Fietsen in het COVID-19 tijdperk

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja

Fietsen in het COVID-19 tijdperk

Bericht door Geer » di 14 april 2020 17:57

Hier wil ik eens onze ervaringen van de afgelopen periode delen. En wellicht wat stellingen bediscussiëren.
Het zijn vreemde tijden. Het is anders. Wat wat doe jij anders? Of doe je niets anders?

Ik moet eerlijk zeggen dag ik een kleine maand geleden een volledige lockdown verwachtte. Dus in “paniek” snel een Flux gekocht. Maar tot nu toe niet gebruikt. Ik fiets dus nog buiten. Meestal (9 van de 10 keer) solo, soms met z’n tweeën. Dat laatste heb ik steeds meer moeite mee. Ik fiets met mijn beste maat. Maar toch. Ik voel me bezwaard.
Daarnaast probeer ik in de buurt te blijven. Dus niet met de auto ergens naar toe. Maar wel flinke rondjes. De regel dat je minder ver (of minder hard) moet geloof ik niet zo in. Zal wel voor de zomerfietsers gelden. Maar die fietsen ook nog in groepjes naast elkaar en gaan niet aan de kant. ‘Twas al k volk, t blijft k volk.
(Even lekker generaliseren).

Ik woon in een rustige regio, geen randstad. Ik denk wel dat dit uitmaakt. Hier kan je nog steeds rondjes fietsen waar je maar een handjevol mensen tegen komt.

Stelling:
En ergens lees ik dat er een bedachte regels is van het dragen van een buff of sjaal. Onzin of niet?
Het is geen mondkapje. Dus daar werkt het niet. Maar het staat hygiënisch. Ik doe het niet. Alleen voor de koude.
Biologisch

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Re: Fietsen in het COVID-19 tijdperk

Bericht door Proeme » di 14 april 2020 18:24

je vroeg me in een ander topic al waarom ik me beperkt tot ritjes van 50-55 km. Dit schreef ik daar zojuist als antwoord:
advies om thuis te blijven als je niet echt weg hoeft, advies om niet te inspannende trainingen te doen... om me daar aan te houden en toch te fietsen kies ik voor deze relatief korte ritjes (bij hardlopen beperk ik me ook tot rustige duurloopjes, geen intensieve intervaltraining momenteel). Of dat echt noodzaak is weet ik niet, ben geen expert.

Daarbij opgeteld dat ik op langere ritten (75+) wel graag ergens een pauze neem, maar horeca is dicht en een bankje in de berm had ik lange tijd geen zin in. Inmiddels wordt het mooi weer dus valt dit laatste argument weg.
Eigenlijk ervaar ik hetzelfde als jij. In paniek een tacx geleend. Staat hier nu ongebruikt, kan zo weer terug naar de eigenaar. Ik rij ongeveer 3x per week. Alles solo. Buff of sjaal doe ik niet aan. Dat werkt toch niet en is ook geen advies van de experts (bovendien kan ik niet genoeg door mn neus ademen, dus met zo'n buff of sjaal voor mn mond beperk ik de hoeveelheid zuurstof die ik binnen kan krijgen te veel).

Enige verschil is dus die afstand die ik wel bewust kort houd vanwege de adviezen. Ik weet ook niet of ik daar in moet geloven, maar ik hou me er maar gewoon netjes aan.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » di 14 april 2020 19:40

Bij mij niets veranderd. Rij rustige rondjes door de polders. Probeer met bejaarden geinfecteerde fietspaden te mijden. :roll:
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Watergeus
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Van Nicholas

Bericht door Watergeus » di 14 april 2020 19:45

Herkenbaar. Bijna alles solo, maar dat deed ik toch al. Heel soms met mijn gebruikelijke woonwerk-maatje, maar dat voelt inderdaad niet 100%. We blijven ruim naast elkaar rijden ipv kop over kop.

Wat me wel begint op te spelen is het gebrek aan doelstellingen. Normaal is april mijn maand van de klassiekers, maar die zijn gecanceld. Mei juni voor de ultratochten, en daar ben ik dit weekend maar mee begonnen. Ervaring leert dat ik doelen moet hebben en afwisseling.

De vorm is voor mijn doen erg goed, maar hou ik dat vol? De toekomst is onduidelijk. Mijn hoofddoel was Rad am Ring eind juli, maar ik geloof niet dat dat ervan komt. Als alternatief in mijn eentje 24 uur fietsen is wel wat voor me, maar is dat verstandig? Is dat leuk? Wordt een beetje van waarom moet ik zonodig.

De leuke, mooie, interessante wielerverhalen beginnen ook op te drogen in de huidige wielerstilte.

Je zou bijna gaan denken dat er belangrijker dingen op de wereld zijn dan fietsen...
Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » di 14 april 2020 19:49

Bij mij niets veranderd , fiets staat nog steeds op dezelfde plaats en is al 3 maanden niet meer buiten geweest.

PS

Ik heb geen indoortrainer.

Het enige is dat er een expert is goedgekeurd die mijn heup(en) gaat onderzoeken mbt de gevolgen van het ongeval op 23-07-2017. Wanneer dat onderzoek plaatsvindt ??? , met de COVID-19 crisis is dat groot ? .

Ik kan de fiets heel goed laten staan , dat heeft ie eigenlijk al 6 maanden gemoeten , op 1 ritje aan het begin van dit jaar na. Het voelt gewoon niet prettig aan om te fietsen. Dus het besluit genomen om te wachten tot de expertise en zeer ws de operatie.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » di 14 april 2020 21:58

Fiets eigenlijk, net zoals normaal solo. Neem wat meer drinken mee omdat de horeca dicht is. Wel zijn er vaak in drukkere gebieden (afhaal)loketten waar je evt. wat drinken en eten kunt kopen, doe ik net zoals normaal gewoon bij een pompstation.
Vandaag was het fris, dat scheelde weer een hoop doelgroep fietsers op ebikes die niet aan de kant gaan en gewoon doen wat ze altijd doen (omdat ze dat altijd zo doen :roll: ).

Enige nadeel is dat hier kort op de Belgische grens veel gebruikte trainingsrondjes niet te gebruiken te zijn i.v.m. grensblokkades, voordeel is dan om nieuwe routes te ontdekken. Als we nu ergens naar toe moeten neem ik vaak de fiets mee om daar wat te verkennen.

Helaas zijn de fietsweek in Spanje en Limburg al vervallen en is de vakantie in mei ook al geannuleerd, dat is wel een beetje frustrerend aan het worden met zoveel vrije tijd. Ook begin ik mijn mooie tripjes als begeleider bij Wielerbus te missen omdat al die evenementen niet doorgaan. Fietsdoelen zijn daardoor ook van tafel en is het een beetje doelloos kilometers maken, maar met het weer van vorige week is dat geen straf met in acht neming van de regels.
Gelukkig nog steeds gezond, dat is het belangrijkste, rest is bijzaak. Eén ding is duidelijk, 2020 wordt voor iedereen een jaar dat we nooit gaan vergeten en voor iedereen grotendeels een andere invulling krijgt dan gepland.

#ridesolo#staysafe :oke:

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 14 april 2020 21:59

Nog nooit zoveel gefietst. Als voorbereiding voor de Italiereis wat meer gaan fietsen en dat gaat lekker. Ik fietste toch vooral alleen en dat blijft zo. Wel consequent met dagrijverlichting nu en dat spiegeltje gaat ook op het stuureinde.
In de directe omgeving zie je nu mensen buiten die er vroeger nooit kwamen, waardoor het drukker is. Daarom naar de rustige plekken. Sommige snackbars zijn nog open voor water en een ijsje, maar 150km kan ook op twee grote bidons.
Bij schitterend weer op de Tacx heb ik geen moeite mee.
Al helpen mondkapjes maar een klein beetje, waarom zouden we ze dan niet gaan dragen? Een helm helpt ook niet tegen auto’s, maar wel in een klein aantal gevallen. En daarom draag ik hem gewoon.
Wel triest dat in de verpleeghuizen geen bescherming aanwezig is. Lijkt mij belangrijker dan wat wij allemaal uitspoken.

Blijf allemaal gezond!
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » di 14 april 2020 22:14

Voor mij niets veranderd, in deze tijd van het jaar fietste ik toch altijd nog binnen. Alleen jammer van die mooie dagen vorige week toen het eigenlijk wel had gekund. Maar wat dat betreft blijf ik principieel, regels zijn regels waarbij ik wel met enige tegenzin kudo's uitdeel voor ritten buiten van 100+ ed.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » wo 15 april 2020 08:13

Rijd solo, maar dat doe ik bijna altijd al. Verschil is dat ik wieltjeszuigers nu meteen "vraag" om uit mijn wiel te gaan. Probeer zo ruim mogelijk te passeren. Als ik spuug of iets anders vies doe kijk ik eerst 360 graden rond voordat ik dat doe.

In de randstad is het vooral in en rond de bewoonde gebieden erg druk. Althans, dat valt me nu extra op waarschijnlijk. Rijd nu niet door de badplaatsen, niet langs de Rotte, etc. Maar er is nog prima te fietsen op wegen of fietspaden met veel ruimte.

Ik loop iets meer hard dan dat ik normaal in deze tijd van het jaar zou doen. Ben je toch wat dichter bij huis en iets flexibeler als het druk is.

Zowel lopen als fietsen doe ik met beperkte inspanning. Geen intensieve trainingen dus.

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » wo 15 april 2020 08:40

Voor mij is er eigenlijk niks veranderd. Fietste in deze tijd van het jaar sowieso altijd veel alleen, meestal omdat ik nog te slecht in vorm was om met mijn vaste maatjes te gaan fietsen. Nu heb ik deze winter enorm veel op de Tacx gezeten en is mijn vorm voor de tijd van het jaar erg goed. Maar dat extra tacxen had niks met covid-19 te maken, dat speelde hier nog helemaal niet toen ik de zwiftschwung al te pakken had. Maar in de praktijk fiets ik dus nog steeds gewoon buiten en nog steeds alleen (of met mijn vriendin), het enige jammere is dat ik geen koffiestop kan maken onderweg. Wel probeer ik in de weekends met goed weer niet de weg op te gaan of anders alleen aan het eind van de dag. Dat zijn de dagen waar het in het Limburgse heuvelland altijd al k*t is om te fietsen door alle wandelaars, fietsers, motoren en auto's/oldtimers, en dat is nu niet anders. Normaal duik ik dan de veel rustigere Belgische Voerstreek in, maar dat kan nu niet, dus dan maar even niet fietsen.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 15 april 2020 10:12

Ronald schreef:
wo 15 april 2020 08:13
Zowel lopen als fietsen doe ik met beperkte inspanning. Geen intensieve trainingen dus.
Ik lees daar meer over maar ik snap de achterliggende reden niet. Wel kan ik me voorstellen dat je moet oppassen met je lichaam uit te putten omdat je weerstand dan even wat minder is. Ik zou zeggen dat op een slimme manier intensief blijven trainen juist goed is voor je algehele lichamelijke conditie en gesteldheid en daarmee ook je weerstand.

Proeme

Bericht door Proeme » wo 15 april 2020 10:28

Alexander schreef:
wo 15 april 2020 10:12
dat je moet oppassen met je lichaam uit te putten omdat je weerstand dan even wat minder is.
dat is dus de achterliggende reden

swollenaer
Driewieler
Fiets: Storck Scenario 1.1

Bericht door swollenaer » wo 15 april 2020 11:58

gios schreef:
di 14 april 2020 19:40
Bij mij niets veranderd. Rij rustige rondjes door de polders. Probeer met bejaarden geinfecteerde fietspaden te mijden. :roll:
:roll: inderdaad, ga je schamen voor deze bejegening van de wat oudere medemens. :ass:

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » wo 15 april 2020 12:16

swollenaer schreef:
wo 15 april 2020 11:58
gios schreef:
di 14 april 2020 19:40
:roll: inderdaad, ga je schamen voor deze bejegening van de wat oudere medemens. :ass:
Stel je niet zo aan. Ze steken over of slaan linksaf zonder te kijken, horen geen bel, stoppen midden op de weg om op een kaart te koekeloeren...allemaal, uitzonderingen daargelaten. ;-)
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 15 april 2020 12:20

Proeme schreef:
wo 15 april 2020 10:28
Alexander schreef:
dat je moet oppassen met je lichaam uit te putten omdat je weerstand dan even wat minder is.
Daarom:
op een slimme manier intensief blijven trainen
Dat kan prima zonder je lichaam uit te putten. Persoonlijk denk ik dat je je lichaam meer uitput met 150 km fietsen over de Posbank dan een uurtje intensief op de tacx.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 15 april 2020 13:49

Alexander schreef:
wo 15 april 2020 12:20
Proeme schreef:
wo 15 april 2020 10:28
Alexander schreef:
Daarom:
op een slimme manier intensief blijven trainen
Dat kan prima zonder je lichaam uit te putten. Persoonlijk denk ik dat je je lichaam meer uitput met 150 km fietsen over de Posbank dan een uurtje intensief op de tacx.
niet mee eens. van 150km wordt ik wel 'moe' maar binnen een uur is dat gevoel weer weg. Is dan wel zonder Posbank maar wel met wind en andere, iets minder heuvelachtige wegen hier op de noord Veluwe. kan mn lichaam redelijk goed in een steady state toestand plaatsen waarin ik een paar uur 30kmh kan rijden zonder overdreven gekke inspanningen te leveren.
en redelijk eens met de opmerking over 'bejaarden'. Echt opvallend hoeveel er daar nu , veelal in tweetallen, van rondrijden nu. Ik probeer met grote bogen om die mensen heen te rijden. Rij ik ze tegemoet dan ga ik echt met 2 wielen bijna door de berm en nog blijven ze zelf vrolijk 2 aan 2 rijden zonder ook maar een centimeter in te schikken.
Wandelaars trouwens ook leuk. kom je er aan gaan ze beide aan een verschillende kant van de weg staan. Mag je jezelf er tussendoor wurmen.

Maar goed, ik fiets nog 'vrolijk' verder. helaas nog geen ritjes verder van huis. maar vanuit Harderwijk kun je gelukkig nog steeds alle kanten op rustig rondrijden. ook 150km.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 15 april 2020 15:06

Alexander schreef:
Persoonlijk denk ik dat je je lichaam meer uitput met 150 km fietsen over de Posbank dan een uurtje intensief op de tacx.
Ik raad je aan eens te (gaan) kijken hoe renners van de fietsen komen na een 1000 meter tijdrit op de baan.

Uitgeput/kapot komt als beschrijving schromelijk te kort.
Afbeelding

ROnbrug
Fiets: Isaac Meson Di2

Bericht door ROnbrug » wo 15 april 2020 15:22

Ook ik fiets vaak alleen en ook dicht bij huis. Ga wel vaker even een pauze nemen en doe wat minder doelgerichte trainingen. Ik probeer wel zo veel mogelijk in de duurzones te blijven en af en toe een heuveltje moet kunnen.

Het probleem met de bejaarden merk ik ook, ze kijken niet uit en gaan niet aan de kant. Met een ruime boog om ze heen.

ROnbrug

Bericht door ROnbrug » wo 15 april 2020 15:23

Pino schreef:
wo 15 april 2020 15:06
Alexander schreef:
Persoonlijk denk ik dat je je lichaam meer uitput met 150 km fietsen over de Posbank dan een uurtje intensief op de tacx.
Ik raad je aan eens te (gaan) kijken hoe renners van de fietsen komen na een 1000 meter tijdrit op de baan.

45 minuten veldrijden en ik ben de hele dag niks meer waard.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 15 april 2020 15:33

Pino schreef:
wo 15 april 2020 15:06
Alexander schreef:

Dat is toch wel even wat anders. Maar het is geheel persoonlijk denk ik. Als ik nu 3 uur buiten ga fietsen dan ben ik total-loss, ook al rijd ik in de duurzone. Met de intensieve ritjes op de tacx heb ik wel even wat lamme benen na afloop, maar ik voel me even later weer prima.

Ieder zijn eigen ding, maar zelf ben ik van mening dat de intensieve trainingen best wel kunnen. Als je het maar verstandig doet.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 15 april 2020 15:54

ROnbrug schreef:
wo 15 april 2020 15:22
kunnen.

Het probleem met de bejaarden merk ik ook, ze kijken niet uit en gaan niet aan de kant. Met een ruime boog om ze heen.
Waarom ben ik telkens weer het doel van alle sarcasme en hatelijke opmerkingen?
Afbeelding

ROnbrug

Bericht door ROnbrug » wo 15 april 2020 16:06

Pino schreef:
wo 15 april 2020 15:54
ROnbrug schreef:
wo 15 april 2020 15:22
kunnen.

Waarom ben ik telkens weer het doel van alle sarcasme en hatelijke opmerkingen?
Jij bent het schoolvoorbeeld hoe het wel moet.

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » wo 15 april 2020 20:03

Om heel eerlijk te zijn, is er voor mij qua fietsen niet veel veranderd. Ik ben altijd een solist geweest met fietsen (zeker de laatste jaren) en dat is nu precies hetzelfde. Ik vertrek wanneer ik wil en kies de tijdsduur/afstand waar ik op dat moment zin in heb.
Dus nog steeds lange(re) ritten en qua inspanning gelijk. Zolang ik me goed voel, zie ik daar geen bezwaar in.

Wat wel anders was / is:
- Gran Canarie compleet mislukt en opgesloten in hotel ipv fietsen
- Ik de MTB laat staan omdat daarmee een ongelukje sneller kan gebeuren (boomwortel oid). Dus is nu alleen racefiets en gravelbike.
- Probeer "prime time" te vermijden, dus soms in het weekend ook om 07:00u al op de fiets.
- Waarschijnlijk kan ik de rit vanuit Zeddam naar de Stelvio eind augustus op mijn buik schrijven en dat was eigenlijk mijn enige echte doel voor 2020 (zeker dat dit een soort verjaardagscadeau voor mijn 60e zou zijn).

Resumerend: Fietsen gaat ook in deze tijd prima voor mij.
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » wo 15 april 2020 20:37

Ik heb vooral heel veel extra tijd om te fietsen. Aangezien mijn normale werk op school als technisch onderwijs assistent niet uitvoerbaar is zonder leerlingen ben ik maximaal een halve dag tot een dag per week met werk bezig. (rete irritant trouwens, voel me echt nutteloos) Dus maar wat klusjes in huis doen, veel gitaarspelen, Netflix en fietsen.
Ik maakte sowieso al voornamelijk solo-kilometers, dus daar geen verandering. Op weekenddagen doe ik nu korte ritjes vroeg op de dag, de rest gewoon doordeweeks. Maar ik maak echt veel meer kilometers dan normaal. De afgelopen jaren wat ingeboet op duurvermogen, dus mijzelf dan maar voorgehouden om dat in deze weken weer eens aan te pakken met wat flink lange ritten. Zeker in Flevoland is het heel rustig, dus dan gaat het meestal die kant op. Vooral vervelend dat mijn doel voor dit jaar (l`etappe du Tour) verplaatst is/niet doorgaat. Dus veel tijd om te trainen, maar nergens om voor te trainen.
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » do 16 april 2020 09:16

Pino schreef:
di 14 april 2020 21:59
Al helpen mondkapjes maar een klein beetje, waarom zouden we ze dan niet gaan dragen? Een helm helpt ook niet tegen auto’s, maar wel in een klein aantal gevallen. En daarom draag ik hem gewoon.
Wel triest dat in de verpleeghuizen geen bescherming aanwezig is. Lijkt mij belangrijker dan wat wij allemaal uitspoken.

Blijf allemaal gezond!
Alleen de juiste mondkapjes houden virusdeeltjes tegen, de rest is nutteloos tegen virus verspreiding en geeft een vals gevoel van veiligheid. Ik zou absolute prioriteit geven de zorg voor de verdeling van virus werende mondkapjes.
Daarnaast, een buff gaat helemaal niets doen tegen de verspreiding van virusdeeltjes.

Afstand houden wel, en dat is voor een bepaalde categorie mensen erg lastig. Helaas. Soms ga ik even in de berm stil staan tot de ok boomers gepasseerd zijn. Jammer dat het zou moet. En wat Thierry zegt over de wandelaars aan beide kanten van een fietspad. Daar kom je dus soms niet door met 1,5 meter afstand.
Ergo; het is allemaal even wennen voor de maatschappij. Hopelijk vinden wel snel de juiste modus met elkaar.
Biologisch

Plaats reactie