Vandaag gefietst.

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Vandaag gefietst.

Bericht door Bas » do 09 augustus 2018 10:10

PFW schreef:
do 09 augustus 2018 07:41
Alexander schreef:
wo 08 augustus 2018 15:56

Had ik toen ook al hoor. Ik ging uit van een ketting van rond 20-25 euro en cassette van 40-45 euro. ;-)

Bij gereedschap echter zou ik zeker gaan voor een wat betere kwaliteit omdat het een lange termijn investering is. Een cassette en ketting is eenmalig.
Je hoeft die fiets niet te upgraden, zelfde kwaliteit er op zetten is voldoende (iets minder zou zelfs kunnen als je er toch een winterfiets van maakt).

En qua gereedschap. Als je het sporadisch gebruikt, hoef je er m.i. niet te veel in te investeren (het wil ook nog wel eens economisch waardeloos worden, dus de lange termijn is het ook niet altijd waard).
+1

Bovendien is goedkoop niet per definitie slecht (en niet goedkoop niet per definitie goed). Maar goed, wie graag €209 betaalt voor een Campagnolo kettingpons zal ik vooral niet tegenhouden
Querer es poder

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 09 augustus 2018 10:32

Bas schreef:
do 09 augustus 2018 10:10

Bovendien is goedkoop niet per definitie slecht (en niet goedkoop niet per definitie goed). Maar goed, wie graag €209 betaalt voor een Campagnolo kettingpons zal ik vooral niet tegenhouden
De Campagnolo kurketrekker kost een hoop centen, maar is wel een goede koop :D
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 09 augustus 2018 11:53

Pino schreef:
do 09 augustus 2018 10:32
Bas schreef:

De Campagnolo kurketrekker kost een hoop centen, maar is wel een goede koop :D
(wat dit trouwens met " vandaag gefietst " te maken heeft, is mij een raadsel)
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » do 09 augustus 2018 14:14

Bas schreef:
PFW schreef:
do 09 augustus 2018 07:41
Alexander schreef:
wo 08 augustus 2018 15:56

Had ik toen ook al hoor. Ik ging uit van een ketting van rond 20-25 euro en cassette van 40-45 euro. ;-)

Bij gereedschap echter zou ik zeker gaan voor een wat betere kwaliteit omdat het een lange termijn investering is. Een cassette en ketting is eenmalig.
Je hoeft die fiets niet te upgraden, zelfde kwaliteit er op zetten is voldoende (iets minder zou zelfs kunnen als je er toch een winterfiets van maakt).

En qua gereedschap. Als je het sporadisch gebruikt, hoef je er m.i. niet te veel in te investeren (het wil ook nog wel eens economisch waardeloos worden, dus de lange termijn is het ook niet altijd waard).
+1

Het gaat wel van het ene uiterste naar het andere uiterste. Mijn ervaring als iemand die af en toe de cassette vervangt is dat een vaste sleutel een behoorlijk stuk prettiger werkt dan een adapter die je met een verstelbare moersleutel moet draaien. Ook ligt een wat meer ergonomische greep wat beter in de handen waardoor de klus eenvoudiger lijkt en/of wordt. Het hoeft allemaal niet duur te zijn, ook ik gebruik een standaard kettingpons van 10 euro en heb dan een setje kettingzweep/cassetteafnemer wat dan nu voor circa 30 euro te vinden is. Iedereen zijn of haar eigen keuze, maar ik ben meer van het principe "Preach what you Practice". Ofwel als ik advies geef dan doe ik het zelf ook zo of zou ik het zo doen.En dat geldt dan ook voor een ketting en cassette waarbij ik vind dat je qua prijs/kwaliteit het beste af bent in het medium segment. Dat er nu een goedkope groep op zit hoeft niet te betekenen dat je dan ook van dezelfde kwaliteit een cassette of ketting moet nemen. Je kunt best wel een slag hoger zitten omdat het dan wat prettiger draait en schakelt en daarmee meer fietsplezier geeft.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » vr 10 augustus 2018 13:55

Na dikke pagina onderhoud of iets dergelijks :lol: , maar weer eens tijd voor een ritje?
Vanmorgen op de race gestapt voor paar uurtjes en niet te lang om lekker thuis te zijn met de lunch.
Zonnetje scheen, dus kort/kort. Was even schrikken, want temperatuur zat op 11 graden. Dat bijna niet meer gewend na al die 30'ers.
Lekker op pad via Leusden, Wijk bij Duurstede, Amerongen, Scherpenzeel, Leusden en weer terug naar Soest.
Afbeelding
Onderweg aardig wat wind, maar verder prima fietsweertje. Na 3:48u stond er 111 km op de teller en prima voor vandaag.
https://www.strava.com/activities/1762276751
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Proeme » vr 10 augustus 2018 21:37

Hier twee dagen heerlijk gefietst. Een tijdje terug kwam ik op het idee om de provincie Groningen helemaal rond te fietsen (langs de grenzen dus). Maar 320km is wat veel op 1 dag, dus verdeelde ik het in twee dagen.

Donderdag: Groningen-Delfzijl via de Duitse grens.

Het begon voorspoedig om de Gronings-Drentse grens te volgen richting Ter Apel. Kilometers lang langs hetzelfde kanaal. Daarna via de Duitse grens naar het Noorden. Veel aan de Duitse kant gefietst. Dat bleek nog niet zo simpel: aangezien ze daar geen Streetview hebben is het soms lastig inschatten of een weg wel verhard is. Niet dus. En dan moet je een andere route zoeken. Schiet niet zo op als je steeds weer moet stoppen om te kijken waar je bent en of je nog wel goed gaat. Maar uiteindelijk pakte de MIO de route weer op. Nog even moeten schuilen voor een regenbui, al met al toch een uur langer onderweg dan vooraf ingeschat. Het zij zo, het is mooi weer (afgezien van die ene bui).

Even wat drinken in Bad Nieuweschans. Die heren van dat café, die zelfs ook al aan het bier zaten tijdens hun werk, waren zwaar onder de indruk dat ik van Groningen naar Delfzijl ging fietsen. Ik heb ze maar niet verteld hoe groot mijn omweg was...

Verder via de grens omhoog, en dan langs de dijk (tussen de schapen door) van Nieuwe Statenzijl naar Delfzijl. Gaf nog een leuke interval, want de veeroosters lagen zo slecht dat je echt flink in de remmen moest. Maar met windkracht 4 in de rug op een rechte ga je daarna weer lekker hard. :)
2 minuten voordat ik daar op het station was barste er toch een hoosbui los. Ik ben als een gek naar het station gefietst, zag dat het perron zo goed als leeg was en ben in 1x door de stoep op en het perron op gereden om onder het afdak van het station te komen. Daar pas gestopt. De paar mensen die daar stonden zagen het lachend aan. Ik was nog acceptabel nat...

Al met al 165km op de tellen. Mijn langste rit ooit. En mijn benen voelden alsof ze nog wel even door konden :) Dat is fijn, want er volgt morgen nog een rit. En het is fijn als ik ooit de 200km wil aantikken.

Vrijdag: Groningen-Delfzijl via de Friese grens.
Vandaag de andere helft. Eigenlijk wilde ik met de trein naar Delfzijl en dan terug naar Groningen fietsen, zodat het in totaal ook echt een rondje zou zijn. Maar de wind deed mij anders besluiten. Eerst met windkracht 5 tegen naar De Wilp. Dat was nog best pittig. Beentjes voelden de rit van gisteren echt wel, achterwerk ook. Maar vooral die wind. Ach, ik wist dat ik dat 40km moest overleven en dat ik dan de rest van de dag de wind min of meer mee zou hebben. Het eerste stuk ging nu in en niet al te hoog tempo, maar wel steady door kunnen rijden. Prima, ik moet de hele middag ook nog.
Na de draai richting noord ging het uiteraard een stuk makkelijker. En als het dan makkelijker gaat voel je de beentjes ineens ook niet meer. Fijn. Wel werd de lucht héél erg donker. Bij een carpoolplaats maar even de fietsenstalling in gedoken om buienradar te checken. Was niet meer nodig, ik was net onderdak en toen barstte het los. Ben je toch zo 20 minuten verder.
Tussen Lauwerzijl en Munnikezijl zit je in niemandsland, middle of nowhere, einde van de wereld. Zoiets. En daar kwam de volgende bui. Ok, geen ontkomen aan, ik was nat. Maar de wind is ook wel leuk, want die is rondom zo'n bui een stuk harder. En in de rug. Zoef. Ik zag 39 op mijn teller staan en realiseerde me toen dat de straten wel eens glad konden zijn in die natheid. Vooruit, 35 is dan ook wel genoeg.
Bij Zoutkamp aangekomen was het ergste van de bui voorbij. Desondanks een café in gedoken om even weer op te warmen met thee en lunch.

Vanaf Zoutkamp naar Lauwersoog ging prima, daarna de dijk op naar de Eemshaven. Dat zijn nogal wat kilometers. Veeroosters lagen er hier gelukkig véél beter bij dan gisteren, kon zo doorzoeven. Heerlijk: lange rechte weg met goed asfalt en geen andere weggebruikers (ik heb in dat lange stuk 1 andere fietser en 2 voetgangers gezien). Wel weer een bui op de kop. Tsja...

En dan de Eemshaven. Daar hebben ze blijkbaar alle wegen veranderd. Of fabrieken er bovenop gezet. In elk geval klopte er geen fluit van mijn route. En dus kon ik na de Eemshaven de dijk niet weer op om naar Delfzijl te gaan. Meerdere pogingen gedaan, maar elke weg bleek dood te lopen bij een bedrijf in plaats van naar de dijk te gaan (zoals wel op de kaart stond).

Nou ja, dan de navigatie maar rechtstreeks naar Delfzijl. Kortste route zal niet heel erg ver bij de kust vandaan lopen (ik moet wel langs de rand blijven fietsen natuurlijk). En zo kwam ik precies om 17:00 het perron op. En de trein ging om... juist... 17:00. Ik had er nog in kunnen springen als ik zwart was gaan rijden. Niet gedaan.

En zo eindigde de rit na 154 km. Het rondje was compleet!

Nog even 30 minuten op het station zitten en 30 minuten in de trein. En dan in Groningen nog 5 minuutjes van station naar huis. Doe je ff toch? Jeutje, mijn achterwerk vond het niet zo leuk wéér het zadel te raken. Ik had even geen idee hoe ik nog kon zitten... Gelukkig maar 5 minuten :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » wo 15 augustus 2018 06:32

Gisteren min of meer gelijk na het werk op de racefiets gestapt voor een rondje richting Maarsbergen/Wijk bij Duurstede.
Minder wind dan voorgaande keren en daarmee eindelijk weer eens een ritje van iets boven 30 gem. kunnen rijden, die worden zeldzaam tegenwoordig.....
Op bepaald moment lichte spettertjes motregen en wegen zelfs nat, dat was lang geleden.
Afbeelding
Op de buienradar ook 1 pixel en daar fietste ik blijkbaar.
Hoe dan ook, net iets meer dan 100 km in de knip en tevreden gevoel.
https://www.strava.com/activities/1772033647
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 15 augustus 2018 07:54

Ik had tussen Cothen en Wijk wat druppeltjes. Maar alles bleef vrijwel droog en op het wegdek was niets te zien. Was rond een uur of 6.

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » wo 15 augustus 2018 12:01

Alexander schreef:
wo 15 augustus 2018 07:54
Ik had tussen Cothen en Wijk wat druppeltjes. Maar alles bleef vrijwel droog en op het wegdek was niets te zien. Was rond een uur of 6.
Dus?????

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 15 augustus 2018 12:03

Bontempi schreef:
wo 15 augustus 2018 12:01
Alexander schreef:
wo 15 augustus 2018 07:54
Dus?????
Ik reageerde op Fred. In was namelijk wel benieuwd waar en hoe laat hij dat buitje had. :roll:

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » do 16 augustus 2018 06:36

Alexander: Foto gemaakt bij kruising N227 en N224 en was rond 19:30u. Terug vanuit Maarn begon de weg wat nat te worden en toen ik net na 20:00u thuis kwam begon het even echt te regenen. Dat even was pakweg 3 minuten, meer ook niet. Feitelijk een "droge" rit.

Verder gisteren ook maar een "standaard" rondje van 100 km gemaakt. Toen 100% droog, maar wel aardig wat wind. Benen hadden nog aardig last van voorgaande dag, maar in ieder geval weer een stapje dichter naar mijn uitdaging voor dit jaar. (slaat nergens op, maar je moet toch wat)
Afbeelding
https://www.strava.com/activities/1774327350

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 16 augustus 2018 07:41

op hoeveel 100's zit je nu?

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » do 16 augustus 2018 13:26

Jan Willem schreef:
do 16 augustus 2018 07:41
84 stuks, maar daar zitten best redelijk aantal "laffe" ritjes bij van net iets over die grens........ (inderdaad soms vlak bij huis klein ommetje om het net te halen).
Your Activities - VeloViewer.png
Maar eea slaat nergens op besef ik al te goed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 16 augustus 2018 13:30

De hele apenrots slaat nergens op ;-) Maar is soms wel leuk.

Dus laffe ritjes tellen niet echt volgens jezelf? Hoeveel echte ritjes moet je dan nog? Of is dat een doel voor volgend jaar? 100 epic 100km ritjes :D

marcello
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door marcello » za 18 augustus 2018 15:53

Na een verdiende rustweek, gisteren weer heerlijk de beentjes laten draaien door de Meije, afwisselend met 5X losse 50km/u sprintjes.

Afstand: 47 km
Tijd: 1:33 uur
AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd met Tapatalk

marcello
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door marcello » za 18 augustus 2018 15:59

En vanochtend met Metor een ritje gemaakt, wat de naam "de Saterdagtoer!" krijgt. Rustig aan de beentjes laten vallen en ietewat spanning erop, want morgen is het weer tijd voor een trainingswedstrijd.

Afstand: 48 km
Tijd: 1:41 uurAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd met Tapatalk

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » za 18 augustus 2018 16:22

fred mtb-sport schreef:
do 16 augustus 2018 13:26
Jan Willem schreef:
do 16 augustus 2018 07:41
84 stuks, maar daar zitten best redelijk aantal "laffe" ritjes bij van net iets over die grens........ (inderdaad soms vlak bij huis klein ommetje om het net te halen).
Your Activities - VeloViewer.png
Maar eea slaat nergens op besef ik al te goed.
Maakt toch niet uit? Ik doe ook regelmatig een extra ommetje om een soortgelijke grens te overschrijden.

Behalve dan dat als je van die ritjes 101 km had gemaakt, je 101x101 had kunnen halen (maar ja, zo kun je bezig blijven).

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » za 18 augustus 2018 19:25

Jan Willem schreef:
do 16 augustus 2018 13:30
De hele apenrots slaat nergens op ;-) Maar is soms wel leuk.

Dus laffe ritjes tellen niet echt volgens jezelf? Hoeveel echte ritjes moet je dan nog? Of is dat een doel voor volgend jaar? 100 epic 100km ritjes :D
Niet alle 100, 101, 102 km ritjes waren "laf" zoals ik dat zelf noem.
De Stelvio vanaf Bormio naar Prato en terug naar Bormio van ook 101 km, maar wel 3.400 hm (overigens was het 94 km, dus nog even 7 km extra gepakt) https://www.strava.com/activities/1726773327

Gisteren weer zo'n ritje van net over de 100km, maar was voor het eerst in 8 weken weer eens op de MTB. Dan toch minimaal dik uur langer op pad gezien het parcours /trails die ik reed.
Op donderdagavond aantal uren mee geholpen met onderhoud parcours Zeist en al lopend over de trails begon het toch te kriebelen. Dus vrijdagmiddag weer eens ouderwets op de Scale gereden en voornamelijk rondom het noordelijke gedeelte van Austerlitz. Zeist nog voor groot deel afgesloten ivm droogte en behoud van parcours met de klimmetjes.
Voelde weer eens lekker aan en na 101 km :lol: dik tevreden thuis.
Afbeelding
https://www.strava.com/activities/1778504233

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » ma 20 augustus 2018 06:35

Geïnspireerd door rit op de motor op zaterdag, de volgende ochtend lekker op de racefiets een stuk langs de lek gereden.
Vanuit Soest richting Wijk bij Duurstede om vanaf dat punt naar Schoonhoven te rijden. Qua weersomstandigheden prima, alleen toch wel wat tegenwind. Scheelt in ieder geval dit keer op de heenweg. Wel paar keer ingehaald door "straaljagers" op tijdritfietsen, wat een snelheid en weet ik ook waar ik weer sta :lol:
Afbeelding
Terug eerste gedeelte min of parallel aan de lekdijk om uiteindelijk vanaf Nieuwegein via Driebergen/Zeist en vliegveld Soesterberg terug te gaan.
Uiteindelijk na iets meer dan 150 km meer dan tevreden thuis te komen. Mooi slot van redelijk weekje met 4 ritjes.
https://www.strava.com/activities/1782527308

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » vr 24 augustus 2018 14:23

Omdat een deel van de routenetwerk van de UHR weer open gesteld is, lekker op de Scale gestapt. Vanaf huis richting Lage Vuursche en daar de vaste route opgepikt (dat stuk route heet Hoge Vuursche).
Was blij verrast hoe het er bij lag gezien de droogte van de laatste periode. Veel draaien/keren (niet 100% mijn ding), maar wel weer genieten. Enig mulle gedeelte was het stukje bos na de omleiding, maar prima te doen.
Daarna via het bos naar Soester Hoogt en ook even 2 rondjes gepakt, is gewoon lekker om te rijden.
Daarna nog even naar Austerlitz Noord, want Zeist voor grootste deel nog dicht. Austerlitz 2 rondjes en zag daar ineens de bekende groene vlaggetjes, dan weten de insiders genoeg :oke: .
Afbeelding

Nog even stukje om via wat vlottere paden en naar huis. Hoefde dit keer niet vlak bij huis wat rond dwalen voor de km's en kwam na 4:45u en 102 km op de klokken tevreden terug. (https://www.strava.com/activities/1794033198)
Was weer genieten op de MTB en in het bos heel wat minder last van de wind.

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 26 augustus 2018 13:13

Gisteren het fietsen lekker laten schieten om vanochtend een lekker stukje op de CX te rijden. Redelijk op tijd op pad (nog voor 08:00u) voor aantal uurtjes "gravelen" op de Utrechtse Heuvelrug.
In begin best frisjes met krap 6 graden, maar windstil en zonnetje er bij.
Vanaf Soest via Amersfoort, Treek, Zeist, Driebergen, Amerongen tot pakweg Veenendaal. Vandaar uit weer terug via Overberg, Maarn, Soesterberg.
Onderweg afwisselend asfalt, fietspaden, wat gravel en klein beetje onverhard, Dus ideaal voor m'n CX en nog steeds leuk om deze er bij te hebben voor dit soort ritjes in deze omgeving (best lekker als je in de buurt woont)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na zo'n 4:30u en 114km met tevreden gevoel thuis.
https://www.strava.com/activities/1798194426

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » vr 31 augustus 2018 20:38

Vanochtend met de auto richting Apeldoorn met de Scale achterop. Vanaf vd Valk parkeerplaats begonnen op de vaste route van Apeldoorn. Na ongeveer 2/3 van deze route de oversteek gemaakt naar de vaste route van Rheden/Posbank.
Na bijna 50 km deze ook weer afgelegd en weer terug naar route Apeldoorn om het restant van deze ronde af te maken.
Uiteindelijk na 115 km / 1.100 hm terug van deze "Veluwe marathon", Gelukkig was het geen echte marathon, want dan was Fredje heel ver achterin geëindigd. :mrgreen:
Zat domweg weinig gang in vandaag, maar het genieten van de omgeving was er niet minder om.

Afbeelding

Afbeelding

Dat maken deze 2 "old school" MTB routes toch de moeite waard. Ook mooi als afwisseling tov de routes van de Utrechtse Heuvelrug waar je veel meer aan het draaien/keren bent. Hier kan je (als je goede benen hebt) lekker stoempen.
https://www.strava.com/activities/1809554314

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Proeme » vr 31 augustus 2018 22:23

Terug op Nederlandse bodem moest er vandaag een ritje gemaakt worden. En ik vond iemand die mee wilde. Hij reed net iets harder dan ik normaal, dus dat is dan ook meteen een leuke uitdaging. Ging prima. 71km in de benen zonder pauze maar inclusief wind die in Groningen altijd een rol speelt. In het weekend zal het weinig worden, dus kwa fietsen is de vakantie voorbij. Wordt het weer wat lastiger plannen...

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » za 01 september 2018 10:46

Gisteren na werk een rondje gefietst met als doel een 100+km en zoveel mogelijk kms binnen de polder zonder maar een stukje weg dubbel te rijden. Na afloop stond er 111km op de teller bij een voor mij mooi gemiddelde van 29.4km/u en 150 watt

draaien en keren in de polder

geric

Bericht door geric » ma 03 september 2018 21:11

[WhatsApp, zaterdagmiddag]

Vraag: Biertje?

Antwoord: Vandaag familiedag, morgen rondje IJsselmeer.

Wat een ontzettend goed idee. Ik had echter net met mijn vrouw afgesproken zondagochtend naar Den Bosch te gaan. E1n dikke zoen, acht biertjes, e1n fles wijn en e1n nieuwe kennis later:

https://www.strava.com/activities/1815055693

Learnings:
  • Ik word enorm moe van die Mountainbikers die technisch zo veel beter zijn. En/of vooral van mezelf. Take your pick.
  • Ondanks compleet gebrek aan lange afstand ritten dit jaar word ik fysiek gelukkig nog steeds niet snel moe.
  • Herstellen op de zadel werkt nog steeds prima zonder (of juist bij gebrek aan) voedsel.
  • Op kop langdurig je maten in je wiel kapot rijden is bevredigend als je anders niets kan.

Plaats reactie