij afvraag waarom ik dit nog doe. Maar het hoort erbij en na het laatste keerpunt probeer ik de snelheid op te voeren zodat ik uitgeteld over de finish ren. Zelfs dat zag er in mijn gedachte ambitieuzer uit dat het resultaat, maar wel weer een finish.
Uiteindelijk met 1.10.25 meer een minuut sneller dan in Woerden, waarbij in Nijkerk er meer wind was en het loopparcour iets langer (precies 5km.) Daar ben ik tevreden over. Over de wissels en de kapotte schoen wat minder. Ik zit nog steeds tegen de beste 25% van het deelnemersveld aan. Dat motiveert genoeg om triathlon te blijven doen en er ook energie uit te halen.

Plaats reactie