SMA

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Basje
Kinderfiets
Fiets: Canyon Roadlite

Re: SMA

Bericht door Basje » vr 04 december 2015 14:55

GoodRiddance schreef:Voor dat peak power is het profiel erg belangrijk. Dat staat er niet echt bij.

Vo2Max weet ik van mezelf niet. Volgens mij lag dat in 2012 (januari) op 56 maar zeker weet ik het niet.

Treshold testte ik gisteren op 288 op 20 minuten ofwel ongeveer 273 op een uur. Dan is 420 watt wel heel ver weg, laat staan bij een gewicht dat 10 kilo minder is dan ik nu :roll:.

Het leven is niet eerlijk. Toch denk ik: Quintana weegt nog geen 60kg. Watt/kg is hetzelfde. Die heeft dus al snel 40 watt minder. In een tijdrit dus redelijk kansloos maar ook op rollende stukken of bij een waaieretappe moet je zo'n Colombiaan toch kunnen slopen.

De zwakke plek van Froomey.... eh..... >6 watt/kg
Z'n zwakke plek is dat hij technisch geen toprenner is, vind ik dan. Vaker naast je fiets liggen dan anderen, dat kost ook aardig wat mogelijkheden om te kunnen winnen... Om een rondenkoers te kunnen winnen, moet je die eerst kunnen uit fietsen.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3
CTWT-lid: Ja

Bericht door GoodRiddance » vr 04 december 2015 16:49

Toch weet hij met minder vermogen (ongeveer 15 watt) ten opzichte van 2007 een snellere tijdrit af te leveren :lol: :oke:

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » vr 04 december 2015 18:51

https://www.gskhpl.com/dyn/_assets/_pdf ... iology.pdf

Daar staat het protocol in detail in.

Interessant. Hij gaat in 32 minuten van 250 watt naar 425 watt.

4 minuten per set, dan 25 watt erbij.

Wat (ook) opvalt is zijn hartslag. Op omslagpunt is die ongeveer 140.. dat is voor de meeste mensen D1!

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » wo 13 januari 2016 22:36

Ik heb gisteren een inspanningstest gehad op basis van de EnergyControl Methode. Omslagpunt en FTP bepaald, maar dus zonder kapje en op basis van je ademhaling. Iemand ook ervaring met deze methodiek? Ik ben wel enthousiast. Protocol was 5W per minuut.

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » do 14 januari 2016 09:01

En hoe verhoud zich deze waardes met wat er uit je 5 minuten en 20 minuten testen komt?

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » do 14 januari 2016 09:17

Goede vraag. Ben ik ook benieuwd naar, met name omdat ik al 3 jaar geen test bij een SMA gedaan heb en me baseer op mijn (met name) 20 minuten vermogen om mijn FTP te bepalen (qua trainingszones).

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » do 14 januari 2016 22:28

Mijn ftp had ik van de zomer op basis van een 20 min test vastgesteld op 241. In het najaar was dat 238. Sinds november alweer serieus aan het trainen onder begeleiding van een trainer (en best intensief). Op basis van deze test is mijn ftp nu vastgesteld op 245 (58 kg).

De vraag over het 5min wattage snap ik niet helemaal.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » do 14 januari 2016 22:30

Met name mijn omslagpunt (hartslag) is nu veel hoger vastgesteld. 173 tegenover 167 bij eerdere testen met kapje.

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » za 16 januari 2016 09:32

Goudhaantje schreef:Mijn ftp had ik van de zomer op basis van een 20 min test vastgesteld op 241. In het najaar was dat 238. Sinds november alweer serieus aan het trainen onder begeleiding van een trainer (en best intensief). Op basis van deze test is mijn ftp nu vastgesteld op 245 (58 kg).

Dat komt dan bij jouw wel knap dicht bij elkaar in de buurt, gezien de meetonnauwkeurigheid is zijn deze resultaten als gelijkwaardig te zien.

Ik vroeg naar het 5 minuten vermogen, omdat sommige methodes om het FTP te berekenen je 20 minuten vermogen corrigeren aan de hand van het 5 minuten vermogen. Hoe groter het gat tussen je 5 minuten vermogen en 20, des te lager wordt de factor waarmee het 20 minuten vermogen vermenigvuldigt wordt om tot je FTP te komen.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » za 16 januari 2016 10:37

The Boss schreef:
Goudhaantje schreef:Mijn ftp had ik van de zomer op basis van een 20 min test vastgesteld op 241. In het najaar was dat 238. Sinds november alweer serieus aan het trainen onder begeleiding van een trainer (en best intensief). Op basis van deze test is mijn ftp nu vastgesteld op 245 (58 kg).

Dat komt dan bij jouw wel knap dicht bij elkaar in de buurt, gezien de meetonnauwkeurigheid is zijn deze resultaten als gelijkwaardig te zien.

Ik vroeg naar het 5 minuten vermogen, omdat sommige methodes om het FTP te berekenen je 20 minuten vermogen corrigeren aan de hand van het 5 minuten vermogen. Hoe groter het gat tussen je 5 minuten vermogen en 20, des te lager wordt de factor waarmee het 20 minuten vermogen vermenigvuldigt wordt om tot je FTP te komen.
Klinkt interessant, is er ergens een beschrijving van dexe methode?

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » za 16 januari 2016 13:50

GoodRiddance schreef:
The Boss schreef:

Klinkt interessant, is er ergens een beschrijving van dexe methode?
http://www.stansvanderpoel.nl/
De inspanningstest is uitgevoerd door KadanzCycling. Daar train ik ook bij.

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » ma 22 februari 2016 17:19

Bianchi thijs schreef:Iemand ervaring met energy-lab in Eindhoven? Wil ook wel een test gaan doen en kom uit bij Edwin Achterberg of energy-lab.
He Thijs,
Waar is je keuze op gevallen?
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » ma 22 februari 2016 19:09

The Boss schreef:

Je had nog een antwoord van mij tegoed. Mijn 5 minuten vermogen is 4,95 en mijn 20 minuten (ftp) 4,22. Die liggen in de powerprofile tabel (bijna) op zelfde hoogte. Mijn beste 1 minuut ligt ook parallel daaraan, 7,64. Alleen mijn sprint is bedroevend/beschamend slecht, 10,81, maar die 'train' ik pas sinds kort. Maar het mag duidelijk zijn dat ik nooit een groot sprinttalent zal worden.

Bianchi thijs
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Bianchi Oltre xr2

Bericht door Bianchi thijs » di 23 februari 2016 15:47

indobesar schreef:
Bianchi thijs schreef:Iemand ervaring met energy-lab in Eindhoven? Wil ook wel een test gaan doen en kom uit bij Edwin Achterberg of energy-lab.
He Thijs,
Energy Lab te Eindhoven. Afspraak voor over exact een maand. Zal laten weten hoe het was

Bianchi thijs
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Bianchi thijs » di 22 maart 2016 22:37

Bianchi thijs schreef:
indobesar schreef:
He Thijs,
Energy Lab te Eindhoven. Afspraak voor over exact een maand. Zal laten weten hoe het was

zo.... vanmorgen test gedaan en met hele stapel papierwerk naar huis gestuurd. test op eigen fiets in het lab van Energylab te Eindhoven. Beginnen op een wattage van 60 en elke 5 minuten kwam er 40 watt bij. Verzet wordt door hun vast gezet op 53-12. cadans mag je zelf kiezen als je maar boven de 70 blijft. Omdat ze nieuwe apparatuur wilden testen kreeg ik ook gratis de VO2 max test erbij.

resultaat is een VO2 max van 55ml/kg.min
omslagpunt is 302 watt bij een hartslag van 165. wat op zou leveren een 3,78 watt/kg

ik zou uitermate geschikt zijn voor prologen en korte steile klimmen want de maximale lactaatwaarde was 17.1 wat erg hoog was. Ik kan het alleen nog niet vaak genoeg achter elkaar vol houden omdat mijn weerstandszone nog wat smal is.

dat wordt dus in ieder geval flink trainen op weerstandsniveau ( en het schema verder bestuderen)

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » zo 27 maart 2016 10:29

He Thijs, leuk dat je de gegevens deelt. :oke: Volgens mij meer dan prima waarden, maar daar kunnen de kenners vast meer over zeggen.

Was dit ook wat je zelf had verwacht?
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Bianchi thijs
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Bianchi thijs » zo 27 maart 2016 21:54

Mwaa moeilijk te schatten. Dacht zelf dat omslagpunt (165) iets hoger zou liggen. Mijn maximale hartslag kwam op 181 uit. Zaterdag in Limburg wezen testen en toen was mijn max hartslag 185. Als ik de klimmen tussen de 160 en 165 oprijd dan rijd ik hem inderdaad wel vlak omhoog. Ga ik er overheen dan voel ik wel verzuring aankomen al zijn de klimmen te kort dus haal ik de top wel.

Ik was pas net 4 dagen terug van 6weken Indonesië. Heb daar wel een 12000hm kunnen maken en goed getraind. Dus op dat vlak wel tevreden. Nu 6 kilo afvallen ivm deelname alpe6 zodat de Watts per kilo ook gaan stijgen

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » di 29 maart 2016 21:09

Na twee jaar van rommelen op een fietszadel, hardloopschoenen, voetbalschoenen en vooral een barkruk besloten weer volledig voor het fietszadel te gaan. Om eens te kijken wat me te doen staat de komende tijd vandaag bij Guido Vroemen van SMA Midden Nederland geweest. Heb er inmiddels een maandje training op zitten en gezien de periode ervoor viel het me niet tegen dat ik alsnog tot een respectabele 4,1 w/kg op omslagpunt en VO2max van 66. Blijft toch wel interessant, zo een inspanningstest met ademgasanalyse.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » za 02 april 2016 07:39

Ace schreef:Na twee jaar van rommelen op een fietszadel, hardloopschoenen, voetbalschoenen en vooral een barkruk besloten weer volledig voor het fietszadel te gaan. Om eens te kijken wat me te doen staat de komende tijd vandaag bij Guido Vroemen van SMA Midden Nederland geweest. Heb er inmiddels een maandje training op zitten en gezien de periode ervoor viel het me niet tegen dat ik alsnog tot een respectabele 4,1 w/kg op omslagpunt en VO2max van 66. Blijft toch wel interessant, zo een inspanningstest met ademgasanalyse.
Ik ben verleden jaar een keer bij SMA Midden NL geweest. Nou, dat was de reis niet waard. Zulke rare uitkomsten heb ik nog nooit gehad. Omslagpunt was wat lager dan de jaren ervoor en het wattage op omslagpunt sloeg nergens op (wat maar beperkt verklaarbaar is door de lagere hartslag). 190W. Max wattage was 301. Mijn ftp is 245. Een kennis van mij heeft een zelfde ervaring gehad.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » za 02 april 2016 16:15

Investeren in een vermogensmeter en je kunt al dat geld in de zak houden en je trainingen als testen gebruiken.
Je hebt dan 365 dagen per jaar gegevens over je vermogen.
De enige echt goede test is de wedstrijd. En niet zo'n test in een kunstmatige omgeving die iets zou moeten zeggen over buiten fietsen. Ze testen om te testen. Niet om mensen te helpen.

Stel een goed presterende renner test " slecht". Wat zegt dat dan? Of omgekeerd?
Afbeelding

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » zo 03 april 2016 21:35

@goudhaantje: mijn ervaringen zijn positief daar en klopt ook altijd volledig met de praktijk. Ze hebben wel meerdere artsen in dienst, dus misschien verschilt het?

@pino: ik heb ook een vermogensmeter, maar wil graag een keer per jaar even goed bekeken worden met ECG en dergelijke, gelijk bloed geprikt, etc.

Plaats reactie