Ik ga mij niet mengen in de discussie wat onderaan de streep het meeste energie kost. Dat is van teveel factoren afhankelijk en dan met name ook persoonlijke/lichamelijke. Voor mij geldt dat ik op Zwift moet strijden en zwoegen voor de wattages die ik buiten zo uit mijn mouw schud. M.a.w. wanneer ik 2 uur lang 85% op mijn FTP moet rijden op Zwift, val ik van mijn fiets van oververhitting en veel te hoge hartslag. Wat ik buiten relatief makkelijk kan opbrengen. Het energievoordeel wat ik zou hebben in de afdaling (van mijn fiets afgestapt) staat in geen enkele verhouding tot de meer-inspanning die ik met het klimmen had.Alexander schreef: ↑ma 29 juni 2020 10:37Ik mag denk ik wel stellen dat ik aardig ervaringsdeskundige ben op dit gebied. En mijn ervaring is dat het qua energieniveau bar weinig verschil uit maakt. Liever doe ik zo'n afdaling in het echt omdat dan je ritme veel minder gebroken wordt. Het enige verschil is dat het eten van een reepje iets makkelijker is. Maar als je dat afzet tegen bijna 2,5 uur achtereen klimmen op 85% FTP dan is het in mijn ogen vrijwel volstrekt nutteloos om daar de gehele rit op aan te hangen.
Ik snap Alexander heel vaak niet (zo) goed als het gaat om de beleving van de wielersport. Maar ik doe zo'n rit hem niet (graag) na en al helemaal niet op deze intensiteit.