Voeding voor, tijdens en na het fietsen

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Pietertje
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Bulls Desert Falcon

Voeding voor, tijdens en na het fietsen

Bericht door Pietertje » wo 13 augustus 2014 19:40

Ik heb een vraag over voeding, ik denk dat hier voor mij nog heel veel in te winnen valt dus ben ik benieuwd hoe jullie met voeding omgaan voor, tijdens en na het fietsen.

Situatieschets:
Meestal stap ik in de ochtend op fiets, dat kan vroeg in de ochtend zijn of einde ochtend.
Wat eten jullie en in welke hoeveelheid? Meestal als ik een <100KM ga doen volstaan 2 tot 4 bruine boterhammen met kaas. Voor >100KM vul ik de maag meestal met pasta's. Waarom? Zo heb ik het altijd gedaan toen ik nog fanatiek voetbalde, ik heb dat zo aangehouden toen ik ging fietsen.

Voor onderweg vul ik meestal twee bidons met water, bij warmer weer doe ik één water en 1 bidon AA drink. Moet erbij zeggen dat ik het drinken onderweg vaak "vergeet". Regelmatig grijp ik rond de 90km pas voor het eerst naar een bidon, of ik kom zelfs thuis zonder mijn bidons te hebben aangeraakt. Hoevaak en hoeveel zou ik ongeveer moeten drinken om het goed te doen?

Bij aankomst drink ik vaak even een groot glas vruchtensap en eet ik een kuipje almhof volle roomyoghurt (500g). Daar zit verder geen idee achter, maar het voelt goed.

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300
CTWT-lid: Ja

Re: Voeding voor, tijdens en na het fietsen

Bericht door MEG » wo 13 augustus 2014 20:21

Een en ander ligt natuurlijk aan hoe intensief je fietst.
Ik eet altijd een normaal ontbijt. Niet extra veel.
Voor een tocht van <100 km volstaan twee bidons met isotone sportdrank. Voor langere tochten onderweg bijvullen (bij een tankstation bijvoorbeeld). Overigens kun je regelmatig drinken 'trainen'. Je aanwennen om elk half uur een paar slokken te nemen.
Pas als ik meer dan 150 km ga rijden, eet ik een wat forser ontbijt (geen pasta, lijkt me vreselijk). Maar wat extra brood en yoghurt). Ook zorg ik dan dat ik voor onderweg wat te eten bij me heb. (Snelle Jelles).
Bij echt extreem lange tochten (>200 km) is het belangrijk goed te blijven drinken en te eten. Dan stouw ik elk uur minimaal een snelle jelle oid weg.

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Proeme » wo 13 augustus 2014 22:44

jullie rekenen in km's, maar kun je niet beter in tijd rekenen?

Jullie ervaren fietsers doen niet zo moeilijk over 60km. Zo weer thuis, dan kun je daarna wel weer eten.

Ik als langzame beginner deed vorige week 2,5 uur over een ritje van 63km. Ik was blij met 2 mueslirepen onderweg...

Woerd
Kinderzitje

Bericht door Woerd » do 14 augustus 2014 07:40

Inderdaad is e.e.a. wel afhankelijk van de snelheid die je rijdt en je conditie.

Ik doe vaak 1 grote bidon vol met suikerwater en neem een banaan of een ontbijtreepje mee voor een rondje van 35/40 km. Bidon is vaak niet leeg bij terugkomst.

JanV79
Kinderfiets
Fiets: Apex Chase

Bericht door JanV79 » do 14 augustus 2014 08:40

Ik neem voor een ritje van +/- 100km altijd 2 bidons mee, 1 met water, de ander met een Isotone. Verder meestal een banaan, plak ontbijtkoek en een energybar. Wil niet zeggen dat het altijd op is bij terugkomst.
Voor een ritje van 50/60km neem ik meestal alleen een bidon water mee en naargelang het tijdstip van vertrek een banaan of ontbijtkoek.

Ik denk dat je gewoon op gevoel moet eten en drinken. Het is een stukje ervaring. Iedereen loopt wel een keer tegen een hongerklop of kramp aan, daar leer je alleen maar van...
Afbeelding

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 14 augustus 2014 08:53

regelmatig drinken en eten is bij veel iets wat je je aan moet leren. Ik maak gewoon vaak gebruik van rust momenten (een kruising, stoplicht, etc.) om snel wat te drinken. Mijn richtlijn is dat m'n bidon na ca. 1,5 uur wel een beetje leeg moet beginnen te raken. Eigenlijk denk ik er niet bij na en is het een automatisme. Bij een tocht met verzorging zorg ik dat ik vlak voor de post nog wat extra drink om m'n bidon leeg te krijgen, opdat ik hem weer helemaal kan vullen.

Eten doe ik ca. 1x per uur. Zo houd ik een beetje bij of ik wel genoeg eet.

Alles varieert natuurlijk een beetje naar gelang de soort rit en intensiteit.

Vlak voor een rit extra veel eten heeft voglens mij helemaal geen zin. Duurt veels te lang voordat je het verteerd hebt. Dat kan je beter in de dagen ervoor doen.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » do 14 augustus 2014 10:26

Jan Willem schreef:
Vlak voor een rit extra veel eten heeft voglens mij helemaal geen zin. Duurt veels te lang voordat je het verteerd hebt. Dat kan je beter in de dagen ervoor doen.
Ik probeer meestal 2 uur voor het begin van een rit te eten , dan is dat iig al redelijk verteerd . Je kunt dan nog altijd wat lichts eten bij vertrek . Ik neem altijd 2 bidons mee , 1 of 2 met water of 1 met Isostar Hydrate en Perform Orange . Meestal te veel etenswaar ( repen , (stroop) wafels , breaker ) .

Er zijn genoeg mensen die een speciale shake na een rit drinken of iets lekkers eten .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Pietertje
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Pietertje » do 14 augustus 2014 10:30

Uiteraard ligt één en ander aan hoe je fietst, waar je fietst en wat de weersomstandigheden zijn. Mijn basisconditie is in principe prima, en mijn gemiddelde tempo ligt rond de 30km/h bij tochten van 70 tot 120km (vlakke ritten). Worden de tochten iets langer dan begin ik het conditioneel langzaamaan wel te voelen.

Ik zal in ieder geval proberen om onderweg niet te vergeten regelmatig te drinken. Qua eten dus gewoon een paar ontbijtrepen o.i.d. meenemen?

En bij aankomst? Maakt het dan nog uit wat je eet, hoeveel je eet en wanneer na je finishen eet? Bijvoorbeeld ivm herstel van je lichaam.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 14 augustus 2014 10:36

na het finishen een lekker koud biertje als beloning voor de gedane arbeid natuurlijk. 8)

Pietertje
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Pietertje » do 14 augustus 2014 10:38

Jan Willem schreef:na het finishen een lekker koud biertje als beloning voor de gedane arbeid natuurlijk. 8)
Mooi, dan ben ik al erg goed bezig.

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » do 14 augustus 2014 10:57

Jan Willem schreef:na het finishen een lekker koud biertje als beloning voor de gedane arbeid natuurlijk. 8)
Zeker na een ochtendrit. 8)

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » do 14 augustus 2014 11:40

Het is erg persoonlijk. Ik ga regelmatig een uurtje of 3 fietsen met een vriend van me. Hij eet dan de ene mueslireep na de andere en wil na 2 uur zijn beide bidons vullen.

Ik neem meestal een banaan mee, vaak eet ik die niet eens en doe het met 2 kleine bidons die vaak ook niet leeg zijn.

Bij een klassieker waar het intensiever fietsen is, neem ik 2 gels mee en 2 grote bidons met sportdrank.

Bij een rit van 5+ uur let ik echt op voeding. Dan zorg ik voor minimaal 1 gel/reep/whatever per 2 uur en probeer ik een grote bidon binnen anderhalf uur op te hebben. Afhankelijk van de hitte natuurlijk ook.

Zoveel ritjes van 5+ uur maak ik echter niet :lol:

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » do 14 augustus 2014 12:00

's ochtends pasta eten doe ik zelfs niet meer tijdens etappe koersen, ik eet gewoon brood. Als ik twijfels heb of de voorraad wel genoeg is aangevuld dan eet ik brood tot ik 't niet meer weg krijg (is niet bijzonder veel meer dan ik normaal eet) en dan werk ik nog een bak yoghurt met cornflakes ofzo weg. Maar voor een tochtje van 100 km eet ik echt niets meer dan normaal. Extra eten doe ik alleen als de dag er voor ook lang en zwaar was of ik een extreme dag in het vooruitzicht heb.

Niet of weinig drinken tijdens het fietsen is niet goed voor je prestatie vermogen. Ik lees hierboven iets over suikerwater, ik mag hopen dat 't geen tafelsuiker opgelost in water is?
Laatst gewijzigd door The Boss op vr 15 augustus 2014 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

wgb
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Airborn Manhatten

Bericht door wgb » do 14 augustus 2014 19:48

Verbaasd mij dat yoghurt vaak wordt genoemd. Het hapt lekker weg daar niet van maar energie levert het nauwelijks. Ik kijk even op een potje roeryoghurt 61 kcal. Je kan beter wat anders eten, bijvoorbeeld brood zit al gauw over de 200 kcal. hapt een stuk minder. Of een Mars 449 kcal. hapt ook lekker weg.

Faxe
Fiets: Scott CR1 Team

Bericht door Faxe » do 14 augustus 2014 20:57

Paar weken terug MTB wedstrijd gefietst van 15,5 uur. Uurtje voor de start om 04.00 's ochtends zes hiervan opgegeten

Afbeelding

Tijdens de wedstrijd eerste 6 uur om het uur dit gegeten:

Afbeelding

Daarna om het uur dit gegeten/gedronken:

Afbeelding

Daarnaast bij een aantal verzorgingposten hier een paar van op gegeten:

Afbeelding

Per uur bijna een 800 ml bidon met Powerbar energy drank leeggedronken met de laatste paar uurtjes aangevuld met cola.

Na de finish nog mijn "noodrantsoen" opgegeten:
Afbeelding

Na het douchen wel enorm honger gevoel maar eigenlijk te moei om te eten. Heb dan ook een pak gevulde koeken, twee milka repen en wat brood gegeten. Chocomelk ging er ook nog wel in :lol:

Volgens mijn Polar had ik ongeveer 15.000 Kcal verbrand. Natuurlijk volstrekt onmogelijk om dit onderweg bij te eten.
Heb dit jaar wat geexperimenteerd bij kortere wedstrijden en tot een uur of 5 kan ik prima fietsen met alleen maar Powerbar energy drank die vrij sterk geconcentreerd is.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » do 14 augustus 2014 22:20

wgb schreef:Verbaasd mij dat yoghurt vaak wordt genoemd. Het hapt lekker weg daar niet van maar energie levert het nauwelijks. Ik kijk even op een potje roeryoghurt 61 kcal. Je kan beter wat anders eten, bijvoorbeeld brood zit al gauw over de 200 kcal. hapt een stuk minder. Of een Mars 449 kcal. hapt ook lekker weg.
:shock: Grapje zeker
Volgens mij is het juist de kunst om gevarieerd te eten en de calorieen te beperken. En een Mars valt daar zeker niet onder en yogurt juist weer wel.
Misschien tijd voor een cursusje voeding?

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » vr 15 augustus 2014 08:07

wgb schreef:Verbaasd mij dat yoghurt vaak wordt genoemd. Het hapt lekker weg daar niet van maar energie levert het nauwelijks. Ik kijk even op een potje roeryoghurt 61 kcal. Je kan beter wat anders eten, bijvoorbeeld brood zit al gauw over de 200 kcal. hapt een stuk minder. Of een Mars 449 kcal. hapt ook lekker weg.
Neem dan een onsje macadamia noten, 733 kcal per 100 gram. Happen ook lekker weg :D
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

wgb
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Airborn Manhatten

Bericht door wgb » vr 15 augustus 2014 09:04

Metor schreef:
Volgens mij is het juist de kunst om gevarieerd te eten en de calorieen te beperken. En een Mars valt daar zeker niet onder en yogurt juist weer wel.
Oh ik dacht, ga je fietsen of sporten heb je brandstof (kcal) nodig en de calorieen te berperken als je te veel op je krent zit.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » vr 15 augustus 2014 09:12

Metor schreef:
Tijd voor een cursusje begrijpend lezen?

Je moet in deze onderscheid maken tussen dagelijkse voeding en voeding voor/tijdens/na het fietsen. Waar jij het over hebt is de dagelijkse voeding, de reactie van wgb is een antwoord op de vraag van TS. Zelf zie ik inderdaad ook niet het nut van yoghurt voor het fietsen te nuttigen, maar wel degelijk achteraf voor herstel omdat het goede eiwitten bevat. Maar je moet het dan nog steeds aanvullen met muesli oid voor de nodige kcal en andere voedingstoffen.

Overigens staat gevarieerd eten geheel los van het beperken van kcal, want dat laatste is wel het domste wat je kunt doen. Je hebt kcal nodig om je inspanningen te kunnen doen en te herstellen. Waar het om gaat is de vorm van de kcal zoals je deze nuttigt, opdat je voldoende bouwstenen binnenkrijgt en daarnaast een stabiele bloedsuikerspiegel hebt.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Goudhaantje
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » vr 15 augustus 2014 10:14

En dan is er natuurlijk ook nog het verschil tussen kcal en koolhydraten. Ik kijk altijd naar het aantal koolhydraten. Die heb je als wielrenner nodig als brandstof. Koolhydraten leveren uiteraard kcal, maar dat doet vet ook. Ik probeer vet toch zoveel mogelijk te vermijden. Anders kan je net zo goed uitgebakken spek eten voordat je gaat fietsen (of inderdaad macadamia noten :lol: ).

Als wij 's avonds gaan trainen, dan nuttigen we de avondmaaltijd pas na de training (soms wel heel erg laat). Dan eten we voordat we vertrekken nog wat kleins (banaan, stroopwafel, snicker, bakje yoghurt met muesli of boterham). Voor trainingen overdag eet ik vooraf niks extra.

Tijdens een training van 2-2,5 uur eet ik niks extra tussendoor. Wel altijd een isotone drank mee (Born, lichte dosering). Ik vind dat lekkerder dan alleen maar water. Bij trainingen van 3 uur of meer neem ik wel altijd wat mee. Bij een 3 uur training 1 reep, voor elke uur langer ongeveer een extra reep/gel/ontbijtkoek ed. Na de training vaak een chocomel. Na een hele intensieve of lange training neem ik vaak een hersteldrank.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » vr 15 augustus 2014 10:54

Goudhaantje schreef:Anders kan je net zo goed uitgebakken spek eten voordat je gaat fietsen
Was mooi, tijdens Transalp was er 1 keer uitgebakken spek. Iedereen vertoonde zelfde gedrag: verlekkerd/vertwijfeld kijken en maar 1 plakje durven nemen :)

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 15 augustus 2014 12:29

ik ben waarschijnlijk de enige hier die alles op bruine boterhammen doet? wedstrijd, toertocht, training, in principe (als het lukt) altijd 2 uur van te voren 4 sneeën brood. 2x chocopasta met hagelslag en 2x jam of honing. Maar dat eet ik ook 's ochtends voor ik naar m'n werk ga :-?
. verder op de fiets 99 van de 100x gewoon water of hooguit aangemengd met roosvicee/karvan cevitam. bij langere ritten de bekende Aldi '8 voor een Euro' mueslirepen erbij en recentelijk zelfs aardbei-melkbiscuits die eigenlijk voor de kinderen bedoeld zijn.
Verder na afloop gewoon normaal eten wat de pot schaft, en alles wat ik verder nog in allerlei kastjes, kelders e.d. tegenkom (en dat is soms best veel). Herstelshakes of hoe die dingen ook mogen heten zijn volgens mij de beste marketingtrucs ooit bedacht.
enkel met Transalp had ik een pot voeding( of dorstlesser?) en wat gelletjes en 'echte' repen bij. Die gelletjes vind ik overigens helemaal niks. na 1x slurpen is dat ding leeg maar ik heb dan totaal niet het gevoel iets naar binnen gekregen te hebben. Verder voor een langere rit zeker niet heel veel meer eten dan normaal. heb je alleen maar last van. Gewoon doen wat je altijd doet en niet hysterisch in 1x veel meer willen eten dan normaal.

o ja, ondanks dit alles gaat het fietsen me de laatste maanden bijzonder goed af. Hard , zacht, lang, kort, bergop , berg af, 7 dagen na elkaar, maakt allemaal niet uit.;-)
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » vr 15 augustus 2014 12:39

Metor schreef:
+1, die verzadigde vetten in een Mars heeft niemand wat aan en voor de rest is het vooral veel suiker, ook niet bepaald ideaal. De hoeveelheid kcal is echt totaal niet interessant voor een sporter, het komt pas in beeld als je af wilt/moet vallen. De essentiële voedingsstof op de fiets zijn koolhydraten, vet heb je wel genoeg, daar hoef je je niet druk om te maken. Eiwit krijg je met een gemiddeld Westers dieet ook al in overvloed binnen.

Ik gaf overigens aan dat ik door de yoghurt cornflakes doe, niet de meest gezonde optie (weinig vezels enz), maar zeker niet ongezond en met 80 gram koolhydraten (geen suiker) en nauwelijks vet is het ideaal voedsel voor een duursporter die goed moet tanken.

Goudhaantje
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » vr 15 augustus 2014 13:42

Thierry le Brun schreef:ik ben waarschijnlijk de enige hier die alles op bruine boterhammen doet?
Alles mag, zo lang je je er goed bij voelt. :oke: Of dat nou door het eten komt of door de illusie maakt dan toch ook niet zoveel uit? Als het maar werkt! Ik hou bijvoorbeeld weer niet van chocopasta en jam en eet dan weer wat anders. Waarmee ik niet wil zeggen dat chocopasta of jam niet goed is. Ook hangt het er een beetje vanaf wat je wil/kan uitgeven aan eten en drinken, maar dat geldt ook buiten het fietsen. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

Joostje
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » vr 15 augustus 2014 13:53

Sinds de tip van de krentebollen van Concorde hier ergens op het forum voorbij kwam, heb ik dit in de praktijk gebracht tijdens L3B (ja, ik weet het...nooit iets voor het eerst proberen in een wedstrijd, maar ja...). Ik wil nooit meer anders! Ging uitstekend icm wat gelletjes.

Sportdrank maak ik zelf van maltodextrine, fructose, water en zout.

Plaats reactie