Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
V77
Huis-, tuin- en keukenfiets

Re: energy bars? ervaringen?

Bericht door V77 » di 28 oktober 2014 10:51

MartijnDuLac schreef:
V77 schreef:Ik zei ook witte rijst, en geen meergranenrijst.
Meergranenrijst? Dat is rijst met andere granen erbij.. en idd we hadden het over rijst.. en ja rijst is ook een graansoort.
Heb je iets tegen een specifieke graansoort? of er problemen mee als er meerdere granen bij elkaar worden gemikt? het is mij niet helemaal duidelijk..
excuus, ik bedoelde zilvervliesrijst ipv meergranenrijst.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Bericht door Rob T » di 28 oktober 2014 10:52

Ik heb het afgesplitst omdat het zeker wel een interessant onderwerp is.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

V77

Bericht door V77 » di 28 oktober 2014 11:01

MEG schreef: Sorry Bas, maar als iemand hier komt roepen dat je van vet niet dik wordt, ga ik echt niet onderbouwen dat dat geleuter is.
Als je alleen maar vet eet word je niet dik, want dan zit je lichaam in vetverbrandingsstand.
Probleem is dat de moderne mens in de suikerverbranding zit, en suiker brand om de haverklap op. Wat doen we? Juist, nog meer suiker eten om onze energiestroom op peil te houden. Suiker moet je zien als een aanmaakblokje, terwijl (verzadigd) vet het grote blok hout is dat urenlang blijft branden.
De overmatige consumptie van suiker (koolhydraten, zetmeel) is een relatief nieuw verschijnsel dat gepaard is gegaan met de industrialisering van voedsel. En daarom worden we zo dik en ongezond, van suiker en zetmeel, en niet van vet, want de meeste mensen zijn bang voor vet.

MartijnDuLac
Driewieler

Bericht door MartijnDuLac » di 28 oktober 2014 11:06

V77 schreef:excuus, ik bedoelde zilvervliesrijst ipv meergranenrijst.
Dat veranderd nog weinig aan je kromme beweringen.. Uiteraard zit er wel een kern van waarheid in.
Je zegt dat granen slecht voor je zijn, ivm fytinezuur. Dat zit voor zover ik weet in het vlies om de granen.. Dus zilvervliesrijst, en andere volkoren granen zijn wat dat betreft minder goed voor je.. geraffineerde granen hebben dat probleem niet.
Wat betreft voedingsstoffen is het in de regel volgens mij andersom..

Maar goed.. dat de hele dag alleen maar brood eten niet optimaal is, daar ben ik het wel mee eens.. Alles met mate..

Dik(ker) worden doe je overigens wanneer je meer calorieën tot je neemt dan je verbruikt... In welke vorm je die binnen krijgt is van ondergeschikt belang..

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » di 28 oktober 2014 12:42

V77 schreef:
MEG schreef: Sorry Bas, maar als iemand hier komt roepen dat je van vet niet dik wordt, ga ik echt niet onderbouwen dat dat geleuter is.
Als je alleen maar vet eet word je niet dik, want dan zit je lichaam in vetverbrandingsstand.
Probleem is dat de moderne mens in de suikerverbranding zit, en suiker brand om de haverklap op. Wat doen we? Juist, nog meer suiker eten om onze energiestroom op peil te houden. Suiker moet je zien als een aanmaakblokje, terwijl (verzadigd) vet het grote blok hout is dat urenlang blijft branden.
De overmatige consumptie van suiker (koolhydraten, zetmeel) is een relatief nieuw verschijnsel dat gepaard is gegaan met de industrialisering van voedsel. En daarom worden we zo dik en ongezond, van suiker en zetmeel, en niet van vet, want de meeste mensen zijn bang voor vet.
Tom Boonen vertelde een paar jaar geleden in een interview dat hij op niet-koersdagen nagenoeg geen koolhydraten meer at, en dat hij daardoor behoorlijk was afgevallen.

Zie ook het interview met Drik Baelus, triatleet en macrobioot (http://www.dirkbaelus.be/pers/varia/int ... sportdrank):
“Voor Tom met mij in contact kwam, had hij al ontdekt dat melk en suiker niet goed voor hem waren, of tenminste, wat die stoffen teweegbrachten. Via mijn kinesist is hij bij mij terechtgekomen. Ik heb voor hem, Lore en onze kinesist gekookt en drie uur over macrobiotiek en mijn overtuigingen gepraat. Hij vond het superlekker. En dat is ook logisch. Als je die producten kent, weet je dat het goed materiaal is. Het kan niet anders dan gezond zijn. Ik vind het een uitdaging om een wielerploeg van het nut van macrobiotiek te overtuigen. Het probleem voor profrenners is echter de keuken van de hotels waarin zij verblijven. Met de voeding in het wielrennen is het erg gesteld, afgaande op wat ik te horen krijg. Het menu dat in de Tour wordt voorgeschoteld, is ronduit rampzalig. Ik snap niet dat je als renner daarop drie weken kunt teren. ’s Ochtends broodjes, een hele pot nutella, speculaaspasta, confituur met heel veel suiker. ’s Avonds heel veel witte pasta, en na het diner naar hartelust snoepen om zoveel mogelijk suikers op te nemen. Helemaal verkeerd. Dat kan er bij mij niet in. Dat is geen krachtvoer, maar roofbouw op uw lichaam. Als je een halve pot speculaaspasta moet verwerken, vraag je al veel van uw lichaam. Bovendien moet je nog eens vijf, zes uur aan een stuk de ziel uit je lijf trappen. Dat is een dubbele inspanning. Pas op, mensen met een sterk gestel kunnen dat aan, maar krijgen ongetwijfeld op latere leeftijd de rekening gepresenteerd. Op dat vlak zou het veel beter kunnen in het wielrennen.”

Waarom heeft het lichaam dan zoveel moeite met die verwerking?

Omdat die producten geraffineerd, bewerkt zijn. Zoals ze in de natuur voorkomen zijn ze omringd door vitaminen, mineralen en vezels die het lichaam helpen om die zaken te verteren. Als ze geraffineerd zijn, ontbreken die essentiële stoffen, dus gaat je lichaam die stoffen uit het bloed halen of elders, daar waar het die stoffen opgeslagen heeft. Als dat herhaaldelijk gebeurt, daalt je weerstand, want je hebt die stoffen nodig om je goed en sterk te voelen en om snel te recupereren. Een blessure, een virus, vermoeidheid,…het kan er allemaal een gevolg van zijn.”
Querer es poder

PFW
Moderator
Fiets: Scott AFD Team Issue
Contacteer:

Bericht door PFW » di 28 oktober 2014 13:25

MEG schreef:
Bas schreef:
Verder vind ik het weinig overtuigend wanneer iemand roept dat iets bullshit of gel*l is zonder dat te onderbouwen. Als aandachtige lezer zou ik dan graag een argumentatie zien.
Sorry Bas, maar als iemand hier komt roepen dat je van vet niet dik wordt, ga ik echt niet onderbouwen dat dat geleuter is.
Zapte toevallig afgelopen zondag langs een programma waar de vraag was of suiker of vet de oorzaak was de toenemende hoeveelheid obesitasgevallen. Conclusie daarvan was dat vooral de combinatie van vet en suiker een verslavende dikmaker is.

Mijn idee is, van vet wordt je niet dik, je wordt dik van meer eten dan je verbruikt...
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

V77

Bericht door V77 » di 28 oktober 2014 13:36

bedankt voor dat artikel van Drik Baelus, zeer boeiend.

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: Cube Peloton
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » di 28 oktober 2014 14:01

PFW schreef:
MEG schreef:
Bas schreef:
Verder vind ik het weinig overtuigend wanneer iemand roept dat iets bullshit of gel*l is zonder dat te onderbouwen. Als aandachtige lezer zou ik dan graag een argumentatie zien.
Sorry Bas, maar als iemand hier komt roepen dat je van vet niet dik wordt, ga ik echt niet onderbouwen dat dat geleuter is.
Zapte toevallig afgelopen zondag langs een programma waar de vraag was of suiker of vet de oorzaak was de toenemende hoeveelheid obesitasgevallen. Conclusie daarvan was dat vooral de combinatie van vet en suiker een verslavende dikmaker is.

Mijn idee is, van vet wordt je niet dik, je wordt dik van meer eten dan je verbruikt...
Het is altijd een combinatie van. Vet moet je ook nog onderscheiden in plantaardig en onverzadigd. Menselijk lichaam breekt plantaardige vetten makkelijk af, kunstmatige vetten een stuk minder. Dat geldt voor suikers en zoetstoffen ook. Vaak zijn er de nodige toevoegingen aan etenswaren, waardoor het menselijk lichaam het niet fatsoenlijk kan verteren.

Maar dit alles is natuurlijk nog steeds afhankelijk van de hoeveelheid die je tot je neemt.

Al is dat bij de ene anders dan bij de ander.
Be someone who makes you happy.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » di 28 oktober 2014 19:45

V77 heeft soms wel een punt. Zoals Niels ook al bevestigde is het brood (granen) dat we eten niet al te best. Veel suiker en zout en daarnaast granen die ons lichaam moeilijk verteerd. Vlak voor mijn reis een tijd minimaal brood gegeten (de rest zelfde levens patroon) en viel kilos af.
Nu op reis kan ik je zo vertellen waar ik heel makkelijk af viel, terwijl het eten super lekker was en er genoeg at. De landen waar bijna geen brood gegeten wordt.
Daarin tegen maakt vet (olie) echt wel dik.
Ik ga mij (verde) verdiepen in voedsel als ik weer serieus ga fietsen en weet wel van een paar landen waar ik het voedingspatroon van wil kopieren en welke echt niet!

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Bericht door El Escalador » di 28 oktober 2014 19:58

Bas schreef:Verder vind ik het weinig overtuigend wanneer iemand roept dat iets bullshit of gel*l is zonder dat te onderbouwen. Als aandachtige lezer zou ik dan graag een argumentatie zien.
Mee eens. Ik denk dat er beter aan had gedaan me volledig afzijdig te houden van de wijsheden van V77.
It never gets easier, you just go faster.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » di 28 oktober 2014 20:19

Metor schreef:V77 heeft soms wel een punt. Zoals Niels ook al bevestigde is het brood (granen) dat we eten niet al te best. Veel suiker en zout en daarnaast granen die ons lichaam moeilijk verteerd. Vlak voor mijn reis een tijd minimaal brood gegeten (de rest zelfde levens patroon) en viel kilos af.
Nu op reis kan ik je zo vertellen waar ik heel makkelijk af viel, terwijl het eten super lekker was en er genoeg at. De landen waar bijna geen brood gegeten wordt.
Daarin tegen maakt vet (olie) echt wel dik.
Ik ga mij (verde) verdiepen in voedsel als ik weer serieus ga fietsen en weet wel van een paar landen waar ik het voedingspatroon van wil kopieren en welke echt niet!
Kijk in zoverre het nu over algemeen voedingspatroon gaat is het al minder ge.... Ik doelde met name op de situatie van reepjes, gelletjes etc tijdens fietsen. Als je op bijna 100% van je vermogen rijd (wedstrijd) dan is en blijft het noodzakelijk om spul te nemen dat je lichaam heel snel opneemt én makkelijk te hanteren is. Wellicht zijn rijsttaartjes een prima idee, maar met één hand aan het stuur in een afdaling pak ik liever een gelletje.
Maar dít topic gaat dan weer over voedingspatroon en daar kan ik gedeeltelijk wel bij aansluiten.

Was 2 x 5-7 weken in India. Daar vrijwel geen suiker gegeten en bijna enkel plantaardige voedingsmiddelen en af en toe iets van kip/vis. Verloor een kg per week (was ook hard nodig ;-) ) en had maar (relatief) weinig trek in zoetigheid na verloop van tijd. Maar wat mij het meest opviel is dat ik beide keren geen enkele allergische reactie meer had na pakweg een weekje onderweg. (ik ben allergisch voor kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen en kruiden waaronder kerry en kaneel). Heb met zelden wat huid betreft zó goed gevoeld als daar ondanks dat in vrijwel élk gerecht kerry zit . Kennelijk kan mijn lijf dát wél prima handelen als er geen kunstmatige rotzooi in gaat.
En het suffe is nu dat het 'dieet' daar prima vol te houden is en ik hier in NL de allergrootste moeite moet doen om van alle ongezonde troep af te blijven. En zolang ik blijf fietsen gaat het goed, maar in rustweken, zoals nu kom ik per week makkelijk een kg aan :-?

Dus wat normaal eetpatroon aangaat zie ik wel wat in mijn (huidige) voedingspatroon met een stuk minder kunstmatige rotzooi, suiker en mét veel vers spul. Voor onderweg maakt het me echt héél weinig uit als het maar makkelijk en lekker is.
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 28 oktober 2014 21:42

Een paar argumenten komen telkens terug en zijn onzin.

Natuur vs kunstmatig: Curare is puur natuur en toch slecht. Kunstmatige toevoegingen (veelal onzinnig) moeten veelal tests doorstaan voor ze op de markt komen waar " natuurlijke" producten nooit doorheen zouden komen. Er is zeker een ethisch argument voor het gebruik van natuurlijke producten, maar rationeel is het absoluut niet.

Vroeger werd zus en zo gegeten, dus moeten we het nu ook zo doen. Kul. Al die mensen uit de oudheid zijn allemaal dood en nagenoeg altijd op een leeftijd die wij nu als " jeugdig" zouden omschrijven.

Ik ben wel voor contact met de natuur, maar als mij een " eenvoudig snel" ontbijt wordt voorgesteld waarvan de voorbereiding 40-50 minuten gaat kosten, haak ik af.

De " sportdrankjes " hebben vooral als doel de producent een gezonde winst op te leveren. Met winst is niets mis, de wereld draait ervan, maar het moet ons niet ervan weerhouden kritisch te kijken naar ALLE argumenten.
Afbeelding

WWWebber
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez Smartweld

Bericht door WWWebber » di 28 oktober 2014 21:59

Metor schreef:Ik ga mij (verde) verdiepen in voedsel als ik weer serieus ga fietsen en weet wel van een paar landen waar ik het voedingspatroon van wil kopieren en welke echt niet!
:oke:

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitkomst....

V77

Bericht door V77 » wo 29 oktober 2014 08:44

El Escalador schreef:
Bas schreef:Verder vind ik het weinig overtuigend wanneer iemand roept dat iets bullshit of gel*l is zonder dat te onderbouwen. Als aandachtige lezer zou ik dan graag een argumentatie zien.
Mee eens. Ik denk dat er beter aan had gedaan me volledig afzijdig te houden van de wijsheden van V77.
Het was ook niet mijn bedoeling om belerend over te komen hoor, ook al lijkt dat misschien zo.
Maar ik gooide vroeger ook gelletjes, reepjes en poeders in mijn mik en kwam erachter dat dat eigenlijk niet zo gezond is en ook anders kan. Vervolgens ben ik meer gaan lezen over voeding en wat meer verdiept, en dan schrik je toch wel wat je tegenkomt.

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » wo 29 oktober 2014 09:25

Voor wie liever "echt" eten meeneemt in plaats van bars/gels, kan ik het boek feed zone portables van Allen Lim en Biju Thomas aanraden. Het is natuurlijk wel wat meer werk (in de keuken).

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » wo 29 oktober 2014 09:41

Als je je wilt verdiepen in voeding moet je alleen wel het kaf van het koren kunnen scheiden. Het internet staat vol met horror verhalen over zo'n beetje alles wat je kunt eten. Voor de meest idiote diëten weten mensen een uitleg op te schrijven die op 't eerste gezicht nog niet zo gek lijkt te zijn. Gluten vrij, geen geraffineerde suikers of geen zuivelproducten is op dit moment uiterst hip.

Dat er meer gradaties zijn dan enkel intolerant en het prima kunnen eten staat vast. Maar er zijn hele volksstammen die heilig overtuigd zijn van hun eigen opvattingen en het hele plaatje echt niet meer voor ogen hebben en met allemaal ingewikkelde woorden en termen de goegemeente van hun gelijk moeten overtuigen.

Hele verhaal over die geraffineerde suikers is één groot fabel, 'natuurlijke' suikers hebben dezelfde uitwerking op je lichaam. Te veel suiker is gewoon niet goed, maar dat geldt voor alles, 'te' en het is niet meer goed. Dat de één persoon gluten of bijvoorbeeld lactose beter verteert is wel een feit.

En nu maar wachten tot iemand over zoetstoffen begint :lol:

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Bericht door El Escalador » wo 29 oktober 2014 11:33

The Boss schreef:Als je je wilt verdiepen in voeding moet je alleen wel het kaf van het koren kunnen scheiden. Het internet staat vol met horror verhalen over zo'n beetje alles wat je kunt eten. Voor de meest idiote diëten weten mensen een uitleg op te schrijven die op 't eerste gezicht nog niet zo gek lijkt te zijn. Gluten vrij, geen geraffineerde suikers of geen zuivelproducten is op dit moment uiterst hip.

Dat er meer gradaties zijn dan enkel intolerant en het prima kunnen eten staat vast. Maar er zijn hele volksstammen die heilig overtuigd zijn van hun eigen opvattingen en het hele plaatje echt niet meer voor ogen hebben en met allemaal ingewikkelde woorden en termen de goegemeente van hun gelijk moeten overtuigen.

Hele verhaal over die geraffineerde suikers is één groot fabel, 'natuurlijke' suikers hebben dezelfde uitwerking op je lichaam. Te veel suiker is gewoon niet goed, maar dat geldt voor alles, 'te' en het is niet meer goed. Dat de één persoon gluten of bijvoorbeeld lactose beter verteert is wel een feit.
It never gets easier, you just go faster.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » wo 29 oktober 2014 22:20

Ik zag net dit voorbij komen op facebook :
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... ing-34980/
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » do 30 oktober 2014 00:47

Kan ook de Voedselzandloper aanbevelen. Heerlijk al die linzen, quinoa en speltbroodjes!

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » zo 18 januari 2015 20:58

MJW schreef:Kan ook de Voedselzandloper aanbevelen. Heerlijk al die linzen, quinoa en speltbroodjes!
Geen idee of de reactie van MJW serieus of een tikkeltje cynisch is bedoeld, maar sinds mijn vriendin het boek een maand of drie geleden heeft gekocht en met Kerst het eerste kookboek heeft gekregen is er in huize Oskam een serieuze "Voedselzandloper-wind" gaan waaien.
Ik moet zeggen, ik ben nu op driekwart van het boek en ik vind het, in tegenstelling tot allerlei dieeten waar ik wat sceptisch over ben, een uitstekend boek. Sinds een week of twee/drie proberen we ook echt volgens dat boek te eten, wordt er van alles uit het kookboek gekookt en dat gaat tot nu toe goed.

In het eerste hoofdstuk wordt ondermeer geschreven "iedereen die dieet is verkeerd bezig". Dat viel bij mij zo goed dat ik ben blijven lezen. Hoewel de vele wetenschappelijke termen en onderzoeken soms wat moeilijk weglezen ben ik best wel onder de indruk, ook de objectiviteit van allerlei voedingsadviezen namens de voedingsindustrie wordt in het boek niet bepaald zachtzinnig in twijfel getrokken.
Rode draad in het boek (althans, dat wat ik er uit haal) is dat suikers (glucose) puur slecht zijn/is en dat het boek er vooral is op gericht om suikerpieken in het voedingspatroon vrijwel geheel te nivelleren door een suikerarm voedingspatroon, waarbij allerlei alternatieven worden aangedragen zoals natuurlijke suikers (fructose) e.d.
Ik heb wel enige twijfel bij de jeugdigheid van de schrijver (geboren (1986) en of hij ineens HET antwoord heeft op gezonde voeding, maar dat na het verschijnen in 2012 in 2014 de 42ste druk is uitgebracht zegt toch wel iets.

De inhoudelijke twijfel die ik heb is of ik als duursporter wel genoeg voedingsstoffen, vooral koolhydraten haal uit zijn voedingsadviezen, met name in het drukke klassiekerseizoen. Het boek zal niet zijn geschreven voor mensen die bijvoorbeeld in de maand april bijna elk weekend ongeveer 250 kilometer fietsen.

Ben dus benieuwd of er hier mensen zijn die het boek kennen en er een mening over hebben. Zelf ga ik op zoek naar sport-voedingsadviezen voor duursporters zoals ik in de lijn van de voedselzandloper, op het gevaar af op allerlei tegenstrijdigheden te stuiten.
T = 145

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » zo 18 januari 2015 23:39

Ariën schreef:
MJW schreef:Kan ook de Voedselzandloper aanbevelen. Heerlijk al die linzen, quinoa en speltbroodjes!
Geen idee of de reactie van MJW serieus of een tikkeltje cynisch is bedoeld,
Serieus hoor! Ik bleek al een aardig "voedselzandloper" menu te hebben en dat is nog wat verder uitgebreid met oa genoemde producten. Ik heb me alleen verbaasd dat ik nog niemand van de voedsel"gurus" uit dit draadje over de voedselzandloper had gehoord. :shock:

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » ma 19 januari 2015 10:49

The Boss schreef:Als je je wilt verdiepen in voeding moet je alleen wel het kaf van het koren kunnen scheiden. Het internet staat vol met horror verhalen over zo'n beetje alles wat je kunt eten. Voor de meest idiote diëten weten mensen een uitleg op te schrijven die op 't eerste gezicht nog niet zo gek lijkt te zijn. Gluten vrij, geen geraffineerde suikers of geen zuivelproducten is op dit moment uiterst hip.

En nu maar wachten tot iemand over zoetstoffen begint :lol:
Dit vind ik een mooie opsomming. Zo kijk ik er ook tegen aan.

Als je iedere dag met verse producten kookt, die niet door een supermarktketen zijn verrijkt door allerlei smerigheden, en je wat tijd wil maken om lekker eten te bereiden; dat is het beste "dieet".
En je vooral niet laten lijden door hipster producten zoals super foods; want die bestaan niet (dat is alleen marketing om ons smerige producten te laten eten, zoals negerzaad).
Biologisch

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » ma 19 januari 2015 20:35

MJW schreef:
Ariën schreef:
Geen idee of de reactie van MJW serieus of een tikkeltje cynisch is bedoeld,
Serieus hoor! Ik bleek al een aardig "voedselzandloper" menu te hebben en dat is nog wat verder uitgebreid met oa genoemde producten. Ik heb me alleen verbaasd dat ik nog niemand van de voedsel"gurus" uit dit draadje over de voedselzandloper had gehoord. :shock:
T = 145

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » ma 19 januari 2015 22:55

Ik maak me niet zo'n zorgen over de koolhydraten. Ik heb vrijwel geheel 2014 (tm september) op een aangepaste versie van Sonja Bakker getraind, gewerkt en genoten. Daar zaten niet heel veel koolhydraten in, maar door op de juiste momenten wél iets meer koolhydraten te nemen, bijvoorbeeld voor een zware training en voor wedstrijden was het goed te doen. Erna juist mengsel van eiwit en koolhydraten, simpelweg yoghurt met muesli. En voldoende alcohol op zijn tijd ;-) om het draaglijk te houden.
Maar in het 'gewone leven' eten we vaak juist teveel (in calorien gemeten) en minderen is meestal geen enkel probleem als er een klein beetje evenwicht in je voeding zit. Vrijwel iedereen neemt toe in gewicht als je nergens op let (en een zittend beroep hebt). Voor mij was dit dé manier om 2015 met het laagste 'startgewicht' van de laatste 10 jaar te beginnen, ondanks de piek die jaarlijks komt in/tijdens de rustperiode in het 4e kwartaal. Maar ook die piek die normaal een kg of 6-7 toename bedroeg bleef dit jaar met 2,5kg gelukkig beperkt.
Bijkomend voordeel van een enigzins afgewogen dieet is dat het lang geleden was dat ik een jaar zo weinig ziek of niet lekker ben geweest. Kennelijk helpt het op één of andere manier.

O ja, verder 100% eens met Geer. En daarom bijvoorbeeld in 'mijn' Sonja B variant geen Optimel oid maar gewoon melk of yoghurt. En gewoon lekker eten maken is wellicht een kunst maar het loont al heel snel de moeite om het te doen. Het kan zo simpel zijn.
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » di 07 april 2015 09:53

Ariën schreef:
Geen idee of de reactie van MJW serieus of een tikkeltje cynisch is bedoeld, maar sinds mijn vriendin het boek een maand of drie geleden heeft gekocht en met Kerst het eerste kookboek heeft gekregen is er in huize Oskam een serieuze "Voedselzandloper-wind" gaan waaien.
Ik moet zeggen, ik ben nu op driekwart van het boek en ik vind het, in tegenstelling tot allerlei dieeten waar ik wat sceptisch over ben, een uitstekend boek. Sinds een week of twee/drie proberen we ook echt volgens dat boek te eten, wordt er van alles uit het kookboek gekookt en dat gaat tot nu toe goed.

In het eerste hoofdstuk wordt ondermeer geschreven "iedereen die dieet is verkeerd bezig". Dat viel bij mij zo goed dat ik ben blijven lezen. Hoewel de vele wetenschappelijke termen en onderzoeken soms wat moeilijk weglezen ben ik best wel onder de indruk, ook de objectiviteit van allerlei voedingsadviezen namens de voedingsindustrie wordt in het boek niet bepaald zachtzinnig in twijfel getrokken.
Rode draad in het boek (althans, dat wat ik er uit haal) is dat suikers (glucose) puur slecht zijn/is en dat het boek er vooral is op gericht om suikerpieken in het voedingspatroon vrijwel geheel te nivelleren door een suikerarm voedingspatroon, waarbij allerlei alternatieven worden aangedragen zoals natuurlijke suikers (fructose) e.d.
Ik heb wel enige twijfel bij de jeugdigheid van de schrijver (geboren (1986) en of hij ineens HET antwoord heeft op gezonde voeding, maar dat na het verschijnen in 2012 in 2014 de 42ste druk is uitgebracht zegt toch wel iets.

De inhoudelijke twijfel die ik heb is of ik als duursporter wel genoeg voedingsstoffen, vooral koolhydraten haal uit zijn voedingsadviezen, met name in het drukke klassiekerseizoen. Het boek zal niet zijn geschreven voor mensen die bijvoorbeeld in de maand april bijna elk weekend ongeveer 250 kilometer fietsen.

Ben dus benieuwd of er hier mensen zijn die het boek kennen en er een mening over hebben. Zelf ga ik op zoek naar sport-voedingsadviezen voor duursporters zoals ik in de lijn van de voedselzandloper, op het gevaar af op allerlei tegenstrijdigheden te stuiten.
en hoe doe je dat nu met het klassiekerseizoen in volle gang? Heb een deel van het boek gelezen en het klinkt allemaal zeer aannemelijk.

Plaats reactie