Vandaag gefietst.

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
NielsD91
Driewieler
Fiets: Trek 1.2 2015

Re: Vandaag gefietst.

Bericht door NielsD91 » za 06 juni 2020 12:03

Proeme schreef:
vr 05 juni 2020 18:02
Meer ontopic: is samen een ritje een optie ergens deze zomer?
Ik ben helemaal voor, lijkt me leuk! Kan binnenkort wel...
Afbeelding

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork
CTWT-lid: Ja

Bericht door Proeme » za 06 juni 2020 19:20

Doen we. Kom ik op terug. En als je me voor bent met "terugkomen" mag dat ook. Via PB is dan handig ;)

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » vr 12 juni 2020 14:09

Voor het eerst in 4 weken weer eens een "fatsoenlijk" ritje kunnen rijden. Geblesseerd bij linker heup (idd de kant vd breuk van 7 jaar terug) en ook onder behandeling fysio. In die periode lichter verzet/ korter en geen off road.
Afgelopen woensdag soort van "groen licht" om meer te doen, dus zat ik vanochtend even na half 8 op de gravelbike. Als route maar eentje gepakt die ik al eerder gedaan had en waarvan ik wist dat het niet te gek zou zijn.
Vanuit Soest naar startpunt Nijkerk om vanaf daar via Putten, Garderen naar de kroondomeinen bij Apeldoorn te rijden en weer terug. Ging lekker muv het gedeelte bij de kuil bij Garderen.. Dat toch echt off road en even wat serieus klimwerk. Dat icm met stuiteren niet ideaal en aardig gevoelig. Gelukkig op de normalere stukken dat gevoel ook direct weer weg.
In ieder geval toch een aardig rondje van 132 km (5:17u) kunnen maken zonder total loss thuis te komen. Dat gevoel maar zien vast te houden, zeker richting vakantie en nieuwe racefiets die er aan komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.strava.com/activities/3602094478
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 21 juni 2020 14:10

Vandaag meer dan heerlijke rit op mijn nieuw Scott Addict gereden. Afgelopen vrijdag eerste ronde van zo'n 130 km en toen al happy.
Vanochtend redelijk bijtijds vertrokken (07:30u) om ieder geval met de lunch 13:00u weer lekker thuis te zijn.
Vanaf huis via het vliegveld Soesterberg, Woudenberg, Ede naar Otterlo om daar rondom het nationaal park de hoge Veluwe te rijden. Altijd mooi stuk om te trappen en als je daar rond 10:00u fietst is het nog lekker rustig.
Daarna door richting Ugchelen en terug via Voorthuizen/Leusden om na 156 km meer dan happy thuis te komen. De lichamelijk ongemakken (linker been en de voetjes) maar beetje weg cijferen, want wat een heerlijk fiets om te rijden. Vorige fiets niets mis mee, maar zo iets zit tussen de oren en dan is het goed.

Afbeelding
Vlak bij Deelen

Afbeelding
Tussen Assen en Hoog Soeren

Afbeelding
Vliegveld Soesterberg

Afbeelding
Wie kijkt wie nu aan?

Afbeelding
Even de z.g. "voetenpauze". 5 minuten schoenen uit en kan ik weer verder.

https://www.strava.com/activities/3648046998
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » zo 28 juni 2020 19:51

Vanochtend iets voor half 9 open ik TDA en sluit aan in het "startvak" voor de eerste digitale Dreiländergiro. Ik ga rustig van start op de Reschenpass. Er staat namelijk nog een flinke klim te wachten vandaag.
Vlak voor Prato las ik een korte pauze in om fris aan de Stelvio te beginnen. Het voelt meteen al goed aan en ik kom snel in een lekker ritme. Eerste doel is in ieder geval tot de helft door te klimmen en dan even pauze te houden. Maar het blijft lekker gaan en mijn zoontje reikt me tijdens het klimmen bidons, een reepje en een gelletje aan. En voordat ik het weet zit ik 5km onder de top. Vanaf daar was het doorbijten om zonder te stoppen door te rijden. Wel even de riempjes van de schoenen wat losser gedaan. En zo passeer ik de top en kan de lange afdaling beginnen. Nog even aanzetten op de Umbrail en ik kan lekker van de fiets stappen en de Neo het werk laten doen. Schoenen uit en buiten laten drogen in het zonnetje. Lekker uitrusten.
Vlak voor Santa Maria is er klein klimmetje waar ik weer op de fiets moet stappen. Dan draai ik de Ofenpass op voor nog meer afdaling.
Dan begin ik aan het toetje, een alternatieve klim van de Reschenpass via Burgeis. Een prettige onregelmatige klim afwisselend steil en minder steil, precies wat ik op dat moment nodig had. Na een half uurtje klimmen kom ik bij het meer. Ook hier de alternatieve route linksom een soort van achtbaan. Af en toe nog wat korte pittige klimmetjes. Maar dan draai ik de grote weg weer op en is het nog maar 6km tot aan de finish. Voor mijn gevoel waren dat de meest lastige kms omdat het afwisselend naar beneden is en dan weer vlak.
Tevreden passeer ik na 5.45 de finish en heb de digitale versie van de Dreiländergiro Vinschgau volbracht.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » zo 28 juni 2020 19:57

no offence, maar hier kan ik me helemaal niks bij voorstellen ,een virtuele cyclo rijden. in de afdaling afstappen, bakkie koffie zetten en schone kleren aandoen, fiets op auto-piloot verder en dan 'onderin' weer op de fiets klimmen. maar goed, het hele virtuele gebeuren gaat sowieso ver langs me heen. ;-)
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » zo 28 juni 2020 22:07

Thierry le Brun schreef:
zo 28 juni 2020 19:57
no offence, maar hier kan ik me helemaal niks bij voorstellen ,een virtuele cyclo rijden. in de afdaling afstappen, bakkie koffie zetten en schone kleren aandoen, fiets op auto-piloot verder en dan 'onderin' weer op de fiets klimmen. maar goed, het hele virtuele gebeuren gaat sowieso ver langs me heen. ;-)
Het nieuwe normaal Jerry. Wen er maar aan. Buitenfieters zijn over een paar jaar zeldzaam. Digital Transformation in cycling:
CaaS.
Biologisch

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » zo 28 juni 2020 22:56

Geer schreef:
zo 28 juni 2020 22:07
Thierry le Brun schreef:
zo 28 juni 2020 19:57
Het nieuwe normaal Jerry. Wen er maar aan. Buitenfieters zijn over een paar jaar zeldzaam. Digital Transformation in cycling:
CaaS.
Het liefst fiets ik zo'n cyclo natuurlijk gewoon in het echt. Maar soms kan dat gewoon niet en dan is een virtuele rit in deze vorm best een goed alternatief. Je moet nog steeds de wattages trappen, je gaat echt niet vanzelf de berg op.

Ik vind het jammer dat de nadruk gelegd wordt op de afdaling en niet op een voor mij mooie prestatie om de Stelvio zonder pauze te beklimmen waarbij de tijd niet onder doet voor 2 jaar geleden toen ik topvorm was. En ja je wordt kletsnat van de zweet als je binnen fietst, zelfs met de achterdeur open en de ventilator op maximaal.
Normaal kost een afdaling ook weinig, mag ik dan van de gelegenheid gebruik maken om mijn schoenen wat te laten drogen. Of dat echt afdalen zoveel meer moeite kost dan even van de fiets te stappen....

Maar tegelijk denk ik wel dat deze vorm van cyclo rijden vaker zal gebeuren in de toekomst. Al zie ik mezelf geen Marmotte virtueel rijden, wellicht wel een Maratona. De mogelijkheden met een goede direct drive smart trainer zijn eindeloos. Binnenkort de Mont Ventoux op Zwift.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 29 juni 2020 07:51

ik leg echt niet de nadruk op die afdaling maar die zin komt op mij gewoon het meest vreemd over. ik ben boven , stap af, fiets rolt vanzelf verder, en beneden stap ik weer op. maar goed, ieder zijn ding.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » ma 29 juni 2020 10:10

Alexander schreef:
zo 28 juni 2020 22:56
Of dat echt afdalen zoveel meer moeite kost dan even van de fiets te stappen....
Ja.
Tijdens een afdaling moet je namelijk op blijven letten, sturen, remmen. Dat kost energie. Daarnaast zijn je mogelijkheden om te eten en drinken beperkter dan wanneer je relaxed op een stoeltje zit.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 juni 2020 10:37

Wombcat schreef:
ma 29 juni 2020 10:10
Alexander schreef:
Of dat echt afdalen zoveel meer moeite kost dan even van de fiets te stappen....
Ja.
Tijdens een afdaling moet je namelijk op blijven letten, sturen, remmen. Dat kost energie. Daarnaast zijn je mogelijkheden om te eten en drinken beperkter dan wanneer je relaxed op een stoeltje zit.
Ik mag denk ik wel stellen dat ik aardig ervaringsdeskundige ben op dit gebied. En mijn ervaring is dat het qua energieniveau bar weinig verschil uit maakt. Liever doe ik zo'n afdaling in het echt omdat dan je ritme veel minder gebroken wordt. Het enige verschil is dat het eten van een reepje iets makkelijker is. Maar als je dat afzet tegen bijna 2,5 uur achtereen klimmen op 85% FTP dan is het in mijn ogen vrijwel volstrekt nutteloos om daar de gehele rit op aan te hangen.

NielsD91
Driewieler
Fiets: Trek 1.2 2015

Bericht door NielsD91 » ma 29 juni 2020 11:10

Toch even een mooi nieuw PR'tje gezet afgelopen zaterdag. Bekende organiseerde een Individual Corona Challenge. Mensen konden zelf kiezen wat ze wilden doen: fietsen, triathlon, lopen etc. Ik koos voor 90 km fietsen en inschrijfgeld ging naar het goede doel. Was eigenlijk een soort van tijdrit, maar heb flink mijn best gedaan... nog nooit zo hard solo gereden. Hard trainen betaalt zich uit, dus ik was trots op mezelf: https://www.strava.com/activities/3677863340
Afbeelding

Wombcat
Carbon Racefiets

Bericht door Wombcat » ma 29 juni 2020 11:22

Alexander schreef:
ma 29 juni 2020 10:37
Wombcat schreef:
Alexander schreef:
Ja.
Ik mag denk ik wel stellen dat ik aardig ervaringsdeskundige ben op dit gebied. En mijn ervaring is dat het qua energieniveau bar weinig verschil uit maakt. Liever doe ik zo'n afdaling in het echt omdat dan je ritme veel minder gebroken wordt. Het enige verschil is dat het eten van een reepje iets makkelijker is. Maar als je dat afzet tegen bijna 2,5 uur achtereen klimmen op 85% FTP dan is het in mijn ogen vrijwel volstrekt nutteloos om daar de gehele rit op aan te hangen.
Joh, ik heb maar een cyclo of 150 gereden, dus wat weet ik er nu van :roll:

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 juni 2020 11:25

Wombcat schreef:
ma 29 juni 2020 11:22
Alexander schreef:
Wombcat schreef:

Ja.
Joh, ik rijd regelmatig op de Tacx en weet precies hoe het verschil voelt met in het echt of op de Tacx. :roll:

Ga eerst zelf zo'n rit rijden op een indoor trainer en dan heb ik interesse in je ervaring....

Bizar dat een Dreiländergiro Vinschgau enkel gaat over een afdaling naast op of een fiets. :kots:

Wombcat
Carbon Racefiets

Bericht door Wombcat » ma 29 juni 2020 11:34

Alexander schreef:
ma 29 juni 2020 11:25
Wombcat schreef:
Alexander schreef:

Joh, ik rijd regelmatig op de Tacx en weet precies hoe het verschil voelt met in het echt of op de Tacx. :roll:

Ga eerst zelf zo'n rit rijden op een indoor trainer en dan heb ik interesse in je ervaring....

Bizar dat een Dreiländergiro Vinschgau enkel gaat over een afdaling naast op of een fiets. :kots:
Heb ik wel eens gedaan. Ik heb zelf zo'n ding, wat ik al een paar jaar niet gebruikt hebt, omdat ik buiten fietsen prefereer.

Een afdaling op zo'n ding lijkt totaal niet op een echte afdaling. En op een stoeltje zitten al helemaal niet.

Ik hang ook niet de hele rit eraan op, je schreef zelf dat het niet uitmaakt qua energieniveau of je een afdaling op de fiets doet, of de fiets laat rollen en zelf op een stoeltje gaat zitten.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 juni 2020 12:47

Wombcat schreef:
ma 29 juni 2020 11:34
Alexander schreef:
ma 29 juni 2020 11:25
Wombcat schreef:

Heb ik wel eens gedaan. Ik heb zelf zo'n ding, wat ik al een paar jaar niet gebruikt hebt, omdat ik buiten fietsen prefereer.

Een afdaling op zo'n ding lijkt totaal niet op een echte afdaling. En op een stoeltje zitten al helemaal niet.

Ik hang ook niet de hele rit eraan op, je schreef zelf dat het niet uitmaakt qua energieniveau of je een afdaling op de fiets doet, of de fiets laat rollen en zelf op een stoeltje gaat zitten.
Ik prefereer ook buiten fietsen. En inderdaad is en afdaling op zo'n ding anders dan in het echt, dat bestrijd ik ook niet. Echter voor de wattages die je vervolgens weer moet trappen als de afdaling afgelopen is maakt het bij mijn ervaring weinig uit of je nu op de fiets zit of naast de fiets staat en wat heen en weer loopt. Er zit echt wel een verschil tussen een uurtje op zo'n ding raggen en een volwaardige rit rijden inclusief lange beklimming en afdaling. Wat dat betreft denk ik dat je (recente) ervaring te kort schiet om hier een uitspraak over te doen.

En ja, ik blijf bij mijn mening dat het voor je energieniveau weinig uitmaakt of je de afdaling nu in het echt doet, op de fiets blijft zitten bij een virtuele afdaling of even van de fiets stapt bij een virtuele afdaling. Het lastige na een lange afdaling is weer je ritme pakken, en wat dat betreft vind ik een echte afdaling prettiger omdat je dan regelmatig goed kunt mee trappen en de doorbloeding in de benen in stand houdt.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » ma 29 juni 2020 12:49

Alexander schreef:
ma 29 juni 2020 12:47

Ik prefereer ook buiten fietsen.
Je mag niet jokken.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 juni 2020 12:57

gios schreef:
ma 29 juni 2020 12:49
Alexander schreef:

Je mag niet jokken.
Echt wel hoor, binnenkort weer regelmatig nu de regels versoepeld gaan worden.

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » ma 29 juni 2020 19:19

Alexander schreef:
ma 29 juni 2020 12:57
gios schreef:
Alexander schreef:

Je mag niet jokken.
Regels, regels, regels. Volgens mij was er weinig (of niets) op tegen om solo een stukje buiten te trappen en ik heb dat dan ook de gehele periode na mijn lock down in Gran Canaria ook gedaan. Het was niet verboden, dus feitelijk niets minder getrapt.
Overigens zo'n afstand/tijdsduur virtueel kan ik alleen maar zeggen : Heel knap :oke:
Ik hoop pas in september/oktober weer op de indoortrainer te zitten, tot die tijds zoek ik de droge momenten wel op.

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Proeme » ma 29 juni 2020 20:10

Ook in september en oktober is er nog prima buiten te fietsen normaal gesproken...

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » di 30 juni 2020 20:31

Proeme schreef:
ma 29 juni 2020 20:10
Ook in september en oktober is er nog prima buiten te fietsen normaal gesproken...
Inderdaad, zolang het droog is. Voorkeur is en blijft voor buiten, maar wel overdag en droog. Koude kan je je op kleden, nattigheid heb ik gewoon minder mee. Moet wel leuk blijven :D

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 02 juli 2020 12:05

fred mtb-sport schreef:
ma 29 juni 2020 19:19
Alexander schreef:
ma 29 juni 2020 12:57
gios schreef:

Je mag niet jokken.
Regels, regels, regels. Volgens mij was er weinig (of niets) op tegen om solo een stukje buiten te trappen en ik heb dat dan ook de gehele periode na mijn lock down in Gran Canaria ook gedaan. Het was niet verboden, dus feitelijk niets minder getrapt.
Overigens zo'n afstand/tijdsduur virtueel kan ik alleen maar zeggen : Heel knap :oke:
Ik hoop pas in september/oktober weer op de indoortrainer te zitten, tot die tijds zoek ik de droge momenten wel op.
Dank je!

Gisteren trouwens mijn fietsjes klaargemaakt voor de komende maanden. Bedoeling was vanochtend een rondje te doen, maar ik zag al wat donkere wolken hangen. En daar is de afgelopen uren het nodige uit naar beneden gevallen.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » do 02 juli 2020 14:46

Klopt. Ik ben zeiknat geregend en kwartiertje later was ik alweer droog door het stevige windje en de overdadige zonneschijn. Heerlijk :D
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » vr 03 juli 2020 20:05

Eerste ritje buiten is een feit, ook nog eens kort-kort.

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » za 04 juli 2020 07:38

NielsD91 schreef:
ma 29 juni 2020 11:10
Toch even een mooi nieuw PR'tje gezet afgelopen zaterdag. Bekende organiseerde een Individual Corona Challenge. Mensen konden zelf kiezen wat ze wilden doen: fietsen, triathlon, lopen etc. Ik koos voor 90 km fietsen en inschrijfgeld ging naar het goede doel. Was eigenlijk een soort van tijdrit, maar heb flink mijn best gedaan... nog nooit zo hard solo gereden. Hard trainen betaalt zich uit, dus ik was trots op mezelf: https://www.strava.com/activities/3677863340
Als je dit 100% solo hebt gereden... Chapeau...

Plaats reactie