angstig op de fiets

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
nagtie
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Massini Tiagra

angstig op de fiets

Bericht door nagtie » wo 04 mei 2011 09:18

Deze titel zegt het eigenlijk al..
Ik en mijn vriendin fietsen nu een klein jaartje, ik iets meer dan zij, en ik heb in het verleden ook gemoutainbiked, en ook tourfietsen gereden. Voor mijn vriendin was vorig jaar voor het eerst dat ze echt fietste, ze is redelijk aangestoken met het virus, vrij snel een mooie Corratec met 105 afmontage gaan kopen.

Maar nu merken we dat ze angstig is en daardoor niet zo vol uit gaat. Gewoon op het rechte en vlakke is 35 geen probleem, maar bij het dalen is 30 hard zat. Ook durft ze niet te drinken tijdens het fietsen, en haar klikpedalen met aan de andere kant een gewoon pedaal hebben een volledig nieuw klik systeem. Het klik systeem staat helemaal open en is erg licht, dus daar kan het niet aan liggen.
In het bochten werk is ook te merken dat ze veel afremt voor bochten waar dit niet echt nodig is. In het wiel zitten bij mij gebeurt op een grote afstand, met als gevolg dat als ik op kop rijdt zij dit ook doet.

Met andere woorden ze vertrouwd zichzelf op de fiets nog niet zo.
Zijn er oefeningen of opdrachtjes die je kunt doen om dit vertrouwen te vergroten. Het lijkt of ze te veel nadenkt over wat er fout kan gaan. Dat is normaal niets voor haar, dan ben ik juist de angst haas, ik vind door de alpen rijden met de auto al eng door de hoogte.

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Re: angstig op de fiets

Bericht door HenkP » wo 04 mei 2011 09:32

Mss is een clinic bij Henk Lubberding een optie.

Spatje
Carbon Racefiets
Fiets: Van Tuyl TICA
Contacteer:

Bericht door Spatje » wo 04 mei 2011 09:53

nagtie schreef:In het wiel zitten bij mij gebeurt op een grote afstand, met als gevolg dat als ik op kop rijdt zij dit ook doet.
Dit is simpel op te lossen. Als ik samen met mijn vrouw ga fietsen, doen we dat altijd langs elkaar, is wel zo gezellig ;-) . En in de bossen fietst mijn vrouw altijd voorop zodat zij het tempo kan bepalen.

Verders is het denk ik een questie van veel doen, dan gaat het vanzelf beter. Dus zul jij ook regelmatig tips moeten geven. Ik ben bv. samen met mijn vrouw veel op een plaatselijk industrieterrein geweest. Mooi asfalt, door de bochten heen kunnen kijken. Kortom bochten die je op volle snelheid kunt nemen en veel (dezelfde) op een korte afstand. In het begin was het veel remmen en snelheidsverlies, maar na verloop van tijd knalde ze er ook vol doorheen!

Jan Willem
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » wo 04 mei 2011 09:55

het gaat om vertrouwen hebben. Ken niet echt oefeningen of trucs ervoor. Maar in de auto heb je dat ook geleerd.

In- en uitklikken moet een automatisme zijn. Gewoon op een recht stuk weg oefenen met stoppen en uitklikken totdat het blindelings gaat. Mijn ervaring is dat iedereen die begint 1x omvalt en daarna niet meer.
Zelfde geldt voor remmen. Je moet leren hoe hard je kan remmen en daar vertrouwen in hebben.

In een afdaling scheelt het trouwens volgens mij als je een grote versnelling schakelt. Dan daal je stabieler dan op een klein verzetje.

sandra
Fiets: Pinarello

Bericht door sandra » wo 04 mei 2011 11:28

Ik zie dat je uit Utrecht komt, dan is de oplossing heel simpel:
laat haar meefietsen met de damesgroep van Nelly Voogt vanuit de Bilt (feb-apr op zaterdag, mei-sept op woensdagavond). Hier leer je allerlei technieken: durven rijden in een groep, het voordeel ervaren van het waaierrijden, sprintjes etc. etc.

Pas nog gehad dat we 1 voor 1 tussen iedereen moesten doorrijden (in het midden, maar ook sla-ommen).
Voor meer info, zie ook http://www.vrouwenwielrennen.nl

nagtie

Bericht door nagtie » wo 04 mei 2011 11:35

Dat dames clubje is inderdaad erg leuk.. Maar wat zijn de afstanden, we zijn niet erg geoefend nog.

naast elkaar rijden doen we veel, maar met veel tegenwind ben je aan het einde dood op, haar steeds voorop zetten is voor mij wel fijn, stiekem rijdt zij sneller als ik, maar dan is zij weer dood op, het voordeel van samen fietsen op snelheid is dan weg.

Ze is al eens gevallen, dus nu gebeurt het nooit meer, dat argument al meerdere keren aangehaald, maar ze blijft dat eng vinden.

Henk Lubberdink is een goed idee, maar zie nergen prijzen, iemand enig idee wat zo iets kost?

We zijn laatst naar de nedereindse berg geweest maar waren allebei in slechte conditie die dag, dus zijn na 20 km weer huiswaards gegaan, dit is wel een baantje waar je bochten kan oefenen en ook het inklikken is dat makkelijk want er is weinig kans op onverwachtte dingen op de hazen na dan.

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » wo 04 mei 2011 11:51

nagtie schreef:Dat dames clubje is inderdaad erg leuk.. Maar wat zijn de afstanden, we zijn niet erg geoefend nog.

naast elkaar rijden doen we veel, maar met veel tegenwind ben je aan het einde dood op, haar steeds voorop zetten is voor mij wel fijn, stiekem rijdt zij sneller als ik, maar dan is zij weer dood op, het voordeel van samen fietsen op snelheid is dan weg.

Ze is al eens gevallen, dus nu gebeurt het nooit meer, dat argument al meerdere keren aangehaald, maar ze blijft dat eng vinden.

Henk Lubberdink is een goed idee, maar zie nergen prijzen, iemand enig idee wat zo iets kost?

We zijn laatst naar de nedereindse berg geweest maar waren allebei in slechte conditie die dag, dus zijn na 20 km weer huiswaards gegaan, dit is wel een baantje waar je bochten kan oefenen en ook het inklikken is dat makkelijk want er is weinig kans op onverwachtte dingen op de hazen na dan.
Volgens mij betaalden we 50 p/p een paar jaar geleden voor een wt clinic. Was leuk trouwens.

Spatje
Carbon Racefiets
Fiets: Van Tuyl TICA
Contacteer:

Bericht door Spatje » wo 04 mei 2011 12:04

nagtie schreef:Naast elkaar rijden doen we veel, maar met veel tegenwind ben je aan het einde dood op, haar steeds voorop zetten is voor mij wel fijn, stiekem rijdt zij sneller als ik, maar dan is zij weer dood op, het voordeel van samen fietsen op snelheid is dan weg.
Is dat zo belangrijk dan!!?? Wij fietsen omdat we het leuk vinden. En als we met 26 of 28 of 30 of 40 gem. terugkomen maakt ons geen bal uit.

Mijn vrouw vindt het fijn als ze doodop is, dan weet ze tenminste dat ze gefietst heeft.

Veeteetje
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Super Six

Bericht door Veeteetje » wo 04 mei 2011 12:10

Met een clinic overwin je geen angst. Je leert alleen de `techniek´ op een duidelijke en rustige manier maar angst zit in je hoofd.
Angst kun je overwinnen door gewoon vaak te doen, in mijn beleving dan. Een vriendin van ons, een heel goede tijdrijdster, is in het peloton tussen de wielen ook echt heel bang. Zolang ze die angst niet overwint (en daar kan niemand anders dan zijzelf haar bij helpen, angst is een emotie), zal ze nooit in het peloton een criterium uitrijden. Of ze moet ontsnappen...
Zelf heb ik ook ontzettend veel angst gehad in mijn eerste koersjaar. Ik reed altijd achteraan en moest na 30 minuten lossen. Durfde absoluut niet tussen de wielen. In het tweede koersjaar gebeurde hetzelfde en na 2 zware crashes wilde ik stoppen. Uiteindelijk toch door gegaan en in de wintermaanden gaan veldrijden. Waarschijnlijk heb ik daardoor toch op de een of andere manier de knop in het bolletje om kunnen zetten en vanaf het derde jaar zat ik altijd van voren in het peloton en tussen de wielen. Ik had soms de gedachte: `Erger dan in 2005 kan niet meer´.
Dus gewoon blijven doen en van de winter lekker gaan crossen, misschien een 2e hands veldfietsje op de kop tikken en mee doen met de Westbrabant Competitie of de Midden Nederland Competitie of de Zuid Holland Competitie of de GOW. Maar net wat voor jou in de buurt is. Crosswedstrijdjes van een half uurtje en je rijdt in feite toch het gros van de tijd alleen maar op de een of andere manier helpt het je angst te laten verminderen. Het is de moeite van het proberen waard!
Succes! :oke:

Overigens zijn de trainingen van Nelly Voogt ook super! Het is voor iedereen (dames) dus maak je geen zorgen om je niveau. Ze verdelen het anders toch wel in verschillende groepen.
"Hij die tegen de stroom inzwemt, komt bij de bron,
hij die met de stroom meegaat, verdwijnt in zee"

Duchenne Heroes check http://www.riding4life.nl
Afbeelding

nagtie

Bericht door nagtie » wo 04 mei 2011 12:17

Spatje schreef:
nagtie schreef:Naast elkaar rijden doen we veel, maar met veel tegenwind ben je aan het einde dood op, haar steeds voorop zetten is voor mij wel fijn, stiekem rijdt zij sneller als ik, maar dan is zij weer dood op, het voordeel van samen fietsen op snelheid is dan weg.
Is dat zo belangrijk dan!!?? Wij fietsen omdat we het leuk vinden. En als we met 26 of 28 of 30 of 40 gem. terugkomen maakt ons geen bal uit.

Mijn vrouw vindt het fijn als ze doodop is, dan weet ze tenminste dat ze gefietst heeft.
Wij willen wel lekker door trappen.. Hoeft geen 40 gemiddeld te zijn, maar proberen onze kruis snelheid van 27/28 toch wat boven de 30 te krijgen.

RazorBlade
Carbon Racefiets
Fiets: VT 850, Concorde
Contacteer:

Bericht door RazorBlade » wo 04 mei 2011 12:22

Ik denk ook dat je je angst zelf moet zien te overwinnen. Als je het fietsen leuk vind en je doet het graag dan zal dat ook wel lukken. Inderdaad gewoon doorgaan en iedere keer proberen stapjes te zetten. Niet alleen vrouwen zijn trouwens bang. Ken ook mannen die zich liever niet mengen in het gedrang.. Het is soms achteraf gezien best iets om bang van te worden.. Ik ben zelf ook 2 maal hard gevallen, maar omdat je gewoon competitie wil doen stap je toch weer op..

Een MTB kopen/lenen/huren is ook een goede manier om meer handigheid en zelfvertrouwen op de fiets te krijgen. Er zijn legio toertochten in den lande..

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » wo 04 mei 2011 12:31

Veeteetje schreef:Met een clinic overwin je geen angst. Je leert alleen de `techniek´ op een duidelijke en rustige manier maar angst zit in je hoofd.
Angst kun je overwinnen door gewoon vaak te doen, in mijn beleving dan. verminderen. Het is de moeite van het proberen waard!
Vind ik een beetje raar. Wel eens op de ski gestaan? Wanneer raken mensen hun angst kwijt als ze boven op een helling staan: pas als ze de techniek goed beheersen. Daarmee neemt het zelfvertrouwen toe en wordt de angst weg (of verminderd).

Als je de openingpost goed leest is techniek training wel degelijk nodig.

Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » wo 04 mei 2011 12:48

sandra schreef:Ik zie dat je uit Utrecht komt, dan is de oplossing heel simpel:
Utrecht?

Om dalen te leren kun je naar de Amerongseberg gaan. Dat is een mooi lopende en overzichtelijke weg met mooie flauwe bochten. Niet al te steil, maar steil genoeg om 50+ aan te tikken.

En als dalen lekker gaat, dan zal het op het vlakke ook snel beter gaan.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

RazorBlade
Carbon Racefiets
Fiets: VT 850, Concorde
Contacteer:

Bericht door RazorBlade » wo 04 mei 2011 12:53

HenkP schreef:
Veeteetje schreef:Met een clinic overwin je geen angst. Je leert alleen de `techniek´ op een duidelijke en rustige manier maar angst zit in je hoofd.
Angst kun je overwinnen door gewoon vaak te doen, in mijn beleving dan. verminderen. Het is de moeite van het proberen waard!
Vind ik een beetje raar. Wel eens op de ski gestaan? Wanneer raken mensen hun angst kwijt als ze boven op een helling staan: pas als ze de techniek goed beheersen. Daarmee neemt het zelfvertrouwen toe en wordt de angst weg (of verminderd).

Skiën is wel een iets ander verhaal, daar komt veel meer techniek bij kijken dan fietsen.. Ik ben toch wel meer van eerst zelf ondervinden en van alles proberen met vallen en opstaan... Je moet het zelf doen. Tegenwoordig wordt dat een beetje vergeten denk ik weleens..

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » wo 04 mei 2011 12:56

HenkP schreef:

Zowel op skies als op het snowboard. Snowboarden (ook Freestyle) heb ik na een paar lessen mezelf verder eigen gemaakt en dat gaat prima. Angst ken ik daarbij niet.

Ik denk dat wielrennen en wintersporten toch iets verschillend is. Iedereen kan normaal gesproken vanaf kinds af aan fietsen. Daar is weinig tot geen techniek voor nodig.
In het verhaal van de topicstarter gaat het om een diversiteit aan angsten:
- niet durven drinken
- afdalen
- teveel remmen voor bochten
Dit is een kwestie van veel doen en oefenen en ik ben van mening dat iemand anders je wel uit kan leggen hoe je al fietsend moet drinken, hoe je moet afdalen en hoe je een bocht moet nemen, maar dat je daarmee de angst niet kwijtraakt en toch pas echt die angst verliest door gewoon veel te doen.

Dus net als met bijv. het motorrijbewijs:
achtjes oefenen
rondjes draaien en steeds kleiner maken
slalommen

maar dan nog... DOEN, DOEN, DOEN!

Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 04 mei 2011 12:59

amateurklassieker rijden ;-) :oeps: ??
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Bas
Moderator
Fiets: Cinelli Pro Estrada
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 04 mei 2011 13:12

Veeteetje schreef:.
- niet durven drinken
- afdalen
Daar zit 1 grote angst onder: de angst om te vallen.

Autorijlessen, motorrijlessen, skilessen, allen hebben ze gemeen dat je procedureel geheugen (motorisch geheugen) getraind wordt. Het doel is daarbij dat de (rij)vaardigheden een automatisme worden. Normaal gesproken denk je bij autorijden niet na als je stuurt, schakelt of remt: je doet het gewoon.

Iets wordt een automatisme door het veel te doen, eerst in een rustige situatie en daarna in de praktijk. Maar het begint bij het leren van de juiste techniek.

Je vriendin moet deze stadia door. Wanneer het fietsen een automatische vaardigheid is geworden is de angst ook verdwenen.

Denk ik
Querer es poder

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » wo 04 mei 2011 13:41

Bas schreef:
Veeteetje schreef:.
- niet durven drinken
- afdalen
Daar zit 1 grote angst onder: de angst om te vallen.
Klopt!
Maar vallen is niet eng. Niemand wil natuurlijk vallen; doet pijn, schade aan de fiets etc. etc. Maar met wandelen kun je struikelen, met autorijden kun je een botsing krijgen, met ramen zemen kun je door je raam heen vallen etc. etc. Aan alles kleeft meer of minder risico. Alleen beseffen we dat niet altijd. Met fietsen is het vaak zo dat juist als je TE voorzichtig doet, je sneller valt.

Kwestie van alles vaak doen. Eerst met 1 hand leren fietsen. Later tijdens fietsen bidon in en uit de houder, drinken hoeft niet eens. Gewoon dat ding er in en er uit doen. En dan later eens een slokje drinken nemen.

Voor afdalen, de Amerongse Berg is al eens genoemd, zeker vanuit Amerongen richting Overberg een ideale afdaal-oefen-berg.

Afbeelding

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » wo 04 mei 2011 13:46

Veeteetje schreef:Voor afdalen, de Amerongse Berg is al eens genoemd, zeker vanuit Amerongen richting Overberg een ideale afdaal-oefen-berg.
Die 'afdaling' telt welgeteld en afgerond 0 bochten.

nagtie

Bericht door nagtie » wo 04 mei 2011 13:49

@ Bas en de anderen
Ik denk ook dat het een kwestie is van merken dat je niet zomaar valt. als je soms naar de pro tour kijkt wat ze allemaal op de fiets doen, dan weet je dat je als je de fiets onder controle hebt ongeveer alles kun doen op de fiets.. Ideaal kan je straks gewoon op de fiets een big mac menu weg werken, net als je veel mensen in de auto ziet doen.

Ik denk ook dat het een kwestie is van eraveren dat het kan, en dat je niet valt. Ik vroeg me alleen af of er oefeningen zijn waarbij je dit sneller leert. laatst probeerde ze haar bidon te pakken, maar begint dan direct te slingeren. (haar balhoofd is stijf genoeg) blijkbaar verplaatst ze haar gewicht zo dat het gaat slingeren, ik weet niet hoe je dat doet eigenlijk.. Misschien stuur ik van uit dit automatisme vanzelf wat tegen.Nu hebben we afgesproken dat ze tijdens de vlakke stukken gaat proberen om haar bidon te pakken en terug te stoppen.
het niet eten en drinken op de fiets betekend dat ze te weinig eet en dringt en dus een honger klop krijgt. of we moeten om de zoveel tijd stoppen om te eten en drinken.
Ik denk dat het vast klikken en het keihard door bochten iets van later is, maar ook niet iets wat direct heel veel weerslag heeft op haar fiets prestaties.

We gaan van het weekend naar de ardennen, dan zal ze wel moeten dalen, dus wie weet komt ze daarna terug zonder angst. :D

nagtie

Bericht door nagtie » wo 04 mei 2011 13:51

Peter schreef:
Veeteetje schreef:Voor afdalen, de Amerongse Berg is al eens genoemd, zeker vanuit Amerongen richting Overberg een ideale afdaal-oefen-berg.
Dat is wel geteld niet waar! Ik rijdt die berg nu al een jaar of 15 en ben daar een tijd dagelijks over heen gegaan, maar er zitten beide kanten op een paar flauwe bochten. Of dat nu is wat ze moet oefenen dat weet ik niet.

we zijn laatst afgedaald door het plaatsje waterval, heerlijke brede wege met een aantal mooie bochten, maar dan zijn we eerlijk gezegd allebei meer aan het remmen dan nodig is.

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » wo 04 mei 2011 13:53

Veeteetje schreef:Maar vallen is niet eng. Niemand wil natuurlijk vallen; doet pijn, schade aan de fiets etc. etc. Maar met wandelen kun je struikelen, met autorijden kun je een botsing krijgen, met ramen zemen kun je door je raam heen vallen etc. etc. Aan alles kleeft meer of minder risico. Alleen beseffen we dat niet altijd. Met fietsen is het vaak zo dat juist als je TE voorzichtig doet, je sneller valt.

Kwestie van alles vaak doen. Eerst met 1 hand leren fietsen. Later tijdens fietsen bidon in en uit de houder, drinken hoeft niet eens. Gewoon dat ding er in en er uit doen. En dan later eens een slokje drinken nemen.

Voor afdalen, de Amerongse Berg is al eens genoemd, zeker vanuit Amerongen richting Overberg een ideale afdaal-oefen-berg.
Ik vind het maar een rare benadering moet ik zeggen en dan laat ik dat ding erin en er uit doen maar even buiten beschouwing ;-)

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » wo 04 mei 2011 13:55

nagtie schreef: We gaan van het weekend naar de ardennen, dan zal ze wel moeten dalen, dus wie weet komt ze daarna terug zonder angst. :D
Om eerlijk te wezen zou ik je vriendin daar niet laten fietsen als ik je verhaal heb gelezen. Dat van dat vallen is niet erg heb ik toch wat een andere mening over en het lijkt mij vrij onverantwoord je vriendin nu in de Ardennen te laten fietsen.

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » wo 04 mei 2011 14:06

Peter schreef:
Als je haar gelijk laat oefenen in een `afdaling´ met bochten... laat ´r eerst eens voorzichtig beginnen met de snelheid in een afdaling opvoeren. Dan komen die bochten er na wel. Het gaat eerst om leren afdalen en het bochten leren rijden LOS van elkaar. Als dat goed gaat, kun je dat combineren.
Jij begint toch ook niet gelijk in de topcompetitie terwijl je nog nooit amateur b wedstrijden gereden hebt?

@HenkP
Ook het ding erin en eruit doen is een oefening... :oeps:
Het ding = bidon (voor de duidelijkheid).
En de TS vraagt om oefeningen om te leren drinken op de fiets, om bochten te leren, om te leren afdalen. Dan is het met 1 hand fietsen en bidon erin en eruit halen en desnoods van linkerhand naar rechterhand brengen enzo een oefening om te leren drinken op de fiets. Simpel, maar werkt wel.

Ik zou ook niet in de Ardennen gaan rijden. Denk dat dit haar angst alleen maar aanwakkert. Beter eerst makkelijkere parcoursjes opzoeken.

Afbeelding

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » wo 04 mei 2011 14:08

HenkP schreef: Om eerlijk te wezen zou ik je vriendin daar niet laten fietsen als ik je verhaal heb gelezen. Dat van dat vallen is niet erg heb ik toch wat een andere mening over en het lijkt mij vrij onverantwoord je vriendin nu in de Ardennen te laten fietsen.
Vallen is niet eNg. Ik heb nergens geschreven dat vallen niet eRg is. Het is niet eng. Scheelt maar 1 letter, maar toch een wereld van verschil.

Afbeelding

Plaats reactie