Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
V77
Huis-, tuin- en keukenfiets

Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Bericht door V77 » ma 27 oktober 2014 12:38

Halt schreef:Ik let een beetje op mijn gewicht dus ik kijk altijd hoeveel vet er in al die repen zit. In die 'gewone' repen van de supermarkt zit vaak relatief veel vet t.o.v. dedicated sportrepen.
Van vet word je niet dik, maar van suiker. De mens is van nature een vetverbrander, en geen suikerverbrander. Helaas zijn veel mensen onterecht bang voor vet en eten ze teveel koolhydraten met als gevolg: overgewicht en hart- en vaatziekten. Beter je energie uit vet halen dan uit suiker.

En wat reepjes en ontbijkoeken betreft, allemaal hartstikke ongezond en aanslag op je lever. Vaak vol met chemische stoffen en het oh zo ongezonde 'glucose-fructosestroop'. En dan heb ik het nog niet eens over de granen, die zogenaamd gezond zijn omdat het 'langzame koolhydraten' zijn. Granen zorgen voor een hoop ellende in je lijf, beschadigen je darmwand, zit vol met fytinezuur (remt de opname van vitamines en mineralen) en zijn slecht verteerbaar (granen zijn in feite houtachtige vezels die niet of nauwelijks te verteren zijn).
Als, dan gewoon een banaan (natuurlijk product), of wat witte gekookte rijst met wat ommelet, of flinke theelepel natuurlijke honing. Sowieso, de belangrijkste energie tijdens een tourtocht is datgene wat je avond ervoor hebt gegeten.

V77

Re: energy bars? ervaringen?

Bericht door V77 » ma 27 oktober 2014 12:43

Thierry le Brun schreef:de laatste weken staan ze hier bij de veldtoertochten bij de pauzeplekken klaar met gebakken ei, broodje ei en wat je zoal nog meer met ei kan doen. Daar kan je dus blijkbaar ook goed op fietsen?

een ? omdat ik persoonlijk niks met eieren heb.
Eieren zijn hartstikke gezond, zit vol met belangrijke vitamines en mineralen. Ik eet elke week een stuk of 15 eieren (wel biologische eieren van kippen die buitenlopen en zelf voeding pikken, en die niet vet gevoerd zijn met mais en granen).
Lance Armstron at tijdens de tour elke ochtend gekookte witte rijst met spiegelei. En wees niet bang voor je cholesterol, want daar heeft een ei niks mee te maken, dat is nou al vaak genoeg onderzocht.

Oh ja, gooi allemaal je halvarine en margarine in de prullenbak en koop echte roomboter, u weet wel, melk van grasgevoerde koeien. Super gezond en belangrijk voor je lichaam.

V77

Bericht door V77 » ma 27 oktober 2014 12:55

A Talk About Food with Olympic Rower Will Dean

There is something almost supernatural about Olympic athletes. The sheer determination, diligence, and dedication it takes to go for the gold are phenomenal. More than the rigorous training sessions (seven days a week, three times a day), it requires eating like a champion too. I spoke with 2012 Olympic rower Will Dean about his career as an athlete and his views on diet and nutrition. As it turns out, he is very much down to earth, particularly when it comes to food.

A member of the Canadian National rowing team, Dean is currently preparing for the 2016 Olympics in Rio. This demands hours on end of rowing and strength training, which boils down to consuming a good 6000-8000 calories a day. When asked what he eats for an average meal, Dean says nothing exceptional—just simple, nutritious food. His favorite breakfast, he tells me, is plain old bread, butter, and honey. After two hours on the water, Dean centers on macronutrients, chucking back a hefty portion like eggs, bacon, and pancakes.

What about “quick fixes” or dietary supplements, I wondered? How does someone of his athletic caliber maintain optimal performance weight, strength, and speed without condensing nutrients? For sure this pro has a steady supply of sports drinks on hand? Not a chance.

“Most people don’t need sports drinks. By and large, commercial sports beverages are unhealthy for your teeth, loaded with refined sugar and food coloring. As much as possible, I try to rely on real food. For a quick shot of energy, I’ll take a spoonful of honey or eat some dates; for electrolytes, I’ll look to sea salt, molasses, and sea weed—[these are] packed with micro-nutrients that our bodies need” says Dean.

But you won’t find this 6’5, fit-as-a-whistle competitor downing wheat grass juice and eating kale by the bunch either.

“I believe firmly in eating traditional foods. To be honest, I’d like to eat like a sixteenth century farmer (he’s not kidding either). Authentic foods are what I’m drawn to” says Dean.

In other words, he keeps it simple. No big secrets or obsessive calorie counting, not even a strict diet regime. Dean believes in eating his three good meals a day (albeit they’re likely twice the size of yours or mine), and a few healthy snacks between workouts. His food values, if you will, closely follow the principles of Dr. Weston A. Price: simple and unrefined. Eating well, suggests Dean, doesn’t have to be complicated, nor should it consume you.

Now that’s food for thought.

With so many diet trends and food fads these days, Dean’s philosophy is refreshingly straightforward:

“Don’t stress about eating. Appreciate your mealtimes. Eat real food (unadulterated and unprocessed). Cook as much as you can at home, and take advantage of the access we have to local food producers.”

Dean has been proactive in learning how to fuel his body best, while studying the benefits of many everyday foods. Fortunately, he enjoys cooking and learning about time-honored foods (raw milk, grains, fermented foods, grass-fed meats, and butter, to name a few). At home he raises his own organic chickens, renders various fats for cooking (currently he has 15 ducks in the freezer), makes bone broth, and (with his partner Alexandra Pony) makes homemade fermented foods like sauerkraut and kombucha tea.

Dean and his partner are so enthusiastic about fermentation; they offer Lifeology workshops on the benefits of eating fermented foods with recipes and cooking demos on how to begin fermenting at home.

An advocate for health and wellness and a natural public speaker, Dean is often recruited to speak at events. He is also a member of the RBC Olympic program, which enables him to share his Olympic achievements and experiences with young athletes, communities, and clients.

http://eatmagazine.ca/interview-with-will-dean/
Kijk, zo kan het ook.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 27 oktober 2014 19:19

Help! Een dominee.

Ik haat religie oorlogen en hun dominees.

Appel-Android
Suiker-Vet
Campa-Shimano

Get a life en ga bijvoorbeeld lekker fietsen.
Afbeelding

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Bericht door El Escalador » ma 27 oktober 2014 19:51

V77 schreef:Van vet word je niet dik, maar van suiker. De mens is van nature een vetverbrander, en geen suikerverbrander. Helaas zijn veel mensen onterecht bang voor vet en eten ze teveel koolhydraten met als gevolg: overgewicht en hart- en vaatziekten. Beter je energie uit vet halen dan uit suiker.

En wat reepjes en ontbijkoeken betreft, allemaal hartstikke ongezond en aanslag op je lever. Vaak vol met chemische stoffen en het oh zo ongezonde 'glucose-fructosestroop'. En dan heb ik het nog niet eens over de granen, die zogenaamd gezond zijn omdat het 'langzame koolhydraten' zijn. Granen zorgen voor een hoop ellende in je lijf, beschadigen je darmwand, zit vol met fytinezuur (remt de opname van vitamines en mineralen) en zijn slecht verteerbaar (granen zijn in feite houtachtige vezels die niet of nauwelijks te verteren zijn).
Als, dan gewoon een banaan (natuurlijk product), of wat witte gekookte rijst met wat ommelet, of flinke theelepel natuurlijke honing. Sowieso, de belangrijkste energie tijdens een tourtocht is datgene wat je avond ervoor hebt gegeten.
Ik heb zelden zoveel bullshit in 1 post gelezen.
It never gets easier, you just go faster.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3
CTWT-lid: Ja

Bericht door GoodRiddance » ma 27 oktober 2014 20:38

El Escalador schreef:
V77 schreef:Van vet word je niet dik, maar van suiker. De mens is van nature een vetverbrander, en geen suikerverbrander. Helaas zijn veel mensen onterecht bang voor vet en eten ze teveel koolhydraten met als gevolg: overgewicht en hart- en vaatziekten. Beter je energie uit vet halen dan uit suiker.

+1.

Maar ik lees ook niet zoveel.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 27 oktober 2014 21:30

Pino schreef:Help! Een dominee.

Ik haat religie oorlogen en hun dominees.

Appel-Android
Suiker-Vet
Campa-Shimano

Get a life en ga bijvoorbeeld lekker fietsen.
Je vergeet Mini - New Mini
Querer es poder

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » ma 27 oktober 2014 21:44

El Escalador schreef:

Ik snap het wel. Hersenen halen toch vooral (alleen?) hun alleen energie uit suikers (koolhydraten)? Dus ja, als je die te weinig tot je neemt...

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 27 oktober 2014 22:21

Mocht iemand serieus interesse hebben om zich te verdiepen in de nodige onderzoeken over voeding in sport, kan ik aanraden om Asker Jeukendrup op feestboek te gaan volgen. Hij komt regelmatig met links naar interessante onderzoeken met een hoop voetnoten.
En, ja, hij verdient zijn brood in de voedingsindustrie, dus blijf dat kritisch zien.
Maar ik heb hem nooit onzin zien verkondigen.
Afbeelding

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » ma 27 oktober 2014 22:25

El Escalador schreef:

+1 :oke: wat een gel#l
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Mafkees
Aluminium Racefiets
Fiets: NoName Titanium

Bericht door Mafkees » ma 27 oktober 2014 22:33

Een halve banaan per uur en je blijft gaan...... ;-)
Nooit iets anders sinds 38 jaar.

El Escalador
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door El Escalador » di 28 oktober 2014 07:33

Waarom is mijn opmerking 'Ik heb zelden zoveel bullshit in 1 post gelezen' zomaar verwijderd? Moet ik dit nader toelichten?

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » di 28 oktober 2014 07:48

Hij staat er toch gewoon?

(Vorige pagina)

El Escalador
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door El Escalador » di 28 oktober 2014 08:08

GoodRiddance schreef:Hij staat er toch gewoon?

(Vorige pagina)
Ja, sorry, over het hoofd gezien zo vroeg op de ochtend :oops:
Low carb really sucks voor duuratleten! http://home.trainingpeaks.com/blog/arti ... bohydrates

V77

Bericht door V77 » di 28 oktober 2014 08:59

Goudhaantje schreef: Ik snap het wel. Hersenen halen toch vooral (alleen?) hun alleen energie uit suikers (koolhydraten)? Dus ja, als je die te weinig tot je neemt...
Nee, jij snapt het dus niet. Want je hersenen draaien op verzadigd vet, cholesterol en mineralen. Waarom denk je dat moedermelk zo gezond is voor pasgeboren kinderen? Juist omdat er veel cholesterol in moedermelk zit.
Ons geheugenhormoon pregnenolon is op basis van cholesterol, en onderzoeken hebben aangetoond dat er zeer veel cholesterol in de hersenen aanwezig is. De gootste opslagplaats van cholesterol is je brein en cholesterol zet de hersencellen open voor serotonine, het geluksstofje.

V77

Bericht door V77 » di 28 oktober 2014 09:05

Ottie schreef:
El Escalador schreef:

+1 :oke: wat een gel#l
Ach ja, typisch geval van 'cognitieve dissonantie', ik lig er niet meer wakker van. Ik zou zeggen, verdiep jullie maar eens in 'glucose-fructosestroop' en je zult zien wat voor rommel dit is en hoe schadelijk dit is voor je lever en rest van je lijf.

MartijnDuLac
Driewieler

Bericht door MartijnDuLac » di 28 oktober 2014 09:14

Lachen dit.. verkondigen dat granen slecht voor je zijn en dan zeggen dat je rijst moet eten :lol:

ontopic:
Ik had laatst een reepje van Booom, amandelvariant.. en het leek net marsepein :D
Dus als je van marsepein houdt, best een optie..
Alleen natuurlijk als je graag zulke reepjes eet want er zijn natuurlijk legio redenen om dat niet te doen, maar die zijn allemaal wel zo'n beetje genoemd..

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » di 28 oktober 2014 09:38

Dit topic gaat toch over wat je tijdens het fietsen eet (reepjes, energy bars, snelle Jelles, bananen, gelletjes, etc), en niet wat je bij ontbijt lunch of avondeten eet? Volgens mij loopt dat nu nl. aardig door elkaar in de discussie.

Verder vind ik het weinig overtuigend wanneer iemand roept dat iets bullshit of gel*l is zonder dat te onderbouwen. Als aandachtige lezer zou ik dan graag een argumentatie zien.
Querer es poder

V77

Bericht door V77 » di 28 oktober 2014 10:01

MartijnDuLac schreef:Lachen dit.. verkondigen dat granen slecht voor je zijn en dan zeggen dat je rijst moet eten :lol:
Ik zei ook witte rijst, en geen meergranenrijst. Witte rijst is makkelijker verteerbaar en zit geen fytinezuur in. Witte rijst en wit brood zijn voedingsmiddelen laag in fytaat omdat hun huls en kiem verwijderd zijn. Lance Armstrong begon zijn ochtend in de tour met witte rijst en spiegeleieren:
http://twitpic.com/aeys3

Nog even terugkomend op Fytinezuur:
Fytinezuur is de voornaamste manier waarop fosfor wordt opgeslagen in veel plantaardige weefsels, vooral het gedeelte van granen en andere zaden dat zemelen bevat. Het wordt bijzonder veel aangetroffen in granen, noten, bonen, zaden en enkele wortelgroenten.
In fytinezuur wordt het mineraal fosfor strak vastgehouden in een sneeuwvlokachtig molecuul. Bij mensen en dieren met één maag is de fosfor niet direct opneembaar.
Behalve dat het de opname van fosfor blokkeert, binden de ‘armen’ van het fytinezuurmolecuul zich gemakkelijk aan andere mineralen, zoals calcium, magnesium, ijzer en zink, waardoor deze eveneens niet-opneembaar worden.
De negatieve effecten van fytinezuur kunnen aanzienlijk worden verminderd met behulp van vitamine C. De toevoeging van vitamine C aan de voeding kan het blokkerende effect van fytinezuur op de ijzeropname krachtig tegengaan.
Dit levert ons overtuigend bewijs dat de symptomen van scheurbuik, zoals zacht en sponzig tandvlees waardoor tandverlies optreedt, het gevolg zijn van onvoldoende vitamine C en te veel granen of andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan fytinezuur.
Misschien is het opzienbarende vermogen van vitamine C om scheurbuik te genezen en voorkomen te danken aan het feit dat deze vitamine de opname van ijzer ondersteunt, die door te veel verkeerd behandelde, fytinezuurrijke granen werd verstoord.

Fytinezuur heeft een krachtig remmend effect op de mineraalopname van volwassenen, met name op de opname van ijzer. Zelfs het kleinste beetje fytinezuur in de voeding kan leiden tot een aanzienlijk verminderde ijzeropname.
Hoewel granen, vooral volle granen, rijk zijn aan fosfor, wordt 80% van de fosfor gebonden in de vorm van fytaten, die niet opneembaar zijn door het menselijk lichaam.
Fytinezuur blokkeert enzymen die we nodig hebben voor de voedselvertering, waaronder pepsine, dat nodig is voor de afbraak van eiwitten in de maag, en amylase, dat zetmeel afbreekt tot suiker. Trypsine, benodigd voor de vertering van eiwitten in de dunne darm, wordt eveneens geblokkeerd door fytinezuur.
De concentratie en soorten enzymenremmers variëren aanzienlijk tussen de verschillende graansoorten.
Granen bevatten tevens tannines, die kunnen leiden tot verminderde groei, verminderde ijzeropname en schade aan de beschermende slijmvlieslaag van het maag-darmkanaal. Naast tannines remmen ook saponines in granen de groei.
Aangezien fosfor het cruciale mineraal is voor gebitsremineralisatie is het de bedoeling dat we gebonden fosfor in de vorm van fytinezuur zo veel mogelijk weren uit onze voeding. Wanneer het niet kan worden geschrapt, moeten er aanvullende vitamines en mineralen worden gebruikt om de effecten van fytinezuur tegen te gaan, met name calcium, vitamine C en vitamine D.

V77

Bericht door V77 » di 28 oktober 2014 10:02

Bas schreef:Dit topic gaat toch over wat je tijdens het fietsen eet (reepjes, energy bars, snelle Jelles, bananen, gelletjes, etc), en niet wat je bij ontbijt lunch of avondeten eet? Volgens mij loopt dat nu nl. aardig door elkaar in de discussie.
Je hebt gelijk, ik liet me even 'gaan'.

MartijnDuLac
Driewieler

Bericht door MartijnDuLac » di 28 oktober 2014 10:06

V77 schreef:Ik zei ook witte rijst, en geen meergranenrijst.
Meergranenrijst? Dat is rijst met andere granen erbij.. en idd we hadden het over rijst.. en ja rijst is ook een graansoort.
Heb je iets tegen een specifieke graansoort? of er problemen mee als er meerdere granen bij elkaar worden gemikt? het is mij niet helemaal duidelijk..

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » di 28 oktober 2014 10:25

http://www.ahealthylife.nl/waarom-is-br ... -waarheid/

Ik heb zelf ook een tijdje aan de teff gezeten, maar door de hoge prijs van het brood is dit niet vol te houden.
Granen in deze consumptiemaatschappij (lees geld maken) zijn niet de granen die vroeger van het land kwamen. Nu is het allemaal gemanipuleerd.
Dus ik snap V77 wel met zijn bewering, alleen is het voor mij niet vol te houden om alles met granen en glucosestroop uit het eten te verbannen.

In de periode dat ik geen winkelbrood at was er zo 5 kilo af, geen probleem.

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » di 28 oktober 2014 10:40

Bas schreef:
Verder vind ik het weinig overtuigend wanneer iemand roept dat iets bullshit of gel*l is zonder dat te onderbouwen. Als aandachtige lezer zou ik dan graag een argumentatie zien.
Sorry Bas, maar als iemand hier komt roepen dat je van vet niet dik wordt, ga ik echt niet onderbouwen dat dat geleuter is.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 28 oktober 2014 10:44

En wat reepjes en ontbijtkoeken betreft, allemaal hartstikke ongezond en aanslag op je lever. Vaak vol met chemische stoffen en het oh zo ongezonde 'glucose-fructosestroop'. En dan heb ik het nog niet eens over de granen, die zogenaamd gezond zijn omdat het 'langzame koolhydraten' zijn. Granen zorgen voor een hoop ellende in je lijf, beschadigen je darmwand, zit vol met fytinezuur (remt de opname van vitamines en mineralen) en zijn slecht verteerbaar (granen zijn in feite houtachtige vezels die niet of nauwelijks te verteren zijn).
Als, dan gewoon een banaan (natuurlijk product), of wat witte gekookte rijst met wat omelet, of flinke theelepel natuurlijke honing. Sowieso, de belangrijkste energie tijdens een tourtocht is datgene wat je avond ervoor hebt gegeten.
El Escalador schreef:Ik heb zelden zoveel bullshit in 1 post gelezen.
Ottie schreef:+1 :oke: wat een gel#l
Ik moet zeggen dat je hier niet zomaar als bullshit/gel#l over moet denken. Heb eens paar dagen met iemand opgetrokken die hier veel vanaf weet. Hij had jaren en jaren veel problemen met zijn lichaam, en niemand kon vinden wat de oorzaak was. Toen is hij zich in zijn voeding gaan verdiepen. Zijn eetpratroon komt redelijk overeen met wat V77 beschrijft, en bij hem zijn alle problemen die hij had, verdwenen. Ook is hij veel afgevallen en al jaren op goed gewicht gebleven. De man is een brok dynamiek, zit vol met energie. Wel een kanttekening, hij is geen duursporter.

Al met al denk ik wel dat we goed op moeten letten met wat we eten, en je er in verdiepen kan helemaal geen kwaad. En ja natuurlijk zal de ene persoon granen veel beter verteren dan de ander.

Niet dat ik nu zelf het toonbeeld ben van de "goede eter".
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

wgb
Fiets: Airborn Manhatten

Bericht door wgb » di 28 oktober 2014 10:50

V77 schreef:
Bas schreef:Dit topic gaat toch over wat je tijdens het fietsen eet (reepjes, energy bars, snelle Jelles, bananen, gelletjes, etc), en niet wat je bij ontbijt lunch of avondeten eet? Volgens mij loopt dat nu nl. aardig door elkaar in de discussie.
Je hebt gelijk, ik liet me even 'gaan'.
Niet voor mij. Vind het niet zo erg om deze meer dan uitgebreide berichten te lezen.
Veel laten zich door de marketing omlullen. De volgende keer geven ze de marketing weer de schuld. Toch.

Wel vraag ik me, is de voorraad cholesterol in de hersenen voldoende waar in het lichaam blijft het teveel wat we innemen.

Plaats reactie