Vandaag gefietst.

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
NielsH
Kinderfiets
Fiets: Cervelo S3 (2017)
CTWT-lid: Ja

Re: Vandaag gefietst.

Bericht door NielsH » zo 26 april 2020 07:57

fred mtb-sport schreef:
za 18 april 2020 18:12
Omdat de weersvooruitzichten niet echt super waren voor de motor (haal ik morgen hopelijk in), toch maar een tochtje vandaag gepakt.
Vanaf het web de "Rock City gravelride 2019" geplukt die vanaf Amersfoort ging.
Rond 09:00u vanaf Soest naar Amersfoort en vanaf daar de 122 km tocht rijden op GPS. In begin nog frisjes en armstukken geen overbodige luxe.
Na zo'n 36 km een incident met hondenliefhebster, want 2 van de 3 honden hadden blijkbaar trek in stukje vlees of iets dergelijk. In ieder geval op 2 plekken rond de enkel de tanden er in.
-Gestopt en de vraag "waarom niet aan de lijn?".
-Antwoord: Dit is mijn privé terrein.
-Fredje: Dit is een openbaar pad, dus mag hier fietsen
-Antwoord: Wij heb dit beschikbaar gesteld, maar is wel ons bezit.
-Einde "discussie" wat mij betreft en maar doorgegaan want beet alles behalve diep. Zal nog wel aangifte doen in de hoop dat de vrouw haar honden in de toekomst aan de lijn houdt en anderen niet gebeten worden. Honden neem ik niets kwalijk en belangrijkste was dat ik het restant lekker kon trappen.
Aantal paden enorm mul na de droogte van afgelopen weken en kwam zelfs 1x even vast te staan.
Verder paar drupjes aan het einde, maar mocht geen naam hebben.
Na 5:22u stond er 135 km op de teller en voelde beentjes goed, maar voldaan gevoel. https://www.strava.com/activities/3315858968

e]Afbeelding
Heerlijk rustig onderweg

Afbeelding
Inderdaad, soms heel erg mul

Afbeelding
Smalle doorsteekjes tussen de weilanden door

Afbeelding
Plaats delict
[/quot

Hallo Fred. Jij rijdt de gravelritten met een crosser toch? Kom jij uit de voeten met een crosser verzet en breedte van de banden? Loop jij tegen beperkingen aan met een crosser in gravelrides?
Ik zou ook wel graag gravelritten willen maken, maar een gravelbike kopen gaat mij nu even te ver. Een crosser kan je relatief goedkoop 2hands kopen. Vandaar. Ben benieuwd naar jouw ervaring.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » zo 26 april 2020 08:36

fred mtb-sport schreef:
za 18 april 2020 18:12

Na zo'n 36 km een incident met hondenliefhebster, want 2 van de 3 honden hadden blijkbaar trek in stukje vlees of iets dergelijk. In ieder geval op 2 plekken rond de enkel de tanden er in.
-Gestopt en de vraag "waarom niet aan de lijn?".
-Antwoord: Dit is mijn privé terrein.
-Fredje: Dit is een openbaar pad, dus mag hier fietsen
-Antwoord: Wij heb dit beschikbaar gesteld, maar is wel ons bezit.
https://www.strava.com/activities/3315858968

Afbeelding
Plaats delict
Ik zie bij de ingang van de weg (2e kruishaarseweg https://goo.gl/maps/FpgUhdRmqzjGgpCq7) een verbodsbord voor auto/motor na ??? mtr. Mocht het een eigenweg zijn ,dan is het hun eigendom maar mag je dien gewoon berijden met je fiets , https://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 26 april 2020 13:06

@whocares: Ik reed daar ook legaal, geen twijfel mogelijk. Vrouw in kwestie gaf ook aan "ons terrein, maar beschikbaar gesteld". Prima, maar hou dan je honden toch in toom. Maar aangifte gedaan, maar nog geen antwoord op gehad. Uiteindelijk geen gevolgen voor mij.
@NielsH: Mijn SuperX stond destijds in de folder/website van Cannondale bij zowel gravelbikes als crossers. Standaard 37mm bandjes, maar inmiddels achter nu een 40mm en bij vervanging ook voor 40mm. Soms even ploegen, zeker nu met extreme droogte.
Maar met crosser en wat smallere banden kan je zeker 95% van de paden die ik vorige week deed goed rijden. Voor rit van vanochtend wellicht 98%.
Ik zou bij aanschaf crosser kijken tot hoever je kan gaan met breedte van je bandjes en daarmee gaan "gravelen". Waarschuwing: Is erg leuk, dus kost je later toch een gravelbike :lol:

Dankzij koningsdag een 4-dagen weekend. De 2 mooiste zonnige dagen (vrijdag en morgen) was/wordt voor de Kawa. Blijft zaterdag en zondag over............
Zaterdag: Lekker met mijn EVO een mooie rit richting de Veluwe. Vanaf Soest via Woudenberg, Ede het rondje rondom nationaal park de Hoge Veluwe. Super mooi rondje om te rijden.
Afbeelding
Daarna via Voorthuizen. Leusden weer terug naar Soest om na 153 km dik tevreden thuis te komen. https://www.strava.com/activities/3350450911

Zondag: De gravelbike van stal gehaald en van gravelrides.cc een route "om de hoek" gepakt. De route van 69km lengte bij Hollandse Rading opgepakt en zaten toch een aantal paden in die ik niet kende en sommige precies de andere richting op dan ik bijna altijd doe. In dat opzicht prima, evenals de route zelf. Deze vast nog wel eens pakken.
Afbeelding

Afbeelding

In begin nog rustig, maar werd langzaam maar zeker steeds drukker. Maar nog steeds heel goed te doen.
Na iets meer dan 100 km voldaan thuis en de warme broodjes net vers bij de Appie vandaan. https://www.strava.com/activities/3355127471
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 27 april 2020 20:47

Vandaag met Zijne Koninklijke Hoogheid rondje Kroondomeinen gemaakt. Hij had nl toch verder niks te doen vandaag. Mooi maar zoals al weken bij het onverharde een beetje stoffig. Zeg het niet snel naar een buitje zal welkom zijn a
DSC_3350.JPG
DSC_3359.JPG
DSC_3352.JPG
DSC_3360.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

NielsD91
Driewieler
Fiets: Trek 1.2 2015

Bericht door NielsD91 » di 28 april 2020 12:52

Gave foto's en verhalen weer! Gisteren ook een rondje van 162 kilometer gemaakt, daarbij Friesland aangetikt om het Lauwersmeer heen en zo weer terug naar Groningen.
Afbeelding

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » wo 29 april 2020 09:18

fred mtb-sport schreef:
zo 26 april 2020 13:06
@whocares: Ik reed daar ook legaal, geen twijfel mogelijk. Vrouw in kwestie gaf ook aan "ons terrein, maar beschikbaar gesteld". Prima, maar hou dan je honden toch in toom. Maar aangifte gedaan, maar nog geen antwoord op gehad. Uiteindelijk geen gevolgen voor mij.
@NielsH: Mijn SuperX stond destijds in de folder/website van Cannondale bij zowel gravelbikes als crossers. Standaard 37mm bandjes, maar inmiddels achter nu een 40mm en bij vervanging ook voor 40mm. Soms even ploegen, zeker nu met extreme droogte.
Maar met crosser en wat smallere banden kan je zeker 95% van de paden die ik vorige week deed goed rijden. Voor rit van vanochtend wellicht 98%.
Ik zou bij aanschaf crosser kijken tot hoever je kan gaan met breedte van je bandjes en daarmee gaan "gravelen". Waarschuwing: Is erg leuk, dus kost je later toch een gravelbike :lol:

Dankzij koningsdag een 4-dagen weekend. De 2 mooiste zonnige dagen (vrijdag en morgen) was/wordt voor de Kawa. Blijft zaterdag en zondag over............
Zaterdag: Lekker met mijn EVO een mooie rit richting de Veluwe. Vanaf Soest via Woudenberg, Ede het rondje rondom nationaal park de Hoge Veluwe. Super mooi rondje om te rijden.
Afbeelding
Daarna via Voorthuizen. Leusden weer terug naar Soest om na 153 km dik tevreden thuis te komen. https://www.strava.com/activities/3350450911

Zondag: De gravelbike van stal gehaald en van gravelrides.cc een route "om de hoek" gepakt. De route van 69km lengte bij Hollandse Rading opgepakt en zaten toch een aantal paden in die ik niet kende en sommige precies de andere richting op dan ik bijna altijd doe. In dat opzicht prima, evenals de route zelf. Deze vast nog wel eens pakken.
Afbeelding

Afbeelding

In begin nog rustig, maar werd langzaam maar zeker steeds drukker. Maar nog steeds heel goed te doen.
Na iets meer dan 100 km voldaan thuis en de warme broodjes net vers bij de Appie vandaan. https://www.strava.com/activities/3355127471

Dank je wel Fred. Wat is in jouw ogen de meerwaarde van een "echte" gravelbike t.o.v. een crosser? Zuiver de bandbreedte?

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » wo 29 april 2020 09:30

NielsH schreef:
wo 29 april 2020 09:18
Dank je wel Fred. Wat is in jouw ogen de meerwaarde van een "echte" gravelbike t.o.v. een crosser? Zuiver de bandbreedte?
heet dan wel geen Fred maar voor mij hier op de Veluwe zie ik absoluut geen noodzaak om naast de CX ook nog een gravelfiets aan te schaffen.
op de CX nu vlgs mij 35mm bandjes maar kan nog slag breder als het goed is. maar met 35mm kan ik in heel noord Nederland perfect uit de voeten.
Ardennen is wellicht ander verhaal maar daar kom ik toch niet veel.

Overigens kun je met 25 of 28mm wegbanden ook perfect droge gravelpaden rijden. Afgelopen zondag nogmaals uitgebreid uitgeprobeerd tijdens een 150km knooppunten route tussen grofweg Zutphen en Enschede. Rijd zelf standaard met 28mm wegbanden en schuw de onverharde paden totaal niet.

attachment=0]_20200429_103248.JPG[/attachment]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 29 april 2020 09:55

Breed is wel lekker als je veel rul zand hebt zoals n. Met 40 mm kun je de meeste MTB-routes rijden met minder kans op stootlek.
Heb een crosser waar 33 mm in zit en een gravel met 40 mm. Die laatste is wat veelzijdiger.
Afbeelding

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » wo 29 april 2020 11:05

Voor mij was het een aantal jaren terug een oude MTB met Schwalbe Hurricanes om de winter door te komen (MTB vaak geen optie, iets met bagger) en mijn EVO op de Tacx. Noemde de MTB een "pekelbak".
Die maakte in oktober 2015 plaats voor een Cannondale CaadX (cyclecrosser) waarop in zo'n kleine 12.000 km voornamelijk in de winterperiode reed. Die tot november 2018 in bezit gehad. In die periode kwamen ook de z.g. gravelbikes er ook aan.
Toen wat problemen met remmen en ondanks inzet van LBS en ook Shimano bleef het een "gekloot". Met een erfenis op zak was het heel makkelijk om met nieuwe remmen incl. fiets naar huis te gaan en dat was mijn huidige SuperX (crosser of gravelbike). Wat ook hielp was dat mijn vrouw Marga aangaf "Is die rode fiets niks voor jou?". ..............

Die fiets standaard uitgerust met 37 mm bandjes en inmiddels achter vervangen voor een 40 mm exemplaar (voor zal ook volgen). Wat al aangegeven wordt: "Het is niet in alle omstandigheden echt nodig om zo breed te gaan, 28 mm kan ook".

Voor mij telt: Een heerlijke fiets (gravel of CX) waarop ik "mijn ding" kan doen en geen seconde spijt van heb gehad. Met 8.000 km sinds november 2018 nog steeds een gouden aankoop.
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

ROnbrug
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Isaac Meson Di2

Bericht door ROnbrug » wo 29 april 2020 16:08

Vandaag niet gefietst maar de hele dag gewerkt op de MTB route Zeist. Gelukkig aardig wat regen gehad dus aardig wat kunnen doen. Nog veel regen nodig om de route weer top te krijgen.

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » do 30 april 2020 10:08

Thierry le Brun schreef:
wo 29 april 2020 09:30
NielsH schreef:
wo 29 april 2020 09:18
heet dan wel geen Fred maar voor mij hier op de Veluwe zie ik absoluut geen noodzaak om naast de CX ook nog een gravelfiets aan te schaffen.
op de CX nu vlgs mij 35mm bandjes maar kan nog slag breder als het goed is. maar met 35mm kan ik in heel noord Nederland perfect uit de voeten.
Ardennen is wellicht ander verhaal maar daar kom ik toch niet veel.

Overigens kun je met 25 of 28mm wegbanden ook perfect droge gravelpaden rijden. Afgelopen zondag nogmaals uitgebreid uitgeprobeerd tijdens een 150km knooppunten route tussen grofweg Zutphen en Enschede. Rijd zelf standaard met 28mm wegbanden en schuw de onverharde paden totaal niet.

Dank je wel. Ik zou zelf niet snel met mijn racefiets(banden) over gravel durven. Een crosser met brede banden met een grof profiel (en ik ga er vanuit met dikker/steviger rubber) zou mij meer vertrouwen geven.
Een crosser koop je gebruikt voor een 800 euro, maar een gravelfiets met beetje afmontage is snel het dubbele. Ik weet niet of het gravel rijden een blijvertje zou zijn, vandaar wat terughoudendheid in investering.

Thanks voor de tips.

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » do 30 april 2020 10:08

ROnbrug schreef:
wo 29 april 2020 16:08
Vandaag niet gefietst maar de hele dag gewerkt op de MTB route Zeist. Gelukkig aardig wat regen gehad dus aardig wat kunnen doen. Nog veel regen nodig om de route weer top te krijgen.
Goed werk Ronald!

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » do 30 april 2020 11:34

Thierry le Brun schreef:

Daar reed ik op 25mm en dat ging prima, ook op de zandpaden :mrgreen: . Zou mijn crosser daar echt niet voor van stal halen.
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » do 30 april 2020 15:26

Noontje schreef:
do 30 april 2020 11:34
Thierry le Brun schreef:

Daar reed ik op 25mm en dat ging prima, ook op de zandpaden :mrgreen: . Zou mijn crosser daar echt niet voor van stal halen.
beetje weifelend in de bochten.... dat dan weer wel :-?

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » do 30 april 2020 17:15

Thierry le Brun schreef:
do 30 april 2020 15:26
Noontje schreef:
do 30 april 2020 11:34
beetje weifelend in de bochten.... dat dan weer wel :-?
😠
Tja mul zand en 25mm...
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

Proeme

Bericht door Proeme » vr 22 mei 2020 18:49

met mijn fietsgroepje wilden we eigenlijk wel weer een keer samenfietsen. Maar met 4 of 5 man op 1,5m afstand de weg op leek ons toch nog niet zo'n goed idee. In die twijfel zei er ineens eentje: "we kunnen ook gaan mountainbiken. Dan heb je sowieso wel 1,5m afstand"

Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag naar Appelscha, MTB's gehuurd en het parcours op. Blauwe route bij Appelscha met daaraan gekoppeld de groene route van Diever. En er was 1 woord bepalend vandaag: zand. Heel veel zand. En mul zand. Ze hebben denk ik recent onderhoud gepleegd en dat zand is nog mul en zwaar...

laatste stukje blauw niet meegepakt. 2 in de groep zaten er helemaal doorheen en namen aan het eind dus het (verharde) fietspad terug naar de verhuur. En dan is het samen uit samen thuis. Waar we vooraf nog dapper riepen om aan het eind het rode rondje nog even te doen... daar kwam niets meer van terecht. Wie weet later in het jaar als de ondergrond weer wat harder is...

Maar het was mooi. MTB'en is een leuke afwisseling van de weg en weer een keer samen rijden was ook zeer welkom.

NielsD91
Driewieler

Bericht door NielsD91 » za 23 mei 2020 12:02

Proeme schreef:
vr 22 mei 2020 18:49
met mijn fietsgroepje wilden we eigenlijk wel weer een keer samenfietsen. Maar met 4 of 5 man op 1,5m afstand de weg op leek ons toch nog niet zo'n goed idee. In die twijfel zei er ineens eentje: "we kunnen ook gaan mountainbiken. Dan heb je sowieso wel 1,5m afstand"

Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag naar Appelscha, MTB's gehuurd en het parcours op. Blauwe route bij Appelscha met daaraan gekoppeld de groene route van Diever. En er was 1 woord bepalend vandaag: zand. Heel veel zand. En mul zand. Ze hebben denk ik recent onderhoud gepleegd en dat zand is nog mul en zwaar...

laatste stukje blauw niet meegepakt. 2 in de groep zaten er helemaal doorheen en namen aan het eind dus het (verharde) fietspad terug naar de verhuur. En dan is het samen uit samen thuis. Waar we vooraf nog dapper riepen om aan het eind het rode rondje nog even te doen... daar kwam niets meer van terecht. Wie weet later in het jaar als de ondergrond weer wat harder is...

Maar het was mooi. MTB'en is een leuke afwisseling van de weg en weer een keer samen rijden was ook zeer welkom.
Had Diever ook mul zand? Dat zijn voornamelijk toch hardere bospaden?
Afbeelding

Proeme

Bericht door Proeme » za 23 mei 2020 12:55

NielsD91 schreef:
za 23 mei 2020 12:02
Had Diever ook mul zand? Dat zijn voornamelijk toch hardere bospaden?
hier en daar wel wat, maar beduidend minder dan Appelscha. Het overgrote deel van het Diever-rondje kun je goed doorfietsen.

Overigens was ik in september ook in Appelscha en toen was dat ook hardere bospaden. Dat mulle zand kwam (voor het overgrote deel) door onderhoud. Moet gewoon nog weer hard worden.

Proeme

Bericht door Proeme » zo 31 mei 2020 15:33

gisteren: één van de tieners van de kerk wilde mountainbiken. De rest wilde ook wel, maar niet zo ver als hij. Dus binnenkort een keer met de groep, maar gisteren zijn hij en ik met ons tweeën een rit gaan maken. Parcours van Gieten-Gasselte. Pittig, maar ontzettend leuk!
Aan het eind wilden we eigenlijk nog wel verder, maar niet nog een keer helemaal rond. Dus we hebben het maar zo gelaten.

vandaag: de wind in het Groninger land getrotseerd, lunch bij mijn ouders, en windje mee weer naar huis geblazen. Eindelijk weer een 100km-rit. En dat ging soepel, dus 150 van de Groningen Classic durf ik nu ook wel aan.
Alleen een beetje jammer dat Garmin Connect blijkbaar niet met Strava wil synchroniseren momenteel :(

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » zo 31 mei 2020 15:59

Strava zal wel druk zijn, bij mij ook
Afbeelding

Proeme

Bericht door Proeme » zo 31 mei 2020 16:14

Pino schreef:
zo 31 mei 2020 15:59
Strava zal wel druk zijn, bij mij ook
ja, dat is het, want hij is inmiddels alsnog binnen.

nouja, prima. Het was een lekker ritje, daar gaat het om :)

NielsD91
Driewieler

Bericht door NielsD91 » do 04 juni 2020 10:15

Proeme schreef:
zo 31 mei 2020 15:33
gisteren: één van de tieners van de kerk wilde mountainbiken. De rest wilde ook wel, maar niet zo ver als hij. Dus binnenkort een keer met de groep, maar gisteren zijn hij en ik met ons tweeën een rit gaan maken. Parcours van Gieten-Gasselte. Pittig, maar ontzettend leuk!
Aan het eind wilden we eigenlijk nog wel verder, maar niet nog een keer helemaal rond. Dus we hebben het maar zo gelaten.

vandaag: de wind in het Groninger land getrotseerd, lunch bij mijn ouders, en windje mee weer naar huis geblazen. Eindelijk weer een 100km-rit. En dat ging soepel, dus 150 van de Groningen Classic durf ik nu ook wel aan.
Alleen een beetje jammer dat Garmin Connect blijkbaar niet met Strava wil synchroniseren momenteel :(
Leuk zeg!! Vanuit welke kerk werd dit georganiseerd (ben zelf ook Christelijk).
Afbeelding

Proeme

Bericht door Proeme » do 04 juni 2020 22:07

NielsD91 schreef:
do 04 juni 2020 10:15
Christelijke Gereformeerde Kerk in Groningen. www.cgk-gn.nl

mijn vrouw en ik zijn al 4 jaar leider van dezelfde groep tieners, en een heel stel daarvan kennen we al langer doordat we eerder ook in het kinderwerk actief waren (en nog steeds wel, zij het niet meer zo veel als toen omdat we nu die tienergroep hebben). Ze komen 1x per 2 weken bij ons thuis. We zien ze dus echt opgroeien. Dit ritje was niet zozeer "vanuit de kerk", maar privé, maar we kennen elkaar natuurlijk wel vanuit de kerk.

NielsD91
Driewieler

Bericht door NielsD91 » vr 05 juni 2020 09:40

Proeme schreef:
do 04 juni 2020 22:07
NielsD91 schreef:
do 04 juni 2020 10:15
Christelijke Gereformeerde Kerk in Groningen. www.cgk-gn.nl

mijn vrouw en ik zijn al 4 jaar leider van dezelfde groep tieners, en een heel stel daarvan kennen we al langer doordat we eerder ook in het kinderwerk actief waren (en nog steeds wel, zij het niet meer zo veel als toen omdat we nu die tienergroep hebben). Ze komen 1x per 2 weken bij ons thuis. We zien ze dus echt opgroeien. Dit ritje was niet zozeer "vanuit de kerk", maar privé, maar we kennen elkaar natuurlijk wel vanuit de kerk.
Ah, die gemeenschap ken ik zeker! De Jeruzalemkerk is bij mij om de hoek... mooi dat jullie ook op die manier de tieners meenemen met fietstochtjes (los van of het privé is of niet). Je krijgt wel een band met ze op die manier (beetje off-topic dit, maar wel mooi).
Afbeelding

Proeme

Bericht door Proeme » vr 05 juni 2020 18:02

NielsD91 schreef:
vr 05 juni 2020 09:40
De Jeruzalemkerk is bij mij om de hoek...
really? Nou ja, daar ben ik dus elke zondag (normaal gesproken, nu natuurlijk even niet. De tieners zien we ook alleen maar via video + dit ene ritje)

Meer ontopic: is samen een ritje een optie ergens deze zomer?

Plaats reactie