Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
NielsH
Kinderfiets
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 18 oktober 2017 22:48
Fiets: Apex Vektor 0.9
CTWT-lid: Ja
Locatie: Nieuwegein

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door NielsH » wo 21 augustus 2019 06:57

Sicillian schreef:
di 20 augustus 2019 20:04
Wil de pret niet drukken Alexander, maar totdat je een keer op je bek gaat. Dan zijn die vermogensmeter niet meer accuraat 😜
Zo had ik het nog niet bekeken, de pedaalmeters zouden, bij val, kwetsbaarder zijn dan de cranckmeters?

Gebruikersavatar
gios
Carbon Racefiets
Berichten: 3859
Lid geworden op: ma 14 mei 2007 11:37
Fiets: Kestrel, GiantCX
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Heen
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door gios » wo 21 augustus 2019 06:59

NielsH schreef:
wo 21 augustus 2019 06:57
Sicillian schreef:
di 20 augustus 2019 20:04
Wil de pret niet drukken Alexander, maar totdat je een keer op je bek gaat. Dan zijn die vermogensmeter niet meer accuraat 😜
Zo had ik het nog niet bekeken, de pedaalmeters zouden, bij val, kwetsbaarder zijn dan de cranckmeters?
Hoe kan je vallen met een tacx? ;-)
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Gebruikersavatar
WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 08 februari 2016 12:12
Fiets: Diversen
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door WimL » wo 21 augustus 2019 07:04

gios schreef:
wo 21 augustus 2019 06:59
NielsH schreef:
wo 21 augustus 2019 06:57
Sicillian schreef:
di 20 augustus 2019 20:04
Wil de pret niet drukken Alexander, maar totdat je een keer op je bek gaat. Dan zijn die vermogensmeter niet meer accuraat 😜
Zo had ik het nog niet bekeken, de pedaalmeters zouden, bij val, kwetsbaarder zijn dan de cranckmeters?
Hoe kan je vallen met een tacx? ;-)
In theorie zou je kunnen vallen en daar dan 75 pagina's discussie over vol lullen :roll: ;-)
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » wo 21 augustus 2019 07:39

Sicillian schreef:
di 20 augustus 2019 20:04
Wil de pret niet drukken Alexander, maar totdat je een keer op je bek gaat. Dan zijn die vermogensmeter niet meer accuraat 😜
Dat is zeker waar en daarom ga ik ook voorzichtig met de pedalen om. Maar zodra er zoiets dergelijks gebeurt dan zie ik dat meteen aan de L/R percentages. Doorgaans zit deze rond de 50%.

Gisteren ging het wat zwaar. Maar het was dan ook 35 graden en voor mij de eerste rit weer in deze omstandigheden. Het wegdek was ook vrij slecht zodat ik niet in een lekker ritme kon komen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » di 17 september 2019 08:47

Alexander schreef:
do 05 september 2019 14:09
Dingo schreef:
do 05 september 2019 13:58
Jij rijdt in 8min de Camerig op ?
Het eerste stuk hoop ik van wel en ook de stukken klim van de Wolfhaag.

Laat ik het zo stellen. Als je een rondje analyseert zul je de klimmen voornamelijk in VO2Max doen en naarmate de dag vordert wat meer Treshold.
Net even vluchtig naar de cijfertjes gekeken. Eerste klim Camerig ging in ongeveer 14min met een NP van 230 watt (=110% FTP) en het eerste deel naar Buitenlust ging met een NP van 244 watt (=116% FTP). Volgens de formule van Riegel zou eerstgenoemde overeenkomen met een FTP van 220 watt, terwijl ik getest bij een SMA uit ga van 210 watt.

Ik moet nog even naar de feitelijke verdeling kijken maar mijn vermoeden is toch wel dat ik merendeel van de klim in de VO2Max zone geklommen heb. Dat geldt overigens ook voor de andere beklimming van de Camerig. Bij Wolfhaag zat ik ook wat meer in de anaerobic zone.

Voor mij geldt bovenstaande stelling zeer waarschijnlijk dus. Ik weet niet hoe dat zit bij de anderen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
gios
Carbon Racefiets
Berichten: 3859
Lid geworden op: ma 14 mei 2007 11:37
Fiets: Kestrel, GiantCX
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Heen
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door gios » di 17 september 2019 10:28

Ik ben de 1e Camerig vol opgereden, zonder op metertjes te kijken, en in het zog van gezellig keuvelende Kaj, RobT en MEG. Dat deed ontzettend zeer :D Volgens Strava met een vermogen van 253W .Tijd was 13.40 en mijn gewicht, schoon aan de haak, 91 kilo. Balen want doel was een PR(13.29) Volgende keer maar eens proberen zonder 10 kilo extra ballast... :roll:

Moet je tijdens dit soort ritten misschien niet leren afzien bedoel ik? Zonder metertjes. In het 2e wedstrijdrondje heb ik mezelf helemaal leeg getrokken en met Geer op karakter nog een 3e ronde gereden. Toen was de koek echt op. Zelfs het kleine stukje terug naar Valkenburg na de cola zat ik in het wiel te sterven. :oops: Van dit soort ritten gaat mijn niveau met sprongen vooruit...
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » di 17 september 2019 11:31

Even voor de duidelijkheid, ik kijk altijd achteraf naar de cijfertjes en laat me niet sturen door de cijfertjes tijdens het fietsen en ga ook onbevangen de klim in. Met uitzondering van het tweede deel van de Camerig want daar ben ik in het verleden regelmatig stuk gegaan in de laatste bochten. Maar er is geen enkele reden meer om me daar te beperken.

Overigens was mijn post niet zozeer bedoeld om te zeuren over cijfertjes maar meer om aan te geven dat je niet zo strak moet kijken naar al die percentages en minuten die her en der genoemd worden. Ieder mens zit fysiek en vooral mentaal anders in elkaar. Gewoon lekker doen waar je goed in bent of beter gezegd waar je goed in denkt te zijn en waar je plezier uit haalt. De cijfertjes laten zien dat ik buiten de norm val van de zogenaamde literatuur. Ik heb er zelf geen enkel probleem mee. En in dat perspectief moet je ook mijn posts zien in dit topic. Zoals DeRosa al terecht opmerkte in het Camerig-topic: "Het is allemaal geen exacte wetenschap". Waar ik op doelde was dat ik het moeilijk vind me te beheersen en dat zag je eigenlijk al terug tijdens de rit richting de Camerig waar ik (te) onbevangen de Brakkeberg en de Loorberg op ging. Maar ik had wel veel plezier!
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
gios
Carbon Racefiets
Berichten: 3859
Lid geworden op: ma 14 mei 2007 11:37
Fiets: Kestrel, GiantCX
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Heen
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door gios » di 17 september 2019 11:42

Alexander schreef:
di 17 september 2019 11:31
Maar ik had wel veel plezier!
Ah maar dan is het goed :D Het lijkt soms anders omdat je zo zorgelijk kijkt misschien ;-)
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » di 17 september 2019 12:42

gios schreef:
di 17 september 2019 11:42
Alexander schreef:
di 17 september 2019 11:31
Maar ik had wel veel plezier!
Ah maar dan is het goed :D Het lijkt soms anders omdat je zo zorgelijk kijkt misschien ;-)
Zo kijk ik nu eenmaal ;-)
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21894
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Rob T » di 17 september 2019 15:01

Pino schreef:
do 07 februari 2019 16:11
Een versnellingsapparaat functioneert volgens het principe van hefbomen en uiteindelijk schakel je op gevoel. Dus... :ass:
en daarom hebben ze elektronisch schakelen uitgevonden.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4856
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Pino » di 17 september 2019 15:45

Rob T schreef:
di 17 september 2019 15:01
Pino schreef:
do 07 februari 2019 16:11
Een versnellingsapparaat functioneert volgens het principe van hefbomen en uiteindelijk schakel je op gevoel. Dus... :ass:
en daarom hebben ze elektronisch schakelen uitgevonden.
???

Waarom?
Afbeelding

who cares
Prince of Spain
Berichten: 10524
Lid geworden op: za 27 mei 2006 06:07
Fiets: Ridley Noah Fast ESP
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door who cares » di 17 september 2019 15:58

gios schreef:
di 17 september 2019 10:28
Tijd was 13.40 en mijn gewicht, schoon aan de haak, 91 kilo. Balen want doel was een PR(13.29) Volgende keer maar eens proberen zonder 10 kilo extra ballast... :roll:
Volgens mij was ik bij mijn PR , 12:45 min , op hetzelfde gewicht als jij nu .

Zaterdag 22:28 min , bijna 10 min langzamer dan mijn PR.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21894
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Rob T » di 17 september 2019 16:17

Pino schreef:
di 17 september 2019 15:45
Rob T schreef:
di 17 september 2019 15:01
Pino schreef:
do 07 februari 2019 16:11
Een versnellingsapparaat functioneert volgens het principe van hefbomen en uiteindelijk schakel je op gevoel. Dus... :ass:
en daarom hebben ze elektronisch schakelen uitgevonden.
???

Waarom?
Om het gevoel uit te schakelen ;-)

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4856
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Pino » di 17 september 2019 17:40

Rob T schreef:
di 17 september 2019 16:17
Pino schreef:
di 17 september 2019 15:45
Rob T schreef:
di 17 september 2019 15:01


en daarom hebben ze elektronisch schakelen uitgevonden.
???

Waarom?
Om het gevoel uit te schakelen ;-)
Moet je eens een NuVinci versnelling proberen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 08 februari 2016 12:12
Fiets: Diversen
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door WimL » vr 20 september 2019 16:31

Alexander schreef:
di 17 september 2019 11:31
Even voor de duidelijkheid, ik kijk altijd achteraf naar de cijfertjes en laat me niet sturen door de cijfertjes tijdens het fietsen en ga ook onbevangen de klim in. Met uitzondering van het tweede deel van de Camerig want daar ben ik in het verleden regelmatig stuk gegaan in de laatste bochten. Maar er is geen enkele reden meer om me daar te beperken.

Overigens was mijn post niet zozeer bedoeld om te zeuren over cijfertjes maar meer om aan te geven dat je niet zo strak moet kijken naar al die percentages en minuten die her en der genoemd worden. Ieder mens zit fysiek en vooral mentaal anders in elkaar. Gewoon lekker doen waar je goed in bent of beter gezegd waar je goed in denkt te zijn en waar je plezier uit haalt. De cijfertjes laten zien dat ik buiten de norm val van de zogenaamde literatuur. Ik heb er zelf geen enkel probleem mee. En in dat perspectief moet je ook mijn posts zien in dit topic. Zoals DeRosa al terecht opmerkte in het Camerig-topic: "Het is allemaal geen exacte wetenschap". Waar ik op doelde was dat ik het moeilijk vind me te beheersen en dat zag je eigenlijk al terug tijdens de rit richting de Camerig waar ik (te) onbevangen de Brakkeberg en de Loorberg op ging. Maar ik had wel veel plezier!
Of zoals Karsten Kroon ooit eens zei: "Niet omkijken , maar rammen".
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

NielsH
Kinderfiets
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 18 oktober 2017 22:48
Fiets: Apex Vektor 0.9
CTWT-lid: Ja
Locatie: Nieuwegein

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door NielsH » zo 22 september 2019 07:56

who cares schreef:
di 17 september 2019 15:58
gios schreef:
di 17 september 2019 10:28
Tijd was 13.40 en mijn gewicht, schoon aan de haak, 91 kilo. Balen want doel was een PR(13.29) Volgende keer maar eens proberen zonder 10 kilo extra ballast... :roll:
Volgens mij was ik bij mijn PR , 12:45 min , op hetzelfde gewicht als jij nu .

Zaterdag 22:28 min , bijna 10 min langzamer dan mijn PR.
Over welk segment hebben jullie het dan exact? Er staan in Strava verschillende Camerig segmenten.

who cares
Prince of Spain
Berichten: 10524
Lid geworden op: za 27 mei 2006 06:07
Fiets: Ridley Noah Fast ESP
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door who cares » zo 22 september 2019 08:17

NielsH schreef:
zo 22 september 2019 07:56


Over welk segment hebben jullie het dan exact? Er staan in Strava verschillende Camerig segmenten.
https://www.strava.com/segments/866472
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » zo 22 september 2019 10:01

:)
who cares schreef:
zo 22 september 2019 08:17
NielsH schreef:
zo 22 september 2019 07:56


Over welk segment hebben jullie het dan exact? Er staan in Strava verschillende Camerig segmenten.
https://www.strava.com/segments/866472
Dat is nu een dom segment omdat het ophoudt na een zijweg en niet ervoor. Ik heb zelf een segment gemaakt onder dezelfde naam dat wel bruikbaar is.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast