Hoelang door gaan met een trainingsschema

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
ROnbrug
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Isaac Meson Di2
CTWT-lid: Ja

Hoelang door gaan met een trainingsschema

Bericht door ROnbrug » wo 12 maart 2014 19:48

Ik ben nu aan de 2e maand bezig met een trainingsschema via Webtrainer, en ik moet zeggen het bevalt me prima.
De vooruitgang is goed, en merk dat het steeds makkelijker gaat. Mijn abonnement loopt tot mei. Hoelang ga je normaal door met trainingsschema's?

Joostje
Fiets: CAAD 9 & 12

Re: Hoelang door gaan met een trainingsschema

Bericht door Joostje » wo 12 maart 2014 20:01

Volgens mij ligt dat aan je doelen. Als je wilt kun je het hele seizoen doorgaan met trainingsschema's. Al zullen ze er nu anders uitzien dan in augustus, als je westrijden rijdt.

ROnbrug

Bericht door ROnbrug » wo 12 maart 2014 20:11

Doel is op bergop sneller te worden, maar ook op het vlakke wil ik harder rijden.
Het schema is veel D2 voor het duur vermogen en D3 krachttrainingen. De D1 heb ik alleen tijdens de warming up of bij de cooling down.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » wo 12 maart 2014 20:23

Als je over jaren heen wilt blijven ontwikkelen zit je er nog wel even aan vast ;-)

Periodisering moet dan niet alleen over een paar weken, maar over een heel seizoen of zelfs over meerdere jaren. Denk daarbij aan opbouw naar een (heel) hoog niveau of naar heel zware evenementen. Eigenlijk hangt het gewoon van je doelen af. Als je zelf wat leest over trainingsopbouw, periodisering, trainingsvormen etc. kun je volgens mij al vrij snel zelf een (basis) programma voor de eerste 2 a 3 jaar samenstellen.
Wil je na die periode (nóg) verder ontwikkelen dan kun je een (persoonlijke) trainer in de arm nemen.

Voor mezelf had ik globaal een schema met bijbehorende opbouw gemaakt voor 2011-2014. Eerste jaar wat trainingskoersjes en misschien criteriums of langere wedstrijden om ervaring op te doen. Tweede jaar trainingskoersen, criteriums, langere koersen en wat relatief vlakke en snelle cyclo's/jedermannrennen, derde jaar trainingskoersen, criteriums, langere koersen en wat cyclo's in heuvelachtig terrein, vierde jaar trainingskoersen en langere koersen of Jedermannrennen en cyclo's in de Alpen en wellicht een 24h race.
E.e.a afgewisseld met af en toe en mooi toer-(tocht) in Limburg, Ardennen, Eiffel, Alpen.
En ja 2015... dat wordt een rustig jaartje (ander krijg ik ruzie met de mss 8) )

En een schema is bij mij echt niet 2 x 3 x 10' D3 etc... Maar een planning met 3 of 4 weken cycli door het seizoen heen waarbij de weken op duurtraining, intensief of relaxed gericht zijn.
Binnen de week altijd 2 rustige eenheden (WW) en dan afwisselen met trainingskoers, langeduurrit of gewoon lekker toeren op gevoel of heuveltjes rammen.
Kortom wel gepland en geperiodiseerd maar niet heel strak in minuten uitgewerkt en niks te snel.
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » wo 12 maart 2014 20:28

ROnbrug schreef:Doel is op bergop sneller te worden, maar ook op het vlakke wil ik harder rijden.
Het schema is veel D2 voor het duur vermogen en D3 krachttrainingen. De D1 heb ik alleen tijdens de warming up of bij de cooling down.
Wat mij betreft zouden dat teveel zware eenheden zijn. Om een voorbeeld te geven, ik zie nu op mijn Bikeplanner overzicht van deze maand dat de kleine 20 uur training voor mij voor >80% uit herstel en D1 tempo bestond. Duurvermogen train je naar mijn mening met (relatief) lage intensiteit (D1).
Alles daarboven is ontwikkeling van kracht (korte helling / aanzet) of snelheid (sprint) of krachtuithoudingsvermogen (klimmen)

Maar ik zit van januari tm maart ook nog slechts in de voorbereidingsperiode met zoveel mogelijk duurtraining. Vanaf april zal het er wel anders uitzien met met meer zware eenheden in de vorm van trainingskoersen en zware heuvelritten en cyclo's.

Oh ja, vergeet niet de belangrijkste trainingscomponent.... RUST Klinkt flauw, maar je kunt trainen wat je wilt, als je lichaam niet voldoende rust krijgt gaat het mis. Ik heb sowieso elke 3e/4e/5e week (afhankelijk van schema) een week met vrijwel niks doen, 2 keer WW rustig aan. Ik moet eerlijk toegeven dat dat de zwaarste weken zijn (je wilt graag meer doen), zeker als het mooi weer is... 8)

Maar staar je hier niet blind op, is maar 1 mening :D

Ik heb zelf het meest geleerd van toch vrij veel boeken over trainingsprincipes, trainingsopbouw en schema lezen. Was destijd voor het lopen van marathons, maar fietsen en andere duursport werkt vrijwel hetzelfde
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

ROnbrug

Bericht door ROnbrug » wo 12 maart 2014 20:44

Ottie schreef:
ROnbrug schreef:Doel is op bergop sneller te worden, maar ook op het vlakke wil ik harder rijden.
Wat mij betreft zouden dat teveel zware eenheden zijn. Om een voorbeeld te geven, ik zie nu op mijn Bikeplanner overzicht van deze maand dat de kleine 20 uur training voor mij voor >80% uit herstel en D1 tempo bestond. Duurvermogen train je naar mijn mening met (relatief) lage intensiteit (D1).
Alles daarboven is ontwikkeling van kracht (korte helling / aanzet) of snelheid (sprint) of krachtuithoudingsvermogen (klimmen)

Maar ik zit van januari tm maart ook nog slechts in de voorbereidingsperiode met zoveel mogelijk duurtraining. Vanaf april zal het er wel anders uitzien met met meer zware eenheden in de vorm van trainingskoersen en zware heuvelritten en cyclo's.

Oh ja, vergeet niet de belangrijkste trainingscomponent.... RUST Klinkt flauw, maar je kunt trainen wat je wilt, als je lichaam niet voldoende rust krijgt gaat het mis. Ik heb sowieso elke 3e/4e/5e week (afhankelijk van schema) een week met vrijwel niks doen, 2 keer WW rustig aan. Ik moet eerlijk toegeven dat dat de zwaarste weken zijn (je wilt graag meer doen), zeker als het mooi weer is... 8)

Maar staar je hier niet blind op, is maar 1 mening :D

Ik heb zelf het meest geleerd van toch vrij veel boeken over trainingsprincipes, trainingsopbouw en schema lezen. Was destijd voor het lopen van marathons, maar fietsen en andere duursport werkt vrijwel hetzelfde
Dank je wel :oke: Ik vindt het lastig om mij strak aan het schema te houden, vorige week 2 keer buiten het schema gefietst, maar wel netjes in de kalender ingevoerd. :shock: Werdt toch heel netjes kenbaar gemaakt dat dit niet de bedoeling is. :roll:

ROnbrug

Bericht door ROnbrug » wo 12 maart 2014 20:49

Afbeelding

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » wo 12 maart 2014 21:24

Vorig jaar van januari t/m augustus heb ik ook strak met een trainingsschema gewerkt als voorbereiding op het Alpenbrevet. Hiervoor heb ik een trainer maandelijks betaald. Ik kon het behoorlijk goed volhouden zelfs toen ik in het koude, natte voorjaar alleen maar binnen heb getraind. Maar op den duur ging het wel ten koste van het plezier. Elk ritje weer voorgeschreven intervalletjes rijden vergde wel discipline. Maar goed, ik merkte wel dat het erg veel opleverede. In lange tochten als LBL (235km) kon ik tot het eind toe doorgaan terwijl ik gewend was na een kilometer of 170, 180 de man met de hamer tegen te komen. Het Alpenbrevet (276 km) heb ik ook uit kunnen rijden.

Ondertussen weet ik wel hoe ik die schema's in elkaar moet zetten dus heb daarvoor geen trainer meer nodig die ze voorschrijft. Om het plezier te behouden hou ik me niet meer strak aan het voorgeschreven schema. Op de spinningbike binnen wel, maar buitenritjes doe ik losser. Ik probeer wel zoveel mogelijk in D1 en D2 te rijden, maar lig er niet meer wakker van als ik er een tijdje buiten rijd. Op deze wijze kom ik toch ook wel aan vele uren in lage hartslag, maar blijft het wel leuker.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

ROnbrug

Bericht door ROnbrug » wo 12 maart 2014 21:33

harrebas schreef:Maar op den duur ging het wel ten koste van het plezier. Elk ritje weer voorgeschreven intervalletjes rijden vergde wel discipline. Maar goed, ik merkte wel dat het erg veel opleverede. In lange tochten als LBL (235km) kon ik tot het eind toe doorgaan terwijl ik gewend was na een kilometer of 170, 180 de man met de hamer tegen te komen. Het Alpenbrevet (276 km) heb ik ook uit kunnen rijden.
Dat is precies waar ik mee zit, het plezier. Ik merk ook erg veel vooruitgang, maar een spontaan ritje is lastig.

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » wo 12 maart 2014 21:38

ROnbrug schreef:
harrebas schreef:Maar op den duur ging het wel ten koste van het plezier. Elk ritje weer voorgeschreven intervalletjes rijden vergde wel discipline. Maar goed, ik merkte wel dat het erg veel opleverede. In lange tochten als LBL (235km) kon ik tot het eind toe doorgaan terwijl ik gewend was na een kilometer of 170, 180 de man met de hamer tegen te komen. Het Alpenbrevet (276 km) heb ik ook uit kunnen rijden.
Dat is precies waar ik mee zit, het plezier. Ik merk ook erg veel vooruitgang, maar een spontaan ritje is lastig.
Een schema hoef je niet voor 100% te volgen, denk ook aan weersomstandigheden. Je krijgt een ideaal schema, als je een keer afwijkt is het hooguit iets minder ideaal. Als je het plezier er niet in houd wordt het op termijn toch niets dus af en toe gewoon een keer iets doen waar je zin aan hebt kan geen kwaad ;-)

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » wo 12 maart 2014 22:59

Ik heb 1,5 jaar op een schema getraind (met een Powertap) en ik reed gedurende die periode de klinkers uit de straat. Het probleem was alleen dat ik het plezier volledig kwijt was en het fietsen meer 'moeten' dan 'willen' werd. Ik heb die schema's en powertap's eruit gegooid, fiets veel meer op gevoel en geniet weer van iedere keer dat ik op de fiets zit. En ook nu kom ik nog best aardig vooruit.

Moraal van het verhaal: het kan zeker werken, ga ermee door zo lang je wil, maar vergeet nooit dat plezier in je hobby ook een belangrijke voorwaarde is om je doelen te bereiken.

Ekko
Carbon Racefiets
Fiets: LOOK, De Rosa

Bericht door Ekko » do 13 maart 2014 08:30

rijden op schema's en met trainers moet je liggen. Ik train nu 5 jaar met een trainer en vind het nog steeds leuk. Maar ik zorg voor voldoende afwisseling door eigen tochten en (fiets)vakanties. De trainer mag daaromheen plannen.

Daarbij is voor mij het hebben van leuke doelen, waarvoor je wil GAAN, wel bepalend voor de motivatie. Dan komt de rest vanzelf.
I don't need therapy, I just need to go cycling
-----
GOOD, BETTER, BEST … NEVER LET IT REST,
´TILL YOUR GOOD IS BETTER
AND YOUR BETTER IS YOUR BEST

Goudhaantje
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » do 13 maart 2014 08:34

Ik heb verleden jaar ook met de schema's van Webtrainer getraind. Van december tot juli (LM). Ik heb er heel veel van geleerd. Daarvoor deed ik maar wat op basis van wat informatie via internet. Ik vind het persoonlijk wel prettig om mij aan een schema te houden. Ook de afwisseling vind ik leuk.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe leuk je het vindt om op deze manier te trainen. Vind je het leuk en wil je er ook van leren, dan zou ik doorgaan tot jouw piekmoment. Je kan natuurlijk ook met je trainer bespreken welke vrijheden je wilt behouden. Wie betaald, bepaald!

Met de kennis van vorig jaar en kennis uit boeken/internet heb ik nu zelf een schema opgesteld. Afgelopen vier maanden vooral duurtraining. Vanaf maart ben ik intensiever gaan trainen en hoop ik te pieken in juni/juli.

Ik begrijp uit alle media dat een groot aandeel van je trainingen bestaat uit D1, ook tijdens intensievere periodes. 70% heb ik wel eens gelezen. Ik begrijp dan ook niet waarom je via Webtrainer maar zo weinig D1 'voorgeschreven' krijgt. Ik ga er wel vanuit dat je je zones heb laten vaststellen.

Mocht je het leuk vinden om meer over trainingsprincipes te lezen, dan kan ik je twee boeken aanbevelen: Elementaire trainingsleer en trainingsmethoden van Tjaart Kloosterboer (ISBN 978 90 6076 569 2) en Wielrennen en wetenschap van Tim Takken (uitgever Elsevier gezondheidszorg, ISBN 978 90 352 2874 0 of 90 352 2874 X ?). Ook een goede samenvatting op http://www.cjsm.be/gezondsporten/themas ... iodisering

ROnbrug

Bericht door ROnbrug » do 13 maart 2014 08:45

Goudhaantje schreef:Ik heb verleden jaar ook met de schema's van Webtrainer getraind. Van december tot juli (LM). Ik heb er heel veel van geleerd. Daarvoor deed ik maar wat op basis van wat informatie via internet. Ik vind het persoonlijk wel prettig om mij aan een schema te houden. Ook de afwisseling vind ik leuk.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe leuk je het vindt om op deze manier te trainen. Vind je het leuk en wil je er ook van leren, dan zou ik doorgaan tot jouw piekmoment. Je kan natuurlijk ook met je trainer bespreken welke vrijheden je wilt behouden. Wie betaald, bepaald!

Met de kennis van vorig jaar en kennis uit boeken/internet heb ik nu zelf een schema opgesteld. Afgelopen vier maanden vooral duurtraining. Vanaf maart ben ik intensiever gaan trainen en hoop ik te pieken in juni/juli.

Ik begrijp uit alle media dat een groot aandeel van je trainingen bestaat uit D1, ook tijdens intensievere periodes. 70% heb ik wel eens gelezen. Ik begrijp dan ook niet waarom je via Webtrainer maar zo weinig D1 'voorgeschreven' krijgt. Ik ga er wel vanuit dat je je zones heb laten vaststellen.

Mocht je het leuk vinden om meer over trainingsprincipes te lezen, dan kan ik je twee boeken aanbevelen: Elementaire trainingsleer en trainingsmethoden van Tjaart Kloosterboer (ISBN 978 90 6076 569 2) en Wielrennen en wetenschap van Tim Takken (uitgever Elsevier gezondheidszorg, ISBN 978 90 352 2874 0 of 90 352 2874 X ?). Ook een goede samenvatting op http://www.cjsm.be/gezondsporten/themas ... iodisering
Ik heb eerst de inspanningstest gedaan via Webtrainer. De basisconditie was goed dat is denk ik ook de reden waarom ik zo weinig D1 trainingen heb.Opgeteld fiets ik in de week ongeveer 2 uur in D1

Goudhaantje
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » do 13 maart 2014 09:20

ROnbrug schreef:Opgeteld fiets ik in de week ongeveer 2 uur in D1
Van de hoeveel uur totaal (gemiddeld)?

ps Ik ben geen expert en kan je ook niet adviseren. Ik vraag het uit nieuwsgierigheid.

ROnbrug

Bericht door ROnbrug » do 13 maart 2014 09:24

Goudhaantje schreef:
ROnbrug schreef:Opgeteld fiets ik in de week ongeveer 2 uur in D1
Van de hoeveel uur totaal (gemiddeld)?

ps Ik ben geen expert en kan je ook niet adviseren. Ik vraag het uit nieuwsgierigheid.
van de 10 uur in de week zit er 2 uur D1 training in.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » do 13 maart 2014 10:06

Ik denk zelf dat je meer in d2 rijdt vanwege het doel sneller bergop. Klimmen doe je meestal tegen wat hogere hartslagen. Daarnaast zie ik nogal wat H trainingen erin staan, D2 levert ook meer progressie en vermoeidheid op.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

ROnbrug

Bericht door ROnbrug » do 13 maart 2014 10:12

Dingo schreef:Ik denk zelf dat je meer in d2 rijdt vanwege het doel sneller bergop. Klimmen doe je meestal tegen wat hogere hartslagen. Daarnaast zie ik nogal wat H trainingen erin staan, D2 levert ook meer progressie en vermoeidheid op.
Ja, de H trainingen zijn saai, maar wel noodzakelijk. Ik ben snel geneigd om hoog in de D1 te rijden :-(

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » do 13 maart 2014 13:54

Ottie schreef:zeker als het mooi weer is... 8)
Hier snap ik toch echt helemaal niets van. Je lichaam is geen sateliet die in exact de juiste baan gehouden moet worden. Zolang je niet op je tenen loopt krijg je er echt niets van om een keertje vaker te fietsen. Als het mooi weer is ga ik gewoon lekker fietsen, die rust komt dan een weekje later wel.

D1 is de basis van alles. Als je niet makkelijk 5 uur rustig kunt trainen, dan weet je zeker dat je op een hoop gaat in een cyclo. Dan ga je immers op z'n minst in D3 omhoog rijden.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » do 13 maart 2014 14:17

The Boss schreef:
Ottie schreef:zeker als het mooi weer is... 8)
Hier snap ik toch echt helemaal niets van. Je lichaam is geen sateliet die in exact de juiste baan gehouden moet worden. Zolang je niet op je tenen loopt krijg je er echt niets van om een keertje vaker te fietsen. Als het mooi weer is ga ik gewoon lekker fietsen, die rust komt dan een weekje later wel.

D1 is de basis van alles. Als je niet makkelijk 5 uur rustig kunt trainen, dan weet je zeker dat je op een hoop gaat in een cyclo. Dan ga je immers op z'n minst in D3 omhoog rijden.
schema's zijn heilig natuurlijk. anders wordt de trainert boos. mijn trainer zegt: tis mooi weer dus lekker fietsen. Rusten doen we wel als het regent. ik kom dus weinig aan rust toe deze weken.

mijn vraag is meer: heeft het volgen van een schema zin als je dit maar een maandje of 4-5 doet??
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » do 13 maart 2014 15:02

Ja, natuurlijk, op korte termijn wel, bijv. om ri. een cyclo te werken.

Joostje
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » do 13 maart 2014 15:04

Thierry le Brun schreef: mijn vraag is meer: heeft het volgen van een schema zin als je dit maar een maandje of 4-5 doet??
Lijkt mij wel...Juist wel! Zo kun je je perfect voorbereiden op die ene cyclo of die ene klassieker waar je zo graag een goede tijd voor wilt neerzetten.
Schema's zijn er in zo veel verschillende vormen en maten dat ze altijd wel inzetbaar zijn. Een schema geeft voor velen net dat beetje extra motivatie of richting om op de juiste wijze te blijven trainen. Het wil niet zeggen dat het per definitie beter is, maar het schaadt niet, zolang je er op de juiste manier mee om kunt gaan en het geen obsessie wordt. Maar dat was al eerder aangegeven.

Ik vergelijk het een beetje met de marathontrainingen die ik zelf gedaan heb. Dat zijn schema's van 20 weken en ik moet zeggen, dan is voor mij ook wel de koek op qua strak schema's volgen. Het is dan toch wel lekker om weer een beetje 'vrijheid' te hebben als het evenement voorbij is. Maar het werkt zeer zeker!
Imho zijn schema's er ook om te volgen. Dat wil niet zeggen dat je nooit een keertje extra mag rusten of dagen mag wisselen, maar in principe dien je je eraan te houden. Anders is het hele idee van volgens een schema trainen weg.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » do 13 maart 2014 15:09

Of zoals Adrie van Diemen het zelf ooit eens tegen mij gezegd heeft: "We ( Trainert ) brengen je ( Sportert ) tot aan het randje om exact op tijd de rem erop te zetten"

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » do 13 maart 2014 15:11

ik ben dan zelf ook een heel slecht voorbeeld als ht gaat om het volgen van evt schema's. Elke trainer zou gillend gek van mij worden.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » do 13 maart 2014 15:11

Thierry le Brun schreef:ik ben dan zelf ook een heel slecht voorbeeld als ht gaat om het volgen van evt schema's. Elke trainer zou gillend gek van mij worden.

Nee. Jij bent een typisch voorbeeld van een spelsporter, die vergt een andere benadering.

Plaats reactie