Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Gebruikersavatar
Alexander
Carbon Racefiets
Berichten: 9822
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Bericht door Alexander » do 22 oktober 2015 14:43

Joostje schreef:Feit is wel dat in het algemeen meer bewijs is te vinden dat meerdere kleine porties eten per dag, beter is dan een of twee grotere maaltijden, bij hetzelfde aantal kcal.
Exact!

Volgens mij zorgt dit juist voor een constante suikerspiegel in je lichaam en in combinatie met een lage koolhydraten inname gedurende de dag zou je zeggen dat je een laag en constant insulineniveau hebt. Er is immers geen sprake van een overschot aan glucose in het bloed en dus ook geen noodzaak voor het verhogen van het insulineniveau. Maar blijkbaar werkt het toch anders volgens The Boss, en aangezien bovenstaande algemeen aanvaard wordt zal het hem sieren om nadere tekst en uitleg te geven waarom er dan sprake is van de hele dage een verhoogd insulineniveau dan wel pieken in het insulineniveau.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21174
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Bericht door Rob T » do 22 oktober 2015 14:46

Alexander schreef:
Joostje schreef:Feit is wel dat in het algemeen meer bewijs is te vinden dat meerdere kleine porties eten per dag, beter is dan een of twee grotere maaltijden, bij hetzelfde aantal kcal.
Exact!

Volgens mij zorgt dit juist voor een constante suikerspiegel in je lichaam en in combinatie met een lage koolhydraten inname gedurende de dag zou je zeggen dat je een laag en constant insulineniveau hebt. Er is immers geen sprake van een overschot aan glucose in het bloed en dus ook geen noodzaak voor het verhogen van het insulineniveau. Maar blijkbaar werkt het toch anders volgens The Boss, en aangezien bovenstaande algemeen aanvaard wordt zal het hem sieren om nadere tekst en uitleg te geven waarom er dan sprake is van de hele dage een verhoogd insulineniveau dan wel pieken in het insulineniveau.
Het werkt ook anders Alex, mbt koolhydraten heb je snelle en langzame. En als je de langzame neemt dan heb je een veel constanter insulineniveau. Met kleine porties snelle koolhydraten kun je dus nog steeds grote schommelingen in je insulineniveau hebben en met 2 grote porties met langzame koolhydraten zal dat veel minder zijn. Bij meerdere kleine porties langzame koolhydraten is het waarschijnlijk nog minder (het niveauverschil in de insuline).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Carbon Racefiets
Berichten: 9822
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Bericht door Alexander » do 22 oktober 2015 15:00

Rob T schreef:
Alexander schreef:
Joostje schreef:Feit is wel dat in het algemeen meer bewijs is te vinden dat meerdere kleine porties eten per dag, beter is dan een of twee grotere maaltijden, bij hetzelfde aantal kcal.
Exact!

Volgens mij zorgt dit juist voor een constante suikerspiegel in je lichaam en in combinatie met een lage koolhydraten inname gedurende de dag zou je zeggen dat je een laag en constant insulineniveau hebt. Er is immers geen sprake van een overschot aan glucose in het bloed en dus ook geen noodzaak voor het verhogen van het insulineniveau. Maar blijkbaar werkt het toch anders volgens The Boss, en aangezien bovenstaande algemeen aanvaard wordt zal het hem sieren om nadere tekst en uitleg te geven waarom er dan sprake is van de hele dage een verhoogd insulineniveau dan wel pieken in het insulineniveau.
Het werkt ook anders Alex, mbt koolhydraten heb je snelle en langzame. En als je de langzame neemt dan heb je een veel constanter insulineniveau. Met kleine porties snelle koolhydraten kun je dus nog steeds grote schommelingen in je insulineniveau hebben en met 2 grote porties met langzame koolhydraten zal dat veel minder zijn. Bij meerdere kleine porties langzame koolhydraten is het waarschijnlijk nog minder (het niveauverschil in de insuline).
Klopt! Daarvan ben ik volledige op de hoogte. In het voedingspatroon wat ik eerder voorstelde is er sprake van kleine porties langzame koolhydraten.

Of The Boss heeft een verkeerd beeld van mijn voorgesteld voedingspatroon of er is nog iets anders aan de hand.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1079
Lid geworden op: wo 24 juli 2013 21:47
Fiets: CAAD 9 & 12
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven

Re: Voedingsleer (wat eten we en waarom)

Bericht door Joostje » vr 23 oktober 2015 08:38

Rob T schreef: Het werkt ook anders Alex, mbt koolhydraten heb je snelle en langzame. En als je de langzame neemt dan heb je een veel constanter insulineniveau. Met kleine porties snelle koolhydraten kun je dus nog steeds grote schommelingen in je insulineniveau hebben en met 2 grote porties met langzame koolhydraten zal dat veel minder zijn. Bij meerdere kleine porties langzame koolhydraten is het waarschijnlijk nog minder (het niveauverschil in de insuline).
Exact de reden waarom sportdrank en enkelvoudige koolhydraten zo slecht zijn als je languit op de bank voetbal aan het kijken bent, en waarom pasta of rijst tijdens een flinke inspanning ook niet werkt. Andersom kan het prima. En toch zijn het allebei koolhydraten. Maar goed, dat is wellicht bekende materie voor de meesten. Typisch voorbeeld is die jongeren die allemaal aan de energiedrankjes zitten...o zo slecht.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten