Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » wo 15 november 2017 19:05

NielsH schreef:
di 14 november 2017 18:11
Alexander schreef:
di 14 november 2017 17:49
@RobT. Volledig mee eens. Vandaar mijn eerdere roep om harde cijfers.
Uitgangspunt is dat je zelf beter wil worden. Trainen en progressie meten kan natuurlijk prima. Afwijking of geen afwijking. Vergelijken wordt lastiger. Maar dat is sowieso heel lastig omdat er veel variabelen zijn die een rol spelen bij de interpretatie. Vergelijken doen we (stiekem) allemaal wel denk ik. Of het zin heeft en reëel is, is een andere vraag. Ik rijd nu 1,5 jaar met meting en ik merk dat ik het steeds minder en minder interessant vind wat de waarden zijn van anderen. Het is op een gegeven moment allemaal niet meer zo spannend.
Precies, dat zei ik ook in het andere topic dat je in principe tegen je zelf traint. Maar dan nog vind ik het wel interessant om naar anderen te kijken. Voor jou ligt het wellicht anders omdat je voornamelijk dan naar beneden aan het kijken bent, maar ik ben in opbouw en zit aan de onderkant dus ik kijk naar boven. Overigens gaat het dan ook meer om een algehele indruk en zoals ik in het andere topic zei om prestaties van anderen te kunnen herkennen en te waarderen. Zie bijvoorbeeld het blok van 4 minuten van Dingo, waarbij ik met meer informatie beter in staat ben de prestatie in te schatten. Een ander voorbeeld is mijn HIIT van afgelopen vrijdag. Voor iemand met een FTP van 207 zijn dat redelijk hoge wattages die ik weggetrapt heb, maar als je weet dat ik iemand ben van de korte blokken dan is het weer een training waar op niveau gepresteerd is.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

PFW
Moderator
Fiets: Scott AFD Team Issue
Contacteer:

Bericht door PFW » do 16 november 2017 06:56

Alexander schreef:
wo 15 november 2017 17:17

Binnen en buiten zijn daarnaast ook niet altijd even goed vergelijkbaar. Voor mij gaat het meer om een algehele indruk.
Ik merk weinig verschil tussen binnen en buiten.

Maar wat bedoel je met de algemene indruk? Als je twee vermogensmeters hebt, waarbij de ene 10% hoger aangeeft dan de andere, vertroebelt dat je algemene indruk niet?
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Dingo
Prince of Spain
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn

Bericht door Dingo » do 16 november 2017 07:14

Tussen binnen en buiten KAN wel een groot verschil zitte https://www.trainingpeaks.com/blog/adju ... or-riding/

Of Joe Friel in 2011:

http://www.joefrielsblog.com/2011/01/in ... mance.html
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

PFW
Moderator
Fiets: Scott AFD Team Issue
Contacteer:

Bericht door PFW » do 16 november 2017 09:56

Dingo schreef:
do 16 november 2017 07:14
Tussen binnen en buiten KAN wel een groot verschil zitte https://www.trainingpeaks.com/blog/adju ... or-riding/

Of Joe Friel in 2011:

http://www.joefrielsblog.com/2011/01/in ... mance.html
Ja, die kende ik.

Maar persoonlijke weinig lat van dus. In de praktijk haal ik op 1, 5 of 20 minuten ongeveer dezelfde waardes. Misschien dat ik op langere intervallen wat meer last krijg van de hogere temperatuur.
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » do 16 november 2017 17:16

Die blogs concluderen eigenlijk: Waarschijnlijk vooral een praktisch danwel een motivatie dingen, een fundamentele oorzaak is er niet. Je fietst anders buiten (wisselvalliger) en dus heb je andere waarden.

Dat herken ik wel. Tot 1 minuut zijn mijn waarden buiten (VEEL) hoger. Beetje gooien en smijten met de fiets in de sprint die bovendien enorm motiveert, dat geeft hogere waarden. Maar 5 minuten of 20 minuten hard fietsen buiten... dat doe ik nooit. Ook niet in een klim want die zijn nooit toevallig precies 20 minuten. Meestal moet ik erna ook nog een stuk of heb ik al een stuk ervoor gedaan. Toch wel handig om daar ook rekening mee te houden. En 20 minuten volle bak fietsen doe ik in een peloton en dan heb je vooral je benen veel stil en hoge piekvermogens. Tijdrijden doe ik weer niet aan want hard fietsen in m'n eentje (het motivatie-aspect) kan ik niet.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 17 november 2017 11:38

PFW schreef:
do 16 november 2017 06:56
Alexander schreef:
wo 15 november 2017 17:17

Binnen en buiten zijn daarnaast ook niet altijd even goed vergelijkbaar. Voor mij gaat het meer om een algehele indruk.
Ik merk weinig verschil tussen binnen en buiten.

Maar wat bedoel je met de algemene indruk? Als je twee vermogensmeters hebt, waarbij de ene 10% hoger aangeeft dan de andere, vertroebelt dat je algemene indruk niet?
Voor mezelf zie ik 3 verschillen. Als eerste merk ik dat ik buiten eerder in het ritme zit, de warming-up gaat soepeler. Als tweede merk ik dat binnen de vermoeidheid tijdens de training eerder optreedt maar dat bij een training buiten de vermoeidheid wat langer blijft hangen de volgende dag. Dit heeft denk ik voornamelijk te maken dat binnen je vrijwel continue druk op de pedalen hebt en dat je buiten heb je wat momenten dat je vanzelf je benen stil houdt. Uiteindelijk haal ik hierdoor buiten een hogere trainingsbelasting vanwege de langere duur en over het algemeen ook een hoger vermogen. Als derde zie ik overeenkomsten met GoodRiddance dat buiten het wat makkelijker is om bij korte blokken wat hogere vermogens te leveren. Buiten rijd ik van punt naar punt en binnen is het allemaal abstract vanwege tijd. Daarnaast voelt het binnen staand op de pedalen wat minder natuurlijk en buiten kun je de fiets heen en weer bewegen.

Met algehele indruk bedoel ik voornamelijk de vermogenscurve. Na een training kijk ik altijd of de vermogenscurve overeenkomt met mijn indruk en of er progressie is op de plekken waar ik dat zou verwachten. Maar inderdaad, als de ene vermogensmeter 10% hoger aangeeft dan de andere dan vertroebelt dat het beeld. Bij mij bijvoorbeeld geeft de PowerCal zo'n 5% hogere waarden en lijken de P1 pedalen en de WattBike redelijk hetzelfde. Bij het bekijken van de vermogenscurve kijk ik dan ook naar de datum van de best-split om zo te herkennen met welke vermogensmeter deze gerealiseerd is (*). Maar op de vorm van de curve heeft dit echter weinig invloed. Bij mij valt zoal op dat alles tot aan 4 minuten mooi bij elkaar hoor en dat alles vanaf 5 minuten mooi gelijkmatig daalt en dat beide delen van de curve niet goed op elkaar aansluiten.

(*) Tot gisteren was er sprake van weinig vertroebeling maar helaas heb ik de laatste tijd wat storingen met de PowerCal. En gisteren bleek ik wat blokken gereden te hebben die ik feitelijk niet gereden heb. Dat moet ik nog even herstellen. Blijkbaar kan de PowerCal niet zo goed tegen overmatig zweten. Daar heb ik binnen meer last van dan buiten.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » wo 22 november 2017 19:41

Een tijdje geleden kreeg ik de tip van Edian om me te richten op 3 watt/kg voor het (uit)rijden van DM. Nu een paar maanden later waarbij het niveau verder gestegen is en gewicht verder gedaald is wordt dat doel steeds tastbaarder. Gisteren bijvoorbeeld richtte ik me tijdens de Z3 blokken op 2.7-2.8 watt/kg. De komende periode staat dan ook min of meer in het teken om die 3 watt/kg te bereiken om vervolgens in het voorjaar de duur van de blokken te verlengen.

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » do 23 november 2017 16:44

Alexander schreef:
wo 22 november 2017 19:41
Een tijdje geleden kreeg ik de tip van Edian om me te richten op 3 watt/kg voor het (uit)rijden van DM. Nu een paar maanden later waarbij het niveau verder gestegen is en gewicht verder gedaald is wordt dat doel steeds tastbaarder. Gisteren bijvoorbeeld richtte ik me tijdens de Z3 blokken op 2.7-2.8 watt/kg. De komende periode staat dan ook min of meer in het teken om die 3 watt/kg te bereiken om vervolgens in het voorjaar de duur van de blokken te verlengen.
Ik bedoelde meer dat je niet moet blindstaren op w/kg op FTP, maar meer op w/kg wat je 4-5u vol kunt houden (de klimtijd tijdens bijvoorbeeld een DM). Daar heb je namelijk meer aan :)!

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » do 23 november 2017 17:00

Sicillian schreef:
do 23 november 2017 16:44
Alexander schreef:
Ik bedoelde meer dat je niet moet blindstaren op w/kg op FTP, maar meer op w/kg wat je 4-5u vol kunt houden (de klimtijd tijdens bijvoorbeeld een DM). Daar heb je namelijk meer aan :)!
De w/kg op FTP zie ik inderdaad ook als een fictieve weinig zeggende waarde. Ik kijk precies dan ook naar de waarde die ik denk uren vol te kunnen houden. Redelijk toevallig komt dit uit op die 3 watt/kg die je voorstelde. Bij dat wattage begin ik me steeds comfortabeler te voelen.

En om toch terug te grijpen naar hartslag, de hartslag zit dan op een waarde waarvan ik uit het verleden weet deze uren lang vol te kunnen houden op zo'n dag. Voor mij ligt die waarde op 148.

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » do 23 november 2017 20:40

Alexander schreef:
do 23 november 2017 17:00
Sicillian schreef:
do 23 november 2017 16:44
Alexander schreef:
De w/kg op FTP zie ik inderdaad ook als een fictieve weinig zeggende waarde. Ik kijk precies dan ook naar de waarde die ik denk uren vol te kunnen houden. Redelijk toevallig komt dit uit op die 3 watt/kg die je voorstelde. Bij dat wattage begin ik me steeds comfortabeler te voelen.

En om toch terug te grijpen naar hartslag, de hartslag zit dan op een waarde waarvan ik uit het verleden weet deze uren lang vol te kunnen houden op zo'n dag. Voor mij ligt die waarde op 148.
En hou verhoudt die hartslag zich dan ten opzichte van je anaerobe drempel?
die w/kg op FTP wordt door mij alleen gebruikt om voortgang (of achteruitgang..) te monitoren en als basis van trainingsprogramma's. En voor tijdritten is het bruikbaar.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » do 23 november 2017 22:04

NielsH schreef:
do 23 november 2017 20:40
Alexander schreef:
do 23 november 2017 17:00
En hou verhoudt die hartslag zich dan ten opzichte van je anaerobe drempel?
Zo'n 90-92%. Mijn omslagpunt ligt ergens tussen de 160 en 165. Geen idee waarom maar om een reden heeft mijn lichaam een voorkeur voor een hartslag rondom de 148 en dan zit ik in mijn comfort zone.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » do 23 november 2017 22:36

Met 3w/kg welke tijd Kun je dan rijden op DM of LM?
Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » do 23 november 2017 23:04

Rob T schreef:
do 23 november 2017 22:36
Ik heb enkel gekeken naar het tijdschema voor het mogen rijden van de langste afstand en bij dat wattage heb je als ik me het goed kan herinneren zo'n 40 minuten speling op het schema uitgaande van in het laatste vak moeten starten. Wellicht dat ik de Excel-sheet nog kan vinden met daar in de berekeningen.

Voor mij is tijd ondergeschikt. Ik ga puur voor uitrijden en ik wil er een leuke dag van maken zonder al te veel stress. De 3 keer dat ik LM reed was het een race tegen de klok en dat wil ik nu wel voorkomen. Dus vandaar dat ik de lat iets hoger leg.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » vr 24 november 2017 06:53

Rob T schreef:
do 23 november 2017 22:36

Alle klimmen aan 3wkg zal een uur of 9 bruto zijn.

Voordeel is dat je dat wattage op het vlakke en bergaf niet nodig hebt.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 24 november 2017 08:11

Als je de Marmotte in 9 uur rijdt, bruto tijd, ben je wel een uurtje of 6 aan het klimmen.

Ik had bruto tijd van 8:12
Glandon 220w
CdT 210w
Galibier 195w
AdH 200w

Woog 67kg.

Wat ik wil zeggen is dat 3w/kg gemiddeld over alle klimmen in bijv LM je naar een hele mooie tijd brengt. Ongeacht hoe oud je bent is dat gewoon een gouden brevet.
Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 24 november 2017 12:28

Rob T schreef:
vr 24 november 2017 08:11
Wat ik wil zeggen is dat 3w/kg gemiddeld over alle klimmen in bijv LM je naar een hele mooie tijd brengt. Ongeacht hoe oud je bent is dat gewoon een gouden brevet.
Jij begon op bijna 3,3 watt/kg en eindigde op 3 watt/kg en ik denk dat de Galibier mogelijk een wat vertekend beeld geeft. Waarschijnlijk zat jij meer tussen de 3,1 en 3,2 watt/kg.

Overigens trapte ik tijdens LM naar schatting zo'n 2,7 watt/kg weg en ik deed er ruim 12 uur over. Met wat beter timemanagement had dat 11 uur kunnen zijn. Een tiende watt/kg meer of minder lijkt weinig maar geeft een behoorlijk verschil.

Als ik nu terug redeneer voor DM zou het op ongeveer 4 uur uitkomen tot aan de splitsing en dan dus ongeveer 8,5 uur tot aan de finish. Dat ligt dan redelijk in de lijn van de berekening van GoodRiddance.

Overigens ga ik er van uit dat die 3 watt/kg een gemiddelde is waarbij in het begin 3,1-3,2 weggetrapt kan worden en aan het einde 2,8-2,9. Effectief ligt je gemiddelde dan lager dan die genoemde 3.

Voor mezelf zie ik 8 uur voor DM een leuke uitdaging met de kanttekening dat een tijd richting 8,5 uur wat realistischer lijkt.

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » vr 24 november 2017 13:25

Alexander schreef:
vr 24 november 2017 12:28
Rob T schreef:
vr 24 november 2017 08:11
Jij begon op bijna 3,3 watt/kg en eindigde op 3 watt/kg en ik denk dat de Galibier mogelijk een wat vertekend beeld geeft. Waarschijnlijk zat jij meer tussen de 3,1 en 3,2 watt/kg.

Overigens trapte ik tijdens LM naar schatting zo'n 2,7 watt/kg weg en ik deed er ruim 12 uur over. Met wat beter timemanagement had dat 11 uur kunnen zijn. Een tiende watt/kg meer of minder lijkt weinig maar geeft een behoorlijk verschil.

Als ik nu terug redeneer voor DM zou het op ongeveer 4 uur uitkomen tot aan de splitsing en dan dus ongeveer 8,5 uur tot aan de finish. Dat ligt dan redelijk in de lijn van de berekening van GoodRiddance.

Overigens ga ik er van uit dat die 3 watt/kg een gemiddelde is waarbij in het begin 3,1-3,2 weggetrapt kan worden en aan het einde 2,8-2,9. Effectief ligt je gemiddelde dan lager dan die genoemde 3.

Voor mezelf zie ik 8 uur voor DM een leuke uitdaging met de kanttekening dat een tijd richting 8,5 uur wat realistischer lijkt.
En je geluk hebt wanneer je op het vlakke een mooi groepje hebt :-)
Ik vind het altijd zo moeilijk (gebrek aan ervaring vrees ik) wat de juiste tactiek is. Vanaf start je houden aan je ideale w/kg verhouding om zo tot een ideaal gespreide belasting komt. Of dat je het aandurft mee te springen met een groepje waardoor je profiteert van de "benefits"... Duivels dilemma.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 24 november 2017 13:39

NielsH schreef:
vr 24 november 2017 13:25
Ik vind het altijd zo moeilijk (gebrek aan ervaring vrees ik) wat de juiste tactiek is. Vanaf start je houden aan je ideale w/kg verhouding om zo tot een ideaal gespreide belasting komt. Of dat je het aandurft mee te springen met een groepje waardoor je profiteert van de "benefits"... Duivels dilemma.
Altijd meespringen. En durven te lossen als je voelt dat het toch iets te snel gaat.
Afbeelding

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » vr 24 november 2017 13:42

Rob T schreef:
vr 24 november 2017 13:39
NielsH schreef:
Altijd meespringen. En durven te lossen als je voelt dat het toch iets te snel gaat.
Ja, misschien is dat laatste wel het moeilijkste...

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 24 november 2017 13:50

NielsH schreef:
vr 24 november 2017 13:42
Rob T schreef:
vr 24 november 2017 13:39
NielsH schreef:
Ja, misschien is dat laatste wel het moeilijkste...
Ja snap het. Maar dat moet je wel doen. Tijdens LM dit jaar paar keer naar een groepje toe gereden in het dal naar de CdT en laatste groepje ging net iets te hard, heb mijn maximale HF tijdens LM op dat stuk gehaald. Heb me toen ook uit die groep laten zakken.
Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 24 november 2017 14:17

'vroeger' knalde iedereen er gewoon en in zagen we wel waar het schip strandde.
tegenwoordig moeten we allemaal als Froompjes/Sky op onze metertjes kijken of we niet per ongeluk een Wattje teveel wegtrappen.....
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » vr 24 november 2017 14:21

Thierry le Brun schreef:
vr 24 november 2017 14:17
tegenwoordig moeten we allemaal als Froompjes/Sky op onze metertjes kijken of we niet per ongeluk een Wattje teveel wegtrappen.....
Dat zijn twee uitersten die je schetst. Mijn werkelijkheid ligt ergens in het midden. Durven (wat ik nog moet leren), maar ook meten, weten en je eigenschappen kennen om zo tot het beste resultaat te komen. Ik zie dat zelf als een leuke puzzel die voor mij ook deel uitmaakt van mijn fietshobby.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 24 november 2017 14:28

Ligt inderdaad heel erg aan de persoon in kwestie. Voor mij gaat het om vooral vooraf helder hebben wat de mogelijkheden zijn en wat aandacht nodig heeft. Maar tijdens de rit zal ik toch teruggrijpen naar mijn comfortzone waar ik eerder op doelde. Dat gaat vrijwel automatisch zonder steeds te turen naar het metertje.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 24 november 2017 16:10

NielsH schreef:
vr 24 november 2017 14:21
Thierry le Brun schreef:
Dat zijn twee uitersten die je schetst. Mijn werkelijkheid ligt ergens in het midden. Durven (wat ik nog moet leren), maar ook meten, weten en je eigenschappen kennen om zo tot het beste resultaat te komen. Ik zie dat zelf als een leuke puzzel die voor mij ook deel uitmaakt van mijn fietshobby.
voor echte bergcyclo's werkt dat wrs wel maar bijv een Charly Gaul in Luxemburg moet je gewoon mee op de eerste klimmetjes. vaak omdat daarna een wat makkelijker vlakker stuk komt. Daarna moet je eigenlijk ook de rest van rit op de (korte klimmetjes vaak (te) volle bak om er aan te blijven hangen. dan is een meterje leuk voor na afloop maar niet voor onderweg.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

who cares
Prince of Spain
Fiets: Kapotte Ri Noah Fast

Bericht door who cares » vr 24 november 2017 16:16

Thierry le Brun schreef:
Soms kan een paar wattjes in het begin te veel geven , op het laatst heel veel wattjes tekort komen. Get The Balance Right : https://www.youtube.com/watch?v=odjHYxfkLdk
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Plaats reactie