Vandaag gefietst.

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Vandaag gefietst.

Bericht door Alexander » zo 31 december 2017 13:12

Pino schreef:
za 30 december 2017 23:19
Raar grafiekje Fred. Als je doorfietst heb je alleen maar wind tegen. Enne als het echt hard waait is het percentage tijd dat je wind tegen hebt een stuk hoger.
Dat eerste is een waarheid als een koe maar bij het tweede is dat sterk afhankelijk van hoe je de rit in deelt. Als je met wind mee rustig fietst en de wind tegen gebruikt om je blokken goed te trainen dan zal er weinig verschil zitten in de gemiddelde snelheid tussen het deel wind mee en tegen. Ergo, dan zal de tijd die je wind mee of tegen hebt ook niet veel verschillen. Pas als het heel heel erg hard waait en je met moeite boven de 25km/u komt dan ga je inderdaad grote verschillen zien.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » zo 31 december 2017 15:01

Laatste fietsdag van het jaar.
Met veel inspanning deze maand mijn jaar totaal toch nog naar de 9000 kunnen tillen. En daar de laatste 2 weken behoorlijk wat solo ritjes van 100 km voor moeten rijden. En ben nu best even trots. 850 km in December, die begon met sneeuw, is best lekker.

Het doel was 10000 dit jaar. Maar door ziekte en blessure kwam het er niet van.

Ik kreeg het vandaag echt niet cadeau. Wat een wind. Zag kinderen in de IJssel waaien, rook ging naar links en rechts, kreeg paraplu’s op mijn bakkes. Gok minimaal windkracht 29. Foi.
Soms kwam de snelheid tegen de wind in niet boven de 23 per uur.
Ergens bij Nunspeet zag ik EvertS nog met twee kornuiten. Heel even konden we samen rijden. Helaas. Vond het uit de wind zitten wel lekker.
Laatst gewijzigd door Geer op zo 31 december 2017 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Biologisch

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » zo 31 december 2017 15:03

Dubbel
Biologisch

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » zo 31 december 2017 17:35

Geer schreef:
zo 31 december 2017 15:01
Het doel was 10000 dit jaar. Maar door ziekte en blessure kwam het er niet van.
Hier maar 6732 km , waarvan de laatste 482 km na 23 Juli 2017 ( mijn ongeval ) .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » ma 01 januari 2018 16:06

Vandaag twee HIIT trainingen gedaan op de WattBike. Vrijwel hetzelfde protocol als afgelopen vrijdag maar dan in het derde blok eerst 3 keer een minuut Z5 gevolgd door 30 sec rust gevolgd door 3 keer anderhalf minuut in Z4 met wederom steeds 30 sec rust. Vooraf had ik al plannen om twee trainingen achter elkaar te doen en ik twijfelde om de MMP wat lager te zetten. Maar bij beide trainingen toch op 310 gezet en alle blokken volwaardig uitgevoerd. Achteraf wederom een voldaan gevoel. Tijdens de tweede HIIT begon het wel wat pijn in de benen te doen maar dat is volstrekt normaal lijkt me. Zojuist eea al bekeken in Strava en gezien dat er nauwelijks sprake is van verval, de tweede training zat vrijwel op hetzelfde niveau. Maar in beide gevallen wel wat lager dan afgelopen vrijdag, maar ik heb ook bewust tijdens de eerste training me wat ingehouden.

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » ma 01 januari 2018 19:43

Redelijk weertje vandaag, in ieder geval veel minder wind dan 2 dagen terug.
Dus mooie gelegenheid om de eerste 100 km vh jaar te trappen. Scheelt dat oud/nieuw niet te heftig was en zodoende voor 10:00u al op de crosser zat.
Crosser prima keuze voor vandaag want in het bos zak je tot je trapas in de bagger dus niks om te mountainbiken.
De EVO staat voorlopig lekker op de Elite trainer tot Gran Canaria over 10 weken.
Bizar nat momenteel en zelfs lokale wegen onder water.
Afbeelding

Qua fietsdoel een beetje kijken of ik mijn Eddington dit jaar op 100 kan krijgen, dat zijn dan 100 ritjes van min. 100 km.
Verder wisselend bewolkt, niet zo grijs meer en soms het zonnetje er bij. Prima voor 1-1.
Afbeelding

Op 1 km voor het eind lek (restant flesje Heineken), dus die buitenband enkele reis vuilnisbak. Geen zin om binnenbandje te verwisselen en door de graskant heel rustig naar huis.
Overigens 3 en 5 jaar terug op Nieuwjaarsdag was het buurman bellen om op te laten halen na pech onderweg. Blijft een gevaarlijk dag.....
Maar kop is er weer af met 115 km vandaag. https://www.strava.com/activities/1335893920
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » ma 01 januari 2018 20:16

2018 op het gemakje afgetrapt. Rustig de alcohol en oliebollenvet eruit proberen te trappen. Temperatuur was aangenaam en zelfs een flauw zonnetje 8)
Alleen was er toch nog een stevig briesje.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » wo 03 januari 2018 11:23

Gisteren weer eens een reguliere training op de WattBike. Er stond een 3 minuten test op het programma. Maar met de HIIT training van maandag nog in de benen heb ik het wel geprobeerd maar halverwege afgebroken, na 1:23 zie je dan ook een mooie knik in de vermogenscurve. Daarna de training verder wel afgemaakt en het ging naarmate de tijd vorderde steeds beter.

Sweety2008
Kinderfiets
Fiets: Ghost Nivolet 6LC

Bericht door Sweety2008 » wo 03 januari 2018 15:38

Vandaag een uurtje op mijn Elite trainer. Om buiten te fietsen was mij toch te bar en boos.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » vr 05 januari 2018 13:35

Het leek wel of ik 2 uur in het bos gecrosst had, zo vuil was Kestrelleke. :-? Wel weer heerlijk buiten gespeeld, droog en niet teveel wind.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 05 januari 2018 15:07

gios schreef:
vr 05 januari 2018 13:35
Het leek wel of ik 2 uur in het bos gecrosst had, zo vuil was Kestrelleke. :-? Wel weer heerlijk buiten gespeeld, droog en niet teveel wind.
kan me niet herinneren wanneer ik niet met een smerige fiets ben thuis gekomen...
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

vinc
Carbon Racefiets
Fiets: c60|m10|supx|xtc27.5

Bericht door vinc » vr 05 januari 2018 16:06

Ik ook niet.
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
COLNAGO | The most succesfull bikes in the world

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » vr 05 januari 2018 17:53

De eerste natte km's van het jaar er ook weer opzitten. Vooraf even check buienradar en leek redelijk mee te vallen. Vanaf Soest richting Breukelen en de eerste regen. Gelukkig dat zo'n krappe 10 km en droog. Later weer wat regen, maar nog niet doorweekt. Dus kon lekker doortrappen tot vlak bij Soest.
Begon wat harder te regenen en ipv direct naar huis te gaan, toch wat omrijden om er nog een 100+ van te maken. Met 101 km "doel" bereikt (weet het, slaat nergens op)
Niet echt slim, maar weet nu ook dat mijn winterschoen waterdicht zijn. Water wat er van boven in stroomt blijft er in zitten. :lol:
Maar toch lekker getrapt op de crosser voor de vrijdag. Weekend droger? Hopelijk zondag langere rit.

Afbeelding
https://www.strava.com/activities/1342073951
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Sweety2008
Kinderfiets

Bericht door Sweety2008 » vr 05 januari 2018 18:59

Vandaag ook maar weer eens mijn Ghost gepakt en een rondje gefietst. De zon liet zich af en toe ook zien maar er stond toch een stevige wind. Had de route Blerick, Maasbree, Helden, Heibloem, Meijel en over Helenaveen weer terug. Thuis stonden dan 59 km op de teller. Mijn racefiets is ook tamelijk smerig geworden morgen bij daglicht ga ik hem poetsen omdat in het tuinhuisje veel te weinig licht is. :wink:

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » vr 05 januari 2018 19:05

Echt schoonmaken doe ik nu niet of nauwelijks. Af en toe door de wasstraat is meer dan genoeg. Wel elke keer ketting schoonmaken en banden nakijken.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » vr 05 januari 2018 19:16

Thierry le Brun schreef:
vr 05 januari 2018 15:07
gios schreef:
vr 05 januari 2018 13:35
kan me niet herinneren wanneer ik niet met een smerige fiets ben thuis gekomen...
+1 :-?

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » vr 05 januari 2018 19:27

Vandaag geluk gehad: met 35 per uur onderuit gegaan op het asfalt en er met 1 kleine schaafwond vanaf gekomen. Eigen schuld: stuk achter busje gestayerd en bij terug het fietspad op willen lag daar plots over een klein stukje een flinke drempel. Te laat om erover heen te springen. Het was gelukkig superglad nieuw asfalt dat ook nog eens nat was: mooi doorgegleden. Fiets ook wat lichte schaafplekjes, kan ik mee leven.

Sweety2008
Kinderfiets

Bericht door Sweety2008 » vr 05 januari 2018 20:57

:ass:
Thierry le Brun schreef:
vr 05 januari 2018 19:05
Echt schoonmaken doe ik nu niet of nauwelijks. Af en toe door de wasstraat is meer dan genoeg. Wel elke keer ketting schoonmaken en banden nakijken.
Ik ga met mijn racefiets niet door de wasstraat dit overleeft de DI2 niet. Ik poets nog van hand en met liefde. :D

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » vr 05 januari 2018 21:26

Sweety2008 schreef:
vr 05 januari 2018 20:57
:ass:
Thierry le Brun schreef:
vr 05 januari 2018 19:05
Ik ga met mijn racefiets niet door de wasstraat dit overleeft de DI2 niet. Ik poets nog van hand en met liefde. :D
voordeel van een hele oude winterfiets met dito (normaal gezien bijna versleten) onderdelen. Enkel de spatborden /remmen /bracket gedeeltes lopen soms vol met rotzooi.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » vr 05 januari 2018 21:27

Overigens kan Di2 ook best wel een tegen een afspuitbeurd. Beetje uitkijken waar je op richt

Sweety2008
Kinderfiets

Bericht door Sweety2008 » vr 05 januari 2018 21:56

Mij niet gezien. Nee nee ik poets hem liever zoals altijd met autoshampo en om de 6 maanden zet ik hem in de was.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 05 januari 2018 22:00

Gisteren een ritje geprobeerd op Zwift en vandaag een HIIT op de WattBike. Voelt eigenlijk een beetje teveel aan 4 keer getraind in 5 dagen. Maar daar zal ik later wel de vruchten van plukken. De HIIT vandaag was vrij pittig, steeds 20 sec versnelling met 10 sec rust. Eerste blok 10 keer in Supra Maximaal, tweede blok 12 keer (waarvan de laatste paar 15 om 15 sec) in Z6 en derde blok 14 keer in Z5. Dit was de eerste training sinds tijden die ik niet volwaardig heb kunnen doen, achteraf hoorde ik dat ik beslist niet de enige was en het eigenlijk nog goed gedaan heb. Het derde blok in Z5 ging ondanks de opgedane vermoeidheid het beste en heb ik volledig kunnen uitvoeren. Gezien de belasting deze week is dat wel een goed teken.

Ik voel me nu wel volledig gesloopt maar misschien is dat wel eens goed gezien mijn gebrekkige mentaliteit.

vinc
Carbon Racefiets
Fiets: c60|m10|supx|xtc27.5

Bericht door vinc » vr 05 januari 2018 22:21

Thierry le Brun schreef:Echt schoonmaken doe ik nu niet of nauwelijks. Af en toe door de wasstraat is meer dan genoeg. Wel elke keer ketting schoonmaken en banden nakijken.
Ja de banden, enorm veel scherpe steentjes overal. Je rijdt er je banden snel op stuk.

COLNAGO | The most succesfull bikes in the world

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » vr 05 januari 2018 22:25

vinc schreef:
vr 05 januari 2018 22:21
Thierry le Brun schreef:Echt schoonmaken doe ik nu niet of nauwelijks. Af en toe door de wasstraat is meer dan genoeg. Wel elke keer ketting schoonmaken en banden nakijken.
Ja de banden, enorm veel scherpe steentjes overal. Je rijdt er je banden snel op stuk.

Heel simpel de looks van je mooie lichte zomerbandjes even los laten en gaan voor bombproof banden. Ik heb nu een Schwalbe versie waar vooralsnog erg weinig steentjes in achterblijven.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » vr 05 januari 2018 22:28

Sweety2008 schreef:
vr 05 januari 2018 21:56
Mij niet gezien. Nee nee ik poets hem liever zoals altijd met autoshampo en om de 6 maanden zet ik hem in de was.
Kwestie van heel veel te gaan fietsen, dan verdwijnt de zin om elke keer te gaan schoonmaken vanzelf 😉

Plaats reactie