Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso
CTWT-lid: Ja

Re: Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Bericht door Niels » di 07 april 2015 11:16

Sanne van Paassen is hier ook druk mee bezig

http://sannevanpaassen.nl/

http://voedzo.nl/

Zelf zijn wij thuis ook bezig met alle kant en klare etenswaren te mijden.
Tot op heden lukt dat aardig, maar het blijft soms puzzelen met verschillende ingrediënten. Het kost ook wat meer tijd dat voorheen, maar het resultaat is het belangrijkste.

Wat ook een grote boosdoener is, is Glucosestroop. Dit zit ook echt in veel etenswaren. Fructose kan je beter mijden, zeker als je dat ook nog wilt nemen in de sportdrank (als je die zelf maakt). De tandartsrekening gaan dan komen.
Voor in de sportdrank kan je beter Palatinose nemen.

Maar het sporten is het nog moeilijk. Bij lange ritten/cyclo's is het noodzakelijk dat er gegeten wordt en het liefst met wat goed is voor de motor.
Ik ben zelf al een tijdje bezig om verschillende suikerloze sportrepen te testen.
Hier zijn een aantal goede repen te verkrijgen

http://www.glutenvrijemarkt.com/versnap ... -bars.html

http://www.sportvoedingwebshop.com/repe ... 81&sort=6a

Orbi
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Orbea/Rose

Bericht door Orbi » di 07 april 2015 12:37

En kijk ook even een paar afleveringen van de keuringsdienst van waarde terug. (oa gluten, spelt) Dit om het een en ander wat te relativeren. Mooiste product, Ananas zonder gluten (vermeld op de verpakking) Dûh.

Niels
Carbon Racefiets

Bericht door Niels » di 07 april 2015 12:47

Bas
Moderator
Fiets: Cinelli Pro Estrada
Contacteer:

Bericht door Bas » di 07 april 2015 13:04

Voor de kunstzinnigen onder ons die strikt in de voedingsleer zijn: Het Gluten Free Museum

http://glutenimage.tumblr.com/
Querer es poder

Tazzy
Carbon Racefiets
Fiets: Koga GranRunner
Contacteer:

Bericht door Tazzy » di 07 april 2015 18:53

[olie op ut vuur]
Je kan altijd nog naar het voedings patroon van bodybuilders kijken (los van AAS dan)
[/olie op ut vuur]
As elegant as an elephant

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 07 april 2015 19:49

Vooral: " Goed kauwe... "
Afbeelding

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: Cube Peloton
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » wo 08 april 2015 09:57

Jan Willem schreef:
Ariën schreef:
MJW schreef:Kan ook de Voedselzandloper aanbevelen. Heerlijk al die linzen, quinoa en speltbroodjes!
Geen idee of de reactie van MJW serieus of een tikkeltje cynisch is bedoeld, maar sinds mijn vriendin het boek een maand of drie geleden heeft gekocht en met Kerst het eerste kookboek heeft gekregen is er in huize Oskam een serieuze "Voedselzandloper-wind" gaan waaien.
Ik moet zeggen, ik ben nu op driekwart van het boek en ik vind het, in tegenstelling tot allerlei dieeten waar ik wat sceptisch over ben, een uitstekend boek. Sinds een week of twee/drie proberen we ook echt volgens dat boek te eten, wordt er van alles uit het kookboek gekookt en dat gaat tot nu toe goed.

In het eerste hoofdstuk wordt ondermeer geschreven "iedereen die dieet is verkeerd bezig". Dat viel bij mij zo goed dat ik ben blijven lezen. Hoewel de vele wetenschappelijke termen en onderzoeken soms wat moeilijk weglezen ben ik best wel onder de indruk, ook de objectiviteit van allerlei voedingsadviezen namens de voedingsindustrie wordt in het boek niet bepaald zachtzinnig in twijfel getrokken.
Rode draad in het boek (althans, dat wat ik er uit haal) is dat suikers (glucose) puur slecht zijn/is en dat het boek er vooral is op gericht om suikerpieken in het voedingspatroon vrijwel geheel te nivelleren door een suikerarm voedingspatroon, waarbij allerlei alternatieven worden aangedragen zoals natuurlijke suikers (fructose) e.d.
Ik heb wel enige twijfel bij de jeugdigheid van de schrijver (geboren (1986) en of hij ineens HET antwoord heeft op gezonde voeding, maar dat na het verschijnen in 2012 in 2014 de 42ste druk is uitgebracht zegt toch wel iets.

De inhoudelijke twijfel die ik heb is of ik als duursporter wel genoeg voedingsstoffen, vooral koolhydraten haal uit zijn voedingsadviezen, met name in het drukke klassiekerseizoen. Het boek zal niet zijn geschreven voor mensen die bijvoorbeeld in de maand april bijna elk weekend ongeveer 250 kilometer fietsen.

Ben dus benieuwd of er hier mensen zijn die het boek kennen en er een mening over hebben. Zelf ga ik op zoek naar sport-voedingsadviezen voor duursporters zoals ik in de lijn van de voedselzandloper, op het gevaar af op allerlei tegenstrijdigheden te stuiten.
en hoe doe je dat nu met het klassiekerseizoen in volle gang? Heb een deel van het boek gelezen en het klinkt allemaal zeer aannemelijk.
En hoe doe je dat als je je zelf scheel moet eten om überhaupt niet af te vallen?

Als ik niet mijn 12 sneetjes brood, mijn goede warme maaltijd en minimaal twee tussendoortjes neem, dan val ik al af zonder dat ik train.
Er wordt mij niet voor niks regelmatig gevraagd of ik ga picknicken als ik ga fietsen :lol:
2016: Begon goed, valpartij verziekte de rest... Op naar een blessurevrij 2017...

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » wo 08 april 2015 10:16

dat zijn voor mij vrij normale hoeveelheden om te eten. Niet iets bijzonders :roll:

Harm Jan
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » wo 08 april 2015 10:42

Jan Willem schreef:dat zijn voor mij vrij normale hoeveelheden om te eten. Niet iets bijzonders :roll:
Voor mij ook, dan kan ik net op de 72 kg blijven
2016: Begon goed, valpartij verziekte de rest... Op naar een blessurevrij 2017...

Inky
Driewieler

Bericht door Inky » wo 08 april 2015 12:10

Had ik maar zo'n spijsvertering.......

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 08 april 2015 12:44

Inky schreef:Had ik maar zo'n spijsvertering.......
+1
Harm Jan schreef:...12 sneetjes brood, mijn goede warme maaltijd en minimaal twee tussendoortjes...
Met zo'n dieet is binnen no time elke rit een 100+ rit voor mij ;-)
Querer es poder

Harm Jan
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » wo 08 april 2015 15:37

Bas schreef:
Inky schreef:Had ik maar zo'n spijsvertering.......
+1
Harm Jan schreef:...12 sneetjes brood, mijn goede warme maaltijd en minimaal twee tussendoortjes...
Met zo'n dieet is binnen no time elke rit een 100+ rit voor mij ;-)
100+ ritje ik ga weer trainen. ;-)

Nu ik eindelijk weer op mijn plekje zit en niet meer elke dag anderhalf uur heen en terug moet reizen kan ik eindelijk weer serieus wat gaan doen met fietsen!

Tazzy
Carbon Racefiets
Fiets: Koga GranRunner
Contacteer:

Bericht door Tazzy » wo 08 april 2015 19:56

En hoe doe je dat als je je zelf scheel moet eten om überhaupt niet af te vallen?

Als ik niet mijn 12 sneetjes brood, mijn goede warme maaltijd en minimaal twee tussendoortjes neem, dan val ik al af zonder dat ik train.
Er wordt mij niet voor niks regelmatig gevraagd of ik ga picknicken als ik ga fietsen :lol:
Kijken naar wat je binnen krijgt ten opzichte van je verbruik?
As elegant as an elephant

Pietertje
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Bulls Desert Falcon

Bericht door Pietertje » wo 29 juli 2015 10:33

Ik ben recent begonnen met de app "myfitnesspal". Zo kan ik bewuster omgaan met mijn voeding en goed in kaart krijgen wat ik op een dag allemaal binnen krijg. Voor mij een handige manier om te zorgen dat ik genoeg, maar niet teveel binnen krijg. Daarnaast Strava en Endomondo aan myfitnesspall gekoppeld, das een mooie toevoeging.

Niels
Carbon Racefiets

Bericht door Niels » wo 29 juli 2015 11:19

alleen de calorieën in Strava kloppen niet, dus dan klopt gelijk de myfitness app ook niet

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 29 juli 2015 11:41

Niels schreef:alleen de calorieën in Strava kloppen niet, dus dan klopt gelijk de myfitness app ook niet
Myfitnesspal berekent de genuttigde calorieën op basis van productinformatie en de hoeveelheid die je hebt genuttigd.

Strava berekent de verbruikte calorieën, kennelijk verkeerd (te veel?) maar dat heeft toch geen invloed op de berekening door Myfitnesspal?
Querer es poder

Niels
Carbon Racefiets

Bericht door Niels » wo 29 juli 2015 12:29

Jawel, want je kan de workouts van Strava laten toevoegen aan die app zodat je een totaal krijgt wat de inname en verbruik zou zijn op een dag.
Als Strava telkens teveel aangeeft denk je dat je meer kan eten wat dus eigenlijk niet zo zou zijn.

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 29 juli 2015 12:55

Niels schreef:Jawel, want je kan de workouts van Strava laten toevoegen aan die app zodat je een totaal krijgt wat de inname en verbruik zou zijn op een dag.
Als Strava telkens teveel aangeeft denk je dat je meer kan eten wat dus eigenlijk niet zo zou zijn.
Ok, duidelijk :) :oke:

Ik heb Strava niet gekoppeld aan Myfitnessapp en zo te lezen is dat maar goed ook ;-)
Querer es poder

Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » wo 29 juli 2015 17:05

Er is geen enkele methode of programma waarmee je exact kunt berekenen hoeveel je lichaam opneemt dan wel verbruikt. Stel je zou het enigszins kunnen bepalen en er slechts 50kcal vanaf zitten dan is dat op jaarbasis nog steeds ruim 2.5kg. Ofwel elke poging tot bijhouden is hiermee zinloos.

Daarnaast is je lichaam steeds op zoek naar evenwicht. Ga je minder eten dan gaat de efficiëntie van de opname omhoog daar je lichaam in een spaarstand terecht komt.

Er is maar 1 echte manier om je gewicht onder controle te houden en dat is een combinatie van regelmatig bewegen en een goed voedingspatroon. Je lichaam is dan zo slim genoeg om de rest zelf uit te zoeken.

Wat betreft eten :
goed ontbijt
kleine porties
minder koolhydraten
meer goede eiwitten
goede vetten
veel water drinken
voldoende groente en fruit
goede multivitamine
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » wo 29 juli 2015 19:23

wat eten we en waarom?
Ik eet wat en drink wat ik lekker vind, en denk daarbij niet aan fietsen.
Fietsen is voor mij een hobby, wat ik daarnaast eet staat er los van! ;-)

Dit kan dus wat mij betreft op zaterdag na een tocht van 200 kilometer een spare-rib schotel zijn met patat en twee west-malle's dat heeft weinig met voedingsleer te maken vermoed ik?
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

EdBo
Kinderzitje
Fiets: Trek Domane 4.0

Bericht door EdBo » wo 29 juli 2015 20:38

Ik kan me wel vinden in het verhaal van V77. Ben ook bezig met gezonder eten, dus veel meer biologisch waar dat kan (alle chemische troep die je kunt vermijden is meegenomen) en onze eigen moestuin. Daarnaast ten aanzien van suikers: je hebt snelle suikers (de alom bekende geraffineerde suikers) en langzame suikers (bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker). Verschil is dat de snelle suikers dus (zoals de naam al aangeeft) snel in je bloed worden opgenomen en leiden tot aanmaak van insuline die de suikers gaat afbreken, maar direct weer voor suikerbehoefte en honger zorgen. Onderzoek heeft uitgewezen dat suiker vele malen verslavend is dan alcohol of tabak. Daarnaast stoppen fabrikanten nog eens extra middelen in onze voeding (vetsin) die ook voor een hogergevoel blijven zorgen, zodat we maar lekker blijven eten. Er zijn genoeg artikelen op internet te vinden hierover.
Verder eet ik brood van een biologische bakker, dus echte granen, niet van die gemanipuleerde troep en ook geen extra chemische toevoegingen om het brood lekker "fluffy"te houden of bruin te kleuren (caramel, dus suiker) en met praktisch geen zout. Tikje duurder dan supermarkt / warme bakker brood, maar stukken gezonder, vooral de variant met spelt.

Maar het is aan eenieder om hier iets mee te doen, het staat je vrij om dit onzin te vinden. Ik zou zeggen lees eens wat op internet en weer eerlijk tegen jezelf of je wel de juiste voeding neemt of niet. Ik zou aanraden om eens op etiketten te kijken van wat je eet en iedere naam van een toevoeging die je niet zonder je tong te breken kunt uitspreken en ieder E-nummer op de verpakking geeft aan dat er iets in zit, wat niet natuurlijk en dus niet gezond is.

Hier bijvoorbeeld een recept voor je eigen natuurlijke sportdrank: http://missnatural.nl/sporten-maak-je-e ... portdrank/

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 29 juli 2015 21:01

kokosbloesemsuiker??
echt nog nooit van gehoord maar volgens dit document kan ik gewoon de oude vertrouwde standaard suiker blijven gebruiken.
verder overigens een dikke +1 voor PrinceHeerlijk.
De CTWT-ers die ik wel eens in levende lijve tegengekomen ben vreten overigens alles wat los en vast zit.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 29 juli 2015 21:13

Alexander schreef:Er is geen enkele methode of programma waarmee je exact kunt berekenen hoeveel je lichaam opneemt dan wel verbruikt. Stel je zou het enigszins kunnen bepalen en er slechts 50kcal vanaf zitten dan is dat op jaarbasis nog steeds ruim 2.5kg. Ofwel elke poging tot bijhouden is hiermee zinloos.

Daarnaast is je lichaam steeds op zoek naar evenwicht. Ga je minder eten dan gaat de efficiëntie van de opname omhoog daar je lichaam in een spaarstand terecht komt.

Er is maar 1 echte manier om je gewicht onder controle te houden en dat is een combinatie van regelmatig bewegen en een goed voedingspatroon. Je lichaam is dan zo slim genoeg om de rest zelf uit te zoeken.

Wat betreft eten :
goed ontbijt
kleine porties
minder koolhydraten
meer goede eiwitten
goede vetten
veel water drinken
voldoende groente en fruit
goede multivitamine
Wat is goed?
Wat is klein?
Wat is minder?
Wat is meer?
Wat is veel?
Wat is voldoende?

Met dit 'advies' kunnen we nog minder dan met bijhouden hoeveel calorieën je lichaam opneemt
Querer es poder

Pietertje
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Bulls Desert Falcon

Bericht door Pietertje » wo 29 juli 2015 21:30

Alexander schreef:Er is geen enkele methode of programma waarmee je exact kunt berekenen hoeveel je lichaam opneemt dan wel verbruikt. Stel je zou het enigszins kunnen bepalen en er slechts 50kcal vanaf zitten dan is dat op jaarbasis nog steeds ruim 2.5kg. Ofwel elke poging tot bijhouden is hiermee zinloos.
Je moet niet blind op een hulpmiddel gaan, maar het is zeer nuttig voor een stukje bewustwording en beter omgaan met voedsel. Door hetgeen ik binnen krijg in zo'n app te verwerken krijg ik een beter beeld van wat ik naar binnen duw. Als ik voor mezelf een bepaalde grens stel dan weet ik dankzij de app beter wanneer ik tegen de grens aan zit en dus beter iets kan laten staan.

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » wo 29 juli 2015 22:20

Thierry le Brun schreef:kokosbloesemsuiker??
echt nog nooit van gehoord maar volgens dit document kan ik gewoon de oude vertrouwde standaard suiker blijven gebruiken.
verder overigens een dikke +1 voor PrinceHeerlijk.
De CTWT-ers die ik wel eens in levende lijve tegengekomen ben vreten overigens alles wat los en vast zit.
Ik lust nog wel een heerlijke bord spaghetti Bolognese! 8)
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Plaats reactie