Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Bericht door Alexander » wo 29 juli 2015 23:00

Pietertje schreef:
Alexander schreef:Er is geen enkele methode of programma waarmee je exact kunt berekenen hoeveel je lichaam opneemt dan wel verbruikt. Stel je zou het enigszins kunnen bepalen en er slechts 50kcal vanaf zitten dan is dat op jaarbasis nog steeds ruim 2.5kg. Ofwel elke poging tot bijhouden is hiermee zinloos.
Je moet niet blind op een hulpmiddel gaan, maar het is zeer nuttig voor een stukje bewustwording en beter omgaan met voedsel. Door hetgeen ik binnen krijg in zo'n app te verwerken krijg ik een beter beeld van wat ik naar binnen duw. Als ik voor mezelf een bepaalde grens stel dan weet ik dankzij de app beter wanneer ik tegen de grens aan zit en dus beter iets kan laten staan.
Voor bewustwording van omgaan met voedsel is het inderdaad een prima middel. :oke:
Maar ik reageerde op de optie het te gebruiken om exact te kunnen bepalen hoeveel kcal je per dag binnenkrijgt in combinatie met een tool die exact voor je zou kunnen bepalen hoeveel kcal je verbruikt. Nu zeg ik dat je het wel kunt vergeten om beide waarden exact te krijgen. Overigens zit er een verschil tussen de hoeveelheid kcal die je binnenkrijgt en vervolgens opneemt. Voor het gestelde doel is bijhouden dus zinloos.

@Bas. Mijn lijstje is een prima leidraad om zelf verder met behulp van informatie op internet tot een goed dieet te komen. Het was ook niet bedoeld om tot een sluitend advies te komen. Dat kan ook helemaal want daarvoor is de materie te complex. Dat probeerde ik je aan te geven maar blijkbaar valt het kwartje nog niet. Of ga naar een erkend diëtist. En dan zul je in het persoonlijk advies de kenmerken van mijn lijstje terugzien.
Gaan rekenen met kcal om zo je gewicht onder controle te houden is echt nutteloos. Nogmaals de minder je lichaam binnenkrijgt de hoger de efficiëntie van de opname. Ofwel als ge gaat rekenen aan de dagelijkse kcal opname en je voeding daarop gaat aanpassen dan ga je juist je lichaam trainen in een spaarstand te gaan. Beter is naar je lichaam proberen te luisteren en uit te gaan van vol=vol. Daarom ook een andere verhouding koolhydraten vs eiwitten en vetten om zo een eerder gevoel van vol te ervaren.
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid voedingsstoffen in de hand te houden maar juist om de VERHOUDING tussen de JUISTE voedingsstoffen en dat in KLEINE porties verdeeld over de dag.
Deze juiste voedingsstoffen vind je vooral terug in NATUURLIJKE producten. Bewerkt en gefabriceerd voedsel moet je zoveel mogelijk vermijden.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » do 30 juli 2015 07:21

Leuk lijstje Alex, ben het er wel mee eens (op de multi-vitamine na, dat is nergens voor nodig als je gezond eet, actief bent en genoeg buiten komt). Voor de gemiddelde Nederlander werkt het alleen niet zo, die hebben geen idee wat de gezonde varianten zijn. Je hebt tegenwoordig zoveel websites die een bepaald product(groep) zwart maken, "geraffineerde" suikers en zuivel zijn daarbij populaire opties. Hele verhaal over die suikers zit totaal geen wetenschappelijke onderbouwing aan, maar als je niet veel achtergrond kennis hebt dan prik je niet direct door de verhalen op die websites heen. Hier zie je in dit topic ook al een paar slachtoffers langs komen.

Dit soort apps geven mensen wel een bepaalde maten van inzicht wat ze eten en verbranden. Voor fietsen kan je redelijk nauwkeurig schatten hoeveel je verbrandt, gemiddeld 200 Watt trappen is 700 kCal. In de zomer rijdt iemand van 70 kg met gemiddeld 200 Watt zo tussen de 30-32 km/h gemiddeld (alleen natuurlijk). Als je je bewust bent hoeveel kCal sommig eten is ben je al een heel eind op weg.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » do 30 juli 2015 07:42

volgens mij is de stress die sommige mensen hebben om "gezond" te eten slechter dan je niet druk maken en eten/drinken wat je lekker vindt.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » do 30 juli 2015 08:22

The Boss schreef:Leuk lijstje Alex, ben het er wel mee eens (op de multi-vitamine na, dat is nergens voor nodig als je gezond eet, actief bent en genoeg buiten komt). Voor de gemiddelde Nederlander werkt het alleen niet zo, die hebben geen idee wat de gezonde varianten zijn. Je hebt tegenwoordig zoveel websites die een bepaald product(groep) zwart maken, "geraffineerde" suikers en zuivel zijn daarbij populaire opties. Hele verhaal over die suikers zit totaal geen wetenschappelijke onderbouwing aan, maar als je niet veel achtergrond kennis hebt dan prik je niet direct door de verhalen op die websites heen. Hier zie je in dit topic ook al een paar slachtoffers langs komen.

Dit soort apps geven mensen wel een bepaalde maten van inzicht wat ze eten en verbranden. Voor fietsen kan je redelijk nauwkeurig schatten hoeveel je verbrandt, gemiddeld 200 Watt trappen is 700 kCal. In de zomer rijdt iemand van 70 kg met gemiddeld 200 Watt zo tussen de 30-32 km/h gemiddeld (alleen natuurlijk). Als je je bewust bent hoeveel kCal sommig eten is ben je al een heel eind op weg.
Kan het hier wel mee eens zijn.
Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » do 30 juli 2015 09:04

Jan Willem schreef:volgens mij is de stress die sommige mensen hebben om "gezond" te eten slechter dan je niet druk maken en eten/drinken wat je lekker vindt.
Daar ben ik het mee eens en zelf geloof ik ook niet in (geheel)onthouding. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er een dun lijntje ligt tussen kcal tellen en (geheel)onthouding.

Zelf maak ik ook gebruik van bepaalde eetmeter apps masr dan enkel om inzicht te krijgen in de voedingswaarde van bepaalde producten en voor enkele voorbeelden van dagen de balans in te schatten tussen de eetmomenten. Maar ik ga dus niet alles elke dag bijhouden en afmeten. Zoals ik eerder stelde is dit nutteloos.

Waar ik echter wel in geloof is dat je meer kunt eten bij een goed voedingspatroon. De kunst is nu om zoveel mogelijk te eten binnen je eigen grens en dit zo optimaal te verdelen over de dag. Dat lijkt in tegenspraak te zijn met wat ik eerder zei maar dat is het dus beslist niet. Het is overigens ook niet echt bewerkelijk, enkel een kwestie van een aantal voorbeeld eetmomenten uitwerken en op internet zijn diverse voorbeeld diëten te vinden met dagprogramma's. Het gaat dus om verstandig te eten en niet te beperken.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » do 30 juli 2015 11:14

Thierry le Brun schreef: De CTWT-ers die ik wel eens in levende lijve tegengekomen ben vreten overigens alles wat los en vast zit.
:lol: :lol: :lol:
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Pietertje
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Bulls Desert Falcon

Bericht door Pietertje » ma 24 augustus 2015 08:56

Sinds ik bewuster met mijn voeding bezig ben wordt ik eigenlijk alleen zwaarder. Ik merk wel dat mijn lichaam een betere vorming krijgt, waar komt die gewichtstoename dan vandaan? Is dat spiervorming? Gaat er nog een moment komen waarop er daadwerkelijk wat kilootjes af glijden?

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » ma 24 augustus 2015 09:48

Pietertje schreef:Sinds ik bewuster met mijn voeding bezig ben wordt ik eigenlijk alleen zwaarder. Ik merk wel dat mijn lichaam een betere vorming krijgt, waar komt die gewichtstoename dan vandaan? Is dat spiervorming? Gaat er nog een moment komen waarop er daadwerkelijk wat kilootjes af glijden?
Als je zegt 'bewuster', wat bedoel je dan? Gezonder, minder kcals, vaker op een dag eten, etc.? Aankomen in spiermassa gaat niet zo snel hoor, dat valt nog vies tegen. Snelle gewichtstoename is in de meeste gevallen vocht. Maar goed, daarom vroeg ik ook wat jij verstaat onder 'bewust'.

Wil je afvallen en er echt serieus mee bezig zijn, dan zul je kcals moeten tellen voor het beste beeld. Het is eventjes werk, maar dan weet je in ieder geval wat je doet. Bereken je dagelijkse behoefte en ga daar 200-300 kcals onder zitten. Maar dat verhaaltje zul je wel kennen.

De meeste mensen die af willen vallen komen ook eerst aan, vanwege het feit dat ze gewoon altijd TE WEINIG gegeten hebben. Hoeveel voorbeelden ik al niet gezien heb van mensen die voor de lunch alleen een salade eten en maar niet af kunnen vallen...Ja, dat werkt frustrerend ja.
Je moet even door die zure appel heen om je spijsvertering op gang te brengen, door vaker op een dag te eten. Vaak komt er dan even een gewichtstoename, maar daarna is het afvallen wel veel beter te controleren. Je moet wel volhouden, want vaak schrikt men en stopt. Logisch gevollg is weer minder gaan eten en terugvallen in het oude patroon. Elk pondje gaat door het mondje, dus daarom ook eerst uitzoeken hoeveel kcals je nu eigenlijk eet op een dag.

Edit: Ik lees nu even wat posts terug en daar lopen de meningen over calorieen tellen nogal uiteen. Ik ben echter van mening dat het een goede start is om je lichaam te leren kennen, al is het alleen maar om bezig te zijn met voedingsmiddelen en te zien hoeveel cals er nu werkelijk in voeding zitten. Want de meeste mensen hebben geen idee.
Ik heb enkele jaren actief aan fitness/body building gedaan (zou je nu niet meer zeggen :lol: ), waarbij voeding en het letten op cals echt ontzettend belangrijk is (bulk/cut). Meteen ook de reden waarom ik er na een jaar of 4 mee gestopt ben, want het werd allemaal te obsessief. Ik pakte nog geen koekje als dat niet in mijn voedingschema stond...Het heeft me wel geholpen om voeding te leren begrijpen en veel over mijn eigen lichaam te leren. Ik heb een behoorlijk snelle stofwisseling, en ben daar van nature ook al mee gezegend. Maar ik kan erg goed aanvoelen wat mijn lichaam nodig heeft op welke momenten. En dan heb ik nog niet eens zo'n extreem gezond voedingspatroon. Ik hou van een chocolaatje hier en een taartje daar, maar ik weet ook erg goed waar de grens ligt.

Pietertje
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Bulls Desert Falcon

Bericht door Pietertje » ma 24 augustus 2015 11:22

Joostje schreef:
Pietertje schreef:Sinds ik bewuster met mijn voeding bezig ben wordt ik eigenlijk alleen zwaarder. Ik merk wel dat mijn lichaam een betere vorming krijgt, waar komt die gewichtstoename dan vandaan? Is dat spiervorming? Gaat er nog een moment komen waarop er daadwerkelijk wat kilootjes af glijden?
Als je zegt 'bewuster', wat bedoel je dan? Gezonder, minder kcals, vaker op een dag eten, etc.? Aankomen in spiermassa gaat niet zo snel hoor, dat valt nog vies tegen. Snelle gewichtstoename is in de meeste gevallen vocht. Maar goed, daarom vroeg ik ook wat jij verstaat onder 'bewust'.
Met bewuster bedoel ik in eerste instantie de slechte dingen laten staan (chips, chocolade enz.) en de goede dingen (groente, fruit, enz.) wel in goede hoeveelheid binnen krijgen. Ik tel inderdaad alle kcals en zorg dat ik onder de grens blijf (2400)
Wil je afvallen en er echt serieus mee bezig zijn, dan zul je kcals moeten tellen voor het beste beeld. Het is eventjes werk, maar dan weet je in ieder geval wat je doet. Bereken je dagelijkse behoefte en ga daar 200-300 kcals onder zitten. Maar dat verhaaltje zul je wel kennen.
Klopt, daar ben ik mee bezig. Al is afvallen niet het hoofddoel want ik ben opzich best content met mijn omvang. Doel is sportprestaties verbeteren, en dat zou wel gemakkelijker gaan met iets minder kg's.
De meeste mensen die af willen vallen komen ook eerst aan, vanwege het feit dat ze gewoon altijd TE WEINIG gegeten hebben. Hoeveel voorbeelden ik al niet gezien heb van mensen die voor de lunch alleen een salade eten en maar niet af kunnen vallen...Ja, dat werkt frustrerend ja.
Je moet even door die zure appel heen om je spijsvertering op gang te brengen, door vaker op een dag te eten. Vaak komt er dan even een gewichtstoename, maar daarna is het afvallen wel veel beter te controleren. Je moet wel volhouden, want vaak schrikt men en stopt. Logisch gevollg is weer minder gaan eten en terugvallen in het oude patroon. Elk pondje gaat door het mondje, dus daarom ook eerst uitzoeken hoeveel kcals je nu eigenlijk eet op een dag.
Oké. Het volhouden zal zo'n probleem niet zijn, daar heb ik voldoende wilskracht voor. En eigenlijk kost het me überhaupt geen moeite om de slechte dingen te laten. Wat dat betreft gaat het goed, maar ik begon me inderdaad wel af te vragen waarom ik alleen zwaarder ben geworden terwijl ik goed op mijn voeding let. (en voldoende beweeg)
Edit: Ik lees nu even wat posts terug en daar lopen de meningen over calorieen tellen nogal uiteen. Ik ben echter van mening dat het een goede start is om je lichaam te leren kennen, al is het alleen maar om bezig te zijn met voedingsmiddelen en te zien hoeveel cals er nu werkelijk in voeding zitten. Want de meeste mensen hebben geen idee.
Klopt. Ik had ook geen idee. Het kcals tellen zorgt bij mij voor bewustwording en dat is een goede eerste stap om helder te krijgen wat wel en niet goed voor je is (en in welke mate)
Ik heb enkele jaren actief aan fitness/body building gedaan (zou je nu niet meer zeggen :lol: ), waarbij voeding en het letten op cals echt ontzettend belangrijk is (bulk/cut). Meteen ook de reden waarom ik er na een jaar of 4 mee gestopt ben, want het werd allemaal te obsessief. Ik pakte nog geen koekje als dat niet in mijn voedingschema stond...Het heeft me wel geholpen om voeding te leren begrijpen en veel over mijn eigen lichaam te leren. Ik heb een behoorlijk snelle stofwisseling, en ben daar van nature ook al mee gezegend. Maar ik kan erg goed aanvoelen wat mijn lichaam nodig heeft op welke momenten. En dan heb ik nog niet eens zo'n extreem gezond voedingspatroon. Ik hou van een chocolaatje hier en een taartje daar, maar ik weet ook erg goed waar de grens ligt.
Ook ik heb in het verleden wel fanatiek aan krachttraining gedaan, eerst jarenlang als onderdeel van de voetbaltraining en in de latere jaren nog gewoon in de apparaten gehangen bij de fitness. Een beetje body heb ik ook wel nodig in mijn werk, daarom hoef ik er ook niet als Froome uit te gaan zien, maar er mag best iets af zodat ik mijn prestaties in het fietsen kan verbeteren.

Maar als ik het goed begrijp is het vooral een kwestie van doorzetten; eerst komen er wat kg's bij maar naar mate je kan volhouden zullen het vanzelf minder kg's worden?

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » ma 24 augustus 2015 11:29

Eigenlijk niet echt mijn topic want ik let totaal niet op wat ik eet.

Maar het verhaal over afvallen komt bekend voor. Ik sportte totaal niet vóór 2010 en ben tot vorig jaar niks, nada, noppes afgevallen (in kilo's). Mijn broeken vielen wel spontaan naar beneden.

Sinds vorig jaar gaat er wel wat af. Enige verklaring die ik kan bedenken is dat ik spieren heb ontwikkeld en die zijn zwaarder dan vet. Dus vet eruit, spieren erin. En nu zal de spieropbouw z'n beste tijd wel hebben gehad terwijl de vetverbranding lekker doorgaat.

Zoiets...

Joostje

Bericht door Joostje » ma 24 augustus 2015 11:36

GoodRiddance schreef:Eigenlijk niet echt mijn topic want ik let totaal niet op wat ik eet.

Maar het verhaal over afvallen komt bekend voor. Ik sportte totaal niet vóór 2010 en ben tot vorig jaar niks, nada, noppes afgevallen (in kilo's). Mijn broeken vielen wel spontaan naar beneden.

Sinds vorig jaar gaat er wel wat af. Enige verklaring die ik kan bedenken is dat ik spieren heb ontwikkeld en die zijn zwaarder dan vet. Dus vet eruit, spieren erin. En nu zal de spieropbouw z'n beste tijd wel hebben gehad terwijl de vetverbranding lekker doorgaat.

Zoiets...
Klinkt plausibel.

@ Pietertje, klinkt alsof je een goede start hebt gemaakt. Je moet je gewoon constant realiseren dat als je gezond eet, het erg moeilijk is om echt in vet aan te komen. Dus voldoende fruit, veel water en een gezonde, normale portie avondeten. Dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Tussendoortjes is killing, dus probeer die achterwege te laten tot je alles een beetje op gang hebt getrokken. Komt goed. :oke:

The Boss
Aluminium Racefiets

Bericht door The Boss » ma 24 augustus 2015 12:42

Dat is maar net afhankelijk hoe snel je stofwisseling is. Iedere dag een snee brood te veel, 4 stuks fruit ipv 2, enz, en je gaat gewoon aankomen.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » ma 24 augustus 2015 13:02

The Boss schreef:Dat is maar net afhankelijk hoe snel je stofwisseling is. Iedere dag een snee brood te veel, 4 stuks fruit ipv 2, enz, en je gaat gewoon aankomen.
Klopt. Elke dag een klein beetje teveel tikt over een jaar genomen toch flink aan. Maar het kernpunt is toch dat je moet eten om je energiehuishouding goed op peil te houden.
Joostje schreef:De meeste mensen die af willen vallen komen ook eerst aan, vanwege het feit dat ze gewoon altijd TE WEINIG gegeten hebben. Hoeveel voorbeelden ik al niet gezien heb van mensen die voor de lunch alleen een salade eten en maar niet af kunnen vallen...Ja, dat werkt frustrerend ja.
De spijker op zijn kop!
Joostje schreef:Wil je afvallen en er echt serieus mee bezig zijn, dan zul je kcals moeten tellen voor het beste beeld. Het is eventjes werk, maar dan weet je in ieder geval wat je doet. Bereken je dagelijkse behoefte en ga daar 200-300 kcals onder zitten. Maar dat verhaaltje zul je wel kennen.
Ik ben het er mee eens dat het kcal tellen je een goed beeld geeft wat er nu werkelijk in voeding zit en op zich kan ik je volgen als je stelt dat je 200-300kcal onder je dagelijkse behoefte moet zitten als je af wilt vallen. Alleen hoe bepaal je nu die dagelijkse behoefte. Echter je moet wel oppassen te lang onder je dagelijkse behoefte te zitten. Wat ik begrepen heb is dat het niet erg is om enkele weken minder te eten omdat het even duurt dat je lichaam zich aangepast heeft. Deze aanpak kan dus alleen gebruikt worden om eventjes op gang te komen of om dat laatste vetrandje weg te werken. Het kan niet gebruikt worden om stelselmatig over een langere periode af te vallen.

Mijn mening is dat het beter is naar je lichaam te (leren) luisteren en gevarieerd te eten. Zodra je het signaal krijgt dat je vol zit dan meteen stoppen en niet doorgaan met proppen. Hetgeen wat je eet tijdens het proppen is voornamelijk boosdoener als het om vet worden gaat. Je ziet het bijvoorbeeld met die "all you can eat". De hele westerse maatschappij is gericht op consumptie. Daar moet je van af stappen. Eet naar behoefte en snack met mate.

Je lichaam is continu op zoek naar een staat van evenwicht en als je een goed leef- en eetpatroon hebt zal je vanzelf op het juiste gewicht belanden, hetzij afvallen hetzij aankomen. Het heeft helemaal geen zin geforceerd naar een bepaald gewicht te streven. Je lichaam kiest zelf het juiste gewicht voor je.
Laatst gewijzigd door Alexander op ma 24 augustus 2015 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas
Moderator
Fiets: Cinelli Pro Estrada
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 24 augustus 2015 13:13

Alexander schreef: Ik ben het er mee eens dat het kcal tellen je een goed beeld geeft wat er nu werkelijk in voeding zit
Alexander schreef: Er is geen enkele methode of programma waarmee je exact kunt berekenen hoeveel je lichaam opneemt dan wel verbruikt. Stel je zou het enigszins kunnen bepalen en er slechts 50kcal vanaf zitten dan is dat op jaarbasis nog steeds ruim 2.5kg. Ofwel elke poging tot bijhouden is hiermee zinloos.
Euh...
Querer es poder

Joostje

Bericht door Joostje » ma 24 augustus 2015 15:43

The Boss schreef:Dat is maar net afhankelijk hoe snel je stofwisseling is. Iedere dag een snee brood te veel, 4 stuks fruit ipv 2, enz, en je gaat gewoon aankomen.
Natuurlijk, als je het heel zwart-wit bekijkt wel ja, maar daarom stel ik ook dat je eerst moet uitzeoekn wat je nu exact eet op een dag en hoeveel je nodig hebt, door cals te tellen. Bovendien is er echt nog nooit iemand dik geworden van 2 stuks fruit extra hoor. ;-) Fruit is juist gezond. Het tikt ook lang niet zo zwaar mee als brood of warm avondeten. Je moet het ook allemaal niet meer te zwart-wit gaan bekijken. Dat gaat ook niet, want er zijn veel meer variabelen waar we het niet eens over hebben zoals bijv. cortisol in je huishouding.
Alexander schreef: Ik ben het er mee eens dat het kcal tellen je een goed beeld geeft wat er nu werkelijk in voeding zit en op zich kan ik je volgen als je stelt dat je 200-300kcal onder je dagelijkse behoefte moet zitten als je af wilt vallen. Alleen hoe bepaal je nu die dagelijkse behoefte. Echter je moet wel oppassen te lang onder je dagelijkse behoefte te zitten. Wat ik begrepen heb is dat het niet erg is om enkele weken minder te eten omdat het even duurt dat je lichaam zich aangepast heeft. Deze aanpak kan dus alleen gebruikt worden om eventjes op gang te komen of om dat laatste vetrandje weg te werken. Het kan niet gebruikt worden om stelselmatig over een langere periode af te vallen.
Hoezo niet? Meer dan je behoefte eten is aankomen, minder dan je behoefte eten is afvallen. Je zult dus minder dan je behoefte moeten eten om landurig af te vallen ja. Ik ben wel van mening hoe langzamer, hoe beter. Je lichaam zal niet overgaan op vetverbranding als je naar behoefte blijft eten, en zul je dus niet afvallen.
Mijn mening is dat het beter is naar je lichaam te (leren) luisteren en gevarieerd te eten. Zodra je het signaal krijgt dat je vol zit dan meteen stoppen en niet doorgaan met proppen. Hetgeen wat je eet tijdens het proppen is voornamelijk boosdoener als het om vet worden gaat. Je ziet het bijvoorbeeld met die "all you can eat". De hele westerse maatschappij is gericht op consumptie. Daar moet je van af stappen. Eet naar behoefte en snack met mate.
Dit ben ik zeker met je eens. Het is alleen lastig te bepalen wanneer je vol zit. Sommige mensen kunnen op een grote appel 3 uur lang psychisch vol zitten, maar fysisch zijn ze wel weer toe aan een maaltijd na 1,5 uur. Dat is ook het gevaar denk ik waarom men vaak vervalt in te weinig eten op een dag.
Je lichaam is continu op zoek naar een staat van evenwicht en als je een goed leef- en eetpatroon hebt zal je vanzelf op het juiste gewicht belanden, hetzij afvallen hetzij aankomen. Het heeft helemaal geen zin geforceerd naar een bepaald gewicht te streven. Je lichaam kiest zelf het juiste gewicht voor je.
Als het om +/- 5 kg gaat klopt dit, ik zie dat ook bij mezelf. Mijn gewicht blijft redelijk strak rond de 68-69 kg hangen, zelf als ik af en toe junk. Maar iemand die echt overgewicht (of ondergewicht! misschien nog wel erger...) heeft, zal wel degelijk de calorieinname aan moeten passen om het lichaam sturing te geven.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » ma 24 augustus 2015 16:50

Joostje schreef:
Alexander schreef: Ik ben het er mee eens dat het kcal tellen je een goed beeld geeft wat er nu werkelijk in voeding zit en op zich kan ik je volgen als je stelt dat je 200-300kcal onder je dagelijkse behoefte moet zitten als je af wilt vallen. Alleen hoe bepaal je nu die dagelijkse behoefte. Echter je moet wel oppassen te lang onder je dagelijkse behoefte te zitten. Wat ik begrepen heb is dat het niet erg is om enkele weken minder te eten omdat het even duurt dat je lichaam zich aangepast heeft. Deze aanpak kan dus alleen gebruikt worden om eventjes op gang te komen of om dat laatste vetrandje weg te werken. Het kan niet gebruikt worden om stelselmatig over een langere periode af te vallen.
Hoezo niet? Meer dan je behoefte eten is aankomen, minder dan je behoefte eten is afvallen. Je zult dus minder dan je behoefte moeten eten om landurig af te vallen ja. Ik ben wel van mening hoe langzamer, hoe beter. Je lichaam zal niet overgaan op vetverbranding als je naar behoefte blijft eten, en zul je dus niet afvallen.
Wat ik probeer te stellen is dat het allemaal geen exacte wetenschap is en dat de relatie tussen je behoefte en je kcal inname/opname een niet deterministisch karakter kent. Ofwel het is allemaal van zoveel factoren afhankelijk dat je op voorhand niet kunt bepalen wat het resultaat is. Je kunt wel een verwachting uitspreken, echter het heeft wel een hoog "zelfvervullende voorspelling" gehalte. Wat ik daarmee wil zeggen is dat als iemand stelselmatig minder gaat eten en hij daarmee afgevallen is dat hij dat als bewijs gebruikt om aan te tonen dat zijn eetpatroon goed is. Maar hierbij zeg ik dat als je normaal was gaan eten je uiteindelijk hetzelfde resultaat zou hebben gehad maar dan op een gezondere en structurele manier. Immers niemand houdt het jaren vol om minder te eten dan je feitelijke behoefte, je zult hoe dan ook op een moment zwichten en weer meer gaan eten met alle gevolgen van dien.

Ik had het net al even over volproppen. Je lichaam reageert anders op voedsel genuttigd tijdens volproppen dan bij een normale portie. Stel je behoefte is 2000kcal en je eet dat in 1 maaltijd op een dag naar binnen, dan zal je lichaam dit totaal anders verwerken dan als je die 2000kcal verdeeld over 5/6 eetmomenten (3 maaltijden + 2/3 tussendoor). En het is ook nog eens van belang wat de verhouding is tussen eiwitten/vetten/koolhydraten tijdens zo'n eetmoment en op welk tijdstip van de dag. Het is allemaal zo complex dat je je beter kunt houden aan algemene richtlijnen en het verder aan je lichaam over te laten of een expert raadplegen die er echt voor geleerd heeft. Zelf experimenteren in de vorm van kcal tellen en stelselmatig minder gaan eten op bases van aannames van inname en behoefte ga ik nooit meer aan beginnen. Persoonlijk ken ik maar al te goed het resultaat waar dit toe leidt.

Het probleem is dat je niet kunt bepalen wat nu je behoefte is. Het enige wat je bereikt met minder eten en/of te weinig eten is dat je je natuurlijke behoefte negatief gaat beïnvloeden. En dat is eigenlijk het laatste wat je wilt bereiken.
Joostje schreef:Bovendien is er echt nog nooit iemand dik geworden van 2 stuks fruit extra hoor.
Exact! Dus als je binnen een bepaalde marge meer of minder eet dan zal dat geen effect sorteren. Om die reden heeft kcal tellen om daarmee je gewicht te sturen ook geen zin omdat je lichaam prima in staat is dit op te vangen. Echter is het wel zo dat als je stelselmatig minder gaat eten dat je behoefte ook minder wordt.

The Boss
Aluminium Racefiets

Bericht door The Boss » ma 24 augustus 2015 19:32

Klinkt als een goed excuus om lekker door te eten. Als ik minder ga eten en meer bewegen dan heb ik periodes honger, maar val ik ook gewoon af.

Joostje

Bericht door Joostje » di 25 augustus 2015 09:07

Alexander schreef: Wat ik probeer te stellen is dat het allemaal geen exacte wetenschap is en dat de relatie tussen je behoefte en je kcal inname/opname een niet deterministisch karakter kent. Ofwel het is allemaal van zoveel factoren afhankelijk dat je op voorhand niet kunt bepalen wat het resultaat is. Je kunt wel een verwachting uitspreken, echter het heeft wel een hoog "zelfvervullende voorspelling" gehalte. Wat ik daarmee wil zeggen is dat als iemand stelselmatig minder gaat eten en hij daarmee afgevallen is dat hij dat als bewijs gebruikt om aan te tonen dat zijn eetpatroon goed is. Maar hierbij zeg ik dat als je normaal was gaan eten je uiteindelijk hetzelfde resultaat zou hebben gehad maar dan op een gezondere en structurele manier. Immers niemand houdt het jaren vol om minder te eten dan je feitelijke behoefte, je zult hoe dan ook op een moment zwichten en weer meer gaan eten met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat je behoefte wel te bepalen is grotendeels (lengte, gewicht en dagelijkse inspanning). Vandaar ook mijn aanraden om dat als startpunt te gebruiken voor iemand die wil afvallen. Het constant dag in dag uit tellen van cals ben ik ook geen voorstander (meer) van, omdat het uit eigen ervaring een obsessie wordt. Ik ben wel van mening dat het als leidraad helpt om af te vallen. Het moet echter niet je dag gaan bepalen. Jarenlang minder eten dan je behoefte is ook zeker niet goed nee. Ik zou aanraden om max. 1kg per week af te vallen (en dat is al best veel) om dan zo snel mogelijk weer een normaal eetpatroon op te pakken zodra men op gewicht is. De hoeveelheden zullen trouwens niet ver uit elkaar liggen, want de dagelijkse behoefte wordt ook minder naar mate je minder zwaar wordt.
Ik denk dat je op dat moment ook niet ver af zult zitten van het 'natuurlijke' gewicht zoals jij dat stelt. Wat jij stelt, ben ik het wel mee eens, maar alleen als we het hebben over mensen met een paar kg over- of ondergewicht. Dan heb je ook de tijd om je lichaam zich aan te laten passen. Echter iemand met 25 of 30 kg overgewicht doet er volgens jouw methode 5-8 jaar over of zo. De meeste mensen willen een sneller resultaat en ik denk dat het lichaam daar ook meer bij gebaat is (belasting hart en bloedvaten), ondanks het voor een tijdje eten beneden behoefte.
Het punt is dat in de formule om je behoefte uit te rekenen, het gewicht wordt meegewogen (hahaha... :-? ) en daardoor komt er een relatief hoog aantal cals uit. Ga je daar een stukje onder zitten, dan zit je waarschijnlijk al op een normale hoeveelheid. Dus wat dat betreft zijn we het denk ik wel met elkaar eens, maar we verwoorden het verschillend.
Ik had het net al even over volproppen. Je lichaam reageert anders op voedsel genuttigd tijdens volproppen dan bij een normale portie. Stel je behoefte is 2000kcal en je eet dat in 1 maaltijd op een dag naar binnen, dan zal je lichaam dit totaal anders verwerken dan als je die 2000kcal verdeeld over 5/6 eetmomenten (3 maaltijden + 2/3 tussendoor). En het is ook nog eens van belang wat de verhouding is tussen eiwitten/vetten/koolhydraten tijdens zo'n eetmoment en op welk tijdstip van de dag. Het is allemaal zo complex dat je je beter kunt houden aan algemene richtlijnen en het verder aan je lichaam over te laten of een expert raadplegen die er echt voor geleerd heeft.
100% mee eens!
Exact! Dus als je binnen een bepaalde marge meer of minder eet dan zal dat geen effect sorteren. Om die reden heeft kcal tellen om daarmee je gewicht te sturen ook geen zin omdat je lichaam prima in staat is dit op te vangen. Echter is het wel zo dat als je stelselmatig minder gaat eten dat je behoefte ook minder wordt.
Ook helemaal mee eens. Maar nogmaal, dit geldt m.i. alleen voor mensen met +/- 5kg over-/ondergewicht. Iemand met grotere gewichtsproblemen gaat hiermee niet toekomen, omdat het doel veel te ver weg is. Kijk eens naar de deelnemers van Obese, die eten redelijk normale porties, maar vergeet niet dat ze ook dag in dag uit hard moeten trainen. Per saldo zullen ze dus behoorlijk onder hun dagelijkse behoefte zitten, als je dat met de bekende formule zou uitrekenen. Zouden ze die traning niet, of minder doen, dan zou het een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange weg zijn, ondanks het gezonde, normale eetpatroon. Nu zijn dit extreme voorbeelden, maar ik gebruik het om mijn punt duidelijk te maken.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » di 25 augustus 2015 10:51

Joostje schreef:Echter iemand met 25 of 30 kg overgewicht doet er volgens jouw methode 5-8 jaar over of zo. De meeste mensen willen een sneller resultaat en ik denk dat het lichaam daar ook meer bij gebaat is (belasting hart en bloedvaten), ondanks het voor een tijdje eten beneden behoefte.
Het punt is dat in de formule om je behoefte uit te rekenen, het gewicht wordt meegewogen (hahaha... :-? ) en daardoor komt er een relatief hoog aantal cals uit. Ga je daar een stukje onder zitten, dan zit je waarschijnlijk al op een normale hoeveelheid. Dus wat dat betreft zijn we het denk ik wel met elkaar eens, maar we verwoorden het verschillend.
Klopt het is een kwestie van verwoording, maar met dien verstande dat ik expliciet stel dat je het allemaal niet moet forceren en het vooral aan je lichaam moet overlaten.

Zoals ik het begrepen heb is het beter meteen normale porties te eten waarbij het huidig gewicht niet meegenomen wordt. Meteen gaan eten zoals je zou moeten doen volgens je streefgewicht, ofwel wat in het algemeen als normale porties bestempeld wordt en je voelt zelf wel aan of je meer of minder nodig hebt. Dat is zoals je inderdaad stelt een normale hoeveelheid.
Joostje schreef:Het constant dag in dag uit tellen van cals ben ik ook geen voorstander (meer) van, omdat het uit eigen ervaring een obsessie wordt.
Die zelfde ervaring heb ik ook en het gevolg was een enorme snackbehoefte naar tussendoortjes. Op een gegeven moment is het niet meer vol te houden. Daarom ben ik ook tegen "snelle" resultaten, want wat is nu het geschikte moment om over te stappen naar normale porties als het allemaal zo "goed" gaat met je gewichtsafname. Het gevolg is echter dat je hele energiehuishouding in de war gestuurd wordt als je over langere tijd stelselmatig te weinig eet. Uiteindelijk leidt kcal tellen tot te weinig eten. Ik zou iedereen die hier meeleest echt afraden om bezig te gaan met kcal tellen om zo hun gewicht te sturen. Dat is eigenlijk de reden waarom ik reageerde toen er een verband werd gelegd tussen kcal inname en kcal verbruik en het verschil tussen beide waarden te gaan gebruiken.

The Boss
Aluminium Racefiets

Bericht door The Boss » wo 26 augustus 2015 08:12

Er wordt nu door twee personen beweerd dat je je spijsvertering om gang moet houden. Volgens mij is hier geen enkel bewijs voor. Kijk, jezelf uithongeren is het andere uiterste. Maar waarom zou je lichaam minder gaan verbranden als je een salade eet tijdens de lunch? Het is nu niet dat je lichaam zoveel koolhydraten nodig heeft om 's middags die paar rondjes op de bureaustoel te draaien.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » wo 26 augustus 2015 17:24

The Boss schreef:Er wordt nu door twee personen beweerd dat je je spijsvertering om gang moet houden. Volgens mij is hier geen enkel bewijs voor. Kijk, jezelf uithongeren is het andere uiterste. Maar waarom zou je lichaam minder gaan verbranden als je een salade eet tijdens de lunch? Het is nu niet dat je lichaam zoveel koolhydraten nodig heeft om 's middags die paar rondjes op de bureaustoel te draaien.
Ik neem aan dat Joostje hierbij ook een bepaalde type persoon voor ogen heeft die voor de lunch een paar afgemeten bakjes groente mee neemt, in de vorm van een paar plakjes komkommer een paar stukjes tomaat en een paar blaadjes sla. Dat is over het algemeen ook een type persoon die daarnaast tijdens lunch en avondeten ook al weinig eet, ofwel uiteindelijk te weinig eet.

Het is zoal verstandig om je inname over de dag goed te verdelen en een beperkte lunch betekent dus dat je meer moet eten tijdens lunch en/of avondeten. Ofwel je portie wordt groter en dat heeft gevolgen voor de suikerspiegel op dat moment en hiermee dus ook de manier waarop je eten verder verwerkt wordt. Het gaat er ook niet zo zeer om wat je lichaam nodig heeft in de middag maar het gaat er juist om de inname over de dag goed te verdelen om zo een meest constante suikerspiegel te houden.

Zelf heb ik niets tegen een goede maaltijdsalade voor de lunch, ofwel een vol bord met een mix van sla/groente aangelengd met een paar eetlepels olijfolie en een paar olijven en een ons tonijn of kip of een gekookt ei met een glas karnemelk.

Ik ben het met Joostje eens dat kcal tellen een goed inzicht kan geven wat er nu precies aan voedingsstoffen zit in de diverse producten. Maar het kan ook inzicht geven wat je allemaal niet moet eten op een dag om aan de 1800-2000kcal te komen die je toch al nodig hebt. En dat is echt veel als je je beperkt tot alleen de gezonde producten en het begint al met een stevig ontbijt.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner
Contacteer:

Bericht door Metor » wo 26 augustus 2015 17:54

Hoe scherp sta jij op dit moment Alex?
Alexander schreef:
The Boss schreef:Er wordt nu door twee personen beweerd dat je je spijsvertering om gang moet houden. Volgens mij is hier geen enkel bewijs voor. Kijk, jezelf uithongeren is het andere uiterste. Maar waarom zou je lichaam minder gaan verbranden als je een salade eet tijdens de lunch? Het is nu niet dat je lichaam zoveel koolhydraten nodig heeft om 's middags die paar rondjes op de bureaustoel te draaien.
Ik neem aan dat Joostje hierbij ook een bepaalde type persoon voor ogen heeft die voor de lunch een paar afgemeten bakjes groente mee neemt, in de vorm van een paar plakjes komkommer een paar stukjes tomaat en een paar blaadjes sla. Dat is over het algemeen ook een type persoon die daarnaast tijdens lunch en avondeten ook al weinig eet, ofwel uiteindelijk te weinig eet.

Het is zoal verstandig om je inname over de dag goed te verdelen en een beperkte lunch betekent dus dat je meer moet eten tijdens lunch en/of avondeten. Ofwel je portie wordt groter en dat heeft gevolgen voor de suikerspiegel op dat moment en hiermee dus ook de manier waarop je eten verder verwerkt wordt. Het gaat er ook niet zo zeer om wat je lichaam nodig heeft in de middag maar het gaat er juist om de inname over de dag goed te verdelen om zo een meest constante suikerspiegel te houden.

Zelf heb ik niets tegen een goede maaltijdsalade voor de lunch, ofwel een vol bord met een mix van sla/groente aangelengd met een paar eetlepels olijfolie en een paar olijven en een ons tonijn of kip of een gekookt ei met een glas karnemelk.

Ik ben het met Joostje eens dat kcal tellen een goed inzicht kan geven wat er nu precies aan voedingsstoffen zit in de diverse producten. Maar het kan ook inzicht geven wat je allemaal niet moet eten op een dag om aan de 1800-2000kcal te komen die je toch al nodig hebt. En dat is echt veel als je je beperkt tot alleen de gezonde producten en het begint al met een stevig ontbijt.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » wo 26 augustus 2015 19:25

Hier in Sippenaeken worden alle tips in dit topic weer ter harte genomen. Dank :oke:

WWWebber
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez Smartweld

Bericht door WWWebber » wo 26 augustus 2015 19:52

Ronald schreef:Hier in Sippenaeken worden alle tips in dit topic weer ter harte genomen. Dank :oke:
De broodjes knakworst smaakten heerlijk..... :oke: :oeps:

Joostje

Bericht door Joostje » wo 26 augustus 2015 20:42

@Alexander: Exact wat ik bedoel inderdaad.

Plaats reactie