Vandaag gefietst.

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Proeme
Aluminium Racefiets
CTWT-lid: Ja

Re: Vandaag gefietst.

Bericht door Proeme » di 07 augustus 2018 10:58

Fiets is weer terug en hij kan weer schakelen. FM zei wel dat ik beter een nieuwe kan gaan zoeken, de tandwielen zijn aan het slijten. Kan nog wel een tijdje, maar toch. Vervangen is voor deze fiets te duur...

ok, dat komt na mijn vakantie wel. Eerst vandaag weer een ritje. Vroeg opgestaan (daar ben ik niet zo goed in) en vertrokken om de warmte voor te zijn. 75km door het noorden van Drenthe. Windkracht 1, dus wind speelde geen rol vandaag. Dat is zeldzaam. Maar wel lekker. En normaal stop ik na 50-55 km eventjes. Nu gewoon doorgefietst. 75km zonder pauze is eigenlijk ook best lekker :)

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » di 07 augustus 2018 13:58

Volgens mijn Garmin was het vanochtend om 10 uur al 26 graden :D :oke:
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » di 07 augustus 2018 14:18

Volgens buienradar was het 29 graden toen ik om 11:15 uur weer thuis kwam. 10 graden warmer dan toen ik vertrok

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » di 07 augustus 2018 14:51

Proeme schreef:
di 07 augustus 2018 10:58
Fiets is weer terug en hij kan weer schakelen. FM zei wel dat ik beter een nieuwe kan gaan zoeken, de tandwielen zijn aan het slijten. Kan nog wel een tijdje, maar toch. Vervangen is voor deze fiets te duur...
Goede FM :oke:

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » di 07 augustus 2018 20:14

Niels schreef:
di 07 augustus 2018 14:51
Proeme schreef:
Inderdaad. Maar nu ben ik toch wel benieuwd wat voor fiets je hebt... Zo'n fiets ben ik namelijk nog nooit tegengekomen :roll:
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 07 augustus 2018 21:30

In eerste instantie wilden de benen niet maar toen ik wat druppels voelde en de typische geur van nat geregend wasgoed rook heb ik maar wat haast gemaakt met mijn rondje die ik vooraf al op hooguit een uur plande. Af en toe voelde ik een groot verschil in temperatuur van de lucht.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » di 07 augustus 2018 22:28

gios schreef:
di 07 augustus 2018 20:14
Niels schreef:
Proeme schreef:
Inderdaad. Maar nu ben ik toch wel benieuwd wat voor fiets je hebt... Zo'n fiets ben ik namelijk nog nooit tegengekomen :roll:
Gazelle V1. Was een showroommodel toen ik hem kocht, maar al niet de nieuwste meer. Dus goedkoop. Goed genoeg voor mijn eerste fiets, toch een paar jaar plezier van gehad. Hij gaat nog mee op vakantie, daarna ga ik wel eens kijken naar een betere.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » wo 08 augustus 2018 09:22

Proeme schreef:
di 07 augustus 2018 22:28
gios schreef:
di 07 augustus 2018 20:14
Niels schreef:

Gazelle V1. Was een showroommodel toen ik hem kocht, maar al niet de nieuwste meer. Dus goedkoop. Goed genoeg voor mijn eerste fiets, toch een paar jaar plezier van gehad. Hij gaat nog mee op vakantie, daarna ga ik wel eens kijken naar een betere.
Is het echt wel waard hoor, om daar nieuwe cassette en ketting op te zetten. Desnoods blijf je ''m gebruiken als winterfiets.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

PFW
Moderator
Fiets: Scott AFD Team Issue
Contacteer:

Bericht door PFW » wo 08 augustus 2018 09:32

gios schreef:
wo 08 augustus 2018 09:22

Is het echt wel waard hoor, om daar nieuwe cassette en ketting op te zetten. Desnoods blijf je ''m gebruiken als winterfiets.
Inderdaad, kan al voor een paar tientjes als je het zelf doet. @Proeme, welke groep zit er op?
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 08 augustus 2018 09:43

PFW schreef:
wo 08 augustus 2018 09:32
gios schreef:

Inderdaad, kan al voor een paar tientjes als je het zelf doet. @Proeme, welke groep zit er op?
Dat is dan weer een beetje overdreven, maar voor 60-70 euro moet het kunnen als je zelf het gereedschap hebt.

Net een ritje gemaakt en met de wind whooooosh naar het werk met de nodige PR-s :)
Wel over een grote steen gereden. Na het ritje de band gecontroleerd en verder geen beschadigingen geconstateerd. Gelukkig. :D

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » wo 08 augustus 2018 10:12

Alexander schreef:
wo 08 augustus 2018 09:43

Dat is dan weer een beetje overdreven, maar voor 60-70 euro moet het kunnen als je zelf het gereedschap hebt.
Uitgaande van 9 speed, 14 euro voor een ketting en 16 euro voor een cassette (tiagra niveau).

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » wo 08 augustus 2018 13:00

PFW schreef:
wo 08 augustus 2018 09:32
gios schreef:

geen flauw idee. Zegt dat genoeg? Zelf doen is voor mij ook echt geen optie.

als het echt maar een paar tientjes is kan ik hem wel repareren en houden als reservefiets. Of mn zusje laten ontdekken dat wielrennen leuk is. Zelf een nieuwe/betere fiets zoeken had ik toch al een beetje in mijn hoofd.

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » wo 08 augustus 2018 13:46

Niets geeft een voldaner gevoel als je zelf de fiets heb kunnen maken. Scheelt een hoop geld.
Zelf veel geleerd met de Ipad ernaast. Kost soms wel wat tijd, maar als je de juiste tools hebt kan het zo gepiept zijn.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » wo 08 augustus 2018 14:26

Wat tijd en gereedschap investeren zodat je zelf de ketting en cassette kunt vervangen, is het absoluut waard.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 08 augustus 2018 14:31

Wombcat schreef:
wo 08 augustus 2018 14:26
Wat tijd en gereedschap investeren zodat je zelf de ketting en cassette kunt vervangen, is het absoluut waard.
En met die prijsopgave van PFW kom je uiteindelijk toch op 60-70 euro uit inclusief gereedschap :D

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » wo 08 augustus 2018 14:42

Alexander schreef:
wo 08 augustus 2018 14:31
Wombcat schreef:
En met die prijsopgave van PFW kom je uiteindelijk toch op 60-70 euro uit inclusief gereedschap :D
Wat alsnog een stuk goedkoper is dan jouw eerdere opgave van 60-70 euro als je het juiste gereedschap al hebt.

Overigens heb je dat gereedschap voor 10 á 15 euro ook wel als je wilt, dus ben je alsnog voor minder dan 5 tientjes klaar.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 08 augustus 2018 14:53

PFW schreef:
wo 08 augustus 2018 14:42
Alexander schreef:
Wombcat schreef:
Wat alsnog een stuk goedkoper is dan jouw eerdere opgave van 60-70 euro als je het juiste gereedschap al hebt.

Overigens heb je dat gereedschap voor 10 á 15 euro ook wel als je wilt, dus ben je alsnog voor minder dan 5 tientjes klaar.
Voor 10-15 euro heb je geen
* cassetteafnemer
* kettingzweep
* kettingpons
* optioneel (KMC) missing link tang

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » wo 08 augustus 2018 15:22

Dat gereedschap is een eenmalige investering waar je jaren plezier van hebt.

En in feite heb je dat ook nodig (c.q. is nuttig) als je een nieuwe fiets koopt. Ook daarbij moeten namelijk t.z.t. de ketting en cassette worden vervangen.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 08 augustus 2018 15:30

Alexander schreef:
wo 08 augustus 2018 14:53
PFW schreef:
wo 08 augustus 2018 14:42
Alexander schreef:

Voor 10-15 euro heb je geen
* cassetteafnemer
* kettingzweep
* kettingpons
* optioneel (KMC) missing link tang
Klopt, je hebt 1,65 extra nodig:

cassetteafnemer 2,65
kettingzweep 8,13
kettingponstang 5,78
Totaal 16,56

https://www.toolstation.nl/
Querer es poder

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » wo 08 augustus 2018 15:36

Niels schreef:
wo 08 augustus 2018 13:46
Niets geeft een voldaner gevoel als je zelf de fiets heb kunnen maken. Scheelt een hoop geld.
Zelf veel geleerd met de Ipad ernaast. Kost soms wel wat tijd, maar als je de juiste tools hebt kan het zo gepiept zijn.
met mijn twee linker handen zal ik nooit aan dat voldane gevoel komen. Het levert frustratie op. Eerst omdat het niet lukt, vervolgens omdat ik niet kan fietsen en het allemaal veel te veel tijd kost (want uiteindelijk moet hij alsnog naar de FM). En doordat ik dan langer niet kan fietsen dan wanneer ik hem meteen had weggebracht ontneemt het me ook nog het heerlijke gevoel van een fijne fietstocht.

Fietsen is echt fijn, maar de technische kant moet je bij mij niet mee aankomen. Geldt net alleen voor fietsen overigens. In huis vind ik het al heel wat dat ik een lamp op kan hangen. De kapstok die ik hier aan de muur hing bleef de eerste keer een minuut hangen en de tweede keer een maand. Toen heb ik het mijn opa maar laten doen.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 08 augustus 2018 15:43

Proeme schreef:
wo 08 augustus 2018 15:36
Niels schreef:
wo 08 augustus 2018 13:46
met mijn twee linker handen zal ik nooit aan dat voldane gevoel komen. Het levert frustratie op. Eerst omdat het niet lukt, vervolgens omdat ik niet kan fietsen en het allemaal veel te veel tijd kost (want uiteindelijk moet hij alsnog naar de FM). En doordat ik dan langer niet kan fietsen dan wanneer ik hem meteen had weggebracht ontneemt het me ook nog het heerlijke gevoel van een fijne fietstocht.

Fietsen is echt fijn, maar de technische kant moet je bij mij niet mee aankomen. Geldt net alleen voor fietsen overigens. In huis vind ik het al heel wat dat ik een lamp op kan hangen. De kapstok die ik hier aan de muur hing bleef de eerste keer een minuut hangen en de tweede keer een maand. Toen heb ik het mijn opa maar laten doen.
Het vervangen van een cassette en ketting is echt heel simpel en kan zelfs met twee linker handen....tenzij iemand de sluitring zodanig vast gedraaid heeft dat je met 3 personen vol aan de slag moet (of niet ascolnago, MEG ;-)

Overigens heb je ook nog een spuitbus ontvetter nodig om de ketting te ontdoen van het plakkerige vet aan de buitenkant.

@Bas.
Dat is wel heel erg budget en niet echt een goede investering. Ik koop liever wat meer kwaliteit zoals de spulletjes van Tacx of BBB.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 08 augustus 2018 15:48

Alexander schreef:
wo 08 augustus 2018 15:43

@Bas.
Dat is wel heel erg budget en niet echt een goede investering. Ik koop liever wat meer kwaliteit zoals de spulletjes van Tacx.
Steeds nieuwe criteria erbij verzinnen om je gelijk te halen, zo kennen we je weer :oke:

Dat budget- vs kwaliteit-argument had je ook tegen de prijzen van PFW kunnen gebruiken, maar daar heb je waarschijnlijk niet aan gedacht :roll:
Querer es poder

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 08 augustus 2018 15:56

Bas schreef:
wo 08 augustus 2018 15:48
Alexander schreef:

@Bas.
Dat is wel heel erg budget en niet echt een goede investering. Ik koop liever wat meer kwaliteit zoals de spulletjes van Tacx.
Steeds nieuwe criteria erbij verzinnen om je gelijk te halen, zo kennen we je weer :oke:

Dat budget- vs kwaliteit-argument had je ook tegen de prijzen van PFW kunnen gebruiken, maar daar heb je waarschijnlijk niet aan gedacht :roll:
Had ik toen ook al hoor. Ik ging uit van een ketting van rond 20-25 euro en cassette van 40-45 euro. ;-)

Bij gereedschap echter zou ik zeker gaan voor een wat betere kwaliteit omdat het een lange termijn investering is. Een cassette en ketting is eenmalig.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » wo 08 augustus 2018 20:27

Alexander schreef:
Het vervangen van een cassette en ketting is echt heel simpel en kan zelfs met twee linker handen....
dat moet je me maar eens laten zien dan. Daarna stukje door Grunn fietsen :)

maar ik geloof er weinig van. En dat is vooral zelfkennis.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » do 09 augustus 2018 07:41

Alexander schreef:
wo 08 augustus 2018 15:56

Had ik toen ook al hoor. Ik ging uit van een ketting van rond 20-25 euro en cassette van 40-45 euro. ;-)

Bij gereedschap echter zou ik zeker gaan voor een wat betere kwaliteit omdat het een lange termijn investering is. Een cassette en ketting is eenmalig.
Je hoeft die fiets niet te upgraden, zelfde kwaliteit er op zetten is voldoende (iets minder zou zelfs kunnen als je er toch een winterfiets van maakt).

En qua gereedschap. Als je het sporadisch gebruikt, hoef je er m.i. niet te veel in te investeren (het wil ook nog wel eens economisch waardeloos worden, dus de lange termijn is het ook niet altijd waard).

Plaats reactie