Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21293
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 24 december 2006 15:12

Dingo schreef:Voorbeeld: D3 is 170-180. Renner in kwestie moet een d3 training doen met lange blokken van 15 min en moet op gevoel al zeer hard rijden om op 170 te komen. De MLSS is 300 watt. Als hij nu op 170 al tussen 280 en 320 zit te rijden, betekent dat op die dag kennelijk de MLSShf rond 170 ligt in plaats van 180. renner in kwestie fietst de d3 blokken verder op hartfrequentie rond 165.
Ja en zo lust ik er nog wel een paar. Deze kun je ook omdraaien. Bij betreffende renner lag de MLSS die dag niet op 300 maar op 330 Watt. Door op hf te blijven trainen zou hij er alsnog een goede D3 training van gemaakt hebben, maar door op vermogen te trainen heeft hij in dit geval te licht getraint.

Gebruikersavatar
Alexander
Carbon Racefiets
Berichten: 9983
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Bericht door Alexander » zo 24 december 2006 15:25

Ofwel je moet op gevoel trainen en hf en vermogen zijn daarbij instrumenten om te leren hoe je moet trainen en hoe je naar je lichaam moet luisteren.

Gebruikersavatar
AJG
Prince of Spain
Berichten: 11130
Lid geworden op: do 25 mei 2006 15:36
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Bericht door AJG » zo 24 december 2006 22:35

Alexander schreef:Ofwel je moet op gevoel trainen en hf en vermogen zijn daarbij instrumenten om te leren hoe je moet trainen en hoe je naar je lichaam moet luisteren.
.... en als je maar genoeg fietst dan heb je die instrumenten feitelijk niet meer nodig, dan weet je op gevoel wel wat je aan het doen bent.

Ds. Spiff
Aluminium Racefiets
Berichten: 951
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 06:51

Bericht door Ds. Spiff » zo 24 december 2006 22:37

Trainingsleer uit ver vervlogen tijden:
De kwaliteit van je dag wordt bepaald door de kwaliteit van je nacht die wordt bepaald door wat je doet overdag.

Naar het heden vertaalt door Joop: De Tour wordt in bed gewonnen.....

Omgezet naar trainingsleer: Vermogen is een hard feit waarop je gericht kan trainen. Een mens is geen machine (al eerder gehoord hier...)De training van het vermogen wordt begrenst door het fysieke welbevinden. De uitingsvormen daarvan zijn divers. Een rikketikke meter toont 1 van die uitingsvormen.......


Spiff.......wiens sturen nog immer leeg zijn....

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10516
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Bericht door Dingo » wo 27 december 2006 07:19

Lees de FietsCoach vanaf blz. 12......... :wink:
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10516
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Bericht door Dingo » wo 27 december 2006 09:20

Rob T schreef:
Dingo schreef:Voorbeeld: D3 is 170-180. Renner in kwestie moet een d3 training doen met lange blokken van 15 min en moet op gevoel al zeer hard rijden om op 170 te komen. De MLSS is 300 watt. Als hij nu op 170 al tussen 280 en 320 zit te rijden, betekent dat op die dag kennelijk de MLSShf rond 170 ligt in plaats van 180. renner in kwestie fietst de d3 blokken verder op hartfrequentie rond 165.
Ja en zo lust ik er nog wel een paar. Deze kun je ook omdraaien. Bij betreffende renner lag de MLSS die dag niet op 300 maar op 330 Watt. Door op hf te blijven trainen zou hij er alsnog een goede D3 training van gemaakt hebben, maar door op vermogen te trainen heeft hij in dit geval te licht getraint.
Nee, je moet casus beter lezen, "renner moet op gevoel al zeer hard rijden om op 170 te komen", MLSS kan dus NOOIT 330 zijn.

Trouwens in D3 is het beter te extensief te fietsen dan te intensief, dus niet willens en wetens doorduwen tot 180, maar netjes afmaken rond 165.

Jij weet net zo goed als ik ( en waarschijnlijk beter ) dat het effect van training niet in 1 training ligt maar in de rust erna en de training die daar op volgt. Het was de basis van het verhaal van de FietsCoach 2007. Niet als een idioot alsmaar doorduwen "als je maar hard genoeg rijdt, wordt je vanzelf beter" maar slimmer, efficienter en effectiever trainen op basis van individuele talenten.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

El Escalador
Carbon Racefiets
Berichten: 6197
Lid geworden op: do 25 mei 2006 08:50
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Re:

Bericht door El Escalador » za 03 april 2010 12:43

Dingo schreef:Dan heb je nog het verschijnsel Cardiac Drift, na verloop van tijd zal je Hf "uit de pas" gaan lopen met je inspanning, als je dan al in zones traint, moet je ook altijd een beetje het midden (proberen) aanhouden van een zone en ( ook weer) accepteren dat daar een beetje verloop in zit.
Vandaag kon ik dit verschijnsel weer waarnemen in een blokkentraining. Vijf blokken van 15 minuten tempo-duur met 4 minuten herstel tussen de blokken. Gemiddeld vermogen en hartslag in de blokken:

295 Watt, 148 bpm
295 Watt, 152 bpm
296 Watt, 154 bpm
295 Watt, 155 bpm
293 Watt, 156 bpm

Ik ben benieuwd of Dingo en andere gebruikers van vermogensmeters dit ook waarnemen!

En de opmerking "heartrate is what you feel" klopte in dit geval, want het laatste blok voelde aanmerkelijk zwaarder aan dan het eerste.
It never gets easier, you just go faster.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10516
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Re:

Bericht door Dingo » za 03 april 2010 13:39

El Escalador schreef:Ik ben benieuwd of Dingo en andere gebruikers van vermogensmeters dit ook waarnemen!
(Nog) niet, ben nog aan het stoeien met de Hfmeterband en de registratie op de CPU, dat werkt namelijk niet meer ( :oops: ). Zodra dat het weer doet, doe ik mee in dit draadje. ;-)


Overigens wel feilloos gereden die TempoDuurblokjes, El Escalador. Ik had op mijn laatste Tempoduurblokjes er veel meer variatie in zitten ( 226-244-235 ). Hoe waren de omstandigheden ?
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

El Escalador
Carbon Racefiets
Berichten: 6197
Lid geworden op: do 25 mei 2006 08:50
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door El Escalador » za 03 april 2010 13:45

Dingo schreef:Overigens wel feilloos gereden die TempoDuurblokjes, El Escalador. Ik had op mijn laatste Tempoduurblokjes er veel meer variatie in zitten ( 226-244-235 ). Hoe waren de omstandigheden ?
Droog, stevig windje. Dus zowel wind mee als tegen in de blokjes. Kwestie van veel op het klokje kijken en een goed tempogevoel.
It never gets easier, you just go faster.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10516
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Re:

Bericht door Dingo » za 03 april 2010 13:57

El Escalador schreef:
Dingo schreef:Overigens wel feilloos gereden die TempoDuurblokjes, El Escalador. Ik had op mijn laatste Tempoduurblokjes er veel meer variatie in zitten ( 226-244-235 ). Hoe waren de omstandigheden ?
Droog, stevig windje. Dus zowel wind mee als tegen in de blokjes. Kwestie van veel op het klokje kijken en een goed tempogevoel.

Screendumpje van je detailscherm ?

Afbeelding

Kijk, ik moet hier eerst een dorpje uit, moet een paar keer inhouden, voor wat bochten/kruispunten en heb strak de wind in de rug.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

El Escalador
Carbon Racefiets
Berichten: 6197
Lid geworden op: do 25 mei 2006 08:50
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door El Escalador » za 03 april 2010 14:10

Afbeelding

Lijkt me niet handig om dit soort trainingen door dorpen te rijden. Ik kies in dit soort trainingen altijd een parcours waar ik goed door kan rijden.
It never gets easier, you just go faster.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10516
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » za 03 april 2010 14:17

El Escalador schreef:Afbeelding

Lijkt me niet handig om dit soort trainingen door dorpen te rijden. Ik kies in dit soort trainingen altijd een parcours waar ik goed door kan rijden.
Nee, dat blijkt :lol: .....beste parcours waar ik die intervallen kan doen ligt op ongeveer 40min rijden, volgende keer maar even heen.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gebruikersavatar
henkv
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo 16 september 2007 21:26
Fiets: Cervélo SLC
Locatie: Annecy
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door henkv » za 03 april 2010 21:20

Wordt een training nu niet heel erg voorspelbaar voor het lichaam? En is variatie niet een belangrijk trainingsaspect? Ga je in een wedstrijd nu ook dimmen omdat je even een paar watts buiten de range moet? Het komt erg rigide op mij over om een speciaal parcours uit te zoeken waar je precies je blokjes kunt doen met precies de voorgeschreven rust etc. Waar blijft het verrassingseffect voor het lichaam? Ik lees ook bv trainers die voor duurtrainingen met obstakels (verkeerslichten, poortjes, drempels, scherpe bochten etc) zijn voor de broodnodige micro acceleraties tijdens de duurrit om variatie in het vermogen aan te brengen. Daar herstel je zeer snel van maar ze vergroten je uiteindelijke kracht.
Mijn trainingen, foto's en blog: Bikeplanner: HenkV

Gebruikersavatar
Bruco
Carbon Racefiets
Berichten: 8279
Lid geworden op: do 25 mei 2006 16:36
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Bruco » za 03 april 2010 22:10

henkv, laat mij als niet-schematicus enig gras voor jouw voeten wegmaaien:

Trainingen komen zelden alleen; wellicht (althans dat hoop ik en meen ik hier en daar te hebben gelezen) komen de door jou genoemde elementen aan bod in andere sessies. Vaartspel, Fartlek, Koers, whatever.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10516
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » za 03 april 2010 22:50

Bruco schreef:Trainingen komen zelden alleen ..... komen de door jou genoemde elementen aan bod in andere sessies. Vaartspel, Fartlek, Koers, whatever.
Niets aan toe te voegen....
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gebruikersavatar
henkv
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo 16 september 2007 21:26
Fiets: Cervélo SLC
Locatie: Annecy
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door henkv » zo 04 april 2010 15:47

Waar het mij om ging zijn de micro acceleraties. Dat zijn geen intervallen. Maar zeer geschikt om door een hele duurtraining heen geweven te worden. Heeft je duurtraining meer effect. Iets dat automatisch gaat door de 'obstakels'. Ga je deze uit de weg dan doe je je benen tekort en word je een echte diesel. Eens / niet eens?

edit: te grote taalfout :oops:
Laatst gewijzigd door henkv op zo 04 april 2010 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn trainingen, foto's en blog: Bikeplanner: HenkV

Gebruikersavatar
p_litespeed
Carbon Racefiets
Berichten: 9591
Lid geworden op: wo 24 januari 2007 08:23

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door p_litespeed » zo 04 april 2010 20:07

Ik voel, denk ik, wel met Henk mee. Voor het beste trainingseffect is een onregelmatige grafiek wellicht wel beter dan zo'n strakke-blokjes-grafiek. Echter, om een effectieve vergelijking mogelijk te maken tussen de blokjes onderling en ook die uit andere trainingen, is zo'n strakke grafiek altijd beter. Ik denk dat dit dan ook vooral het argument is om het zo uit te voeren.

El Escalador
Carbon Racefiets
Berichten: 6197
Lid geworden op: do 25 mei 2006 08:50
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door El Escalador » ma 05 april 2010 14:24

Voor intervaltrainingen zoek ik altijd een parcours op waarin ik steeds door kan rijden. De gedachte daarachter is dat ik de trainingsopdracht dan beter kan uitvoeren. Micro-intervallen krijg ik in clubtrainingen en trainingskoersjes genoeg te verwerken.

@henkv: Hoe doe jij je intervaltrainingen dan? Kies je lukraak een route en zie je wel wat er op je weg komt?
It never gets easier, you just go faster.

Gebruikersavatar
henkv
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo 16 september 2007 21:26
Fiets: Cervélo SLC
Locatie: Annecy
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door henkv » ma 05 april 2010 23:22

Nee, ik werd getriggerd door enzerzijds de intervallen en anderzijds de duurtrainingen die ook zoveel mogelijk op 'doorrij' parcoers worden gedaan. Dat heet als ik al die 100derden topics en berichten goed samengevat heb.

Met name bij die duurtrainingen zouden die micro accelaties van pas komen. Om intervallen van x-tijd goed te kunnen uitvoeren kun je ook in mijn ogen maar beter een weg uitzoeken waar dat ook op gaat. Vandaag stond ik opeens stil door het verkeer midden in een interval (bergop notabene). Dat is niet leuk :(. Zeker als je zoals ik geen meet apparatuur hebt en je wilt surrogaat meten. Dan wil je vergelijkbare omstandigheden. Maar maak je niet ongerust, dat was op een stuk waar het normaal echt wel gaat maar de paasdrukte gooide roet in het eten.
Mijn trainingen, foto's en blog: Bikeplanner: HenkV

El Escalador
Carbon Racefiets
Berichten: 6197
Lid geworden op: do 25 mei 2006 08:50
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door El Escalador » di 06 april 2010 06:14

henkv schreef:Nee, ik werd getriggerd door enzerzijds de intervallen en anderzijds de duurtrainingen die ook zoveel mogelijk op 'doorrij' parcoers worden gedaan. Dat heet als ik al die 100derden topics en berichten goed samengevat heb.
Klopt. Hier in Groningen kan je in duurtrainingen vrijwel overal goed doorrijden. Tenzij je de obstakels bewust gaat opzoeken, maar dat doe ik niet, omdat ik van doorfietsen houdt. Ik heb daarmee niet het gevoel dat ik mezelf tekort doe, omdat er, zoals ik al eerder zij, genoeg andere trainingen zijn waarbij er veel kort en hard moet worden aangezet.
It never gets easier, you just go faster.

Der Jan
Kinderzitje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 26 september 2006 19:27
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Der Jan » di 06 april 2010 19:30

El Escalador schreef:Afbeelding

Lijkt me niet handig om dit soort trainingen door dorpen te rijden. Ik kies in dit soort trainingen altijd een parcours waar ik goed door kan rijden.
Ik vind dit bijna eng. Als ik even flink aanzet bij het begin van een interval, vliegt het wattage zo naar de 700-800. Hoe doe je dit?

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10516
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » wo 07 april 2010 08:59

Gewoon rustig opschakelen en door blijven trappen. Het grote voordeel van een PT tov een Polar in de praktijk. Als je met een Polar intervallen deed, is idd je instinct om zo hard mogelijk aan te zetten ( om je HF in de gewenste zone te brengen ). Dat leer je met een PT wel af, om bovengenoemde reden.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10516
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » wo 07 april 2010 09:16

henkv schreef:Waar het mij om ging zijn de micro acceleraties.
Henk, eenmaal een PT ( oid. ) aangeschaft zal je nog verbaasd staan over de hoeveelheid " microacceleraties" die je in een gewone Duurtraining doet. De kracht die je levert springt echt van 50 naar 700/800, terug naar 170, naar 180, naar 250, naar 700, naar 50 etc etc. Er is echt geen enkele sprake van het leveren van een "constant" vermogen, dat kan eenvoudigweg niet.
KIjk maar naar de feilloos uitgevoerde intervallen van El Escalador, zelfs daar zit een flucuatie in. Ik weet overigens niet of hij deze grafiek ge"smooth"d heeft ?
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gebruikersavatar
p_litespeed
Carbon Racefiets
Berichten: 9591
Lid geworden op: wo 24 januari 2007 08:23

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door p_litespeed » wo 07 april 2010 09:17

Dingo schreef:Als je met een Polar intervallen deed, is idd je instinct om zo hard mogelijk aan te zetten ( om je HF in de gewenste zone te brengen ).
Met een Polar ontbrak het leereffect? Keer op keer, week in, week uit, bleef je maar gas geven in het begin om daarna weer tot de conlusie te komen dat het niet nodig was...? :)

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10516
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » wo 07 april 2010 09:19

litespeed schreef:
Dingo schreef:Als je met een Polar intervallen deed, is idd je instinct om zo hard mogelijk aan te zetten ( om je HF in de gewenste zone te brengen ).
Met een Polar ontbrak het leereffect? Keer op keer, week in, week uit, bleef je maar gas geven in het begin om daarna weer tot de conlusie te komen dat het niet nodig was...? :)

Mijn neurotisch aard overwint keer op keer..... :lol:
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast