CTS-terminologie Gran Fondo Strava

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Plaats reactie
johnvanderkaap
Kinderzitje
Fiets: Scott Aspect 920

CTS-terminologie Gran Fondo Strava

Bericht door johnvanderkaap » za 23 juli 2016 09:46

Na twee jaar voor de vuist weggefietst te hebben ... zeer onregelmatig met onderbrekingen ... heb ik besloten om mijn fietstraining gestructureerder aan te pakken. Ik heb gekozen voor Strava's "GRAN FONDO" gebaseerd op het CTS (Carmichel Training Systems). Daartoe ontving ik een Engelstalig "startpakket" en ontvang ik dagelijks Nederlandstalige instructie-emails.

Het Engels beheers ik voldoende maar ik struikel over de vaktermen: ik weet namelijk niet welke van de volgende (uit de e-mails afkomstige) Nederlandse termen
  • Duurtraining
  • Duurtraining + Tempo-intervallen
  • Omslagpunt-intervallen
  • Herstelloop
  • Klimherhalingsintervallen
  • Duurtraining+BO
verwijzen naar de juiste Engelse termen
  • Fast Pedal (FP)
  • Endurance Miles (EM)
  • Tempo (T)
  • Steady State Intervals (SS)
  • Climbing Repeats (CR)
  • Power Intervals (PI)
  • OverUnder Intervals (OU)
  • Speed Intervals (SI)
  • Stomps (ST)
  • Descending Intervals (DI)
  • High Speed Sprints (HSS)
  • Sprints (S).
(Het Engelstalige "startpakket" staat op <https://www.strava.com/athlete/training ... g-glossary>.)

(* GoogleTranslate vertaalt de Engelse termen wel ... maar dat geeft geen verbetering van het begrip :-) . *)

In elk geval bedankt voor je/de antwoord(en).
K75RT 1990. Scott Aspect 920 2014. Batavus Mambo 2009. Peugeot 307SW 2002.
Garmin Zumo 660.
Garmin GPSmap64S.

Pino
Carbon Racefiets

Re: CTS-terminologie Gran Fondo Strava

Bericht door Pino » za 23 juli 2016 11:13

Over -under geeft aan dat je boven en onder je FTP-vermogen gaat trainen.
De meeste termen spreken vanzelf en zou ik niet proberen naar een Nederlandse term te vertalen, terminologie wordt al teveel verkeerd gebruikt, je voegt alleen maar ruis toe.
Stomps weet ik niet meer, wel een leuke term.
Descendant slaat meestal op een steeds kortere tijd van het inspanningsdeel.
Afbeelding

WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Diversen
CTWT-lid: Ja

Bericht door WimL » za 23 juli 2016 19:54

Endurance miles = Vermogens Zone 2 - tussen de 56 en 75% van je FTP (ook wel Aerobic endurance genoemd).
Temp = Vermogenszone 3 - tussen de 76 en 90% van je FTP.
Climbing repeats = Een aantal keren een heuvel of langere beklimming op rijden aan bepaald vermogen, bovenop omdraaien en uitbollen naar beneden (herstel) vb. 10x Loorberg aan 300 watt.
Fast pedal = Hoge cadans workout.

Als je geen vermogensmeter hebt en alleen op hartslag gaat trainen moet je er rekening mee houden dat je hartslag een reactief meetinstrument is, je zou dan met name je omslagpunt intervallen veel te intensief kunnen trainen.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

johnvanderkaap
Kinderzitje

Bericht door johnvanderkaap » ma 25 juli 2016 17:36

Dank voor deze reacties. In het trainingsschema staan Nederlandse trefwoorden. In de "gebruiksaanwijzing" de bijbehorende trefwoorden. Ik weet echter niet welke Nederlandse trefwoorden uit het traininsschema naar welke Engelse trefwoorden uit de "gebruiksaanwijzing" verwijzen. De beide reacties dekken helaas niet de lading.

Nederlands: Duurtraining / Duurtraining + Tempo-intervallen / Omslagpunt-intervallen / Herstelloop / Klimherhalingsintervallen / Duurtraining+BO

Engels: Fast Pedal (FP) / Endurance Miles (EM) / Tempo (T) / Steady State Intervals (SS) / Climbing Repeats (CR) / Power Intervals (PI) / OverUnder Intervals (OU) / Speed Intervals (SI) / Stomps (ST) / Descending Intervals (DI) / High Speed Sprints (HSS) / Sprints (S).
Garmin Zumo 660.
Garmin GPSmap64S.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn

Bericht door Dingo » ma 25 juli 2016 19:45

johnvanderkaap schreef:Dank voor deze reacties. In het trainingsschema staan Nederlandse trefwoorden. In de "gebruiksaanwijzing" de bijbehorende trefwoorden. Ik weet echter niet welke Nederlandse trefwoorden uit het traininsschema naar welke Engelse trefwoorden uit de "gebruiksaanwijzing" verwijzen. De beide reacties dekken helaas niet de lading.

Nederlands: Duurtraining / Duurtraining + Tempo-intervallen / Omslagpunt-intervallen / Herstelloop / Klimherhalingsintervallen / Duurtraining+BO

Engels: Fast Pedal (FP) / Endurance Miles (EM) / Tempo (T) / Steady State Intervals (SS) / Climbing Repeats (CR) / Power Intervals (PI) / OverUnder Intervals (OU) / Speed Intervals (SI) / Stomps (ST) / Descending Intervals (DI) / High Speed Sprints (HSS) / Sprints (S).
Helaas drukken de Engelse termen ook niet geheel de Nederlandse lading.

Hier toch een dappere poging:
Fast Pedal: Hoge Trapfrequentie ( meestal 110+);
Endurance Miles: Duurtraining;
Tempo: zone boven je Endurance zone. Ook wel D2 genoemd.
SteadyState intervals: omslagpunt intervallen
Climbing Repeats Klimherhalingsintervallen
Power intervals: Krachtintervallen ( kan zijn dat er Maximaal Vermogen intervallen bedoeld wordt)
Over/under intervals zijn idd. Intervallen iets boven en iets onder je omslagpunt.
Speed Intervals: Snelheidsintervallen meestal Vo2 max intervallen tussen de 1en 7 minuten voluit.
Stomps:
Descending intervals: aflopende intervallen ook wel pyramide intervallen genoemd
High Speed Sprints: hoge snelheid sprints. Vol gas gedurende 5/10 of 15 seconden op grote versnelling
Sprints: sprints maar dan op kleinere versnelling.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

WimL

Bericht door WimL » ma 25 juli 2016 19:50

johnvanderkaap schreef:Dank voor deze reacties. In het trainingsschema staan Nederlandse trefwoorden. In de "gebruiksaanwijzing" de bijbehorende trefwoorden. Ik weet echter niet welke Nederlandse trefwoorden uit het traininsschema naar welke Engelse trefwoorden uit de "gebruiksaanwijzing" verwijzen. De beide reacties dekken helaas niet de lading.

Als ik in Strava onder het Granfondo Plan naar "De terminology bekijken" kijk en daarna nog op "Aanvullende details" klik is het toch wel vrij duidelijk hoe je die trainingen moet doen. Je heb hier nog niet aangegeven of je met een hartslagmeter of een vermogensmeter wilt gaan trainen (of met allebei).

Wat herstelloop in dat schema doet begrijp ik niet, hoort m.i. meer in een hardloopschema thuis.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » ma 25 juli 2016 19:51

Slechte vertaling ? Recovery Loop ? Herstelrondje ?

johnvanderkaap
Kinderzitje

Bericht door johnvanderkaap » ma 25 juli 2016 20:46

Wim en Dingo,

Dank. Ik ben een eind op weg geholpen. Zodra ik het lijstje compleet heb, laat ik het weten!
Garmin Zumo 660.
Garmin GPSmap64S.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » ma 25 juli 2016 21:49

Stomps heb ik ff op moeten zoeken, kan zijn dat er Hill Stomps bedoeld wordt3-5 min op lage trapfrequentie tegen een helling oprijden. De standaard ZuidLimburg klim, zeg maar.

WimL

Bericht door WimL » di 26 juli 2016 08:10

Dingo schreef:Stomps heb ik ff op moeten zoeken, kan zijn dat er Hill Stomps bedoeld wordt3-5 min op lage trapfrequentie tegen een helling oprijden. De standaard ZuidLimburg klim, zeg maar.
Uit Strava:

Stomps (S) · Intensity 10 of 10
Muscular power training via very short, seated sprints in your hardest gear. (95+ RPM)

Wat Joe Friel zone 6 of 7 neemt denk ik.

WimL

Bericht door WimL » di 26 juli 2016 08:11

johnvanderkaap schreef:Wim en Dingo,

Dank. Ik ben een eind op weg geholpen. Zodra ik het lijstje compleet heb, laat ik het weten!
Post hier af en toe hoe het gaat met je schema. Suc6.
Je zou dit https://home.trainingpeaks.com/blog/art ... ower-ebook ook even kunnen downloaden, gaat wel over trainen met vermogen maar verklaard wel een hoop termen met oefeningen.

Plaats reactie