Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Re: Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Bericht door The Boss » wo 26 augustus 2015 21:01

Maar dit is toch op niet meer gebaseerd dan boerenlogica? Ik heb dit nooit aangetoond zien worden in wetenschappelijke onderzoeken.

En dan is er nog het punt wanneer is je bloedsuiker echt (te) laag? Ik heb, zoals vele andere, vaak een behoorlijk honger gevoel aan het eind van de middag. Zodanig dat ik er van overtuigd van ben op dat moment dat ik wat zou moeten eten. Stap ik echter een uur later op de fiets zonder iets gegeten te hebben, dan kan ik nog zonder problemen 1,5-2 uur fietsen. Oftewel er waren nog meer dan genoeg koolhydraten beschikbaar om het lichaam tot het avondeten op gang te houden en dat hongergevoel / lage bloedsuiker was gewoon onterecht.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Bericht door Alexander » do 27 augustus 2015 09:03

The Boss schreef:Maar dit is toch op niet meer gebaseerd dan boerenlogica? Ik heb dit nooit aangetoond zien worden in wetenschappelijke onderzoeken.

En dan is er nog het punt wanneer is je bloedsuiker echt (te) laag? Ik heb, zoals vele andere, vaak een behoorlijk honger gevoel aan het eind van de middag. Zodanig dat ik er van overtuigd van ben op dat moment dat ik wat zou moeten eten. Stap ik echter een uur later op de fiets zonder iets gegeten te hebben, dan kan ik nog zonder problemen 1,5-2 uur fietsen. Oftewel er waren nog meer dan genoeg koolhydraten beschikbaar om het lichaam tot het avondeten op gang te houden en dat hongergevoel / lage bloedsuiker was gewoon onterecht.
Misschien is het toepassen van boerenverstand nog lang zo gek niet!

Elk lichaam zit anders in elkaar en als jij dit zo kan en ervaart dan is dat fijn voor je. Maar vergeet niet dat jij nog jong bent en redelijk vaak traint. Voor mensen op leeftijd en/of die (serieus) overgewicht hebben gelden andere regels. En natuurlijk zullen er best nog voldoende koolhydraten in het vat zitten, maar het is de vraag of het voor iedereen goed is dit zo te doen.

ps. Er zijn wel meer zaken die nog nooit zijn aangetoond in wetenschappelijke onderzoeken, bijvoorbeeld als het om vermogenstraining gaat.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » do 27 augustus 2015 09:20

The Boss schreef:Maar dit is toch op niet meer gebaseerd dan boerenlogica? Ik heb dit nooit aangetoond zien worden in wetenschappelijke onderzoeken.

Daarom vind ik het ook tricky om op hongergevoel af te gaan. Al kun je dit ook onderdrukken met een appel of wat komkommer/wortels, als je echt denkt dat je moet eten. Het hongergevoel kan wel een teken zijn dat je lichaam wat eten vraagt, maar dat hoeft dan niet meteen een koolhydraatrijke maaltijd te zijn. Je moet ook niet wachten met eten tot je er bij neervalt. En als je in 1,5-2 uur fietsen al hongerklop krijgt, dan heb je echt te weinig gegeten in de uren daarvoor.

Als je er maar lang genoeg serieus mee bezig bent, leer je je eigen lichaam wel kennen en weet je hoeveel je op een dag nodig hebt. Je lichaam verwerkt een maaltijd ook niet direct. Een pastaparty is altijd op de avond voor een wedstrijd en niet op de ochtend van. Ik heb het dan niet over gelletjes of sportdrank, want dat zijn snelle koolhydraten die je direct kunt benutten. Maar goed, die eet je hopelijk ook niet om je hongergevoel te stillen in je voedingschema. Zooooo slecht, die jeugd die allemaal aan de fris- en energiedrankjes zit te lurken.

The Boss
Aluminium Racefiets

Bericht door The Boss » do 27 augustus 2015 09:36

Hele punt is dat ik ook een redenatie op kan schrijven geredeneerd vanuit insuline pieken die deze aanpak volledig onderuit haalt. Dat klinkt ook als een best aannemelijk verhaal...

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 27 augustus 2015 09:51

The Boss schreef:Hele punt is dat ik ook een redenatie op kan schrijven geredeneerd vanuit insuline pieken die deze aanpak volledig onderuit haalt. Dat klinkt ook als een best aannemelijk verhaal...
Wat houdt je tegen?

Joostje

Bericht door Joostje » do 27 augustus 2015 10:29

:oke:

Het gaat er niet om wie gelijk heeft, maar een forum is er om te discussieren. Er is nog zo veel over voedingsleer te ontdekken in de wetenschap. Daarom zijn er ook tal van wetenschappelijke onderzoeken die elkaar volkomen tegenspreken. Het feit dat ieder lichaam weer net effe anders is maakt het allemaal niet gemakkelijker om een eenduidige verklaring voor alles te geven. Wat ik heb geschreven, is slechts wat ik geleerd heb in de afgelopen jaren.

Dus kom maar op met jouw zienswijze.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » za 29 augustus 2015 09:47

WWWebber schreef:
Ronald schreef:Hier in Sippenaeken worden alle tips in dit topic weer ter harte genomen. Dank :oke:
De broodjes knakworst smaakten heerlijk..... :oke: :oeps:
maar die warme hap van donderdagavond.... daar was toch iets mis mee..... :kots: ;-)
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » za 29 augustus 2015 09:54

het blijft zo simpel, wat erin gaat (in calorieën) is bepalend. Daarnaast kun je meer/minder gezond eten nemen, is ieders eigen keuze

Gister heerlijk gefietst op 3 broodjes kroket in Vaals (het aangeboden biertje van een groep Duitsers toch maar even afgeslagen) :) en ik kom geen kg aan :oke: :lol:
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » za 29 augustus 2015 15:49

Het weegmoment op elke dag moet wel hetzelfde houden , bv 07.00 uur .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » za 29 augustus 2015 16:22

who cares schreef:Het weegmoment op elke dag moet wel hetzelfde houden , bv 07.00 uur .
Dat probeer ik wel aan te houden, alleen is de batterij van de weegschaal leeg. volgens mij al zo'n 2 jaar
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Sander de Waal
Kinderzitje
Fiets: Specialized

Bericht door Sander de Waal » di 20 oktober 2015 10:13

Hallo, voor mijn stage ben ik een onderzoek aan het doen onder sport fietsers. Nou is mijn vraag of jullie mij daarmee willen helpen door mijn enquête in te vullen over sportvoeding en voedingssupplementen. Het duurt ongeveer 3 minuutjes en u zou me daar enorm mee helpen. Daarnaast verloot ik een aantal voedingssupplement pakketten ter waarde van 79,80 euro.
Alvast bedankt voor uw tijd!!

http://www.thesistools.com/web/?id=478889

Met vriendelijke groet,
Sander

DickW
Driewieler
Fiets: Oud

Bericht door DickW » di 20 oktober 2015 10:33

Sander,

Een paar opmerkingen over je enquête:
- Wat versta je onder fiets gerelateerde gezondheidsproducten
- bij vraag 6 kun je maar 1 antwoord geven
- bij vraag 12 is de vraag per welke tijdseenheid. Per rit? per jaar?

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » wo 21 oktober 2015 08:57

DickW schreef:Sander,

Een paar opmerkingen over je enquête:
- Wat versta je onder fiets gerelateerde gezondheidsproducten
Ik heb daar bananen ingevuld.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn

Bericht door Dingo » wo 21 oktober 2015 10:17

Ronald schreef:
Ik heb daar sinasappelsap en EPO ingevuld.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » wo 21 oktober 2015 10:35

Dingo schreef:
Ronald schreef:
Chamois!

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » wo 21 oktober 2015 10:44

Het fietsgerelateerde gezondheidsproduct bij uitstek

Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 21 oktober 2015 10:58

dit schijnt ook goed te scoren:

Afbeelding
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 21 oktober 2015 11:01

The Boss schreef:Er wordt nu door twee personen beweerd dat je je spijsvertering om gang moet houden. Volgens mij is hier geen enkel bewijs voor. Kijk, jezelf uithongeren is het andere uiterste. Maar waarom zou je lichaam minder gaan verbranden als je een salade eet tijdens de lunch? Het is nu niet dat je lichaam zoveel koolhydraten nodig heeft om 's middags die paar rondjes op de bureaustoel te draaien.
ik kijk wel eens naar expeditie Robinson, en zie dat de deelnemers in 14 dagen tijd echt flink zijn afgevallen. En dat door een dieet van zelf gevangen vis en vooral veel en veeeeeeeeeeel minder eten dan dat ze deden. Dus de spijsvertering wordt daar niet echt op gang gehouden maar ze vallen wel flink af.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 21 oktober 2015 11:04

Dingo schreef:
Ronald schreef:
Latte Macchiato en appelgebak toch.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 21 oktober 2015 11:09

Rob T schreef:
The Boss schreef:Er wordt nu door twee personen beweerd dat je je spijsvertering om gang moet houden. Volgens mij is hier geen enkel bewijs voor. Kijk, jezelf uithongeren is het andere uiterste. Maar waarom zou je lichaam minder gaan verbranden als je een salade eet tijdens de lunch? Het is nu niet dat je lichaam zoveel koolhydraten nodig heeft om 's middags die paar rondjes op de bureaustoel te draaien.
ik kijk wel eens naar expeditie Robinson, en zie dat de deelnemers in 14 dagen tijd echt flink zijn afgevallen. En dat door een dieet van zelf gevangen vis en vooral veel en veeeeeeeeeeel minder eten dan dat ze deden. Dus de spijsvertering wordt daar niet echt op gang gehouden maar ze vallen wel flink af.
Veel minder eten en het op gang houden van de spijsvertering zijn twee zaken die elkaar niet perse uitsluiten. Echter veel minder eten is totaal iets anders dan te weinig eten. En het veel minder eten kan juist heel goed betekenen dat je juist precies voldoende gaat eten. En dan wil ik weer aansluiten bij mijn eerder opmerking: Als je precies voldoende gaat eten dan zal je lichaam zich het gewicht gaan aanmeten wat bij je past en dat betekent dus dat je (flink) gaat afvallen als je (veel te) zwaar weegt.

En duidelijk mag zijn dat ze bij expeditie Robinson natuurlijk voedsel eten en geen bewerkt voedsel. En ik sluit niet uit dat ze beter op gezette momenten eten ipv 3 maal daags volproppen. En ze zullen ongetwijfeld een veel actiever leven hebben dan voorheen. Bij elkaar opgeteld is het logisch dat ze dan (flink) afvallen.

Verder ben ik nog in afwachting van het "proefschrift" van The Boss welke hij ons een paar maanden geleden beloofd heeft.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn

Bericht door Dingo » wo 21 oktober 2015 13:14

Rob T schreef: Latte Macchiato en appelgebak toch.
SSSSTTTT, T. stilhouden, Feind hört mit..............
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 21 oktober 2015 14:09

Alexander schreef: Verder ben ik nog in afwachting van het "proefschrift" van The Boss welke hij ons een paar maanden geleden beloofd heeft.
http://group.hugoboss.com/en/career/you ... es/thesis/
Querer es poder

The Boss
Aluminium Racefiets

Bericht door The Boss » do 22 oktober 2015 08:35

@Alexander, het is je nooit opgevallen dat die mensen het grootste deel van de dag op een boomstam of een rots wat zitten te vissen of in de schaduw een beetje liggen te tukken? Ik heb nog niemand gezien die 's ochtends een uurtje ging hardlopen. Je argumentatie slaat nergens op over 't eten, die mensen op 't ene eiland hebben bijna niets te eten. Die plegen gewoon roofbouw op hun lichaam. Waarom denk je dat ze allemaal als ze terug in Nederland zijn binnen no-time weer op hun oude gewicht zijn? Een paar gram vis met een micro pannenkoek is gewoon veel te weinig voedingsstoffen.

Ik heb helemaal niemand een proefschrift beloofd. Deze reactie was al wel weer genoeg verspilde tijd om met jouw te discusieren. Maar een tipje van de sluier, met het voedingspatroon waar jij fan van bent houd je de hele dag een verhoogd insuline niveau in stand. En zoals je vast wel weet zorgt insuline er voor dat op het moment dat de glycogeen voorraden aangevuld zijn voor de synthese van vetzuren.

Joostje

Bericht door Joostje » do 22 oktober 2015 09:11

Het grootste deel van het gewichtsverlies bij die deelnemers van ER is tenslotte ook vocht. Om daadwerkelijk vet te verbranden zul je toch wel wat gebalanceerder te werk moeten gaan. ER is ook geen goede graadmeter, want daar gaat het om gewichtsverlies op korte termijn. Ze zijn als het ware bezig met een crash dieet, zoals die in zo veel vormen bestaan. Het is al lang bewezen dat dit niet werkt, omdat je naderhand weer snel terug bent op je oude gewicht, of zelfs nog zwaarder wordt.
Het programma Obese is wat dat betreft een veel betere graadmeter. Die mensen gaan maandenlang in training en veranderen hun complete levensstijl. Dat werkt. Je moet dit wel vast blijven houden, want bij de terugblikken is meteen duidelijk wie er wel en wie er niet genoeg discipline heeft.

Er zijn veel onderzoeken gepleegd op dit gebied en voor elke mening is wel een onderzoek te vinden dat deze beargumenteerd. Feit is wel dat in het algemeen meer bewijs is te vinden dat meerdere kleine porties eten per dag, beter is dan een of twee grotere maaltijden, bij hetzelfde aantal kcal.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 22 oktober 2015 09:30

The Boss schreef:@Alexander, het is je nooit opgevallen dat die mensen het grootste deel van de dag op een boomstam of een rots wat zitten te vissen of in de schaduw een beetje liggen te tukken? Ik heb nog niemand gezien die 's ochtends een uurtje ging hardlopen. Je argumentatie slaat nergens op over 't eten, die mensen op 't ene eiland hebben bijna niets te eten. Die plegen gewoon roofbouw op hun lichaam. Waarom denk je dat ze allemaal als ze terug in Nederland zijn binnen no-time weer op hun oude gewicht zijn? Een paar gram vis met een micro pannenkoek is gewoon veel te weinig voedingsstoffen.
Ik zeg nergens dat ze voldoende eten en/of dat ze geen roofbouw op hun lichaam zouden plegen. Het noemen van expeditie robinson vind ik een slecht voorbeeld omdat het van het ene uiterste naar het uiterste gaat en daarom niets af doet dat het verstandig is je spijsvertering op gang te houden. Daarbij gaf ik al aan dat het te weinig eten totaal iets anders is dan minder eten. Maar het neemt niet weg dat ze vast en zeker ook een gezonder en actiever levenspatroon hanteren. Alles bij elkaar opgeteld is het logisch dat ze flink afvallen.
The Boss schreef:Ik heb helemaal niemand een proefschrift beloofd. Deze reactie was al wel weer genoeg verspilde tijd om met jouw te discusieren. Maar een tipje van de sluier, met het voedingspatroon waar jij fan van bent houd je de hele dag een verhoogd insuline niveau in stand. En zoals je vast wel weet zorgt insuline er voor dat op het moment dat de glycogeen voorraden aangevuld zijn voor de synthese van vetzuren.
The Boss schreef:Hele punt is dat ik ook een redenatie op kan schrijven geredeneerd vanuit insuline pieken die deze aanpak volledig onderuit haalt. Dat klinkt ook als een best aannemelijk verhaal...
Dit is nu bijna 2 maanden geleden. Mijn verwachting was toch wel een meer uitgebreid antwoord nadat je een goed lopende discussie waarbij veel informatie naar boven kwam vast hebt laten lopen. Maar als je het niet voor mij wilt doen, doe het dan voor een ander! Wat houdt je tegen?

Plaats reactie