Fietsen in het COVID-19 tijdperk

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin
CTWT-lid: Ja

Re: Fietsen in het COVID-19 tijdperk

Bericht door Wombcat » do 14 mei 2020 16:45

Proeme schreef:
do 14 mei 2020 16:28
Ronald schreef:
do 14 mei 2020 09:02
Maar afspreken met een groep om te lamlullen mag officieel nog steeds niet.
er staat toch echt "Het is verboden zich in de publieke ruimte in een groep van drie of meer personen op te houden
zonder tot de dichtstbijzijnde persoon in die groep en andere personen een afstand te houden
van ten minste 1,5 meter." (2.2.1)

dus MET die afstand mag het wel, ook als je niet sport. Waarom staat dat er anders bij?

Maar dan vraag ik me af wat het verschil is tussen een samenkomst in 2.1.1 en een groep in 2.1.2

Conclusie: ik vind het onduidelijk.

Wat mij betreft is het trouwens geen wedstrijdje eigenwijs zijn, maar ik wil gewoon graag weten wat er wel en niet mag. Mn gezonde verstand gebruiken kan ik zelf wel, maar daarbij per ongeluk toch tegen een boete aanlopen heb ik geen zin in.
Ik las deze week dat de voorzitter van de veiligheidsregio's ook aangaf dat er een grijs gebied is. Dus het is duidelijk dat het onduidelijk is :lol:

https://www.nu.nl/coronavirus/6050761/v ... ebied.html
In de praktijk betekent dat dat samenkomsten verboden zijn, ook al wordt 1,5 meter aangehouden, maar dat groepsvorming wél mag, als aan die onderlinge afstand van 1,5 meter wordt voldaan.

Maar wat is dan het verschil tussen een samenkomst en groepsvorming? Om dat verschil te bepalen draait het volgens de politie om het antwoord op de vraag of sprake is van een "georganiseerd karakter". Een picknick of een barbecue is georganiseerd en mag daarom dus niet (samenkomst). Zelfs niet als iedereen onderling 1,5 meter afstand van elkaar houdt.

Elkaar toevallig tegenkomen op straat en een praatje met elkaar maken is niet georganiseerd en mag dus wél als aan de 1,5 meterregel wordt voldaan (groepsvorming). Dat geldt ook voor ouders die op voldoende afstand van elkaar in een speeltuin naar hun kinderen staan te kijken en daarbij kletsen met elkaar.

De Nijmeegse burgemeester noemt het een "koud kunstje" om voorbeelden te noemen die binnen het grijze gebied van de noodverordening vallen. Maar daar wil hij niet te veel de nadruk op leggen.

Bruls: "Het komt er vooral op neer dat je handhaaft als er echt excessen zijn. Als mensen echt moedwillig de regels overtreden. Groepjes jongeren die steeds weer bij elkaar blijven komen en niet willen luisteren. Iemand die een feestje organiseert met honderd mensen."

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Proeme » do 14 mei 2020 17:34

oh, dan mag een fotoshoot dus net...

Proeme

Bericht door Proeme » wo 24 juni 2020 19:28

sporten zonder 1,5m afstand mag weer
evenementen mogen weer (met wat voorwaarden als het boven de zoveel mensen komt)

toertochtje dan maar?

Van Ginkapie
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose Xeon CRS

Bericht door Van Ginkapie » do 25 juni 2020 12:09

Begrijp ik het nou goed dat je als groep weer 6 uur bij elkaar in het wiel mag hangen, maar bij het drankje in de pauze en na afloop de 1,5 moet respecteren ?
Remember: Pain is speed entering the body

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 25 juni 2020 12:23

Van Ginkapie schreef:
do 25 juni 2020 12:09
Begrijp ik het nou goed dat je als groep weer 6 uur bij elkaar in het wiel mag hangen, maar bij het drankje in de pauze en na afloop de 1,5 moet respecteren ?
na 6 uur is een beetje afstand toch wel lekker! ;-)

Proeme

Bericht door Proeme » do 25 juni 2020 12:26

Van Ginkapie schreef:
do 25 juni 2020 12:09
ja, zo begrijp ik het ook.

en dat is prima. Want het alternatief is dat we niet samen mogen fietsen.

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Meerdere............
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » vr 11 december 2020 20:37

Even onder het spreekwoordelijke stof vandaag halen, maar lijkt er toch sterk op dat Corona een goede invloed heeft op het fietsen (wel solo, maar deed ik toch al).
Dus de vraag is : Ondanks Corona of juist dankzijn Corona meer fietsen dan "normaal" jaar?
km2020.jpg

Hoe zit dat bij jullie? Meer/minder/anders?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 11 december 2020 20:41

Meer, ga van 19000 de afgelopen jaren naar 20.000 dit jaar. Maar dat heeft niks met corona te maken...
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Proeme

Bericht door Proeme » vr 11 december 2020 22:14

mijn grafiek is ook wel helder: veel meer kilometers dit jaar. Ok, niet te vergelijken met jullie aantallen, maar voor mij is het dus echt wel veel.
Grafiek bevat alleen de racefiets trouwens, mountainbiken meetellen maakt het verschil nog zo'n 150km groter.

Bij hardlopen is het verschil minder groot maar ga ik ook meer km's halen dan ooit (tenzij ik nu nog tot het eind van het jaar in quarantaine moet). Dankzij corona? Denk het wel, want de winst zit grotendeels in maart en april.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 11 december 2020 23:32

Ik heb geen dag of zelfs maar een uur minder gewerkt dan andere jaren. Leek zelfs wel drukker dan andere jaren
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Meerdere............
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » za 12 december 2020 09:16

Ik heb idd ook niet minder gewerkt, maar wel vanaf maart dit jaar zo’n 80% vanaf huis en 20% op kantoor. Mijn verlofkaart zelfs weer gegroeid tot afgrijzen van afdeling PZ.
Maar merk in dat ik in najaar vaker even om 14:00u er even uitstapte of te fietsen tot het donker werd, douchen/eten en dan nog 2 uurtjes voor de baas. Dus wat minder de standaard dagen van 07:00u tot 16:00u, maar nu soms met fietspauze. Ook tijdens hittegolf het hitteplan gebruikt en zat ik soms om 05:30u op de fiets voor rondje van 100km om daarna te werken.
Verder normaal in najaar/winter ging ik altijd sportmedisch trainen bij fysio, maar dat nu overgeslagen omdat ik nu in deze periode geen behoefte heb om met meerderen in besloten ruimte te sporten. Val met mijn 60 jaar toch in de risico groep......
Oh ja, het aantal km’s misschien record hoog, maar hm’s sterk achter gebleven. Canarische eilanden met 20.000hm en nog wat uitstapjes gemist. Nu veel vanaf huis en ondanks de Utrechtse Heuvelrug om de hoek maak je minder hm’s.
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » za 12 december 2020 10:14

Kwa kilometers een gemiddeld jaar, zal ergens richting 12.000 uitkomen. Kwa gevoel enorm ondermaats, in maart/april/mei erg veel kilometers gemaakt door het sluiten van de scholen. Daarna veel minder en vooral doelloos rondgefietst. Laatste maanden is het juist stukken minder dan andere jaren. Op mijn werk moeten de ramen altijd open staan en dus de hele dag verkleumd, dan heb ik geen zin om `s avonds de kou nog in te gaan. Ook de werkdruk is behoorlijk gestegen door alle corona maatregelen en dus over het algemeen veel minder energie om nog dingen te ondernemen anders dan op zolder een beetje gitaar te spelen.
Vandaag hetzelfde verhaal, met dit weer ging ik andere jaren nog wel een rondje fietsen. Maar ik ben de hele week al onderkoeld, blijf mooi binnen.

Wat wel positief was: mijn stokoude MTB laten opknappen van de zomer en een aantal keer een rondje hier bij Lage/Hoge Vuursche gedaan: erg vet!
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » za 12 december 2020 12:01

Door Covid heb ik veel routes/wegen niet gereden wegens de drukte op de fietspaden.

Afbeelding

We hebben mazzel gehad door toch twee keer in de Alpen te hebben kunnen fietsen. Niet veel kilometers, wel de nodige hoogtemeters.
Met wat doorfietsen (veel Zwift) lijkt de (voor mij) magische 10000 km voor het eerst te halen te zijn, terwijl 7000km het doel was.
Raar dat ik zo hoog uitkom, want het voelt niet aan alsof ik er meer tijd in heb gestopt.
Afbeelding

Proeme

Bericht door Proeme » za 12 december 2020 15:16

el_loco schreef:
za 12 december 2020 10:14
Op mijn werk moeten de ramen altijd open staan en dus de hele dag verkleumd, dan heb ik geen zin om `s avonds de kou nog in te gaan. Ook de werkdruk is behoorlijk gestegen door alle corona maatregelen en dus over het algemeen veel minder energie om nog dingen te ondernemen anders dan op zolder een beetje gitaar te spelen.
heel erg herkenbaar dit. Zowel de kou door open ramen als de werkdruk (niet eens meer tijd, maar alles in intensiever).

Ik sleep mezelf soms de fiets op of met hardloopschoenen het huis uit. Eenmaal onderweg vind ik het, juist vanwege die werkdruk, wel weer fijn om mijn hoofd leeg te rennen/trappen en dan ga ik toch verder dan ik vooraf bedacht had...

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » za 12 december 2020 17:00

Zowel de kou door open ramen als de werkdruk (niet eens meer tijd, maar alles in intensiever)
Intensiever inderdaad. Ik kan vrijwel niks meer op routine doen, elke stap vereist denkwerk. Dat was in het begin een uitdaging, maar begint me wel op te breken. Plus dat ik dingen ga missen die niet meer kunnen. Vooral live muziek. In het weekend gezellig herrie bandjes kijken of zelf optreden kan ik best een tijdje zonder, maar 10 maanden is toch wel lang. Anyway, bijna iedereen heeft links- of rechtsom last van het virus.
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Proeme

Bericht door Proeme » za 12 december 2020 18:17

Ja, je beschrijving is heel precies hoe ik het ook ervaar: lesgeven kan niet op routine, alles vraagt meer denkwerk. Ik moet zelfs nadenken wanneer ik door de gang kan lopen en welke route ik van het ene naar het andere lokaal kan lopen... Gelukkig is mijn band wel van start, zodat we in een (bijna lege) kerk kunnen spelen (mensen kijken online).

Watergeus
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Van Nicholas

Bericht door Watergeus » zo 13 december 2020 09:45

Aanvankelijk meer gefietst. Door het mooie droge weer na afloop van het thuiswerken vrijwel elke dag een flink ommetje gedaan.

Toen het kouder en donkerder werd kwam de klad erin, en flink ook. Dan mis ik het woonwerk-fietsen, dat je gewoon altijd gaat en dat het weer dan meestal mee blijkt te vallen.

Inmiddels nieuw ritme gevonden ... Het fietsvirus is blijkbaar sterk genoeg!
Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me.

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » ma 14 december 2020 10:43

Mijn teller staat nu op 15.600 km. Ongeveer de helft meer dan andere jaren...
Merk dat mijn immuunsysteem positief reageert op de extra uren buiten...
Het 'verplicht' thuiswerken scheelt mij bijna twee uur per dag aan reistijd. En dat is een prima bonus die om te zetten is in fietsuren.
Jawel, op 31-12 is het balansdag!

Plaats reactie