Alternatieven voor Zwift

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Alternatieven voor Zwift

Bericht door Alexander » ma 05 november 2018 12:13

Ik zie een aantal alternatieven voorbij komen voor Zwift, waaronder Tacx Desktop / Kinomap / Fulgaz.

Wat zijn de ervaringen met deze producten en de voor-s en tegen-s. Ik meen dat Pino eens zei dat je met Tacx Desktop ook mooie toeristische routes na kunt rijden, het hoeft niet alleen maar cols te zijn...Een rondje door bijvoorbeeld de Ardeche of Rioja of Umbrie of Toscane is natuurlijk schitterend zo vanuit de huiskamer.

Daarnaast zoek ik nog een tool om een workout na te kunnen trainen die ik van mijn trainer ontvang in TrainingPeaks. Voor buiten heb ik dit aantal keer gedaan met een speciale app op de Garmin, maar het zou wel leuk zijn wat meer beeld te hebben dan alleen een fietscomputertje.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Re: Alternatieven voor Zwift

Bericht door Jan Willem » ma 05 november 2018 13:48

Gewoon je trainingpeaks training in Zwift doen https://www.trainingpeaks.com/blog/a-qu ... -zwifters/

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 05 november 2018 13:52

Jan Willem schreef:
ma 05 november 2018 13:48
Gewoon je trainingpeaks training in Zwift doen https://www.trainingpeaks.com/blog/a-qu ... -zwifters/

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dank! Werkt op dezelfde manier als de App op mijn Garmin :)

Orbi
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Orbea/Rose

Bericht door Orbi » ma 05 november 2018 14:20

Ergvideo.com

WWWebber
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez Smartweld

Bericht door WWWebber » ma 05 november 2018 14:43

Heeft Golden cheetah niet een functie voor workouts?

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 05 november 2018 16:36

Orbi schreef:
ma 05 november 2018 14:20
Ergvideo.com
Dank voor een extra alternatief. Dat maakt de keuze wat lastiger ;-)

@WWWebber. Zelf gebruik in TrainingPeaks als communicatiemiddel met mijn trainer. Ik heb GC in het verleden wel eens gebruikt maar het nadeel vind ik toch wel dat het op je eigen computer staat en niet in de cloud en dat er dus ook geen automatische upload functies zijn.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » ma 05 november 2018 17:05

Ik heb de nodige apps geprobeerd de laatste jaren.

TrainerRoad vond ik echt goed qua trainingsprogramma's. Het kwam op mij zeer terdege over om naar specifieke punten in het seizoen toe te werken.

Rouvy vond ik de best of both worlds. Het heeft niet de trainingsschema's van TR maar wél talloze specifieke trainingen - inclusief degene die op Trainerroad staan. Heb je dus niet de schema's nodig omdat je die zelf al hebt (van welke bron dan ook) dan zou ik voor Rouvy gaan. Want: de real-life courses zijn echt heel goed. Je kunt vrijwel elke klim in de wereld op rijden met deze app.

Dan nog RoadGrandTours. Heb ik geprobeerd en zag er best goed uit. Het is een soort Zwift (wel iets minder breedte en kwaliteit) maar dan op nagemaakte "echte" routes.

Nog niet geprobeerd: VirtuGo. Dat zou een soort mix van Trainerroad en Zwift moeten zijn. Dus wél serieuze trainingsschema's - inclusief combinatie indoor en outdoor - maar ook in een virtuele wereld. Dat kan mij nog wel aanspreken. Echter, Zwift is natuurlijk populair en dat maakt het leuk. In je eentje in een virtuele wereld fietsen, is natuurlijk niet zo gaaf.

Dat is het objectieve deel. Subjectief: ik heb alles geprobeerd en kom steeds terug bij Zwift. Uiteindelijk houdt me dat met gemak een uur bezig en de rest meestal niet. Sterker nog, ik bepaal nu welke trainingszone ik nodig heb en kies de virtuele wedstrijd daarbij uit. Dan kan ik de 1m, 5m, 20m intervals doen en de rest op sweetspot. Werkt nog behoorlijk goed ook.

Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » ma 05 november 2018 23:01

Ik gebruik Zwift of de Tacx app. Je kan een TP workout exporteren naar een aantal indoor training applicaties, waaronder Zwift. Volgens mij staat de Tacx app (nog) niet in dat rijtje. Maar eigenlijk kies ik er zelf altijd voor om een trainingsschema zelf te maken op basis van de TP workout in Zwift of Tacx app. Zoveel werk is het niet en waarschijnlijk gebruikt jouw trainer ook vaak dezelfde workouts. Ik vind het vaak fijner om een exact vermogen op te geven dan alleen een vermogenszone. Ik weet niet hoe dat werkt met een export vanuit TP.

Het voordeel van Zwift is dat je je vermogensmeter via Ant kan koppelen en dus als input kan gebruiken. De weerstand van de Tacx (Neo) wordt dan aangepast op basis van het vermogen van je vermogensmeter. Via de Tacx app kan je alleen via Bluetooth je Neo koppelen en dus alleen via het vermogen van de Neo. Als je een grote afwijking hebt tussen de Neo en je eigen vermogensmeter dan is het wellicht beter om je trainingsbelasting te laten bepalen door de vermogensmeter ipv de Tacx.

In Zwift fiets je met velen en is er genoeg te zien onderweg. Maar eigenlijk vind ik dat inmiddels behoorlijk irritant, al die andere renners (ik ben een echter lonely wolf :lol: ). In de Tacx app kan je sinds kort een film 'afspelen' tijdens je workout. De weerstand wordt dan bepaald door je workout ipv het profiel van de film. Maar je hebt wel een mooi decor om naar te kijken. Het enige (kleine) nadeel is dat er wel wat informatie in je scherm staat dat over het filmdecor wordt getoond. Maar ik vind het zelf een fijne feature en denk erover om mijn Zwift abonnement op te zeggen.

Ik las vandaag dat je in Rouvy ook kunt trainen met films, maar dat je daarin ook anderen kan laten tonen die met dezelfde film aan het trainen zijn. Die anderen kunnen je ook inhalen enzo. Ik heb geen idee hoe het werkt. Ik gebruik Rouvy zelf niet. TP kent wel een export van de workouts naar Rouvy.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 06 november 2018 11:30

Dank voor deze uitgebreide reacties. Zelf heb ik gisteren wat testjes uitgevoerd.

Eerst heb ik de koppeling met TrainingPeaks gelegd binnen Rouvy en dan kun je onder de TrainingPeaks tab de workout van de dag selecteren. Het scherm met de workout ziet er gelikt uit alleen vind ik het jammer dat het doelwattage niet duidelijk zichtbaar is. Daarnaast kwam ik niet in mijn ritme tijdens een blok omdat Rouvy voor mijn gevoel de weerstand niet lekker instelt.

Vervolgens heb ik binnen Rouvy de video van Alpe d'Huez geselecteerd. Dat ging best leuk. Mooie functionaliteit is een balkje met het komende stijgingspercentage die je ziet verschuiven. Daar kun je dan goed op instellen.

Tot slot heb ik de eerstgenoemde workout ook in Zwift geprobeerd. Deze is onder Trainingpeaks zichtbaar onder de workouts (zie link van Jan Willem). Voor mijn gevoel gaat Zwift beter om met het regelen van de weerstand en de blokjes gingen dan ook een stuk prettiger.

Conclusie zover: Zwift voldoet prima met je workouts vanuit TrainingPeaks.

Ik ga denk ik nog een keer Tacx Desktop en Fulgaz proberen. Voor Tacx Desktop heb ik nog pasje liggen voor een maand gratis gebruik die ik bij de aanschaf van de Neo kreeg.
Goudhaantje schreef:
ma 05 november 2018 23:01
Ik las vandaag dat je in Rouvy ook kunt trainen met films, maar dat je daarin ook anderen kan laten tonen die met dezelfde film aan het trainen zijn. Die anderen kunnen je ook inhalen enzo. Ik heb geen idee hoe het werkt.
Je kunt een Virtual Partner selecteren.

geric

Bericht door geric » di 06 november 2018 17:52

Alexander schreef:
di 06 november 2018 11:30
Goudhaantje schreef:
Ik las vandaag dat je in Rouvy ook kunt trainen met films, maar dat je daarin ook anderen kan laten tonen die met dezelfde film aan het trainen zijn. Die anderen kunnen je ook inhalen enzo. Ik heb geen idee hoe het werkt.
Zo kan je dat natuurlijk ook noemen.

https://www.youtube.com/watch?v=q8rvhFe3zKE

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » di 06 november 2018 20:12

Dat ziet er serieus goed uit.

geric

Bericht door geric » di 06 november 2018 23:16

GoodRiddance schreef:
di 06 november 2018 20:12
14 dagen free trial, ik heb vanavond alvast alle 10 (iOS) routes gedownload. Als je dat ook doet kunnen wij deze week nog een groepsrit organiseren :D

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 06 november 2018 23:41

geric schreef:
di 06 november 2018 23:16
GoodRiddance schreef:
14 dagen free trial, ik heb vanavond alvast alle 10 (iOS) routes gedownload. Als je dat ook doet kunnen wij deze week nog een groepsrit organiseren :D
:oke:

Ik heb een basic Rouvy abonnement. Wellicht even upgraden naar premium. Er zijn meen ik ook races waar je dan aan mee kunt doen.

Om welke routes gaat het? Ik heb gisteren Rouvy gebruikt op de iPad (iOS dus)

geric

Bericht door geric » di 06 november 2018 23:52

Alexander schreef:
di 06 november 2018 23:41
geric schreef:
di 06 november 2018 23:16
GoodRiddance schreef:
:oke:

Ik heb een basic Rouvy abonnement. Wellicht even upgraden naar premium. Er zijn meen ik ook races waar je dan aan mee kunt doen.

Om welke routes gaat het? Ik heb gisteren Rouvy gebruikt op de iPad (iOS dus)
Premium hoeft niet (althans, in beta, toekomst is mij niet helemaal duidelijk).

Hamburger menu > Augmented routes

of

Hamburger Menu > Routes > Categories > AR Routes

ETA van AR races is pas december.

https://youtu.be/Zl_C4sr5Mcs

Het is pas sinds november in public beta, ik heb het dus ook nog niet gedaan. Whatsapp groep lijkt mij bij gebrek aan officiele chat dan sowieso handig.

geric

Bericht door geric » wo 07 november 2018 00:08

Over alternatieven voor Zwift gesproken, Zwift is voor een hele groep gebruikers al maanden stuk.

https://forums.zwift.com/t/ble-resistan ... s/13639/66

Niet alleen puur technische QA maar ook accumuleren en consolideren van bug reports is daar echt heel erg slecht. Ik heb enkele weken geleden na twee manden radiostilte uiteindelijk een refund voor drie maanden gekregen (Sir Bitchalot strikes again), da’s aardig maar ik had liever helderheid in communicatie gezien.

Nota bene heeft deze +/- 1000 EUR downgrade van je (not-so-)smart(-anymore) trainer straks overlap met de 50% prijsverhoging voor oudgedienden medio november. Goede timing :ass:

geric

Bericht door geric » wo 07 november 2018 12:09

Volgens mij moeten wij gewoon een route en tijd kiezen, en klaar is Kees. Wie doet nog meer mee?

Ik stel voor vrijdagavond rond 19:00. Om 20:25 is er een HIK groepsrit op Zwift, dus als het niets is of je onvermoeibaar bent kan je daar altijd nog je eitje kwijt. ;-)

Of stel zelf een tijd voor :)

En dit zijn de 10 augmented routes op dit moment:
  • Cortina-Valparola, Dolomite Alps/Italy
  • Grosser Arber, Bavaria/Germany
  • North Applegate, Oregon/US
  • Passo Fedaia, Dolomites/Italy
  • Passo Gavia, Brescia/Italy
  • Passo Giau, Dolomites/Italy
  • Passo Sella, Dolomite Alps/Italy
  • South Fork Smith River, California/US
  • Svojse, South Bohemia/Czech Republic
  • Valparola, Dolomite Alps/Italy
Als het van de grond komt maak ik een WhatsApp groep aan, lijkt mij handig om ter plekke bijv. technische problemen te kunnen communiceren. Stuur bij interesse dan even een PB met je tel.nr.

Leuk!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 07 november 2018 12:20

Leuk initiatief! Ik had voor vrijdag al wel een suggestie gedaan voor een gezamenlijke rit op Zwift, maar nog geen reacties gehad. Zie viewtopic.php?p=490631#p490631

Ik ben er in principe bij vrijdag. Qua route heb ik geen voorkeur, al vind ik de Valparola en de Sella beide wel veruit de minst interessante.

Net even de routes bekeken, wellicht is dit de leukste voor een eerste keer: https://my.rouvy.com/virtual-routes/detail/26202

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 07 november 2018 12:56

Alexander schreef:
wo 07 november 2018 12:20
Leuk initiatief! Ik had voor vrijdag al wel een suggestie gedaan voor een gezamenlijke rit op Zwift, maar nog geen reacties gehad. Zie viewtopic.php?p=490631#p490631

Ik ben er in principe bij vrijdag. Qua route heb ik geen voorkeur, al vind ik de Valparola en de Sella beide wel veruit de minst interessante.

Net even de routes bekeken, wellicht is dit de leukste voor een eerste keer: https://my.rouvy.com/virtual-routes/detail/26202
Geef ook even je username en password Alexander.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » wo 07 november 2018 16:05

Passo Fedaia is afgesloten jongens...
Afbeelding
https://www.ildolomiti.it/cronaca/2018/ ... -salvo-dal
Questa settimana ho chiamato Enrico!

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » wo 07 november 2018 16:34

Ik wacht nog even de racemodus af. Met een groepje rijden vind ik al vrij snel ook saai dus voor mij blijft het even Zwift. En dan kijk ik in December wel verder :-)

geric

Bericht door geric » wo 07 november 2018 23:28

Alexander schreef:
Oeps. Been there, done that. :roll:

https://www.strava.com/activities/1951541078

Waarschijnlijk kan je mij dan nu als virtual partner kiezen. :lol:

Helaas slechte video kwaliteit, met virtuele fietsers die meer zweven dan rollen. Grosser Arber was van de drie routes die ik geprobeerd heb het beste. Sfeerimpressie:

https://youtu.be/_2fnkTj9qks

Vrijdag en zaterdagavond zijn er officiële groepsritten, ik denk bij nader inzien dat het bij gebrek aan animo hier beter is gewoon daar aan te sluiten. Ik ben wel benieuwd hoe het werkt (of niet) met meer virtuele drukte.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 08 november 2018 15:29

geric schreef:
wo 07 november 2018 23:28
Alexander schreef:
Oeps. Been there, done that. :roll:

https://www.strava.com/activities/1951541078

Waarschijnlijk kan je mij dan nu als virtual partner kiezen. :lol:

Helaas slechte video kwaliteit, met virtuele fietsers die meer zweven dan rollen. Grosser Arber was van de drie routes die ik geprobeerd heb het beste. Sfeerimpressie:

https://youtu.be/_2fnkTj9qks

Vrijdag en zaterdagavond zijn er officiële groepsritten, ik denk bij nader inzien dat het bij gebrek aan animo hier beter is gewoon daar aan te sluiten. Ik ben wel benieuwd hoe het werkt (of niet) met meer virtuele drukte.
Ok. Duidelijk. Ik keek enkel even naar het profiel van de rit en dat zag er wel interessant uit.

Wellicht dat ik vanavond een testje ga doen om te kijken hoe het werkt

Vrijdag sluit ik denk ik weer aan bij HIK, voor velen een social ride maar voor mij echt wel een serieuze training.

WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Diversen

Bericht door WimL » vr 09 november 2018 10:14

geric schreef:
di 06 november 2018 17:52
Alexander schreef:
di 06 november 2018 11:30
Goudhaantje schreef:
Zo kan je dat natuurlijk ook noemen.

https://www.youtube.com/watch?v=q8rvhFe3zKE
Hoewel de graphics nog een beetje bonky zijn, ziet het er zeker met de video toch wel leuk uit. Road Grand Tours heeft m.i. ook wel potentie, graphics zien er wel een stukje beter uit als Zwift.

Een groot voordeel van zowel Rouvy als RGT vind ik toch wel dat je zelf kan kiezen wat voor parcours je kan rijden en ook dat als je stopt met een bepaalde route, je zonder dat het programma afsluit en weer opnieuw moet starten zoals in Zwift.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » vr 09 november 2018 11:10

Graphics vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Het gaat me meer om de beleving en of het parcours nog een beetje realistisch is. Wat dat betreft vind ik New York maar helemaal niets. Je rijdt daar op virtuele klimmen in een stad die echt bestaat en waarbij de klimmen nogal behoorlijk onregelmatig zijn met plotse steile stukken.

WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Diversen

Bericht door WimL » vr 09 november 2018 11:52

Alexander schreef:
vr 09 november 2018 11:10
Graphics vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Het gaat me meer om de beleving en of het parcours nog een beetje realistisch is. Wat dat betreft vind ik New York maar helemaal niets. Je rijdt daar op virtuele klimmen in een stad die echt bestaat en waarbij de klimmen nogal behoorlijk onregelmatig zijn met plotse steile stukken.
Een "probleem" met Zwift is dat je altijd een route voorgekauwd krijgt (Je kan via een hack wel een ander parcours rijden), wat soms irritant is. New York, London en Insbruck zijn niet de meest uitdagende parcoursen. Zou Zwift op termijn nog weleens kunnen opbreken.

Maar goed niet klagen, vroegen zaten we met vriestemperaturen in de schuur op een rollenbank te trappen ruim voor de tijd dat er sony cassette-walkmans bestonden, en dat ging ook goed.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Plaats reactie