Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door gios » ma 11 juni 2018 14:26

ROnbrug schreef:
ma 11 juni 2018 13:18
Rob T schreef:
ma 11 juni 2018 13:04
Maar het wordt pas echt gaaf als je 24 juni 1 seconde sneller bent op de eerste buitencategorie klim van die dag

Ik daag je bij deze uit ;-)

PS: Voor mij was het die dag de 2e klim van de dag, met nog 2 te gaan, en de 4e dag op rij
1:50 voor Stelvio. Dat is een serieuze uitdaging!
Zeker. Ik had 2:05...in mijn dunne periode (82kg). Komop Alexander, neem op die handschoen
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » ma 11 juni 2018 15:21

Rob T schreef:
ma 11 juni 2018 13:04
Alexander schreef:
ma 11 juni 2018 11:31

Gisteren had ik wel weer een goed moment, 301 watt over 3 minuten op de Amerongse Berg en het gevoel dat er nog wel meer in zat. Helemaal mooi om achteraf te zien dat ik zomaar 1 seconde sneller ben dan RobT :D
Gaaf.

Maar het wordt pas echt gaaf als je 24 juni 1 seconde sneller bent op de eerste buitencategorie klim van die dag

Ik daag je bij deze uit ;-)

PS: Voor mij was het die dag de 2e klim van de dag, met nog 2 te gaan, en de 4e dag op rij
Ach het is uiteindelijk maar een nietszeggend feitje. Gezien de verhoudingen tussen ons voor mij op zich wel een leuk feitje. Beschouw het als compliment! :oke:

@gios/ROnbrug. Die uitdaging ga ik niet aan. Naar mijn mening is 2:30 nog altijd uitdaging voldoende en nog steeds een vrij behoorlijke tijd. De cycloweek is 11 dagen met als hoogtepunt de Maratona op 1 juli. Dat ik de dagen na de Maratona niet fatsoenlijk op mijn benen kan staan vind ik niet erg, maar ik ga me niet op de eerste berg meteen opblazen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

vc-charlie
Aluminium Racefiets
Fiets: Gilberston Allure

Bericht door vc-charlie » ma 11 juni 2018 15:44

Tuurlijk wel, volle bak erin!

Gaan met die banaan!
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 14 juni 2018 10:26

Gisteren ondanks het goede weer toch binnen op de WattBike waar een blok van 8 minuten Z5 op het programma stond en deze had ik al een tijdje in mijn hoofd een keer te doen. Het ging best lekker en uiteindelijk gemiddeld 241 watt, wat dan neerkomt op 4,05 watt/kg. De tweede 4 minuten gingen zelfs beter dan de eerste 4 minuten. Toch nog een beetje eerherstel na het "debacle" van vorige week.

Net op Strava naar mijn vermogenscurve gekeken en vrijwel de gehele curve bestaat uit de beste pogingen van de laatste 6 weken, behalve tussen 10-20 min (verklaarbaar door 20min test) en van 2:05-2:40 (verklaarbaar door Three Sisters op Zwift).

chinook
Fiets met zijwieltjes
Fiets: sensa giuliaero

Bericht door chinook » za 23 juni 2018 12:17

Net stukje buiten gefietst,

Bedoeling was om 2x10' FTP te rijden. Ging zo lekker dat ik maar besloot om gewoon de volle 20 minuten in een keer te doen.

Nu is mijn "buiten" FTP getal hoger dan mijn sufferfest full frontal FTP(gemeten in garage zonder luchtstroom koeling).
Welke waarde moet ik nu aan houden voor de juiste zones? Buiten FTP wat ik net heb gereden en indoor sufferfest blijven fietsen met de Full frontal waardes?
Toevallig is het FTP getal wat ik vandaag wegtrap exact hetzelfde als wat trainingpeaks berekend over 90 dagen...

Vermogens waardes sufferfest zijn gemeten op indoor trainer en die geven de zelfde waardes aan als mijn bepro pedalen, daar zit het verschil dus niet in.

Alvast bedankt

Chinook

https://www.strava.com/activities/1656298896

geric

Bericht door geric » za 23 juni 2018 12:49

chinook schreef:
za 23 juni 2018 12:17
Nu is mijn "buiten" FTP getal hoger dan mijn sufferfest full frontal FTP(gemeten in garage zonder luchtstroom koeling).
Ik snap echt niet hoe en waarom mensen binnen zonder koeling trainen. Da's inefficient en ongezond.
chinook schreef: Welke waarde moet ik nu aan houden voor de juiste zones? Buiten FTP wat ik net heb gereden en indoor sufferfest blijven fietsen met de Full frontal waardes?
Dat lijkt mij verstandig. Open deuren:

https://www.trainingpeaks.com/blog/adju ... or-riding/
https://www.youtube.com/watch?v=wX8zhOrsOpg

Het kan echter ook andersom, maar dat hoor je minder vaak. Ik zelf heb buiten juist meer moeite met serieuze inspanningen omdat ik meestal of afgeleid ben door de omgeving, of de verkeersveiligheid niet vertrouw. Uitzondering is klimmen in het gebergte, maar dat is helaas ook kwantitatief de uitzondering. :-|

chinook
Fiets met zijwieltjes

Bericht door chinook » za 23 juni 2018 15:09

Hoi Geric,

Bedankt voor je reply.

Normaal train ik indoor met de garage deur open en komt er wel wat koel lucht binnen. Eigenlijk doe ik het nooit met goed weer maar alleen in de winter. Had dus nooit echt last van de hitte. Toevallig wilde ik twee weken geleden mezelf testen en heb ik dus weer eens indoor gefietst. Was toen dus warm...

Ik hou mijn buiten FTP waardes aan voor buiten en full frontal waardes voor sufferfest.

Casper
Kinderzitje
Fiets: Giant Propel

Bericht door Casper » za 23 juni 2018 18:34

Waarom zet je geen ventilator neer? Scheelt echt enorm. Wat betreft die waardes.. hoe groot is het verschil? Als het 10 watt of minder is zou ik me er niet te veel druk om maken. Als het meer is zou ik inderdaad voor buiten en binnen aparte zones gebruiken.

chinook
Fiets met zijwieltjes

Bericht door chinook » zo 24 juni 2018 07:01

Hoi Casper,

Ik ga inderdaad maar een ventilator aanschaffen. En het verschil was 20W. Vond de laatste tijd mijn HR al te laag als ik bv op vermogen een sweetspot blokje reed. Maar die waardes waren gebaseerd op de full frontal die ik binnen gereden had.

Bedankt voor de tips!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » zo 01 juli 2018 20:02

Alexander schreef:
ma 27 november 2017 18:59
Op basis van 70kg (60+10) en rondom 180 watt kom ik tot ongeveer 7:30 uur netto onder behoud van de volgende klimsnelheden, daalsnelheid van 35 km/u en her en der stukjes vals plat van 20-25 km/u
Netto 7:22
Eindtijd 7:30

Vermogen klopte redelijk met verwachting.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 11 juli 2018 13:30

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » do 12 juli 2018 10:57

NEtjes! :oke: Was ook wel wat voor 'onze' Edian geweest.

Btw, dit is een mooie post van Alberto Contador:
I leave you a secret data never taught,many times estimated but never confirmed 100%.Here the average power that needs to be moved in a 20' test to win the Tour with 62kg!I leave you 2 tests together to my weight after finishing the training...What do you think??? :D
Afbeelding
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » za 21 juli 2018 16:51

Ik meld me ook weer eens op dit forum. Met de toch wel wat tegenvallende prestaties van dit jaar in de Granfondo's ben ik na zelfreflectie tot de conclusie gekomen dat ik een aantal dingen niet goed heb aangepakt dit jaar. Ik heb veel groepsritten gereden in de weekenden en daarnaast vaak met Onyva mee op woensdag. Beide zijn zeker goede trainingen maar ik denk dat voor mij dit onvoldoende variatie is geweest. Daarnaast zijn het vaak kortere kopbeurten en dus kortere inspanningen (iets wat eigenlijk altijd mijn specialiteit al is geweest), daarmee simuleer je granfondo's niet echt. Tot slot zit je bij groepsritten ook nog eens veel tussen de wielen vaak in je active recovery zone.

Tijd om zaken weer wat serieuzer aan te gaan pakken. De komende tijd ga ik experimenteren met voorbeeld trainingen uit het boek "training and racing with a power meter" van Hunter Allan en Andrew Coggan. Ik ga notities maken van de stress scores van de trainingen en een logboek hoe goed ik een training verteer (dus strenghts and weaknesses). Eigenlijk allemaal om volgend jaar beter voor de dag te komen dan dit jaar ;). Helemaal geen groepsritten meer? Nee dat niet, maar gewoon kwalitatief betere training.

Idee is om iedere 4 weken FTP-test te doen en een post te maken met terugblik op de afgelopen 4 weken =). Verder is de journey uiteraard te volgen op Strava :D.

Start waardes (bij 63kg):
5min: 356 watt (5,65 w/kg)
20min: 317 watt (5,03 w/kg)
FTP: 301 watt (4,77 w/kg)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 23 juli 2018 11:46

Ik zal het zeker volgen en ben benieuwd naar de resultaten. Wel blijf ik van mening dat je maximale variatie haalt uit een vrije benadering waarbij je ongedwongen trainingsvormen opneemt uit verschillende soorten benaderingen. De ene dag is de andere dag niet en veelal heeft je lichaam behoefte aan een stapje meer of een stapje minder. Juist bij een vrije benadering kun je hier optimaal op inspelen en profiteren. Werk je volgens een vast schema dan train je vaak te zwaar of te licht.

Begrijp ik het goed dat je Coggan als referentie gebruikt en je op basis daarvan zelf je trainingen invult? Dat lijk me inderdaad een goede stap.

Overigens ben ik zelf in contact met een trainer om mijn vrije benadering wat aan te vullen met begeleiding op verzoek en gerichte trainingen. Het eerste contact is gelegd en is veelbelovend.

Zelf merk ik dat ik steeds meer wattage als referentie gebruik voor wat ik fysiek aan zou kunnen. Vorige week tegen de wind in een soort van tijdrit gereden van 50min rondom 200watt met steeds pieken naar 240-260watt. En afgelopen vrijdag ook ruim een half uur maar tegen een iets lagere intensiteit. De vermogensmeter geeft hierbij een soort van zekerheid en vertrouwen dat ik het vol kan houden.

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » ma 23 juli 2018 14:30

Alexander schreef:
ma 23 juli 2018 11:46
Ik zal het zeker volgen en ben benieuwd naar de resultaten. Wel blijf ik van mening dat je maximale variatie haalt uit een vrije benadering waarbij je ongedwongen trainingsvormen opneemt uit verschillende soorten benaderingen. De ene dag is de andere dag niet en veelal heeft je lichaam behoefte aan een stapje meer of een stapje minder. Juist bij een vrije benadering kun je hier optimaal op inspelen en profiteren. Werk je volgens een vast schema dan train je vaak te zwaar of te licht.
Ben het wel met je eens dat een factor stress / overige activiteiten voor een stapje terug kunnen zorgen. Een stapje extra geloof ik niet in. Je kan niet boven jezelf uitstijgen, dat is het leuke aan wielrennen. Eerlijke sport.
Alexander schreef:
Begrijp ik het goed dat je Coggan als referentie gebruikt en je op basis daarvan zelf je trainingen invult? Dat lijk me inderdaad een goede stap.

Ja, Allen en Coggan heben wel een heel goed boek gemaakt mijn inziens. Aantal dingen zijn inmiddels wel al wat achterhaalt, maar de basis blijft goed.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 23 juli 2018 14:57

Sicillian schreef:
ma 23 juli 2018 14:30
Alexander schreef:
Ben het wel met je eens dat een factor stress / overige activiteiten voor een stapje terug kunnen zorgen. Een stapje extra geloof ik niet in. Je kan niet boven jezelf uitstijgen, dat is het leuke aan wielrennen. Eerlijke sport.
Alexander schreef:

Ja, Allen en Coggan heben wel een heel goed boek gemaakt mijn inziens. Aantal dingen zijn inmiddels wel al wat achterhaalt, maar de basis blijft goed.
Ik bedoelde meer in de zin dat je boven de verwachting van een schema of trainer kunt uitstijgen. Laatst had ik het daar met iemand over die op basis van een schema begeleid wordt en die vond het toch wel zonde dat hij op bepaalde dagen niet meer mocht doen dan wat de trainer op dat moment aan gaf terwijl er fysiek gezien wel ruimte voor was.

Dat boek van Allen en Coggan is zeker goed en af en toe lees ik ook wat passages. Ook het boek van Carmichael gaat regelmatig open en uiteraard ook het boek van Friel. Het houd je scherp en er is vaak ook een soort van leermoment en herkenning naar aanleiding van ervaringen.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 15 augustus 2018 14:08

Gisteren onder vrijwel ideale omstandigheden een test gedaan om de aerobe capaciteit te bepalen. Je moet dan 30 minuten zo vlak mogelijk rijden onder 75% van je maximale hartslag. Ik kwam tot een onverwacht hoge 187watt @ 131 bpm, ofwel hoger dan 3 watt/kg.

Andere WT-ers die al eens zo'n test gedaan hebben?

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » zo 19 augustus 2018 07:49

Alexander schreef:
wo 15 augustus 2018 14:08
Gisteren onder vrijwel ideale omstandigheden een test gedaan om de aerobe capaciteit te bepalen. Je moet dan 30 minuten zo vlak mogelijk rijden onder 75% van je maximale hartslag. Ik kwam tot een onverwacht hoge 187watt @ 131 bpm, ofwel hoger dan 3 watt/kg.

Je hebt toch laatst een test met ademgas analyse gedaan. Nauwkeuriger kun je je aerobe omslagpunt niet bepalen. Of vond je dit gewoon fun om te doen?

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » zo 19 augustus 2018 07:55

Sicillian schreef:
za 21 juli 2018 16:51
Ik meld me ook weer eens op dit forum. Met de toch wel wat tegenvallende prestaties van dit jaar in de Granfondo's ben ik na zelfreflectie tot de conclusie gekomen dat ik een aantal dingen niet goed heb aangepakt dit jaar. Ik heb veel groepsritten gereden in de weekenden en daarnaast vaak met Onyva mee op woensdag. Beide zijn zeker goede trainingen maar ik denk dat voor mij dit onvoldoende variatie is geweest. Daarnaast zijn het vaak kortere kopbeurten en dus kortere inspanningen (iets wat eigenlijk altijd mijn specialiteit al is geweest), daarmee simuleer je granfondo's niet echt. Tot slot zit je bij groepsritten ook nog eens veel tussen de wielen vaak in je active recovery zone.

Tijd om zaken weer wat serieuzer aan te gaan pakken. De komende tijd ga ik experimenteren met voorbeeld trainingen uit het boek "training and racing with a power meter" van Hunter Allan en Andrew Coggan. Ik ga notities maken van de stress scores van de trainingen en een logboek hoe goed ik een training verteer (dus strenghts and weaknesses). Eigenlijk allemaal om volgend jaar beter voor de dag te komen dan dit jaar ;). Helemaal geen groepsritten meer? Nee dat niet, maar gewoon kwalitatief betere training.

Idee is om iedere 4 weken FTP-test te doen en een post te maken met terugblik op de afgelopen 4 weken =). Verder is de journey uiteraard te volgen op Strava :D.

Start waardes (bij 63kg):
5min: 356 watt (5,65 w/kg)
20min: 317 watt (5,03 w/kg)
Zo zo... een FTP van 4,77 w/kg. Als ik het zo inschat is dat het niveau van een continentale renner?? Wat zijn jouw verwachtingen bij Granfondo's als jij deze waardes opbrengt? Voor mij zou het bijvoorbeeld goud op de Marmotte zijn. Jij bij de eerste 100?

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » zo 19 augustus 2018 08:53

NielsH schreef:
zo 19 augustus 2018 07:49
Alexander schreef:

Je hebt toch laatst een test met ademgas analyse gedaan. Nauwkeuriger kun je je aerobe omslagpunt niet bepalen. Of vond je dit gewoon fun om te doen?
De trainer die me begeleidt gebruikt deze test om je progressie bij te houden. Doelstelling bij mij is de aerobe capaciteit te verhogen zodat je op een lagere intensiteit toch nog een hoog vermogen weet te realiseren met in het achterhoofd dat je dit uren en meerdere dagen achtereen moet kunnen volhouden.

Over 2 weken doe ik de test voor in het echie.

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » ma 20 augustus 2018 12:31

NielsH schreef:
zo 19 augustus 2018 07:55
Sicillian schreef:
Zo zo... een FTP van 4,77 w/kg. Als ik het zo inschat is dat het niveau van een continentale renner?? Wat zijn jouw verwachtingen bij Granfondo's als jij deze waardes opbrengt? Voor mij zou het bijvoorbeeld goud op de Marmotte zijn. Jij bij de eerste 100?
Als ik me niet vergis was ie 2 jaar geleden 10e in de Marmotte? Toen zullen z'n waarden ook wel iets hoger geweest zijn, maar dat niveau moet je aan denken dus :)

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 21 augustus 2018 17:15

Alexander schreef:

Nee.

Vandaag gewoon buiten gefietst, uurtje of 4. En een blokje gevonden van 22min a 270w (bij 70kg)

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » di 21 augustus 2018 19:06

kaj_666 schreef:
ma 20 augustus 2018 12:31
NielsH schreef:
zo 19 augustus 2018 07:55
Sicillian schreef:
Als ik me niet vergis was ie 2 jaar geleden 10e in de Marmotte? Toen zullen z'n waarden ook wel iets hoger geweest zijn, maar dat niveau moet je aan denken dus :)
Als ik het me goed herinner was hij in 2015 inderdaad 10e in de Marmotte. En won hij de Prix des Rousses een paar dagen daarvoor en derde in de klimtijdrit op de Alpe de dag na de Marmotte. Zo terugdenkend was zijn 44e plek in de Vaujany een week ervoor best wel treurig ;-) :lol:.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 21 augustus 2018 20:57

Rob T schreef:
di 21 augustus 2018 17:15
Alexander schreef:

Nee.

Vandaag gewoon buiten gefietst, uurtje of 4. En een blokje gevonden van 22min a 270w (bij 70kg)
Die test was ook buiten hoor :D

Maar binnen of buiten is niet zo relevant. Het blijft voor mij een belachelijk hoog resultaat.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » vr 24 augustus 2018 13:54

Hoe betrouwbaar is NP? Gisteren een serie van 4 blokjes gedaan op een klimmetje en volgens TP haalde ik een NP van 285 watt over 11 minuten. Volgens de formule van Riegel is de FTP dan 88,8% over dit gehele blok en zou dan op 253 watt uit komen. Na die 11 minuten waren mijn benen compleet leeg.

Plaats reactie