Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Dingo
Prince of Spain
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » do 07 juni 2018 05:26

Lethalp schreef:
wo 06 juni 2018 21:59
[/Opschepmodus aan]
Eindelijk de 4w/kg FTP doorbroken
[/Opschepmodus uit]

??? Volgens mij rijdt jij al veel eerder ergens 297Watt op 20min met een postuur wat de 70kg nauwelijks aantikt ?

What happend ?
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Lethalp
Moderator
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Lethalp » do 07 juni 2018 06:18

Dingo schreef:
do 07 juni 2018 05:26
Lethalp schreef:
wo 06 juni 2018 21:59
[/Opschepmodus aan]
Eindelijk de 4w/kg FTP doorbroken
[/Opschepmodus uit]

??? Volgens mij rijdt jij al veel eerder ergens 297Watt op 20min met een postuur wat de 70kg nauwelijks aantikt ?

What happend ?
Het is gewoon 77kg schoon aan de haak. x 95% is nu exact 4w/kg
2019: ?????

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » do 07 juni 2018 08:58

Hmm, ik dacht dat jij zeker wel boven de 4 w/kg zou zitten, ondanks dat lange lijf van je ga je verdomd hard bergop.. Vorig jaar in de Grimpée de l'Alpe zul je toch wel iets boven de 300 watt gemiddeld moeten hebben getrapt om die tijd te rijden, dan zit je toch ook op 4 watt/kg?

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » do 07 juni 2018 12:25

Alexander schreef:
di 05 juni 2018 14:00
Morgen staat er een 2 uur durende training op de WattBike gepland waarbij de Tourmalet virtueel beklommen wordt. Doel is 3,25 watt/kg over de klim welke virtueel zo'n 1:45 duurt. Twee weken geleden zat ik op 3,1 watt/kg over 1:50 bij een virtuele klim van de Stelvio.
Helaas wilde het lijf gisteren niet. Net als vorige week vrijdag was het na 20 minuten op, daarna nog wel 10 minuten verder geprobeerd maar ging het snel van kwaad tot erger en op een gegeven moment kwam ik niet meer hoger dan 2 watt/kg. Uiteindelijk toch nog 2,77 watt/kg over 95 minuten, met een blok van 30 minuten aan het begin op 3,16 watt/kg en een blok aan het einde van 15 minuten net boven 3 watt/kg. Net als vorige week vrijdag was het ineens op zonder echt aanwijzingen anders dan vooraf al een algeheel moe gevoel. Overigens was het wel erg warm in de ruimte en bleef het zweet van me af druppen ook bij 2 watt/kg. Het kan natuurlijk goed dat mij lichaam de warmte niet kwijt kon en daardoor zelf op de rem trapte en dat zou ook kunnen verklaren waarom ik langzamerhand weer vermogen kon leveren en een tweede adem vond.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » vr 08 juni 2018 05:52

Als ik dit zo van dag tot dag lees, vrees ik dat we hier met een geval geestelijke en lichamelijke overtraining van doen hebben.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 08 juni 2018 07:02

Marcel3204 schreef:
vr 08 juni 2018 05:52
Als ik dit zo van dag tot dag lees, vrees ik dat we hier met een geval geestelijke en lichamelijke overtraining van doen hebben.
2 uur verplicht binnen met dit weer...
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

vc-charlie
Aluminium Racefiets
Fiets: Gilberston Allure

Bericht door vc-charlie » vr 08 juni 2018 07:45

Marcel3204 schreef:
Wouldn't be surprised. Iets te veel moeten, schemaatjes en doelen vrees ik.

Het mooie van fietsen is dat je gewoon lekker kan fietsen óm het fietsen in plaats van alleen maar met statistieken, cijfers en doelen bezig te zijn. We zijn godzijdank geen profs... Zelf ben ik ook sterker geworden gewoon door lekker te freewheelen, fartlek, duintje op duintje af, dan weer wat langzamer, dan weer wat sneller, sprintje tussendoor. Of gewoon handjes op het stuur en een blije eikel wezen (kan ik goed). Met plezier in het fietsen kom je er wellicht ook wel. Zelfs ík rij, met mijn beperkte capaciteiten, nog steeds rond met een 4 W/kg FTP... Gewoon door een beetje te freewheelen. Belangrijkste, lijkt mij: begin vooral met genieten van het fietsen! De rest komt wel.
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » vr 08 juni 2018 07:53

vc-charlie schreef:
vr 08 juni 2018 07:45
Marcel3204 schreef:
Wouldn't be surprised. Iets te veel moeten, schemaatjes en doelen vrees ik.

Het mooie van fietsen is dat je gewoon lekker kan fietsen óm het fietsen in plaats van alleen maar met statistieken, cijfers en doelen bezig te zijn. We zijn godzijdank geen profs... Zelf ben ik ook sterker geworden gewoon door lekker te freewheelen, fartlek, duintje op duintje af, dan weer wat langzamer, dan weer wat sneller, sprintje tussendoor. Of gewoon handjes op het stuur en een blije eikel wezen (kan ik goed). Met plezier in het fietsen kom je er wellicht ook wel. Zelfs ík rij, met mijn beperkte capaciteiten, nog steeds rond met een 4 W/kg FTP... Gewoon door een beetje te freewheelen. Belangrijkste, lijkt mij: begin vooral met genieten van het fietsen! De rest komt wel.
Dat noemen ze “basis” of de D1 in trainingsschemas. Je laat dan alle toerders aan je voorbij gaan.
Schromelijk verwaarloosd.
Afbeelding

vc-charlie
Aluminium Racefiets

Bericht door vc-charlie » vr 08 juni 2018 08:09

Pino schreef:
vr 08 juni 2018 07:53
Dat noemen ze “basis” of de D1 in trainingsschemas. Je laat dan alle toerders aan je voorbij gaan.
Maar... dan denk je weer vanuit schema's, ik benader het vanuit fietsplezier. En nee, ik rij zéker niet alles D1, dat zou me toch wat zijn...
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » vr 08 juni 2018 09:43

vc-charlie schreef:
vr 08 juni 2018 08:09
Pino schreef:
vr 08 juni 2018 07:53
Maar... dan denk je weer vanuit schema's, ik benader het vanuit fietsplezier. En nee, ik rij zéker niet alles D1, dat zou me toch wat zijn...
Met verstandige schemas rij je gevarieerd en met de nodige rustperiodes.
Gedrevenheid leidt (soms) tot het gestresst volgen van tips als “de zes beste manieren om je FTP te verhogen in 2 weken”.
Afbeelding

vc-charlie
Aluminium Racefiets

Bericht door vc-charlie » vr 08 juni 2018 09:52

Je hoeft mij niet een schema aan te praten hoor... ;-)
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » vr 08 juni 2018 10:43

vc-charlie schreef:
vr 08 juni 2018 09:52
Je hoeft mij niet een schema aan te praten hoor... ;-)
Integendeel. Er zijn vele wegen naar Rome, maar ook een hoop die je de put in brengen.
Afbeelding

vc-charlie
Aluminium Racefiets

Bericht door vc-charlie » vr 08 juni 2018 10:53

Alleen, het gaat niet niet over mij, maar over het schema van Alexander. Ik train nergens voor, ik fiets slechts om het fietsen. Punt.
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » vr 08 juni 2018 10:56

vc-charlie schreef:
vr 08 juni 2018 10:53
Alleen, het gaat niet niet over mij, maar over het schema van Alexander. Ik train nergens voor, ik fiets slechts om het fietsen. Punt.
Inderdaad. Hij lijkt een weg te hebben gekozen die niet naar Rome gaat.
Afbeelding

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » vr 08 juni 2018 11:12

Wacht even.

Iemand meldt dat het lijf een dag niet wilde.

Vervolgens gaan andere samen in gesprek over hoe waardeloos het is om met schema's te fietsen want het gaat om het fietsen zelf...????

Alsof met een schema rijden identiek is aan het jezelf opblazen. Of dat er geen enkele andere reden is om te fietsen dan 'genieten van het fietsen zelf'.

Jumping to conclusions.

Ik heb een hekel aan fietsen. Als ik in dorp iets moet halen (1 kilometer verderop) dan heb ik enorm de neiging om dat met de auto te doen want fietsen om van A naar B te komen vind ik an sich geen klap aan.

Wat ik wel leuk vind is om het maximale uit mezelf te halen met de middelen (tijd en geld) die ik heb. Dus fiets ik met gerichte trainingen, indoor en outdoor en heb ik enorme spreadsheets draaien die precies berekenen hoe het met de vorm gesteld is en (op basis van het verleden) hoe ik kan verbeteren. Tevreden met 4w/kg ben ik niet als het mogelijk is om 4.1 te trappen. En als ik op 4.1 zit, waarom dan niet kijken hoe ik naar 4.2 kan?

Dat je dan af en toe te ver gaat, all in the game. Shit happens. Als het me zou gaan om het 'lekker fietsen', pakte ik wel een comfortabele fiets, lekker door de bossen trappend aan 10 per uur max. Zie je ook nog eens wat. Met een racefiets is het 'lekker fietsen' bijzaak.

Zo is iedereen anders, andere doelen en andere motivaties. Prima toch?

If you have everything under control, you are not going fast enough. Wijze woorden van Mario Andretti. Overigens geen fietser.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » vr 08 juni 2018 11:21

Pino schreef:
vr 08 juni 2018 10:56
vc-charlie schreef:
vr 08 juni 2018 10:53
Inderdaad. Hij lijkt een weg te hebben gekozen die niet naar Rome gaat.
Ik moet ook niks hebben van schema's en heilig moeten, maar ik ben het wel eens met GoodRiddance. Dit riekt naar ouwemannenpraat :lol:
Ieder zijn ding.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

vc-charlie
Aluminium Racefiets

Bericht door vc-charlie » vr 08 juni 2018 11:25

En dat is toch exact wat ik zeg: ieder zijn ding. Alexander moet het lekker zo doen, ik zeg nergens dat het niet zo moet of dat het niet goed is wat hij doet. Ik heb er echter wel een menig over (blijft een forum), én ik offer een alternatieve visie, net zo goed als GR dat doet...

Nothing else.
Afbeelding

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » vr 08 juni 2018 11:54

vc-charlie schreef:
vr 08 juni 2018 11:25
En dat is toch exact wat ik zeg: ieder zijn ding. Alexander moet het lekker zo doen, ik zeg nergens dat het niet zo moet of dat het niet goed is wat hij doet. Ik heb er echter wel een menig over (blijft een forum), én ik offer een alternatieve visie, net zo goed als GR dat doet...

Nothing else.
:oke:
Questa settimana ho chiamato Enrico!

ascolnago
Carbon Racefiets
Fiets: Colnago C40 HP Bstay

Bericht door ascolnago » vr 08 juni 2018 11:59

We hebben allemaal toch wel eens een dag dat het niet gaat zoals je het eigenlijk zou willen, dat wil toch niet zeggen dat er overtraining aanwezig is.

Volgende week opnieuw proberen en komend weekend lekker een lange duurtraining doen zou ik zeggen voor meer gewenning aan je nieuwe fiets Alexander

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » vr 08 juni 2018 12:50

Ik kan me wel goed in de woorden van GR vinden als het gaat om het maximale uit jezelf halen. Kwestie van gegokt en verloren en de omstandigheden zaten even niet mee, zoals warmte / slechte nachtrust de dagen ervoor en hooikoorts. Achteraf had ik ook veilig kunnen starten op 3 watt/kg.

Wel ben ik het met Pino eens dat er regelmatig wat tijd voor een rustperiode moet zijn. Verder train ik niet op schema en doe wat er op het pad komt, waarbij er intrinsiek sprake is van voldoende variatie.

@ascolnago. Zondag inderdaad een lekker lange rustige duurtraining en even wennen aan de nieuwe positie van de shifters.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » vr 08 juni 2018 15:31

We zijn allemaal op onze manier met deze hobby bezig, geen enkel probleem mee. Ik moet gewoon dit topic niet meer openen.

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » vr 08 juni 2018 15:40

GoodRiddance schreef:
vr 08 juni 2018 11:12

Dank u! Dank u!

Wacht even.

Iemand meldt dat het lijf een dag niet wilde.

Vervolgens gaan andere samen in gesprek over hoe waardeloos het is om met schema's te fietsen want het gaat om het fietsen zelf...????

Alsof met een schema rijden identiek is aan het jezelf opblazen. Of dat er geen enkele andere reden is om te fietsen dan 'genieten van het fietsen zelf'.

Jumping to conclusions.

Ik heb een hekel aan fietsen. Als ik in dorp iets moet halen (1 kilometer verderop) dan heb ik enorm de neiging om dat met de auto te doen want fietsen om van A naar B te komen vind ik an sich geen klap aan.

Wat ik wel leuk vind is om het maximale uit mezelf te halen met de middelen (tijd en geld) die ik heb. Dus fiets ik met gerichte trainingen, indoor en outdoor en heb ik enorme spreadsheets draaien die precies berekenen hoe het met de vorm gesteld is en (op basis van het verleden) hoe ik kan verbeteren. Tevreden met 4w/kg ben ik niet als het mogelijk is om 4.1 te trappen. En als ik op 4.1 zit, waarom dan niet kijken hoe ik naar 4.2 kan?

Dat je dan af en toe te ver gaat, all in the game. Shit happens. Als het me zou gaan om het 'lekker fietsen', pakte ik wel een comfortabele fiets, lekker door de bossen trappend aan 10 per uur max. Zie je ook nog eens wat. Met een racefiets is het 'lekker fietsen' bijzaak.

Zo is iedereen anders, andere doelen en andere motivaties. Prima toch?

If you have everything under control, you are not going fast enough. Wijze woorden van Mario Andretti. Overigens geen fietser.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 11 juni 2018 11:31

Marcel3204 schreef:
vr 08 juni 2018 15:31
We zijn allemaal op onze manier met deze hobby bezig, geen enkel probleem mee. Ik moet gewoon dit topic niet meer openen.
Je hebt echt wel een terecht punt en het is echt niet zo dat ik je mening terzijde schuif omdat er wel degelijk sporen van mogelijk overtraining aanwezig zijn. Maar in dit geval denk ik eerder aan een combinatie van oververmoeidheid en te hard van start gaan, waarbij ik zoals GoodRiddance het zo goed uitgelegd heeft probeerde de grens op te zoeken. Soms gaat het goed, zoals twee weken eerder waar ik boven mezelf uitsteeg, en soms ga je hard op je muil. Dan moet je daarna ook mans genoeg zijn om de slechte momenten te melden en niet alleen de goede momenten.

Gisteren had ik wel weer een goed moment, 301 watt over 3 minuten op de Amerongse Berg en het gevoel dat er nog wel meer in zat. Helemaal mooi om achteraf te zien dat ik zomaar 1 seconde sneller ben dan RobT :D

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 11 juni 2018 13:04

Alexander schreef:
ma 11 juni 2018 11:31

Gisteren had ik wel weer een goed moment, 301 watt over 3 minuten op de Amerongse Berg en het gevoel dat er nog wel meer in zat. Helemaal mooi om achteraf te zien dat ik zomaar 1 seconde sneller ben dan RobT :D
Gaaf.

Maar het wordt pas echt gaaf als je 24 juni 1 seconde sneller bent op de eerste buitencategorie klim van die dag

Ik daag je bij deze uit ;-)

PS: Voor mij was het die dag de 2e klim van de dag, met nog 2 te gaan, en de 4e dag op rij
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

ROnbrug
Aluminium Racefiets
Fiets: Isaac Meson Di2

Bericht door ROnbrug » ma 11 juni 2018 13:18

Rob T schreef:
ma 11 juni 2018 13:04
Maar het wordt pas echt gaaf als je 24 juni 1 seconde sneller bent op de eerste buitencategorie klim van die dag

Ik daag je bij deze uit ;-)

PS: Voor mij was het die dag de 2e klim van de dag, met nog 2 te gaan, en de 4e dag op rij
1:50 voor Stelvio. Dat is een serieuze uitdaging!

Plaats reactie