Klimmen versus tegenwind

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Plaats reactie
Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Klimmen versus tegenwind

Bericht door Goudhaantje » di 26 augustus 2014 13:56

Ik ben een redelijk goede klimmer (al zeg ik het zelf 8) ) en ben als lichtgewicht ook wel in mijn voordeel op dat onderdeel. Nou schoot ik laatst bij tegenwind toch wat tekort bij een groepje renners waar ik daarvoor toch lekker mee had kunnen fietsen (ook met het nodige kopwerk). Het kan natuurlijk zo zijn dat mijn motortje leeg was op dat moment, maar toch voelde het niet zo. Ik kwam gewoon kracht tekort.

Naar aanleiding daarvan vroeg ik mij af of grotere, zwaardere renners met hun hogere wattages niet beter zijn in het tegen de wind in rijden omdat misschien het gewicht een mindere rol speelt op het vlakke met wind tegen dan tijdens een beklimming. Dus totaal wattage versus wattage per kg.

Ik heb er uiteraard wel even op gegoogled en vond inderdaad een website die dat beaamde. Wat is jullie deskundige mening over dit onderwerp?

Ik vind klimmen toch echt heel anders dan tegen de wind in fietsen. Bij het eerste moet je de zwaartekracht overwinnen (en die trekt aan je). Bij de laatste moet je tegen een duwende kracht overwinnen. Dat laatste demotiveert mij altijd enorm in tegenstelling tot klimmen.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld
CTWT-lid: Ja

Re: Klimmen versus tegenwind

Bericht door PrinceHeerlijk » di 26 augustus 2014 14:22

Een deskundige mening heb ik niet, maar mijn persoonlijke mening ik klim ook veel liever dan tegen de wind in te moeten rijden.
Bij klimmen weet je dat je snelheid omlaag gaat, kies je een verzet en dat is het.

Bij wind kan ik me mateloos irriteren aan de dalende snelheid en wordt het meestal stoempen, wat ik veel zwaarder vind.
Voor het gevoel kost het tegen de wind in rijden meer kracht dan klimmen, maar waarschijnlijk zit dit tussen de oren omdat ik er een hekel aan heb.

Het ergste wat je kan overkomen is een beklimming met tegenwind, of nog erger een afdaling zodat je nog mee moet trappen. ;-)
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » di 26 augustus 2014 15:53

bij tegen de wind in rijden bepaalt je snelheid icm je frontale oppervlak de weerstand en bij bergop rijden wordt de weerstand bepaald door het gewicht.

Dus een zwaardere renner die absoluut meer vermogen levert heeft zou tegen de wind in meestal harder kunnen dan een lichte renner. Aangenomen dat het extra vermogen groter is dan het extra frontale oppervlak. Bergop gaat het puur om watt/kg, tenzij je heel hard omhoog rijdt.

Faxe
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Scott CR1 Team

Bericht door Faxe » di 26 augustus 2014 17:26

Ben bijna 2 meter en rond de 90 kg. Kan hiermee bergop, gelet op mijn leeftijd (45), goed uit de voeten. Op het vlakke tegen de wind in fietsen is mijn favoriete bezigheid omdat dit me in de regel weinig moeite kost.

Natuurkundig gezien is het denk ik vrij eenvoudig te verklaren dat als 2 fietsers die bijvoorbeeld 60 en 90 kg wegen bergop even hard fietsen de zwaardere renner veel sterker is op het vlakke tegen de wind in.

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » di 26 augustus 2014 22:26

Berg op telt hoeveel Watts je levert afgezet tegen je gewicht.
Hoe meer watts per kg hoe sneller je zult klimmen.

Een renner van 50kg trapt 200 watt op omslag en zit dan op 200/50= 4 W/kg

Een renner van 80 kg trapt 320 watt op omslag en zit dan op 320/80= 4 W/kg

Dus bergop zullen ze even hard rijden.

Tegen de wind in gaat het om je frontale oppervlak en daarnaast neemt luchtweerstand kwadratische toe.

Nu zal een renner van 60 kg een kleiner frontaal oppervlak hebben dan die van 80 kg maar dit zal slechts heel weinig verschil zijn.

Bij tegen wind heeft de 60 kg renner een klein voordeel dat de weerstand die ervaren word iets kleiner is dan die van de 80 kg renner.
Echter heeft de 60 kg renner 120 watt minder tot zijn beschikking.

Kortstondig kan een renner meer dan omslag vermogen leveren en % is dit vermogen (voor het gemak getraindheid en talent niet meenemend) gelijk maar absoluut is het "extra" vermogen van de zwaardere renner groter. En is het vermogens verschil nog groter geworden.

Concluderen kan de renner met de gunstigste verhouding tussen vermogen en het frontale oppervlak het hardst tegen de wind in rijden.

PFW
Moderator
Fiets: Scott AFD Team Issue
Contacteer:

Bericht door PFW » wo 27 augustus 2014 06:31

Gerjan schreef:Berg op telt hoeveel Watts je levert afgezet tegen je gewicht.
Hoe meer watts per kg hoe sneller je zult klimmen.

Een renner van 50kg trapt 200 watt op omslag en zit dan op 200/50= 4 W/kg

Een renner van 80 kg trapt 320 watt op omslag en zit dan op 320/80= 4 W/kg

Dus bergop zullen ze even hard rijden.
Klopt niet helemaal. De renner van 80 kg zal bergop alsnog sneller rijden. Scheelt zo 2 tot 3 minuten op een klim van 10 km 10%. Je moet ook rekening houden met het feit dat ze allebei ook nog een fiets mee naar boven moeten nemen, voor een zwaardere fietser is dat relatief minder moeite (ze hebben een hogere watt per fiets/kg).
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » wo 27 augustus 2014 15:54

PFW schreef:Klopt niet helemaal. De renner van 80 kg zal bergop alsnog sneller rijden. Scheelt zo 2 tot 3 minuten op een klim van 10 km 10%. Je moet ook rekening houden met het feit dat ze allebei ook nog een fiets mee naar boven moeten nemen, voor een zwaardere fietser is dat relatief minder moeite (ze hebben een hogere watt per fiets/kg).
inderdaad, ook bekend als het klimmersverdriet.

Maximumspeed
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Giant OCR2

Bericht door Maximumspeed » wo 27 augustus 2014 18:34

Zonder de rest te lezen, denk ik natuurkundig.
Probeer een grote stalen bal omhoog te rollen, het zal naar beneden willen. Probeer een licht balletje naar boven te rollen, het gaat licht. Zwaartekracht..
Nu tegen de wind in: rol een zware bal vooruit en de wind krijgt deze niet makkelijk teruggeblazen.. Massa in beweging. Geef nu de lichte bal een zetje tegen de wind in en de wind blaast het weg, snel de andere kant op.
Laag zitten, een goede traptechniek en de juiste versnelling helpen (meer rotaties), en vooral uit de wind zitten achter degene die wel goed tegen de wind in kan.

En dan nog kan het verschil onderling in spierkracht van de rijder verschillen, evenals de kwaliteit van het materiaal.

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » do 28 augustus 2014 07:36

Aan de andere kant, zonder natuurkunde; tegen de wind in fietsen kun je ook gewoon leren. Net als je kunt leren klimmen. Kwestie van veel doen en er dus beter in worden; want, hoe meer je iets doet, des te beter je er in wordt.

En voor een Hollander is wind toch wel een van de mooiste elementen van het fietsen 8)
Biologisch

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » do 28 augustus 2014 09:01

Geer schreef:Aan de andere kant, zonder natuurkunde; tegen de wind in fietsen kun je ook gewoon leren. Net als je kunt leren klimmen. Kwestie van veel doen en er dus beter in worden; want, hoe meer je iets doet, des te beter je er in wordt.

En voor een Hollander is wind toch wel een van de mooiste elementen van het fietsen 8)
Jij woont ook in het zuidwesten, vlak bij de kust? Daar kan je inderdaad vaak heel goed tegen de wind in fietsen. :lol:

Gelukkig kan ik ook redelijk goed tegen de wind in fietsen (al zeg ik het zelf). Hangt een beetje van het gezelschap af of ik er erg goed in ben of minder goed. Maar dat geldt voor alle wielrendisciplines. Maar ik prefereer het klimmen toch boven het tegen de wind in rijden.

Overigens dank voor alle reacties. Die bevestigen over het algemeen toch wel mijn eerdere vermoedens/ervaringen. :oke:

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » do 28 augustus 2014 12:04

Goudhaantje schreef:
Geer schreef:Aan de andere kant, zonder natuurkunde; tegen de wind in fietsen kun je ook gewoon leren. Net als je kunt leren klimmen. Kwestie van veel doen en er dus beter in worden; want, hoe meer je iets doet, des te beter je er in wordt.

Jij woont ook in het zuidwesten, vlak bij de kust? Daar kan je inderdaad vaak heel goed tegen de wind in fietsen. :lol:

Gelukkig kan ik ook redelijk goed tegen de wind in fietsen (al zeg ik het zelf). Hangt een beetje van het gezelschap af of ik er erg goed in ben of minder goed. Maar dat geldt voor alle wielrendisciplines. Maar ik prefereer het klimmen toch boven het tegen de wind in rijden.

Overigens dank voor alle reacties. Die bevestigen over het algemeen toch wel mijn eerdere vermoedens/ervaringen. :oke:
Gelukkig woon ik niet aan de kust. Maar in de NO en Flevopolder kunnen wij ook best onze lol op! :oke:
Biologisch

rtbrouwer
Aluminium Racefiets
Fiets: Cannondale CAAD 10

Bericht door rtbrouwer » wo 24 juni 2015 11:32

Leuk topic dit... Gaat namelijk over het enige onderdeel op de fiets waar ik redelijk mijn weg in kan fietsen: Tegen de wind in stampen :-)

Ik ben 1,88 lang en weeg 90kg. Er kan misschien een paar kg af als ik echt 'droog wil staan' maar mijn gewicht heb ik met name te danken aan jarenlange krachtsport en veel rugby ervaring voordat ik op de racefiets stapte. Wat mij altijd opvalt is dat ik voor geen meter kan klimmen, een fietsbrug op viaductje oprijden gaat op me prima af op kracht maar op kleine heuveltjes zoals op de Posbank moet ik al gauw lossen, laat staan in Limburg, Ardennen, Vogezen of Alpen..... Ik vind klimmen heel erg leuk, maar ik bak er echt helemaal niks van.

Als we daarentegen met een groepje op het vlakke rijden kan ik goed meekomen, en zeker op de stukken tegen de wind in kan in een groepje heel goed mijn werk doen. Ik zeg bewust in een groepje omdat ik daar maximaal rendement kan halen uit mijn achtergrond. Als je een kopbeurt maakt van zeg 2 minuten, dan kan ik op kracht heel stevig tegen de wind in rijden, vervolgens kan je weer een paar minuten rusten en daarna weer een forse inspanning leveren. Solo tegen de wind inrijden gaat me ook goed af maar dan merk ik na 30+ km wind tegen dat de kracht langzaam uit de beentjes raakt. Heeft vast met duurvermogen etc. te maken.

Maar om een antwoord te tegen op je vraag. Ik ben een zware renner met een krachtsport achtergrond. Klimmen kan ik niet, wielrennen kan ik redelijk, maar tegen de wind in stampen kan ik als geen ander :-)

el_loco
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » wo 24 juni 2015 13:17

Buiten de natuurkundige verklaring van het aantal Watts, kg en frontaal oppervlak (wat uiteindelijk doorslaggevend is) is het mentale toch ook wel een factor denk ik. Tegen de wind in vind ik mentaal zwaarder dan klimmen, maar door het veel te doen (oh man, het waait hier veel in de flevopolder) bouw je wel een soort van tolerantie en techniek op om er goed mee om te kunnen gaan.
In buitenlandse tochten merk ik dat (ondanks mijn geringe gewicht) de Fransen bijvoorbeeld (die op de hellingen even hard fietsen als ik) op het vlakke moeite hebben een goeie kopbeurt te doen. Hoe dan ook, het zijn wel verschillende disciplines...
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » wo 24 juni 2015 13:24

Volgens mij hebben de fransen er vaak gewoon geen zin in. Dat is wel een flink verschil in het rijden van cyclo's: in Frankrijk wordt er op het vlakke niet echt doorgereden. In Duitsland vlammen ze daar wel door.

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » do 25 juni 2015 09:35

Ik ben blijkbaar meer Frans dan Duits. Klimmen vindt ik leuk. Tegenwind helemaal niet. Eigenlijk bevalt klimmen met de wind mee nog het best. ;-)

Dingo
Prince of Spain
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn

Bericht door Dingo » vr 26 juni 2015 11:46

Robert vD schreef:Ik ben blijkbaar meer Frans dan Duits. Klimmen vindt ik leuk. Tegenwind helemaal niet. Eigenlijk bevalt klimmen met de wind mee nog het best. ;-)
Als je Frans en Duits bent, vind je en klimmen en tegenwind niet leuk:

Afbeelding
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 26 juni 2015 12:54

Zo te zien houdt hij wel van föhnwind
Querer es poder

Plaats reactie