Vandaag gefietst.

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Vandaag gefietst.

Bericht door Alexander » ma 11 december 2017 13:37

Chasseur schreef:
ma 11 december 2017 11:08
Geld zeker voor mij, buiten mag ik fietsen, binnen moet ik fietsen. Dus alleen buiten en zowel zaterdagochtend als zondagochtend een paar uurtjes kunnen maken. Wel beide keren het laatste half uur slecht weer en koud door de nattigheid. Maar dat veel liever dan in een benauwd hok fietsen. Verder is voor mij effectief trainen al helemaal nooit aan de orde (of geweest) lekker fietsen, daar wordt ik beter van. Moet er niet aan denken een slaaf van mijn vermogensmeter te zijn, zou voor me het hele fietsplezier bederven.
Dan begrijp je me verkeerd hoor, ik ben ook geen slaaf van de vermogensmeter. Bij mij gaat het bij effectief trainen vooral om de beperkt beschikbare tijd (5-6 uur in de week) zo zinvol mogelijk te besteden en de manier zoals ik dit invul geeft mij het nodige (fiets)plezier. Daar zou voor mij op dit moment buiten nauwelijks sprake van kunnen zijn. Alleen denk ik wel dat er nu een beetje sprake is van buiten fietsen om het buiten fietsen. Maar goed, dat kunnen anderen weer makkelijk over mij zeggen dat ik ga binnen fietsen om het binnen fietsen. Mijn punt is meer dat met deze weersomstandigheden je nauwelijks in staat bent (flink) door te rijden gezien het overige verkeer en het gladde wegdek.

Overigens zijn veldrijden en mountainbiken voor de specifieke liefhebber wel goede alternatieven voor een lekkere interval training, maar het is wel een andere discipline waar een andere fiets voor nodig is en veldrijden doe je met name in wedstrijdverband.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Lethalp
Moderator
Fiets: Wilier Zero SLR

Bericht door Lethalp » ma 11 december 2017 18:41

Dit was muchos fun gisteren:
(Ondanks maar een klein uurtje en glibberen om uit de bebouwde kom te komen)
Afbeelding

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » di 12 december 2017 21:36

Ik zit op Lanzarote, waar het weer wat beter is dan NL. Wel heel veel wind vandaag. Toch 6 uur kunnen fietsen, ging niet zo hard tegen de wind in. Nog een stuk meegelift met de NL-shorttrackploeg :)

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 12 december 2017 22:46

Wombcat schreef:
di 12 december 2017 21:36
Ik zit op Lanzarote, waar het weer wat beter is dan NL. Wel heel veel wind vandaag. Toch 6 uur kunnen fietsen, ging niet zo hard tegen de wind in. Nog een stuk meegelift met de NL-shorttrackploeg :)
Lanzarote, één keer geweest. Voor mij vanwege de wind meest waardeloze bestemming om te gaan fietsen. Als je toch die kant op gaat ga dan naar Gran Canada, Tenerife of voor mijn part Algarve.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » za 16 december 2017 08:39

Thierry le Brun schreef:
di 12 december 2017 22:46
Als je toch die kant op gaat ga dan naar Gran Canada, Tenerife of voor mijn part Algarve.
+1, overigens Algarve wel eens redelijk verregend weekje gehad. Dus ik kies altijd voor GC of TF.

Verder gisteren ook weer eens buiten na bijna 2 weken indoor bezig te zijn geweest. Gisteren was het "droog", althans geen regen (2x heel even lichte druppies). Maar wel erg kil met 3 tot 4 graden en wegen zeiknat.
Dus lekker om mijn crosser (met spatborden natuurlijk) de weg op, wilde eerst wat gravelpaden doen maar zag vlot in dat die nog glad waren bij mij in de buurt. Rondom Soest witter dan stukje verder op.
Uiteindelijk dikke 4 uur kunnen trappen met bijna 112 km op de teller, best tevreden mee.
Afbeelding
Afbeelding
Onderweg niet koud gehad, eens kijken of zondag opnieuw een ritje met de CX er in zit. De bossen zijn me veel en veel te nat en modder is voor varkens, niet voor MTB'ers.
Misschien volgende week weer als de voorspellen (beetje droger) kloppen en dan eens kijken hoe het op de UHR is. Vanaf operatie begin september niet meer op MTB gezeten, hoogste tijd.

https://www.strava.com/activities/1314854611
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » za 16 december 2017 10:22

Gisteren een pittige HIIT training op de WattBike met korte blokjes in Z5 Z6 en Z7. Het volgen van deze trainingen was achteraf een goede keuze en heeft me een lekkere boost gegeven.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » za 16 december 2017 12:43

Zo juist weer eens een ritje gemaakt , na 4 weken niet gebiket te hebben. Het was weer wennen , na 13 weken niet , 4 weken wel en 4 weken niet. Net geen uur gefietst , net geen 21 km.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » zo 17 december 2017 00:04

Alexander schreef:
za 16 december 2017 10:22
Gisteren een pittige HIIT training op de WattBike met korte blokjes in Z5 Z6 en Z7. Het volgen van deze trainingen was achteraf een goede keuze en heeft me een lekkere boost gegeven.
Fijn zijn ze bij Wattbike he? :-)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 19 december 2017 21:39

NielsH schreef:
zo 17 december 2017 00:04
Alexander schreef:
za 16 december 2017 10:22
Fijn zijn ze bij Wattbike he? :-)
Vandaag echt een klimtraining. Ongeveer 27 minuten in Z3 met een rpm van 75 en om de 3 minuten even 20 sec een versnelling naar 85 rpm. Daarna 10 minuten rust :-(, veel te lang als je het mij vraagt. Maar daarna 4 blokken van 3 minuten in Z4 met een rpm van 85. Het laatste blok heb ik voornamelijk in Z5 gedaan en de laatste minuut in Z6. Met de HIIT trainingen van de afgelopen weken zijn dit soort blokken kinderspel ;)

Goed gevoel overgehouden aan de training, maar helaas heeft de WattBike hub problemen waardoor de gegevens van de training weg is. Van vrijdag heb ik nog wel de gegevens in de app staan.

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » wo 20 december 2017 07:43

Eergisteren maar weer eens BigRingVR opgestart. Tot en met december is deze nog gratis, dus als je deze wil testen... Je hebt wel een PM op je fiets of een smarttrainer nodig.
Vol gas Huez opgereden. Was benieuwd of dit voor mij binnen een uur zou kunnen. Heb eerlijk mijn lichaamsgewicht en 10kg aan fiets, helm, kleding etc. opgegeven. Dit om een zo eerlijk mogelijke weergave te bereiken. Net geen uur. Niet verkeerd met een 1,5kg extra off-season gewicht en een lagere FTP dan in het "hoogseizoen"

Ik had twee weken geleden een 20 minuten FTP test gedaan. Nu dus een uur lang volle bak gereden. Verschil in uitslag slechts 1 watt!!! In mijn situatie blijkt die 20 minuten test dus representatief te zijn.

BigRingVR is een Nederlands product en ga ik zeker af en toe gebruiken (mits betaalbaar).

https://www.strava.com/activities/1318808060

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » vr 22 december 2017 20:44

Rond middaguur toch op pad, maar bewust op mijn"pekelbak" want in bos natte bende en daar geen zin in.
Qua temperatuur geen klagen en ook geen wind. In het begin compleet grijs, heel even iets wat leek op zon om even later krap 200 meter richt te hebben.
Overbodig om aan te geven dat de wegen nat waren, maar met mijn spatbordjes geen last van.
In ieder geval toch iets meer dan 120 km op de teller bij 28 gem. Geen klagen wat dat betreft en gelukkig ook weinig pijn in de voet vandaag.

Afbeelding
Afbeelding
https://www.strava.com/activities/1323092224
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » vr 22 december 2017 23:06

Vandaag een pittige HIIT op de WattBike en voor het eerst de MMP op 310 gezet. 3 blokken van 8 minuten, waarin 4 keer 30sec in Z2 / Z3 / Z4 / Z6. Eerste blok met een cadans van 105, tweede met een cadans van 95 en derde met een cadans van 85. En als extraatje ging het laatste blok afwisselend in Z3/Z4/Z5/Z6 en Z2/Z3/Z4/Z6 en als laatste extraatje 1 min Z6. Na afloop voelde ik me helemaal licht in mijn hoofd en mijn handdoek rook ook naar ammoniak wat duidt op gebruik van eiwitten als brandstof. Ik ben even blijven zitten op de fiets maar iemand anders maakte meteen zijn fiets schoon en hij het even moeilijk toen hij weer rechtop ging staan.

Dit was by far de meest pittige training die ik sinds tijden gedaan heb.

@NielsH. Deze staat zondag voor jou op het programma ;)

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » vr 22 december 2017 23:09

Alexander schreef:
vr 22 december 2017 23:06
Vandaag een pittige HIIT op de WattBike en voor het eerst de MMP op 310 gezet. 3 blokken van 8 minuten, waarin 4 keer 30sec in Z2 / Z3 / Z4 / Z6. Eerste blok met een cadans van 105, tweede met een cadans van 95 en derde met een cadans van 85. En als extraatje ging het laatste blok afwisselend in Z3/Z4/Z5/Z6 en Z2/Z3/Z4/Z6 en als laatste extraatje 1 min Z6. Na afloop voelde ik me helemaal licht in mijn hoofd en mijn handdoek rook ook naar ammoniak wat duidt op gebruik van eiwitten als brandstof. Ik ben even blijven zitten op de fiets maar iemand anders maakte meteen zijn fiets schoon en hij het even moeilijk toen hij weer rechtop ging staan.

Ben wel wat gewend :-)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » vr 22 december 2017 23:42

NielsH schreef:
vr 22 december 2017 23:09
Alexander schreef:
vr 22 december 2017 23:06

Ben wel wat gewend :-)
Ha ha. Ik (nog) niet ;)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » za 23 december 2017 11:53

fred mtb-sport schreef:
vr 22 december 2017 20:44
Rond middaguur toch op pad, maar bewust op mijn"pekelbak" want in bos natte bende en daar geen zin in.
Qua temperatuur geen klagen en ook geen wind. In het begin compleet grijs, heel even iets wat leek op zon om even later krap 200 meter richt te hebben.
Overbodig om aan te geven dat de wegen nat waren, maar met mijn spatbordjes geen last van.
In ieder geval toch iets meer dan 120 km op de teller bij 28 gem. Geen klagen wat dat betreft en gelukkig ook weinig pijn in de voet vandaag.
Iedere rit van 100+km die ik in deze tijd van het jaar voorbij zie komen op Strava geef ik standaard een kudo. :oke:

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » za 23 december 2017 21:56

Dan krijg je het druk vanaf morgen. Dan start weer de Rapha 500 op Strava. Ik ga een poging wagen, na vorig jaar gestrand te zijn op 375. Nu 2 dagen extra de tijd omdat ik met kerst niet hoef te werken, dus wie weet... Meer mannen en vrouwen die het erop gaan wagen?
Questa settimana ho chiamato Enrico!

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 24 december 2017 14:06

Alexander schreef:
za 23 december 2017 11:53
Iedere rit van 100+km die ik in deze tijd van het jaar voorbij zie komen op Strava geef ik standaard een kudo. :oke:
Dan loop ik de kudo mis vandaag :-(
Planning was een lange gravelrit vanuit Soest richting Amerongen over de Utrechtse Heuvelrug. Daarmee iets meer beschut dan het open terrein want vond het niet echt super weer met hele lichten motregen en redelijk wat wind.
Voldoende proviand bij me om het zo'n 5 uurtjes uit te houden. Ging best lekker tot iets over de 35 km toen ik lek reed.
Afbeelding
Balen en nog even ruzie met pompje. Daarna op pad, maar de spirit was verdwenen en toen maar besloten om naar huis te gaan. Met 55 km en 2:09u fietstijd allemaal minder dan gepland,
Wel een voordeel: Warme broodje bij de lunch en stuk eerder lekker voor de open haard. :mrgreen:
https://www.strava.com/activities/1325356449

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » zo 24 december 2017 15:09

Nog 391,5 #Rapha500 :) Uitgeteld op de bank met een mok glühwein en een cupcake. 8)
Questa settimana ho chiamato Enrico!

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » zo 24 december 2017 15:23

Ik ga het niet eens proberen , vandaag 26 km gepeddelt na de 23 km van gisteren.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » zo 24 december 2017 16:37

fred mtb-sport schreef:
zo 24 december 2017 14:06
Alexander schreef:
za 23 december 2017 11:53
Dan loop ik de kudo mis vandaag :-(
Planning was een lange gravelrit vanuit Soest richting Amerongen over de Utrechtse Heuvelrug. Daarmee iets meer beschut dan het open terrein want vond het niet echt super weer met hele lichten motregen en redelijk wat wind.
Voldoende proviand bij me om het zo'n 5 uurtjes uit te houden. Ging best lekker tot iets over de 35 km toen ik lek reed.
Ook voor de intentie geef ik een kudo :oke:

Vandaag zelf twee lessen spinning en het ging vrij moeizaam. Waarschijnlijk was ik nog niet helemaal hersteld van zondag. Lopend naar huis voelde de wind en de kille lucht koud aan.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » zo 24 december 2017 17:34

Een heel wonderlijk fenomeen vanmiddag : hele stukken droge weg! Kan me niet eens meer herinneren wanneer dat voor het laatst was. Fiets overigens wel weer 'gewoon' smerig.

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » ma 25 december 2017 08:50

Gios, ik moet er nog 389. Wordt toch iets pittiger dan gedacht, zeker omdat ik alle dagen moet werken

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » ma 25 december 2017 18:18

Al twee dagen heerlijk aan het klimmen in de Vogezen. Derde keer met kerst. Beetje koud af en toe, maar dat is snel weer over als de weg weer gaat stijgen. Vandaag helaas wel moeten omdraaien vanwege de sneeuw op de Hartmannswillerkopf. Eerder zonder problemen al over de Col Amic. Sommige wegen zijn nu afgesloten, dus dat is heerlijk rustig fietsen. :oke:

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » ma 25 december 2017 20:35

Nog 274 km...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » ma 25 december 2017 20:49

Mensen hebben tegenwoordig de meest vreemdsoortige uitdagingen nodig om te gaan fietsen..

Plaats reactie